Iso idiootti

Vahingonilo

Mä olin sen kanssa samalla työpaikalla n. 20 vuotta sitten. Mä jo nuorena ajattelin, että sillä viiraa jotain päässä. Kun ei tajua, että kun toiselle haluaa jotain pahaa. Lopulta se osuukin omaan napaan. Nyt se itse on jo lähellä eläkeikää työttömänä, asunnottomana ja rahattomana. Se idiootti luuli, että kun tämän kaiken aiheuttaa sivullisille. Se itse saa sillä paremman elämän. Se äijä on niin pirun tyhmä, ettei nytkään tajua rysähtäneensä elämänsä pohjalle sellaisella asenteella. Sen ammatti on juristi. Korkea koulutuskaan ei tee asennevammaisesta sivistynyttä.

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • al_jabr

      Ihmisillä on taipumus uskoa, kuten suomalaisessa kansanuskossa, "lykyn" rajalliseen määrään, joten sen vähentäminen toiselta, lisää omaa osuutta. Uskomus on ilmeisen geneettinen, sillä se esiintyy kaikkialla.

      Kun suomalainen trulli kulki naapurin navetassa tekemässä ilkeyksiään ja taikojaan, motivaatio syntyi uskomuksesta, että vähentämällä naapurin karjaonnea oma onni runsastui.

      Ilmiantamalla menestynyt ihminen noituudesta, lisättiin omaa onnea eli lykkyä, päästiin siis eroon henkilöstä, jolla lykkyä oli runsaasti ja saatiin taas itse lisää. Noituussyytteet sekä meillä että muualla syntyivät pääasiassa kateellisen naapurin ilmiannosta, ei kirkon, kuten usein luullaan.

      Stalinin ajan vainoissa suurin osa runsaista ilmiannoista oli kateellisten naapurien tai puoluetoverien tekemiä. Ne johtivat näytösoikeudenkäynteihin, joita oli niin paljon, että itse Stalin ei voinut kaikista edes tietää. Hän oli omilla esimerkeillään aukaissut portit menettelylle, jota useat sitten käyttivät hyväkseen toteuttaakseen kateuttaan ja saadakseen itselleen etua.

      Kateus on biologisesti evoluution mukana syntynyt ilmiö, jonka funktiona ollut viime kädessä toisen eliminoiminen. Että lykky on ymmärtynyt ihmisillä rajalliseksi, on melko selkeää. Rajallisiin resursseihn, esimerkiksi valtaan tai ruokavaroihin, on päässyt helpommin käsiksi, kun kilpailija tai potentiaalinen kilpailija on raivattu pois.

      Tätä taustaa vasten sotienkin syyt ovat helpommin ymmärrettävissä.

      • 1319

        Fiksusti mietitty.


    • Ketjun aloittaja antaa ymmärtää, että työpaikallaan vaikuttanut henkilö olisi toiminut silkasta pahansuopuudestaan ja pyrkinyt toisten kärsimyksiä lisäämällä parantamaan omaa elintasoaan. Näin ollen karma tai jokin muu elämää suurempi oikeudenmukaisuus olisi kohdannut pahansuopaa riistäjää ja tämä sai itse annoksen pahaa lääkettä jota oli niin auliisti muille annostelemassa.

      Toisen henkilön perimmäisistä motiiveista on vaikea saada selkoa pelkästään hänen toimiaan seuraamalla. Hän saattaa tosiasiallisesti olla tuottamassa tuskaa, vaikeuksia ja puutetta monille, mutta hän saattaa samalla olla korjaamassa jotain muuta vääristynyttä todellisuuden tilaa. Ulkopuoliset tarkkailijat eivät aina näe tapahtumien ja seuraamusten kirjoa koko laajuudessaan. Harvan ihmisen toiminta on ikinä ollut niin lävitse pahaa, ettei siitä voitaisi johtaa jotain hyvää ja hyödyllistäkin seuraamusta.

      Onnettomuuden kohdannutta pahansuopaa ihmistä voi katsella vahingoniloisena ja kiitellä maailmankaikkeutta oikeudenmukaisesta tapahtumainkulusta. Tosin tällöin henkilö osoittautuu itsekin pahansuovaksi vaikkakin näennäisen oikeudenmukaisuuden varjolla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1893
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1456
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      16
      1399
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      11
      1369
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe