Kelakortti

Kortiton

Haen tänään lääkkeitä kun pääsen töistä ( tarvitsen ne välittömästi ).
Nyt on sellainen tilanne, että kävin keskiviikkona lekurissa ja sen jälkeen on kelakorttini.... jossain.... Ei ole lääkäriasemalla, ei lompakossa, ei laukun pohjalla, ei missään...
Meneekö lääkkeen hakemisesta kuitenkin automaattisesti kelaan tieto ja saan alennuksen? Resepti oli siis uusittavana ja siinä on apteekkien vanhat merkinnät hintoineen päivineen. Vai pitääkö mun hakea korvausta erikseen, vaikka ne vanhatkin tiedot ovat siinä reseptissä. Lääkkeen hinnat ym.
Kyse on siis mielialalääkkeestä, eikä edes kovin edullisesta sellaisesta...

18

310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ehkä_

      Luulen että joudut maksamaan kokonaan itse, jos ei ole kela korttia?

    • sekinkäy

      Tai henkilökorttia...

      • Gubuji

        Niin eiköhän ne KELA:n tiedot näy siellä KANNASSA, johon pääsee myös ajokortilla käsiksi.


      • niinm

        Ajokortilla saa kelakorvauksen, sillä vimeksi tällä viikolla ite hain lääkkeet.


    • Kortiton

      Ajokortti kylä löytyy ja se riittää saamaan Kelakorvauksen?

    • noinnoin

      Et todellakaan saa KELA-korvausta ajokorttia näyttämällä. Ja mitä tulee hintoihin, lääkkeiden hinnat elää koko ajan...Eli haet korvauksen myöhemmin.

      • vset

        Kyllä saa korvaukset myös ajokorttia näyttämällä. Apteekin ohjelmisto käy Kelan-tietokannassa hakemassa korvaustiedot kun reseptinkäsittelyohjelmaan näppäillään asiakkaan henkilötunnus.


      • kelakortoton

        Kyllä apteekissa käy kelakortin lisäksi myös passi ja ajokortti. Olen itse ollut kohta vuoden vain ajokortin varassa ja aina olen saanut korvaukset heti pois. Eli ei paniikkia, saat rohdot siis korvaiksineen


      • turhapostaussulta

        Paskaa puhut, ajokortti/passi on käynyt jo yli 2vuotta.. Moran


    • heheeeee

      Heh. Minä olen jo kuukausia itseasiassa jo parin vuoden ajan hakenut apteekista lääkkeeni aivan ilman minkään näköistä henkilökorttia.he

      • Siinä_selitys

        Eli käytät vain reseptivapaita lääkkeitä joista ei edes saa kelakorvausta.


      • faktaa
        Siinä_selitys kirjoitti:

        Eli käytät vain reseptivapaita lääkkeitä joista ei edes saa kelakorvausta.

        Ei vaan minulla on sairaus, johon on erityiskorvattavuus.


      • Siinä_selitys
        faktaa kirjoitti:

        Ei vaan minulla on sairaus, johon on erityiskorvattavuus.

        Minullakin on useita erityiskorvattavia lääkeitä ja silti minun on osoitettava henkilöllisyyteni jollakin tavalla kun menen apteekkiin (Kelakortti, ajokortti tai passi). Olen käyttänyt erityiskorvattavia lääkkeitä paljon kauemmin kuin sinä. En ole niin tuttu edes kotiapteekissani että farmaseutti tunnistaisi minut ilman henkilöpapereita. Henkilökunnallekin on helpompaa lukea henkilötunnus henkkareiden viivakoodista eikä tule virheitä. Henkilötunnuksen luettelu ääneen farmaseutille ei ole järkevää, joku muu voi kuulla ja käyttää sitä hyväkseen (ostaa vaikka ne sinun lääkkeesi). Reseptitiedot ja korvausoikeus tarkistetaan aina Kelasta tietokoneyhteydellä kun asiakkaan henkilötunnus syötetään tietokoneeseen.


    • Kortiton

      Sain lääkkeeni kun näytin ajokorttia, mutta korvauksen haen itse :)
      Eikö ilman Kela-korttiakin haetut lääkkeet tallennu Kanta-järjestelmään? Menee vaan nyt kaikki sekaisin, kun reseptissä oli kuitenkin tiedot aiemmin haetuista lääkkeistä ja siteen kun tämä Kanta ja eikö ne tallennu sinne suoraan, vaikka ei Kela-korttia olisi?
      Luulin että sekin olisi asiaan vaikuttanut ja olisin saanut heti korvauksen... En tiedä.. Olen avian uuno näissä Kela, Kanta ym.järjestelmissä :D

      • vset

        Kanta ja Kela ovat eri asia. Kaikki asiakkaan reseptilääkkeet, ei-korvattavat sekä korvattavat näkyvät Kanta-järjestelmässä. Kelalle taasen menee tieto vain korvattavista lääkkeistä.


      • Olisiko_syy_tässä

        En edes muista koska olisin saanut apteekista Kelan hakulomakkeen korvauksen hakua varten. Apteekki vähentää aina kelakorvauksen automaattisesti kun ostetaan korvattavia lääkkeitä riippumatta siitä millä tavalla asiakkaan henkilöllisyys on tunnistettu.
        Kelakorvausta joutuu hakemaan vain silloin kun ostaa korvattavaa lääkettä enemmän kuin kolmen kuukauden annoksen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe