Outo tunne asioista, joita vastustaa

miekkosenmietteitä

Olen viime vuosina huomannut oudon tunteen kehossani. Se ei ole fyysinen, mutta vaikuttaa siltä. Se ilmenee, kun minulle ehdotetaan sellaisia asioita, joita ajatuksenakin vastustan. Esimerkiksi viikonloppuisin kouluhommien tekoa, minun luokse kylään tulemista, jos en sitä halua, tai muiden ehdotuksia, jos ne eivät mielestäni ole toimivia tai toteutuskelpoisia. Tuntuu kuin sisälleni ilmestyisi tuolloin jokin erillinen osa, kuin joku kotelo, jonka sisällä on jotain.

Haluaisin sanoa mielipiteeni suoraan, mutta en halua olla joukossa ainoa, joka vastustaa. Pelkään, että leimautuisin ainaiseksi vastaaninttäjäksi. En haluaisi irtautua sosiaalisesta ympäristöstä sen takia, että en suostu asioihin, jotka ovat muille ok. Olen jo osittain vetäytynyt hieman taustalle vältelläkseeni kiusallisia tilanteita. Joudun välillä tekemään oikeasti työtä, etteivät ajatukseni ja tunteeni näy ulospäin.

Koen myös välillä, ettei minun mielipiteeni tai sanomiseni paina yhtään mitään. Kun tehdään porukalla töitä, minun ajatuksia ei huomioida, tai kun joku kysyy apua, minun neuvoni ei kiinnosta, vaikka se olisi hyödyllinen.

Jännitän ja murehdin asioita ja tästäjohtuvan liian miettimisen takia olen ahdistunut. Tällä hetkellä en voisi edes kuvitella, että joku tulisi vaikka kylään. Koen, että elämäntapaani - harrastuksiani, valintojani ja rahan käyttämistäni katsottaisiin vinoon. Että olisin "normista" poikkeava ja minua alettaisiin katsoa vinoon. Minulla on toki oikeus lainpuutteissa pitää kämpässäni vaikka mitä, mutta jotenkin vain alitajuntani ajattelee, että muut kummastelisivat.

Ehkä voisin pyytääkkin ihmisiä kylään, mutta pelkään, että runsas elektroniikkamääräni ei kestä sitä. Vahinkoja sattuu, mutta kuka korvaa vähävaraisten ihmisten tekemät vahingot, jos heillä ei ole kotivakuutusta? Elektroniikka ei kuitenkaan ole ollut ilmaista ja se on hankittu tiukalla taloudellisella kurilla. En halua, että joku huolettomasti elävä sitä rikkoo eikä sitten ehkä suostukaan maksamaan. Siitähän vasta riita seuraisi, jos pyytäisin korvaamaan tavaran ja toinen ei suostuisi - "miksi sinä tarvitset noin kalliita asioita, kun ei minullakaan ole?". No minä siihen "sori hei, olisit kättänyt rahasi eri tavalla".

Elämäntapani on kaiketi erilainen kuin siinä sosiaalisessa yhteisössä, jossa tällä hetkellä olen - tai ainakin koen niin. Muut käyvät poissa kotoaan tekemässä juttuja, minulla on kotona tavaroita, joilla voin harrastaa. Käytän rahani eri tavalla ja pelkään, että säästeliäs elämäntapani aiheuttaisi vaan katteellisuutta - "miksi saman verran tienaavalla voi olla noin paljon enemmän?" Minut kasvatettiin niin, että korvaat tekemäsi vahingot. Jos rikkoisin jonkun muun omaisuutta, korvaisin sen ilman kysymistä - vaikka erissä, jos talouteni ei muuten kestäisi. Tekisin toisen osapuolen kanssa kirjallisen sopimuksen järjestelystä. Mutta kuinka monelle muulle on kasvatettu vastuu omista teoistaan? Moni tuttu tuntuu tekevän ihan mitä vain vailla minkäänlaista omaatuntoa omista teoistaan. Löytyykö vielä rehtejä ihmisiä?

Ihmiset tekevät valintoja ja panostavat eri asioihin. Tarkkakorvainen kuulee, kuinka moni huutelee ja ihmettelee muiden valintoja - ikään kuin omat olisivat ainoita "oikeita". Itse yritän ymmärtää muiden valintoja, vaikka se välillä vaikeaa onkin. En ymmärrä, miksi niin moni muu ei.

Tämä juontaa juurensa varmaankin lapsuudestani, jolloin minua kiusattiin. Vielä pahemmaksi tämän teki se, että kuka muu lapsille olisi voinut kertoa tiettyjä asioita kuin heidän vanhempansa? Ei alle 10-vuotias lapsi keksi pahoja sanoja kaveristaan, vaikka tämä asuisi missä. Pilkattiin vaatteita, vanhempia, kulkuneuvoja, ulkonäköä, ties mitä. Omien ja omien perheenjäsenten kokemusten seurauksena minäkin toki "opin" huonoja asioita. Ennakkoluuloja muun muassa, että ihmiset arvostelevat ja ajattelevat pahaa.

En tiedä, välillä haluaisin vain pois tästä yhteiskunnan ja sosiaalisen yhteisön paineesta. Lappiin mökkiin järven rannalle saunomaan ja uimaan, miettimään ja rauhoittumaan. Elämään sitä kuuluisaa omaa elämää, omaan malliin, omassa rauhassa. Mutta moinen ei ole realitista. Pakko on tehdä jotakin, että voi elää. Ja se taas tarkoittaa yhteiskunnan kärryissä kulkemista. Eikö olekin jännä, kuinka meidät kaikki tasapäistetään tekemään jotakin? Ihan sama oletko siivoaja, johtaja tai taiteilija. Jos teet sitä elääksesi, teet työtä. Entä, jos ei haluaisi tehdä mitään? Miksi maailman pitää pakottaa sen kaikki erilaiset ihmiset samanlaisiin toimiin?

Joskus koen tarvetta lähteä luontoon kävelemään ja katselemaan. Ja, kun menen, en haluaisi palata asunnolle ollenkaan. Siellä se kaikki sama vanha odottaa minua, kun oven avaan ja astun sisään.

Olisi toki helpompaa ilman tällaista ajatusmaailmaa, mutta onnistuuko enää näin syvästi istuuntuneen ajatusmallin repiminen juurineen pois? Uusi näkökulma voisi nimittäin olla kaikin tavoin elinvoimaa lisäävä.

2

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • palstaaseurailela

      Kiitos erittäin mielenkiintoisesta kirjoituksestasi. On se hyvä, että joku haluaa ja kannattaa elämää tai olemisen tapaa, jossa saa olla omanlaisensa yksilö ja persoona. Ei meidän todellakaan tarvitse mahtua samaan muottiin.
      Kuitenkin tekstissä annoit ymmärtää, että välttämättä ihanteessasi elää yksilöllistä elämää, ei ole kaikki tullut sinulle omasta tahdosta vaan koet, että sinut on pakotettu ja alitettu ajattelemaan noin. Sinua on kiusattu ja kasvatettu antamaan aina toisille sijaa ja pakenemaan.
      Oma kiva maailma sinulla on siellä kotona harrastustesi ja vempaintesi kanssa, mutta kun olet ollut sieltä poissa luonnossa, niin et haluaisikaan enää palata kotiin. Koetko sittenkin että sinut on kasvatettu ja pakotettu elämään niin?
      Sinulle tekisi nyt ihan hyvää, että voisit viettää aikaa jossain muualla kuin kotosalla. Saisit tarkastella asioita toisesta näkökulmasta.
      Vaikutat erittäin älykkäältä tyypiltä?

      • miekkosenmietteitä

        Kiitos kommentistasi. On aivan totta, ettei yksin eläminen tai pikemminkin oleminen ei ole alunperin ollut oma ajatukseni tai tahtoni. Valitettavasti nuorena syrjäännyin, kun en enää ymmärrettävästi halunnut pyöriä samoissa kuvioissa kuin kiusaajani. Tuli yläkoulu ja se oli isommalla paikkakunnalla, jotenkin kuukausien saatossa vanhat luokkalaiseni alakoulusta liittoutuivat minua vastaan. Tai pikemminkin eivät halunneet olla tekemisissä kanssani. Eipä auttaneet uudetkaan luokkalaiset sieltä isommalta paikkakunnalta, hekään eivät seuraani kaivanneet. No samoihin aikoihin sain tietokoneen ja kotona oli internet. Aloin sitten viettää sillä lähes kaiken vapaa-aikani ja jotenkin aloin kokea, että yksin on parempi, kun saa tehdä omia juttuja ja kukaan ei ole pilkkaamassa.

        En usko, että vempaimet kotona aiheuttavat sitä ahdistusta. Niistä saa kuitenkin iloa. Kyllä se on enemminkin se kokonaisuus - koti muistuttaa arkea ja arkeeni on viime aikoina kuulunut tämä ahdistus. Ehkä tilannetta ei myöskään helpota se, että asuntoni on kaupungissa kerrostalossa ja yksi huoneinen. Ehkä voisin paremmin rauhallisemmassa paikassa, mutta sieltä käsin olisi hankalaa opiskella alaani, joka kyllä kiinnostaa minua, mutta jos saisin täysin vapaasti valita, en tekisi mitään. Tämä tosin vaatisi sen, että olisi varallisuus, jolla kuukausittainen eläminen onnistuisi. Ja jos haluaisi jotakin ylimääräistäkin, olisi rahat sellaiseen kuitenkin itse jollakin keinolla tienattava.

        Kotoa pois olo tekee kyllä ihan hyvää, olen huomannut sen itsekin. Olen vaan jotenkin huono lähtemään. TV ja sohva houkuttelee liikaa. Koen, että täällä aikaa viettäessä kukaan ei voi tehdä minulle pahaa. Monena aamuna ainoa motivaatio, jolla saan itseni lähtemään koululle, on se, että muutaman tunnin päästä pääsen takaisin "turvaan". Toisaalta tämä ajatusmalli ja vanhoihin rutiineihin jumahtaminen on tietynlainen taakkakin ja ehkä pohja tuolle adistukselle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2164
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      49
      1707
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      33
      1528
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1446
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe