Asunnon myynti, tarjouskauppa

välityspalkkio

Olen myymässä asuntoani tarjouskaupalla ja välittäjän kanssa olen sopinut tietyn prosentin hänen palkkioonsa (% osuus lasketaan VHsta tästä syystä tuo % on mielestäni pilvissä, koska minulle tulee vain MH tilille.. )

Nyt itse asiaan:
Tarjouskaupassa en ole saanut hintaa mitä haluan, johtuu juuri siitä että kaikki "voitto" rahat menee KVn palkkaan. Jos otan asunnon pois markkinoilta ja pääsen ns. välittäjästä eroon: Voinko pistää asunnon heti takaisin markkinoille niin ettei tule sanktiota välitysfirmasta? Vai pitääkö asunnon olla esim 1-3kk pois markkinoilta jottei minulle tule mitään sanktiota?

Toivottavasti joku voisi auttaa!

15

193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JERJERJER

      Välityssopimuksessa on yleensä aina vakioehto jälkipalkkiosta. Sen tarkoituksena on ehkäistä tilanteet, jossa myyjä yrittää kiertää välityspalkkion maksamisen esimerkiksi lykkäämällä kaupantekoa välityssopimuksen päättymisen jälkeiselle ajalle.

      Jälkipalkkion voi periä, jos välittäjä on tehnyt olennaisia toimia kaupan syntymisen eteen. Pelkästään se, että ostaja on käynyt näytöllä, ei ole tällainen toimi. Jos tarjous on jätetty ja kauppaneuvotteluja käyty, oikeuttaa se jälkipalkkioon.

      Jälkipalkkion maksimiperimisaika on kuusi kuukautta toimeksiantosopimuksen voimassaoloajan päättymisestä.

      http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/asuntokauppa/kiinteistonvalitys/

    • välityspalkkio

      Ymmärrän tuon jälkipalkkion, mutta eikö se koske VAIN jos olen antanut toiselle välittäjälle myydä asuntoani. Eihän kiinteistövälittäjä voi vaatia mitään palkkiota koska olen itse (yksityisesti) myynyt asunnon enkä toisen firman kautta?

      • Jälkipalkkio-oikeuden syntyminen edellyttää lähtökohtaisesti sitä, että välittäjällä on toimeksiannon voimassaoloaikana ollut kirjallinen tarjous siltä joka sen lopulta ostaa. Jos itse myyt tällaiselle, niin sinä maksat jälkipalkkion. Jos sinulla taas on uusi välittäjä joka myy tällaiselle ostajalle, niin maksat palkkion vain sille välitysliikkeel jonka kanssa sopimus on voimassa, välitysliikkeet jakavat sitten palkkion keskenään työsuorituksensa mukaisessa suhteessa.


      • rane2

        Teit jo ensimmäisen virheen kun otit välittäjän, se siitä, lue lakitekstit/sopimukset tarkkaan niin selviää, ET voi myydä samalle ostaja-asikkaalle jonka välittäjä etsinyt/löytänyt joudut maksamaan palkkion, kirjallinen irtisanominen välittäjästä ja hakit UUDEN OSTAJAN ja teet vaikka omassa pankissasi kaupat niin kulut on lähes 0%.


      • välityspalkkio
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Jälkipalkkio-oikeuden syntyminen edellyttää lähtökohtaisesti sitä, että välittäjällä on toimeksiannon voimassaoloaikana ollut kirjallinen tarjous siltä joka sen lopulta ostaa. Jos itse myyt tällaiselle, niin sinä maksat jälkipalkkion. Jos sinulla taas on uusi välittäjä joka myy tällaiselle ostajalle, niin maksat palkkion vain sille välitysliikkeel jonka kanssa sopimus on voimassa, välitysliikkeet jakavat sitten palkkion keskenään työsuorituksensa mukaisessa suhteessa.

        Itse itseltänihän en peri mitään palkkiota joten minkälaisissa summissa sitten jälkipalkkio liikkuu? (Ymärrän jos olisin maksanut B firmalle 1000e ja A firma olisi vaatinut tuosta 1000eurosta jälkipalkkiota niin on summa mitä jakaa)


      • välityspalkkio
        rane2 kirjoitti:

        Teit jo ensimmäisen virheen kun otit välittäjän, se siitä, lue lakitekstit/sopimukset tarkkaan niin selviää, ET voi myydä samalle ostaja-asikkaalle jonka välittäjä etsinyt/löytänyt joudut maksamaan palkkion, kirjallinen irtisanominen välittäjästä ja hakit UUDEN OSTAJAN ja teet vaikka omassa pankissasi kaupat niin kulut on lähes 0%.

        Mistä minä tietäisin että se on sama ostaja? Firmassa X kerrotaan tarjouksen antajan sopimustunnuksen perusteella, ei ostajan nimellä. Eikä firma X edes tietäisi kenelle myisin oman asunnon oli se sama vai eri ostaja.. En kuitenkaan ole laittamassa ilmoitusta lehteen: Testi Testaaja osti asunnon soitteesta öööö, 99999 Lappi


      • rane2
        välityspalkkio kirjoitti:

        Mistä minä tietäisin että se on sama ostaja? Firmassa X kerrotaan tarjouksen antajan sopimustunnuksen perusteella, ei ostajan nimellä. Eikä firma X edes tietäisi kenelle myisin oman asunnon oli se sama vai eri ostaja.. En kuitenkaan ole laittamassa ilmoitusta lehteen: Testi Testaaja osti asunnon soitteesta öööö, 99999 Lappi

        Kun et mistään tiedä etkä ota selvää niin maksa suosiolla PALKKIO, älä täällä valita tyhmyyttäsi.


      • välityspalkkio kirjoitti:

        Mistä minä tietäisin että se on sama ostaja? Firmassa X kerrotaan tarjouksen antajan sopimustunnuksen perusteella, ei ostajan nimellä. Eikä firma X edes tietäisi kenelle myisin oman asunnon oli se sama vai eri ostaja.. En kuitenkaan ole laittamassa ilmoitusta lehteen: Testi Testaaja osti asunnon soitteesta öööö, 99999 Lappi

        Maksat välityspalkkion täysimääräisenä, luetun ymmärtäminen taitaa sinulla olla vähän hukassa.

        Väitysliikkeen pitää esittää sinulle kaikki tehdyt tarjoukset, tosin niiden pitää lähtökohtaisesti olla kirjallisia tai VETUMA-tunnistuksen kautta tehtyjä, joten tiedät kyllä ketkä ovat tehneet jälkipalkkioikeuden mukaisen tarjouksen.


    • uskonpuute

      Miksi myyt?Miksi et usko että kun odottaa 20vuotta niin taas tekee hyvää tiliä?Etkö ehkä usko enää niin? Vai onko taas yksi homekämppä mistä pitää päästä äkkiä eroon kuplahinnalla jos vaikka joku hölmö ostaisi?

      • välityspalkkio

        Silloin kun ostin asunnon (opiskelija) riitti pieni 20 neliöinen koppi.. Nyt perheen kasvaessa pitää ostaa isompi :)


    • herää_jo

      "voitto" sanan voit unohtaa jos kämppä ei sijaitse kehä3 :n sisäpuolella.Sen ulkopuolella kaikkien kämppien hinnat putoaa ja kovaa...Tarjouskauppa tarkoittaa sitä että jos joku tarjoaa 10th sun kämpästä niin otat sen,välittäjä selittää kyllä että on laitettu hinta mistä se on ylöspäin mutta on ultra harvinaista että sitä kukaan ostaa enää millään kuplahinnalla.Olet siis jo hinnoitellut itsesi ulos kaupanteosta tuolla tarjouskauppa sanalla....mistä noin tyhmiä löytyy???Olet mennyt täysin välittäjän ansaan jossa hän on pedannut varman tulon vain itselleen jos kämppä menee sillä kuplahinnalla....miten voi olla noin taukki joku?

      • välityspalkkio

        HKI keskustaan on vajaa pari km matka joten tarjouskauppa on tässä paras :)


    • ToinenValittaja

      Miksi ouulet, että saisit itse paremman hinnan? Mitä jos tyytyisit siihen, mitä asunnostasi suostutaan maksamaan?

    • nähtyon

      Välittäjät pyytelevä näytöillä kaikilta kovasti yhteystietoja ja käyntikortteja. Syy on se mikäli myyt sen itse puolen - vuoden kuluttua henkilölle joka käynnyt aikaisemmin katsomassa kun ollut välittäjän myynnissä niin joudut maksamaan korvauksen koska välittäjähän on jo ns. löytänyt asiakkaan ja tehnyt töitä sen eteen. Näin kävi veljellenikin kanssa. Joutui maksamaan 10,000 euroa joka oli sentään puolen välittäjän vaatimuksesta...

      • ToinenValittaja

        Kortti ei riitä, täytyy osoittaa, että välittäjä on edesauttanut kaupan syntymistä, eli tarjous tai tarjousneuvottelu edes.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1241
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1130
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1124
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1115
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe