Yhteinen aika parisuhteessa

yksinainenvaan

Miten te muut parisuhteessa elävät järjestätte yhteistä aikaa? Olettaen, että molemmilla on omat menot, työt, opiskelut ja lapsiakin. Sovitteko ja suunnitteletteko yhteistä aikaa etukäteen vai oletteko vain silloin kun se jomman kumman tai molempien aikatauluun sattuu sopimaan just sinä päivänä/hetkenä?

Kysyn siksi kun itsestäni on alkanut tuntua siltä, että mennään tällä hetkellä liikaa kumppanini menojen mukaan. Hän oikeastaan tulee ja menee mitään sen kummemmin ilmoittamatta ja saattaa olla välillä täysin "pimennossa" ettei ota mitään yhteyttä tai vain hyvin neutraalisti esim. viestittelee. Jos otan itsekkin etäisyyttä niin siihen hän reagoi ottamalla taas enemmän yhteyttä. Tuntuu vaan jotenkin siltä, että jokin ei nyt ole kunnossa tässä suhteessa. Käyttääkö mies minua vain hyväkseen saadakseen läheisyyttä ja seuraa? Hän kyllä sanoo rakastavansa, mutta ei kuitenkaan ota minua huomioon missään menojensa suunnittelemisessa. Oikeastaan on alkanut ärsyttää aika paljon sellainen olettamus, että nähdään vain silloin kun hän menoiltaan ehtii ja jos itse käyttäytyisin samoin niin ei varmaan nähtäisi juuri koskaan.

Ja olen yrittänyt puhua hänelle asiasta kerran, mutta sen seurauksena hän jätti minut. Pyysi kuitenkin itse oma aloitteisesti takaisin koska kuulemma rakastaa. Nyt en enää uskalla hänelle asiasta mitään puhua koska pelkään, että hän taas jättää jos kerron miltä minusta oikeasti tuntuu. Alanko siis pelaamaan ja temppuilemaan...eli maksan potut pottuina ja käyttäydyn samalla tavalla...menen ja tulen jne? Olisi vaan ehkä tällä iällä jo toivonut vähän aikuismaisempaa parisuhdetta, mutta ilmeisesti se on vain toiveunta.

8

159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gergegre

      On meitä myös miehiä joilla ei ole mitään elämää töiden jälkeen/viikonloppuisin, voisit vaihtaa meihin..

      • yksinainenvaan

        No en tiedä onko sekään hyvä asia jos ei ole mitään elämää...kyllähän sitä jotain muutakin sisältöä elämässä saisi olla. En halua sellaista parisuhdetta jossa elämä rajoittuu vain yhteen ihmiseen. Miksi se on joko tai...eikö ole olemassa mitään kultaista keskitietä. Kai se on vain vaikea löytää ihmistä joka ajattelisi samoin näistä asioista.


      • outojajuttujaon

        No ei ole, tässä olisi yksi sellainen ihminen, paitsi että minäkin olen nainen. Onkohan tämä vain naisten ajatus? Mutta oikeasti, minuakin ihmetyttää että ihmiset ovat niin mustavalkoisia, joko pitää olla koko ajan yhdessä tai sitten ollaan erillään ja nähdään tosiharvoin lähinnä kun sänkyseura kiinnostaa. Miksi näin, onko siinä sitten kysymys siitä, että ei uskalleta sitoutua, tai ei kiinnytä ja sitouduta niin hyvin, että toisella voisi olla omiakin juttuja. Minusta kumpikin tuollainen ääripään vaihtoehto tuntuu huonolta.


    • been_there_myself

      Elät harhakuvitelmissa. Ei ole olemassa mitään sellaista, kuin yhteinen aika. Eikä ole olemassa mitään sellaista, kuin parisuhde. Aina on vain kaksi ihmistä, jotka elävät omaa elämäänsä. Joskus he vain tekevät sitä jostakin syystä yhdessä ja tätä kuvitellaan parisuhteeksi. Parisuhde on valhe. Elä omaa elämääsi, et voi elää kenenkään muun elämää ja sinulla on vain tämä yksi elämä.

      Sinä et merkitse miehellesi mitään. Hän elää itselleen ja on onnellinen sillä tavalla. Ei hänellä välttämättä ole toista naista, vaan enemmän: hänellä on oma elämä - kenestäkään riippumaton, täysi, onnellinen elämä, jossa hän tekee mitä haluaa. Samalla hän on luultavasti tunnevammainen - kyvytön ymmärtämään, että hän samalla satuttaa jota kuta muuta. Hän tapailee sinua, koska se on hänestä mukavaa, niin kauan kun et rajoita hänen elämäänsä. Hän saa sinulta kehosi, eikä välitä tunteistasi ja ärsyyntyy, jos alat puhua niistä, sillä ne rajoittavat ja ahdistavat häntä. Hän haluaa olla vapaa, eikä kanna sinua tai välitä sinusta. Kelpaat hänelle vain niin kauan, kuin et rajoita häntä.

      Kyllä, hän käyttää sinua hyväksi, mutta hän ei tee sitä tietoisesti. Omasta mielestään hän ei varmasti käytä sinua hyväkseen. Hänellä vain ei ole empatiaa, eikä sympatiaa. Lämpö ja läheisyys - hän ottaa antamatta. Hänen maailmassaan ei ole tilaa toiselle ihmiselle, hän täyttää itse oman maailmansa.

      Älä kuitenkaan alennu pelaamaan tai temppuilemaan. Ole rehellinen itsellesi ja elä itsesi kanssa. Jos mies lähtee, anna mennä. Et omista häntä.

      Älä omistaudu miehellesi, omistaudu vain itsellesi. Sillä tavalla saatat saavuttaa onnellisen elämän. Ja jos joku mies - nykyinen tai seuraava - haluaa olla kanssasi ja se tuntuu sinusta hyvältä, niin anna hänen olla kanssasi. Jos ei tunnu hyvältä, niin näytä ovea.

      Mies on kertakulutushyödyke. Kerta voi olla mitä vain yhden yön ja loppuiän väliltä, mutta se on oma valintasi. Sen pitää olla, sillä itse elät valintasi kanssa, vikoineen kaikkineen. Valitse, jotta elät itse!

      • yksinainenvaan

        Mitä järkeä koko parisuhteessa sitten on jos kumpikin elää vain omaa elämää ja vain itselleen? Eikö silloin kannata pysytellä vain sinkkuna? Hän itse nimenomaan halusi parisuhteeseen kanssani ja puhuukin koko ajan parisuhteesta. En elä hänen elämäänsä vaan todellakin minulla on oma työ, omia ystäviä jne. Ei ole pelkoa siitä, että elämästäni puuttuisi sisältöä. Mielestäni parisuhde on sitä, että ottaa toisen ihmisen elämäänsä osaksi ja ottaa tämän myös huomioon suunnitellessaan menojaan koska haluaa kuitenkin viettää aikaa sen toisen kanssa? Saatat kyllä olla oikeassa siinä ettei hän minusta välitä ja haluaa tosiaan olla vapaa. Tiedän senkin, että jotkut naiset saattavat alistua tällaisiin kuvioihin vuosikausia toivoen jonkin muuttuvan. Onneksi en ole itse sellainen vaan tarpeeksi vahva kyllä irtaantumaan suhteista jotka ovat huonoksi itselleni.

        Jos tästä suhteesta tuohon mieheen ei mitään tule meidän erilaisen käsityksen vapaa-ajan vieton ja yhteisen ajan suhteen niin mistä sitten löytyy sellaisia miehiä jotka kykenevät normaaliin elämään eli käyvät töissä jne. mutta pystyvät kuitenkin myös vähän suunnitelemaan elämää eteenpäin ja ottamaan sen toisenkin osapuolen huomioon? Parisuhteessahan ei kannata elää jos haluaa elää vain itselleen omaa elämää. Olen ehdottomasti parisuhde tyyppiä eli haluan rakkautta antaa ja saada. Yksin oleminen ei ole minua varten enkä halua elää pelkästään vain itselleni ja omille jutuilleni vaan tasapainossa näiden asioiden kanssa.


    • Rakasonmuttaymmärtäis

      Ei se kyllä ole mitään rakastamista, jos hänen menojen mukaan pitää se elämä järjestää. Onko hän niin joustamaton ihminen, ettei kykene kanssasi kompromisseja tekemään? Itseltäkin loppui taannoin seurustelusuhde ja yksi syistä oli juuri se että mies on niin jääräpäinen ja itsellinen ihminen ettei osaa tulla vastaan ja joustaa omissa menoissaan ja näkee vaan ne omat menonsa tärkeinä. Ehkä siinä oli syynä myös se ettei hän vajaa nelikymppisenä ole ollut pidemmässä parisuhteessa kertaakaan, joten hän ei ole edes oppinut sitä toisen ihmisen luontaista huomiointia ja se on vasta lapsen kengissä, lisäksi taustalla on myös jonkinlaista pelkoa sitoutua. Tuon suhteen myötä itse kaipaan juuri sitä yhteistä tekemistä ja menoja, mulle ei vaan sovi pelkkä seksiin pohjautuva suhde, jossa kummallakin on se oma elämä eikä muuten tutustuta syvemmin ollenkaan ja koeta sitä mehenkeä.

    • koodeVilla

      Te ette siis asu yhdessä? Ette jaa arkea? Kuinka pitkä suhde on takana? Joillakin menee hyvinkin pitkään, että ei vielä halua ns. sitoutua arjen tasolla, vaan tutustella hiljaa. Kyllä menkin mieheni kanssa aikanaan elettiin niin reilusti yli vuosi. Tavattiin kun ehdittiin, ja muut asiat meni helposti edelle. Molemmilla. Se sopi siihen hetkeen. Sitouduttiin hiljalleen ajan kanssa, ja alettiin jakamaan arkea yhdessä. Nykyisin siis yhteinen kotikin, perhe.

      Me emme juuri lupia kysele omiin menoihin edelleenkään, mutta huomioimme kyllä, että mitä toinen ajattelee. Mies reissaa paljon töiden takia, niin eipä siitä juuri kysellä. Lisäksi on harrastusmenoja yms. Niistä jonkin verran puhutaan, ainakin jos on pidempiä pätkiä. Mutta ei varsinaisesti kysellä lupaa, vaan varmistetaan ettei ole mitään päällekkäistä jo sovittu tms. Joskus saattaa mies kysyä, että onko ok... Mutta harvemmin. Kyllä mulle aina onkin ok, joten turha olis kysellä.

      Toki meillä on yhteistä aikaa iltaisin kun lapset menee nukkumaan useana iltana joka viikko. Eli varsinaisesti ei tarvitse enää kauheasti suunnitella toistemme nökemistä, kun se on osa arkea. Viikonloppuisin touhutaan koko perheen voimin, ja niitä jonkun verran suunnitellaan yhdessäkin. Tai sitten ei. Voi olla niitä omiakin menoja, miehellä enemmän.

      Ainoastaan tuo että mies on kerran sut jättänyt, särähtää mun korvaan. Jos jättää siksi, että puhut fiiliksistä, niin mieti: jättikö siksi mitä tunsit, vai ilmaisitko asian jotenkin väärin? Ethän motkottanut ja mäkättänyt? Jos osaat keskustella rakentavasti fiiliksistäsi, niin tee se. Ja aivan ehdottomasti lopeta miehen kautta eläminen! Ehdottomasti otat oman elämäsi omaan haltuusi! Odottelemalla ja lupia kyselemälläkö sinä haluat elää? Et sinä onnea niin saavuta, menee hankalaksi. Kyllä sitä yhteistä aikaa tulee, kun toista alkaa kaipaamaan. Ei pidä olla iilimato.

      Eli, nyt heti alat sopimaan omia menoja! Katso miten se vaikuttaa miehen toimintaan. Toista et voi muuttaa, mutta itseäsi voit. Ja sen kautta muiden kohtelu sinua kohtaan saattaa myös muuttua.

      Eikä sun tarvitse olla suhteessa vain siksi, että mies sanoo rakastavansa.

    • Neritta

      Asutaan yhdessä, pitkä parisuhde, ei lapsia. Käytännöt menee jotenkin niin, että menoista ilmoitetaan ajoissa, jos ne on säännöllisiä tai jos on yötä poissa. Alkukuusta katsotaan yhteiset tilaisuudet seinäkalenterista, välillä tehdään ihan keskenään treffejä. Muuten sitten riittää ilmoitusasiana jos on jotain menoja.
      Yhteistä aikaa on arkisin useimmiten viikonloppuaamuina. Yhteisenä harrastuksena on matkustus, jolloin ollaan sitten tiiviimmin yhdessä. Meille on sopinut näin, molemmilla on oman tilan tarvetta. Siitä kannattaakin keskustella ihan neutraalisti että kuinka paljon sitä omaa aikaa tarvitsee.
      Joskus mieheni on tosi paljon poissa. Silloin olen yleensä ottanut jonkin kurssin tai vastaavan ettei tarvitse yksin kotona virua. Mies puolestaan alkaa helpommin mököttää jos mulla on liikaa menoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1620
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      1
      1146
    Aihe