Mikä avuksi äidin holtittomaan rahankäyttöön?

Avutonta

Mitä tehdä, kun leskiäitini ei ymmärrä rahankäyttöä? Tekee hankintoja, joihin hänellä ei olisi lainkaan varaa. Ajelee noin 6000 euron autolla vaikka voisi vaihtaa huomattavasti edullisempaankin.
Minä "joudun" antamaan rahaa hänelle, kun hänen rahansa joka kuukausi on menny (eläke käytetty). Olen itsekin työtön. Äitini on sairauseläkkeellä.
Ei minua tietysti kukaan pakota antamaan hänelle rahaa, mutta kun olen niin hyväsydäminen, että en tahdo, että äitini laskut joutuisivat ulosottoon ja hän näkisi nälkää. Veljeni on pessyt kätensä asiasta eikä ole tekemisissä kuin muutaman kerran vuodessa. Peli ei tunnu lainkaan reilulta.
Olen sanonut äidilleni, että koeta säästää ja älä käytä kaikkia rahojasi, mutta ei tunnu menevän jakeluun. Lisäksi hänellä on muutaman tonni lainaa. Saanko asetettua äidilleni lainanottokiellon? Hänellä oli alun perin neljä lainaa, mutta yhden on saanut maksettua pois ja nyt on vielä kaksi jäljellä ja yhden minä sain peruutettua marssimalla äitini kanssa pankkiin.

Haluaisin elää omaakin elämääni, minullakin olisi tulevaisuudessa omia haaveita, omakotitaloa, auton vaihtoa jne., mutta mistä revin rahat, kun rahojani menee äitiinikin ja olen työtön lukuisista hakemuksista ja työnhausta huolimatta?
Välillä olen hyvin masentunut, ja haluaisin vain päästä kaikesta pois, mutta omatuntoni ei salli minun tehdä sitä, koska välitän kuitenkin äidistäni.

60

624

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RRRautaa

      Otapa yhteyttä kuntaasi. Jos äitisi ei ole enää 'täysipäinen', kuntasi järjestää hänelle edunvalvojan, joka hoitaa äitisi raha-asiat. Jos äitisi taasen osoittautuu kykeväksi hoitamaan asiansa, et voi oikein tehdä mitään, vaikka hän tuhlaisi rahansa ja velkaantuisi. Mikä tietysti on paradoksi.

      Pidä omat rahasi ja äitisi velat erossa toisistaan. Kyllä yhteiskunta loppupeleissä hoitaa äitisi asiat. Ei joudu taivasalle eikä kuole nälkään. Nykyisellä menolla olette molemmat suossa.

      • Ikävä_tilanne

        Juuri näin. Ei alkoholistikaan parane viinaa tarjoamalla.

        Kova taistelu on kyllä edessä ja tulet kuulemaan kunniasi. Tässä tapauksessa ei tosin tarvitse pelätä, että äiti suuttuu ja tekee testamentin jollekulle muulle, kun ei ole mitään perittävää.


      • järkikätöseen

        Pelaako äitisi peliautomaatteilla. Siihen menee helposti suuriakin summia. Juttele hänen kanssa että hän hoitaisi kaikki laskut kun eläke tulee ja vasta yli jääneellä summalla voisi tehdä hankintoja. Onko hänellä jokin vakiruokakauppa. Hyvä idea on hankkia lahjakortteja siihen kauppaan ja sillä tavalla jää rahaa ruokaan myös loppukuuksi. Jos velkaantuminen on jo paha voisi olla hyvä mennä velkäneuvojalle selvittämään mahdollisuuksia


      • täysinrinnoinmisu

        hanki äidille rikas rakastaja joka hoitelee äitisi tarpeet.josko olisi komia voisit itsekkin nauttia herrasta täysin rinnoin


      • Apu70

        täysinrinnoinmisulle, jos ei ole mitään "normaalia" sanottavaa on parempi, ettei sano mitään.


      • örinäää
        Apu70 kirjoitti:

        täysinrinnoinmisulle, jos ei ole mitään "normaalia" sanottavaa on parempi, ettei sano mitään.

        Parempi neuvo täysinrinnoinmisulla on kuin sinulla


      • Omaaelämääää

        Pelottaako . Penskat yrittävät rajoittaa muorin elämää , Tokkopa muoria olis muuten muistettu edes olevan .


      • Ylivarakas

        Taitaa vaan tyttärellä olla äitin rahat mielessä. Kun haaveilee talon ja auton ostosta vaikka on työtön. Hyi,ettet edes osaa hävetä. Äitisi on täysin oikeutettu hävittämään omat rahansa, kysymättä sinulta.


      • aikuinenlaps

        Taisi nyt vain olla niin että äidin rahat loppuvat kesken ja hän vippaa aikuiselta lapseltaan. Jos on niin että äidillä on omaisuutta, niin voihan hän sen laittaa myyntiin ja rellestää noilla rahoilla. Silloin ei voi sanoa että lapset vain hamuaa perintöä. Mutta anna äidin hoitaa omia juttujaan, jos velat menee ulosottoon niin loppuu ainakin shoppailu vähäksi aikaa. Sen verran kannattaa auttaa että ottaa selvää saisiko äitimuori jotain tukia,asuntotuki- ,toimeentulotuki ym. Varsinkin jos joutuu ulosottoon.


      • dsadsa333

      • romutus1500e

        ei kuuden tonnin auto ole kallis.ja mitä sillä on ikää.saattaa olla että sillä saa 500 euroa myydessä,ja seuraava auto maksaa muutaman tonnin ja täysi romu.auto on tehty kestämään 4 vuotta-10 vuotta ja romutukseen,uuteen vaihdossa romutettuna saa 1500 euroa valtiolta.


      • Timotietävä

        Äitisi joutukoon ulosottoon. Pidä huoli omasta mahdollisesta perintö-osuudestasi, jos olet oikeutettu jakamattomaan pesään isäsi kuoleman takia. Sanot vain äidillesi ei velkoihin. Kyllä hän ymmärtää oman vastuunsa, jota ei voi siirtää sinun niskoillesi. Sinulla on oma elämä, jota äitisi ei tunnu kunnioittavan. Tee loppu hyväntekijän osastasi. Saattaa olla terveellistä myös äidillesi.


      • tummaanaatittavaa

        kannattaa hankkia tumma poika äidille,niin asiat kääntyy toisin.voit myös itse nauttia tumman pojan antimista jos äiti ei jaksa kaikkea nauttia tummasta pojasta


      • Kassitonalma
        täysinrinnoinmisu kirjoitti:

        hanki äidille rikas rakastaja joka hoitelee äitisi tarpeet.josko olisi komia voisit itsekkin nauttia herrasta täysin rinnoin

        Toi aloittaja ei välttämättä ala homppeliksi sun ohjeittesi saattelemana.


    • Lellu_567

      Sano selkeästi äidillesi että tästä eteenpäin sinulla ei ole rahaa hänen tarpeisiinsa. Antamalla rahaa mahdollistat samalla äitisi holtittoman rahankäytön. Sinulta saa, kun omat rahat loppuvat. Kaikki mitä annat äidillesi menee pohjattomaan kaivoon. Autat häntä, kun lopetat rahan antamisen. Kun hän kärsii seuraukset rahojen loppumisesta, ehkä hän muistaa seuraavassa kuussa käyttää rahoja säästeliäämmin.

      • Ei_ne_puussa_kasva

        Näin juuri! Sano äidillesi, että sinulta itseltäsikin ovat rahat loppu (Tuskin sinulla paljoa onkaan, jos kerta olet työtön). Älä anna rahojasi, vaikka se tietysti pahalta tuntuukin. Loppujen lopuksi teet kuitenkin molemmille palveluksen.


    • ikinuoret

      Eipä ole helppoa sinulla... Oletko huomannut äidilläsi esim. muistihäiriöitä. ?? Niiden turvin voisit saada hänet dementiatestiin ja sen kautta holhoukseen ja saat edun valvojan. Voit hakea edun valvontaa myös itse. Sitä ennen et voi tehdä muuta kuin katsella sivusta. Älä anna hänelle rahaa.. Hänen täytyy selvitä omillaan... Minun äitini villiintyi ryyppäämään..ei ollut helppoa sekään... tsemppiä

      • Turkkkainen

        Ei se sano mitään jos on muistihäiriöitä,mutta pystyy hoitamaan itse asiansa ja asumaan itsenäisesti.Siitä on vielä matkaa holhoukseen !
        Ei sinun tarvitse huolehtia aikuisesta äidistäsi,äläkä anna rahaa.
        Kyllä ne sitten vaikka terkkarissa tai muualla lääkäri huomaa ,ettei asiat enään ole kohdillaan ja toimivat sen mukaan.Kaikista meistä tulee joskus vanhoja.
        Rakasta äitiäsi ,nyt on sinun vuorosi ,hän on varmaan hoitanut sinut hyvin lapsena,vai kuinka ?Me itse ,kun emme voi sairauksiamme valita !
        Jos sinua huolestuttaa ,niin voithan itse käydä juttelemassa jossain ja kysyä neuvoa,vaikkapa terveydenhoitajilta tai sosiaalitoimistosta.


    • Kun olet kerran itse työtön niin ilmoitat äidille, että sinulla ei kertakaikkisesti ole rahaa ja sillä siisti. Siitä huolimatta äiti on sinulle yhtä rakas ja tärkeä. Nykymenolla olet kohta itsekin vaikeuksissa.

    • myötätunto

      näin on älä anna rahaa vaikka olisi kaikkien pitää tulla omillaan toimeen voimia sinulle pidä pintasi ja elä omaa elämääsi ainakin tästä eteen päin.

    • sieLUU

      Äidistänne jos tuntuu että aika loppuu niinkuin minustakin
      Olen liian vanha odottelemaan

    • sieLUU

      Miten noin pahoja ihmisiä kuin "se vaan on niin" nimimerkillä kirjoittanut voi olla Hän pala a helvetissä
      Tuollaisia asioitaei kirjoiteta ihmisille, taiihmisistä
      Tiedoksi muille hän valitsi helvetin

    • hilulilulei

      Aina ne lapset jaksavat kitistä jostain.....Hmm....Rahahan on valmistettu paperista joka on tehty sellusta......Ja sitähän tässä maassa riittää.............

      • Jos hän tuhlaa omia rahojaan niin se ei kuulu lapsille vaikka se kuinka näyttää siltä, että siinähän käy niin, että perintöä ei tule jäämään ja hän elää kuin elääkin pitempää kuin mitä perilliset odottivat


    • pajunköysi

      Hyvin tienaat työttömäksi,no laita äitis edunvalvontaan...lääkääriin hakemaan paperit että ei pää muitsilla toimi....ja maistraatista lisä apua....soskut voi unohtaa hidas ja tyhmä reitti...

    • niinsevaanmenee

      Jos haluat elää omaa elämää, hankkiudu ensimmäiseksi eroon työttömyydestä.

    • talous-hanskassa

      Toinen elää joka kuukausi yli varojensa.
      Toinen haaveilee omakotitalosta ja autonvaihdosta.
      Teitä taitaa olla kaksi, joilta elämänhallinta on karannut käsistä.
      Se ylimääräisen rahan syöttäminen äitisi talouteen pitää vain lopettaa.
      Tee se ankaran puhuttelun jälkeen, sillä ei ole kenenkään velvollisuus
      ylläpitää toisen kulisseja tai taloutta. Jos ei ole oikeasti varaa autoon, niin se pitää myydä pois ja liikkua julkisilla. Samoin pitää vain hammasta purren maksaa velka pois ja opetella sen jälkeen elämään niin, että rahat riittää.

    • Tuli mieleen tässä että onko äitisi aina ollut tälläinen vai onko kenties tämä tullut muutaman vuoden sisällä? Tämä ylituhlaavuus voi olla myös psykologinen juttu. Alkoiko tuhlailu kenties kun hänen miehensä kuoli? En halua tässä mitään udella itselleni mutta sinä voisit ehkä miettiä tapahtuiko äitisi elämässä mitään mikä voisi selittää tämän tuhlailun vai onko hän aina ollut taipuvainen tälläiseen.
      Täällä moni onkin sanonut jo mitä kannattaisi yrittää, ehkä äidillä dementian alkua, viedä velkaneuvojalle jne, keskustella ehkäpä lääkärin kanssa jos pääsisi terapiaan.
      Monella ihmisellä kenellä on shoppailu himo joka menee pakonomaiseksi tai esimerkiksi hamstraajilla jotka keräävät ihan mitä tahansa tavaraa liikaa on taustalla joku psykologinen asia.
      Olisi kiva jos veljesi tulisi myös auttamaan sinua ja äitiäsi (en puhu rahallisesta auttamisesta) tämän asian kanssa.
      Toivon sinulle ja äidillesi tsemppiä, toivottavasti pääsette asiassa eteenpäin.

    • taavetti5

      voi sinä pieniaivo kai hän saa tehdä niin kuin haluaa.Vai kyttäätkö suurtakin perintöä.minä kätän kaiken niin että ei jää mistään hampaankoloon mitään
      eikä riideltävää. Siis lesket eikun haisee vaan

    • annatuhlata

      Mihin äitisi pitäisi säästää ? Perinnöksikö ?

    • roiskuessarapaa

      No ei tuo rahankäyttö hirveästi ole sinullakaan sen viisaampaa, jos työttömänä haaveilet omakotitalon ja auton ostosta.

      Kuulostaa siltä että äitisi yrittää epätoivoisesti täyttää jotakin tyhjää aukkoa sisällään, ostamalla tulee hetken mielihyvän tunne niinkuin kunnon hamstereilla. Tulevaisuudessa saattaa tarvita edunvalvojaa jos meinaa tosissaan velkaantumaan.

      • 1234432

        Kai työttömälläkin on oikeus haaveiluun?


    • Eksupeksu3

      Tilaa sille 4 ilmaista näytenumeroa Aku Ankkaa, kun kerran helposti saa netistä tilattua: http://tinyurl.com/4akuankkaa

      Ei ehdi lukemiseltaan tuhlaan.

    • asdwewea

      Tilaa sille 4 ilmaista näytenumeroa Aku Ankkaa, kun kerran helposti saa netistä tilattua: http://tinyurl.com/4akuankkaa

      Ei ehdi tuhlaan lukemiseltaan :D

      • ankkalinnat

        Työnnä se ankkas sinne mihin ei aurinko paista....


    • elämämkoulujonspe

      En ymmärrä mikseivät vanhat kulutetut toosat saisivat pistää rahojansa mihin haluaa. Itse pyyhkisin rahalla vanhana perseeni ja sen jälkeen kasvoni. Nykyisin teen sen pyyhkeellä. Olen myös hetero.

    • kaleviii

      Pidä s1nä se turpas kiinno vaan homo

    • mhyymhyy

      Kyllä minäkin kallistuisin tuossa aloittajan asiassa tuohon Aku Ankka lehden tilaukseen. Yleensä aisoista vuohkaaminen vain kaventaa asioiden
      pullonkaulaa. Että parempi tilata heti Aku Ankka ja sanoa ahdistaville aisoille "mhyy mhyy"

    • perusturva

      Pelkäätkö perintös menoo taidat olla ahne. Vähä ku riistoporvarit!

    • Vauraahko

      No tuo auton ei ainakaan ole kallis, jos on vain 6000 euron arvoinen. Jos yleensä autoa haluaa pitää, niin kyllä tuo on ihan halvimmasta päästä, halvemmat on ihan romuja. Ihmettelen toisaalta miksi pitää autoa ollenkaan, jos kerran ei siihen ole varaa? Ei mullakaan ole kuin vähän reilun kahden tonnin eläke, mutta auton laadusta en tingi vaan sentään aika uudella autolla ajelen turvallisuutenikin vuoksi. En tiedä äitisi eläkkeen määrää, mutta kait tuo pari tonnia lienee vähän jokaisella eläkeläisellä.

    • volvofanittaja

      Ei minullakaan ole kuin vähän reilun kahden tonnin eläke ja sentään pystyn vähän parempaa kuin kuuden tonnin autoa pitämään. Onko sitten äidilläsi vielä pienempi eläke? Jos yleensä aikoo autoa pitää niin ei kannata ihan huonolla ritsalla ajella ihan jo oman turvallisuudenkin vuoksi. Minulla riittää ainakin rahat ihan hyvin, un elän nuukasti, en juo enkä polta, mutta silti riittää vielä rahaa harrastuksiin ja omakotitalonkin pitoon.

    • Tuhlaajamummi

      Kannattaa varata aika terveyskeskukseen. Äitisi voi olla sairas, esim. Maniassa tai dementian alkuvaiheessa. Voi tarvita sossua ja terveydenhoitajaa, ehkä jopa lääkitystä.
      Sinun olisi hyvä kuitenkin pitää oma elämäsi eikä opettaa äitiäsi elämään sinun vähillä rahoillasi.

    • samajuttu

      Normaali eläke noin noin 800-1000 euroa. Siitä kun maksaa jo pelkästään asumisen kulut niin tuhlattavaa ei paljoa jää. Äitisi tuhlaa suruunsa. Ota se puheeksi äitisi kanssa. Tiedän kokemuksesta miten vaikeaa on olla antamatta rahaa läheiselleen. Se vaatii kovaa päätöstä. Ainoa tie on kuitenkin se ettet enää maksa hänen kulujaan. Saat toki haaveilla asioista, se on jokaisen oikeus ! Kenties saat töitä piankin ja voit alkaa elää omaa elämääsi. Veljesi tekee oikein äitiäsi kohtaan kun ei anna rahaa mutta on itsekäs jättäessään sinut yksin sen asian kanssa. Ole tiukkana ja puhu asiat äitisi kanssa. Ohjaa häntä etsimään sururyhmä tai muu keino hoitaa surua oikein. Opeta äitisi tuhlaamaan vain sen mitä pystyy itse maksamaan. Ei ole väärin ostaa joskus jotain pientä itselleen kunhan sen pystyy maksamaan.

    • Naksurikasmies22

      Ajelee 6000 euron autolla??

      Eihän sitä nyt halvempaa kannata ostaa, menee rahat korjailuun ja huoltoon. 6000 euroa on halpa hinta autosta. Pelkäätkö että menetät perinnön :D

      tilaa ilmainen aku niin ei haittaa perinnöttömäksi jääminen: http://tinyurl.com/4akuankkaa

    • eikannatalainata

      no ei äidin tarvii selitellä tyttärelle rahaoistaan, mutta jos lainaa koko ajan sitä tyttäreltään, se on väärin..

      • JuurikinNäin

        Jokainen saa käyttää rahansa, niinkuin haluaa. Jos on ylimääräistä rahaa, eikä velkaa, niin voi ostellakin ihan tuosta noin vain vähän kalliimpiakin asioita. Miksi ihmeessä sitä rahaa pitäisi säästää tai pitää pankissa makaamassa?
        Eri asia on yli varojensa eläminen ja sen vuoksi muilta lainaaminen.


    • Ellunkanala

      Äiti saa käyyttä rahansa niin kuin tahtoo, mutta on väärin kerjätä lapseltaan rahaa.

    • m61z

      ymmärsin kirjoituksestasi, että äitisi on täysi-ikäinen eikä ole holhouksen alainen (paitsi omalta kohdaltasi). täysi-ikäisenä hän on velvollinen hoitamaan omat asiansa. ei ole sinun asiasi maksaa hänen velkojaan ja laskujaan. mitä enemmän hyysäät, sen enemmän maksat. ilmoita äidillesi, että alkaa jo vähitellen aikuistua ja että hänelle tiedoksi, sinä et enää maksa yhtään laskua tai muutakaan menoa. sano myös selkeästi, että jos hän hankkii velkaa, hän myös itse maksaa. pitäydy myös päätöksessäsi. veljesi on älynnyt lopettaa oman kuppaamisensa. kyllä äitisi toivon mukaan "herää" ja oppii, kun vallesmanni lähettää ulosottomääräyksen. ÄLÄ MAKSA ÄLÄKÄ AUTA, on aika aikuisen ihmisen oppia. jos ei muuten, niin kantapään kautta. tuollainen vanhemman hyysääminen on kuvottavaa. syököön oman keitoksensa, kun on sen kerran keittänytkin. jos et laita stoppia, niin älä ihmettele äläkä valita, kun on myös oma vikasi,että joudut ahdinkoon. jos hän siitä suuttuu, anna suuttua. joka syyttä suuttuu, se lahjatta leppyy. näin se vaan on. siis: kasvakaa molemmat aikuisiksi!!!!!!!!!

    • Naksssa

      No älä anna sille rahaa. 6000 auto on se minimi mikä kannattaa hankkia. Halvemmalla saa vain vanhoja romuja.

      Ota tosta Ilmaiset 4 näytenumeroa Aku Ankkaa-> http://tinyurl.com/4akuankkaa , niin ei ahdista :)

    • Avutonta

      Ikäviä tällaiset jutut, että perintöä kyttäisin. Aidosti olen tilanteesta huolissani. Kyllä ostomania on alkanut aika pian miehensä (eli isäni) kuoleman jälkeen. Tuntuu, ettei hän käytä järkeä. Joka kuukausi tilin saldo on nolla euroa. Kun eläkepäivä koittaa, hän lähtee kaupungille ja sitten siitä se raha hiljalleen hupenee kunnes sitä ei ole yhtään ja minä elätän koko loppukuukauden. Minusta se ei ole oikein. Tietenkin, jos joskus jää "ylimääräistä" on oikein, että ostaa itselleen jotakin pientä ja mieluista. Mutta harvemmin sellaisia kuukausia on jäänyt. Laskujen eräpäiviä saa siirrellä joka kuukausi. Onneksi vielä ei ole ulosotossa mitään. Täällä joku viisas sanoi, että hän ostelee suruunsa. Se saattaa hyvinkin pitää paikkaansa, koska miehen menetys oli todella kova paikka ja tuli ihan yllättäen. Kaipaisin asiallisia neuvoja, ei mitään törkeyksiä.

      • Täällä aina on se muutama kun kirjoittelee ilkeyksiä, ei kannata niistä välittää.
        Voisitko kenties varata ajan äitisi lääkärille tai omalle lääkärillesi ja keskustella hänen kanssaan tästä ostomaniasta, niin hän kenties voisi kirjoittaa lähetteen terapiaan tai ainakin kertoa mistä saisi apua lähdettyä etsimään. Tai ehkä ottaa yhteyttä seurakuntaan jos äitisi esimerkiksi haluaisi jutella papin tai diakonin kanssa.
        Luulen että äitisi ostosriippuvaisuus ei häviä ennenkuin hän on käsitellyt surunsa, siihen hän tarvitsee ammattilaisen jonka kanssa hän saisi puhua surustaan.
        Myöskin sinun kannattaisi puhua veljesi kanssa ja selittää että äitinne ei tuhlaa rahojaan siksi että haluaa ostella kaikkea vaan siksi että hänelle on tullut pakkomielle siitä johtuen isänne kuolemasta.
        Mielenterveyden keskusliitolla on neuvontapalvelu ja puhelin numero on 0203 91920 ma, ti, to, pe klo 9-14 ja ke 9-16.
        Sieltä voi varmaankin kysyä myös apua.


    • Haeapua

      Nyt kannattaa irtisanoutua auttamisesta. Tai marssia äipän luo hänen eläkepäivänä ja nykäistä sieltä rahaa varastoon tulevaa rahapulaa varten.
      Äitisi ei kenties miehen (kummallisesti sanottu isästä) eläessä ole tottunut raha-asioiden hoitoon.
      Voi olla että äitisi on myös edunvalvonnan tarpeessa.
      Eli maksamalla loppukuun käyttäydyt kuten viinaa alkoholistille kantava henkilö. Et oikeasti auta äitiäsi.
      Voit lähestyä kuntasi vanhustenhuoltoa ja pyytää, että heiltä tulisi joku käymään ja arvioimaan tilannetta yhdessä kanssasi. Heillä on kokemusta arvioida avuntarvetta.

    • ufo75

      Se on vain rahaa
      t:guru intiasta

    • Terve avuton!

      Ensiksi sinun täytyisi ottaa itseäsi niskasta ja päättää lopettaa rahan antaminen äidillesi. Ajattelet, että sinä hyvyyttäsi tällä tavoin autat häntä. Ei, et auta. Kuten täällä on muutama jo sanonutkin, niin rahan antaminen tuhlarille on sama kuin viinan antaminen juotolle.

      Minun äidillä lähti mopo pahasti keulimaan juuri sinä kauniina päivänä kun hänen miehensä (isäni) potkaisi tyhjää. Rahaa, jota oli vuosikymmenien aikana tullut säästettyä, kului niin hurjasti ettei tottakaan. Koskapa äiti oli itsellinen ihminen, niin eihän me sukulaiset huomattu mitään ennen kuin tuli se kaunis päivä kun äiti tuli pyytämään ruokarahaa, mikä oli aivan ennenkuulumatonta. Vasta silloin älysimme tilanteen, kun tili näytti pyöreää nollaa.

      Siitä sitten vaan lääkäriin, lausunto hakemuksen mukana maistraatiin, käräjäoikeudesta päätös ja siitä lähtien olen ollut äitini edunvalvoja. Nyt on vuosien mittaan äidin talous tasaantunut, kun pidän huolen ettei tuhlattavaa ole, mutta toimeen tulee. Äiti on huomattavan tyytyväinen tilanteeseen, kun tilillä on kuukauden lopussa muutakin kuin pyöreä nolla. Ei hänen eläkkeellä rahaa perintöön jää, mutta pääasia se ei käsittääkseni ole. Jokainen sukupolvi hankkikoon itse sen "perintönsä".

      Yritä sinä saada äitisi edunvalvontaan. Jos se ei onnistu, niin sitten et voi muuta kuin katsella tyynesti sivusta äitisi surua, sekoilua ja masentumisen pahenemista. Mutta älä auta äitiäsi antamalla sitä rahaa. Ei siihen auta kuin puhuminen, puhuminen ja taas kerran puhuminen. Ja äitisi pitäisi päästä johonkin (seurakunta, psykologi, ystävä) puhumaan surustaan.

      Sinulla on oma elämä ja äidilläsi on oma elämä. Parhaimmillaan voitte sitä elää rinnakkain toista kunnioittaen.

      Kyl se siitä...

    • bibbix

      Viisas äiti !

    • SeppoOksa

      Mene töihin niin sinulla on varaa auttaa äitiäsi eikä tarvitse enää marista.

      • hgfhjdgfjfjfdj

        Voi sinua pientä Sepe-rukkaa, kun on maailmasi pieni. Onkohan itselläsi ollut ikinä työttömyysjaksoa? Ja mahdatko tietää, että työttömyys ja työkyvyttömyys korreloivat vahvasti keskenään? Yksi tapa työttömällä uupua täydellisesti on kirjoittaa tuloksettomia työvoimatoimiston vaatimia työnhakukaavakkeita (joista jokainen bumerangi laskee itsetuntoa lisää) ja samalla tehdä esim. epävirallista omaishoitajan pestiä. Siinä vaiheessa kun autettavalla on ehkä asiat kunnossa tai hoidossa, niin auttaja onkin jo valmis lukko-osastolle. Kokemuksesta tiedän.


    • Edunvalvojaa_hakeva

      Oletko varma, ettei äidilläsi ole esim. alkavaa dementiaa? Edunvalvojaa varten tarvitaan lääkärintodistus. Eli ei sitä automaattisesti saa. Äitisi itsemääräämisoikeutta kunnioitetaan varmasti viimeiseen asti, eli ei häntä voi väkisin lääkäriin tutkimuksiin viedä. Varojen yli eläminenhän on nykyaikana "normaalia", hyväksyttyä.

      Ajattele itseäsi, äläkä maksa äitisi kuluja. Ei se ole mitään rakkautta, että kulutat vähät tulosi äitiisi. Jopa enemmänkin rakkautta voisi osoittaa, että puhut avoimesti äidillesi tunteistasi ja ajatuksistasi sekä olemassa olevista vaihtoehdoista. Jos jätät itsesi huomiotta, et rakasta itseäsi, ja silloin on oikeasti mahdotonta rakastaa toistakaan. Ehkä todellisuudessa olet jopa äitisi talutushihnassa. Hyvähän hänen on tuhlata, kun lapsi pelastaa. Nyt sinulta vaaditaan lujuutta.

    • tuulimyllynsiipi

      Ei kuuden tonnin auto kallis ole, jos on kuuden tonnin arvoinen.
      Mutta kuusi tonnia satasen ritsasta on hirveän kallista köyhälle.
      Kyllä äitisi tapauksessa kallistun vieläkin ja yhä vakaammin Aku Ankka
      lehden tilaukseen. Aku Ankassa on todella mukavia ja opettavaisia tarinoita.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2052
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      46
      1591
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe