Neuvoja kaivataan

tyttöööö99

Hei. Olemme perheen kesken aika tukalassa tilanteessa, joten pyytäisin täältä vähän neuvoa. Meillä varmaankin viimeiset 15 vuotta ongelmana nurkissa pyörimässä on ollut isäni. Hän on ollut jo viimeiset 15 vuotta työtön, ihan omasta tahdostaan, koska hänelle ei mikätahansa työ keplaa. Joten äitini on siis ollut ainoa elannon hankkija perheessämme. Isäni on myös hyvin alkoholisoitunut ja hän juokin melkein joka päivä. Minulla ei ole mitenkään hyviä muistoja lapsuudestani isän takia, sillä hän kuritti minua ja veljeäni turhankin kovasti, esim. heitti meidät usein talvella ilman ulkovaatteita ulos kylmään ja käytti muutakin väkivaltaa. En enää uskalla lähteä hänen seurassaan kauppaan, koska hän raivoaa mitättömistä asioista ihmisille, ja hänellä on myös aina ollut tämä outo, epämiellyttävä tapa kiusata, pistää naurunalaiseksi ja vähätellä muita ihmisiä, mukaanlukien meidät muut perheenjäsenet. Voisin siis sanoa, että hän on narsisti. Joten voin sanoa, että pelkään isääni. Ja tiedän, että velikin pelkää ja samoin myös äiti. Olen kyllä onnellinen, että veljeni ei tarvitse kärsiä täällä enää pidempään, koska hän muutti omilleen.
Isä on tehnyt muutenkin elämästäni tuskaa. Olin ala-asteella kiusattu, koska olin niin ujo, koska sain pelätä kotona saavani selkään kaikesta, joten pelkäsin myös muita ihmisiä. Ala-aste oli todella vaikeaa aikaa minulle, koska mulla ei ollut mitään "turvapaikkaa". Isä oli jo silloin häiriintynyt, sillä hän saattoi olla puhumatta minulle (7-8vuotiaana ollessani) viikkoihin, esim. koska en tykännyt jostain mistä hän piti. Minulla ei ole koskaan ollut paljon kavereita. Meillä oli koira vielä viime keväänä, joka oli minulle todella tärkeä ja ainoa syy miksi edes yritän elää täällä, kotona. Mutta sitten isä oli niin kateellinen huomiostani koiraa kohtaan, joten hän vei sen piikille. Se oli aivan kamalaa. Ja se oli myös kamalaa, miten isäni potki koiraani ja ei arvostanut sitä millään lailla. Hän on aina koko päivät kotona, eikä hän _ikinä_ lenkittänyt koiraa. Isä ei ole muutenkaan mistäään kiitollinen.
Mutta minulle tuottaa suorastaan kärsimystä se, mitä äiti joutuu kestämään. Olemme puhuneet äidin kanssa paljon siitä miksi hän haluaa edes olla yhdessä isäni kanssa. Ja ainoa syy on se, ettei hän ole tarpeeksi rohkea eroamaan. Äitini tekee isän työhakemuksia, ruoan, käy töissä 8-16, siivoaa, käy kaupassa, auttaa minua läksyissä, kustantaa opiskeluni lukiossa, ja lista vaan jatkuu. Olemme todella köyhiä, eikä meillä ole varaa tehdä mitään. Isäni silti äidin palkkapäivänä ottaa aivan liikaa rahaa omiin menoihinsa. En pysty itse menemään heidän väliinsä, koska tavallaan se ei ole oikein, eikä välttämättä auta mitään. Osaako kukaan sanoa, että mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä? Tai kannattaisi tehdä, vai kannattaako ollenkaan. Olen monesti ollut jo koulukuraattorin oven takana, mutta en ole uskaltanut mennä, koska pelkään, että äitini suuttuu tai pahennan tilannetta sillä. Kaikki neuvot ovat tervettulleita. Kiitos.
T:16v tyttö

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Emokki

      Sinä tarvitset apua, etkä saa sitä kotona. Juttele kuraatorille. En tiedä johtaako se mihinkään ratkaisuun, mutta sinun varmasti olisi hyvä saada aikuinen hyvä kontakti, joka kuuntelee sinuan ja rohkaisee sinua vaikeassa paikassa eteenpäin.

      Äitisi valinnat ovat hänen omiaan. Tee sinä omasi.

      Voimia sinulle.

    • kassuliini

      Minulle tuli heti mieleen että kaikkein paras mitä sinulle voisi tapahtua olisi se, että äitisi uskaltaisi ottaa eron ja voisitte yhdessä muuttaa omaan asuntoon. Mutta tietenkään se ei ole niin helppoa.
      Oletko sanonut äidille kuinka paha olo sinulla on? Vaikka kyse on heidän avioliitostaan ja se on heidän välisensä asia, niin totuus on se, että myös sinä kuulut perheeseen ja se minkälaiseksi heidän avioliittonsa on muodostunut, vaikuttaa suoraan sinuunkin. Näin sinua ei voi sulkea pois tästä kuviosta ja sinullakin on oikeus sanoa mielipiteesi siitä millaisissa oloissa joudut elämään.
      Minusta voisit rohkaista äitiäsi ottamaan eron. Hänelle sillä olisi paljon merkitystä, sillä olet hänen lapsensa. Ei kai hän vaan - monen muun naisen tavoin - odota että kunhan sinä vielä kasvat aikuiseksi ja muutat omillesi, niin sitten hän ottaa eron? Moni vaimo ajattelee: En halua rikkoa perhettä lapsilta, otan eron myöhemmin.
      Toki äidin täytyy kerätä rohkeutta, eron ottaminen on valtava päätös. Luulen kuitenkin että jossain vaiheessa hän kykenee sen tekemään. Sinun vuoksesi toivon, että hän pystyy tekemään sen pian. Olen varma että sitten kun hän sen tekee ja aloittaa uuden, paljon paremman elämän, hän sanoo että kunpa olisin eronnut paljon aikaisemmin!
      Mene vaan rohkeasti puhumaan kuraattorille! Ymmärrän että säälit äitiäsi, mutta kyllä hänen täytyy ottaa huomioon sinut. Ehkä sitten hän todella tajuaa sinun tuskasi kun tai jos hän kuulee että sinun on ollut pakko käydä purkamassa sydäntäsi kuraattorille.
      Voimia sinulle tyttökulta!

    • Hei 16-v tyttö-

      Oletpa joutunut kestämään ikäviä tilanteita. Isän pitäisi olla elämäsi tuki ja turva. Nyt olet joutunut hyväksymään, että hän ei sellaiseen kykene.
      Minustakin sinä tarvitset tukea. Ensinnäkin ei ole oikein, että joudut tavallaan kannattelemaan äitiäsi noin paljon tai olemaan heidän parisuhteensa 'välissä'. Tarvitsisit aivan omaa tilaa elää omaa nuoren ihmisen elämääsi. Viime kädessä vanhempasi vastaavat itsestään. Lapsen ei kuulu kannatella vanhempiensa parisuhteen ongelmia. Toivon, että tosiaan voit mennä juttelemaan joko koulussa tai vaikkapa perheneuvolassa ihmiselle, joka pitää tässä kuviossa sinun puoliasi ja auttaa sinua kasvamaan ja itsenäistymään ja elämään omia unelmiasi kohden, vapaana riippuvuuskuvioista.

      Lämpimiä terveisiä Merja-diakonilta

    • Olli.1

      Hei tyttö 16!

      On todella ikävää että perheessäsi ei ole asiat oikein hyvällä mallilla. Kenenkään nuoren ei pitäisi kokea mitään tuollaista mitä olet kuvannut. Todella valitettavaa on jos joudut pelkäämään kodissasi jotakin henkilöä, koska kodin pitäisi olla se maailman turvallisin paikka.

      Sinä et pysty tekemään päätöksiä kenenkään puolesta mutta voithan yrittää hieman ohjailla äitiäsi ja istuttaa ajatuksia hänen päähänsä. Ehkäpä hän odottaa oikeaa hetkeä eroon ja hän saattaa ajatella että oikea hetki on se kun lapset ovat muuttaneet pois kotoa.

      Neuvoisin sinua hankkimaan sellaisia kavereita joille voit asiasta puhua ja jotka sinua kuuntelisivat ja tuksivat. Ja sitten sinun kannattaisi varmaan käydä myös ammattilaisen puheilla - kuraattori ?

      Muuta pois kotoa heti kun on mahdollista ja hanki sellainen kaveripiiri ympärillesi jossa tunnet olosi hyväksi.

      Koeta kestää ja kirjoittele vaikka tälle palstalle ajatuksistasi niin saat lukea meidän tuntemattomien kommentteja asioihin.

      Mo

      • honestly-yours

        Muuta pois kotoa - kyllä! Voit ottaa yhteyttä myös lastensuojeluun ja sitä kauttama asunto järjestynee piankin, tai muutto sijaiskotiin toipumaan. Alkoholisti jatkuvasti läsnäolevana perheenjäsenenä ei ole terveellistä kenellekään. Persoonasi on jo kärsinyt vakavia vaurioita isästäsi johtuen, saat Kela-kustanteista terapiaakin kunhan edes uskallat kertoa asioistasi. Terveydenhoitaja auttaa myös, mutta vain jos pyydät apua. Sairaalloinen arkuus ja salailu/häpeämentaliteetti ovat tyypillisiä pysyviä oersoonan häiriöitä kaltoinkohtelusta.
        Jospa äiti havahtuisi, kun kerrot että haluat pikaisesti pois isän vaikutuspiiristä, ja joko ero tai omaan opiskelija-asuntoon muuttaminen ovat suunnitelmissasi. Eli äitisi joutuu valitsemaan sinun ja isäsi välillä. Voi olla, että hän valitsee jäädä, so what.. älä sure hänen pärjäämistää, eihän häntä kukaan pakota kotiorjana ja rahoittajana laiskalle ilkeälle miehelle toimimaan. Teille molemmille Al-Anon-ryhmä olisi loistava paikka omien elämän pelimerkkien tutkiskeluun rehelliseltä pohjalta.


    • kpopjiohugy

      Anna isukille pimppaa.

      • Yöäk

        Aivoton riman alitus, vähäjärkinen viittaus oman aivokapasiteettisi vajavaisuuteen. Mikä on ongelmasi nimi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2082
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe