Mitä pitää tehdä?

Sterssaava

Minulla alkoi kuukautiset. En tiedä miten side laitetaan. Mitä eroa on tampoonilla ja tavallisella siteellä? Jos niillä on jotain eroa voisitteko kertoa kumpaa kannattaa käyttää ensin. Hävettää aloittaa lukuvuosi jos housut ovat veriset. Onko myös normaalia, että kuukautisten aikana itkettää eikä tee mieli ruokaa.

13

3410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • merituu123

      Ihan aluksi kannattaa käyttää tavallista terveyssidettä. Lisää tietoa tampooneista saat vaikka googlettamalla.

    • Sideonosihelppo

      Haluat siis tietää mitä eroa niillä on ? Oletan? Laitappa googleen terveysside ja sen jälkeen googleta tamponi nii näet :D ja suosittelen kanssa käyttään eka siteitä ja jos on runsaat menkat nii sitä suojaavampaa sidettä tai kahta normaaalii sidettä päälleekkäin jos pelottaa et koulun alus housut on punaset laita mustat housut vielä niitten päälle ja side laitetaan sillä tavoin otat housut alas avaat siteen (oletan että osaat sen) ja se liima/tarra puoli alkkareihin, mukavasti paikoilleenja housut ylös, helppoa ja jos haluat käyttää tamponia niin mulla tamponi ainakin menee sillee et kaukki housut veks ja toinen jalka pöntön päälle ja työnnän vaa :))) voivottavasti oli jotain apua:)

    • kysyäidiltä

      Side laitetaan housuihin. Siteessä on tarrapaperi, joka poistetaan ja se tarra tarttuu sopivasti alushousuun. Vähitellen opit, mihin kohtaan side kanttaa kiinnittää, koska jokaisen naisen anatomia on vähän erilainen ja housuissakin on eroa. Kuukautisten aikaan kannattaa pitää napakoita alushousuja, niin side pysyy paikallaan.
      Osassa siteitä on myös siivekkeet, jotka helpottavat siteen pysymistä paikallaan.
      Siteissä on myös yleensä eteen tuleva pää. On varmaan aika tavalla tutkittu, millainen side sopii useimmille naisille.
      Siteiden imuteho vaihtelee. Suuren vuodon aikaan pidetään hyvin imevää sidettä ja öisin yösidettä, ettei tule turhia ohivuotoja.
      Siteitä käytetään vain yhtä kerrallaan ja se vaihdetaan vähintään 8 tunnin välein. Kaksi sidettä päällekkäin ei auta mitään, koska siteen uloin kerron on läpäisemätöntä muovia.
      Side hävitetään sekajätteen mukana eli laitetaan roskikseen.

      Tamponi on emättimen sisään laitettava kuukautissuoja. Se imee kuukautisvuodon. Se on myös vaihdettava vähintään kahdeksan tunnin välein.

      Kannattaa aloittaa siteillä, tamponiin ehtii tutustua myöhemmin. Se voi tuntua hyvältä vaihtoehdolta esimerkiksi liikunnassa.

    • Anonyymi

      olen yrittäny opetella laittamaan sidettä mutta en vain tajua miten se laitetaan ja muutenkin mua vähän pelottaa kun ne alkoivat tänään???? auttakaa

      • Anonyymi

        Pyydä äitiäs näyttämään!


      • Anonyymi

        Se side laitetaan pikkuhousujen sisäpuolelle,ei ulkopuolelle.Eli lasket housut ja otat sen suojapaerin siteestä ja asetat sen siteen siihen osaan pikkuhousuja joka on lahkeiden välissä.Sä et pysty laittaa sitä sidettä väärään paikkaan.


      • Anonyymi

        Mulla on ollu valkovuotoo nyt jonkun aikaa ja karvoitusta intiimi alueilla ja murrosikä on jo aikalailla alkanu ja oon siis 12 joten mua mietityttää milloin mun kuukautiset alkaa😢


    • Anonyymi

      Hei! Mulla on sellainen side jossa ei ole siivekkeitä ja en tiedä yhtään miten se laitetaan voitteko auttaa mua pliis.

      • Anonyymi

        Ja siinä siteessä ei näy kumpi puoli peppu puolelle ja kumpi puoli eteenpäin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja siinä siteessä ei näy kumpi puoli peppu puolelle ja kumpi puoli eteenpäin

        Sillä ei ole väliä koska se side on samanlainen molemmista päistä,kuhan laitat sen siteen pikkuhoujen keskelle.Otat sen paperin pois ja siinä on se liimapuoli niin se asetetaan pikkuhouihin siihen keskelle lahkeiden keskelle.Jos sulla on sringit niin sit voi olla vaikeampaa.Osta sellaiset pikkuhousut jotka on napakat ja ei mieluusti lahkeita.Siivelliset on parempia koska silloin ei tuu ohivuotoja.Ja siden pysyy paremmin paikallaan.


    • Anonyymi

      Siis mulla alko 17.8 menkat ja toki ne alko koulussa ja siis mul on ollu ne nyt 3pv ja mulla vuotaa verta pikkuhousuille silti enkä tiiä miten laittaa ne oikein! Auttakaa ASAP (oon 11v täytin tiistaina)

      • Anonyymi

        Pyydä äitiä näyttää miten se side laitetaan.Se side laitetaan siis pikkuhousujen sisäpuolelle ei ulkopuolelle.Ne siivet taitetaan pikkuhousuje lahkeiden ulkopuolelle.Ohivuotoja voi tulla jos ei ole siivellisiä siteitä.Ne siivelliset auttaa siihen että side pysyy paremmin paikoillaan ja keskeltä ei pitäis tulla ohivuotoja.


    • Anonyymi

      Kannattaa aloittaa ihan tavallisesta terveys siteestä tai pikkuhousun suojasta.
      Vuokkosten suojat on suomalaisia ja allergiaystävällisiä, suosittelen👍
      Syö lempiruokaasi ja JUO PALJON VETTÄ

      You go girl💕💕💕

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1863
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1426
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      4
      1192
    Aihe