Yksi kaste

YksiKasteRiittää

Raamatun mukaan on yksi Herra, yksi usko ja yksi kaste.
Ensin siis Herra, sitten usko Häneen ja sen jälkeen kaste.
Ei siis ole useampia raamatullisia kasteita vaan ainoastaan yksi kaste, joka tulee uskon jälkeen.
Raamatussa kastettiin ne, jotka ottivat Sanan vastaan.

Muita kasteita ei pidä olla kuin se, mikä Raamatussa on säädetty ja joka tulee uskon jälkeen. Ihmiset ovat keksineet muitakin kasteita kuten esim. kasteen kuolleiden puolesta ja lapsikasteen. Sellaisista kasteita tulee luopua ja pitäytyä siihen ainoaan kasteeseen, joka Raamatussa on asetettu.
Ei yli sen mikä on kirjoitettu.

13

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikäs ohjekirja tuo raamattu muka on?

      Raamattuun nikean kokouksessa valitut tekstit kirjoitettiin vuosikymmeniä väitetyn jeesushyypiön väitetyn kuoleman jälkeen. Jeesuksesta ei siis ole yhtään historiallista aikalaismainintaa, mikä on suhteetonta, kun ajattelee hänen väitettyjä ihmetekojaan.

      Kasteesta olen kyllä sitä mieltä, että vain aikuinen voi ottaa itselleen kasteen niin halutessaan. Lapsikaste on rikos yksilön itsemääräämisoikeutta vastaan, verrattavissa sukupuolielinten silpomiseen.

    • Nojooooo

      Lapsikaste on kieltämättä eri kaste. Jälkikäteen keksitty.

    • kannattaa.miettiä

      Teillä uudelleenkastajilla on outo asenne pistää asioita omiin, mielenne mukaisiin järjestyksiin.
      Unohdatte kuitenkin Jeesuksen lähetyskäskyn, Matt.28: 19,20

      " 19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
      20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
      Miten se järjestys, josta olette niin tarkkoja, muuttuu kuitenkin tässä AINOASSA lähetyskäskyssä, jonka Jeesus seuraajilleen antaa ?

      Kastamalla ja opettamalla, aivan kuten se elävissä seurakunnissa tapahtuu vielä tänäpäivänäkin.

      • kannattaa.miettiä

        Piti vielä sanoa, että Raamattu ei mainitse sanoja lapsikaste, vaan kaste, joka toki voidaan antaa lapselle, koska he ovat taivaskelpoisia.
        Tästä Jeesus antaa myös esimerkin, tuhlaajapoikavertauksessa.
        Kun poika meni itseensä, hän palasi Isän tykö ja kasteesta ei Jeesus mainitse sanaakaan, vaan järjesti pojalle juhlat.
        Tämähän on vertaus syntisestä, joka palaa taivaan Isän luo takaisin.


      • LuterilaisestaOpista

        Matteuksen lähetyskäskyssä kehotetaan ensin menemään. Sitten "opetuslapseuttamaan" tai tekemään opetuslapsiksi. Se tehdään evankeliumin julistuksella. Voi verrata Markuksen ja Luukkaan lähetyskäskyihin. (Matheuteesate voidaan muuten kääntää myös "opettamiseksi". Luther käänsi niin). Sen jälkeen kehotetaan kastamaan ja opettamaan kaikki, mitä meidän on käsketty pitää.
        Vuoden 33/38 -käännös antaisi ymmärtää, että kastaminen ja opettaminen olisivat opetuslapseksi tekemisen välineet, mutta sitä alkukieli ei sano. Jätän yksityiskohtaisen perustelun, mutta totean, että Raamatussa on samanlaisia imperatiivi/partisiippi -yhdistelmiä, jotka osoittavat, että vanhaa instrumentaalista käännöstä ei voi pitää oikeana.
        Tämä tajuttiin 1992 -versiota tehtäessä ja käännös korjattiin kuulemma pitkän ja tarkan harkinnan jälkeen:
        "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa."

        Kaksoispistettä ei alkukielessä ole. Se laitettiin luterilaisten painostuksesta.


      • jumalantekokasteeseen
        kannattaa.miettiä kirjoitti:

        Piti vielä sanoa, että Raamattu ei mainitse sanoja lapsikaste, vaan kaste, joka toki voidaan antaa lapselle, koska he ovat taivaskelpoisia.
        Tästä Jeesus antaa myös esimerkin, tuhlaajapoikavertauksessa.
        Kun poika meni itseensä, hän palasi Isän tykö ja kasteesta ei Jeesus mainitse sanaakaan, vaan järjesti pojalle juhlat.
        Tämähän on vertaus syntisestä, joka palaa taivaan Isän luo takaisin.

        Miksi et sano että "palasi kasteen armoon", kun kuitenkin niin ajattelit ?


      • LuterilaisestaOpista
        kannattaa.miettiä kirjoitti:

        Piti vielä sanoa, että Raamattu ei mainitse sanoja lapsikaste, vaan kaste, joka toki voidaan antaa lapselle, koska he ovat taivaskelpoisia.
        Tästä Jeesus antaa myös esimerkin, tuhlaajapoikavertauksessa.
        Kun poika meni itseensä, hän palasi Isän tykö ja kasteesta ei Jeesus mainitse sanaakaan, vaan järjesti pojalle juhlat.
        Tämähän on vertaus syntisestä, joka palaa taivaan Isän luo takaisin.

        Nimimerkille "kannattaa.miettiä".
        Voin sanoa, että on mietitty.
        Kirjoitit: "Raamattu ei mainitse sanoja lapsikaste, vaan kaste, joka toki voidaan antaa lapselle, koska he ovat taivaskelpoisia."

        Lapsikaste on käyttökelpoinen sana. Pitää voida erottaa se mitä tarkoittaa.
        "Kaste VOIDAAN ANTAA lapselle..." Noin voi toki ajatella, mutta eikö kyse ole ennemmin siitä MIKSI kaste pitäisi antaa lapselle. Vastaat siihen: "koska he ovat taivaskelpoisia". (Olet siis eri mieltä kuin Augsburgin tunnustus. Siinä sanotaan, että lapset pitää kastaa, jotta he pelastuisivat.)
        Kastehan asetettiin alun perin siksi, että siinä saadaan synnit anteeksi ja pelastutaan (Mark.16:16, Apt.2:38). Ei siis siksi, että se "voidaan antaa taivaskelpoiselle".
        Alussa kaste oli tunnustus. Ottaessaan kasteen evankeliumin kuullut ja sen uskonut tunnusti Jeesuksen herraksi ja oman itsensä pelastusta tarvitsevaksi syntiseksi. Ja siinä hän sai synnit anteeksi ja pelastui. Syntinsä tunnustava ja kääntymisessään hylkäävä saa anteeksi.
        Synninpäästölläkin pelastuu (Joh.20:23). Samoin uskolla ja suun tunnustuksella (Room.10:10). Raamatun sana on niissä kohden aivan selkeä ja totta. Kaste pelasti sellaisessa tilanteessa kuin oli esimerkiksi Apt.2 asetelmassa ja yleensä muuten Apostolien teoissa. Niissä kaste otettiin heti Sanan vastaanottamisen jälkeen. Se oli ihmisen vastaus Jumalalle. Mutta ei kaste tietenkään toista kertaa pelasta sellaista, joka on jo Jeesuksessa vaikkapa uskon ja suun tunnustuksensa tai synnin päästön kautta. Silloinkin kaste toki tulee ottaa esim. samasta syystä kuin Jeesuskin otti kasteen: "Näin meidän on tehtävä, jotta täyttäisimme Jumalan vanhurskaan tahdon" (Matt.3:15).

        Pedobaptistisen ajattelun mukaan kaste on jotain, mikä jossain vaiheessa vain pitää saada tai ottaa. Ja ajatellaan, että sama missä vaiheessa kastetaan. Se samastetaan merkitykseltään juutalaisten ympärileikkaukseen, mitä Raamattu ei tee. Pelastus ei välity syntyperän mukaan. Augsburgin tunnustuksen mukaan kaste on välttämätön pelastukseen. Kaikki luterilaiset eivät niin ajattele. Enkä minäkään ajattele, että lapsikasteella olisi mitään merkitystä vauvan pelastumiselle. Ihmisen oma vastaus Jumalan sanaan ja kutsuun Jeesuksessa ratkaisee. Miten sen vastauksen sitten antaakaan.
        Lapsikaste usein vain hämää niin, että syntinen ei ymmärrä kääntyä Jumalan puoleen - varsinkin jos kuulee lapsikasteen armosta.
        Mieti sinä tältä kannalta.


      • TurhaaTouhua
        LuterilaisestaOpista kirjoitti:

        Nimimerkille "kannattaa.miettiä".
        Voin sanoa, että on mietitty.
        Kirjoitit: "Raamattu ei mainitse sanoja lapsikaste, vaan kaste, joka toki voidaan antaa lapselle, koska he ovat taivaskelpoisia."

        Lapsikaste on käyttökelpoinen sana. Pitää voida erottaa se mitä tarkoittaa.
        "Kaste VOIDAAN ANTAA lapselle..." Noin voi toki ajatella, mutta eikö kyse ole ennemmin siitä MIKSI kaste pitäisi antaa lapselle. Vastaat siihen: "koska he ovat taivaskelpoisia". (Olet siis eri mieltä kuin Augsburgin tunnustus. Siinä sanotaan, että lapset pitää kastaa, jotta he pelastuisivat.)
        Kastehan asetettiin alun perin siksi, että siinä saadaan synnit anteeksi ja pelastutaan (Mark.16:16, Apt.2:38). Ei siis siksi, että se "voidaan antaa taivaskelpoiselle".
        Alussa kaste oli tunnustus. Ottaessaan kasteen evankeliumin kuullut ja sen uskonut tunnusti Jeesuksen herraksi ja oman itsensä pelastusta tarvitsevaksi syntiseksi. Ja siinä hän sai synnit anteeksi ja pelastui. Syntinsä tunnustava ja kääntymisessään hylkäävä saa anteeksi.
        Synninpäästölläkin pelastuu (Joh.20:23). Samoin uskolla ja suun tunnustuksella (Room.10:10). Raamatun sana on niissä kohden aivan selkeä ja totta. Kaste pelasti sellaisessa tilanteessa kuin oli esimerkiksi Apt.2 asetelmassa ja yleensä muuten Apostolien teoissa. Niissä kaste otettiin heti Sanan vastaanottamisen jälkeen. Se oli ihmisen vastaus Jumalalle. Mutta ei kaste tietenkään toista kertaa pelasta sellaista, joka on jo Jeesuksessa vaikkapa uskon ja suun tunnustuksensa tai synnin päästön kautta. Silloinkin kaste toki tulee ottaa esim. samasta syystä kuin Jeesuskin otti kasteen: "Näin meidän on tehtävä, jotta täyttäisimme Jumalan vanhurskaan tahdon" (Matt.3:15).

        Pedobaptistisen ajattelun mukaan kaste on jotain, mikä jossain vaiheessa vain pitää saada tai ottaa. Ja ajatellaan, että sama missä vaiheessa kastetaan. Se samastetaan merkitykseltään juutalaisten ympärileikkaukseen, mitä Raamattu ei tee. Pelastus ei välity syntyperän mukaan. Augsburgin tunnustuksen mukaan kaste on välttämätön pelastukseen. Kaikki luterilaiset eivät niin ajattele. Enkä minäkään ajattele, että lapsikasteella olisi mitään merkitystä vauvan pelastumiselle. Ihmisen oma vastaus Jumalan sanaan ja kutsuun Jeesuksessa ratkaisee. Miten sen vastauksen sitten antaakaan.
        Lapsikaste usein vain hämää niin, että syntinen ei ymmärrä kääntyä Jumalan puoleen - varsinkin jos kuulee lapsikasteen armosta.
        Mieti sinä tältä kannalta.

        "Enkä minäkään ajattele, että lapsikasteella olisi mitään merkitystä vauvan pelastumiselle."
        Lapsikasteella ei ole mitään merkitystä vauvan eikä kenenkään muunkaan pelastumisella.


    • sakastissapelastusvarmas

      Kun nyt näyttää vauva olevan taivaskelpoinen se sitten voidaan näköjään kastaa!

      mihin sitä kastetta siinä tarvitaan tapaukselle joka ei tiedä mistään mitään, vaan hymyilee samalla tavalla sama mille asialle?

      ja mihnkäs väliin se p..leen pauloissa oleva perisynnillisyys tässä nyt taas laitetaan kun ensin on taivaskelpoinen ja sitten pitää kastaa kun ei muuten selviä taivaaseen ja ja aj...sano sakasti niin pelastut!

    • onmerkillinenkansa

      Miksi te ette pääse IRTI tuosta luterilaisesta ropaskasta, vaan jopa uudestisyntyneetkin ns kirkkouskovat seilaavat eestaa siinä lutterin ja Raamatun väliä ja pelkäävät monet kauheasti jos joku ottaa Raamatunmukaisen kasteen voikamala sentään!!

      on nimittäin kokemusta ihan tarpeeksi aiheesta eli turhaa en puhu.

      mikä merkillinen varajumala se lutteri ja kirkkoisät oikein ovat!

      minä en ole tarvinnut omaan uskomiseeni ketään noista enkä viitsi sekuntiakaan kelata augustiinoja sakramentteja hätäkasteita enkä muutakaan roskaa, kun omassa Raamatussani on viivasuora tie pelastukseen alusta loppuun asti!

      • gåwjergw

        No niin taas on sama katkera uudestikastaja-papparainen täällä melskaamassa. Taitaa vanhuus tehdä katkeraksi. Sinun kokeumuksillasi ei ole mitään arvoa, vain Jumala Sanalla ja apostolisella todistuksella on arvoa.

        Menehän nyt juopottelemaan sinäkin, ei täällä kukaan ala törkeyksä täynnä oleviin teksteihisi vastaamaan. Kristitty ei tarvitse mitään uudestikastetta, lahkkolainen uudestkastajapappa tarvii.


      • perinoutoa
        gåwjergw kirjoitti:

        No niin taas on sama katkera uudestikastaja-papparainen täällä melskaamassa. Taitaa vanhuus tehdä katkeraksi. Sinun kokeumuksillasi ei ole mitään arvoa, vain Jumala Sanalla ja apostolisella todistuksella on arvoa.

        Menehän nyt juopottelemaan sinäkin, ei täällä kukaan ala törkeyksä täynnä oleviin teksteihisi vastaamaan. Kristitty ei tarvitse mitään uudestikastetta, lahkkolainen uudestkastajapappa tarvii.

        Tuo on totta:
        ", vain Jumala Sanalla ja apostolisella todistuksella on arvoa."

        Mutta miksi et usko apostolien todistusta:
        "Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin."????

        PS Vaatiiko pakollisen vauvakasteen puolustaminen aina syytöksiä juopottelusta? Eivät apostolit ainakaan tehneet niin.


    • jhtyr4

      Jeesus ei ole käskenyt kastaa ketään, lapsiakaan, lapsiakin tappaneen, tapattaneen, raiskanneen jne rikollisuuden uskovaisiksi, jäseniksi tai edes pedofiilien uhreiksi!

      Jeesus siunasi lapsia ja toisin lapsia kohteleville antoi myllynkivien käyttöohjeet.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaste#Luopuminen_paholaisesta
      "Kreikkalaisessa Uudessa testamentissa käytetään kastamisesta verbiä baptizō, "upottaa", "painaa veden sisään", "pestä", "kastaa", ja kasteesta substantiivia baptisma."

      Tämä pelastaa "kaste pelastaa" päivittäin tuhansia mm sairaaloissa...
      Johanneksen evankeliumi:
      13:10 Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki.
      13:14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
      13:15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.

      Siis JEESUS teoillaan, pesemällä opetuslapsiensa jalat; todisti raamatun väärennökseksi!

      Ei uskossa ollut kastamatoman ryövärin Jeesus otti Paratiisiin todistaen, että raamattunne ja oppinne on väärennettyä eksytys sopaskaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2102
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1654
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1425
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe