Sydän kovilla?

rva_Jestasson

Olen innokas lenkkeilijä ja kuntosalillakävijä - aloitin kuntoilun 16-vuotiaana ja olen koko ikäni ollut hoikka ja hyvässä kunnossa, tupakoimaton jne. - nyt 45-vuotias nainen.
Minulle iskee muutaman kerran vuodessa kovemman urheilun aikana hämmentävä oire, joka alkoi jo 17-vuotiaana: kesken innokkaan painonnostotreenin suunympärys puutuu tunnottomaksi ja huuliin tulee suonenveto, ylähuuli kouristuu suoraksi alaspäin, enkä hallitse suun liikkeitä. Tällöin kykenen puhumaan vain vaivoin.
Olen aina "hoitanut" suunympäristön tunnottomuuden ja kouristelun menemällä kuntosalin wc-tiloihin piiloon odottamaan, että kouristus menee ohi. Tähän liittyy myös huimausta ja hengitysvaikeuksia.
Välillä suun kouristelu, hengenahdistus, huimaus ja tasapainohäiriö iskee kesken pitkän venyttelyn ulkona juoksulenkillä, joskus kouristelu alkaa kun olen valvonut yli vuorokauden. Kerran pururadalla minua luultiin humalaiseksi.
Ystävä ei ymmärtänyt lainkaan, vaan käski lopettaa "irvistelyn", kun se iski työpaikalla. Terveyskeskuslääkäri ei ollut koskaan kuullutkaan mistään tällaisesta.
Itse epäilen sydämen rasitusta, sitä että minulla on piilevä taipumus infarktiin.
Takana on kaksi TIA-kohtausta, toinen 24-vuotiaana saunomisen ja meressäuinnin yhteydessä. Silloin paitsi suu puutui, sydän hakkasi ja huimasi, myös kaaduin maahan ja menetin puhekykyni. Mongersin sanoja enkä ymmärtänyt puhetta, en tiennyt missä ja kuka olen. Kohtaus meni ohi alle 10 minuutissa.
Ensimmäinen TIA-kohtaus tuli 17-vuotiaana saavuttuani työpaikalle polkupyörällä yli 20 asteen pakkasessa. Menin tajuttomaksi päästyäni sisään, tajunta palasi vähitellen siten etten aluksi käsittänyt "mitä kieltä" työkaverit puhuivat, en ymmärtänyt puhetta, en kyennyt nousemaan lattialta, sydän hakkasi kivuliaasti ja tunsin tukehtuvani. Aloitin vartin päästä työt.
Lääkäri totesi ettei TIA-kohtausta voi tulla 2-kymppiselle,eikä varsinkaan alle 18-vuotiaalle.
Vähättely ja kieltäminen ärsyttää.
En halua lääkkeitä enkä suuria sydäntutkimuksia - haluan tietää mistä on kyse, miten sen voi ehkäistä ja millaisia kokemuksia muilla on.

4

69

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • s...s
    • kalkkeutuvatverisuonet

      Syöthän kunnolla ja myös lepäät?

      Vaikuttaa joltain ylirasitustilalta tai hapenpuutteelta.

      Infarktin saa, kun verisuonet kalkkeutuvat.

    • Syöpätohtori

      Katso ittelles toyboy ja pane sitä viis kertaa viikossa ruokatunnilla. Oireet ei häviä, mutta loppuelämäsi, siis kovin lyhyt, on nautittavampi. Älä ota kakkoseen.

    • sternbach

      "Itse epäilen sydämen rasitusta, sitä että minulla on piilevä taipumus infarktiin."

      Hieman liian pitkalle meneva johtopaatelma. Nuo oireet eivät sovellu angina pectorikseen.

      Jos haluat varmuuden tästa, niin rasitustesti kuntopyöralla ajettaessa ja rasitusta tasaisesti lisaamalla piuhat rinnassa hiinni.. Se ei periaatteessa eroa normaalista sydanfilmista mulla tavalla, kuin se tehdaan rasituksen alla..

      Sitten vain katsellaan tietokoneelta esimerkiksi sydamen sinusrytmita Q - T jaksojen pituuksia jne.

      Tarvittaessa varjoainekuvaus, jolloin sydamessa paljastuu jo olevat tukkeumat tai tukkeuman alut.

      Hyvin harvoin kuntoilevalla ihmisella on kuitenkaan infarctivaaraa, joten suosittelelin olemaan sen asian suhteen huoleton.

      Sen sijaan edellinen kirjoitus hypeventilaatiosta (lainaus) :

      " Hyperventilaatio? Kun oireena on tuollaista suun ympäristön puutumista, huimausta ym. Kaikki oireet täsmäävät. Jospa hengität huomaamattasi treenatessasi liian kiivaasti, jonka seurauksena veren hiilidioksiditaso laskee liian alas ja aiheuttaa nuo oireet? Yritä seuraavan kerran oireiden alkaessa tietoisesti hidastaa ja rauhoittaa hengitystäsi."

      Hyperventilaation (=tarpeeton liikahengitys) oireet ovat veren happipitoisuuden noustessa liiallisen korkeaksi hyvin moninaiset. Hengenvaarallisia ne eivat ole, mutta hyvin kiuslallisia.

      Kokeile keskikokoikeen paperipussiin hengittamista tasaisesti, jotta veren hiididioksiidipitoisuus alkaa paasta kohdillensa

      Pahoitta tapauksissa hyperventilaatiokohtauksen pysayttaa oraalisesti annettu 20 mg diazepaamiliuos (mixtuura), mutta tätä en suosittele, koska se voi johtaa jalkeenpain suuriin ongelmiin, vaikka acuutti kohtaus menisi ohi alle 15 minuutissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      42
      2217
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      51
      1738
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      40
      1553
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      43
      1511
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1469
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1440
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1371
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1281
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1245
    Aihe