Haluaisin peittää Aspergerin

todella_kyllästynyt

Ottaa päähän kun kaveri jatkuvasti hokee minulle, että Aspergerin erottaa muista. Siis se ei näy päälle päin mutta jos esim. menisin töihin niin työnantajani ja työkaverini huomaisivat sen. Miten sen voi huomata jos käyttäytyy täysin normaalisti ja puhuu tuiki tavallisista asioista? En haluaisi että ihmiset erottaisivat, että minulla on Asperger. Tai sitten he huomaavat sen ja alkavat vihata tai pitää minua outona, koska eivät tiedä, mistä se johtuu.

20

81

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aspergerinfo

      Ehkäpä he piilotajunnallisesti ovat kateellisia henkilölle, joka uskaltaa olla oma itsensä, vaikka poikkeaisikin jollain tavalla "massasta".. He itse eivät välttämättä tuota näe, mutta AS-henkilö näkee ihmisten tarkoitusperien lävitse helposti, ja siksi alkaa välillä harmittaa, mikä on täysin inhimillinen reaktio epätasa-arvoistavaan suhtautumiseen.

    • sivullinen_Aspergerinfo

      Voisitko aloittaja tarkentaa mikä sinua oikeasti ottaa päähän? Voit kirjata seikat vaikka luettelonomaisesti tänne, niin käsitellään yksi kohta kerrallaan niitä. Ok?

      • ykä-91

        Niin siis osaatko kertoa ihan oikeasti mikä sinua ottaa päähän? Siitä vois olla enemmän hyötyä kuin kehottamisesta vetää käteen. Sekä sulle että muille.


      • todella_kyllästynyt
        ykä-91 kirjoitti:

        Niin siis osaatko kertoa ihan oikeasti mikä sinua ottaa päähän? Siitä vois olla enemmän hyötyä kuin kehottamisesta vetää käteen. Sekä sulle että muille.

        Minua ottaa päähän juuri se mitä aloituksessa sanoin.


      • Aspergerinfo
        todella_kyllästynyt kirjoitti:

        Minua ottaa päähän juuri se mitä aloituksessa sanoin.

        Voitko uudelleen kertoa mitkä asiat tarkalleen? Tee luettelo vaikka mitkä kolme asiaa eniten ottavat päähän noissa tilanteissa. Ei tarvitse tietenkään tehdä jos et halua tai näe siitä olevan mitään hyötyä itsellesi. Päähän saa kyllä ottaa, se on aivan luonnollista kaikille ihmisille. Minuakin usein harmittaa oikeasti aika moni asia.


    • asssss

      Joo ei ole työelämä helppoa assilla.

      • Aspergerinfo

        Listataan syyt, miksei ole;

        1) Pitäisi osata mielistellä ja valehdella, mikä on vaikeaa assille.
        2) Tulisi hallita small-talking, joka on pelkkää mielistelyä ja valkoista valhetta (jenkkilän mukaisesti)
        3) Jos et ole sosiaalinen sanan varsinaisessa merkityksessä eli kommunikoi samoin kuin massaihmiset, sinua katsotaan pitkään, ja ennen pitkää mahdollisesti sen vuoksi saat potkut.
        4) Jos rehellisesti kerrot vaikka esim. ruokatuntiaikana tahtovasi syödä evääsi yksin jossain huoneessa tai käväistä vaikka ulkona syömässä, yksin, sinut voidaan leimata epäsosiaaliseksi yksilöksi, mikä edelleenkin on jonkun toisen murhe kuin sinun. Sinulla on oikeus ruokatunneilla sekä kahvitauoilla tehdä aivan mitä itse tahdot, se ei kuulu muille mitenkään, ja se on lakisääteinen jokaisen työntekijän työpaikasta riippumatta, oikeus.
        5) jatkakaa listaa...


      • todella_kyllästynyt
        Aspergerinfo kirjoitti:

        Listataan syyt, miksei ole;

        1) Pitäisi osata mielistellä ja valehdella, mikä on vaikeaa assille.
        2) Tulisi hallita small-talking, joka on pelkkää mielistelyä ja valkoista valhetta (jenkkilän mukaisesti)
        3) Jos et ole sosiaalinen sanan varsinaisessa merkityksessä eli kommunikoi samoin kuin massaihmiset, sinua katsotaan pitkään, ja ennen pitkää mahdollisesti sen vuoksi saat potkut.
        4) Jos rehellisesti kerrot vaikka esim. ruokatuntiaikana tahtovasi syödä evääsi yksin jossain huoneessa tai käväistä vaikka ulkona syömässä, yksin, sinut voidaan leimata epäsosiaaliseksi yksilöksi, mikä edelleenkin on jonkun toisen murhe kuin sinun. Sinulla on oikeus ruokatunneilla sekä kahvitauoilla tehdä aivan mitä itse tahdot, se ei kuulu muille mitenkään, ja se on lakisääteinen jokaisen työntekijän työpaikasta riippumatta, oikeus.
        5) jatkakaa listaa...

        Joo kerrankin väitti mulle, etten mä osaa small talkia ja pyysi selittämään mitä se on.


    • ääsburger-majoneesilla

      Sitä ei huomaa esimerkiksi valokuvasta, mutta viimeistään oudot kehon asennot tityissä toistuvissa konteksteissa antavat viitteen siitä, että peilisolusi eivät ole synkroniassa ympäristösi kanssa.
      Ne on ne ulkoiset kehonkielen merkit, joihin minä en osaa kiinnittää huomiota, mutta toisaalta en myöskään itse hallita.
      Kun kävelet jatkuvalla syötöllä esimerkiksi oven karmeja päin ajatuksissasi ihmiset alkavat pitää sinua poissaolevana ja huonona ihmisenä. Tämä on ainakin oma kokemukseni.

      • todella_kyllästynyt

        Joo en todellakaan kävele mitään päin ajatuksissani.


    • Aspergerinfo

      Suurin osa ihmisistä varsinkin Suomessa on suvaitsemattomia eivätkä siedä erilaisuutta. Vaikka kuulostaisi provosoinnilta, omasta mielestäni kannattaa kertoa erilaisuudestaan ts. tavoistaan toimia erlaisissa itilanteissa, varsinkin sosiaalisissa tilanteissa, avoimesti, ja yrittää saada keskustelua aikaan siitä, mikä ihmisiä harmittaa jonkun toisen olemuksessa (hienovaraisesti!); kuitenkin kaikilla ihmisillä on joitain ominaisuuksia, jotka joitain toisia ihmisiä ärsyttävät. Kukaan ei ole ns. "normaali". Asiat vaikeutuvat huomattavasti, jos yrittää teeskellennä jotain muuta mitä ei ole tai salata persoonallisuudenpiirteitään ja takuuvarmasti vie kenen tahansa voimat alta aikayksikön.

    • assiperäpassi

      Olet myöhässä. Hans on kuopattu jo aikapäiviä sitten.

      • lainoppinut

        Vaikka olisikin Asperger-diagnosoitujen käytännöt yhteiskunnallisella tasolla eivät ole kadonneet minnekään. Asperger kuuluu autisminkirjoon.


      • korj_

        käytännöt=käytännön ongelmat


      • todella_kyllästynyt

        Onnea vuoden tyhmän ihmisen tittelistä!


      • F84.5

        Oliko tuo "peräpassille"? Mitä tarkoitat käsitteellä "tyhmä"?


      • info_

        Tiedätkö minne?


      • todella_kyllästynyt
        F84.5 kirjoitti:

        Oliko tuo "peräpassille"? Mitä tarkoitat käsitteellä "tyhmä"?

        Oli. Sitä että hän tulee tänne ja sanoo jotakin muka hauskaa.


    • ääsperker

      No jos sä peität aspergerin pitämällä jotain vilttiä päälläsi tai jotain kaapua ettet näy niin kyllä sä erotut katukuvassa kaapuvilttisi kanssa muista ihmisistä. ja kuumakin voi tulla. Miten sitä aspergeria muuten voi peittää. Ole rohkeesti vain ilman kaapua asperger niin et saa lämpöhalvausta. ;) toivoo toinen asperkeri

    • Muuttuva

      Se mitä olemme kuuluu persoonallisuuteemme.. Voin sanoa kokemuksesta, että vuosien myötä ns Aspergerin piirteet katoaa. Siksi ei ole tarpeellista luokitella itseään, vaikka piirteet häiritseekin muita. Erilaisia olemme kaikki ja kaikki muutumme ajan myötä. Opimme tulemaan toimeen ympäristömme kanssa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1691
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1317
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe