Miksi narsisti

MiksimiksiMiksi

Miksi narsisti ei saa olla narsisti? Maailma narsistin silmin nähtynä näyttää hienolta ja jännittävältä. Ei kai se ole narsistin syy, jos muut retkahtavat häneen hänen sen takia että heiltä puuttuu elämästä juuri sitä mitä narsistilla on? Jos oma itsetunto on hatara niin narsistin yliluonnollinen itsetunto tekee muista sulaa vahaa. Pitää vain välttää narsistia ainakin sellaisten joilla itsetunto on hatarampi. Vahvan itsetunnon omaava henkilö pystyy näkemään narsistin feikin jo kaukaa, hän ei lankea narsistin pauloihin.

39

81

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nasset_rauhoitettava

      Niin just.Pitäiskin alkaa keskustelemaan marmisseista,näistä narsistin marmattavista "uhreista".Heidän pitäisi alkaa miettiä onko itsessä jotain vikaa.Ei narsisti mahda mitään sille jos jotkut eivät kestä hänen säteilyään.

      • niin_jokin

        Niin, jokin rajahan siihen uhreiluun ja valittamiseen pitäisi saada. Monilla menee niin yli että käytös on narsistista.


      • hmmmhmm

        Ymmärrän tuota aloittajan kirjoitusta, mutta näin (mielestäni) narsistien lapsena voin todeta, ettei mielestäni tuo aloitusajatuskaan ole kovin monenlaisiin tilanteisiin sovellettavissa. Esimerkiksi lapsi ei voi välttää vanhempiaan, eikä hänellä helpostikaan voi olla vanhempiaan kovempi itsetunto, kun ei sellaista käytösmallia koko yhteiskunnankaan kasvatussysteemi oikein hyväksyisi, että vaikkapa viisi vuotias olisi vanhempiaan tiukempi ja sisukkaampi.

        Mutta jos ihan vapaaehtoisesti narsisti henkilö kohtuuttomasti kiehtoo, niin olen samaa mieltä, että ehkä silloin olisi hyvä löytää itsestään hieman lisää narsismia, niin se voi vähentää sitä kohtuutonta vetovoimaa.


      • Lisäys

        Siis olen samaa mieltä, en syyllistäisi narsistia hänen vetovoimastaan, jos sitä ei käytetä selvästi alisteisten tai heikompien (esim. lasten, sairaiden tms.)ihmisten huijaamalla manipuloimiseen.
        Mutta jos on kahdesta sinällään samanvoimaisesta aikuisesta ihmisestä kyse, pelkästään äärimmäisen vetovoimaiselta vaikuttamisessa ei mielestäni syyllisty yhtään mihinkään meni siitä muiden pää miten pyörälle tahansa. Minunkin mielestäni siitä on kohtuutonta narsistia syyttää. Jos painostamalla yritetään painostaa joku johonkin ihmissuhteeseen, joka ei tunnu lainkaan kiehtovalle, niin siinä on mielestäni paljon enemmän väärää, kuin jos joku osaa olla niin kiehtovan oloinen, että ilman painostusta saa toisen pauloihinsa.
        Näin ainakin itse koen. Siis saa ainakin minulle yrittää vaikuttaa niin kiehtovalle kuin ikinä haluaa, jos siihen ei liity painostusta tai muuta sellaista väärää tai häiritsevää. Tuossa menee minun logiikallani se moraalin raja.
        Minusta se on kyky, jos joku osaa vaikuttaa maagisen hurmaavalle, vähän sama kuin karisma. Hienoa, jos jollakin ihmisellä on sellainen kyky. Ite en ole ikinä uskaltanut yrittääkään löytyisikö sellaista kykyä. Tuskimpa löytyisi.
        Mutta kyllä minullekin sellainen kyky oikeastaan kelpaisi.
        Mutta ei sellaista kaikilla narsisteillakaan oikeastaan ole minun mielestäni. Joillakin on, minusta se on kyky, lahja, karisma, jos se on hyvin jalostettu. Minusta olisikin hyvä jos narsistit keskittyisivät sen kyvyn jalostamiseen kaikenlaisten halpamaisempien pelien sijaan...
        Sitä hohtoa...siinä on hyvääkin...
        Meneehän ihmiset katsomaan teatteriesityksiäkin...mikä ettei näyttämön ulkopuolellakin saisi loistaa...
        Parempi kun keskittyisivätkin narsistit loistamaan sen raadonsyönnin sijaan...


      • ymmärtämättömyys
        Lisäys kirjoitti:

        Siis olen samaa mieltä, en syyllistäisi narsistia hänen vetovoimastaan, jos sitä ei käytetä selvästi alisteisten tai heikompien (esim. lasten, sairaiden tms.)ihmisten huijaamalla manipuloimiseen.
        Mutta jos on kahdesta sinällään samanvoimaisesta aikuisesta ihmisestä kyse, pelkästään äärimmäisen vetovoimaiselta vaikuttamisessa ei mielestäni syyllisty yhtään mihinkään meni siitä muiden pää miten pyörälle tahansa. Minunkin mielestäni siitä on kohtuutonta narsistia syyttää. Jos painostamalla yritetään painostaa joku johonkin ihmissuhteeseen, joka ei tunnu lainkaan kiehtovalle, niin siinä on mielestäni paljon enemmän väärää, kuin jos joku osaa olla niin kiehtovan oloinen, että ilman painostusta saa toisen pauloihinsa.
        Näin ainakin itse koen. Siis saa ainakin minulle yrittää vaikuttaa niin kiehtovalle kuin ikinä haluaa, jos siihen ei liity painostusta tai muuta sellaista väärää tai häiritsevää. Tuossa menee minun logiikallani se moraalin raja.
        Minusta se on kyky, jos joku osaa vaikuttaa maagisen hurmaavalle, vähän sama kuin karisma. Hienoa, jos jollakin ihmisellä on sellainen kyky. Ite en ole ikinä uskaltanut yrittääkään löytyisikö sellaista kykyä. Tuskimpa löytyisi.
        Mutta kyllä minullekin sellainen kyky oikeastaan kelpaisi.
        Mutta ei sellaista kaikilla narsisteillakaan oikeastaan ole minun mielestäni. Joillakin on, minusta se on kyky, lahja, karisma, jos se on hyvin jalostettu. Minusta olisikin hyvä jos narsistit keskittyisivät sen kyvyn jalostamiseen kaikenlaisten halpamaisempien pelien sijaan...
        Sitä hohtoa...siinä on hyvääkin...
        Meneehän ihmiset katsomaan teatteriesityksiäkin...mikä ettei näyttämön ulkopuolellakin saisi loistaa...
        Parempi kun keskittyisivätkin narsistit loistamaan sen raadonsyönnin sijaan...

        Oletko tavannut koskaan narsistia tai oletko ollut parisuhteessa narsistiin?
        Narsistissa ei ole vain hyvää,vaan siinä on myös pahaa,muista se.
        Sillon ei ole narsistista kyse jos hän vain loistaa hyvyyttä,ei rakkaat ihmiset.
        Tallaisten kirjoitusten kanssa joudumme aivan alkumetreille,jos täytyy alkaa selvittään millainen on Narsistinen ihminen.


      • sellaistase
        Lisäys kirjoitti:

        Siis olen samaa mieltä, en syyllistäisi narsistia hänen vetovoimastaan, jos sitä ei käytetä selvästi alisteisten tai heikompien (esim. lasten, sairaiden tms.)ihmisten huijaamalla manipuloimiseen.
        Mutta jos on kahdesta sinällään samanvoimaisesta aikuisesta ihmisestä kyse, pelkästään äärimmäisen vetovoimaiselta vaikuttamisessa ei mielestäni syyllisty yhtään mihinkään meni siitä muiden pää miten pyörälle tahansa. Minunkin mielestäni siitä on kohtuutonta narsistia syyttää. Jos painostamalla yritetään painostaa joku johonkin ihmissuhteeseen, joka ei tunnu lainkaan kiehtovalle, niin siinä on mielestäni paljon enemmän väärää, kuin jos joku osaa olla niin kiehtovan oloinen, että ilman painostusta saa toisen pauloihinsa.
        Näin ainakin itse koen. Siis saa ainakin minulle yrittää vaikuttaa niin kiehtovalle kuin ikinä haluaa, jos siihen ei liity painostusta tai muuta sellaista väärää tai häiritsevää. Tuossa menee minun logiikallani se moraalin raja.
        Minusta se on kyky, jos joku osaa vaikuttaa maagisen hurmaavalle, vähän sama kuin karisma. Hienoa, jos jollakin ihmisellä on sellainen kyky. Ite en ole ikinä uskaltanut yrittääkään löytyisikö sellaista kykyä. Tuskimpa löytyisi.
        Mutta kyllä minullekin sellainen kyky oikeastaan kelpaisi.
        Mutta ei sellaista kaikilla narsisteillakaan oikeastaan ole minun mielestäni. Joillakin on, minusta se on kyky, lahja, karisma, jos se on hyvin jalostettu. Minusta olisikin hyvä jos narsistit keskittyisivät sen kyvyn jalostamiseen kaikenlaisten halpamaisempien pelien sijaan...
        Sitä hohtoa...siinä on hyvääkin...
        Meneehän ihmiset katsomaan teatteriesityksiäkin...mikä ettei näyttämön ulkopuolellakin saisi loistaa...
        Parempi kun keskittyisivätkin narsistit loistamaan sen raadonsyönnin sijaan...

        "Mutta jos on kahdesta sinällään samanvoimaisesta aikuisesta ihmisestä kyse, pelkästään äärimmäisen vetovoimaiselta vaikuttamisessa ei mielestäni syyllisty yhtään mihinkään meni siitä muiden pää miten pyörälle tahansa. Minunkin mielestäni siitä on kohtuutonta narsistia syyttää. Jos painostamalla yritetään painostaa joku johonkin ihmissuhteeseen, joka ei tunnu lainkaan kiehtovalle, niin siinä on mielestäni paljon enemmän väärää, kuin jos joku osaa olla niin kiehtovan oloinen, että ilman painostusta saa toisen pauloihinsa."

        Tuossa on tosi paljon sitä totuutta. Asiaa seuranneena olen tullut siihen tulokseen, että joskus voi olla niinkin, että se päällimmäinen narsistiksi haukkuja on itse se, joksi toista haukkuu.
        Juurikin tuosta painostamalla toista suhteeseen tuli mieleeni paljon negatiivisia kokemuksia. Ehkä olen väärässä, mutta jos painostaja keksii tikusta asiaa tekstiviesteilyyn ja lopulta päätyy kunnolla jahtaamaan soittelemalla ja viestittelemällä muidenkin läheisten puhelimiin, kostaa sitä kelpaamattomuuttaan mitä moninaisimmilla tavoilla, joita tänne ei edes voi kertoa, koska ne menevät yksityisyyden puolelle, niin vahva tunne tulee siitä, että kyllä siinä painostajassa taittaa asua suurempi piru. Painostajalta unohtuu sitten kirjoittelussaan ne rajat, kun yrittää todistella omaa puhtoisuuttaan. Kun asiaa tarkastelee oikein pienestä tulokulmasta saattaa tehdä suuren virheen, eikä ole ehkä ensimmäinen , eikä viimeinen kerta, kun painostuksella saa kohteensa käyttäytymään narsistisesti.
        Vähän sama tilanne kuin se, että uskottomuus voi laukaista hetkeksi petetylle käyttäytymisen, joka on tyypillistä sairaaloisesti mustasukkaiselle. Eräänlainen sekoamisen rajamailla oleva tila, jossa ihminen käyttäytyy ennalta arvaamattomasti. Tulee myös mieleen, että ihminenhän voi tuollaisella käytöksellä vain puolustaa ns. omaa reviiriään tai selvitymistään elossa. Tämä edellinen siis vain esimerkkinä siitä, mihin me toisemme pystymme ääritilanteessa ajamaan, vaikka kukaan ei ole sen enempää narsisti kuin mustasukkainenkaan.


      • doidoidoidodi
        hmmmhmm kirjoitti:

        Ymmärrän tuota aloittajan kirjoitusta, mutta näin (mielestäni) narsistien lapsena voin todeta, ettei mielestäni tuo aloitusajatuskaan ole kovin monenlaisiin tilanteisiin sovellettavissa. Esimerkiksi lapsi ei voi välttää vanhempiaan, eikä hänellä helpostikaan voi olla vanhempiaan kovempi itsetunto, kun ei sellaista käytösmallia koko yhteiskunnankaan kasvatussysteemi oikein hyväksyisi, että vaikkapa viisi vuotias olisi vanhempiaan tiukempi ja sisukkaampi.

        Mutta jos ihan vapaaehtoisesti narsisti henkilö kohtuuttomasti kiehtoo, niin olen samaa mieltä, että ehkä silloin olisi hyvä löytää itsestään hieman lisää narsismia, niin se voi vähentää sitä kohtuutonta vetovoimaa.

        Narsistien lapset ovat eri juttu. Mutta aikuisilla. He lankeavat sellaiseen huiputukseen tajuamatta että noin hyvä ei ole todellinen, on vain oppia kantapään kautta. Sama kuin tulisi huijatuksi kaupanteossa, huijari tarjoaa jotakin uskomatonta hienoa ja 'halvalla' juuri sinulle ja hölmö ostaja lankeaa tajuamatta noiden kahden ominaisuuden epäsovinnaisuutta. Narsisti on arvokkain timantti ja juuri tämä timantti on vain juuri sinulle! Narsisti vain esittää sitä mitä on hän luulee itsekin olevansa se timantti. Mikä pakko on niellä huijarin syötti. Kyllä jotakin parannettavaa on silloin arviointikyvyssä. Mutta se kyky paranee kokemuksella. Riippuu ihmisen oppimiskyvystä.

        Narsistin lapsi taas on huijattu lapsi. Lasta on liian helppo huijata. Vanhemman luonnollinen auktoriteetti on liian vahva, vanhempi nujertaa lapsen helposti. Se että maailma aina näytetään ylösalaisin lapselle saa aikaan lapsessa sen että lapsi uskoo asioiden olevan noin. Tietyt asiat ovat suhteettoman suuria ja toiset suhteettoman pieniä. Lapsella ei ole sellaista korjaava linssiä joka asettaisi kuvan kohdalleen. Vasta kun hän menee kouluun, saa kavereita ja pystyy vertailemaan omiaan ja kavereiden asioita, hän rupeaa ymmärtämään että jokin on pielessä. Mutta silloin vieläkään ei oikein tule sitä ajatusta että mikä on pielessä, se jokin jotenkin vain on. Lapsi saattaa nostaa täysin vääriä asioita syyksi. Jos lapselle tulee silloin sellaisia ajatuksia liittyen vanhempaansa, hän kiertää ne, koska muuten olisi mahdotonta elää. Hän jättää ne asiat alitajuntaan kuin hautumaan myöhempää varten. Sitten kun lapsi on aikuisena kehittynyt sille asteelle että kykenee muodostamaan itse henkilöḱohtaisen oikean maailmankuvan oikeasta ja väärästä tai vasemmasta ja oikeasta, hän tajuaa, että mikä kaikki oli lapsena toisin.

        Hän palaa takaisin niihin asioihin jotka ovat kuin hautuneet kypsiksi. Se voi johtaa taas ongelmiin, koska tapahtumista saattaa olla aikaa, eikä kukaan ympäristöstä tiedä lainkaan asioista. Ympärillä olevien mielestä henkilö vain oireilee ilman syytä.
        Kaikki saattaa olla jo liian myöhäistä, voi olla jo liian vanha, tilanteisiin olisi pitänyt reagoida silloin heti, mutta lapsi ei silloin ymmärtänyt edes mitä tapahtui. Hän saattaa ruveta silloin purkamaan ja hautuneita asioita ja jos vanhemman asenne noihin asioihin on kieltävä ja torjuva, niinkuin se n-vanhemmalla on, asettaa henkilö oman mielenterveytensä vaakalaudalle. Näyttäkin muista sille että henkilö 'pakko syöttää' hautuneita ajatuksiaan narsistivanhemmalle, koska eihän narsistivanhempi tiedä itsekään tehneensä mitään väärää. Kukaan ei ymmärrä mistä viha kumpuaa. Olit vain silloin hänen lapsensa ja hänen piti huolehtia sinusta, nyt nousetkin häntä vastaan, olet vain kiittämätön lapsi.

        Jos lapsi ei kehity nopeasti sille tasolle että hän pystyy muodostamaan oikean kuvan asioista, menee siihen samaan putkeen myös helposti avioliitto narsistin kanssa nuorena aikuisena. Mitä nopeammin lapsi tiedostaa tilanteen, sitä paremmat mahdollisuudet hänellä on normaaliin elämään.


      • hmmmhmm
        ymmärtämättömyys kirjoitti:

        Oletko tavannut koskaan narsistia tai oletko ollut parisuhteessa narsistiin?
        Narsistissa ei ole vain hyvää,vaan siinä on myös pahaa,muista se.
        Sillon ei ole narsistista kyse jos hän vain loistaa hyvyyttä,ei rakkaat ihmiset.
        Tallaisten kirjoitusten kanssa joudumme aivan alkumetreille,jos täytyy alkaa selvittään millainen on Narsistinen ihminen.

        Ni tarkennan nyt vielä, että en ajattelekaan, että olisi vain hyvää, vaan tarkoitan sitä, että mikäli narsistissa on poikkeuksellista hurmaavuutta, vetovoimaa tms., niin ei hän mielestäni siinä ominaisuudessa syyllisty yhtään mihinkään, vaan ne on muut asiat ongelmallisia mikäli on.

        Minusta sellaiset ulkopuoliset ihmiset ovat epäreiluja, jotka uskovat epäloogisia valeita jostakin toisesta ihmisestä siksi, että valeiden kertoja on hurmaava. He ovat mielestäni miltei vieläkin epäreilumpia kuin se valehtelija, joka itsekin tietää, että valehteli siitä toisesta ihmisestä. Mutta entä ne ihmiset, jotka haluavat ulkopuoliselle ihmiselle väärää siksi, että ovat kohdanneet jonkun, joka on hurmaava ?
        Mielestäni hänellä on ihan oikeus olla hurmaava, siinä ei ole mitään väärää, mutta on väärin valehdella toisesta ihmisestä tai mennä uskomaan sitä valetta.
        Jos ne muut sanoo: "No kun hän oli niin hurmaava". Ei siinä hurmaavassa mitään vikaa ole, vaan epäloogisten valeiden kertomisessa ja niiden uskomisessa.


      • lisäys

        lisäys
        En välttis ole ollut parisuhteessa narsistin kanssa, mutta erittäin taitavasti valehtelevia hurmureita olen tavannut montakin nuorena...


      • aivanliianläpinäkyvää
        sellaistase kirjoitti:

        "Mutta jos on kahdesta sinällään samanvoimaisesta aikuisesta ihmisestä kyse, pelkästään äärimmäisen vetovoimaiselta vaikuttamisessa ei mielestäni syyllisty yhtään mihinkään meni siitä muiden pää miten pyörälle tahansa. Minunkin mielestäni siitä on kohtuutonta narsistia syyttää. Jos painostamalla yritetään painostaa joku johonkin ihmissuhteeseen, joka ei tunnu lainkaan kiehtovalle, niin siinä on mielestäni paljon enemmän väärää, kuin jos joku osaa olla niin kiehtovan oloinen, että ilman painostusta saa toisen pauloihinsa."

        Tuossa on tosi paljon sitä totuutta. Asiaa seuranneena olen tullut siihen tulokseen, että joskus voi olla niinkin, että se päällimmäinen narsistiksi haukkuja on itse se, joksi toista haukkuu.
        Juurikin tuosta painostamalla toista suhteeseen tuli mieleeni paljon negatiivisia kokemuksia. Ehkä olen väärässä, mutta jos painostaja keksii tikusta asiaa tekstiviesteilyyn ja lopulta päätyy kunnolla jahtaamaan soittelemalla ja viestittelemällä muidenkin läheisten puhelimiin, kostaa sitä kelpaamattomuuttaan mitä moninaisimmilla tavoilla, joita tänne ei edes voi kertoa, koska ne menevät yksityisyyden puolelle, niin vahva tunne tulee siitä, että kyllä siinä painostajassa taittaa asua suurempi piru. Painostajalta unohtuu sitten kirjoittelussaan ne rajat, kun yrittää todistella omaa puhtoisuuttaan. Kun asiaa tarkastelee oikein pienestä tulokulmasta saattaa tehdä suuren virheen, eikä ole ehkä ensimmäinen , eikä viimeinen kerta, kun painostuksella saa kohteensa käyttäytymään narsistisesti.
        Vähän sama tilanne kuin se, että uskottomuus voi laukaista hetkeksi petetylle käyttäytymisen, joka on tyypillistä sairaaloisesti mustasukkaiselle. Eräänlainen sekoamisen rajamailla oleva tila, jossa ihminen käyttäytyy ennalta arvaamattomasti. Tulee myös mieleen, että ihminenhän voi tuollaisella käytöksellä vain puolustaa ns. omaa reviiriään tai selvitymistään elossa. Tämä edellinen siis vain esimerkkinä siitä, mihin me toisemme pystymme ääritilanteessa ajamaan, vaikka kukaan ei ole sen enempää narsisti kuin mustasukkainenkaan.

        ""Mutta jos on kahdesta sinällään samanvoimaisesta aikuisesta ihmisestä kyse, pelkästään äärimmäisen vetovoimaiselta vaikuttamisessa ei mielestäni syyllisty yhtään mihinkään meni siitä muiden pää miten pyörälle tahansa. Minunkin mielestäni siitä on kohtuutonta narsistia syyttää. Jos painostamalla yritetään painostaa joku johonkin ihmissuhteeseen, joka ei tunnu lainkaan kiehtovalle, niin siinä on mielestäni paljon enemmän väärää, kuin jos joku osaa olla niin kiehtovan oloinen, että ilman painostusta saa toisen pauloihinsa."

        Tuossa on tosi paljon sitä totuutta. Asiaa seuranneena olen tullut siihen tulokseen, että joskus voi olla niinkin, että se päällimmäinen narsistiksi haukkuja on itse se, joksi toista haukkuu."

        Ylipäänsä, miksi joitakin ihmisiä saa painostamalla painostaa ihmissuhteisiin, joihin he eivät tunne mitään vetoa, kun näitä painostajia itseäänkään ei saa kohdella niin ala-arvoisesti, että heitä painostettaisiin vastaavasti parisuhteisiin, mitä he eivät tahdo? Tai näitä tyrkytettäviä henkilöitä (?) ei saa painostaa suhteeseen jonkun toisen kanssa? Joitakin ihmisiä saa ilmeisesti raiskata sekä henkisesti että fyysisesti, koska joku niin manipuloi tekemään.

        Miksi joiltakin puuttuu nämä ihmisarvot - yksityisyys, koskemattomuus - kokonaan?!! - Ai niin, koska he ovat "narsisteja" eli syntipukkeja ja lietsonnan kohteita. Heillä ei ole normaaleja ihmisoikeuksia, mutta hei meillä painostajilla tietysti luonnostaan on!


      • aivanliianläpinäkyvää

        Eikö kukaan ymmärrä, miten epäempaattista se painostaminen olisi omalle kohdalle sattuessaan???!!!

        Ai niin, mutta eihän meitä ihmisarvoisia ihmisiä ja hovilaisia nyt kohdella narsistin vainojen uhri -mallilla, ei siis pelkoa.


      • hmmhmm

        No minä ymmärrän, että se on käsittämätöntä, että joitakin ihmisiä saa painostaa heitä itseään kiinnostamattomiin ihmissuhteisiin. Kokemusta on.


      • hmmhmm

        Olen myöskin sitä mieltä, että kyseessä voi olla vaikka narsistit, jotka eivät kunnioita toisen rajoja ja haluttomuutta joihinkin ihmissuhteisiin.
        Sellainenkin voisi minusta olla narsisti, joka ei siedä sitä, että toinen on itseä hurmaavampi.


      • aivanliianläpED
        hmmhmm kirjoitti:

        Olen myöskin sitä mieltä, että kyseessä voi olla vaikka narsistit, jotka eivät kunnioita toisen rajoja ja haluttomuutta joihinkin ihmissuhteisiin.
        Sellainenkin voisi minusta olla narsisti, joka ei siedä sitä, että toinen on itseä hurmaavampi.

        Kiitos vastauksesta ja empatiasta :-)

        Totta, joku sellainen painostaja voikin olla muiden rajoja kunnioittamaton ja narsistinen.

        En tiedä sitten, mikä saa tavallisen, selkeästi ei-narsistisen ihmisen olemaan empaattinen yhdelle ja samalla hyvin ymmärtämätön, epäempaattinen toiselle. Tai niin, ehkä se, millaiset asiat herättävät kussakin sitä empatiaa. Ehkä joku vain ymmärtää yhden sukupuolen näkökulman ja maailman niin voimakkaasti ja omakohtaisesti, toista ei edes alkeellisesti, henkistä nuoruuttaan tai jotakin.


      • aivanliianläpED
        hmmhmm kirjoitti:

        No minä ymmärrän, että se on käsittämätöntä, että joitakin ihmisiä saa painostaa heitä itseään kiinnostamattomiin ihmissuhteisiin. Kokemusta on.

        Ehkä joiltakin myös puuttuu se kokemus, miltä tuntuu kun painostetaan itseä kiinnostamattomiin suhteisiin. Eivät vain ymmärrä, että sitä ei tehdä muillekaan sitten...


      • hmmhmm

        Pääsääntöisesti ihmiset eivät kai ymmärrä juuri mitään mitä eivät ole itse kokeneet.
        He uskovat, että olemassa on vain asioita, joita he ovat itse kokeneet ja mielestäni se on aika itsekeskeistä uskoa niin...luulla nähneensä ja kuulleensa maailmassa kaiken olemassaolevan...ja kaikki mitä he eivät ole kokeneet mitätöidään olemassaolemattomaksi...
        Itsellenikin on varmasti vaikeampaa kokeaa empatiaa asioihin, joista itsellä ei ole mitään makua, mutta en minä sentään luule, ettei sellaisia asioita ole olemassakaan mistä minulla ei ole mitään makua...


    • kasvarauhassa

      Lapsukaisen trolli.

      • vituttaako_

        Trollisyyttäjä kasvaa itse vaan.


    • vaihtamaan

      "Maailma narsistin silmin näyttää jännittävältä ja hienolta" Jos kerran näet noin maailman,en yhtään ihmettele jos tulet tänne puolustamaan narsismia.Koita sinä itsetunnoltasi vahva ihminen kulkea elämän polkusi,että osaat kiertää narsistit kaukaa.Vaikka toisaalta narsisti olisi varmasti otettu,kun hän pääsisi sinunlaisen ihmisen ihailun kohteeksi.Siitä tulisi varmasti maailman ihanin rakkaustarina.Narsistithan ovat rakastettavia,huomaavaisia,ihania,todellakin jännittäviä ja hienoja ihmisiä.
      Mulla olisikin sulle aivan valmis paketti täällä,itse en häntä enään tarvitse,jos vain sukupuoli sopii.

    • thjbvgthuhhg

      En tiedä aloittajan motiivia, mutta...

      Narsistin elämä on hyvin kaukana siitä, mitä aloittaja kuvaa.
      Narsistin elämä on puhdasta helvettiä, jossa kulisseja pidetään pystyssä kaiken kustannuksella. Jatkuvaa kateutta, vihaa, pelkoa...valhetta.

      Narsismi ei ole mikään syy tehdä vääryyttä ja siksi suuri osa narsisteista on ajautunut laitapuolen kulkijoiksi. Nekin jotka selviävät vanhuuteen asti ilman korttitalon totaalista romahtamista yleensä viettävät vanhuutensa yksin ja katkeroituneina.

      Narsistit ovat kaikkea muuta kuin itsevarmoja ja siksi he ovat niin riippuvaisia ihmisistä, jotka valehtelevat heille sen, mitä narsisti haluaa itsestään kuulla. Siksi ne jämähtävät läheisriippuvaisiin kiinni, koska nämä antavat aina kaunistellun version narsistista.

      Tasapainoiset ihmiset karttaa kaikkia hankalia ihmisiä ja tähän kategoriaan kuuluu niin läheisriippuvaiset kuin narsistitkin.

    • D_narsisti_

      " muut retkahtavat häneen hänen sen takia että heiltä puuttuu elämästä juuri sitä mitä narsistilla on?"
      :D, narsisti yrittää esittää että hänellä on se muilta puuttuu... Siinä se tragedia juuri onkin. Eihän hänellä oikeasti ole yhtään mitään... Hänen uhrillaan on kaikki se, mistä narsisti haluaisi edes osan. Narsisti elää uhrin hajusta...

    • jöjöhlgkgkj

      Miksei narsisti saa olla narsisti?
      Miksei murhaaja saa olla murhaaja?
      Miksei varas saa olla varas?
      jne.

      Siksi, koska kun satuttaa toisia, niin joutuu vastuuseen teoistaan ...ennemmin tai myöhemmin.

    • qw3er

      Saahan jokainen olla juuri niin itserakas kuin itse haluaa, mutta toisten ihmisten häiriköiminen on taas ihan eri asia.

      • Kokujontti

        Koivanantti koikeinontti konustamintti. Korsistianantti koientti koivontti konnastaarintti korhaajaanmuntti koitantti korkasenvantti. Korsistianantti koientti koleontti koikeaontti kokollinenrintti.


      • Kollayntti_

        Kollayntti korsistinantti koivontti kollaontti kokollinenrintti, kottamuntti koientti kolttamattaväntti.


      • koontajakäntti
        Kollayntti_ kirjoitti:

        Kollayntti korsistinantti koivontti kollaontti kokollinenrintti, kottamuntti koientti kolttamattaväntti.

        "Aivan oikein minusta. Narsistia ei voi rinnastaa murhaajaan tai varkaaseen. Narsisti ei ole oikea rikollinen."

        "Kyllä narsisti voi olla rikollinen, mutta ei välttämättä."


    • Itsetyytyväisyyteen ei sulje pois lahjakkuutta, mutta se vaarantaa sen.

      • Narsharha

        Narsisti vaan ei ole koskaan tyytyväinen itseensä, joten hänen on ollut pakko luoda roolihahmo johon hän voi olla edes jollain tasolla tyytyväinen. Tuo roolihahmokaan ei tosin koskaan tule valmiiksi koska ympäröivä maailma ei ole stabiili. Se mikä on ylivertainen, tai ainakin paras, yhdessä kontektissa, ei sitten olekaan sitä enää toisessa. Ja sitten pitää taa muokata roolia, tai vaihtaa ympäristöä. Oletettavasti aika rasittavaa puuhaa.


    • jihms

      Niin.
      Ei tarvinnu moukkaa munkaan kaukaa hakea -
      itsestään sen aina löysi. Kun vanhemmiten erakoituu - toivottavasti häiriköintikin jää vähemmäksi jos liikaa vaivaaannuitte tästäkin tyhjäpääästä. Kaikki areenat on varmasti rakennuttu karismaattisia varten.

    • Narsistista_selvillä

      Hoh hoijaa taas kun vedetään mutkat suoriksi.
      Jos me narsistin uhrit kykenisimme ajattelemaan loogisesti ja analysoimaan ILMAN TUNTEILUA niin eihän tässä mitään ongelmaa olisikaan. Mutta kun meitä kusetetaan ja viedään kuin pässiä narussa -jota siis pitelee se narsisti-, niin ei se kulkaa onnistu.
      Minun narsistimieheni esitti melkein 2 vuotta, että olemme normaali perhe, jossa on kohta jo toinenkin lapsi ja velkaa (minun nimissäni) silmät korvat täyteen.
      Toiset naiset olisin ehkä ajan kanssa ymmärtänyt, mutta miesten väliseen sekstailuun vedin sitten rajan. Narsisti kun ei käytä kondomeja!
      Narsisti vaan kirkkain silmin kommentoi, että minulla ei ole mitään syytä mustasukkaisuuteen, koska kahden miehen välinen seksisuhde on jotain sellaista, johon ei nainen vaan yksinkertaisesti kuulu ja joka ei näin ollen naiselle kuulu!!!!
      Ja vastaavia "järkeilyjä" tulikin sitten tuutin täydeltä, kun pää saatiin auki. Narsisti selitti senkin, että jos haluan erota riistän lapsiltamme isän ja isän sukulaiset, koska he eivät halua olla minun takiani lapsiin missään yhteydessä. EIVÄTKÄ OLE OLEET!!!! Ja se on kulkaa minun vika!

      Narsisti pilasi elämäni. Narsisti polki itsetuntoni niin alas, että siitä toipumiseen meni yli 10 vuotta! Enkä minä aikaisemmin ollut mikään luuseri tai lässy. Kun tapasimme olin hyvässä virassa esimiesasemassa. Olin paljon matkustellut ja elämää nähnyt. Nyt olen 2 alaikäisen yksinhuoltaja ylikoulutettuna huonosti palkatussa hommassa. Ja maksan vieläkin narsistin velkoja. En ollut mikään nuori tyttö enkä aikaisemmin ole ollut kenenkään mielestä tyhmä tai tietämätön.
      Paitsi narsismista en tiennyt mitään. En ollut koskaan kuullut ihmisistä, jotka manipuloivat ja käyttävät hyväkseen ihmistä joka on heihin vilpittömästi rakastunut. En voinut kuvitellakaan, että ihmisen kuori voisi näytellä tunteita niin taitavasti, ettei toinen vaistoa mitään.
      Minua vaan kusetettiin niin huolella kuin olla ja voi! Narsisti ja hänen narsisti äitinsä, joka valehteli poikansa puolesta ihan mitä vaan!

      Tiedän, että tämän kirjoitukseni johdosta tulee negatiivista kommenttia ja epäilyä että oliko mieheni edes narsisti.
      Mutta se on ihan sama, sillä minua ei enää manipuloida.

      • lyötymies

        No minua kusetti nainen ja oikeen kunnolla sen tekikin. Omat fiilikset vaihtelee nyt itseinhosta epärealistiseen tunteeseen siitä että muka voisin vielä löytää jonkun. Eiköhän se juna ole mennyt.


      • jfddhjkhfd

        Anteeksi mutta minä taas olen aina ollut naiivi ja muidenkin mielestä lapsellinen ja naiivi, mutta olen kyllä aina ainakin 17 vuotiaasta asti tajunnut, että on olemassa ihmisiä, jotka käyttävät hyväkseen vilpittömästi rakastuneita ihmisiä, minulle se on hyvin yksinkertainen itsestäänselvyys, ja minulle taas tuntuu aika hassulle, että joku jo vanhempi ei naiivi ihminen ei ole sellaisesta tienny mitään ikinä...
        Sellaisia ihmisiä on kai enemmänkin ja minulle on vaikeaa käsittää mitenkä se on mahdollista, etteivät he sitä ymmärrä.
        Osaako joku selittää ???
        Eikö ny ainakin kaikki naiset ole kuulleet sellaisista komeista naissankareista, jotka vaan hyödyntää vilpittömästi rakastuneita naisia ? Eikö niitä ole ihan tunnetusti ollu kautta aikojen ? Minä taas olen aina luullut, että noin puolet miehistä on sellaisia...
        Että jos jonkun miehen tapaan, se on noin fifty fifty onko hän sellanen vai ei...


    • memyselfi

      Minä olen narsisti ja omaan tiettyjä narsistisia piirteitä.puolisoni on läheisriippuvainen.tiedostan oman narsismini enkä halua että läheisineni joutuvan kärsimään siitä etten kykene rakastamaan häntä ja kohtelen häntä huonosti. En enää tiedä kumpi meistä on uhri. En halua suhdetta koska en siihen emotionaalisesti kykene enkä arvosta häntä. Hän roikkuu minussa, seuraa minua ja rimputtaa koko ajan ovikelloa. Jos olen hänelle ilkeä hän uhkailee minua väkivallalla ja jos olen hetkenki ystävällinen hän kuvittelee että se on kutsu asettua kotiini ja tiskata tiskini ja koittaa olla mieliksi. Hän ei tiedosta eikä halua uskoa että tämä on molemmille raskasta ja että minun on saatava toipua yksin, jotta joskus ehkä kykenisin terveeseen ihmissuhteeseen, jos se on tullakseen. Hän syyllistää minua narsismistani eikä näe omaa sairasta maailmaansa. Mietin että myös narsisti voi olla läheisriippuvaisen uhri eikä meille ole omia tukiryhmiä. Miksi me olemme aina niitä pahoja hyväksikäyttäjiä ja läheisriippuvaiset niitä reppania uhreja? Narsistista on helppo erota...läheisriippuvaisesta mahdotonta.Ei tehoa suora rehellisyys eikä toista pysty manipuloimaan pois, kysymykseni onkin...miten päästä eroon läheisriippuvaisesta ilman että rikkoo lakia? Olen nainen ja puolisoni on mies?

      • hyviäkysymyksiä

        Ehkä voisi olla jopa oma ketjunsa, missä olisi lupa käsitellä asiallisesti sitä, miten ja millaista tuhoa nämä läheisriippuvaiset/ohutnahkaiset saavat aikaan ympäristössään ja millainen on se heidän sairas maailmansa. Tai miksei tietysti tähän allekin.


      • Jokaisessa_

        "tiedostan oman narsismini enkä halua että läheisineni joutuvan kärsimään siitä etten kykene rakastamaan häntä ja kohtelen häntä huonosti."
        Jokaisessa ihmisessä on narsismia, toisissa enemmän ja toisissa vähemmän. Narsistiset piirteet ovat yleisinhimillisiä ja niitä on ihmisissä vaihtelevia määriä, mutta jokaisella jonkin verran.
        Narsistiksi sanotaan henkilöä, jolla on NPH, ja se edellyttää että täyttää kriteerit. Narsisti ei itse ymmärrä olevansa narsisti, korkeintaan aavistaa syvällä sisällään että jotain on... Mutta narsisti on aina oikeassa.
        Narsistilla ei ole empatiakykyä, eikä häntä kiinnosta jos toinen joutuu kärsimään hänen vuokseen.
        "En halua suhdetta koska en siihen emotionaalisesti kykene enkä arvosta häntä. "
        Pystyt erottamaan hänet yksilönä, että tunteesi eivät kohdistu nimenomaan häneen...? Entä johonkin muuhun? Etkö kykene rakastamaan, pitämään tai välittämään seurustelun edellyttämää määrää kenestäkään?

        En minäkään huoli ketään tiskaamaan tiskejäni tai matkakumppanikseni... en nyt tällä hetkellä ainakaan. En silti ole narsisti.

        "tiedostan oman narsismini enkä halua että läheisineni joutuvan kärsimään siitä etten kykene rakastamaan häntä ja kohtelen häntä huonosti. "
        Et ilmeisesti ole asiaa vielä kunnolla itsellesikään selvittänyt ja tarvitset aikaa selvittääksesi omia ajatuksiasi. Jotenkin tulee tunne, että et ole voinut käydä hänen kanssaan keskusteluja asiasta riittävän syvällisesti, koska olette tuossa tilanteessa.
        Oletko sellainen, että annat toisen vain ensin ymmärtää että on ok... tarkastellaksesi hänen tilejään ja niin että kuinka paljon voit hyötyä hänestä ja käykö se helposti? Kunnes ehkä löytyy uuden suhteen pää, jossa voit taas tarkastella hyväksikäytettävyyttä...

        Oletko useinkin tuollaisessa tilanteessa?
        Miksi et ota kunnon saalista kerralla?


    • VahvimmanOikeusko

      " Pitää vain välttää narsistia ainakin sellaisten joilla itsetunto on hatarampi..."

      Hmmm...narsisti nyt vaan tapaa iskeä niihin heikompiin jotka eivät osaa/jaksa pitää puoliaan. Narsisti on se iso poika joka kiusaa pienenpiään koska se on helppoa. Onko se sitten pienen pojan vika jos iso kiusaa?

      Saako sokean taluttaa rotkoon koska tämä ei näe vaaraa? Saako kuuron työntää junan alle koska tämä ei kuule vaaraa? Saako säröillä olevan ihmisen murentaa koska hän ei jaksa juuri nyt vastustaa?

      Narsisti iskee heikkoihin tai heikolla hetkellä. Kun lyö jo valmiiksi lyötyä niin onhan tämän vaikeampi siitä enää nousta. Narsisti pieksee pikkuhiljaa niin että nousua ei enää jaksa edes yrittää.

      Kyllähän narsisti kiertää kaikki joista voisi olla vastusta. Olen nähnyt narsistin ottavan suosiolla etäisyyttä kun on huomannut että vastassa onkin vahvempi ihminen kuin hän on luullut. Ja vahvakin ihminen on huonossa asemassa jos narsisti käyttä lasta välikappaleena. Siinä vahvinkin ihminen taipuu jos vaihtoehtona on oman lapsen kärsiminen.

      • Narsisti_on

        " Olen nähnyt narsistin ottavan suosiolla etäisyyttä kun on huomannut että vastassa onkin vahvempi ihminen kuin hän on luullut. "
        Narsisti on se iso poika, joka kiusaa pienempiään, mutta myös se, joka itse luikkii piiloon. Narsisti kyttää, vaanii, urkkii ja vakoilee. Narsisti on avoimen vastakohta, vaikka sopivan saaliin löydettyään esittääkin vaikka mitä...
        Narsisti hilpaisee karkuun, piilottelee, on kyyryssä ja lusmuilee.


      • jhfddgjkkl

        VahvimmanOikeusko kirjoitti minusta tosi hyvän kirjoituksen mitä asiaa olen miettinyt kohta 50 vuotta.
        Ja minusta on julmaa, että vahvimman oikeuden periaatetta käytetään aika usein myös tahoilla, joiden puoleen puolustuskyvyttömät kääntyvät yhteiskunnassa apua pyytämään. Yllättävän harva näkee ja kokee tai uskaltaa nähdä ja kokea siinä mitään moraalisesti arvelluttavaa.


      • jhfkkhggkl

        Ja tuo juuri on henkisesti julminta ulospäin näkymätöntä kiristystä, että joku toinen viaton ihminen joutuu kärsimään mikäli joku toinen ei tasan tarkkaan tanssi narsistin pillin mukaan. Sitten ulkopuoliset pilkaa: "Jokin siinä narsistissa sinua kuitenkin vetää, kun palaat tanssimaan hänen pillin tahtiin."
        Luulevat kai, että jokin oma etu siinä vetää, vaikka on hädissään jonkun toisen avuttoman puolesta ja sen takia "uhrautuu"...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      1992
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1526
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1438
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1395
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1367
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1300
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe