Sallittu henkilömäärä?

aamuairistolla

Olisiko jollain FAKTA tietoa aiheesta?

Veneeni EU-kyltissä on max. 6 henk. Ja X-kiloa matkatavaroita.

Kisatessa/harjoitellessa olisi hyvä olla 8 henkilöä kyydissä.

Onko ok kunhan kaikille on liivit jne?

50

6192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 10-14

      Hmm. Se CE-kilvessä mainittu kg-määrä ei tarkoita matkatavaroita vaan kokonaiskuormaa. Siis henkilöiden paino muu kama. Kyseessä on valmistajan suositus eikä sen kanssa kai hevin tule ongelmia, koska sitä tietoa ei kirjata rekisteritodistukseen. MUTTA veneen rekisteritodistukseen merkitään henkilömäärä ja sitä ei saa ylittää.

      • Santtu31

        Missäs lainkohdassa rekisteriin arvoton henkilömäärä ylitys määrätään rangaistavaksi? Varsinkin kun aiemmin ainakin maistraatin ohje oli rekisteröidä vuodepaikkojen määrän mukaisesti-> päiväretkillä on helposti enemmän miehistöä.


      • 0987675425

        Aloittaja nimenomaan painotti FAKTAA eika mitään musta tuntuu juttuja. Käsittääkseni suurin osa kisaveneistä ajaa isommalla miehistöllä kuin mitä on CE-kylttiin merkitty?

        Kiinnostaisi itseäkin tietää mikä on ns. virallinen kanta?


      • 10-14
        Santtu31 kirjoitti:

        Missäs lainkohdassa rekisteriin arvoton henkilömäärä ylitys määrätään rangaistavaksi? Varsinkin kun aiemmin ainakin maistraatin ohje oli rekisteröidä vuodepaikkojen määrän mukaisesti-> päiväretkillä on helposti enemmän miehistöä.

        Kyllä tämä henkilömäärään liittyvä seikka oli ihan fakta eikä "mutu". Rangaistavuus perustuu Rikoslain 23 luvun 1§ (Liikenneturvallisuuden vaarantaminen) ensimmäiseen kohtaan eli "ollessaan vastuussa aluksen ohjailusta tai aluksen kulun turvallisuuteen olennaisesti vaikuttavassa tehtävässä rikkoo vesiliikennelakia (463/1996) tai sen nojalla annettuja [...] sääntöjä ja määräyksiä."
        Ja Vesiliikennelain 3 luvusta löytyy sitten perusta sellaisten määräysten antamiselle.

        Toisin sanoen virkamiehillä on mahdollisuus ne sakot lätkäistä. Se, määrätäänkö niitä, on sitten enemmän harkinnanvaraista. Todennäköisempi kohde sakotukselle on jokin ääriään myöten lastattu pikkuvene.


    • jhguytg6

      Veikkaan, että tämä kuuluu merikelpoisuudesta huolehtimiseen ainakin niiltä osin, kun kyse on liian suuresta kuormasta. Ylimääräisistä ihmisistä en löytänyt nopeasti mitään pykälää.
      Jos kuorma ei ylity, ihmiset mahtuvat veneeseen ja kaikille on turvavarusteet, niin en keksi miksi asialla olisi merkitystä yleisen turvallisuuden kannalta ainakaan niin kauan, kun aluksesta ei tule matkustaja-alus.

    • Kokemustaon

      Rekisteriin voi ilmoittaa sen henkilömäärän mikä tulee mieleen, se muuttuu sitten faktaksi hienossa rekisterikortissa. Samoin kuin muutkin tiedot, joten mielikuvitusta vaan peliin niin paljon kuin huvittaa. Tämä siis vanhoissa veneissä, uusista ei ole kokemusta.

      • seppomartti

        CE- kyltissä on kyllä maksimi määrä henkilöitä, joka kategoriassa A voi olla isompi kuin B.
        Henkilömäärän ylittäminen lienee samanlainen rikos kuin perämoottoriveneen maksimitehon ylittäminen.


      • Joakim1
        seppomartti kirjoitti:

        CE- kyltissä on kyllä maksimi määrä henkilöitä, joka kategoriassa A voi olla isompi kuin B.
        Henkilömäärän ylittäminen lienee samanlainen rikos kuin perämoottoriveneen maksimitehon ylittäminen.

        Siis tietenkin päinvastoin eli A:ssa on pienin henkilömäärä, koska se on vaativin. Uusissa purjeveneissä on usein annettu henkilömäärä 2-3:lla katergorialla esim. A: 6, B: 8 ja C: 10.

        A:ssa veneen pitää sopia pitkäaikaiseen merelläoloon koko porukalle (nukkumapaikat, säilytystilat, vakavuus, lujuus) kun taas C:ssä riittää vähempi.


    • seppomartti

      Joakim oikaisi henkilömäärän oikein päin.
      Entäpä kilot? Yllä on väite "CE-kilvessä mainittu kg-määrä ei tarkoita matkatavaroita vaan kokonaiskuormaa. Siis henkilöiden paino muu kama." Mahtaakohan tarkoittaa KOKONAISKUORMAA, koska ainakin valtamerellä eli kategoriassa A vesi, polttoaine, ruoka ym varusteet henkilöt todennäköisesti ylittävät sallituksi väitetyt kilot.

      • 10-14

        Kyllä tarkoittaa kokonaiskuormaa. Tankkien sisältöä ei lasketa siihen, mutta muut (ruoka, varusteet, henkilöt) lasketaan.


      • Joakim1
        10-14 kirjoitti:

        Kyllä tarkoittaa kokonaiskuormaa. Tankkien sisältöä ei lasketa siihen, mutta muut (ruoka, varusteet, henkilöt) lasketaan.

        "3.4. Valmistajan suosittelema suurin kuorma

        Valmistajan suosittelema suurin kuorma, mMTL, sisältää ISO 14946:n mukaan ainakin seuraavat painot:

        suurin henkilöluku x 75 kg
        perusvarusteet (LH-2,5) 2 kg
        muona ja muut varastot, mahdollinen hyötykuorma
        kulutettavat nestevarastot
        pelastuslautta.

        Valmistajan suosittelema suurin kuorma tulee valita realistisesti eikä sitä pidä ottaa "alakanttiin". Esimerkiksi asuttavissa veneissä tulee em. lisäksi joka henkilölle varata esimerkiksi 25 kg matkatavaroita henkilöä kohden.

        Koska uppouma on tärkeä parametri määritettäessä veneen lujuutta, saattaa myös lujuus rajoittaa suurinta kuormaa.

        On huomattava, että valmistajan kilpeen tuleva kuorma on em. mMTL vähennettynä kulutettavilla nestevarastoilla (polttoaine, makeavesi jne.)."

        Kilven kilomäärän siis pitäisi sisältää henkilöt, muttei nestavarastoja, jotka kuitenkin lasketaan mukaan luokituksessa.

        Lähde: http://www.veneily.fi/veneilyturvallisuus/huvivenedirektiivi/olennaiset_turvallisuusvaatimukset/vakavuus_ja_kelluvuus


      • ce-problemaa

        Kyllä omassa ce sertissä on selkeästi ihmismäärä ja muu kuorma mitä alukseen voi otta.

        Ihmismäärää ei saa ylittä vaikka muuta kuormaa ei olisikaan.
        Itseänikin kummastuttaa kun johonkin busterkokoluokan paatteihin saa ottaa enmmän matkustajia, kun omaan 12 metriseen...

        Olisi hyvä jos valmistajat sertifioisivat alukset kaikkiin muihin alempiin kategorioihin esim B 8 matkustajaa voisi olla hyvin C. Kategoriassa 10-12 matkustajaa...


      • kalevilla

        Olin miehistönä yhdessä isommassa avomeri kisa-veneessä. Veneen kyltissä luki max 10 henkilöä, miehistöä oli 12. (max. ORC laitapainon saamiseksi)


      • 10-14
        ce-problemaa kirjoitti:

        Kyllä omassa ce sertissä on selkeästi ihmismäärä ja muu kuorma mitä alukseen voi otta.

        Ihmismäärää ei saa ylittä vaikka muuta kuormaa ei olisikaan.
        Itseänikin kummastuttaa kun johonkin busterkokoluokan paatteihin saa ottaa enmmän matkustajia, kun omaan 12 metriseen...

        Olisi hyvä jos valmistajat sertifioisivat alukset kaikkiin muihin alempiin kategorioihin esim B 8 matkustajaa voisi olla hyvin C. Kategoriassa 10-12 matkustajaa...

        MInusta on matkavenetyyppisissä hyvinkin perusteltua, että max. henkilömäärä on ENINTÄÄN juuri makuupaikkojen määrä. Periaatteessa kai voisi ajatella, että kilpailukäyttöä varten olisi erillinen luokitus. Toisaalta se merkitsisi lisää monimutkaisuutta normeihin jokseenkin marginaalisen käyttötarkoituksen vuoksi.

        Joskus olen sanonut, että tosiasiallinen maksimihenkilömäärä purjeveneessä on se, montako mahtuu sitlooran penkeille jokseenkin mukavasti istumaan. Siellähän sitä hyvällä säällä mieluummin ollaan kuin sisällä.


      • 10-14 kirjoitti:

        MInusta on matkavenetyyppisissä hyvinkin perusteltua, että max. henkilömäärä on ENINTÄÄN juuri makuupaikkojen määrä. Periaatteessa kai voisi ajatella, että kilpailukäyttöä varten olisi erillinen luokitus. Toisaalta se merkitsisi lisää monimutkaisuutta normeihin jokseenkin marginaalisen käyttötarkoituksen vuoksi.

        Joskus olen sanonut, että tosiasiallinen maksimihenkilömäärä purjeveneessä on se, montako mahtuu sitlooran penkeille jokseenkin mukavasti istumaan. Siellähän sitä hyvällä säällä mieluummin ollaan kuin sisällä.

        Trafi kertoo suurimmasta henkilöluvusta seuraavaa:

        Mikäli valmistajan ilmoittamaa henkilömäärää ei ole tiedossa, voidaan henkilömäärä arvioida makuupaikkojen tai istumapaikkojen perusteella. Istumapaikan jalkatiloineen tulee olla vähintään 400 mm leveydeltään ja 750 mm pituudeltaan.

        http://www.trafi.fi/tietopalvelut/usein_kysyttya


      • 455654

        Eli läskiä laidalle 10m/40cm istuin kaukalo täyteen... kyllähän aikamoinen vesibussi tulee...
        Vois nää trafin byrokraatit vetää kölin alta... ja jättää sinne veroinensa


      • reweerererew
        455654 kirjoitti:

        Eli läskiä laidalle 10m/40cm istuin kaukalo täyteen... kyllähän aikamoinen vesibussi tulee...
        Vois nää trafin byrokraatit vetää kölin alta... ja jättää sinne veroinensa

        Laita ei ole istumapaikka. Se on sitten toinen asia, onko tässä "porsaanreikä" eli onko sinänsä itsestäänselvyys kirjoitettu johonkin säädöstekstiin eli että istumapaikka tarkoittaa sellaista kohtaa, jonka veneen valmistaja on suunnitellut istuimeksi.


      • TS36
        455654 kirjoitti:

        Eli läskiä laidalle 10m/40cm istuin kaukalo täyteen... kyllähän aikamoinen vesibussi tulee...
        Vois nää trafin byrokraatit vetää kölin alta... ja jättää sinne veroinensa

        Juuri näin lähtisin itse arvioimaan. Laidalla sitä istutaan, kun purjehditaan. Aikoinaan, kun tein taisin omaan 28 jalkaiseen ilmoittaa 8 henkeä, olisi voinut laittaa 10. Siis 2 tolpanväliä on laitapaikkoja ja 1 ohjaa. Yhteentolpan väliin mahtuu tuon mukaan 4 henkeä, jos tolpan väli esim. 195 cm.


      • 10-14
        TS36 kirjoitti:

        Juuri näin lähtisin itse arvioimaan. Laidalla sitä istutaan, kun purjehditaan. Aikoinaan, kun tein taisin omaan 28 jalkaiseen ilmoittaa 8 henkeä, olisi voinut laittaa 10. Siis 2 tolpanväliä on laitapaikkoja ja 1 ohjaa. Yhteentolpan väliin mahtuu tuon mukaan 4 henkeä, jos tolpan väli esim. 195 cm.

        Normaalipurjehduksessa (eli muuten kuin kilpailuissa) ei kyllä juuri näy laidallaistujia, kun tuolla merellä liikkuu. Sitloodassa porukka pysyy. Siksi sen nimikin, istumalaatikko. Ja sieltä ne istumapaikat lasketaan, ei sen ulkopuolelta.


      • TS36

        Mutta pitäähän sitä voida kilpaillakin ja harjoitella.


      • fdsafdsfdasfdsa
        TS36 kirjoitti:

        Mutta pitäähän sitä voida kilpaillakin ja harjoitella.

        MIksi muka?

        Joka tapauksessa ne säädökset on laadittu muiden kuin kilpaveneiden mukaan.


      • siis.niinku

        Mutta säädökset eivät voi sulkea sellaistakaan täysin normaaliksi luokiteltavaa tilannetta kuin kilpailua ulkopuolelle.


    • Jos on rekisteröity vene, rekisteriote ratkaisee asian. Sitä poliisit ja merivartijat syynää.

      • seppomartti

        Valtamerellä ei syynää kukaan. Muualla ei tule kilorajoitus teoriassakaan vastaan kohtuullisen kokoisissa veneissä. Rannikolla ei tarvitse kuormata ja kisassa kuoritaan jo köydet ja katkotaan hammasharjat.


      • bruttorekisteritonnit
        seppomartti kirjoitti:

        Valtamerellä ei syynää kukaan. Muualla ei tule kilorajoitus teoriassakaan vastaan kohtuullisen kokoisissa veneissä. Rannikolla ei tarvitse kuormata ja kisassa kuoritaan jo köydet ja katkotaan hammasharjat.

        Seppomartin kommenttiin vielä se lisäys, että monessa maassa EU:n ulkopuolella maahantuloselvityksessä kysytään veneen brutto- ja nettorekisteritonneja. Nämä tonnit eivät taida samat kuin veneen paino ja vaikkapa maksimihenkilömäärän paino yms. Ilmeisesti viranomaiset haluavat huviveneistä samat tiedot kuin rahtilaivoistakin.
        Koska venepapereissani ei ole kuin yksi tonnimäärä, se katsottiin bruttorekisteritonneiksi ja kysyttiin hyväksyinkö minä heidän arvionsa nettorekisteritonneista. Nettorekisteritonnit merkittiin 4 tn pienemmäksi kuin veneen paino rekisteripaperissa (9 tn). Seuraavan valtion tullipapereihin ilmoitin nämä luvut. Veneen alkup Lloydsin todistukseen on merkitty reg.tonnage, joka on eri kuin valmistajan ilmoittama dspl ja vieläpä eri kuin nosturin punnitsema paino.
        Maailmanmatkaajien olisi varmaankin hyvä selvittää oman veneensä tonnistot, jotta tullipapereiden täyttäminen helpottuisi.


      • Hii-o-hoi
        bruttorekisteritonnit kirjoitti:

        Seppomartin kommenttiin vielä se lisäys, että monessa maassa EU:n ulkopuolella maahantuloselvityksessä kysytään veneen brutto- ja nettorekisteritonneja. Nämä tonnit eivät taida samat kuin veneen paino ja vaikkapa maksimihenkilömäärän paino yms. Ilmeisesti viranomaiset haluavat huviveneistä samat tiedot kuin rahtilaivoistakin.
        Koska venepapereissani ei ole kuin yksi tonnimäärä, se katsottiin bruttorekisteritonneiksi ja kysyttiin hyväksyinkö minä heidän arvionsa nettorekisteritonneista. Nettorekisteritonnit merkittiin 4 tn pienemmäksi kuin veneen paino rekisteripaperissa (9 tn). Seuraavan valtion tullipapereihin ilmoitin nämä luvut. Veneen alkup Lloydsin todistukseen on merkitty reg.tonnage, joka on eri kuin valmistajan ilmoittama dspl ja vieläpä eri kuin nosturin punnitsema paino.
        Maailmanmatkaajien olisi varmaankin hyvä selvittää oman veneensä tonnistot, jotta tullipapereiden täyttäminen helpottuisi.

        >>veneen brutto- ja nettorekisteritonneja. Nämä tonnit eivät taida samat kuin veneen paino ja vaikkapa maksimihenkilömäärän paino yms

        No ei tosiaan, koska rekisteritonni on tilavuusmitta. Se kertoo paljonko laivassa/veneessä on sisätilaa (vähän niin auton tavatilan koko). Yksi rekisteritonni on 2,83 kuutiometriä eli 100 kuutiojalkaa.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Rekisteritonni
        ja selkeämpi selostus:
        https://en.wikipedia.org/wiki/Gross_register_tonnage


      • seppomartti
        bruttorekisteritonnit kirjoitti:

        Seppomartin kommenttiin vielä se lisäys, että monessa maassa EU:n ulkopuolella maahantuloselvityksessä kysytään veneen brutto- ja nettorekisteritonneja. Nämä tonnit eivät taida samat kuin veneen paino ja vaikkapa maksimihenkilömäärän paino yms. Ilmeisesti viranomaiset haluavat huviveneistä samat tiedot kuin rahtilaivoistakin.
        Koska venepapereissani ei ole kuin yksi tonnimäärä, se katsottiin bruttorekisteritonneiksi ja kysyttiin hyväksyinkö minä heidän arvionsa nettorekisteritonneista. Nettorekisteritonnit merkittiin 4 tn pienemmäksi kuin veneen paino rekisteripaperissa (9 tn). Seuraavan valtion tullipapereihin ilmoitin nämä luvut. Veneen alkup Lloydsin todistukseen on merkitty reg.tonnage, joka on eri kuin valmistajan ilmoittama dspl ja vieläpä eri kuin nosturin punnitsema paino.
        Maailmanmatkaajien olisi varmaankin hyvä selvittää oman veneensä tonnistot, jotta tullipapereiden täyttäminen helpottuisi.

        Hi-o-hoi ilmoitti tonnit tulliselvitykseen väärin 9 tonnin uppoama ei ole 9 bruttorekisteritonnia. Turkin kukaan purjehtija on mettinyt lastitilansa tai konehuoneensa tilavuutta. Niin minäkin tahallisesti ilmoittelen väärin mitä milloinkin. Kaavakkeet ovat monessa paikassa laivoille tarkoitetut ja sen takia kysellään brutto- ja nettorekisteritonneja sekä lastin määrää. Kukaan ei ole kiinnostunut numeroiden oikeellisuudesta. Eikä edes veneestä. Pääasia, että kaavakkeen joka kohdassa on numeroita.


    • Yheksäntoista

      Eikä purjeveneitä tavata pysäytellä. Mökkireissuilla konstaapeli näyttää syynäävänBusterin rekisteriotteeesta henkilöluvun ja oikein voi huulilta lukea, kun se laskee seitsemään.

    • venepäällikkö

      Poliisi yleensä katsoo läpi sormien vaikka henkilöluku ylittyy, mutta heillä on mahdollisuus lätkäistä sakot.

      Vakavampi ongelmasta tulee jos vesillä sattuu vahinko ja siellä on ylikuormaa. Vakuutusyhtiö ei tällöin korvaa mitään ja veneen päällikkö voi joutua oikeudelliseen vastuuseen.

      Aiemmin veneitä pystyi rekisteröimään vähän miten sattuu ja nyrkkisääntö ei-CE-veneille oli 2 kertaa nukkumapaikkojen lukumäärä. Jos kuitenkin rekisterissä jotain lukee, pitää sitä noudattaa.

      • MikäLaki

        Minkä lain perusteella sakot tulee? Autojen kohdalla löytyy selketä pykälät henkilömäärästä ja rangaiustukset. Yritin etsiä niitä ilman tulosta.

        Rangaistuksen pitää perustua ensinnäkin siihen, että teko on rangaistava ja toiseksi siihen, että siitä on määrätty rangaistus.

        Jos henkilölukua ei ole mainittu eikä kuorma ylity, on vaikea keksi, millä tavalla on esimerkiksi aiheutettu vaaraa. Jos vene kestää viisi ihmistä ja säkin perunoita, niin säkin vaihtaminen saman painoiseen ihmiseen ei vaaranna mitään.


      • juu_kyllä
        MikäLaki kirjoitti:

        Minkä lain perusteella sakot tulee? Autojen kohdalla löytyy selketä pykälät henkilömäärästä ja rangaiustukset. Yritin etsiä niitä ilman tulosta.

        Rangaistuksen pitää perustua ensinnäkin siihen, että teko on rangaistava ja toiseksi siihen, että siitä on määrätty rangaistus.

        Jos henkilölukua ei ole mainittu eikä kuorma ylity, on vaikea keksi, millä tavalla on esimerkiksi aiheutettu vaaraa. Jos vene kestää viisi ihmistä ja säkin perunoita, niin säkin vaihtaminen saman painoiseen ihmiseen ei vaaranna mitään.

        >>niin säkin vaihtaminen saman painoiseen ihmiseen ei vaaranna mitään.

        Kyllä, olettaen että säkin tilalle tuleva ihminen pysyy täysin liikkumatta niin kuin perunasäkki. Ja makaa kippurassa veneen pohjalla, jotta hänen painopisteensä on yhtä alhaalla kuin sen säkin.... ;)


    • Serkunpoika sai sakot, kun ajeli Silverillä Aurajoessa. Veneessä oli 6 miestä, kun rekisteriotteessa oli maksimi 5. Syyskuun alusta muuten rikesakot tuplaantuivat. Sammuttimen leiman puuttumisesta tulee nyt sakkoa 70 euroa.

      • SaattaaOllaTaiEi

        Mihin sakko perustui?
        Oliko kaikilla liivit? Jospa se johtui siitä.


      • SaattaaOllaTaiEi kirjoitti:

        Mihin sakko perustui?
        Oliko kaikilla liivit? Jospa se johtui siitä.

        Ei kun se tuli liian suuresta henkilömäärästä.


      • näinTurus

        Turun polisi taitaa olla erityisen herkkä sakottamaan.
        Juniorin kaverit (pari kymppisiä äijiä Helsingistä) ajoivat Turkuun piipahtamaan ja saivat sakot bussikaistalla ajamisesta. Aamuyöllä kello 4, ihan tyhjällä kadulla.
        Pykälien mukaanhan tuo meni, mutta jos olisi ollut oma poika, niin olisin soittanut Turun poliisipällikölle ja kysynyt että eikö tuon olisi voinut fiksumminkin hoitaa.


      • KissaPuuroaKuumaa
        Bossu kirjoitti:

        Ei kun se tuli liian suuresta henkilömäärästä.

        Mikä laki sen kieltää?
        Siis oikeasti, missä lukee, että se on kiellettyä ja rangaistavaa?
        Saahan kuka tahansa mennä melomaan vaikka kylpyammeella.


      • 10-14
        KissaPuuroaKuumaa kirjoitti:

        Mikä laki sen kieltää?
        Siis oikeasti, missä lukee, että se on kiellettyä ja rangaistavaa?
        Saahan kuka tahansa mennä melomaan vaikka kylpyammeella.

        Selitin asian jo tuolla ylempänä. Vesiliikennelaki antaa Trafille vallan antaa määräyksiä, vaikkapa siitä, mikä on sallittu henkilöluku. Ja Rikoslaki sanoo, että Vesiliikennelain nojalla annettujen määräysten ja säännösten rikkomisesta voidaan sakottaa.


      • LopetaanPelleily
        10-14 kirjoitti:

        Selitin asian jo tuolla ylempänä. Vesiliikennelaki antaa Trafille vallan antaa määräyksiä, vaikkapa siitä, mikä on sallittu henkilöluku. Ja Rikoslaki sanoo, että Vesiliikennelain nojalla annettujen määräysten ja säännösten rikkomisesta voidaan sakottaa.

        Jepjep, mutta ne määräykset pitää olla kirjallisina.
        Mitä, jos lopetetaan pelleily ja jos on joku, joka löytää sen pykälän, jolla valmistajan/rekisterin mukaisen henkilöluvun ylittäminen on
        a) rikos
        b) rangaistavissa
        voisi kertoa sen.

        Siihen asti kyse on juuri siitä kuvittelusta, jota aloittaja halusi välttää.


      • Burgerista
        10-14 kirjoitti:

        Selitin asian jo tuolla ylempänä. Vesiliikennelaki antaa Trafille vallan antaa määräyksiä, vaikkapa siitä, mikä on sallittu henkilöluku. Ja Rikoslaki sanoo, että Vesiliikennelain nojalla annettujen määräysten ja säännösten rikkomisesta voidaan sakottaa.

        En löytänyt Trafin tai sen edeltäjän Merenkulkuhallituksen määräyksiä, joissa olisi kielletty rekisteriin merkityn henkilömäärän ylittäminen.

        Jos Trafi on sellaisen määräyksen (tai jos se sellaisen antaa) tulee teko rangaistavaksi edellä olevien viittauspykälien perusteella. Muuten näin ei ole.


      • näinTurus kirjoitti:

        Turun polisi taitaa olla erityisen herkkä sakottamaan.
        Juniorin kaverit (pari kymppisiä äijiä Helsingistä) ajoivat Turkuun piipahtamaan ja saivat sakot bussikaistalla ajamisesta. Aamuyöllä kello 4, ihan tyhjällä kadulla.
        Pykälien mukaanhan tuo meni, mutta jos olisi ollut oma poika, niin olisin soittanut Turun poliisipällikölle ja kysynyt että eikö tuon olisi voinut fiksumminkin hoitaa.

        Neljän kilometrin pätkä Aurajokea arkkipiispan kämpiltä satamaan lienee Suomen vaarallisimpia vesialueita. Siellä kuolee monta ihmistä joka vuosi. Varmaan aika suuri osa turkulaisista on saanut joskus seurata hukkuneiden kalastelua.


    • Aqws

      HENKILÖMÄÄRÄÄ EI SAA YLITTÄÄ.EIHÄN SIITÄ VOI EDES KESKUSTELLA.

      • NytKeskustellaan

        Maassa, jossa on sananvapaus, ei voi kieltää keskustelua. Tosin sananvapaus koskee myös niitä, jotka haluavat sen kieltää.


    • SallittuKunEiKielletty

      Veneilystä voi antaa sakon vesiliikennelain ja vesikulkuneuvorekisterilain perusteella sekä niiden perusteella annettujen asetusten perusteella.

      Vesiliikennelaki eikä asetus puutu kuormaan millään tavalla.

      Järki tietenkin sanoo, ettei ole hyvä ottaa enempää ihmisiä veneeseen kuin mitä valmistaja on ajatellut. Voi kuitenkin olla niin, että se ei ole rangaistavaa jso se ei vaaranna turvallisuutta.

      • t56yergsftrey

        Hiukan typistät nyt totuutta. Rangaistusperusteena olevien säädösten ei tarvitse olla edes asetustasoisia, koska vesiliikennelaissa on nimenomaan annettu viranomaisille mahdollisuus antaa määräyksiä vesikulkuneuvoille asetettavista vaatimuksista. Eli pelkkä vesiliikennelain ja -asetuksen teksti ei vielä anna riittävää tietoa siitä, mikä on rangaistavaa ja mikä ei. En jaksa kuitenkaan ruveta kaivelemaan ketjua alas, löytyykö jostain yksiselitteinen määräys, että rekisteriotteen henkilömäärää ei saa ylittää. Viranomaiset tiettävästi kuitenkin tulkitsevat niin, ettei saa.


      • EnnenkinMielivaltaa
        t56yergsftrey kirjoitti:

        Hiukan typistät nyt totuutta. Rangaistusperusteena olevien säädösten ei tarvitse olla edes asetustasoisia, koska vesiliikennelaissa on nimenomaan annettu viranomaisille mahdollisuus antaa määräyksiä vesikulkuneuvoille asetettavista vaatimuksista. Eli pelkkä vesiliikennelain ja -asetuksen teksti ei vielä anna riittävää tietoa siitä, mikä on rangaistavaa ja mikä ei. En jaksa kuitenkaan ruveta kaivelemaan ketjua alas, löytyykö jostain yksiselitteinen määräys, että rekisteriotteen henkilömäärää ei saa ylittää. Viranomaiset tiettävästi kuitenkin tulkitsevat niin, ettei saa.

        Ilmeisesti niin, mutta rangaistusvaatimukseen pitää merkitä lainkohta, jota rikotaan ja jostain pitää myös nähdä rangaistusasteikko.
        Pitäisi myös tietää perustuuko rangaistus rekisteritietoihin vai veneen valmistajan antamiin tietoihin tyyppikilvessä.

        Jos kyseessä on rekisteritieto, niin rekisteröimätön vene ei kuulu lain piiriin, jos taas tyyppikilven tieto, niin jossain täytyy löytyä pykälä, jolla yksittäisten valmistajien näkemyksistä syntyy lakiin verrattava asiakirja. Lainsäädäntävaltaa ei pitäisi voida ulkoistaa eikä myöskään viranomaisille kuuluvaa valtaa.

        Onhan niitä veneilypuolella ennenkin ollut tapauksia, joissa sakkoja on kirjoitettu ilman, että teko olisi ollut rangaistava. Sammuttimet tulee ensimmäisenä mieleen.


      • Virkavallananastaja

        "Ohan niitä veneilypuolella ennekin ollut tapauksia.... "

        Palopullon mukana olosta on kyllä selvä säännös vesiliikenneasetuksessa (2 § 1 mom 4 kohta).

        Rangaistavaksi puutteen tekee vesiliikennelain 24 §. 35 euron rikesakon seuraamukseksi määrittelee rötöksestä asetus rikesakkorikkomuksista 13 d §:n 7 kohta.


      • NytOnEiAinaOle
        Virkavallananastaja kirjoitti:

        "Ohan niitä veneilypuolella ennekin ollut tapauksia.... "

        Palopullon mukana olosta on kyllä selvä säännös vesiliikenneasetuksessa (2 § 1 mom 4 kohta).

        Rangaistavaksi puutteen tekee vesiliikennelain 24 §. 35 euron rikesakon seuraamukseksi määrittelee rötöksestä asetus rikesakkorikkomuksista 13 d §:n 7 kohta.

        Nyt on, mutta sakotettiin ennen kuin oli. Virhe korjattiin ei palauttamalla rahoja vaan kirjoitamalla pykälät uusiksi.


    • asd123s
    • jälkicertifiointi

      Tuli tällainen mieleen, että voisihan veneen jälki CE sertifioida uudelleen ammattilaisen toimesta siten, että henkilömäärää kasvatetaan kuorman kustannuksella. Näin olisi paperit "virallisesti" kunnossa. Maksaa tietysti euroja....

    • Tiedonmuru

      Veneeni CE-sertifikaatissa lukee A-kategoria, max 8 henkilöä. Samainen 8 henkilöä on merkitty myös rekisteriin.

      Vene on katsastettu vuokraveneeksi (en muista mille liikennealueelle). Trafin kirjoittamaan todistukseen on merkitty maksimiksi 10 2 henkeä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2062
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1604
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe