Kiinnostaako sinua ralli?

Reisvaspätpatkaarvaskut

Minua ei kiinnosta. Yksinkertaisten maalaisjunttien ja peräkamarin poikien juhlat.

70

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älätuletakas

      Jämsäläisiä tuskin kovasti kiinnostaa jonkun syrjäytyneen perverssit mielipiteet, voit häippäistä muualle rallien ajaks ja olla tulematta takas.

    • riippuurallista

      Vesivehmaan jenkka on mielestäni paras ralli.

    • Hienuu.on

      Kyllä minun mielestäni kannattaa ostaa metsiin kalliita lippuja, että näkee kun auto ajaa kovaa vauhtia ohi.

    • dfgt

      säähän voit vaikka tumputtaa sillä aikaa kun tosi miehet on ralleis. vitun homio.

      • mies-tosi

        tosi miehet jättää tois arvoiset rallit väliin ja tekee TOSI MIESTEN TÖITÄ.


      • Pikku-Tuomo

        Onko ne tyhmän näköiset mahakkaat känniset heput, jotka lippalakki päässä huojuvat rallireittien varrella niitä tosimiehiä? Jos näin on niin minä en koskaan halua kasvaa tosimieheksi.


      • Olkkolansaha

        Sulla ei tule olemaan mitä tulevaisuutta Jämsässä ! Nyt vallitsee toiset ajat! Stasi Haloska joutuu valtakuntaoikeuden eteee jutan ja ykän, pakkoruotsi paavon kans, koko temaripuolue ja Callen oma pieni kielipuolue kielletään. Kaikki komukat muilutetaan ja Suomi nousee kohisten tästä synkästä lamasta jälleen pohjolan ykkösmaaksi. Rallien katsominen tulee kansalaisvelvoitteeks ainaskin Jämsän seudulla, se on sellaista sisäpiiritietoo Baijerin Augsburgista. Sinuna muuttaisin pois Helsinkiin vaikka ja jättäisit Jämsän meidän oikeita arvoja ymmärtävien asuttavaks.


      • Miestenkouluun
        Pikku-Tuomo kirjoitti:

        Onko ne tyhmän näköiset mahakkaat känniset heput, jotka lippalakki päässä huojuvat rallireittien varrella niitä tosimiehiä? Jos näin on niin minä en koskaan halua kasvaa tosimieheksi.

        Käy poika armeija ja tule mieheksi. Sitten ymmärrät rallejakin.
        On miehekästä juoda nuotiolla ja muistella inttijuttuja.


    • ralrulles

      No oli miten oli, niin rallia ajetaan on siitä nämä ahdasmieliset mitä mieltä hyväsä... mulle sama tykkää tai ei :D

      • Sepelikuski

        Rallia ajetaan ja veronmaksajat maksaa. Se on höpötarinaa, että ralliorganisaatio niitä metsään lingottuja sorastuksia maksaisi. Maksaahan ne tietysti jotakin lanauksia joilla tyhmiä ja hyväuskoisia hämätään.


    • xxxx123

      Paljonkohan verorahaa meni hassintien lanaukseen perjantaisen testin jälkeen? Lauantai aamusta oli destian karhu ja iso mies ohjaimissa tasoittelemassa jäljelle jääneellä hiekalla tietä.

      • vihtorinalli

        Meneepähän verorahat kerrankin sit jos näin muka teidän mielestä on, niin hyvään tarkoitukseen. Eiköhän ne mene turhempaankin nykyään esim. Maahanmuuttajiin, Kreikkaan jne. Turhuuksiin.


      • Vai.on.tärkeä.kohde
        vihtorinalli kirjoitti:

        Meneepähän verorahat kerrankin sit jos näin muka teidän mielestä on, niin hyvään tarkoitukseen. Eiköhän ne mene turhempaankin nykyään esim. Maahanmuuttajiin, Kreikkaan jne. Turhuuksiin.

        Tuokin edellinen kommentti antaa hyvän kuvan rallikansan älykkyysosamäärästä.


      • Perttikirjoitti

        Minä tykkään kurkkia lepikosta kun auto ajaa ohi. Pertti Peräkamari 37 v.


      • MaijaPeltomaa
        Perttikirjoitti kirjoitti:

        Minä tykkään kurkkia lepikosta kun auto ajaa ohi. Pertti Peräkamari 37 v.

        Niin mäkin tykkään! Vuoden kohokohta ja parempi kuin joulu. Eihän meillä täällä metsäkylillä muutakaan ole! Maija Peltomaa 51 v.


      • murskettajasoraa

      • Silmänlumetta
        murskettajasoraa kirjoitti:

        destian ainut laskutusosoite ei ole suomen valtio https://youtu.be/9DbPyIh1Q8I

        Testeistä puhutaan, mutta itse rallista ei sanallakaan. Testeissä teitä kuluttaa vain muutama auto.


    • reisvospät

      Se totta testiporukoiden tienkorjaus on silmänlumetta.

    • Sepeteus_Sepeli

      Hölmöt rallitoimittajat kirjoittelevat hurmioituneina kuinka sora lentää. Kirjoittaisivat joskus myös mitä se turhan takia pusikoihin pöllytetty sora maksaa.

      • pisnesispisnes

        Oletko koskaan miettinyt,että ne katselijat tuo monen kertaisena sen soran hinnan paikkakunnalle rahana takaisin?No huomasin,että et.


      • Höpötihöpö
        pisnesispisnes kirjoitti:

        Oletko koskaan miettinyt,että ne katselijat tuo monen kertaisena sen soran hinnan paikkakunnalle rahana takaisin?No huomasin,että et.

        No kerro miten se hinta on tullut takaisin, kun porukka ravaa hulluna pikataipaleelta toiselle. Ei ne käy ostoksia tekemässä eikä rahojaan levittelemässä. Ainoa mitä paikkakunnalle jää, on virolaiset kaljatölkit, roskat ja mustalle muralle tallattu maa. Siinä sitä on sinullekin miettimistä.


    • märkä1

      Eipä nuo maapalstojen junioritkaan ole rallihengessä mukana auttamassa ovat kai saaneet täydenvapauden tehä mitä huvittaa ja ajelevat raktoreillaan ja muilla laitteilla omat rallinsa välittämättä muista,sitä se avustusten saanti EU:sta teettää.

    • Lakikirja

      Perustuslain mukaan jokaisella suomalaisella on vapaa oikeus liikkua teillä ja metsissä. Eikä siinä sanota, että ralli tekee lakiin poikkeuksen. Rallin järjestäjät ovat kaapanneet oikeudet omiin käsiinsä ryhtyessään rajoittamaan ihmisten liikkumista ja kaupittelemaan metsiin lippuja.

    • mystinenpunainen

      Normi ajattelutapa tämänpäivän ihmisillä,kaikilla on pelkkiä oikeuksia ei mitään velvollisuuksia! Kyllä se ihan hyvä on että edes jotain yritetään ja järjestetään. Itse en rallista välitä mutta en ajattele sitä niin jos minä en tykkää niin sitten kukaan mukaan ei voi tykätä. Itse harrastan teatteria ja monen mielestä sekin on turhaa

      • Mökki-Manne

        Jos sinä harrastat teatteria, niin se ei loukkaa kenenkään muun oikeuksia. Jos minä en pääse mökilleni sen takia, että joku haluaa kaahata käyttämääni tietä ja estää vapaan liikkumiseni, niin se loukkaa minun oikeuksiani.


    • Ville2Vallaton

      AKK Motorsport rahastaa häikäilemättömästi veronmaksajien ja tyhmien talkoomiesten kustannuksella. Tiet pilataan ja talkoolaiset tekevät monta päivää töitä mitättömällä korvauksella. (Ainakin siihen nähden mitä itse rallista saavat)

      • nufhffh

        Eikös talkoot yleensä ole sellaisia mistä ei paljon tienaa?Ainakin mitä minä talkoissa ollut niin en ole saanut mitään


      • Kokeiltu.on
        nufhffh kirjoitti:

        Eikös talkoot yleensä ole sellaisia mistä ei paljon tienaa?Ainakin mitä minä talkoissa ollut niin en ole saanut mitään

        Eikös ne rallin järjestäjät jatkuvasti kehuskele, kuinka hyvin seurat ja järjestöt tienaavat. Todellisuus kuuluu olevan usein kuitenkin ihan muuta.
        Lisäksi joutuu kuuntelemaan kännisen junttiporukan vittuilut.


    • KaipaanAkuaikoja

      Yhhhhhhhyyyyyyyhh nyyyyyyyyyyyyyyyyyhh Byääääääääääääääääähhhhhhhh!!!!

    • pölöpölö77

      Itse menen mökille jo puolen viikon aikaan ruokien ja viinojen kanssa niin aivan sama onko tie jumissa vai ei koska olen ite totaalisen jumissa mökillä saunomassa ja kuuntelen autojen ja koptereiden pörinää!! Maasturilla pääsee poiskin jos on tie pilalla!!

    • pölöpölö77

      Ja se piti vielä lisätä että jämsään ralli ei juuri jätä veroeuroja kun ei monikaan lähde siitä autoletkasta poikkeamaan kylän pintaan varsinkin jos on jonottanut jo tunteja että seuraavalle pätkälle pääsee!! Tämä lisäys niille jotka väittää että ralli on tärkeä tapahtuma jämsälle!!

      • näinsevaanonjuu

        Juuri näin. Edes viinakauppa ei tienaa, kun lippalakkijuntit hakevat juomatkin Virosta.


      • kskdjhfyfu

        Jämsässä tienaa se yksi vippialueen pitäjä ja sielläkin on väki viime vuosina vähentynyt. Tavalliselle kauppiaalle vuoden hiljaisimpia päiviä.


      • Laskentaekonomi
        kskdjhfyfu kirjoitti:

        Jämsässä tienaa se yksi vippialueen pitäjä ja sielläkin on väki viime vuosina vähentynyt. Tavalliselle kauppiaalle vuoden hiljaisimpia päiviä.

        Toinen kohde on Himos. Siellä saadaan mökkejä myytyä ja muutama kaljanmyyjä hommia. Näistä extraajistakin taitaa suuri osa tulla muualta kuin Jämsästä. Pieni on rallin tuottama hyöty Jämsälle ja veronmaksajille miinusmerkkinen, kun urille raavittuja teitä teitä taas uudelleen sorastellaan.


      • kyllälentää

        Minä olen jo aikoja tullut Ek.lle ja jämsään. Tänään kävin kusemassa päijälän mökki marjapuskiin ja rouhasin kunnon sonnan terassille! :D


      • Viinavero
        näinsevaanonjuu kirjoitti:

        Juuri näin. Edes viinakauppa ei tienaa, kun lippalakkijuntit hakevat juomatkin Virosta.

        No siitä voi syyttää ainoastaan suomen valtiota.


      • V.Ako
        kyllälentää kirjoitti:

        Minä olen jo aikoja tullut Ek.lle ja jämsään. Tänään kävin kusemassa päijälän mökki marjapuskiin ja rouhasin kunnon sonnan terassille! :D

        Oi ei, ihan marjapuskiin! Nythän ne kasvaa isommiksi ja saamme enemmän marjoja! Ihqua! Ja harvase päivä, joku karhu paskoo teraasille, että ei ole kuule mitään uutta.


    • Typerätontyperiä

      Typerät vanhemmat vievät lapsiaan rallireitin varteen. Ei tarvita kuin yksi luiskahdus ja tenava makaa raatona auton romun alla.

      • Pilkunviilaaja

        Käyppä katsomassa joskus turvajärjestelyt pätkän varrella,aika tyhmä on joka ei tenaviaan vahdi.


      • Vieläsejoskus.sattuu
        Pilkunviilaaja kirjoitti:

        Käyppä katsomassa joskus turvajärjestelyt pätkän varrella,aika tyhmä on joka ei tenaviaan vahdi.

        Televisiostahan sen hyvin näkee. Lapsia seisoo niin lähellä tietä, että jos auto sinne karkaa, niin raatoja tulee. Vanhemmista ei ole väliä, kun menevät sinne kuolemaa uhmaamaan omaa tyhmyyttään. Lapsia ei pitäisi viedä ralliin vääriä asenteita oppimaan ollenkaan.

        Luja on luotto rallikuskiin ihmisillä, kun seisovat lähes joka paikassa niin lähellä tietä, että tuhatta ja sataa kaahaava ralliauto niittää porukan kuin horsmat, jos rattimiehelle vahinko sattuu.


    • Rauno-ja-Ahti

      Me taas käytiin hakemassa viikko sitten Virosta paketti-Transitin tavaratila täyteen halpaa virolaista kaljaa. Ouninpohjan pätkälle leiriydytään koko päiväksi ja tyhjät pantittomat tölkit kylvetään pitkin Ouninpohjan pikiksen tienpientareita.

    • vrcgay

      Voi v nyt noita raunoja ja ahteja änkee pihaankin homostelemaan

    • RalliHullu

      Minä en kestä. Taas tätä karmivaa jännitystä. Aukeaako ovi? Ottaako kuski kypärän pois päästään? Mitä se sanoo? Oijoi, kun oikein pumpusta ottaa tämmönen jännittäminen. On tämä ralli niin jännittävää touhua.

      • Vedä

        Voithan keskittyä siihen itsesi hyväilyyn,mitä kuulemma harrastat aktiivisesti jopa lasten nähden,niin jännitys helpottaa.


      • Kun.on.lusikalla.annettu
        Vedä kirjoitti:

        Voithan keskittyä siihen itsesi hyväilyyn,mitä kuulemma harrastat aktiivisesti jopa lasten nähden,niin jännitys helpottaa.

        Rallifanin tyypillistä älykkyystasoa osoittava kuittaus oivaltavaan ja hauskaan kommenttiin.


    • Ympäristätuho

      Öljyä tiellä Päijälässä!

      Radioselostaja luuli kuraa tippuvan auton perästä. Työnsi sormen lirun alle ja vaihteistoöljyltä tuoksui! Toisestakin autosta valui desin verran tielle! Nyt äkkiä ajot seis ja palokunta torjuntatöihin!

    • ralliii

      Minua ei ralli kiinnosta pätkän vertaa mutta en vastustakkaan koska tuleehan siitä veroeuroja Jämsäänkin.

      • Enusko

        Kyllä se on pientä, mitä Jämsä tuosta hyötyy. Vähintään saman verran taitaa tulla vahinkoa.


    • Katsastusinsinjööri

      Poliisit hoi!

      Ympäriajetuilla rusinoilla ja rikkinäisillä ajoneuvoilla ajetaan jälleen liikenteessä! Hoitakaa pirulauta hommanne!

    • Bolsu-Desantti

      Kyllä pahin ralliterroristi Jämsässä on Ouninpohjan-Jyrkysenkulman-Mutasen mutkan isomahainen sotahullu ressuvanhus. Onkohan juuri tuo sama möhömaha ammuskellut sillä Lahti-pistoolillaan luodinreikiä siihen Mutasen mutkassa olevaan Oksjärventien valkoiseen peltiseen tienviittaan? Myrkylliset hitsauskaasut ovat turmelleet hänen muutenkin alun alkaenkin pienen aivokapasiteettinsa toiminnan. Akun kyydissä kolisteli vielä lisää isoa vesipäätään Volvon turvakaariin Okskulman hyppyreissä. Lopputulos on nyt valitettavasti kaikkien nähtävillä Urhon Paarissa.

    • Jyrkys-Juntti

      Ne luodinreiät on siinä Mutasen mutkassa kyllä Okskulmantien tienviitassa. Sotahullu yltiöisänmaallinen ressu oli pistooli möhömahansa päällä marssimassa Ouninpohjan pikataivalta armeijalauluja laulaen, kun kuvitteli näkevänsä Bolsu-Desantin siinä Mutasen mutkassa sen tienviitan takana.

      • kävinkatsomassa

        Eipä ollut läpi mennyt. Panokset varmaan kapinan ajoilta.
        paljon jäi punatautia kitkemättä.


    • hävetkääsaatana

      Äläkää saatana riidelkö!Rallit tuo rahaa paikkakunnalle ja punavihervasurit ei ymmärrä,että tuo on tärkeä tulonlähde paikallisille yrittäjille.

      • Kaikki_on_koettu

        Hyvin harvalle siitä tuloja on. Harmeja paljon useammalle liikenneruuhkien, tiesulkujen, roskaamisen, nurkkiin kuseskelun, ilkivallan, möykän ja metelin ja pilalle möyrittyjen teiden takia.


    • Alla-Pugatsova

      Ihana lauantaipäivä nyt taas Jämsässä, kun se mylvivää sonnilaumaa muistuttava ralliväki on häipynyt täältä pois. Viikon päästä lauantaina 8.8.2015 taas pelkurimaisten Kannaksen karkuun juoksijoiden jälkeläiset tulee marssimaan Jämsään propagandalippuineen. Siinä sitä marssii taas harmaapäät viimeisillä voimillaan, vaikka on jo toinen jalka haudassa.

    • LiisaLillukka

      "Rallit tuo rahaa paikkakunnalle ja punavihervasurit ei ymmärrä,että tuo on tärkeä tulonlähde paikallisille yrittäjille."

      Kovin hiljaista on ollut, sanoi tavaratalon kassa. Mihinkähän se rallikansa ne rahansa jättää, kun ei ruokakauppoihinkaan?

    • kaikkiaikajanaan

      Miästen pitää saada. Ja kovaa.

    • Oikeusasiamies

      Tälläkin hetkellä liikenteen joukossa ajetaan autolla, josta ralliradion toimittajien mukaan "puuttuu lähes koko keula". On se kumma juttu, että poliisi ei hoida hommiaan, vaan antaa romujen olla liikenteessä.

    • M.A.Krilli

      Periaatteessa ei, mutta sitä on siedettävä sen taloudellisen merkityksen vuoksi. Itse pyrin tekemään pisemmän eräreissun jonnekin tänä viikonloppuna. Nyt tosin palasin kaupunkiin, kun on hoidettavia juttuja huomenna.

    • PoisPoisPois

      Hävetkää saatananperkele itseänne senkin pöljät idioottikomukat, muuttakaa pois kuihtuvasta Jämsästä niin päästää aloittamaan puhtaalta pöydältä. Rallit tuo rahaa ja turisteja tänne ja sehän ei jonkun saatanan komukan köyhään ajatusmaailmaan sovi tietystikkään.

      • Diagnoosi

        Tyypillistä ralliharrastajan käytöstä.


    • Bolsu-Desantti

      Kyllähän se on sillä lailla, että Elite 1500 Cavalier se vasta oli oikea Ralliauto http://www.drive2.ru/b/679022/ Tuli ajettua kyseisellä autolla mm. SAK:n ja Työväenliikkeen sponssaamana voitto mm. Harjavallan Kupariajossa vuonna 1968.

      Ei tarvinnut rotunaisten suosikin Bolsu-Desantin pitää kotona kortonkeja piilossa omassa sängyssään patjan alla jämsäläisten pikkupimujen takia, kuten Jyrkysenmutkan Volvo-Akulla oli junttimaisesti tapana pitää vielä 70-luvun alussa silloin Ouninpohjan aikoihin. Bolsu-Desantille tuotiin naiset paikalle voitokkaan rallin jälkeen aina diplomaattiautoilla, joiden rekisteritunnukset alkoivat tunnuksilla CD-47..

    • Ouninpohja

      Ja sitten Polsu heräs ja päästi kissan ulos, niinkö? Et sä mitään rotunaisia koskaan ole saanut, homot tunnetaan siitä että ne tykkää kikkelistä, ei muusta. Kaunis rotunainen on seisokin turnoff homolle. Kyllä oli taas hyvät rallit Jyrkysen suunnalla, Latvala ajoi melkein kuin Aku aikoinaan , sepeli lensi, pakoputket paukku ja rallikansa hurrasi, suomen lippuja oli joka mutkassa muistuttamassa meitä siitä kiitollisuudesta mitä Me osoitamme sodan veteraaneja vastaan! Totta se okskulman tieviitta muuten, en ois uskonut että huomaat luodinreiät niissä. Ammuttu 200m päästä irtotukin kans. Kuvittelin Polsua piippolakki päässä, se osuminen tekee siitä helpompaa silloin. Lahtipistooliani tulen pitämään kainalokotelossa marssin aikana viikon päästä , hieman epäkorrektia kyllä mutta Mestarisotilaat saa etuuksia kuten on tapana. Akukin kerran kiipes puuhun siinä mutasen mutkassa nähdäkseen rallit paremmin. Onneks ei tippunut alas. Se oli sitä Mikkolan aikaa, sä et saanut olla mukana niin et tiedä mitään!

      • Niin-tyhmää

        Nämä typerät veitikat ne onnistuvat pilaamaan ketjun kuin ketjun.


    • Reipasta_rallia

      Poliisilla 678 hälytystehtävää ja liikenteessä annettiin 750 rangaistusvaatimusta. Semmoista on Juntti-Einarien ralli. Ei edes isoja väkimääriä keräävät festivaalit tai lessujen herätysjuhlatkaan aiheuta kuin muutamia kymmeniä tehtäviä poliisille.

    • RönninLavajaAgents

      Latvala oli Ouninpohjan nopein tänä vuonna mutta kuka on ollut nopein kautta aikojen?? Monissa pirteissä käydään vieläkin kiivaita keskusteluja siitä kun rallit alkaa lähestyä, jotkut on sitä mieltä että Lehtisen Aku ja Castrol Volvo on varteenotettava ehdokas, oli bensaa suonissaan ja ei tarvinnut mitään nuotteja kun kotikonnuilla ajoi! Toiset veikkaa Jyrkysen nuorempia veljeksiä, mitään pelkäämätön veljespari! Kolmas on kuulemma Okskulman Vatanen. Muita ehdotuksia kellään? Ouninpohjan nopein siis!

    • isuzubellet

      kyllä jorma jyrkynenkin.ja
      nauravana kuoleva päästeli huippuaikoja.kuuskyt luvulla.

    • Mutasen-Mutka

      Kyllähän Lampisen Hannu veti kesällä -73 Mossen 1500 Elitellä siinä pätkällä niin kovat pohjat, että ei Akulla olisi ollut mitään jakoa Volvonsa kanssa.

    • aamuyöstä

      Jorma siitänyt jälkeläisensä melkoisessa kusilastissa.

      • Bolsu-Desantti

        Olipa täydellinen luonnehdinta tuossa edellä !! Huutonaurua nauroin... veit sanat suustani.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1535
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe