helppiiiiiiii

auttakaakiitos

Oon 12 vuotias tyttö. Haluaisin ostaa omen ensimmäisen hevosen. Vanhempani ei tiä mitään hevosista. Meillä ois oma talli ja laidun hevoselle. Olen ratsastanut noin puolivuotta säännöllisesti. Ajattelin ostaa suomenhevosen joka oli entinen ravuri. Kyseinen hevonen ei ole kovin hyvässä kunnossa,eikä sillä ole kenkiä ymm. Joudun maksamaan kaikki hevosen kulut itse,joten pitää selvitä mahdollisimman halvalla. Ajattelin jos ostaisin hevoselle kaikki perus tarvikkeet ja ruuat,siihen melkein kaikki rahani menisivät.Ratsastaisin hevosella vain omaksi iloksi melkein jokäpäivä. Jaksaako 20 vuotias ratsastaa vielä kunnolla? Paljon kengitys maksaa kuukaudessa? Ja paljon iso heinäpaali maksaa,kauaksiko se riittä yhdelle hevoselle? Entä mitkä rokotukset olisi hyvä olla ja paljon rokotukset maksa,ja kuinkausein ne olisi hyvä ottaa? Entä voiko suomenhevonen olla yksin? Kysyisin vielä että paljon on hyvä varata rahaa vuoteen jos yrittää päästä mahdollisimman halvalla?Entä mitä muuta on hyvä ottaa huomioon? Kaikki neuvot kelpaa! Kiitos.

19

198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Höpötinktuura

      Ei millään pahalla mutta onko tää trolli? Tuossa on kaikki väärin.
      Kokemusta ei ole, vanhemmat ei tiedä eikä osaa, mistä löydät rahat sen ylläpitoon , hevonen on ilmeisesti kouluttamaton, jne.
      Anteeksi vain mutta unohda asia, puolen vuoden kokemuksella et tule onnistumaan varsinkaan omassa tallissa.

    • Kasiro

      Olen samaa mieltä kuin Höpötinktuura, näyttää huonolta.
      Tarvitsisit jonkun jolta voi pyytää apua kun ( en sano jos ) ongelmia tulee. Ensimmäisen hevosen kanssa niitä tulee aina. Siksi ensihevonen kannattaisi laittaa tallille jossa on muitakin ja asiantuntevaa apua.

      MUTTA: Kuka kotonasi tekee tarhan aidat? Osaatko korjata tallia? Osaatko katsoa että satula ja suitset ovat sopivia? Pellollako ratsastat? Vaiko pelkästään maastossa? Pysytkö selässä jos hevonen pelästyy?
      Kustannuksista jotakin: Heinän hinta vaihtelee riippuen siitä onko hyvä vai huono heinävuosi ja paikkakunnastakin riippuu, siksi en lähde arvailemaan hintaa.
      ( Meillä kun on omat heinät) Jos lasket että hevonen syö 8 - 10 kg päivässä jopa enemmänkin, niin 150 kg:n pyöröpaali kestää n. pari viikkoa.

      20 v jaksaa hyvin jos on muuten kunnossa, hevonen voi elää yli 30 vuotiaaksi. Sanoit että hevonen ei ole kunnossa. Tarkoititko että sillä ei ole tehty mitään jolloin kunto kohenee kun sillä ratsastetaan? Vai onko esim. jalat rikki tai muuten sairas, jolloin se on "raakki"?

      Tiedän kengittäjiä ( seppiä ) jotka kengittävät 150:llä ja toisia jotka kengittää 300:lla. Sitä täytyy kysyä sepältä itseltään. Hintaa lisää matkakulut. Kannattaa otta lähin seppä.
      Rokotuksista tietää el.lääkäri, alkurokotukset tehosteineen otetaan n. kk:n välein ja sitten vuoden välein. Jälleen hinnat vaihtelee paikkakunnista riipuen.
      Suokki voi olla yksinkin jos se on siihen tottunut, mutta tottahan seura olisi mukavampaa.
      Varaa ainakin 200 - 300/ kk kunnes näet mitä kuluja siitä tulee. Tuolla laskutavalla vuodessa n. 2400 - 3600. Mistä otat rahat joka kuukausi? Hevosen pito ei ole halpaa lystiä.

      Lyhyesti: Älä ota hevosta vielä muutamaan vuoteen äläkä ilman vanhempiesi sitoutumista asiaan.

    • Kasiro

      PS: Kengitys on yleensä 6 - 8:n viikon välein, ei siis joka kuukausi.

    • Kokenutratsastaja

      Ensimmäiseksi hevoseksi ei IKINÄ kannata ostaa ravuria ellei ole harrastanut noin yli 6v (ainakin!) koska ravurit kuumuvat helposti ja laukka on vaikea opettaa! Ensimmäiseksi hevoseksi puolen vuoden ratsastuksen kokemuksella rauhallinen pieni poni ja kokeneet ratsastajat lähelle! Ja hinnasta ei kannata hevosta ostaa vaan luonteesta!! Et ole valmis!

    • bita10

      Mäkin oli heti kun olin ratsastanut vaanvuoden et haluun oman hevosen(ihan älytöntä ja vanhempani ei tiedä hevosista mitään) Nyt ymmärrän paljon paremmin kaikki nuo asiat. Kannattaa ottaa ensin esim ylläpitoon hevonen ennen kun ostat. Siinä oppii hevosen omistajan arkea

    • ploso

      vanhempasi eivät ole hevosihmisiä ja teillä on oma talli?!

    • justyna

      Mitä sitten, ploso? Maalla on hyvin yleistä, että pihapiirissä on joku rakennus joka on joskus ollut talli, tai josta saisi helposti tehtyä tallin. Ja maalla asuu muitakin kuin hevosihmisiä.

    • YlpeäTäti

      Olen sillä kannalla että sinun ei kannata hankkia hevosta:) Ei VARSINKAAN noin vanhaa ja kouluttamatonta(?). Ongelma kohtia ovat 1. Olet ratsastanut vielä todella vähän. 2. Hevonen on OIKEASTI kallis hankinta! Ei niinkään se summa jonka ratsustasi maksat, vaan sinulla täytyy olla rahaa säästössä heppaa varten(esim. Eläinlääkärin palvelut, kengitykset ym.) vähintään 800€. Tuosta iästä saattekin kuulla tarinan! Kaksitoista vuotias todellinen heppastelia pystyisi kyllä huolehtimaan hepasta jotenkuten, mutta minäpä tiedän yhden hienon tapauksen tähän koulutukseen liittyen! Eräs nyt 13v tyttö, sanotaan nyt vaikka Emmi, löysi kavereidensa kanssa pyöräillessään pienen maalaistallin metsätieltä. Pian likat kävivät hoitamassa niitä kahta hevosta jotka tallilla olivat, siis vain kaksi heppaa. Siitä n. 3kk meni kun Emmi vastoin ystäviään tahtoi päästä ratsastamaan suuremmalla hevosella. Hän meni siis kysymään tallin omistajalta. Tuo omistaja nauroi Emmille ja sanoi että suurempi hevonen, kutsuttakoon ruunaksi, oli eläkkeellä. 9 vuotias hevonen jo eläkkeellä!? No kuitenkin Emmi sai lopulta luvan ja omistaja hankki taluttajankin, koska hepalla oli viimeksi ratsastettu viime kesänä kun se oltiin repäisty radalta ja yritetty ratsuksi, mutta se jäi yhteen kesään Ypäjällä. Niin Emmi ja toinen hänen ystävistään ratsastivat ruunalla. Kerran. Talvella he ratsastivat toisen kerran. Sinä keväänä Emmiä alkoi ärsyttää se että tuo ruuna seisoi joutilaana kaiket päivät. Hän alkoi siis liikuttaa sitä maasta käsin. Emmillä ei ollut edes mahdollisuutta juoksuttaa heppaa joten hän käveli sen kanssa laitumella tai tarhassa ja silloinkin ruuna yleensä karkasi, koska ei osannut tulla taluttaessa nätisti. Noh... Sitten Emmi alkoi työstämään tuota ongelmaa. Hän teki töitä ja tuloksena sai tuon hevosen seuraamaan itseään! Hän esitteli työtään muille tytöille, jotka olivat koko ajan vain halunneet syötellä ja harjailla hevosia. He olivat kiinnostuneita, mutta Emmi ei ottanut heitä mukaan ruunan kanssa touhuamiseen, koska se oli hänen ja hevosen välinen tilanne. Eräänä kevään päivänä, kun ruuna jo osasi talutus temputkin, Emmi halusi jälleen ratsastaa. Hänen ystävänsä yrittivät estää häntä! Hän kuitenkin oli löytänyt vanhat, turpahihnattomat työ suitset joissa oli vain suora kuolain, mutta se riitti hänelle. Silloin Emmi ravasi hepalla ensimmäisen kerran, mutta myös putosi ensimmäisen kerran, koska meni ilman satulaa. Siitä lähtien Emmin ja hevosen yhteistyö on ollut hyvin voimallista. Tottakai niin nuori tyttö tekee virheitä, pahojakin virheitä! Mutta yleensä ne ovat korjattavissa. Emmi ei laita painetta ruunaan ja nyt he ovat onnistuneesti ratsastaneet ensimmäisiä laukkoja! Hevonen pitää Emmistä ja kunnioittaa häntä. He jopa rapsuttavat toisiaan välillä, mutta Emmi voi aina komentaa hevosen pois, jos se tulee liian lähelle tai isottelemaan. Eli JO HEVOSEN JA IHMISEN VÄLINEN SUHDE VOI SAADA PALJON AIKAAN, MUTTA SIIHEN TARVITAAN KÄRSIVÄLLISYYTTÄ JA OIKEAA TUNNETTA!!! Hevosta ei kouluteta niinkuin kirjoissa, joissa ratsastaja rakastuu ongelma varsaan joka alkaa tottelemaan vain häntä ja blaa blaa... Mutta kun hevonen kunnioittaa se myös, oikean ratsastajan kanssa, tekee!

      Olen puhunut:D

      • ndwefrg

        Toi sun tarinas oli niin kaukaa haettu :D


    • Jos sun vanhemmat ei tiedä mitään hevosista ja olet itsekkin ratsastanut n. Puoli vuotta niin kannattaa harkita hevosen ostoa ja lukea niistä vähän enemmän.
      Hevoset on kuitenkin aika vaikeita ja kalliita eläimiä että siinä menee todella paljon rahaa.
      Jos se hevonen mitä olisit ostamassa niin on vaikea tai villi niin kannattaa ostaa joku todella kiltti ja luotettava ensimmäiseksi hevoseksi.
      Jos et kuitenkaan ole vielä valmis ihan omaan hevoseen niin suosittelen vaikka ottamaan hevosen vuokralle tai ylläpitoon, että ei tarvitse ihan itse siitä huolehtia.
      Monilta talleilta saa myös hoitohevosen niin kannattaa ensin niillä aloittaa.

    • suzu-98

      Aloittaja tyydy nyt vain niihin ratsastustunteihin . Et todellakaan ole valmis hevosen omistajaksi

    • E-93

      HEVOSTA EI VOI PITÄÄ YKSIN VAIKKA MIKÄ ROTU OLISI KYSEESSÄ! SE ON LAUMAELÄIN! Mistä aijot n.600-1000 € /kk rahaa hankkii?
      Ei noin nuorelle ja vasta VASTA puoli vuotta ratsastaneelle voi hankkia todellakaan mitään vanhaa polle ravuria! Osaatko sää edes hoitaa hevosia!?

    • Sivustaseuraajan

      Ylläoleviin lisäten. Minne ajattelit lannat kipata? Nekin pitää asiallisesti hävittää joka maksaa eikä niitä saa mihinkään metsään käydä kippaamassa. Ne kuivitteetkin maksavat ja sitten onkin mukavaa jos hevonen sairastuu eikä rahaa hoitoon löydy

    • Aikakokenutridaaja

      Olen ridannut kohta 6 vuotta, tietenkin haluan oman hevosen ja halusin silloinkin kun alotin ridauksen, osaan kaikki perusasiat ja osaan pitää omaa hevosta mutta haluan ensiksi olla vanhempi ja osata enemmän vaikka tiedän melkein kaiken hevosen omistuksesta. Kun osasin jo puolet omistuksesta minulle ehdotettiin hoitoponia joten aloin hoitamaan yhtä ihanaa Conemaraa Coolia. Pelkästä hoitamisesta oppii paljon, pesemään kuppeja ja kamoja jne... Nyt olen harkitsemassa vuokraponin hankkimista yksin tai yhden kaverini kanssa, koska vuokraamisesta oppii todella paljon. Kun olen vuokrannut pari vuotta silloin alan harkita varmaan hevosen ostoa. MUISTA HEVOSEN PITÄMINEN MAKSAA AIKAS PALJON JA VIELÄ KUN ET OLE EDES KOKENUT. Älä ota vielä hevosta eikä edes kannata harkita mutta kannattaa otta hoitoponi jos tallilltasi saa hoitoponin.
      Siinä oli mun mielipide siitä ostosta

    • Ratsastaja05

      Anteeksi, mutta älä osta hevosta vielä. Hevonen tarvitsee lauma toverin, eli joutuisit ostamaan kaksi hevosta. Älä missään nimessä osta ravuria jotan ei ole ratsu koulutettu. On kokemusta jos pistät sille vauhtia vauhti ei tule pysähtymään helpolla. Itselleni meinasi käydä hullusti ei ollut tarpeeksi voimaa pysäyttää hevosta. Tarvitset enemmän kokemusta. Myöhemmin voit vaikka hankkia kaksi settistä. Niillä et ehkä pysty ratsastaa mutta voi ajaa, opettaa temppuja ja tehdä vaikka mitä! Mutta älä hanki vielä hevosta/ponia.

    • Ratsastaja05

      Noin vanhaa hevosta ei kannata hankkia. Omistat sen ehkä kuukauden ja sitten hepan jänne katkeaa. Ravi uran käynneillä hevosilla on usein jalat menneet heikoiksi.

    • ensuosittele

      et todellakaan osta hevosta pilaat sen kun et ole ratsastanut kun vain noin vähän

    • Anonyymi

      Itse haluasin myös hevosen ja olen ratsastanut 6 vuotta mutta kun oikeasti olen miettinyt asiaa tarkemmin kysynyt vanhemmilta niin ymmärrän sen miksi ostaa hevonen kun ei ole rahaa tarpeeksi kuka sitä hoitaa kun olen ammattikoulussa ei kukaan se etten asu maalla joten vaikea laittaa vaan koti pihalle hevosta ei ole edes tallia kuka maksaa rokotukset kuka maksaa ruuat mun ne pitäisi maksaa kaikki kulut ynnä muut mitä hevosen kanssa pitää toimia/tehdä kun mietin tätä ei mun rahat riitä mitenkään hevosen ylläpitoon joten suosittelisin että kävisisit ratsastustunneilla pelkästään ja opettelet enemmän hevosen kanssa asioita jos olet ratsastanut puoli vuotta se ei ole tarpeeksi minun mielestäni sulla pitäisi olla ennemmän kokemusta hevosista en ottaisi vielä sinun iässäsi hevosta itsellesi sit jos hevoselta menee jalka rikki tai poikki mitä teet? Kun ei ole varaa maksaa eläin lääkäriä? Uskon että olet hyvä ratsastaja ja tulet hyvin toimeen hevosten kanssa en sano tätä asiaa pahalla vaan sillä että haluan tsempata sua ratsastuksessa ja siinä että susta tulee hyvä ratsastaja kun itse mietin hankkia hevosta tulin siihen päätökseen että jos joskus tulevaisuudessa haluan oman hevosen ostan sen myöhemmin jos on varaa siihen ja muutan asumaan maa seudulle sitten jos se aika tulee itse tykkään hoitaa hevosia ja se on kivaa mutta sitä voi tehdä tallilla esim pyytää hoito hevosta itselleen

    • Anonyymi

      Ja vielä lisäys olen 6 vuotta harrastanut ratsastusta enkä vieläkään ole valmis ostamaan itselleni hevosta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe