Muutto Barcelonaan, Apuja?

vihurinen

Olen muuttamassa Barcelonaan tammikuussa 2016 lapseni kanssa. Siitä kuinka kauan aion viipyä en tiedä, mutta ainakin vuoden. Mitä siis pitäisi tehdä ja missä järjestyksessä? Miten lapsen koulu tulisi järjestää kun lapsi ei puhu Espanjaa? Mistä asuntoa tulisi etsiä ja miten saisin hommattua halvan tulkin paikan päältä? Ihan kaikki tieto otetan kiitollisena vastaan :)

10

994

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihanvaroituksena

      Lapsi ei puhu espanjaa, mutta tuskin sinäkään "äiti". Olet selvästikin ns.pakenemassa vastuita ja luulet, että kultamaa löytyy Espanjasta. Ei muuten löydy varsinkaan, kun olet noin tietämätön ja enemmänkin teini-iällä lapsen saanut ja "on mahtavaa lähteä ulkomaille"..Koti-ikävä tulee muutamassa kuukaudessa, kun ei ole Kelaa apuna.

      • vihurinen

        Kyllä, "äiti" ei puhu Espanjaa. Tietämätön yrittää kovasti etsiä tietoa, jottei olisi niin tietämätön. Kelaa en tarvitse, kiitos vain. Mitä ihmettä pakenisin ja miksi? Ja jos koti-ikävä iskisi, niin estäisikö jokin minua sitten palaamasta? Kuka siis saa muuttaa? En etsi mitään "haavemaata", mikään muu maa ei voisi olla rakkaampi kuin Suomi. Lapselle varmasti (kuten myös itselleni) hyvä kokemus. En lähde tavoittelemaan sinne mitään erityistä, mutta kiitos kuitenkin rakentavst palautteesta.


    • twister___

      Onhan tässä vielä aikaa opetella kieltä sinulla on netti joten hakusanaksi "opi espanjaa' ja tabletilla on lukuisia sovelluksia samalla haulla.
      Noihin muihin ongelmiin en ikävä kyllä osaa vastata.
      Ai niin tabletille suosittelen sovellusta 'Fun easy Learn Espanja' ehkä sillä kannattaa aloittaa.

      • vihurinen

        Kiitos. Ja siis kyllä tarkoitus on opetella Espanjaa. Olen menossa kurssille, joten alkeet varmasti opimme ennen lähtöä. Alkeita ei kuitenkaan voi määritellä "puhumiseksi", joten ns. kielitaidottomana lähdetään matkaan.


      • ef3ffe

        Huomaathan että monissa osissa Barcelonaa puhutaan katalaania eivätkä oikein innostu espanjaa puhumaan, englannista puhumattakaan.


    • Colbert

      Muutama tarkentava kysymys:

      Minkä ikäinen lapsi on? (Se vaikuttaa koulujärjestelyihin.)

      Aiotko itse tehdä töitä, opiskella vai vietätkö vain aikaa Barcelonassa - eli jos sinulla on jo esim työnantaja tai opiskelupaikka, asuntokin järjestyy helpommin.

      Haluatko oppia kieltä? Kuten sinua jo neuvottiin, kielen alkeet ehtii hyvin opiskella ennen lähtöä ja opiskelua voi jatkaa perillä. Jos sinulla on varaa, käytä yksityisopettajaa, se on tehokasta.

      • vihurinen

        Lapsi on 10-vuotias.
        Aikasempi vastaus ei jostain syystä näy, mutta siis alkeet tulen opettelemaan. Ja kurssille olen menossa. En kuitenkaan pidä alkeita "puhumisena" joten ns. kielitaidoton olen lähtiessäni.

        Ehdottomasti haluan oppia kieltä. Minulla on työpaikka mahdollisuus, mutta vain "hätävarana" eli tarkoitus olisi, että löytäisin paikallisten luota työn, jotta oppisin kielenkin paremmin. Minulla on kuitenkin varma työ, mutta kieli olisi suomi ja se ei olisi ajatukseni mukainen. Säästöjä minulla on niin, että puolivuotta pärjäisin hyvin ilman mitään tuloja, mutta niin kauaa en kuitenkaan suostu olla tekemättä mitään. Toki kielikurssille ajattelin mennä myös Espanjassa.


      • vihurinen

        No näkyihän se sittenkin.


      • lakneh

        Muistaakseni tuolla "yleistä Espanjasta"- kohdassa oli joku viestiketju aiheesta. Tietoa varmaan saa myös Espanjan virallisilta tahoilta, tosin ei välttämättä suomeksi.
        Tietoa kouluasioista voinee kysellä myös suomen viranomaisilta. He voivat ainakin kertoa, mitä minimissään vaaditaan, lapsi kun on oppivelvollinen.
        Kannattaa käydä katsomassa myös muilta keskustelupalstoilta, sekä tietoa voisi kysyä myös Suomi-Espanjaseurasta.
        Ja kannattaa kyllä selvittää myös ne KELA:n etuudet: esim. kuinka pitkän oleskelun ajan EU-kelakortti on voimassa. Itselläni on lomamatkoja varten se hankittuna. Sillä saa samat terveydenhuollon palvleut samalla hinnalla kuin paikallisetkin.

        Espanjassa on heikko työllisyystilanne, vaikka Katalonia taitaa olla hyvässä vedossa. Toivottavasti löytyy duunia!
        Onnea matkaan, olisi kiva kuulla, miten valmistelusi etenevät!


    • Mamacita123

      Costa Activan Katri Räty auttaa Barcelonassa asuneena vuosia varmaan.Sinua mielellään.Barcelonasta on helppo löytää töitä mm.tarjoilijana tai kampaajana.Olin itse juuri pari viikkoa ko.kaupungissa ja itselläni samat suunnitelmat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2092
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1644
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe