Näkykää jotenkin!!

vasenoikea

Useat pyöräilijät pukeutuvat pukeutuvat mielellään tummiin vaatteisiin. Vaikka olisi keskipäivä, heitä ei erota kauempaa, vaan vasta ihan läheltä. Hyvin näkyvä huomioliivi tai keltainen pusero tai vastaava, erottuu pitkän matkan päästä. Ei tarvi tuolla tien päällä olla niin muodinmukaisesti pukeutunut, vaan voi käyttää vähän rumempiakin vaatteita.

63

67

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pyöräilijä365

      Olen huomannut että mitä enemmän yritän olla nähtävissä, sitä useampi autoilija ei näe minua aidosti/tarkoituksella tai ei anna minulle turvallista tilaa.

      Minut nähdään ja minulle annetaan turvallinen tila parhaiten juuri kun olen tummissa vaatteissa ja käytän vain pientä valotehoa.

      Jos laitan huomioliivin päälle ja/tai käytän suurta valotehoa (häikäisemättä muita) niin ero on framaattinen. Minua ei aidosti huomata ja moni jättää minut tietoisesti huomaamatta. Minulle ei anneta turvallista tilaa ja väistämisvelvollisuutta ei noudateta.

      Ainoa tilanne jossa saan hyötyä huomioliivistä ja tehokkaista valoista on kun ajan maantien reunassa. Minut nähdään ja minulle annetaan turvallinen tila. Pimeällä ajaessa kun sammutan tehovalon ja jätän huomiovalot päälle niin moottoriajoneuvot vaihtavat kaukovalot lähivaloihin.

      • Pyöräilijä365

        Tästä on ollut mm YouTubessa pyörävloggaajien videoita. Kun laittaa hi-vizit päälle niin seuraus on aivan päinvastainen kuin odottaisi. Moni heistä on tällaisessa tilanteessa joutunut onnettomuuteen.


      • hujbbbjj

      • Good morning (hyvää huomenta)I want serious friendship


      • asdaswqeqeqwqwqwe

    • pyöräilevämummo

      Ei auta. Minulla on aina kirkkaan keltainen takki pyöräillessä, hämärässä ja pimeässä hyvät valot. Mutta silti joka päivä useampi kääntyvä ja kolmion takaa tuleva yrittää ajaa päälle.

      • Elä_kehtaa

        Vastuuta näkemisestä ei voi siirtää sille, joka pitäisi nähdä. Liikenteeseen ei saa lähteä ollenkaan, jos ei näe muita kulkijoita. Silloin pitää mennä julkisilla tai kävellen, ja mielellään optikon kautta.


    • 37män

      Autoilijan näkökulmasta tärkein valo on kunnollinen punainen takavalo.
      Se jää pyörätieltäkin autoilijan mieleen, kun sen on autolla ohittanut ja auto kun kääntyy oikealle seuraavassa risteyksessä, niin autoilijan mieleen poksahtaa, sieltä se kohta tulee eteen.
      Takavalon näkee paremmin kuin heijastimen, kun pyöräilijä ajaa samalla ajoradalla.

    • narkismurskis

      >>Useat pyöräilijät

      Useat suomalaiset. Suomalainen kansanperinne?

    • ihansamamikäväri

      Vaatteiden värillä ei ole väliä jos vain polkupyörän varusteet ovat kunnossa. Heijastimet, valot jne.

    • hmmmmn

      Aloittajan kannattaa mennä oitis silmälääkäriin tarkistuttamaan näkönsä. Myös kannattaa harkita sitä omaa ajonopeutta risteyksiin ja suojateille, jos tuntuu siltä, että ne pyöräilijät tulevat puskista. Kannattaa myös opetella kääntämään päätään.

      • mieti--tätä

        Syytä muistaa että liikenteessä liikkuu "geenivammaisia" ihmisiä, joilla on henkinen tai fyysinen este, kuten esim. hidas reaktiokyky, värisokeus, huono näkö yms. Jopa auton ratin takaa löytyy näitä henkilöitä.


      • valivalinyyhnyyh

        Ihmeen paljon pyöräilijöissä on perseaukisuutta kun ei ole rahaa ostaa 5 euron lamppua pyörään. Nyt kun pimeys on laskeutunut tänne hölmlandiaan niin ei paljon trikoomiehillä lamput paina tuhansien eurojen pyöruissä..
        Valittaa ja itkeä kyllä osataan kun autoilija ei satu huomaamaan tällaista viittäkymppiä kiitävää pimeää ohjusta tuolla teillä.


      • Pari_euroa_riittää

        Itsekin ihmettelin iltavuorosta kotiin ajellessa kun kahdella kymmenestä vastaantulevasta pyörästä löytyi valo. Ei tarvi edes vitosta uhrata. Omani maksoi 2 euroa tokmannilla, kaksi patteria ja kolme lediä, eikä tarvittu edes työkaluja asennukseen. Toinen ääripää on ne idiootit 1000 lumenin lampuillaan häikäisemässä muut tiellä liikujat.


      • on-valot-ja-muut
        valivalinyyhnyyh kirjoitti:

        Ihmeen paljon pyöräilijöissä on perseaukisuutta kun ei ole rahaa ostaa 5 euron lamppua pyörään. Nyt kun pimeys on laskeutunut tänne hölmlandiaan niin ei paljon trikoomiehillä lamput paina tuhansien eurojen pyöruissä..
        Valittaa ja itkeä kyllä osataan kun autoilija ei satu huomaamaan tällaista viittäkymppiä kiitävää pimeää ohjusta tuolla teillä.

        Ovat sijoittaneet rahansa kalliiseen autoon. Juuri ne tyypit jotka ajaa ilman valoja pyörällä ja muutenkin typerästi ovat "sillointällöin" ajajia jotka tekee matkansa 99% autolla. Ne jotka käyttävät pelkästään pyörää huolehtivat kyllä varustuksesta pyöränsä suhteen.


      • UncleBen
        Pari_euroa_riittää kirjoitti:

        Itsekin ihmettelin iltavuorosta kotiin ajellessa kun kahdella kymmenestä vastaantulevasta pyörästä löytyi valo. Ei tarvi edes vitosta uhrata. Omani maksoi 2 euroa tokmannilla, kaksi patteria ja kolme lediä, eikä tarvittu edes työkaluja asennukseen. Toinen ääripää on ne idiootit 1000 lumenin lampuillaan häikäisemässä muut tiellä liikujat.

        Eilen illalla lähellä puoltayötä katselin parvekkeelta menoa kadulla. Kun pääsin pyöräilijöissä 30:een oli 3ssa pyörässä etu- ja takavalo ( 1ssä niin heikko, että vaati ankaraa ponnistelua ajatella etuvaloksi ), näiden lisäksi 3ssa vain takavalo. Vain takaheijastimen 2ssa, mutta niitä saattoi olla jokunen enemmän, kun kaukaa korkealta partsilta heijastin ei kovin hyvin näy. Luokaton kokonaisuus joka tapauksessa.
        1 hyvin lähellä ollut osuma valottomuuden takia. -Huokaus-


      • UncleBen
        UncleBen kirjoitti:

        Eilen illalla lähellä puoltayötä katselin parvekkeelta menoa kadulla. Kun pääsin pyöräilijöissä 30:een oli 3ssa pyörässä etu- ja takavalo ( 1ssä niin heikko, että vaati ankaraa ponnistelua ajatella etuvaloksi ), näiden lisäksi 3ssa vain takavalo. Vain takaheijastimen 2ssa, mutta niitä saattoi olla jokunen enemmän, kun kaukaa korkealta partsilta heijastin ei kovin hyvin näy. Luokaton kokonaisuus joka tapauksessa.
        1 hyvin lähellä ollut osuma valottomuuden takia. -Huokaus-

        1 hyvin lähellä ollut osuma *auton kanssa* valottomuuden...


    • Jussixxx112

      Laki edellyttää valoa. Aina kun pimällä tulee vastaan pyöräilijä ilman valoa, ajan läheltä, jotta viesti menee perille. Ei minulla muuta.

      • kiesuss

        Mikä idiootti!!!!


      • 4-7

        Koukkaat siis vastaantulijoiden kaistalle.

        Olet vaarallinen hullu.


    • maltti_on_ja_hermot

      Varovaisuus liikenteessä ei näytä koskevan pyöräilijöitä?
      Vaikka periaatteessa on liikennesäännöt, ei niistä ole kolaritilanteessa apua.
      Kaikki ei aina mene niinkuin strömsössä.

      Siispä hiljennä aina kääntyessä tai risteystä ylittäessä.
      Tällöin on helpompi pysähtyä, jos jotain yllättävää sattuu.
      Pyörän jarruissa kun ei ole tehostinta ja kosketuspinta tiehen on pieni.
      Ei ole tietenkään mukavaa jarrutella, mutta kyllä sitä vähemmälläkin vauhdilla ehtii.
      Selkeämmillä väylillä voi sitten polkea täysillä.

      • 4-7

        Ajatko sinä autolla kävelyvauhtia risteyksissä sekä liittymien kohdalla joissa olet "etuajo-oikeutettu"?


      • noonneksi

        te kaikki autoilijat olette niiin varovaisia! huviksenneko ajatte pienten lasten päälle?


    • Temez5

      Ei kyllä auta vaikka on kirkas valo pyörässä, hieman kirkkaampi kuin auton lähivalot ja näkyy 800 metrin päähän. Valaisee kevyenliikenteen väylän laidasta laitaan, 50 metrin matkalla selkeä valokuvio asfaltilla. Kaikkea on kokeiltu huomiovärisiä vaatteita mutta ei auta, eteen tullaan ja hidastetaan suojatien(pyörätienjatke) päällä tai pysähdytään siihen sitten vasta huomataan kun ajaa aivan oveen kiinni. Vaikka en tule 25 kovempaa. Ei tietenkään kaikki, osalla kääntyy kyllä pää ja katsotaan tuleeko pyörää. Jäykkäniskaiset joilla ei pää käänny ja autoilijat jotka eivät ole viitsineet putsata sivuikkunoita näin syksyn tullen huurusta eivät kyllä näe. Itse olen ottanut tavaksi katsella ne paikat tarkasti ja hidastaa reilusti joissa autoilijalla ei ole väh.10 metrin esteetöntä näkyvyyttä kelville. Kypärälamppu varmaan auttaisi jos sillä osoittaisi kohti kuljettajaa, en tiedä kun en ole kokeillut. Itsekin tiedän autolla ajavana että aika helposti tulee vain seurattua autoliikennettä ja sopivaa väliä johon mahtuu. Olisi kyllä tälläkin saralla paljon tehtävää suomessa. Reilut hidaste töyssyt 5-10 metriä ennen pyörätienjatketta autotielle ja vastaavasti kevyenliikenteen väylälle niihin kohtiin joissa ei ole pyörätienjatketta vaan suojatie. Silloin ei olisi epäselvää onko kyseessä suojatie vai pyörätienjatke. Lisäksi vielä reilusti nykyistä isommat liikennemerkit näihin kohtiin autoilijoille joissa polkupyörän kuva, nykyisinhän kyseinen lisämerkki on melko pieni kärkikolmion alla. Samoin merkit kevyenliikenteen väylälle kertomaan pyörätienjatkeesta tai väistämisvelvollisuudesta. Ei mulla muuta.

    • Temez5
      • venttiili

        mutta miten saa pyöräilijät ,,noudattamaan liikenne sääntöjä ,näkymään liikenteessä [ valot ]


    • aassaas

      ihan sama miten sitä pukeituu. se on jokaisen tehtävänä olla mukana siellä liikenteessä. tänään automelkein ajoi minun päälle koska kuljetta oli vanha pervo joka jäi katsomaan nuorta tyttö liikenteessä. olisko huomioliivi auttanut tähän mitenkään!??

      ps.vanhuksilta ajokortit pois!!!!!!

    • neonhinttienvehkeitä

      opetelkaa liikennesäännöt,esim kavelytie ei oo pyörätie ,ja suojatiellä jossa ei ole maalattu erillistäpyrä osaa ei saa ajaa vaanpitää työntää ja nopeusrajoutset nää on tärkeinta kaupungissa , ei miehillä pukinparta,tai homovärinen vaatetus,ja musiikkipuhelin

      • Otappakuule

        ...reppana lääkkeesi.


      • UncleBen

      • autollapyörälläkävellen

        Ootteko kuullu sellasesta ilmiöstä ku talvi? Aiheuttaa lumisadetta, mikä taas aiheuttaa ajoratamaalausten peittymistä. Vai onko näin, että jos risteykseen on vedetty uusi asfaltti, eikä raitoja ole vielä maalattu, siinä ei liikennemerkistä huolimatta ole suojatietä? Ne pätkityt raidat on taas yksi turha hämmentävä holhousyrityspykälä ilmeisen yksinkertaisten tielläliikkujien viidakoksi kokemaan säännöstöön.


    • pinnaheijastin

      Totta ja heijastimia pitää olla useampi.Mutta mistä löytyisi pyöriin laitettavia pinnaheijastimia.Kävimme tänään useammassa kaupassa(ei pyöräliikkeissä),mutta mistään ei löytynyt.Pinnaheijastimet olisvat todella tarpeelliset teitä ylittäessä.

      • UncleBen

        "pinnaheijastimia" Enpä ole muualla nähnyt kuin pyöräliikkeissä ja marketin pyöräosastoilla. Pari euroo/pari ja ovat hyvät, kun etuvalo helposti hukkuu taustalla oleviin näyteikkunavaloihin ja muihin ja jotkut etuvalot näkyy hyvin edestä, mutta hyvin huonosti vinosti etusivulta. Huonosti etusivulta näkyvä olisi parempi vilkkuvana.


      • Liitelistä

        Lidlistä itse ostin. Saatavana vain satunnaisesti. Kannattaa katsella niitä pyöräilyn teemaviikkoja.


    • Theo2013

      Minä kyllä näen kaikki tiellä liikkujat ,mutten ennätä jarrulle jos pyörä kuokkaa viiskymppiä lasissa suojatien kautta edestäni?Eikö tämä pitäisi olla lapsiin liittyvä pelko käytösmalli oppaassa?Mutta usein nämä pika kiiturit on katsoneet sen Lähetti -leffan ja ajavat kuin suurkaupungissa muka ihmisten ihaillessa heidän taitojaan,vaikkeivat tunne liikenne sääntöjä joten nykyisin pysähdyn suojatien eteen vaikken huomaisi aivan lähellä ketään. Isoille teille ollessani kääntymässä on hienoa kun pyörä menee satasta ohi ja jos suunta sama mittaan huvikseni paljonko kulkee.Kerran näin moottoripyörän jonka kuljettaja oli laittanut keltaisen hohto kypärän päähänsä ja se näkyi päivällä paremmin kuin ajovalot?Kyllä pyörien omat varusteet ja jos korkeimmalla heiluva eli pää on keltainen niin pitää riittää myös asenne vammaisille automiehille,ja eikö se ollut niin että lopetetaan mollaaminen ja koetetaan saada yhteispelillä turvallisuutta lisää,itse olen automies mutta en kestäisi jos huolimattomuuttani runnoisin jonkun raajarikoksi,ei ,ei naruun menisin.

    • Tuon näkyvyyden lisäksi (niin siis mulla ei autoa, niin lisään tän tähän kesksuteluun jalankulkijan sekä pyöräilijän vinkkelistä) ois ihan kiva, et muutkin pyöräilijät opettelis käyttää sitä kelloa tai mitä tahansa ääntä varoittaakseen/ilmoittaakseen, että tulevat takaa päin, sillä mulla ei ainakaan ole silmiä selässä ja tällä viikolla olen meinannut jo kolmena peräkkäisenä aamuna jäädä useita kertoja pyörän alle kävelytiellä, jota ei ole jaettu pyöräily- ja kävelytieksi, kun pyöräilijöitä suhahtanut takaapäin parin sentin päästä ilman varoitusta ohitse.

      Jos ei ole kelloa, niin hommatkaa vaikka sumutorvi tai karjaskaa lujaa "VARO!", jos ei muuta tule mieleen ja tietenkin kunnon varotusajalla eikä sillä hetkellä kun menette juuri ohitse. Sitä paitsi, eikös aikuisten kuuluisi ajella pyörällään ajoradalla reunassa, katukiveyksen vierellä eikä jalkakäytävillä???

      • kävelijät.jalkakäytäväl

        Pitäisi varmaan asentaa pyörään automaattinen kello, joka kilkattaa taukoamatta. Sen verran niitä keskellä tietä kulkevia jalankulkijoita joutuu ohittamaan. Tien reunassa olisi hyvin tilaa, mutta ei, pakko kävellä keskellä.

        "Sitä paitsi, eikös aikuisten kuuluisi ajella pyörällään ajoradalla reunassa, katukiveyksen vierellä eikä jalkakäytävillä???"

        Tai pyörätiellä. Siis jos sinne mahtuisi, jalankulkijat kun usein tuppaavat valtaamaan pyöräkaistan. Puhumattakaan niistä jalankulkijoista, jotka aivan yllättäen päättävät sännätä pyörätielle ympärilleen katsomatta.

        Ei se niin mene, että ainoastaan pyöräilijät törttöilevät ja polkevat jalkakäytävillä. Jalankulkijatkin törttöilevät, oman kokemukseni mukaan jopa enemmän kuin pyöräilijät.


    • yyvbniiiikk
    • SportJarkka

      Käyttäkää Suomi pyöräily vaatteita, niin autoilijat ovat kohteliaita pyöräilijöille.
      Suomi pyöräily takki joka on valkoinen ja jossa on siniristi.

      • UncleBen

        Anna vinkki mistä löytyy. Minulla google ei löytänyt.


    • Tunnetkosäännöt2015

      Pääsääntö on, että kun pyörätieltä tullaan ajoradalle, polkupyöräilijän tulee väistää. Tähän on kaksi poikkeusta.

      1. Liikennemerkki, eli kärkikolmio tai stop, joka osoittaa muun väistämisjärjestyksen.

      2. Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettaja on velvollinen väistämään risteävää tietä ylittävää polkupyörää.

      Kun pyöräilijä ajaa ajoradalla, noudatetaan normaaleja väistämissääntöjä.

      Pääsäännön mukaan polkupyöräilijä ei saa käyttää suojatietä ajoradan ylittämiseen. Jos suojatie on pyörätien jatke, saa ajoradan ylittää. Pyöräilijä on tällöin väistämisvelvollinen aiemmin mainittuja poikkeustilanteita lukuun ottamatta.

      Suojatie ja pyörätien jatke voi vielä paikoin olla merkattuna pelkästään suojatieraidoituksella. Merkinnät pitää muuttaa vuo­den 2017 lop­puun men­nes­sä sellaisiksi, että niistä käy ilmi, milloin on kyseessä pelkkä suojatie tai myös pyörätien jatke.

      Jalankulkija ja pyöräilijä ovat siis suojatietilanteessa täysin eri asemassa. Kävelijälle muun liikenteen on annettava esteetön kulku, mutta pyöräilijän on väistettävä muita.

      Vain alle 12-vuotias lapsi saa pyöräillä jalkakäytävällä. Pyörätiet on osoitettu liikennemerkein.

      • Oman turvallisuutensa suojaamiseksi aikuinen voi pyöräillessään käyttää jalkakäytävää kunhan jalkakäytävällä ei ole kohtuuttomasti liiketiloja.

        Autoilijat voisivat samalla ottaa sen silmän käteen ja muuttaa tilannenopeuttaan sopivaksi. Jos ei pyöräilijää näe, kannattaa käydä optikolla tai jättää se auto kotiin.


      • UncleBen
        carniska kirjoitti:

        Oman turvallisuutensa suojaamiseksi aikuinen voi pyöräillessään käyttää jalkakäytävää kunhan jalkakäytävällä ei ole kohtuuttomasti liiketiloja.

        Autoilijat voisivat samalla ottaa sen silmän käteen ja muuttaa tilannenopeuttaan sopivaksi. Jos ei pyöräilijää näe, kannattaa käydä optikolla tai jättää se auto kotiin.

        "Oman turvallisuutensa suojaamiseksi aikuinen voi pyöräillessään käyttää jalkakäytävää kunhan jalkakäytävällä ei ole kohtuuttomasti liiketiloja." Tuo jalkakäytäväoikeus on sinun oma mielipide. Ohjeistit autoilijaa jättämään auton kotiin. Jos ei pyöräilijä uskalla ajaa ajoradalla vaan tarvitsee siihen jalkakäytävää, niin on varmaan parempi pp:n siirtyä bussin kyytiin. Autoilijakin voi keksiä noita perusteita, kuten pelko ajaa ajoradalla, hirvittää ajoradalle syöksyvät pyöräilijät, ruuhkan kiertäminen, oikotie ja ajansäästö, polttoaineen säästö tms. ja käyttää ajamiseen ajokieltopaikkoja/-teitä, jalkakäytävää, pyörätietä tai puiston tai urheilukentän läpi. Suot sen varmaan heillekin?


      • UncleBen kirjoitti:

        "Oman turvallisuutensa suojaamiseksi aikuinen voi pyöräillessään käyttää jalkakäytävää kunhan jalkakäytävällä ei ole kohtuuttomasti liiketiloja." Tuo jalkakäytäväoikeus on sinun oma mielipide. Ohjeistit autoilijaa jättämään auton kotiin. Jos ei pyöräilijä uskalla ajaa ajoradalla vaan tarvitsee siihen jalkakäytävää, niin on varmaan parempi pp:n siirtyä bussin kyytiin. Autoilijakin voi keksiä noita perusteita, kuten pelko ajaa ajoradalla, hirvittää ajoradalle syöksyvät pyöräilijät, ruuhkan kiertäminen, oikotie ja ajansäästö, polttoaineen säästö tms. ja käyttää ajamiseen ajokieltopaikkoja/-teitä, jalkakäytävää, pyörätietä tai puiston tai urheilukentän läpi. Suot sen varmaan heillekin?

        Niin tuo on sinunkin mielipiteesi. Minun kertomani on vedenpitävä koskien omaa turvallisuutta ja liiketilojen kohtuuttomaan määrän.

        Auto painaa puolitoista tonnia ja kolaritilanteessa vastakkainen osapuoli on aina heikommalla. Tällä hetkellä autoilijat pääsevät pälkähästä helpoiten yliajotilanteista päihteiden vaikutuksen alaisina. Autoilijoille kohdistuvia rangaistuksia ja liikennerikkomuksia on kiristettävä.

        Tiet myös rakennetaan autoilijan ehodoilla joka tarkoittaa myös autojen ehdoilla rakennettua tieliikennelakia. Harmiksesi voin todeta että pyöräilystä on tullut vuosien saatossa suositumpaa ja liikennelait ja tiejärjestelyt ovat muuttuneet pyöräilijöille edukkaampaan suuntaan.


      • omaturvallisuus
        carniska kirjoitti:

        Oman turvallisuutensa suojaamiseksi aikuinen voi pyöräillessään käyttää jalkakäytävää kunhan jalkakäytävällä ei ole kohtuuttomasti liiketiloja.

        Autoilijat voisivat samalla ottaa sen silmän käteen ja muuttaa tilannenopeuttaan sopivaksi. Jos ei pyöräilijää näe, kannattaa käydä optikolla tai jättää se auto kotiin.

        Ja me jalankulkijat voidaan "omanturvallisuuden" nimissä aina horjahtaa päin pyöräilijää niin että pyöräilijä kaatuu liiketilan ikkunasta läpi. Näin pääsemme ennenpitkään eroon sekä pyöräilijöistä että liikketiloista, pyöräilijöillähän ei ole pakollista vakuutusta joten he joutuvat maksamaan ikkunat omasta pussistaan.


    • oikeavasen

      Jaahas...taas kerran tämän palstan keskustelut lipsahti sivuraiteille ja lopputulos oli se, että minun aloittajana tulisi tarkistuttaa korvieni väli. Samaa mieltä; vain hetkellisessä mielenhäiriössä tänne kirjoittaa.

    • mustis-keli

      heijastimia ei ole ikään liikaa varsinkaan syksyllä mustassa maassa.

    • merkillistä

      Nytku niit poleizei on nii paljon, niin riittäskö pyäräijälle etumopo, ku joskus näkee mustien autojenki eessä, vai onks ne jotenkin erityisen pidätettyjä niissä. Siisniinku, ne mustat meinaan vaivaan tai jotai.

    • otamuuthuomioon

      Ne yliteho etulamput 1000:ne lumeneineen pitäisi lailla kieltää tai sitte talvisota reaktio, kättä pitempää.
      No ei sentään, mutta hieman pitäisi ajatella, vastaantulija sokaistuu niistä järjettömän kirkkaista lampuista.
      Monta kertaa meinannut ajaa ojaan, mutta kun näille pyörätien kurkoille, pikkupilteille ei ole ilmeisesti annettu pienintäkään järjen hiukkasta.

      On se vaikkeeeta ottaa muut huomioon, on se.

      • samaamieltä

        Sano muuta. Ne valonheittimet on tarkoitettu johonkin korpeen tai kaivoksiin, ei ihmisten ilmoille. Idiootit käyttää semmoisia yleisillä teillä.


      • 6500K

        Täällä päin ainakin tarvitsisi mieluusti tuollaiset tehokkaat spotit. Kev.liik.väylät niin epätasaisessa kunnossa, että pimeällä pakko nähdä maahankin. Katuvalot aika turhat tienpinnan kunnon huomioimiseen, varsinki oranssiset, sekä tietenkin tien ja kev.liik.väylän koristepuut vielä osansa varjostavat.

        Mistähän näitä tehospotteja saa ostettua? Olen nähnyt joillakin pyöräilijöillä. Hienon näköisiä, varmasti valaisevat.


      • umpion_malli

        Kansanautoissa on yleensä 500 500 lumenia lähivaloissa. Luksusautoissa ksenoneineen sitten jonkin verran enemmän. Jos tiellä käytetään kirkkaita valaisimia, umpion on syytä olla sen mallinen, että valo ohjautuu oikeaan paikkaan, ei vastaantulijan silmiin. Silloin ei haittaa, vaikka valovirtaa olisikin reippaasti.


    • ajatustamukaan

      Voihan se valo olla tehokaskin, kunhan suunnattu oikein. Itse käytän vain "huomiovaloja", kun satunnaisesti ajan illalla taajamassa, jossa katuvalaistus.

      • kuuleajattelesäkivähän

        Ehkä sun vastaasi ei ole ajanut sellainen ylihäikäisevä valoteho. Ne on suunnattu ehkä hivenen alas maahan, niinkuin kuuluukin, mutta kun se valoteho on niin älyttömän kirkas, että se häikäisee sivulle asti ja sokaisee. Pitäis kieltää moiset. Ihmiset on niin järjettömän typeriä itsekeskeisyydessään.


      • ajatustamukaan

        No, eihän se valo ole silloin suunnattu oikein. Onhan autoissakin paljon tehokkaammat valot mutta ei ne häikäise sivulle. Minä todellakin ajattelen, opettele sinäkin moinen taito.


    • Vjaakko1

      Olisi myös hyvä, että pyöräilijät käyttäisivät kelloa lähestyessään jalankulkijoita. Sillä pyörä on niin äänetön liikkuma väline. Kiitos

      • Paitsiettä

        Kun soitan kelloa niin jalankulkija vauhkoontuu, pahimmat yrittävät jopa käydä päälle ja kaataa.

        Laita soittokellon kuva takkisi selkämykseen, niin tiedän että juuri sinulle uskaltaa soittaa kelloa.


      • ettänäinon

        Ne ökyteholamput on jotain kaivoksissa käytettäviä, ei ne sovellu muualle kun suljettuun tilaan, eli siis kaivokseen. Ne valaisee sen 180 astetta, ei se voi olla häikäisemättä, normaali fillarilamppu valaisee kapean kiilan millä näät ihan tarpeeksi hyvin törmäämättä puihin.


    • TietäisittepäVaan

      Siellä Suomessa pyöräileminen on todella turvallista verrattuna vaikkapa Osloon. Minulla on monen vuoden ympärivuotinen kokemus työmatkapyöräilystä Helsingissä eli tiedän mistä puhun. Täällä Oslossa ei ole aina pyöräteitä eli joudut pyöräilemään muun liikenteen seassa ja jos sellainen on, niin se on autotiellä valkoisin viivoin erotettuna.
      Minä liikun sekä autolla että pyöräillen ja en voi kuin ihmetellä, ettei mitään ole sattunut. Pyöräilijät ovat täällä äärettömän röyhkeitä ja autoilijoiden pitää ajella kieli keskellä suuta, ettei mitään haavereita sattuisi. Olen joutunut näkemään liian monta "läheltä piti" -tilannetta, mutta onneksi suurimmilta kolhuilta on sentään säästytty.

      Minä pyöräilin koko viime vuoden töihin joka päivä vaikka olis pyryttänyt kuinka ja riittävillä valoilla ja heijastimilla varustettuna selvisin ehin nahoin, vaikka ajaessa pitää olla silmät selässäkin jos haluaa selvitä ehjänä perille. :)

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1658
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe