Jahve ja jahve ja Kolob..

mmmammm

Olen laiska niin en millään jaksa selata kaikkia ketjuja läpi..
Mutta onkohan vaikkapa puoleen vuoteen tällä palstalla ketjun ketjua johon tämä kaksipistejne on kommentoinut, eikä ole tullut ilmi termejä Jahve tai kolob?? JA AIHEESTA RIIPPUMATTA!!
Vetää vertoja melkein jo tälle rapparille pakkomielteisine hokemisineen..

15

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaksipisteto

      Kolob kuuluu mormoniuskontoon, heidän jumalansa asuu siellä rouvansa kera ja Jahve taas on Raamatussa Jeesuksen isä, joten asia kuuluu kristinuskoon ja mormonismihan väittää olevansa kristinuskon palautus .

      Miksi aiheesta ei saisi puhua vaan mormonien väitteet pitäisi jättää vastauksetta? Missä puhun aiheen vierestä ?

      Outoa että itsensä ex-mormoniksi määritellyt pyrkii rajoittamaan toisten sananvapautta täällä .

      • mmmammm

        Kyse oli lähinnä HOKEMISESSA!
        Itse en juuri keskusteluksi miellä, että aihe kuin aihe ja sama vitun mantra alkaa..

        Hyvä esimerkki sinun älynlahjoista on ketju, jossa otsikkona on "elämä on ihanaa" (tai jotain) ja sisältönä luultavasti linkki musiikkiesitykseen (en avannut) niin johan sekin oli väärin.. Miten joku mormoni kehtaakin väittää elämän ihanaa olevan, kun kerta niin paljon kärsimystä maailmasta löytyy..

        Ja kyllä. Pelkästä linkistä musiikkiin ajautuukin ketju pikkuhiljaa kolobiin ja jahveen. Saattaa kyllä allekirjoittaneellakin olla näppinsä pelissä..

        Mites, jos kävisit esim jehovan todistajan kanssa MITÄ TAHANSA keskustelua, olisiko vastauksesi jatkuvasti 144000 pelastuvaa vai kieltäytyminen verensiirrosta? Vai molemmat?

        Jos muslimi kysyisi sinulta vaikkapa tietä jonnekin olisiko vastauksesi vain, että ethän syö edes sikaa?


      • kaksipisteto
        mmmammm kirjoitti:

        Kyse oli lähinnä HOKEMISESSA!
        Itse en juuri keskusteluksi miellä, että aihe kuin aihe ja sama vitun mantra alkaa..

        Hyvä esimerkki sinun älynlahjoista on ketju, jossa otsikkona on "elämä on ihanaa" (tai jotain) ja sisältönä luultavasti linkki musiikkiesitykseen (en avannut) niin johan sekin oli väärin.. Miten joku mormoni kehtaakin väittää elämän ihanaa olevan, kun kerta niin paljon kärsimystä maailmasta löytyy..

        Ja kyllä. Pelkästä linkistä musiikkiin ajautuukin ketju pikkuhiljaa kolobiin ja jahveen. Saattaa kyllä allekirjoittaneellakin olla näppinsä pelissä..

        Mites, jos kävisit esim jehovan todistajan kanssa MITÄ TAHANSA keskustelua, olisiko vastauksesi jatkuvasti 144000 pelastuvaa vai kieltäytyminen verensiirrosta? Vai molemmat?

        Jos muslimi kysyisi sinulta vaikkapa tietä jonnekin olisiko vastauksesi vain, että ethän syö edes sikaa?

        kyse on siitä että mormonit eivät ole kristillinen uskonto vaikka niin väittävät, heillä on eri jumala kuin Raamatun uskonnoilla ja Raamatun isäjumalaa saa kai kutsua sillä nimellä nimellä millä Raamattukin, vaikka se teitä mormoneja joitakin exmormoneja kovasti häritseekin .

        Missä elämä on ihanaa - aloituksessa puhun Jahvesta ? Mihin kirjoituksiin saan ottaa kantaa jotta mormonit ja exmormonit eivät häiriinny kun elämä onkin ihanan asemesta rosoisempaa jopa tällä palstalla?

        Jehovan todistajat ja muslimit, kuten muutkin tuntemani uskonnot, ovat rehellisiä siitä mitä ovat, ei minulla ole heille sanottavaa .Mormonit eivät ole.

        Jätä lukematta kirjoitukseni, jos ne noin kovasti ärsyttävät.


    • Selkeyttä

      Ihmetellä täytyy "kaksipisteton" motivaatiota! Hän on juuttunut luulemaan, että Jahve on muuta kuin Jeesus Kristus, vaikka se todetaan Uudessa testamentissa:

      1. Kor. 10:4
      ja joivat samaa hengellistä juomaa. Hehän joivat siitä hengellisestä kalliosta, joka kulki heidän mukanaan; tämä kallio oli Kristus. [2. Moos. 17:6; 4. Moos. 20:10,11]

      Tuosta kohdasta hän on vättänyt, ettei tuo kallio ollut Jahve, vaan joku muu. Mutta en ole Raamatussa huomannut muuta israelilaisten johdattajaa ermaassa.

      Mutta juutalaisena ":to" ei uskokaan Kristukseen, vaan hän koettaa todistella, että Kristus oli tavallinen ihminen.

      • samarin

        En tiedä kyllä mitään muutakaan kirkkokuntaa/uskontoa joka opettaisi kuten MAP-kirkko opettaa että Jeesus olisi sama kuin Jahve. Jehovan todistajat nimensä mukaisesti opettavat että Jumala on Jehova ja Jeesus hänen poikansa. Kristityt opettavat että Jeesus on Isän eli Jahven poika. Vaikka kristinuskossa on kolminaisuusoppi, ei siinäkään sekoiteta Pojan ja Isän persoonia keskenään eli Poika ei ole sama kuin Isä. Muslimit, jotka uskovat Jeesukseen profeettana, eivät kuuna päivänä uskaltaisi väittää Jeesusta jumalaksi. Luonnollisestikaan juutalaiset eivät pidä toisen uskonnon eli kristinuskon johtohahmoa jumalanaan.

        Kyllä Jumalan persoona on ihan relevantti kysymys uskontoa käsitellessä. Ja Jahven väittäminen poika-jumalaksi jolla on häntä suurempi jumala, Isä, yläpuolellaan on kyllä jotain mikä ei ole raamatusta ja selitysvelvollisuus on mormoneilla.


      • kaksipisteto

        Motivaationi on totuus.
        UT:n isä jumala on Jahve kuten VT:nkin . UT:n mukaan Jeesus on Jahven lupaama messias, se josta ilmoittivat samat profeetat jotka ilmoittivat Jahve on yksi ja ainoa. Kolobin elohimia ja vaimoa raamattu ei tunne.

        Eli jos mormonismi on oikeassa kaikki jumalasta raamatussa ilmoitettu on väärin eikä kukaan Raamatun henkilöistä tai heidän ilmoituksensa varassa eläneistä ole tiennyt kuka on oikea jumala eikä sitäkään että jumalia onkin monia . Se paljastui vasta 1800 -luvulla papyruksesta jonka Smith käänsi mielikuvitusta käyttäen.

        Nim."samarin" on summannut asian aivan oikein ja tässä asiassa on vain tuo yksi totuus .


      • Selkeyttä
        samarin kirjoitti:

        En tiedä kyllä mitään muutakaan kirkkokuntaa/uskontoa joka opettaisi kuten MAP-kirkko opettaa että Jeesus olisi sama kuin Jahve. Jehovan todistajat nimensä mukaisesti opettavat että Jumala on Jehova ja Jeesus hänen poikansa. Kristityt opettavat että Jeesus on Isän eli Jahven poika. Vaikka kristinuskossa on kolminaisuusoppi, ei siinäkään sekoiteta Pojan ja Isän persoonia keskenään eli Poika ei ole sama kuin Isä. Muslimit, jotka uskovat Jeesukseen profeettana, eivät kuuna päivänä uskaltaisi väittää Jeesusta jumalaksi. Luonnollisestikaan juutalaiset eivät pidä toisen uskonnon eli kristinuskon johtohahmoa jumalanaan.

        Kyllä Jumalan persoona on ihan relevantti kysymys uskontoa käsitellessä. Ja Jahven väittäminen poika-jumalaksi jolla on häntä suurempi jumala, Isä, yläpuolellaan on kyllä jotain mikä ei ole raamatusta ja selitysvelvollisuus on mormoneilla.

        Entä tämä:
        1. Kor. 10:4
        ja joivat samaa hengellistä juomaa. Hehän joivat siitä hengellisestä kalliosta, joka kulki heidän mukanaan; tämä kallio oli Kristus. [2. Moos. 17:6; 4. Moos. 20:10,11]


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Motivaationi on totuus.
        UT:n isä jumala on Jahve kuten VT:nkin . UT:n mukaan Jeesus on Jahven lupaama messias, se josta ilmoittivat samat profeetat jotka ilmoittivat Jahve on yksi ja ainoa. Kolobin elohimia ja vaimoa raamattu ei tunne.

        Eli jos mormonismi on oikeassa kaikki jumalasta raamatussa ilmoitettu on väärin eikä kukaan Raamatun henkilöistä tai heidän ilmoituksensa varassa eläneistä ole tiennyt kuka on oikea jumala eikä sitäkään että jumalia onkin monia . Se paljastui vasta 1800 -luvulla papyruksesta jonka Smith käänsi mielikuvitusta käyttäen.

        Nim."samarin" on summannut asian aivan oikein ja tässä asiassa on vain tuo yksi totuus .

        Entä jos tulkintasi on väärin?


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Entä tämä:
        1. Kor. 10:4
        ja joivat samaa hengellistä juomaa. Hehän joivat siitä hengellisestä kalliosta, joka kulki heidän mukanaan; tämä kallio oli Kristus. [2. Moos. 17:6; 4. Moos. 20:10,11]

        Kristinuskossa Jeesus on kolminaisuuden jäsen ja on siis voinut olla läsnä tuolloin. Paavali kirjoittaa Jeesuksesta toisaalla: "Hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen, ennen koko luomakuntaa syntynyt". Tämän näkemyksen mukaan on Jeesus voinut olla läsnä vaelluksella.
        Heprealaiskirjeen kirjoittaja sanoo Jeesuksesta näin:
        "Poika on Jumalan sädehtivä kirkkaus, hänen olemuksensa kuva, ja hän ylläpitää kaikkea olemassa olevaa sanansa voimalla. Toimitettuaan puhdistuksen synneistä hän on asettunut korkeuksissa istuimelleen Majesteetin oikealle puolelle." Hepr. 1:3
        Alkukirkon kristityt olivat pääasiallisesti juutalaisia joten on selvää että näkymätön Jumala, Jumala ja Majesteetti viittaavat Jahveen, heprealaisen raamatun Jumalaan. Jeesuksen ainoa raamattu oli heprealainen raamattu ja noiden kirjoitusten Jumalasta hän saarnasi.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Entä tämä:
        1. Kor. 10:4
        ja joivat samaa hengellistä juomaa. Hehän joivat siitä hengellisestä kalliosta, joka kulki heidän mukanaan; tämä kallio oli Kristus. [2. Moos. 17:6; 4. Moos. 20:10,11]

        " Mitä nyt epäjumalille uhratun lihan syömiseen tulee, niin tiedämme, ettei maailmassa ole yhtään epäjumalaa ja ettei ole muuta Jumalaa kuin yksi."


        Kyllä Paavali olisi saanonut että Jeesus tappoi Egyptin esikoiset, halkaisi meren ja hukutti faaraon sotajoukot, jos olisi uskonut että Jeesus on Jahve, mutta ei sanonut eikä voinut sanoa koska ei niin voinut olla. Millään profeettojen puheella ei enää olisi katetta jos Jahve olisi valehdellut, ei olisi ollut ainoa jumala, olisi inkarnoitunut ihmiseksi ja kuollut miehittäjän surmaamana . Sitten joku isien jumala olisi herättänyt Jahven joka ei enää Paavalinkaan mukaan olisi voinut olla jumala ollenkaan, jumaliahan on vain yksi.


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        " Mitä nyt epäjumalille uhratun lihan syömiseen tulee, niin tiedämme, ettei maailmassa ole yhtään epäjumalaa ja ettei ole muuta Jumalaa kuin yksi."


        Kyllä Paavali olisi saanonut että Jeesus tappoi Egyptin esikoiset, halkaisi meren ja hukutti faaraon sotajoukot, jos olisi uskonut että Jeesus on Jahve, mutta ei sanonut eikä voinut sanoa koska ei niin voinut olla. Millään profeettojen puheella ei enää olisi katetta jos Jahve olisi valehdellut, ei olisi ollut ainoa jumala, olisi inkarnoitunut ihmiseksi ja kuollut miehittäjän surmaamana . Sitten joku isien jumala olisi herättänyt Jahven joka ei enää Paavalinkaan mukaan olisi voinut olla jumala ollenkaan, jumaliahan on vain yksi.

        Osaatko sanoa, keitä ovat nämä herrat, joista David puhuu:

        Matt. 22:44

        -- Herra sanoi minun herralleni: Istu oikealle puolelleni. Minä kukistan vihollisesi, panen heidät jalkojesi alle. [Ps. 110:1 ; Matt. 26:64; Ap. t. 2:34; 1. Kor. 15:25; Hepr. 1:13 , Hepr. 10:12,13]

        Mark. 12:36

        Daavid itse on Pyhän Hengen innoittamana sanonut: -- Herra sanoi minun herralleni: Istu oikealle puolelleni. Minä kukistan vihollisesi, panen heidät jalkojesi alle. [Ps. 110:1 ; Ap. t. 2:34,35; 1. Kor. 15:25; Hepr. 1:13, Hepr. 10:12,13]

        Luuk. 20:42

        Daavid itse sanoo Psalmien kirjassa: -- Herra sanoi minun herralleni: Istu oikealle puolelleni. [Matt. 22:44 ]

        Ap. t. 2:34

        Ei Daavid itse noussut taivaisiin. Hänhän sanoo: -- Herra sanoi minun herralleni: Istu oikealle puolelleni. [Ps. 110:1; Mark. 12:36 ]


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Osaatko sanoa, keitä ovat nämä herrat, joista David puhuu:

        Matt. 22:44

        -- Herra sanoi minun herralleni: Istu oikealle puolelleni. Minä kukistan vihollisesi, panen heidät jalkojesi alle. [Ps. 110:1 ; Matt. 26:64; Ap. t. 2:34; 1. Kor. 15:25; Hepr. 1:13 , Hepr. 10:12,13]

        Mark. 12:36

        Daavid itse on Pyhän Hengen innoittamana sanonut: -- Herra sanoi minun herralleni: Istu oikealle puolelleni. Minä kukistan vihollisesi, panen heidät jalkojesi alle. [Ps. 110:1 ; Ap. t. 2:34,35; 1. Kor. 15:25; Hepr. 1:13, Hepr. 10:12,13]

        Luuk. 20:42

        Daavid itse sanoo Psalmien kirjassa: -- Herra sanoi minun herralleni: Istu oikealle puolelleni. [Matt. 22:44 ]

        Ap. t. 2:34

        Ei Daavid itse noussut taivaisiin. Hänhän sanoo: -- Herra sanoi minun herralleni: Istu oikealle puolelleni. [Ps. 110:1; Mark. 12:36 ]

        Tämä psalmi on jo käsitelty tääällä moneen kertaan. Psalmi alkukielellä kuuluu " Jahve sanoo minun herralleni "-jolla tarkoitetaan kuningasta "istu oikealle puolelleni." Eli ei siinä ole kuin Jahve ja yksi herra. Davidia ei ole lainkaan, vaan hänet laitettiin myöhemmin psalmien runoilijaksi esipuheeseen, paitsi jos jo oli tieto jostakusta muusta runoilijasta, kuten joissakin psalmeissa oli. Samaan tapaan kaiken viisauskirjallisuuden alkuun laitettiin tekijäksi aina Salomo.

        Tapa että pääjumalan oikealla puolella taivaassa- joka käsitettiin jumalien asuinsijaksi- oli maallinen hallitsija, oli lähtöisin Kaksoisvirtain alueen kulttuureilta ja jo ajoilta ennen Israelin kansan syntyä. Myös Israelissa ajan ja paikan tapaan kuningas edusti jumalaa, tässä tapauksessa Jahvea, ja oli Jahven voitelema eli valitsema. Ps.110: 2 " Jahve ojentaa sinun valtasi valtikan Siionista; hallitse vihollistesi keskellä. "
        UT kauppaa Jeesusta messiaana ei Jahvena , jumala ei vaihdu .

        Varmuuden vuoksi, et ehkä mormonina tiedä että psalmien alkukieli on heprea, ei antiikin ajan kreikka, eli koine .Käännös jossa erisnimi Jahve korvattiin sanalla kyrios on LXX ja se oli kristittyjen käyttämä "raamattu" , eikä siis alkukieliset tekstit.


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Tämä psalmi on jo käsitelty tääällä moneen kertaan. Psalmi alkukielellä kuuluu " Jahve sanoo minun herralleni "-jolla tarkoitetaan kuningasta "istu oikealle puolelleni." Eli ei siinä ole kuin Jahve ja yksi herra. Davidia ei ole lainkaan, vaan hänet laitettiin myöhemmin psalmien runoilijaksi esipuheeseen, paitsi jos jo oli tieto jostakusta muusta runoilijasta, kuten joissakin psalmeissa oli. Samaan tapaan kaiken viisauskirjallisuuden alkuun laitettiin tekijäksi aina Salomo.

        Tapa että pääjumalan oikealla puolella taivaassa- joka käsitettiin jumalien asuinsijaksi- oli maallinen hallitsija, oli lähtöisin Kaksoisvirtain alueen kulttuureilta ja jo ajoilta ennen Israelin kansan syntyä. Myös Israelissa ajan ja paikan tapaan kuningas edusti jumalaa, tässä tapauksessa Jahvea, ja oli Jahven voitelema eli valitsema. Ps.110: 2 " Jahve ojentaa sinun valtasi valtikan Siionista; hallitse vihollistesi keskellä. "
        UT kauppaa Jeesusta messiaana ei Jahvena , jumala ei vaihdu .

        Varmuuden vuoksi, et ehkä mormonina tiedä että psalmien alkukieli on heprea, ei antiikin ajan kreikka, eli koine .Käännös jossa erisnimi Jahve korvattiin sanalla kyrios on LXX ja se oli kristittyjen käyttämä "raamattu" , eikä siis alkukieliset tekstit.

        Eipä noissa kohdin mikään viittaa maalliseen kuninkaaseen, mutta noin juutalaisittain on kai pakko tulkita.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Eipä noissa kohdin mikään viittaa maalliseen kuninkaaseen, mutta noin juutalaisittain on kai pakko tulkita.

        Kyllä siinä viitataan maalliseen kuninkaaseen joista jo aluksi sanottiin että heidän pitää toimia kansan jumalan, eli Jahven, tahdon mukaan tai heitä rangaistaisiin vallan menetyksellä. Kuninkaat olivat Jahven voitelemia ja hänen "poikiaan" 2.Sam.6: 14 " Minä olen oleva hänen isänsä ja hän minun poikani, niin että, jos hän tekee väärin, minä rankaisen häntä ihmisvitsalla ja niinkuin ihmislapsia lyödään; " Kaikissa psalmeissa puhutaan maallisista kuninkaista - keistä muista ?
        Kenelle Jahve antaa valtikan: "Jahve ojentaa sinun valtasi valtikan Siionista; hallitse vihollistesi keskellä."Ps. 110.2

        Sinun uskontosi ei ole historiallinen, vaan yhden miehen tekemä joten teille on ilmeisen vaikeaa ajatella että Raamatussa puhuu kansa joka todella oli olemassa ja jota kuninkaat oikeasti hallitsivat.
        Jos ja kun uskontonne väittää että Jeesus oli Jahve, ehkä osaatte kertoa mitä arvoa on ihmisiä petkuttavalla jumalalla ? Jeesushan ei puhu totta kummallakaan nimellään missään asiassa jossa puhutaan siitä kuka ja mikä jumala on ,vaan hän harhautti kaikkia kaikkialla.

        Jahve nimellä kulkiessaan Jeesus ilmoitti että israelilaiset aina tulisivat tuntemaan hänet nimellä Jahve, nimi ei muuttuisi, siinäkin hän valehteli. Evankelistaraukatkin kilpaa väsäsivät Jeesukselle Davidin suvun sukutaulua ja alkavat Aatamista, Jahve siis onkin luomistarinan ensimmäisen ihmisen ja myös kuningas Daavidin jälkeläinen eikä kovinkaan monennessa polvessa. VT:ssä Jahve kuitenkin väittää luoneensa niin ihmiset kuin maan ja taivaat.


    • KolmeHerraa

      Raamatussa (Vanhassa Testamentissa) ei muuten sanota että Kristus johdatti Israelilaisia 40 vuotta erämaassa vaan siinä sanotaan Herran enkelin johdattaneen Israelilaisia ja tuota Herran enkeliä kutsutaan Vanhassa testamentissa Herraksi. Jeesusta ei ole koskaan kutsuttu Herran enkeliksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1283
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe