Jt-aiheesta kirjoittaneen Aila Ruohon taustasta

LukevaIhminen

Löysin todella kiinnostavan kirjoituksen hengellistä väkivaltaa tutkivan teologi, kirjailija Aila Ruohon taustaan liittyen. Kannattaa tutustua, niin huomaa, että uskova kristitty voi olla ihminen, joka kantaa huolta siitä, että hengellistä väkivaltaa ehkäistäisiin ja ilmeneviin ongelmiin puututaan niin kristikunnan kirkkokunnissakin kuin esim kristillisperäisissä liikkeissä tai muissa uskonnoissa.

Kaikissa kirkkokunnissa ei toimita niin kuin Jt-liikkeessä, jossa ongelmat lakaistaan maton alle ja pimitetään ja yritetään pitää yllä sliipattua kulissia. Esim luterilisessa kirkossa tehdään selvityksiä yhteisön jäsenien ja seurakuntien työntekijöiden henkisestä hyvinvoinnista yms ja ongelmat eivät ole tabu vaan niihin pyritään puuttumaan.

Kannattaa tutustua! Arvostukseni Aila Ruohon tärkeään työhön kasvoi entisestään.
http://johanneksenpoika.fi/uut_seminaari_2013/aila_ruoho.html

20

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M.T

      Onpa Aila joutunut kasvamaan kahden hyvin mustavalkoisen uskonnollisen yhteisön ristipaineessa, Jehovan todistajien ja lestadiolaisten. Onneksi hän löysi itse terveemmän polun.

      Tuosta taustasta on varmasti ollut paljon hyötyä, jos haluaa kirjoittaa uskonnollisten yhteisöjen hengellisestä väkivallasta. Tai no: haluaa ja haluaa, varmaan halu ja tarve kumpusi kaikesta siitä mitä hänkin koki ja näki itse.

    • lisäinfoa

      "Onpa Aila joutunut kasvamaan kahden hyvin mustavalkoisen uskonnollisen yhteisön ristipaineessa, Jehovan todistajien ja lestadiolaisten."

      Saisko tästä hieman lisäinfoa?

      • tulikoselväksi

        Ei saa.PISTE!


      • M.T

        Lainaus Johanneksen pojan sivuilta:

        "Aila Ruohon kiinnostus hengelliseen väkivaltaan juontaa kauas lapsuuden tapahtumiin. Hänen vanhempansa olivat mukana vanhoillislestadiolaisuudessa 1970-luvun alkupuolella. Liikkeeseen kuuluminen ei ollut ongelmatonta. Ristiriidat kärjistyivät 1974–1975 kun yksi Ailan siskoista liittyi Jehovan todistajiin. Lestadiolainen yhteisö painosti Ailan vanhempia karttamaan todistajaksi kääntynyttä lastaan. Ongelmat johtivat hoitokokoukseen, jossa äiti erotettiin yhteisöstä. Samalla myös Aila jäi liikkeen ulkopuolelle. Ainoastaan Ailan isä jäi yhteisöön.

        Myöhemmin Ailan toinenkin sisko liittyi todistajiin. Lähisukuun tuli eräänlainen jakolinja Jehovan todistajien ja vanhoillislestadiolaisten välille. Toisaalta oli ”Totuus” ja toisaalla puolestaan ”Jumalan valtakunta”. Aila ei kuulunut kumpaankaan ryhmään. Lohjan seurakuntanuorissa kulkevan ja aktiivisesti isostoimintaan osallistuvan aikuistuvan nuoren usko ei ollut kelvollinen, ei siskoille eikä isälle.

        Varsinaisesti Aila kiinnostui hengellisen väkivallan teemasta vasta 2000-luvun alussa. Hän löysi netistä entisten Jehovan todistajien kertomuksia ja ymmärsi kuinka isosta ja kipeästä asiasta karttamisessa oli kyse. Aiemmin hän oli pitänyt JT-oppia suhteellisen harmittomana, tosin harhaoppina. Tuolloin hän alkoi keskustella aktiivisesti netissä todistajien kanssa. Keskustelut johtivat päätökseen hakeutua opiskelemaan teologiaa. Opiskelujen alussa suunnitelmissa oli tehdä gradu Jehovan todistajien opista, mutta ajatus laajeni koko hengellistä väkivaltaa koskevaksi. Työn tuloksena syntynyt gradu löytyy netistä."


      • lisäinfoa
        M.T kirjoitti:

        Lainaus Johanneksen pojan sivuilta:

        "Aila Ruohon kiinnostus hengelliseen väkivaltaan juontaa kauas lapsuuden tapahtumiin. Hänen vanhempansa olivat mukana vanhoillislestadiolaisuudessa 1970-luvun alkupuolella. Liikkeeseen kuuluminen ei ollut ongelmatonta. Ristiriidat kärjistyivät 1974–1975 kun yksi Ailan siskoista liittyi Jehovan todistajiin. Lestadiolainen yhteisö painosti Ailan vanhempia karttamaan todistajaksi kääntynyttä lastaan. Ongelmat johtivat hoitokokoukseen, jossa äiti erotettiin yhteisöstä. Samalla myös Aila jäi liikkeen ulkopuolelle. Ainoastaan Ailan isä jäi yhteisöön.

        Myöhemmin Ailan toinenkin sisko liittyi todistajiin. Lähisukuun tuli eräänlainen jakolinja Jehovan todistajien ja vanhoillislestadiolaisten välille. Toisaalta oli ”Totuus” ja toisaalla puolestaan ”Jumalan valtakunta”. Aila ei kuulunut kumpaankaan ryhmään. Lohjan seurakuntanuorissa kulkevan ja aktiivisesti isostoimintaan osallistuvan aikuistuvan nuoren usko ei ollut kelvollinen, ei siskoille eikä isälle.

        Varsinaisesti Aila kiinnostui hengellisen väkivallan teemasta vasta 2000-luvun alussa. Hän löysi netistä entisten Jehovan todistajien kertomuksia ja ymmärsi kuinka isosta ja kipeästä asiasta karttamisessa oli kyse. Aiemmin hän oli pitänyt JT-oppia suhteellisen harmittomana, tosin harhaoppina. Tuolloin hän alkoi keskustella aktiivisesti netissä todistajien kanssa. Keskustelut johtivat päätökseen hakeutua opiskelemaan teologiaa. Opiskelujen alussa suunnitelmissa oli tehdä gradu Jehovan todistajien opista, mutta ajatus laajeni koko hengellistä väkivaltaa koskevaksi. Työn tuloksena syntynyt gradu löytyy netistä."

        No onpa hänellä on ollut poikkeusellinen taustan asetelma jossa henkistä ja tunneperäistä ristiaallokkoa on varmasti riittänyt.

        Fundamentaliset uskonnot voivat saada paljon vahinkoa aikaan.

        Samassa aihepiirissä on ex-helluntalaisen ja sittemmin psykoterapeutin kokemus.

        "Paha tyttö lankesi ajatteluun" 14.05.2012

        "Sinussa on paha voima! Tämä kauhistuttava ajatus iskostettiin Katriina Järvisen mieleen lapsuudessa. Se soi yhä psykoterapeutin ja kirjailijan mielessä."

        - http://www.valomerkki.fi/kirkko-ja-kaupunki/kirkko-ja-kaupunki-arkisto/paha-tytto-lankesi-ajatteluun


    • bruuuuut

      Muistettakoon myös se, että kirjoittaja on karismaattinen evankelisluterilainen.
      http://arotron.fi/aila-ruoho/
      Hiukan erikoista tämä aloituksen lobbaaminen. Olen varannut kirjan kirjastosta ja kun sen saan, vilkaisen sitä. Jos se ei ole objektiivinen tai siinä on muita puutteita kirjoitajan karismaattisuuden lisäksi, palaan asiaan.
      Onhan se hyvä, että joku tienaa elantonsa kirjoittamalla muiden ongelmista.

      • HuohHuohHuuuoh

        Olen opiskellut kirjallisuustiedettä yliopistossa ja yksi ihan ensimmäisiä asioita, joka siellä opetettiin oli se, että kutakin teosta, tulee arvioida teoksen itsensä ansioista tai puutteista käsin eikä kirjoittajan mahdollisilla ominaisuuksilla saa olla mitään merkitystä itse kirjan arvioinnissa.

        Sinä et ole näköjään tajunnut tätä perusasiaa, joka pitäisi toki olla jo ihan maalaisjärjelläkin tajuttavissa: Kirja ei muutu siitä sen paremmaksi tai huonommaksi, oli sen kirjoittanut millainen ihminen tahansa.

        Kerroit juuri, että yksi kirjan puute on jo ennalta tietäen se, että sen kirjoittaja on karismaattinen. Voi , voi...näillä käsitetasoilla, kun liikutaan ja näin perustavaalaatua oleviin ajatteluvirheisiin kun törmää, ei voi tuntea muuta kuin suurta turhautuneisuuden tunnetta.


      • äläytitäohjailla
        HuohHuohHuuuoh kirjoitti:

        Olen opiskellut kirjallisuustiedettä yliopistossa ja yksi ihan ensimmäisiä asioita, joka siellä opetettiin oli se, että kutakin teosta, tulee arvioida teoksen itsensä ansioista tai puutteista käsin eikä kirjoittajan mahdollisilla ominaisuuksilla saa olla mitään merkitystä itse kirjan arvioinnissa.

        Sinä et ole näköjään tajunnut tätä perusasiaa, joka pitäisi toki olla jo ihan maalaisjärjelläkin tajuttavissa: Kirja ei muutu siitä sen paremmaksi tai huonommaksi, oli sen kirjoittanut millainen ihminen tahansa.

        Kerroit juuri, että yksi kirjan puute on jo ennalta tietäen se, että sen kirjoittaja on karismaattinen. Voi , voi...näillä käsitetasoilla, kun liikutaan ja näin perustavaalaatua oleviin ajatteluvirheisiin kun törmää, ei voi tuntea muuta kuin suurta turhautuneisuuden tunnetta.

        "Olen opiskellut kirjallisuustiedettä yliopistossa ja yksi ihan ensimmäisiä asioita, joka siellä opetettiin "
        Jaa. No sittenhän tekin voinette arvioida UMK:ta ilman jatkuvaa vetoamista Greberiin.
        Karimaattisuus ei tarkoita sitä että kirja ei voisi olla asiaa, mutta kyllä se on miinusta. Näin se vaan menee. Kuten sanoin, minä päätän mielipiteeni, et sinä.
        Itse asiassa, en pidä siitä että minua yritetään ohjailla ja sen tuottama negatiivinen tunne voi heijastua myös kirjaan. So, stfu.


      • HuohHuohHuuoh
        äläytitäohjailla kirjoitti:

        "Olen opiskellut kirjallisuustiedettä yliopistossa ja yksi ihan ensimmäisiä asioita, joka siellä opetettiin "
        Jaa. No sittenhän tekin voinette arvioida UMK:ta ilman jatkuvaa vetoamista Greberiin.
        Karimaattisuus ei tarkoita sitä että kirja ei voisi olla asiaa, mutta kyllä se on miinusta. Näin se vaan menee. Kuten sanoin, minä päätän mielipiteeni, et sinä.
        Itse asiassa, en pidä siitä että minua yritetään ohjailla ja sen tuottama negatiivinen tunne voi heijastua myös kirjaan. So, stfu.

        Olipa hassusti sanottu.Tietääkseni kukaan täällä ei edes tiedä kuka olet ja kukaan ei varmastikaan ole juuri sinua mitenkään yrittänyt ohjaillatuota kirjaa kirjoittaessaan tai kirjasta kertoessaan. Onko uudesta kirjasta ja sen kirjoittajasta kertominen kovinkin vakavaa "ohjailua"? Sitten et varmaan uskalla sanomalehtiä avata, ruokakaupan mainoksista puhumattakaan.

        Kirjailija haluaa selvästikin puuttua laajasti hengelliseen väkivaltaan ja tuo kirjahan on tietoteos siitä, millaista hengellistä väkivaltaa Jehovan todistajien piirissä ja sieltä pois lähteneet ihmiset ovat joutuneet kokemaan.

        Kirja ei ole hengellinen julistuskirja vaan tietoteos ja täynnä kokemuksia ex-J.Jtodistajien elämästää, myös ateististenkin ex-Jehovan todistajien. Heitähän on aika paljon.Karismaattisuus ei liity mitenkään tuohon kirjaan.

        En ymmärrä viittaustasi Greberiin. En ole koskaan mistään sellaisesta kirjoittanut.


      • tarkennusta
        HuohHuohHuuoh kirjoitti:

        Olipa hassusti sanottu.Tietääkseni kukaan täällä ei edes tiedä kuka olet ja kukaan ei varmastikaan ole juuri sinua mitenkään yrittänyt ohjaillatuota kirjaa kirjoittaessaan tai kirjasta kertoessaan. Onko uudesta kirjasta ja sen kirjoittajasta kertominen kovinkin vakavaa "ohjailua"? Sitten et varmaan uskalla sanomalehtiä avata, ruokakaupan mainoksista puhumattakaan.

        Kirjailija haluaa selvästikin puuttua laajasti hengelliseen väkivaltaan ja tuo kirjahan on tietoteos siitä, millaista hengellistä väkivaltaa Jehovan todistajien piirissä ja sieltä pois lähteneet ihmiset ovat joutuneet kokemaan.

        Kirja ei ole hengellinen julistuskirja vaan tietoteos ja täynnä kokemuksia ex-J.Jtodistajien elämästää, myös ateististenkin ex-Jehovan todistajien. Heitähän on aika paljon.Karismaattisuus ei liity mitenkään tuohon kirjaan.

        En ymmärrä viittaustasi Greberiin. En ole koskaan mistään sellaisesta kirjoittanut.

        Takertumisesi asiaan on ohjailupyrkimystä, riippumatta siitä kuka on kyseessä. Jos kirja on hyvä niin sittenhän sinulla ei ole huolen häivää.
        "En ymmärrä viittaustasi Greberiin. En ole koskaan mistään sellaisesta kirjoittanut"
        Viittaus Greberiin johtuu siitä, että yleisin UMK:ta koskeva vasta-aihe liittyy sen pohjana olevaan raamatunkäännökseen, joka on Greberin käännös. Jos teosta tarkastellaan vain sen ansioista ja puutteista lähtien, niin silloin sisältö on tärkein, ei se kuka ja ketkä sitä ovat olleet kääntämässä.


      • HuohHuohHuuoh
        tarkennusta kirjoitti:

        Takertumisesi asiaan on ohjailupyrkimystä, riippumatta siitä kuka on kyseessä. Jos kirja on hyvä niin sittenhän sinulla ei ole huolen häivää.
        "En ymmärrä viittaustasi Greberiin. En ole koskaan mistään sellaisesta kirjoittanut"
        Viittaus Greberiin johtuu siitä, että yleisin UMK:ta koskeva vasta-aihe liittyy sen pohjana olevaan raamatunkäännökseen, joka on Greberin käännös. Jos teosta tarkastellaan vain sen ansioista ja puutteista lähtien, niin silloin sisältö on tärkein, ei se kuka ja ketkä sitä ovat olleet kääntämässä.

        On joka tapauksessa outoa, että puhut minulle sanalla "tekin" ja viittaat asiaan, josta en ole koskaan ollut kanssasi keskustelemassa.

        Ei ole mitään järkeä, että noin vain niputat minut johonkin muuhun keskustelijaporukkaan ja keskusteluun, johon en ole edes osallistunut.

        Siinä olen samaa mieltä, että periaatteessa vain kunkin teoksen oma sisältö ja taso on se, jonka mukaan arvostellaan eikä tekijöiden ominaisuudet.


      • lopetatrollaaminen
        HuohHuohHuuoh kirjoitti:

        On joka tapauksessa outoa, että puhut minulle sanalla "tekin" ja viittaat asiaan, josta en ole koskaan ollut kanssasi keskustelemassa.

        Ei ole mitään järkeä, että noin vain niputat minut johonkin muuhun keskustelijaporukkaan ja keskusteluun, johon en ole edes osallistunut.

        Siinä olen samaa mieltä, että periaatteessa vain kunkin teoksen oma sisältö ja taso on se, jonka mukaan arvostellaan eikä tekijöiden ominaisuudet.

        "On joka tapauksessa outoa, että puhut minulle sanalla "tekin" ja viittaat asiaan, josta en ole koskaan ollut kanssasi keskustelemassa. "
        Tämä asia tuli jo selväksi edellisessä viestissäsi. Nyt takerrut siihen uudelleen.


      • knowyourfacts
        tarkennusta kirjoitti:

        Takertumisesi asiaan on ohjailupyrkimystä, riippumatta siitä kuka on kyseessä. Jos kirja on hyvä niin sittenhän sinulla ei ole huolen häivää.
        "En ymmärrä viittaustasi Greberiin. En ole koskaan mistään sellaisesta kirjoittanut"
        Viittaus Greberiin johtuu siitä, että yleisin UMK:ta koskeva vasta-aihe liittyy sen pohjana olevaan raamatunkäännökseen, joka on Greberin käännös. Jos teosta tarkastellaan vain sen ansioista ja puutteista lähtien, niin silloin sisältö on tärkein, ei se kuka ja ketkä sitä ovat olleet kääntämässä.

        "Viittaus Greberiin johtuu siitä, että yleisin UMK:ta koskeva vasta-aihe liittyy sen pohjana olevaan raamatunkäännökseen, joka on Greberin käännös."

        Ei toki liity. Se liittyy siihen että Greber käytti okkultismia käännöksensä kirjoittamisessa. Se taas on massiivisessa periaatteellisessa ristiriidassa VT-seuran omien oppien kanssa.

        Kannattaa tarkistaa faktat ennen nillittämistä ettei tulisi noloja mokia.


    • TärkeälläAsialla

      Kirjan tekee erityisen kiinnostavaksi se, että siinä on todella paljon entisten Jehovan todistajien kertomia kokemuksia siitä, miten karttaminen on ilmennyt heidän elämässään ja mitä seurauksia siitä on ollut.

      • OdotanKiinnostuksella

        Olen ihan varma, että kirja herättää paljon kiinnostusta myös mediassa. Saapa nähdä millaisen tiedotuslinjan Betelin johtajisto ottaa kirjaan ja karttamisasiaan kirjan julkisuuteen tulon jälkeen.


      • Marssijärjestys
        OdotanKiinnostuksella kirjoitti:

        Olen ihan varma, että kirja herättää paljon kiinnostusta myös mediassa. Saapa nähdä millaisen tiedotuslinjan Betelin johtajisto ottaa kirjaan ja karttamisasiaan kirjan julkisuuteen tulon jälkeen.

        Mikäli vanhat merkit paikkansa pitävät, päätiedotuslinja tulee olemaan: Emme kommentoi.

        Jos johtoporras kuitenkin kommentoi, syyttävät varmaan ajojahdista ja mahdollisesti jopa valehtelusta.

        Jos lahkon johtajisto joutuu myöntämään laajan karttamisen, voi olle, että vaihtavat tiedottaja Leinosen, jottei hän joutuisi edesvastuuseen valehtelustaan. Uusi tiedottaja voi sitten kätevästi sanoa, ettei ota kantaa toisen ihmisen menneisiin puheisiin.


      • Saapasnähdä

        Tämän kirjan jälkeen Jt-johdon on vaikea enää julkisuudessa yrittää peitellä ja piilotella Jt-liikkeessä toimivaa karttamisrangaistusmenetelmää, joka koskee jopa lähiomaisia.


      • lisäinfoa

        "Tämän kirjan jälkeen Jt-johdon on vaikea enää julkisuudessa yrittää peitellä ja piilotella Jt-liikkeessä toimivaa karttamisrangaistusmenetelmää, joka koskee jopa lähiomaisia."

        Kaikki karttamiseen liittyvät vaatimukset, eli sen realiteetti on jo valmiiksi mustaa valkoisena seuran omassa kirjallisuudessa, sekä mm. virallisten jäsennyksien konventtipuheissa verbaalisesti, mutta siltikin se julkisuudessa medialle siitä valehtelee, ainakin suomalaisen tiedottajan tekemänä. Ainakain muutamien muiden maiden tiedottajat taitanevat olleen rehellisempiä.

        Tuo kirja ei tule muuttamaan mitään VT-seuran keskusjohtosesti sanellussa asennemaailmassa, "tiedottamisessa" tai toimintatavoissa, vaan vanha politiikka jatkuu.


      • Saapasnähdä
        lisäinfoa kirjoitti:

        "Tämän kirjan jälkeen Jt-johdon on vaikea enää julkisuudessa yrittää peitellä ja piilotella Jt-liikkeessä toimivaa karttamisrangaistusmenetelmää, joka koskee jopa lähiomaisia."

        Kaikki karttamiseen liittyvät vaatimukset, eli sen realiteetti on jo valmiiksi mustaa valkoisena seuran omassa kirjallisuudessa, sekä mm. virallisten jäsennyksien konventtipuheissa verbaalisesti, mutta siltikin se julkisuudessa medialle siitä valehtelee, ainakin suomalaisen tiedottajan tekemänä. Ainakain muutamien muiden maiden tiedottajat taitanevat olleen rehellisempiä.

        Tuo kirja ei tule muuttamaan mitään VT-seuran keskusjohtosesti sanellussa asennemaailmassa, "tiedottamisessa" tai toimintatavoissa, vaan vanha politiikka jatkuu.

        Voipa olla niinkin, mutta jospa lahkojohto tajuaisi, että se on jäännyt kiinni rysän päältä valehtelusta ja laaja yleisö alkaa tajuta sen ja näin ollen jotain tiedotuslinjassa muuttuisi tällä kertaa.

        Toisaalta joitain suoraselkäisiä ja rehellisyyteen taipuvaisia Jt-lahkon jäseniä voi valheellinen Jt-johtajisto alkaa arveluttamaan...ja ehkäpä se olisi alkusysäys lahkosta vapautumiseen.

        Aika näyttää.


      • oksetttavaa
        Saapasnähdä kirjoitti:

        Voipa olla niinkin, mutta jospa lahkojohto tajuaisi, että se on jäännyt kiinni rysän päältä valehtelusta ja laaja yleisö alkaa tajuta sen ja näin ollen jotain tiedotuslinjassa muuttuisi tällä kertaa.

        Toisaalta joitain suoraselkäisiä ja rehellisyyteen taipuvaisia Jt-lahkon jäseniä voi valheellinen Jt-johtajisto alkaa arveluttamaan...ja ehkäpä se olisi alkusysäys lahkosta vapautumiseen.

        Aika näyttää.

        Onhan se liikuttavaa miten valehtelija on kiinnostunut toisen valehtelijan tekemisistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1766
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1468
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1164
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1153
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1151
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1106
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1101
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1089
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1074
    Aihe