Koska raitiotie valmistuu?

milloinvalmis

Täällä on paljon kirjotettu ratikasta mutta tietääkö kukaan koska se on valmis jos siitä ny ylipäätään mitää tulee?

55

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rueuir

      2018 on suunniteltu valmistuminen muistaakseni.

    • eiooeituu

      Asiasta ei ole tehty päätöstä, ratikkaan ei ole rahaa, eikä hankkeelle ole kannatusta kaupunkilaisten keskuudessa.

      • nknk.oijiui

        Olet väärässä. Kaupunkilaiset ovat hankkeen kannalla mielipidetutkimusten mukaan.


      • säässtöt

        Rahaa kerätään jo ratikkaan . Teiskoon bussilla meneville tuplahinta. Lähiöissä nurmikot leikataan 4 viikoin välein. Kevyenliikenteen väyliä ei päällystetä uudestaan ikinä, kaukana on ne ajat kun halkeamat asfaltissa piettiin. Uimarannoille hajonneen laiturin tilalle laitetaan tynkä laituri. Oma lukunsa on sitten katujen auraus talvella. Lumihangessa saa kahlata.


    • eisitätuu

      Ilouutinen, ei koskaan. Valtio ei anna rahaa joten sillä sipuli.

      • kmknjoknjnbjb

      • että-tälleen-on
        kmknjoknjnbjb kirjoitti:

        Miksi valehtelet? Valtio on jo allekirjoittanut sopimuksen.

        http://www.tampere.fi/tampereinfo/viestinta/tiedotteet/2015/uYNqdm4Fg.html

        Ei ole valetta vaan sinä käsität väärin. Tuo sopimus ei sido Eduskuntaa eikä Hallitustakaan koska kyseessä on aiesopimus. Liikennevirasto siinä sitoutuu edistämään hanketta ja tulemaan mukaan jos Eduskunta myöntää rahat. Mikään virasto ei voi ennakkosopimuksin sitoa Eduskunnan käsiä eikä rajoittaa sen budjettivaltaa.


      • koeta-kestää
        kmknjoknjnbjb kirjoitti:

        Miksi valehtelet? Valtio on jo allekirjoittanut sopimuksen.

        http://www.tampere.fi/tampereinfo/viestinta/tiedotteet/2015/uYNqdm4Fg.html

        Niin se vielä että koeta hankkia pikkasen sivistystä itsellesi. Ei ole asiallista alkaa erimielisyystilanteessa heti herhata vastapuolta valehteiijaksi. Asiosta pitäisi voida olla erimieltä ilman herjauksiakin.


      • samaa.mieltä
        koeta-kestää kirjoitti:

        Niin se vielä että koeta hankkia pikkasen sivistystä itsellesi. Ei ole asiallista alkaa erimielisyystilanteessa heti herhata vastapuolta valehteiijaksi. Asiosta pitäisi voida olla erimieltä ilman herjauksiakin.

        Erittäin hyvin sanottu!

        Miten me saataisiin kaikenvastustajat ymmärtämään tuo?


      • laki.asiantuntija
        koeta-kestää kirjoitti:

        Niin se vielä että koeta hankkia pikkasen sivistystä itsellesi. Ei ole asiallista alkaa erimielisyystilanteessa heti herhata vastapuolta valehteiijaksi. Asiosta pitäisi voida olla erimieltä ilman herjauksiakin.

        Viestissä luki, että valtio ei anna rahaa. Valtio on kuitenkin ilmoittautunut antavansa rahaa ja sopinut aiesopimuksen, eli kuka tässä puhuu paskaa ja kuka ei. Jos väittää, että valtio perääntyy hankkeesta, tulisi ilmoittaa perusteet tälle väitteelle, muuten paskapuhetta vaikka kuinka saivartelisit. Kannattajat vie taas vastustajia kuin litranmittaa.


    • FreeThink

      Yksi kortti, joka vielä on käytettäväksi, voisi olla EU:n liikenneavustus. Monenlaisia projekteja on toteutettu EU projekteina, kuten teitä on kunnostettu. Kyseessä on kuitenkin yksi valtakunnantason kärkihankkeista. On myös huomattava, että säästöjäkin syntyy, kun reittiverkoston päällekkäisyyksiä joukkoliikenteessä päästään karsimaan.

      • niinettämitenkäon

        ----- Kyseessä on kuitenkin yksi valtakunnantason kärkihankkeista----

        Nyt kyllä menee jo pahasti överiksi. Tällä hankkeella ei ole mitään valtakunnallista kantavuutta, tämä on pienen tamperelaispiirin ja erilaisten, paikallisten, ituhippien sekä puitten halaajien kärkihanke.

        Jos olet edelleen mielipiteesi takana niin perustele miten koko maa hyötyisi Tampereen ratikasta.


      • katei
        niinettämitenkäon kirjoitti:

        ----- Kyseessä on kuitenkin yksi valtakunnantason kärkihankkeista----

        Nyt kyllä menee jo pahasti överiksi. Tällä hankkeella ei ole mitään valtakunnallista kantavuutta, tämä on pienen tamperelaispiirin ja erilaisten, paikallisten, ituhippien sekä puitten halaajien kärkihanke.

        Jos olet edelleen mielipiteesi takana niin perustele miten koko maa hyötyisi Tampereen ratikasta.

        Et näytä tietävän mitään valtakunnallisesta maankäytön tavoitteista. Voi aloittaa itsesi sivistämisen vaikka siitä. Et tajua edes sitä, että kokonaisuus muodostuu osista, kansallisvaltio on yhtä kuin osiensa summa. Vihreä edistys lähtee osista.


      • Greenway
        niinettämitenkäon kirjoitti:

        ----- Kyseessä on kuitenkin yksi valtakunnantason kärkihankkeista----

        Nyt kyllä menee jo pahasti överiksi. Tällä hankkeella ei ole mitään valtakunnallista kantavuutta, tämä on pienen tamperelaispiirin ja erilaisten, paikallisten, ituhippien sekä puitten halaajien kärkihanke.

        Jos olet edelleen mielipiteesi takana niin perustele miten koko maa hyötyisi Tampereen ratikasta.

        Kokonaisinvestointi antaisi työtä monelle. Lisäksi maan energia omavaraisuusaste nousisi. Tampere voisi olla suunnannäyttäjänä asukasystävällisen joukkoliikenteen kehittäjänä. Kyseessä olisi oikeinkäytettynä mahdollisesti elvyttävä piristysruiske paitsi paikallisesti, niin myös maan taloudellekin. Ja nämä varmaan herättäisivät positiivista kiinnostusta kansainvälisessäkin mediassa Tamperetta kohtaan.


      • Omamaa1

        Vastustajat tuhlaavatkin aikaansa pelottelemalla kustannuksilla. Eivät näe kokonaisuutta, kuinka kaikki raha jää Suomeen. Kun saamme vielä suomalaisen vaunutoimittajan ,niin avot. Vastustajat taivatkin olla enemmän auto- ja polttoaineteollisuuden palveluksessa.


      • piristy-vähän
        Omamaa1 kirjoitti:

        Vastustajat tuhlaavatkin aikaansa pelottelemalla kustannuksilla. Eivät näe kokonaisuutta, kuinka kaikki raha jää Suomeen. Kun saamme vielä suomalaisen vaunutoimittajan ,niin avot. Vastustajat taivatkin olla enemmän auto- ja polttoaineteollisuuden palveluksessa.

        -----kuinka kaikki raha jää Suomeen---

        Kamoon, älä viits hei. Rakentajista on virolaisia puolet ja vaunut tilataan Siemensiltä. Joten rahasta ei jää Suomeen kuin hyvä jos puoletkaan. Eikä Suomeenkaan kannata tehdä virheinvestointeja.


      • piristy-vähän
        Greenway kirjoitti:

        Kokonaisinvestointi antaisi työtä monelle. Lisäksi maan energia omavaraisuusaste nousisi. Tampere voisi olla suunnannäyttäjänä asukasystävällisen joukkoliikenteen kehittäjänä. Kyseessä olisi oikeinkäytettynä mahdollisesti elvyttävä piristysruiske paitsi paikallisesti, niin myös maan taloudellekin. Ja nämä varmaan herättäisivät positiivista kiinnostusta kansainvälisessäkin mediassa Tamperetta kohtaan.

        -----Lisäksi maan energia omavaraisuusaste nousisi.----

        Laps Suomen, ole jo hiljaa. Ei Tampereen ratikka vaikuta mitään Suomessa käytettäviin energian tuotantomuotoihin. Vai tuulimyllyilläkö ratikka toimisi? Entäs sitten kun on kiree pakkanen eikä tuule.


      • piristy-vähän
        katei kirjoitti:

        Et näytä tietävän mitään valtakunnallisesta maankäytön tavoitteista. Voi aloittaa itsesi sivistämisen vaikka siitä. Et tajua edes sitä, että kokonaisuus muodostuu osista, kansallisvaltio on yhtä kuin osiensa summa. Vihreä edistys lähtee osista.

        ------Et näytä tietävän mitään valtakunnallisesta maankäytön tavoitteista.----

        Kuule sinäkin lapsonen. Ei Suomi joillain tavotteilla rikkaammaksi tule. Olisikin tosi helppoa rikastua kun kirjattaisiin hienoja tavotteita ja niiden mukaisesti tehtäisiin ratikka joka kylään.

        Eikä toisaalta bussienkaan käyttö estä maankäyttötavotteita. Jos Tampereen keskustaan matkaaville lisätään ylimääräinen kulkuneuvon vaihto niin ei Suomi sillä rikastu.


      • Tiedonkärrytie
        piristy-vähän kirjoitti:

        -----kuinka kaikki raha jää Suomeen---

        Kamoon, älä viits hei. Rakentajista on virolaisia puolet ja vaunut tilataan Siemensiltä. Joten rahasta ei jää Suomeen kuin hyvä jos puoletkaan. Eikä Suomeenkaan kannata tehdä virheinvestointeja.

        Sullahan on tietoa. Hevosmiesten TT varmaan.


      • kolmpluskolm
        piristy-vähän kirjoitti:

        -----kuinka kaikki raha jää Suomeen---

        Kamoon, älä viits hei. Rakentajista on virolaisia puolet ja vaunut tilataan Siemensiltä. Joten rahasta ei jää Suomeen kuin hyvä jos puoletkaan. Eikä Suomeenkaan kannata tehdä virheinvestointeja.

        Samalla tavallako kuin tunnelin rakentaa kuulemma ulkomaalaiset, vaikkakin oikeasti yhdeksän kymmenestä rakentajasta olikin suomalaisia?

        Mistä muuten juontuu tapasi nimittää lapsiksi niitä, joiden kirjoituksia et onnistu kumoamaan vaikka haluaisit?


      • ei.voi.olla.totta
        piristy-vähän kirjoitti:

        ------Et näytä tietävän mitään valtakunnallisesta maankäytön tavoitteista.----

        Kuule sinäkin lapsonen. Ei Suomi joillain tavotteilla rikkaammaksi tule. Olisikin tosi helppoa rikastua kun kirjattaisiin hienoja tavotteita ja niiden mukaisesti tehtäisiin ratikka joka kylään.

        Eikä toisaalta bussienkaan käyttö estä maankäyttötavotteita. Jos Tampereen keskustaan matkaaville lisätään ylimääräinen kulkuneuvon vaihto niin ei Suomi sillä rikastu.

        Kuka on kirjoittanut mitään rikastumisesta? Miten te voittekin olla noin vitun pässejä!?! Teiltähän puuttuu ajatuskyky aivan kokonaan!


      • Greenway
        piristy-vähän kirjoitti:

        -----Lisäksi maan energia omavaraisuusaste nousisi.----

        Laps Suomen, ole jo hiljaa. Ei Tampereen ratikka vaikuta mitään Suomessa käytettäviin energian tuotantomuotoihin. Vai tuulimyllyilläkö ratikka toimisi? Entäs sitten kun on kiree pakkanen eikä tuule.

        Jos kotimaista energiaa tuotetaan hiilivapaasti. Niin silloinhan hiilivetyjen ostaminen jää siltä osin suorittamatta. Ja se lisää energiaomavaraisuutta.
        Miksi ei tehdä ratikalla sitä, mitä nyt tehdään sadoilla busseilla yhteen paikkaan? Alunperinkin nykyinen paikallisliikenteen bussien päätepysäkki Keskustorin laidalla oli ja on väärin sijoitettu. Ja perusteet sen olemassa olon muuttamiseksi ratikan pääteasemaksi ovat monien mielestä hyväksyttävissä olevia. Oikea paikka bussirallille on tietenkin linja-autoasema.


    • rtyy5y5r

      jhioiijhhjhiilk

    • ilman.sähköä
    • tuhlarit-tänne

      Kannatan sellaista kevytrakenteista hevosvetoista ratikkaa Tampereelle. Tulee paljon halvemmaksi ja toisi massoittain turisteja elävöitetylle Hämpille rahojaan tuhlaamaan.

      • ihanpimeetä

        Olet tosi älykääpiö, mustamakkarrako on vienyt älysi?


    • Ei_Ratikalle

      hah! Me jokainen kirjoittaja kasvatetaan jo koiranputkea, ennen kuin tampereella ratikka kolistelee. Eli, joskus vuoden 2070 vaiheilla aikaisintaan. :-P
      Hyvä ettei tarvi moista nähdä. Mutta sähköbusseja jo on tilattu koekäyttöön ja ne sitten onneksi syrjäyttää kivikautisen ratikka hankkeen. ,-)

      • aknbjbajkjbikbn

        Onneksi kaltaisesi tekevät hallaa omalle asialleen. Idiootti!


      • piristy-vähän

        Kyllä ratikka tulee jos asia riippuu Tampereen päättäjistä. Ainoa pelastus voi olla enää se että valtio ei anna rahaa, ei ainakaan tällä vaalikaudella.


      • Pakkokoautoilla

        Kukaan ei ole busseja vastaan ratikan kannattajissa. Sähköbusseja pitää saadakin lisää. Autoilun vähentäminen keskusta/taajamat on se tavoite jota tavoitellaan.


    • Pätkiikösulla

      . .....Tampereen ratikka vaikuta mitään Suomessa käytettäviin energian tuotantomuotoihin. Vai tuulimyllyilläkö ratikka toimisi?.....

      Ajatteles uudelleen asiaa,ehkä tajuat luultavasti et.

      • 3d-skanneri

        Tyypillinen palstatrollin kommentti. Älysi kun ei riitä mihinkään niin sekös hävettää.


      • Häpeäntodella

        Kerro, oi guru jos tiedät jotain muuta
        . Kun öljyntarve vähenee sähköön siirryttäessä niin meillä Suomessa on kapasiteettia tuottaa se itse. Oma sähkölaitos kaupungilla niin rahatkin jää kaupungille.
        Menikö tajuntaan


    • Atempora

      ...Tampereen keskustaan matkaaville lisätään ylimääräinen kulkuneuvon vaihto niin ei Suomi sillä rikastu....
      Älytöntä, onko ihmisistä tullut jalattomia. Luultavasti olet autoilu fanaatikko, parkkipaikka joka oven eteen mihin suvaitset mennä ja vain sinulle.

      • 3d-skanneri

        ------Älytöntä, onko ihmisistä tullut jalattomia.----

        Ei ole. Lastenvaunujen ja trollaattorien kanssa kulkevathan suorastaan iloitsevat vaihdoista ja jos on vielä toinen pikkumuksu käsipuolessa niin sitä kivempaa. Ja kaikki muutkin iloitsevat sen enemmän mitä kovempi kaatosade sattuu vaihtohetkellä olemaan.


      • Hepulinsaaja

        Istu lumipenkassa sitten ja itke. Ei arkiliikunta ole kellekään pahitteeksi. Pieni vaivannäkö normaaliin liikuntaan saa sinut paniikkiin.


      • arkiliikuntaasiko
        Hepulinsaaja kirjoitti:

        Istu lumipenkassa sitten ja itke. Ei arkiliikunta ole kellekään pahitteeksi. Pieni vaivannäkö normaaliin liikuntaan saa sinut paniikkiin.

        Kusetko vielä housuusi ja äiti sitten siivoo?


      • Oletoutomielinen

        ?????


    • VanitatumVanitas

      Ratikkakeskustelu on muuttunut turhaksi jankkaamiseksi. No, mitä muuta turhasta asiasta keskustelu voisi olla?

      • Lighttrain

        Just, pieni vähättely, kun ei osaa argumentoida asiaansa. Kiskoliikenteen vastustajat on hupaisaa sakkia.


      • 3777777
        Lighttrain kirjoitti:

        Just, pieni vähättely, kun ei osaa argumentoida asiaansa. Kiskoliikenteen vastustajat on hupaisaa sakkia.

        Koomillista tuo järjetön usko kiskoliikenteeseen. Mitä sen väliä mitä pitkin ajoneuvo kulkee kun vain perille pääsee, asfalttiako vaiko kiskoja. Minulle ihan ykshailee, en siitä saa orkkua jos tiedän alla olevan kiskot. Mutta raha pikkasen kiinnostaa, se mihin kaupunki tuhlaa vähintäin 450 miljoonaa ekuu mutta tosiasiassa enemmän. Budjetit ylittyy aina ja tämähän on tehty vain asian läpiviemiseksi mahd. kivuttomasti.


      • Ettaidainnostua

        Maksaa enemmänkin, halvaksi tulee sittenkin .
        Viitsit vain ottaa selvää .


      • Tulevaisuudenkynnyksellä
        3777777 kirjoitti:

        Koomillista tuo järjetön usko kiskoliikenteeseen. Mitä sen väliä mitä pitkin ajoneuvo kulkee kun vain perille pääsee, asfalttiako vaiko kiskoja. Minulle ihan ykshailee, en siitä saa orkkua jos tiedän alla olevan kiskot. Mutta raha pikkasen kiinnostaa, se mihin kaupunki tuhlaa vähintäin 450 miljoonaa ekuu mutta tosiasiassa enemmän. Budjetit ylittyy aina ja tämähän on tehty vain asian läpiviemiseksi mahd. kivuttomasti.

        Siinähän säästyy rahaa. Kotimaisella energialla siirtyy 3 bussilastillista yhdellä vaunulla pisteestä A pisteeseen B. Päästöt, katupöly, ehkäpä Transtecin kotimaiset vaunut. Huoltokin olisi kotimaassa. Älä tuijota alkupanostuksen rahasummaa.


      • VanitatumVanitas
        Tulevaisuudenkynnyksellä kirjoitti:

        Siinähän säästyy rahaa. Kotimaisella energialla siirtyy 3 bussilastillista yhdellä vaunulla pisteestä A pisteeseen B. Päästöt, katupöly, ehkäpä Transtecin kotimaiset vaunut. Huoltokin olisi kotimaassa. Älä tuijota alkupanostuksen rahasummaa.

        Kyllä veronmaksajan on pakko ajatella niitä kuluvia rahojakin. Toista se on teillä jotka vain elätte verorahoilla ja vielä vaaditte veronmaksajia maksamaan ratikkaharrastuksenne.


      • Jatkavaan

        Hohoijaa


      • köyhä.siellä
        VanitatumVanitas kirjoitti:

        Kyllä veronmaksajan on pakko ajatella niitä kuluvia rahojakin. Toista se on teillä jotka vain elätte verorahoilla ja vielä vaaditte veronmaksajia maksamaan ratikkaharrastuksenne.

        Miten verojen keräys muuttuisi, jos raitiotietä ei rakennetakaan? Paljastat muuten hyvin oman sivistystasosi noilla teksteilläsi. Väitän, että sinä et ole eläissäs maksanut penniäkään veroja, niin luokatonta on tuo henkilöön käyvä ja perusteeton lätinäoksennuksesi.


      • VanitatumVanitas
        köyhä.siellä kirjoitti:

        Miten verojen keräys muuttuisi, jos raitiotietä ei rakennetakaan? Paljastat muuten hyvin oman sivistystasosi noilla teksteilläsi. Väitän, että sinä et ole eläissäs maksanut penniäkään veroja, niin luokatonta on tuo henkilöön käyvä ja perusteeton lätinäoksennuksesi.

        No etpä voisi olla enempää väärässä....


      • tuskinon
        Tulevaisuudenkynnyksellä kirjoitti:

        Siinähän säästyy rahaa. Kotimaisella energialla siirtyy 3 bussilastillista yhdellä vaunulla pisteestä A pisteeseen B. Päästöt, katupöly, ehkäpä Transtecin kotimaiset vaunut. Huoltokin olisi kotimaassa. Älä tuijota alkupanostuksen rahasummaa.

        -----ehkäpä Transtecin kotimaiset vaunut. ----

        Ehkä niin tai sitten ei !


    • tässä-kova-pommi

      Miten ratikka pidetään liikennöintikunnossa sitte kun tulee 10 000 v kuluttua se povattu uusi jääkausi? Kysyn vaan kun busseihin saa kunnon jääpiikit renkaisiin mutta ratikkaan ei saa.

    • sähkömoottori

      Ratikan sähkömoottori ei saastuta! (niinkuin auto puhaltaa savua).

      • etkötiedäsähköstä

        Et sitten ole kuullutkaanko vielä sähköautoista? Tai et ole kuullut milä tavoin sähkö tuotetaan, ydinvoimalla, kivihiilellä, öljyllä, .. Muut tuotantomuodot ovat tukiaisilla pyöritettyjä marginaalijuttuja.


      • Tänkäpå

        Sen vuoksi joukkoliikennettä kehitettävä. 200 autoa , yhdellä ratikalla homma hoituisi paljon puhtaammin ja nopeammin. Oli ne sitten sähköautojakin.


    • Kivikauteen

      Viemme Tampereen joukkoliikennettä kivikaudelle joten luonnollisesti... raitiovaunu.

      • Huomasit

        Olet niin oikeassa. Palaamme saastuttavasta autokulttuurista luontoystävällisempään elämäntapaan.


    • eisekoskaan

      Ilouutinen meille kaikille, ei edes ala rakentaminen vielä 10 vuoteen kun valtiolla ei ole rahaa. Vastaus on: NEVER, NEVER, NEVER.... !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1412
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1193
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe