Aiheuttaako vegaanius MS-tautia?

pijapigj

Minulle tuli mieleen, kun tunnen nyt jo kaksi ihmistä, jotka sairastaa MS-tautia ja jotka ovat vegaaneja. Toinen on ollut teini-iästä asti vegaani ja sairastui n. 25-vuotiaana, ja toinen ymmärtääkseni aloitti vegaaniuden samoihin aikoihin sairastumisensa kanssa. Kumpikin siis edelleen sairastaa ms-tautia eli eivät ole parantuneet, vaikka olen kuullut sellaistakin puhetta, että erikoisruokavaliolla voisi parantaa ms-taudin.

Onko sitä tieteellisesti todistettu, että jos luopuu jostain ruoka-aineesta, niin paranee MS-taudista kokonaan?

Entä onko tieteellisesti todistettu että erikoisruokavaliot aiheuttaa MS:n?

10

308

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuottk

      Ei, mutta rokotteet voivat aiheuttaa:

      Lapsilla, jotka saavat MPR-rokotteen ennen kymmentä ikävuotta, on suurentunut riski sairastua MS-tautiin:
      Ahlgren C1, Torén K, Odén A, Andersen O. A population-based case-control study on viral infections and vaccinations and subsequent multiple sclerosis risk. Eur J Epidemiol. 2009;24(9):541-52. doi: 10.1007/s10654-009-9367-2. Epub 2009 Jul 26.
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19633994

      Tutkimus viittaa vahvasti siihen, että hepatiitti B-rokotteet aiheuttavat MS-tautia Ranskassa :
      Le Houézec D. Evolution of multiple sclerosis in France since the beginning of hepatitis B vaccination. Immunol Res. 2014 Nov 14.
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25395338

      Mahdollinen syy siihen miksi hepatiitti B-rokotteet voivat aiheuttaa MS-tautia on se, että yksi rokotteen proteiineista muistuttaa myeliinin proteiinia:

      Bogdanos DP1, Smith H, Ma Y, Baum H, Mieli-Vergani G, Vergani D. A study of molecular mimicry and immunological cross-reactivity between hepatitis B surface antigen and myelin mimics. Clin Dev Immunol. 2005 Sep;12(3):217-24.
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16295528

      Faure E. Multiple sclerosis and hepatitis B vaccination: could minute contamination of the vaccine by partial hepatitis B virus polymerase play a role through molecular mimicry? Med Hypotheses. 2005;65(3):509-20.
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15908138

      Yhdysvaltain hallituksen taulukko osoittaa tunnustetut rokotevauriot, joihin sisältyvät mm. anafylaksia, enkefalopatia, aivovaurio, hartiapunoksen neuriitti, krooninen niveltulehdus ja trombosytopeeninen purppura eli verihiutaleiden vähäisyys, mikä voi johtaa lisääntyneeseen verenvuotoon (autoimmuunisairaus, jossa vasta-aineet hyökkäävät verihiutaleiden antigeenejä vastaan). Yhdysvaltain rokotekorvausrahastosta on maksettu korvauksia lähes 2,8 miljardia dollaria rokotteiden aiheuttamista vaurioista, joihin kuuluvat mm. Guillain-Barrén oireyhtymä, värttinähermon vaurio, transversaali myeliitti, Kleine-Levinin oireyhtymä (neurologinen sairaus, johon liittyy liikaunisuutta ja muuttunutta käytöstä), sepsis, demyelinoiva sairaus (vahingoittaa myeliinituppea, joka suojaa hermosolujen signaalien kulkeutumista), Opsoclonus-myoklonus oireyhtymä (neurologinen sairaus, joka näyttää olevan seurausta autoimmuuniprosessista hermostossa), hengityshalvaus, MS-tauti, Bellin halvaus, sydänpysähdys ja kuolema.
      http://www.vaccinationcouncil.org/2014/11/18/the-greater-harm-by-shawn-siegel/

      Ruokavaliolla voi vaikuttaa MS-tautiin. Vegaaniruokavalio näyttäisi olevan paras:
      https://www.drmcdougall.com/health/education/health-science/stars/stars-written/donna-mcfarland/

      https://www.drmcdougall.com/misc/2009nl/jan/ms.htm

      https://www.drmcdougall.com/2014/07/31/results-of-the-diet-multiple-sclerosis-study/

      http://www.healthline.com/health-news/low-fat-vegan-diet-may-ward-off-ms-fatigue-050614#1

      http://www.huffingtonpost.com/sandy-henson-corso/vegan_b_1176452.html

      http://nutritionfacts.org/2013/05/21/plant-based-diets-for-multiple-sclerosis/

    • sekava

      Niin ja kaikkihan voi aiheuttaa kaikkea mutta ei varmasti ja välttämättä. Luultavasti paraskeino tehdä itsensä hulluksi on miettiä miksi tämä tauti on tullut juuri minulle.. miksi menin vuonna 82 ulos leikkiin ja sain jonkun virustartunnan kaverilta tai miksi tein sillai tai tälläi vuonna se ja se.. Jos tähän tautiin olisi joku täsmällinen syy ja aiheuttaja niin olisi luultavasti helpompaa keksiä lääke joka parantaisi.
      Nuo rokotteet ei yksin aiheuta tautia, onhan meillä ollut valmiiksi vikaa kehossamme.
      Ruoka valio ei paranna sairautta mutta tietty ruokavalio auttaa, eri ihmisillä eri. Eri taudin muodot ovat myös hyvin erilaisia, kaikki ei vaikuta saman lailla kaikkiin.
      Eli tauti on perseestä sekasuutensa kanssa.

    • vegevegevegevege

      Mielestäni ruokavalioasia kannattaa miettiä niin päin, että miksi ihminen aloittaa tietyn ruokavalion. Ei niin päin, että aiheuttaako ruokavalio tietyn syndrooman (toki selvää on, että vegaani voi saada vakavan B12-vitamiinin puutoksen, mutta se liene suljettu pois jo varhaisessa vaiheessa poissulkututkimuksissa).

      Itse olen vegaani. En olisi ikinä ryhtynyt vegaaniksi, jos rakastaisin yli kaiken syömistä ja ennenkaikkea grillausta, makkaraa ja pihvejä. En siis todellakaan rakasta. Sen sijaan minulla on ollut vatsaongelmia koko ikäni (refluksi) ja ainakin itse pärjään paremmin kevyemmällä vegaaniruokavaliolla. Olen noudattanut tätä dieettiä parikymmentä vuotta, eikä kukaan ole epäillyt minulla MS-tautia. Refluksitauti on todettu, ja se ei ole veganismin seuraus, pikemminkin veganismin syy.

      Toki jotkut saavat suolisto-oireita kasvisruuasta, mutta väittäisin, että kasvisruoka sulaa paremmin kuin eläinperäinen ruoka. Siitä syystä jotkut terveysongelmista kärsivät kokevat kasvisruuan itseleen paremmaksi, ehkäpä osittain tiedostamattaan, alitajuisesti. Kasvisruualla on mahdollista elää terve elämä, mutta kasvisruoka tuskin estää vakavia sairauksia (lukuunottamatta ehkä ylipainoisuudesta johtuvat sairaudet, koska useimmat kasvissyöjät myös liikkuvat ja huolehtivat muuten terveydestään ja ovat normaalipainoisia).

    • näinonäreet

      MS taudista ei parane millään ruokavaliolla.

      Toki oireita kannattaa hoitaa ravinnolla.

      Vika ei ole lihassa, kuten vegaanit yleensä väittää.

      Yleensä vika ravitsemuksessa on liika vilja ja(tai viljat yleensä sekä prosessoitu kasviöljy.

      D-vitamiinin puute lisää riskiä saada MS-tauti.

      Parhaillaan on tutkimuksia, joissa selvitetään voidaanko riittävällä D-vitamiinin saannilla lievittää oireita.

      Nykyinen D-vitamiini suositus on lapsille 50µg ja aikuisille 100µg päivässä.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/ms.htm

      Ja närästyksestä sen verran, että liha ja kala ei sitä aiheuta, vaan niiden kanssa syönyt jauhot.

      Näinollen jommankumman poisjättö tietysti auttaa.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/narastys.htm

    • ennaltaehkäise

      Alle 1v saa D-vitamiinia 30mikroa, joten aikuisen tarve on 100 mikroa

    • deevitamiinia
    • sairastunutikäväkyllä

      En ole vegaani enkä koskaan ollutkaan. Mun mielestä aika kaukaa haettu et vegaanius aiheuttais ms-tautia. Itse kallistuisin enemmän elohopean ja ympäristömyrkkyjen kannalle. Tai noiden rokotteiden.

      • deevitamiiniakaikille

        D-vitamiinin puute lisää riskiä sirastua.

        Tämä on kyllä ihan tiedossa ollut jo parikymmentä vuotta.

        Suomessa ei talvella saa auringosta lainkaan D-vitamiinia.

        Päiväntasaajalla ei juurikaan MS tautia ole.

        D-vitamiinin historiaa:
        Riisitautiin liittyviä muutoksia on todettavissa jo muumioilla. Kaupungit olivat 1700- ja 1800-luvuilla äärimmäisen huonoja paikkoja elää. Viemäreitä ei ollut. Kadut olivat likaisia ja ilma oli täynnä hiilen tai puun poltosta tulevia pienhiukkasia. Aurinko ei juurikaan paistanut kaupungin slummeihin. Englannissa taudin kuvasi 1640 D. Whistler. Englantilainen F. Glisson antoi 1650 taudille nimen rachites – sitä kuitenkin kutsuttiin myös englannin taudiksi. Riisitauti oli yleistä. Lääkärit suosittivat sairaille lapsille ulkoilua ja hiekkarantoja.

        Elias Lönnrot kuvasi riisitaudin oireet ensimmäisenä suomeksi v. 1839 "Suomalaisen talonpojan koti-lääkäri" -kirjassa ja suositteli "apoteiikista saatavaa kalanmaksarasvaa ja auringonkylpyjä englannintaudin eli riisitaudin hoidoksi". Nobelin palkinnon sai Adolf Windaus D-vitamiinin rakenteen selvittämisestä 1928. Riisitautia ilmeni Suomessa 1910- ja 1930-luvuilla 44–80 %:lla lapsista (Ruotsalainen 1922, Lyytinen 1935, Leppo 1940). A-D-vitamiinitippojen myynti alkoi maaliskuussa 1934. Riisitauti lisää tulehdussairauksien riskiä ja kuumekouristuksia sekä aiheuttaa vakavia luuston kasvuhäiriöitä. Kyseessä ei ole siis mitenkään uusi asia. Suomessa lastenneuvoloiden kehittäminen toi D-vitamiinin ja kalanmaksaöljyn yleiseen tietoisuuteen 1930-luvulla. Arvo Ylppö oli myös keskeinen vaikuttaja ja hän uskalsi jopa altistaa lapset auringolle ja ulkoilmalle.


        D-vitamiinin saantisuositus on ollut Suomessa 100-125 µg/vrk vuosina 1940-1964.


    • StemunBlues

      Vegaanius ei aiheuta MS-tautia, mutta välttämättömien ravintoaineiden puutos voi altistaa sairastumiselle. MS-taudin puhkeaminen edellyttää geneettistä alttiutta sairastua sekä sairauden laukaisevaa ympäristötekijää. On erittäin paljon näyttöä siitä, että D-vitamiinin puutos altistaa MS-taudille. Etenkin odottavan äidin alkuraskauden aikaiset alhaiset veren D-vitamiinitasot voivat muuttaa tai sammuttaa sikiön D-vitamiinin toimintaa ohjaavaan CYP27B1-geenin, joka osallistuu kalsidiolin muuttamiseen hormoninkaltaiseksi ja immuunijärjestelmän toimintaan osallistuvaksi yli 300 geenin toimintaan vaikuttavaksi kalsitrioliksi.

      Olen kahlannut läpi kymmeniä tutkimuksia ja satoja artikkeleita, eikä missään ole tullut vastaan vegaani-ruokavalion yhteyttä MS-taudin kehittymiseen. Itse sairastan MS-tautia ja syön lihaa, kuten luullakseni suurin osa MS-tautia sairastavista (veganismi on ilmiönä melko marginaalinen ja arvioisin, että 7000-9000 suomalaisesta MS-potilaasta vain kourallinen on vegaaneja).

      Tieteellisesti hyväksyttyä näyttöä sille, että MS-tauti paranisi jollain ruokavaliolla, ei ole. On hyvin perusteltuja teorioita ja muutama melko luotettava tautitapaus, jossa ruokavalio on johtanut paranemiseen. Alessio Fasanon teorian mukaan autoimmuunitaudin kehittyminen edellyttää kolmen vaikuttavan mekanismin toteutumista. Nämä ovat: 1) geneettinen alttius, 2) vuotavan suolen oireyhtymä ja 3) jokin ympäristössä esiintyvä tekijä, joka laukaisee taudin. Fasano on arvostettu keliakiatutkija ja keliakian kohdalla nämä sairastuttavat mekanismit tunnetaan hyvin. Hänen mukaansa myös muissa autoimmuunitaudeissa, kuten MS-tauti, jo yhden altistavan tekijän poistaminen yhtälöstä pysäyttää sairauden etenemisen, jolloin paraneminen alkaa.

      Fasanon teoriassa vuotavan suolen oireyhtymä syntyy kun ohutsuoli sairastuu. Yleensä siihen johtaa gluteeni, sillä gluteeni lisää zonuliinin eritystä, joka puolestaan avaa suolistonukan tiiviitä liitoksia ja päästää verenkiertoon erilaisia tauteja aiheuttavia patogeenejä tai makromolekyylejä - kuten keliakiassa gluteenin sisältämiä glykoproteiini gliadiinin molekyylejä, jotka herkistävät autoimmuunireaktiolle.

      Terry Wahls on lääkäri, joka sairastuttuaan MS-tautiin ivalidisoitui pahasti. Hänellä on selvä näkemys siitä kuinka ja miksi MS-taudista paranee ruokavaliomuutoksilla ja eräillä lisäravinteilla. Ainakin hän itse voi niin hyvin, että voi nykyään luennoida aiheesta. Myös Olli Posti on ilmeisesti selättänyt ravinnolla MS-taudin. Tällaiset tapaukset ovat kuitenkin todella harvinaisia. Yleisesti pidetään varmana, että MS-taudista ei parannuta.

    • näin_on

      On melko varmaa Ms taudin johtuvan viljatuotteista. Jos on noinkin paha tauti, niin mitään ei menetä jos kokeilee viljatonta kautta. Lääkärit aina puhuu ruisleivän terveellisyydestä, mutta takana on aivan muut intressit.
      Valinta on tietysti vapaa.

      Olen kopioinut kirjasta Vaaralliset Viljat erään potilaan kertomuksen.

      Muutama vuosi sitten jouduin kasvokkain yhä enenevien oireiden kanssa, joita lääkärit epäilivät MS-taudin enteiksi. Minulle tuli tavattomia lihasten, hermoston, hahmotuksen ja kävelyn epänormaaliuksia. Saatuani rohkaisua ystävältä ja tukea perheeltäni hakeuduin paleoliittiselle dieetille. Minulla oli asenne, ettei ollut "mitään menetettävää". Hämmästyksekseni oireet alkoivat hälvetä jo ensimmäisten viikkojen aikana. Yrityksen ja erehdyksen kautta sain selville, että terveyteni tärveltymisen takana olivat prosessoidut valmisruoat. Vaikeimmat reaktiot tulivat gluteenipitoisista ruoista. Oireet palasivat muutaman tunnin sisällä siitä, kun olin erehdyksessä syönyt vääränlaista ruokaa. Ja sitten jouduin odottamaan vähintään viikon, ennen kuin oireet olivat ohi. Toipumiseeni ei vaikuttanut mikään sellainen, mitä minun olisi ollut lisättävä ruokavaliooni. Kysymys oli vain siitä, mitä oli tarpeen poistaa (nimittäin kaikki prosessoidut ruoat). Patti V

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1671
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1297
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      6
      1277
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe