mistä löytää windows 10 käynnistyksessä

elisa16

mukaan lähtevät ohjelmat ja mitkä niistä voi poistaa ja mitä ei missään nimessä saa poistaa.Ongelma on hidas käynnistys noin 2 min kone on läppäri.

86

211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sillälöytyy

      Ccleaner

      • Wapushaukka

        Kuuleppa Vapunen, mikä vika on windowsin käynnistyksen hallinnassa?
        Ei mitään järkeä asennella jotain ulkopuolisia koneen sotkijoita.

        Aloittajalle: Paina ctrl,alt ja delete.


      • vapus-ruis-rääkkä

        Lukutaidottomat ja luettua ymmärtämättömät eivän näköjään osaa vastata aloittajan kysymykseen.
        "mitkä niistä voi poistaa ja mitä ei missään nimessä saa poistaa"


      • Wapushaukka
        vapus-ruis-rääkkä kirjoitti:

        Lukutaidottomat ja luettua ymmärtämättömät eivän näköjään osaa vastata aloittajan kysymykseen.
        "mitkä niistä voi poistaa ja mitä ei missään nimessä saa poistaa"

        Kerroppa sinä kun toedät mitä ohjelmia aloittajan koneella majailee.


      • vapus-ruis-rääkkä
        Wapushaukka kirjoitti:

        Kerroppa sinä kun toedät mitä ohjelmia aloittajan koneella majailee.

        En nyt ehdi vaihtamaan kymppiin, oletuksena samat paskat varmaan löytyisi .
        Ei minulla ainakaan aamupäivällä ollut mitään poistettavaa siksi en suositellut edes poisto-ohjelmia/juttuja.
        Eilen kokeilin kyllä Revoa poistoon ja siitä huomasin ettei palautuspiste-homma toiminut, nyt sekin toimii.


      • Alpertille
        vapus-ruis-rääkkä kirjoitti:

        En nyt ehdi vaihtamaan kymppiin, oletuksena samat paskat varmaan löytyisi .
        Ei minulla ainakaan aamupäivällä ollut mitään poistettavaa siksi en suositellut edes poisto-ohjelmia/juttuja.
        Eilen kokeilin kyllä Revoa poistoon ja siitä huomasin ettei palautuspiste-homma toiminut, nyt sekin toimii.

        ja aloittajalla on siis täysin sama kone, samat komponentit ja ohjelmat kuin sinulla, hienoa albert.


      • vapus-ruis-rääkkä
        Alpertille kirjoitti:

        ja aloittajalla on siis täysin sama kone, samat komponentit ja ohjelmat kuin sinulla, hienoa albert.

        Sama "paska" käyttis, en minä siitä mitään ole poistamassa.
        Ja sixtoisex neuvokaa aloittajaa älkääkä rämiskö kaikkea turhanpäiväistä, vitun-albertit.


      • Alpertille
        vapus-ruis-rääkkä kirjoitti:

        Sama "paska" käyttis, en minä siitä mitään ole poistamassa.
        Ja sixtoisex neuvokaa aloittajaa älkääkä rämiskö kaikkea turhanpäiväistä, vitun-albertit.

        Täysin mahdotonta neuvoa kun ei kerrora mitä ohjelmia koneessa pyörii, sama kun sinulta kysyisi että mitä minä poistan koneelta, siellä kun on asennettuna paljonkin ohjelmia.


      • hmhmhm

        Paina Windows nappi R

        kirjoita

        services.msc

        Sieltä voit ottaa ylimääräisiä palveluita pois käytöstä, siellä myös lukee mikä palvelu tekee mitäkin.

        Sitten Windows nappi R

        msconfig

        Sieltä löytyy lisää.


      • hmhmhm
        hmhmhm kirjoitti:

        Paina Windows nappi R

        kirjoita

        services.msc

        Sieltä voit ottaa ylimääräisiä palveluita pois käytöstä, siellä myös lukee mikä palvelu tekee mitäkin.

        Sitten Windows nappi R

        msconfig

        Sieltä löytyy lisää.

        Ja näiden lisäksi, jos jokin ohjelma aina käynnistyy winukan käynnistyessä, niin ohjelman omista asetuksista, ota ruksi pois, kohdasta jossa sanotaan, että käynnistä kun windows käynnistyy.

        Siinä se, mitään muuta ei tarvitse tehdä. Ccleaner on turhake, sitä ei tarvita tässä hommassa.


    • ccleaner_turha

      msconfig

    • Windows huolehtii niistä itse kunhan olet asentanut sovellukset asianmukaisesti sovelluskaupasta.

      • M_Karva

        Windowsiin ei ole mikään pakko tai järki asentaa sovelluskaupasta mitään, nyt ei puhuta sinun horisemastasi rt windowsissta, kumma kun se ei mene jakeluun että windows ei ole yhtärajoittunut kuin vaikkapa Ubuntu johon ei saa ohjelmia kuin sovelluskaupasta ja sieltäkään ei kunnollisia löydy.


      • M_Karva kirjoitti:

        Windowsiin ei ole mikään pakko tai järki asentaa sovelluskaupasta mitään, nyt ei puhuta sinun horisemastasi rt windowsissta, kumma kun se ei mene jakeluun että windows ei ole yhtärajoittunut kuin vaikkapa Ubuntu johon ei saa ohjelmia kuin sovelluskaupasta ja sieltäkään ei kunnollisia löydy.

        Kerro miksi sitten pitäisi asentaa joku rajoittunut Windows kun voisit asentaa DOSsin? Kun kerran tykkään vanhasta roskatekniikasta.

        Ubuntussa ei ole mitään rajoitteita mistä ohjelmat asentaa. Sen sijaan Windowsiin ei yksinkertaisesti saa uudella tekniikalla toimivia ohjelmia muualta kuin sovelluskaupasta ja ei myöskään ole mahdollista tehdä niitä muuten.


      • M-Karva
        M-Kar kirjoitti:

        Kerro miksi sitten pitäisi asentaa joku rajoittunut Windows kun voisit asentaa DOSsin? Kun kerran tykkään vanhasta roskatekniikasta.

        Ubuntussa ei ole mitään rajoitteita mistä ohjelmat asentaa. Sen sijaan Windowsiin ei yksinkertaisesti saa uudella tekniikalla toimivia ohjelmia muualta kuin sovelluskaupasta ja ei myöskään ole mahdollista tehdä niitä muuten.

        Tänään tehty ohjelma ei ole roskaa ja vanhaa, dos ohjelmia et saa uutena mistään.
        Ne työpöytäpuolen normaalit sovellukset joita windows 7 ollaan totuttu käyttämään ei ole vanhentuneita vaikka sinä sekoilet sellaista, pysy sinä vaan niissä lääppimis ohjelmissa.


      • M-Karva kirjoitti:

        Tänään tehty ohjelma ei ole roskaa ja vanhaa, dos ohjelmia et saa uutena mistään.
        Ne työpöytäpuolen normaalit sovellukset joita windows 7 ollaan totuttu käyttämään ei ole vanhentuneita vaikka sinä sekoilet sellaista, pysy sinä vaan niissä lääppimis ohjelmissa.

        "dos ohjelmia et saa uutena mistään."

        http://www.freedos.org/
        http://www.delorie.com/djgpp/

        "Ne työpöytäpuolen normaalit sovellukset joita windows 7 ollaan totuttu käyttämään ei ole vanhentuneita vaikka sinä sekoilet sellaista, pysy sinä vaan niissä lääppimis ohjelmissa."

        Windows 7:lla toimii tosiaankin nykyaikaiset työpöytäpuolen sovellukset selaimen kautta. Natiivisti ei saa kuin vanhaa tekniikkaa.


      • M-sekoilee
        M-Kar kirjoitti:

        "dos ohjelmia et saa uutena mistään."

        http://www.freedos.org/
        http://www.delorie.com/djgpp/

        "Ne työpöytäpuolen normaalit sovellukset joita windows 7 ollaan totuttu käyttämään ei ole vanhentuneita vaikka sinä sekoilet sellaista, pysy sinä vaan niissä lääppimis ohjelmissa."

        Windows 7:lla toimii tosiaankin nykyaikaiset työpöytäpuolen sovellukset selaimen kautta. Natiivisti ei saa kuin vanhaa tekniikkaa.

        Eipä se dos kuule ole enää windowsissa ollut käytössä kuten ennen oli pakollisesti kaikki asennettava dos lehotteessa, nkyään ollaan oltu pitkään jo graaisella työpöydällä, esim. uusimmat photoshopit ostetaan työpöytäversiona joten mitä sinä siinä kitiset ja vikiset, pysy sinä niisä lääppimisohjelmissa jos luulet niiden olevan ainoita .
        Mistään työpöytäpuolen selainohjelmista ei ole kyse, leikitkö oikeasti idioottia vai oletko sellainen?


      • M-sekoilee kirjoitti:

        Eipä se dos kuule ole enää windowsissa ollut käytössä kuten ennen oli pakollisesti kaikki asennettava dos lehotteessa, nkyään ollaan oltu pitkään jo graaisella työpöydällä, esim. uusimmat photoshopit ostetaan työpöytäversiona joten mitä sinä siinä kitiset ja vikiset, pysy sinä niisä lääppimisohjelmissa jos luulet niiden olevan ainoita .
        Mistään työpöytäpuolen selainohjelmista ei ole kyse, leikitkö oikeasti idioottia vai oletko sellainen?

        Mutta kun sinä tykkäät niistä vanhan ajan tekniikoista.

        Nykyaikana sitten on viimeiset 3v menty kokoruudulla WinRT tekniikalla ja Windows 10 nyt tuo WinRT:n työpöydälle myös.

        "Mistään työpöytäpuolen selainohjelmista ei ole kyse, leikitkö oikeasti idioottia vai oletko sellainen?"

        Windows ympäristöissä on käytetty yleensä selaimella ohjelmia. Uusien natiivien Windowsohjelmien tekeminen oli aika kuollutta ennen Windows 8:a ja nyt ne natiivit ohjelmat saa myös työpöydälle. Vanhoista DOS yms. Windows 2000 aikaisista rupuohjelmista hankkiuduttu eroon jo Windows 7:n siirryttäessä.


      • M-trollaaja
        M-Kar kirjoitti:

        Mutta kun sinä tykkäät niistä vanhan ajan tekniikoista.

        Nykyaikana sitten on viimeiset 3v menty kokoruudulla WinRT tekniikalla ja Windows 10 nyt tuo WinRT:n työpöydälle myös.

        "Mistään työpöytäpuolen selainohjelmista ei ole kyse, leikitkö oikeasti idioottia vai oletko sellainen?"

        Windows ympäristöissä on käytetty yleensä selaimella ohjelmia. Uusien natiivien Windowsohjelmien tekeminen oli aika kuollutta ennen Windows 8:a ja nyt ne natiivit ohjelmat saa myös työpöydälle. Vanhoista DOS yms. Windows 2000 aikaisista rupuohjelmista hankkiuduttu eroon jo Windows 7:n siirryttäessä.

        Joku järki sentään, luuletko että esim. steam pelit on dos pelejä ja ne käynnistellään samoin kuin aikanaan dos kehotteessa, tuskin luulet kunhan vaan leikit tyhmää ja näsäviisastelet.
        Työpöytäsovellukset on ihan nykyajan tekniikkaa ja mitä se sulle kuuluu mitä muut käyttää, käytä sinä vaan niitä sovelluskaupan sovelluksia ja lopeta tuo idiotism, mikään rt windows ei kuuluu tähän millään tavalla ja edes mitään uusia photoshoppeja ja steam pelejä sun muuta et edes sieltä kaupasta saa, et tule varmaan koskaan saamaankaan.
        Olet kyllä palstan pahimpia trolleja.


      • Steamista löytyy kyllä paljon vanhalla tekniikalla tehtyjä pelejä. On varmasti jotain nykyaikaisia HTML5 sovelluksia käärittynä johonkin Qt:n webkomponenttiin tai vastaavaan mutta Microsoftin sovelluskaupassa on tietääkseni vain uudella tekniikalla toimivia sovelluksia.

        Sama pätee muuten Google Playhin ja App Storeen, että niistä on siivottuna vanha kura. Ne kun on aloitettu puhtaalta pöydältä.

        Valitettavasti Ubuntun sovelluskaupassa on myös vanhaa tekniikkaa paljon, että se on vähän vastaava kuin Steam, mutta tässä nyt on kyllä se juttu että Canonical on siirtänyt sitä tekniikkaa tasaisesti uudempaan tuomalla uusia rajapintoja ja vanhoja päivitetty vähitellen. Microsoft sitten repäisi kerralla puhtaalta pöydältä sen sovelluskaupan Applen ja Googlen tapaan, että siellä on vain uutta tekniikkaa.

        Windowsissa vanha kura on Microsoftin sovelluskaupan ulkopuolella ja sitä karsitaan sieltä pois. Ubuntussa vanhaa kuraa on sovelluskaupassa sekaisin uuden kanssa ja sitä päivitetään siellä uudemmaksi vähitellen.

        Ubuntussakin tälle tehdään nyt astetta radikaalimpaa siivousta Ubuntu 16.04 LTS:n myötä, että tehdään uusi paketointi ja niiltä edellytetään vähän enemmän mikä rajapinta on käytössä ja siinä yhteydessä varmaan karsiutuu tavaraa pois.

        "Työpöytäsovellukset on ihan nykyajan tekniikkaa"

        Niin? Kyse onkin rajapinnoista. Nykyajan työpöytäsovellukset Windowsissa tehdään WinRT tai HTML5 rajapinnalle. Ubuntussa taas Qt5 ja HTML5 rajapinnoille, noin esimerkiksi.

        Windows 8 RT ei liity mitenkään tähän. WinRT on rajapinta, ei Windows.

        "edes mitään uusia photoshoppeja ja steam pelejä sun muuta et edes sieltä kaupasta saa"

        Ne pelit siirtyy Windows ympäristössä Steamista Microsoftin kauppaan vähitellen, ja Microsoftin sovelluskaupasta saa jo Visual Studion ja MS Officen lukuversiot mutta kohta siellä koko MS Office. Photoshopilla voi kestää kun on niin laaja ohjelma, että ei ole hetken muutos.


      • M-troller
        M-Kar kirjoitti:

        Steamista löytyy kyllä paljon vanhalla tekniikalla tehtyjä pelejä. On varmasti jotain nykyaikaisia HTML5 sovelluksia käärittynä johonkin Qt:n webkomponenttiin tai vastaavaan mutta Microsoftin sovelluskaupassa on tietääkseni vain uudella tekniikalla toimivia sovelluksia.

        Sama pätee muuten Google Playhin ja App Storeen, että niistä on siivottuna vanha kura. Ne kun on aloitettu puhtaalta pöydältä.

        Valitettavasti Ubuntun sovelluskaupassa on myös vanhaa tekniikkaa paljon, että se on vähän vastaava kuin Steam, mutta tässä nyt on kyllä se juttu että Canonical on siirtänyt sitä tekniikkaa tasaisesti uudempaan tuomalla uusia rajapintoja ja vanhoja päivitetty vähitellen. Microsoft sitten repäisi kerralla puhtaalta pöydältä sen sovelluskaupan Applen ja Googlen tapaan, että siellä on vain uutta tekniikkaa.

        Windowsissa vanha kura on Microsoftin sovelluskaupan ulkopuolella ja sitä karsitaan sieltä pois. Ubuntussa vanhaa kuraa on sovelluskaupassa sekaisin uuden kanssa ja sitä päivitetään siellä uudemmaksi vähitellen.

        Ubuntussakin tälle tehdään nyt astetta radikaalimpaa siivousta Ubuntu 16.04 LTS:n myötä, että tehdään uusi paketointi ja niiltä edellytetään vähän enemmän mikä rajapinta on käytössä ja siinä yhteydessä varmaan karsiutuu tavaraa pois.

        "Työpöytäsovellukset on ihan nykyajan tekniikkaa"

        Niin? Kyse onkin rajapinnoista. Nykyajan työpöytäsovellukset Windowsissa tehdään WinRT tai HTML5 rajapinnalle. Ubuntussa taas Qt5 ja HTML5 rajapinnoille, noin esimerkiksi.

        Windows 8 RT ei liity mitenkään tähän. WinRT on rajapinta, ei Windows.

        "edes mitään uusia photoshoppeja ja steam pelejä sun muuta et edes sieltä kaupasta saa"

        Ne pelit siirtyy Windows ympäristössä Steamista Microsoftin kauppaan vähitellen, ja Microsoftin sovelluskaupasta saa jo Visual Studion ja MS Officen lukuversiot mutta kohta siellä koko MS Office. Photoshopilla voi kestää kun on niin laaja ohjelma, että ei ole hetken muutos.

        Tehdäämpä nyt niin että lopetat tuon sekoilun heti ensialkuun ja käytät itse niitä rt windowsin sovelluksia, mikään rajapinta ja muut nörtti pullonpohja slangit ei paljoa kiinnosta.


      • M-troller kirjoitti:

        Tehdäämpä nyt niin että lopetat tuon sekoilun heti ensialkuun ja käytät itse niitä rt windowsin sovelluksia, mikään rajapinta ja muut nörtti pullonpohja slangit ei paljoa kiinnosta.

        Edelleenkin ei ole kyse mistään Windows 8 RT:stä vaan Windows 10:stä.

        Windows 10:ssä käytetään HTML5 ja WinRT työpöytäsovelluksia. Tarvitsee HTML5 tarvitsee toimiakseen selaimen tai selainkomponentin ja WinRT sovellusten jakelua on rajoitettu sovelluskauppaan. Niitä ei saa Steamista.

        Käytän tietysti WinRT sovelluksia Windows 10:ssä.


      • M-troller
        M-Kar kirjoitti:

        Edelleenkin ei ole kyse mistään Windows 8 RT:stä vaan Windows 10:stä.

        Windows 10:ssä käytetään HTML5 ja WinRT työpöytäsovelluksia. Tarvitsee HTML5 tarvitsee toimiakseen selaimen tai selainkomponentin ja WinRT sovellusten jakelua on rajoitettu sovelluskauppaan. Niitä ei saa Steamista.

        Käytän tietysti WinRT sovelluksia Windows 10:ssä.

        No älä sitten puhu niistä rt sovelluksistä ja kosketusnäyttösovelluksista jotka on juurikin tableteille tehty siellä sovelluskaupassa.
        Juurihan sinä nytkin puhut rt työpöytäsovelluksista, ne on kosketusnäyttösovelluksia jotka toimii työpöydänpuolella.
        Minä en käytä niitä enkä tule koskaan käyttämään niitä windows 10 versiossa enkä uudemmissakaan ja se ei pitäisi sinua liikuttaa millään tavalla, käytätn uusia työpöydälle hiirellä toimivia sovelluksia kuten MsOffice, Photoshop Elementsit, Premiere Elementsit ja Pinnacle Studiot.


      • M-troller kirjoitti:

        No älä sitten puhu niistä rt sovelluksistä ja kosketusnäyttösovelluksista jotka on juurikin tableteille tehty siellä sovelluskaupassa.
        Juurihan sinä nytkin puhut rt työpöytäsovelluksista, ne on kosketusnäyttösovelluksia jotka toimii työpöydänpuolella.
        Minä en käytä niitä enkä tule koskaan käyttämään niitä windows 10 versiossa enkä uudemmissakaan ja se ei pitäisi sinua liikuttaa millään tavalla, käytätn uusia työpöydälle hiirellä toimivia sovelluksia kuten MsOffice, Photoshop Elementsit, Premiere Elementsit ja Pinnacle Studiot.

        "No älä sitten puhu niistä rt sovelluksistä ja kosketusnäyttösovelluksista jotka on juurikin tableteille tehty siellä sovelluskaupassa."

        Minä puhuin HTML5 ja WinRT sovelluksista ja niitä käytetään vaikka pöytäkoneilla hiirellä ja näppäimistöllä. Steamista ei saa uudella ja hienolla WinRT:llä tehtyjä sovelluksia vaan jotain vanhaa ruputekniikkaa. Sinä sitten tykkäät DOS ohjelmista ja muusta vanhasta ruputekniikasta.

        "käytätn uusia työpöydälle hiirellä toimivia sovelluksia kuten MsOffice, Photoshop Elementsit, Premiere Elementsit ja Pinnacle Studiot."

        MS Office on jo HTML5:lla ja lukutila on myös WinRT:llä. Koko MS Office saadaan siirrettyä pian WinRT:lle ettei tarvitse vanhaa ruputekniikkaa missään paikallisessa asennuksessa.


      • M-troller
        M-Kar kirjoitti:

        "No älä sitten puhu niistä rt sovelluksistä ja kosketusnäyttösovelluksista jotka on juurikin tableteille tehty siellä sovelluskaupassa."

        Minä puhuin HTML5 ja WinRT sovelluksista ja niitä käytetään vaikka pöytäkoneilla hiirellä ja näppäimistöllä. Steamista ei saa uudella ja hienolla WinRT:llä tehtyjä sovelluksia vaan jotain vanhaa ruputekniikkaa. Sinä sitten tykkäät DOS ohjelmista ja muusta vanhasta ruputekniikasta.

        "käytätn uusia työpöydälle hiirellä toimivia sovelluksia kuten MsOffice, Photoshop Elementsit, Premiere Elementsit ja Pinnacle Studiot."

        MS Office on jo HTML5:lla ja lukutila on myös WinRT:llä. Koko MS Office saadaan siirrettyä pian WinRT:lle ettei tarvitse vanhaa ruputekniikkaa missään paikallisessa asennuksessa.

        Niin puhut, mutta älä minulle puhu niistä windows rt sovelluksista, sinä tosiaan puhut rt windows sovelluksista ja minä en, minä puhun työpöytäsovelluksista.
        Jos nämä rt sovellukset on sinusta hienoja ja ainoita niin paljostajäätä paitsi, mutta eipä to yllätä, kehuthan sinä Ubuntuakin.
        En tykkää dos ohjelmista, tykkään työpöytäohjelmista joita ei lääpitä, eikö se mene jo jakeluun?


      • M-troller kirjoitti:

        Niin puhut, mutta älä minulle puhu niistä windows rt sovelluksista, sinä tosiaan puhut rt windows sovelluksista ja minä en, minä puhun työpöytäsovelluksista.
        Jos nämä rt sovellukset on sinusta hienoja ja ainoita niin paljostajäätä paitsi, mutta eipä to yllätä, kehuthan sinä Ubuntuakin.
        En tykkää dos ohjelmista, tykkään työpöytäohjelmista joita ei lääpitä, eikö se mene jo jakeluun?

        "sinä tosiaan puhut rt windows sovelluksista ja minä en, minä puhun työpöytäsovelluksista."

        En ole missään puhunut mistään "rt windows sovelluksista". Minä olen puhnut WinRT sovelluksista, ne on työpöytäsovelluksia joita käytetään Windows 10:ssä.

        "En tykkää dos ohjelmista"

        Sanoit tyykääväsi jostain vanhasta kuraohjelmasta. DOS ja vastaavat eikä nykyaikaisia työpöytäohjelmia jotka tehdään Windowsiin WinRT:llä, niitä käytetään hiirellä ja näppäimistöllä.

        Sinä sitten tykkäät niistä rupuohjelmita mitkä näyttää pa5kalta 4K tarkkuuksilla tai vaikka matalemmillakin, kielen vaihdokset ei toimi, Windows ei osaa päivittää, on jotain DOS:ia ja vastaavaa. Juurikin sitä kurjaa ja ankeaa menneisyyttä.


      • Horisevaaa
        M-Kar kirjoitti:

        "sinä tosiaan puhut rt windows sovelluksista ja minä en, minä puhun työpöytäsovelluksista."

        En ole missään puhunut mistään "rt windows sovelluksista". Minä olen puhnut WinRT sovelluksista, ne on työpöytäsovelluksia joita käytetään Windows 10:ssä.

        "En tykkää dos ohjelmista"

        Sanoit tyykääväsi jostain vanhasta kuraohjelmasta. DOS ja vastaavat eikä nykyaikaisia työpöytäohjelmia jotka tehdään Windowsiin WinRT:llä, niitä käytetään hiirellä ja näppäimistöllä.

        Sinä sitten tykkäät niistä rupuohjelmita mitkä näyttää pa5kalta 4K tarkkuuksilla tai vaikka matalemmillakin, kielen vaihdokset ei toimi, Windows ei osaa päivittää, on jotain DOS:ia ja vastaavaa. Juurikin sitä kurjaa ja ankeaa menneisyyttä.

        Mkar: en ole puhunut olen puhunut en ole puhunut...
        Hoihoijakkaa.


      • Horisevaaa kirjoitti:

        Mkar: en ole puhunut olen puhunut en ole puhunut...
        Hoihoijakkaa.

        WinRT ei ole mikään "rt windows".

        Sinä selität jostain "rt windowsista", sinä yksistään. Minä puhun Windows 10:n natiiveista työpöytäsovelluksista.

        Tajuatko että olet ihan v1tun tyhmä kun et käsitä niinkin yksinkertaisia asioita kuin "rajapinta" ? Miksi et lue vaikka tietosanakirjasta? https://en.wikipedia.org/wiki/Application_programming_interface


      • järkeekädessä

        Toisen kommentoijan haukkuminen "v1tun tyhmäksi" edistää kuulemma keskustelua huomattavasti ja parantaa samalla keskusteluilmapiiriä huomattavasti.

        oillekin yksinkertaisetkin asiat näyttävät vaan olevan niin vaikeita ymmärtää


      • Idioottiistana
        M-Kar kirjoitti:

        WinRT ei ole mikään "rt windows".

        Sinä selität jostain "rt windowsista", sinä yksistään. Minä puhun Windows 10:n natiiveista työpöytäsovelluksista.

        Tajuatko että olet ihan v1tun tyhmä kun et käsitä niinkin yksinkertaisia asioita kuin "rajapinta" ? Miksi et lue vaikka tietosanakirjasta? https://en.wikipedia.org/wiki/Application_programming_interface

        Se on täysin sama asia kun puhutaan niistä kosketuspuolen sovelluksista.

        Tajuatko sinä kuinka v1tun tyhmäksi olet itse tehnyt itsesi näillä palstoilla kerta toisensa jälkeen, jutuissasi ei ole koskaan ollut mitään tolkkua, pelkkää muiden haukkumista ja trollaamista.


      • sinullaeiälyäpäässä
        Idioottiistana kirjoitti:

        Se on täysin sama asia kun puhutaan niistä kosketuspuolen sovelluksista.

        Tajuatko sinä kuinka v1tun tyhmäksi olet itse tehnyt itsesi näillä palstoilla kerta toisensa jälkeen, jutuissasi ei ole koskaan ollut mitään tolkkua, pelkkää muiden haukkumista ja trollaamista.

        "Se on täysin sama asia kun puhutaan niistä kosketuspuolen sovelluksista."

        Eivät ne ole mitään "kosketuspuolen" sovelluksia.


      • Sinulla_ei_älyä
        sinullaeiälyäpäässä kirjoitti:

        "Se on täysin sama asia kun puhutaan niistä kosketuspuolen sovelluksista."

        Eivät ne ole mitään "kosketuspuolen" sovelluksia.

        On ne siis kosketusnäyttösovelluksia, virheellisesti sanoin mutta pitäisi tuo jo hoksata muutenkin mitä tarkoitin, kuitenkaan millään miten joku sovellus on tehty ei ole mitään väliä ja minua ei kiinnosta se pätkääkään, M-Kar väittää että uusikin sovellus on vanha jos se ei ole windows rt sovellus tai sovelluskaupan läppimisohjelma.


      • Wapuselle
        sinullaeiälyäpäässä kirjoitti:

        "Se on täysin sama asia kun puhutaan niistä kosketuspuolen sovelluksista."

        Eivät ne ole mitään "kosketuspuolen" sovelluksia.

        Ja mulla on taatusti sinua enemmän älyä päässä.


      • Idioottiistana kirjoitti:

        Se on täysin sama asia kun puhutaan niistä kosketuspuolen sovelluksista.

        Tajuatko sinä kuinka v1tun tyhmäksi olet itse tehnyt itsesi näillä palstoilla kerta toisensa jälkeen, jutuissasi ei ole koskaan ollut mitään tolkkua, pelkkää muiden haukkumista ja trollaamista.

        Niin minkä perkeleen kosketuspuolen?

        Olen tehnyt kaksi Windows 10 asennusta, ja molempien sovelluksia kosketeltiin tällä: http://1426826955.rsc.cdn77.org/wp-content/uploads/2014/11/touchpad1.jpg

        Tuolla niitä sovelluksia on kosketeltu läppäreissä vuosikymmeniä. Saa toki ostaa hiiren siihen myös kiinni jos haluaa.


      • järkeekädessä kirjoitti:

        Toisen kommentoijan haukkuminen "v1tun tyhmäksi" edistää kuulemma keskustelua huomattavasti ja parantaa samalla keskusteluilmapiiriä huomattavasti.

        oillekin yksinkertaisetkin asiat näyttävät vaan olevan niin vaikeita ymmärtää

        Se vaan on totuus. Lue vaikka: http://keskustelu.suomi24.fi/t/13864891/mista-loytaa-windows-10-kaynnistyksessa#comment-81104379

        "ei paljoa kiinnosta" == tyhmä

        Mitä toinen keskustelija voi olla muuta kuin v1tun tyhmä jos ei kykene ymmärtämään edes mistä keskustellaan?


      • Sinulla_ei_älyä kirjoitti:

        On ne siis kosketusnäyttösovelluksia, virheellisesti sanoin mutta pitäisi tuo jo hoksata muutenkin mitä tarkoitin, kuitenkaan millään miten joku sovellus on tehty ei ole mitään väliä ja minua ei kiinnosta se pätkääkään, M-Kar väittää että uusikin sovellus on vanha jos se ei ole windows rt sovellus tai sovelluskaupan läppimisohjelma.

        "On ne siis kosketusnäyttösovelluksia, virheellisesti sanoin mutta pitäisi tuo jo hoksata muutenkin mitä tarkoitin"

        Onko suomi24 kosketusnäyttösovellus? Perustele nyt oikein tarkkaan minkä takia Suomi24 on tai ei ole kosketusnäyttösovellus?

        "kuitenkaan millään miten joku sovellus on tehty ei ole mitään väliä ja minua ei
        kiinnosta se pätkääkään"

        Niin siis tykkäät niistä DOS rupuohjelmista. Ei ole mitään väliä, niinhän sinä sanoit.

        "M-Kar väittää että uusikin sovellus on vanha jos se ei ole windows rt sovellus tai sovelluskaupan läppimisohjelma."

        Uusi sovellus on uudella tekniikalla tehty nykyajan sovellus, eli tekniikkana on joko standardi HTML5 tai sitten Windowsin tapauksessa Windowsille natiivi WinRT. Ei mikään DOS, Win32, Visual Basic tai muu vastaava antiikkikura.

        Uudet sovellukset mitä Windowsilla käytetään ovat pääasiassa tätä. Älä sitten sekoita mitään Photoshopia uudeksi. Se on VANHA ohjelma (ensimmäinen versio 80-luvulta). Photoshopin ensimmäinen versio oli Turbo Pascalilla, se on uudelleen kirjoitettu varmaan pari kertaa tekniikan muuttuessa mutta ei ole vielä uudelle Windowstekniikalle. On siis vanha ohjelma jota päivitetty.

        Suomi24 ei myöskään hyödynnä uusinta tekniikkaa täysin, esim. tässä ei ole edes offline tilaa mutta perusratkaisut ovat kuitenkin nykyaikaisia.


      • Paskatulee

      • 1334aqw
        Paskatulee kirjoitti:

        Hyötyarvo keskustelun kannalta = 0, mutta taisi jo olla liian vaikeaa ymmärtää..

        Älä odota liikoja spämmääjiltä!


      • M-sekoileva
        M-Kar kirjoitti:

        "On ne siis kosketusnäyttösovelluksia, virheellisesti sanoin mutta pitäisi tuo jo hoksata muutenkin mitä tarkoitin"

        Onko suomi24 kosketusnäyttösovellus? Perustele nyt oikein tarkkaan minkä takia Suomi24 on tai ei ole kosketusnäyttösovellus?

        "kuitenkaan millään miten joku sovellus on tehty ei ole mitään väliä ja minua ei
        kiinnosta se pätkääkään"

        Niin siis tykkäät niistä DOS rupuohjelmista. Ei ole mitään väliä, niinhän sinä sanoit.

        "M-Kar väittää että uusikin sovellus on vanha jos se ei ole windows rt sovellus tai sovelluskaupan läppimisohjelma."

        Uusi sovellus on uudella tekniikalla tehty nykyajan sovellus, eli tekniikkana on joko standardi HTML5 tai sitten Windowsin tapauksessa Windowsille natiivi WinRT. Ei mikään DOS, Win32, Visual Basic tai muu vastaava antiikkikura.

        Uudet sovellukset mitä Windowsilla käytetään ovat pääasiassa tätä. Älä sitten sekoita mitään Photoshopia uudeksi. Se on VANHA ohjelma (ensimmäinen versio 80-luvulta). Photoshopin ensimmäinen versio oli Turbo Pascalilla, se on uudelleen kirjoitettu varmaan pari kertaa tekniikan muuttuessa mutta ei ole vielä uudelle Windowstekniikalle. On siis vanha ohjelma jota päivitetty.

        Suomi24 ei myöskään hyödynnä uusinta tekniikkaa täysin, esim. tässä ei ole edes offline tilaa mutta perusratkaisut ovat kuitenkin nykyaikaisia.

        Heti perustelen kun näytät sovelluskaupassa sen suomi24 sovelluksen.
        Photoshop jos on uusi versio niin se on uusi versio, sillä miten se on tehty ei ole mitään merkitystä, olen sanonut että sillä on merkitystä että se on normaalityöpöytäsovellus, jos et tajua lukuisien viestien jälkeen vieläkään mistä puhutaan niin älä nolaa itseäsi enempää sekä ärsytä mita sekoilullasi.
        Osaatko muuta kuin näsäviisastella ja puhua aiheesta aina ohi?
        Sinun kanssasi ei koskaan ole kukaan pystynyt keskustelemaan ilman hirveää sinun kitinää ja vikinää, näsäviisastelua ja ohi aiheesta puhumista.


        Ps.windowsrt on rt ei ole rt on rt mutta ei ole rt.
        Ubuntu ei ole ubuntu vaan se on ubuntu....
        Hion dvd levyjä...


      • M-sekoileva kirjoitti:

        Heti perustelen kun näytät sovelluskaupassa sen suomi24 sovelluksen.
        Photoshop jos on uusi versio niin se on uusi versio, sillä miten se on tehty ei ole mitään merkitystä, olen sanonut että sillä on merkitystä että se on normaalityöpöytäsovellus, jos et tajua lukuisien viestien jälkeen vieläkään mistä puhutaan niin älä nolaa itseäsi enempää sekä ärsytä mita sekoilullasi.
        Osaatko muuta kuin näsäviisastella ja puhua aiheesta aina ohi?
        Sinun kanssasi ei koskaan ole kukaan pystynyt keskustelemaan ilman hirveää sinun kitinää ja vikinää, näsäviisastelua ja ohi aiheesta puhumista.


        Ps.windowsrt on rt ei ole rt on rt mutta ei ole rt.
        Ubuntu ei ole ubuntu vaan se on ubuntu....
        Hion dvd levyjä...

        "Heti perustelen kun näytät sovelluskaupassa sen suomi24 sovelluksen."

        Suomi24 on webbitekniikkaa "HTML5" ja tämä keskustelusovellus käynnistyy kun kirjoittaa selaimen osoiteriville keskustelu.suomi24.fi

        "olen sanonut että sillä on merkitystä että se on normaalityöpöytäsovellus"

        Normaalit, nykyaikaiset työpöytäsovellukset tehdään Windowsille HTML5 ja WinRT tekniikoilla. Photoshop on vanhalla tekniikalla tehty rupu, mutta sitäkin ollaan siirtämässä nykypäivään vähitellen. Tekivät siitä kuukausi/vuosimaksullisen palvelun, että voivat muuttaa nopeammin ja Photoshopin tekniikkaa uudelleenkirjoitetaan parhaillaan. Siitä on jo saatu rajoitettu kosketusnäytöille tehty mobiiliversio uudella tekniikalla: https://www.microsoft.com/en-us/store/apps/adobe-photoshop-express/9wzdncrfj27n

        "Osaatko muuta kuin näsäviisastella ja puhua aiheesta aina ohi?"

        En tee sellaista. Sinä alat sekoilemaan jostain "rt windowsista" vaikka keskustelun aihe ollut kaiken aikaa Windows 10. Eli se on niin, että sinä alat keskustella jostain ihan muista asioita tai sitten olet vain v1tun tyhmä etkä käsitä että Windows 10:n natiivi sovellusrajapinta on WinRT.

        Kyllä minuakin vituttaisi olla noin tyhmä. Hiot jotain DVD-levyjäkin, vitun vähäjärkinen.


      • Huomiotaa

        Kommentin hyödyllisyys keskustelun kannalta taas nolla, kuinka yllättävää


      • 4kaaa

        "Hiot jotain DVD-levyäkin--"

        Kertoisitko tästä lisää kun taidat tietää kaiken tästä(kin) aiheesta?


      • Huomiotaa kirjoitti:

        Kommentin hyödyllisyys keskustelun kannalta taas nolla, kuinka yllättävää

        Sinun kommenttisi ovat arvottomia etkä kykene vastamaan yksinkertaisiinkaan kysymyksiin, että ONKO keskustelu.suomi24.fi Windows 10:ssä kosketusnäyttöpuolen sovellus? Kyllä vai ei, ja miksi?

        Alat aina vaan lässyttämään jostain "rt windowsista" ja hiomaan DVD-levyjä mutta yksinkertaisiinkaan kysymyksiin et kykene vastaamaan ja perustelemaan mitään argumenttia millään tasolla.

        Puutteelliset argumentoinnit, argumentaatiovirheet, muiden keskustelijoiden harhaanjohtamisen yritys lässyttämällä jostain DVD:n hiomisesta lähinnä antaa vahvan kuvan siitä että olet väärässä ja minä oikeassa.


      • Fuuuhh

        Eihän M-Kar voi ikinä olla väärässä :DD (no, huomionkipeytensä kullakin)


      • hmhmhm

        Onneksi windowsille saa vielä ohjelmia muualtakin kuin sovelluskaupasta.

        Hyi helvetti sitä päivää, kun MS sanoo mitä saat asentaa ja mitä et.

        No eipä sieltä sovelluskaupasta vielä löydykkään kuin pilipali ohjelmia.


      • vastaustulloo
        M-Kar kirjoitti:

        Sinun kommenttisi ovat arvottomia etkä kykene vastamaan yksinkertaisiinkaan kysymyksiin, että ONKO keskustelu.suomi24.fi Windows 10:ssä kosketusnäyttöpuolen sovellus? Kyllä vai ei, ja miksi?

        Alat aina vaan lässyttämään jostain "rt windowsista" ja hiomaan DVD-levyjä mutta yksinkertaisiinkaan kysymyksiin et kykene vastaamaan ja perustelemaan mitään argumenttia millään tasolla.

        Puutteelliset argumentoinnit, argumentaatiovirheet, muiden keskustelijoiden harhaanjohtamisen yritys lässyttämällä jostain DVD:n hiomisesta lähinnä antaa vahvan kuvan siitä että olet väärässä ja minä oikeassa.

        Vastaan alkuperäisen kommentoijan puolesta, ennen kuin kuolet persekipuusi: ei, Suomi24 ei ole Windows 10:ssä toimiva sovellus, vaan verkkosivusto, jota voi käyttää internetiin liitetyillä laitteilla, kuten tietokoneella ja älypuhelimella (tai miksei vaikka älytelevisiolla, niistä ei itseltä kokemusta löydy, mutta eikös niilläkin nettiin pääse?). Voi toki yrittää etsiä Windowsin sovelluskaupasta Suomi24-nimistä sovellusta, mutta hakutulokset taitavat jäädä varsin laihoiksi. En usko, että Suomi24:n kehitystiimillä edes olisi kiinnostusta kehittää Windows 10:llw tarkoitettua, sovelluskaupasta asennettua sovellusta. En toki voi tietää, mitä kehitystiimin jäsenien päissä liikkuu, mutta tulossa olevien uudistusten lista (bugikorjaukset yms.) ovat varmaan heille tärkeämpiä.


      • hmhmhmhm
        M-Kar kirjoitti:

        "Heti perustelen kun näytät sovelluskaupassa sen suomi24 sovelluksen."

        Suomi24 on webbitekniikkaa "HTML5" ja tämä keskustelusovellus käynnistyy kun kirjoittaa selaimen osoiteriville keskustelu.suomi24.fi

        "olen sanonut että sillä on merkitystä että se on normaalityöpöytäsovellus"

        Normaalit, nykyaikaiset työpöytäsovellukset tehdään Windowsille HTML5 ja WinRT tekniikoilla. Photoshop on vanhalla tekniikalla tehty rupu, mutta sitäkin ollaan siirtämässä nykypäivään vähitellen. Tekivät siitä kuukausi/vuosimaksullisen palvelun, että voivat muuttaa nopeammin ja Photoshopin tekniikkaa uudelleenkirjoitetaan parhaillaan. Siitä on jo saatu rajoitettu kosketusnäytöille tehty mobiiliversio uudella tekniikalla: https://www.microsoft.com/en-us/store/apps/adobe-photoshop-express/9wzdncrfj27n

        "Osaatko muuta kuin näsäviisastella ja puhua aiheesta aina ohi?"

        En tee sellaista. Sinä alat sekoilemaan jostain "rt windowsista" vaikka keskustelun aihe ollut kaiken aikaa Windows 10. Eli se on niin, että sinä alat keskustella jostain ihan muista asioita tai sitten olet vain v1tun tyhmä etkä käsitä että Windows 10:n natiivi sovellusrajapinta on WinRT.

        Kyllä minuakin vituttaisi olla noin tyhmä. Hiot jotain DVD-levyjäkin, vitun vähäjärkinen.

        Siis tuo photoshop express se rupu on. Se on niin rajoitettu ohjelma, ettei kukaan vakavissaan kuvia käsittelevä kuvittele tuota käyttävänsä yhtään mihinkään. Et voi tosissaan verrata tuota varsinaiseen photoshoppiin?

        Käyttäjän kannalta ei ole oleellisesta, millä tekniikalla sovellus on tehty. Käyttäjälle merkitsee sovelluksen ominaisuudet.

        Se on yleinen virhe ohjelmistoalan yrityksissä, että keskitytään liikaa siihen millä tekniikalla tehdään (ja sen mainosamiseen), sen sijaan, että keskityttäisiin siihen, mitä tehdään ja miksi.

        Tekniikka EI OLE pääasia, se on vain väline, jolla tavoitteeseen päästään.

        HTML5 on hyvä tekniikka tehdä käyttöliittymiä ja tulee varmasti tulevaisuudessa enempi tai vähempi santardiksi, myös oikeissa työpöytäsoveluksissa.


      • M-Karva
        hmhmhmhm kirjoitti:

        Siis tuo photoshop express se rupu on. Se on niin rajoitettu ohjelma, ettei kukaan vakavissaan kuvia käsittelevä kuvittele tuota käyttävänsä yhtään mihinkään. Et voi tosissaan verrata tuota varsinaiseen photoshoppiin?

        Käyttäjän kannalta ei ole oleellisesta, millä tekniikalla sovellus on tehty. Käyttäjälle merkitsee sovelluksen ominaisuudet.

        Se on yleinen virhe ohjelmistoalan yrityksissä, että keskitytään liikaa siihen millä tekniikalla tehdään (ja sen mainosamiseen), sen sijaan, että keskityttäisiin siihen, mitä tehdään ja miksi.

        Tekniikka EI OLE pääasia, se on vain väline, jolla tavoitteeseen päästään.

        HTML5 on hyvä tekniikka tehdä käyttöliittymiä ja tulee varmasti tulevaisuudessa enempi tai vähempi santardiksi, myös oikeissa työpöytäsoveluksissa.

        Se on ihan täysi photoshop jolla onnistuu uskomattoman monipuoliset asiat, sellaiset joista sinä et ikinä tule mitään ymmärtämään, monipuolisuus ei lopu.


      • M-Hioja
        M-Kar kirjoitti:

        Sinun kommenttisi ovat arvottomia etkä kykene vastamaan yksinkertaisiinkaan kysymyksiin, että ONKO keskustelu.suomi24.fi Windows 10:ssä kosketusnäyttöpuolen sovellus? Kyllä vai ei, ja miksi?

        Alat aina vaan lässyttämään jostain "rt windowsista" ja hiomaan DVD-levyjä mutta yksinkertaisiinkaan kysymyksiin et kykene vastaamaan ja perustelemaan mitään argumenttia millään tasolla.

        Puutteelliset argumentoinnit, argumentaatiovirheet, muiden keskustelijoiden harhaanjohtamisen yritys lässyttämällä jostain DVD:n hiomisesta lähinnä antaa vahvan kuvan siitä että olet väärässä ja minä oikeassa.

        Sinähän sitä DVD-levyä hiot hiekkapaperilla. Olet sen kurssinkin käynyt.


      • hmhmhm
        M-Karva kirjoitti:

        Se on ihan täysi photoshop jolla onnistuu uskomattoman monipuoliset asiat, sellaiset joista sinä et ikinä tule mitään ymmärtämään, monipuolisuus ei lopu.

        Et sinä ole M-Kar, sinulta ei kysytty mitään, josset osaa asiallisesti keskustella niin suksihan sinä vittuun siitä höpöttämästä.

        Minulta löytyy oikea photoshop, sekä näitä pilipaliversioita, että gimp ja vielä muutama muukin, kuten corel paint shop pro ja näistä käyttökokemusta yhteensä reilut 15 vuotta.



      • hmhmhm kirjoitti:

        Onneksi windowsille saa vielä ohjelmia muualtakin kuin sovelluskaupasta.

        Hyi helvetti sitä päivää, kun MS sanoo mitä saat asentaa ja mitä et.

        No eipä sieltä sovelluskaupasta vielä löydykkään kuin pilipali ohjelmia.

        Nykyäänhän se on yleensä niin, että ohjelmia ei asenneta laisinkaan vaan selain käynnistää suoraan. Ne mitä asennetaan paikallisesti on nykytekniikalla Microsoftin rajoittamaa. Sitten on jotain vanhoja mitä siirretään nykyaikaan vähitellen.


      • kuvankäsittelyä
        hmhmhmhm kirjoitti:

        Siis tuo photoshop express se rupu on. Se on niin rajoitettu ohjelma, ettei kukaan vakavissaan kuvia käsittelevä kuvittele tuota käyttävänsä yhtään mihinkään. Et voi tosissaan verrata tuota varsinaiseen photoshoppiin?

        Käyttäjän kannalta ei ole oleellisesta, millä tekniikalla sovellus on tehty. Käyttäjälle merkitsee sovelluksen ominaisuudet.

        Se on yleinen virhe ohjelmistoalan yrityksissä, että keskitytään liikaa siihen millä tekniikalla tehdään (ja sen mainosamiseen), sen sijaan, että keskityttäisiin siihen, mitä tehdään ja miksi.

        Tekniikka EI OLE pääasia, se on vain väline, jolla tavoitteeseen päästään.

        HTML5 on hyvä tekniikka tehdä käyttöliittymiä ja tulee varmasti tulevaisuudessa enempi tai vähempi santardiksi, myös oikeissa työpöytäsoveluksissa.

        Jos ei ole turhan kranttu kuvankäsittelyohjelmista, niin Pixl on ihan hyvä vaihtoehto. Toimii niin työpöydällä kuin selaimessakin (työpöytäversiota en ole kokeillut, mutta selainversiota kyllä - https://pixlr.com/


      • vastaustulloo kirjoitti:

        Vastaan alkuperäisen kommentoijan puolesta, ennen kuin kuolet persekipuusi: ei, Suomi24 ei ole Windows 10:ssä toimiva sovellus, vaan verkkosivusto, jota voi käyttää internetiin liitetyillä laitteilla, kuten tietokoneella ja älypuhelimella (tai miksei vaikka älytelevisiolla, niistä ei itseltä kokemusta löydy, mutta eikös niilläkin nettiin pääse?). Voi toki yrittää etsiä Windowsin sovelluskaupasta Suomi24-nimistä sovellusta, mutta hakutulokset taitavat jäädä varsin laihoiksi. En usko, että Suomi24:n kehitystiimillä edes olisi kiinnostusta kehittää Windows 10:llw tarkoitettua, sovelluskaupasta asennettua sovellusta. En toki voi tietää, mitä kehitystiimin jäsenien päissä liikkuu, mutta tulossa olevien uudistusten lista (bugikorjaukset yms.) ovat varmaan heille tärkeämpiä.

        " ei, Suomi24 ei ole Windows 10:ssä toimiva sovellus, vaan verkkosivusto, jota voi käyttää internetiin liitetyillä laitteilla, kuten tietokoneella ja älypuhelimella (tai miksei vaikka älytelevisiolla, niistä ei itseltä kokemusta löydy, mutta eikös niilläkin nettiin pääse?)."

        Ei Suomi24 ole mikään kokoelma staattinen dokumentti vaan kokonaisuus sovelluksia. Keskitytään vaikka tähän keskustelu.suomi24.fi sovellukseen johon suomi24.fi kirjautunut käyttäjä voi lukea ja kirjoittaa viestiketjun viestejä ja tehdä hakuja.

        Katsos kun sovellusohjelma on tietokoneohjelma, joka on suunniteltu jonkin tietyn tehtävän helpottamiseen tai ongelman ratkaisemiseen. Sovellusohjelmia ovat käytännössä kaikki ne ohjelmat, joita loppukäyttäjä käyttää.

        Sinä nyt kuvittelet että se käytetty tekniikka muuttaisi jotenkin sovelluksen määritelmää. Tässä viestissä http://keskustelu.suomi24.fi/t/13864891/mista-loytaa-windows-10-kaynnistyksessa#comment-81117347 sitten "hmhmhm" sanoo:

        "Se on yleinen virhe ohjelmistoalan yrityksissä, että keskitytään liikaa siihen millä tekniikalla tehdään (ja sen mainosamiseen), sen sijaan, että keskityttäisiin siihen, mitä tehdään ja miksi."

        Niin, Suomi24.fi keskittyy nyt johonkin ja käyttää selaintekniikkaa näihin sovelluksiin. Teistä nyt jonkun mielestä sillä tekniikalla on väliä ja jonkun mielestä ei ole. Totuushan on se, että sovellusohjelma on hyvin määritelty asia eikä se riipu mitenkään siitä tekniikasta millä se on tehty. Tekniikalla on väliä ihan muissa asioissa.

        "jota voi käyttää internetiin liitetyillä laitteilla, kuten tietokoneella ja älypuhelimella (tai miksei vaikka älytelevisiolla, niistä ei itseltä kokemusta löydy, mutta eikös niilläkin nettiin pääse?). "

        Niin voi, tietysti. Katsos kun se "HTML5" tekniikka on standardi, toimii joka vekottimella. Lainausmerkeissä siksi kun tuossahan on useampi tekninen standardi mistä se muodostuu mutta kun puhuu HTML5:sta niin ymmärtää mistä puhutaan. Parempi termi lienee selaimella toimiva sovellus.

        "Voi toki yrittää etsiä Windowsin sovelluskaupasta Suomi24-nimistä sovellusta"

        Sovelluksen ei tarvitse olla sovelluskaupassa ollakseen sovellus. Tuolla logiikalla Adobe Photoshop CS ei ole sovellus kun se ei ole sovelluskaupassa.


      • vastaustulloo
        M-Kar kirjoitti:

        " ei, Suomi24 ei ole Windows 10:ssä toimiva sovellus, vaan verkkosivusto, jota voi käyttää internetiin liitetyillä laitteilla, kuten tietokoneella ja älypuhelimella (tai miksei vaikka älytelevisiolla, niistä ei itseltä kokemusta löydy, mutta eikös niilläkin nettiin pääse?)."

        Ei Suomi24 ole mikään kokoelma staattinen dokumentti vaan kokonaisuus sovelluksia. Keskitytään vaikka tähän keskustelu.suomi24.fi sovellukseen johon suomi24.fi kirjautunut käyttäjä voi lukea ja kirjoittaa viestiketjun viestejä ja tehdä hakuja.

        Katsos kun sovellusohjelma on tietokoneohjelma, joka on suunniteltu jonkin tietyn tehtävän helpottamiseen tai ongelman ratkaisemiseen. Sovellusohjelmia ovat käytännössä kaikki ne ohjelmat, joita loppukäyttäjä käyttää.

        Sinä nyt kuvittelet että se käytetty tekniikka muuttaisi jotenkin sovelluksen määritelmää. Tässä viestissä http://keskustelu.suomi24.fi/t/13864891/mista-loytaa-windows-10-kaynnistyksessa#comment-81117347 sitten "hmhmhm" sanoo:

        "Se on yleinen virhe ohjelmistoalan yrityksissä, että keskitytään liikaa siihen millä tekniikalla tehdään (ja sen mainosamiseen), sen sijaan, että keskityttäisiin siihen, mitä tehdään ja miksi."

        Niin, Suomi24.fi keskittyy nyt johonkin ja käyttää selaintekniikkaa näihin sovelluksiin. Teistä nyt jonkun mielestä sillä tekniikalla on väliä ja jonkun mielestä ei ole. Totuushan on se, että sovellusohjelma on hyvin määritelty asia eikä se riipu mitenkään siitä tekniikasta millä se on tehty. Tekniikalla on väliä ihan muissa asioissa.

        "jota voi käyttää internetiin liitetyillä laitteilla, kuten tietokoneella ja älypuhelimella (tai miksei vaikka älytelevisiolla, niistä ei itseltä kokemusta löydy, mutta eikös niilläkin nettiin pääse?). "

        Niin voi, tietysti. Katsos kun se "HTML5" tekniikka on standardi, toimii joka vekottimella. Lainausmerkeissä siksi kun tuossahan on useampi tekninen standardi mistä se muodostuu mutta kun puhuu HTML5:sta niin ymmärtää mistä puhutaan. Parempi termi lienee selaimella toimiva sovellus.

        "Voi toki yrittää etsiä Windowsin sovelluskaupasta Suomi24-nimistä sovellusta"

        Sovelluksen ei tarvitse olla sovelluskaupassa ollakseen sovellus. Tuolla logiikalla Adobe Photoshop CS ei ole sovellus kun se ei ole sovelluskaupassa.

        "Sovelluksen ei tarvitse olla sovelluskaupassa ollakseen sovellus. Tuolla logiikalla Adobe Photoshop CS ei ole sovellus kun se ei ole sovelluskaupassa."

        En osannut ilmaista asiaa tarpeeksi selvästi, pahoittelut siitä. Kun viestiketjun aiheena oli Windows 10, niin ajattelin sitä, kun joskus muistaaksaeni kirjoitit, että Windows 10:ssä pitäisi käyttää sovelluskaupasta saatavia sovelluksia. Saatan toki olla väärässä ja muistaa väärin.


      • vastaustulloo
        vastaustulloo kirjoitti:

        "Sovelluksen ei tarvitse olla sovelluskaupassa ollakseen sovellus. Tuolla logiikalla Adobe Photoshop CS ei ole sovellus kun se ei ole sovelluskaupassa."

        En osannut ilmaista asiaa tarpeeksi selvästi, pahoittelut siitä. Kun viestiketjun aiheena oli Windows 10, niin ajattelin sitä, kun joskus muistaaksaeni kirjoitit, että Windows 10:ssä pitäisi käyttää sovelluskaupasta saatavia sovelluksia. Saatan toki olla väärässä ja muistaa väärin.

        *Windows 10:ssä käytetään sovelluskaupasta ladattavia sovelluksia


      • vastaustulloo

        "Teistä nyt jonkun mielestä sillä tekniikalla on väliä ja jonkun mielestä ei ole. "

        Tähän en ota kantaa.


      • hmhmhmhm kirjoitti:

        Siis tuo photoshop express se rupu on. Se on niin rajoitettu ohjelma, ettei kukaan vakavissaan kuvia käsittelevä kuvittele tuota käyttävänsä yhtään mihinkään. Et voi tosissaan verrata tuota varsinaiseen photoshoppiin?

        Käyttäjän kannalta ei ole oleellisesta, millä tekniikalla sovellus on tehty. Käyttäjälle merkitsee sovelluksen ominaisuudet.

        Se on yleinen virhe ohjelmistoalan yrityksissä, että keskitytään liikaa siihen millä tekniikalla tehdään (ja sen mainosamiseen), sen sijaan, että keskityttäisiin siihen, mitä tehdään ja miksi.

        Tekniikka EI OLE pääasia, se on vain väline, jolla tavoitteeseen päästään.

        HTML5 on hyvä tekniikka tehdä käyttöliittymiä ja tulee varmasti tulevaisuudessa enempi tai vähempi santardiksi, myös oikeissa työpöytäsoveluksissa.

        "Siis tuo photoshop express se rupu on. Se on niin rajoitettu ohjelma, ettei kukaan vakavissaan kuvia käsittelevä kuvittele tuota käyttävänsä yhtään mihinkään. Et voi tosissaan verrata tuota varsinaiseen photoshoppiin?"

        No siis se nimi "express" sanoo, että on se riisuttu miniversio. TIETYSTI se tulee uudella tekniikalla ensimmäiseksi. Katsos kun täysi Photoshop on niin laaja sovellus, että sen uudelleenkirjoittaminen voi viedä vuosia.

        Jostainhan se uudelleenkirjoitus pitää tietysti aloittaa. MS Officesta on jo tullut vastaavalla tavalla lukuohjelmat ja on tullut myös HTML5 versio mutta natiivi täysiversio WinRT:lle ei ole vielä valmis.

        "Käyttäjän kannalta ei ole oleellisesta, millä tekniikalla sovellus on tehty. Käyttäjälle merkitsee sovelluksen ominaisuudet."

        Se tekniikka vaikuttaa olennaisesti ominaisuuksiin. Esim. .NET 3.0:aa vanhempi Windowsin natiivitekniikka ei oikein toimi 4K tarkkuuksilla, 8K tarkkuuksista puhumattakaan kun ei skaalaudu.

        16-bit Windowsit, ja myös Windows 9x rajoitti käyttöliittymiä, että ikonien, nappien ja minkä tahansa elementtien määrä oli rajoitettu staattisesti varatulla muistilla. Monimutkaisia käyttöliittymiä ei siis voinut tehdä tai muuten meni sekaisin.

        Vanha C sitten rajoittaa Windowsissa yhteensopivuutta, eli käännetty koodi on arkkitehtuuririippuvaista. Ja sen lisäksi jos kääntää 32-bittiseksi sen koodin niin se ei hyödynnä 64-bit prosessorin ominaisuuksia ja toimii 64-bit ympäristössä vähän tehottomammin. Sitten jos on erikseen 64-bit ja 32-bit versiot niin hölmömmät käyttäjät on ihmeissään, että kumpi käy heille. Tuo arkkitehtuuririippuvuus on myös hidastanut kehittyneemmän ARM arkkitehtuurin yleistymistä Windowsvehkeissä joten Windowsvekottimet yleensä ovat ominaisuuksiin/tehoon nähden kalliita ja/tai on paska akkukesto.

        .NET sitten teki tuohon sen parannuksen Windowsiin, että sama ohjelma toimii ilman eri käännöksiä, sellaisenaan vaikka prosessorin arkkitehtuuri muuttuu.

        Tuossa nyt muutama esimerkki.. Vastaavia on läjäpäin ja ne parannukset "ominaisuuksissa" tulee pitkälti uuden tekniikan käyttöönotossa. Monet harmit taas tulee siitä, kun on jäänyt jotain vanhaa tekniikkaa joka pudotetaan pois sotkemasta jolloin siitä riippuvaiset asiat hajoavat.

        "HTML5 on hyvä tekniikka tehdä käyttöliittymiä ja tulee varmasti tulevaisuudessa enempi tai vähempi santardiksi, myös oikeissa työpöytäsoveluksissa."

        Kyllä se WWW:n yleistyminen ollut lähihistorian merkittävimpiä teknisiä mullistuksia ja selaintekniikka yleisesti ON ollut se standardi käyttöliittymä sovelluksille. Paitsi, että se selaintekniikka aikoinaan toimi sovelluksissa lähinnä vastaavalla tavalla kuin graafinen, hiiriohjattu versio terminaalisovelluksista. Koodi ajettiin palvelimella, ei päätelaitteessa. Joskin äkkiä tuli palikoita paikkaamaan.

        Vuodesta 2009 lähtien selain ollut kypsä ajamaan selaimessa itsessään sitä koodia melkein miten haluaa eikä palvelimessa/palikoissa. 2011 lähti rajoitteet visuaaliselle toteutukselle ja 2012 selaimiin tuli multimedia tuki (audio/video) ja 2013 grafiikkakiihdytykset esim. peleille.

        Eli ei ole enää tulevaisuutta vaan nykyinen standardi.


      • vastaustulloo kirjoitti:

        *Windows 10:ssä käytetään sovelluskaupasta ladattavia sovelluksia

        Jos kyse on paikallisesti asennettavista sovelluksista niin kyllä. Toinen sitten on toki selainsovellukset. Edgellä toki, on sitten riisuttu/rajoitettu selainlisäosia ja ne poistuu sitten automaattisesti kun Windows päivittyy. Ne ensisijaiset rajapinnat kun ovat HTML5 ja WinRT.

        Ihan kaikkea ei saa (vielä) sovelluskaupasta ja joissakin jutuissa pitää ymmärtää Windows 10:n olevan puhtaasti päätelaitteen käyttöjärjestelmä joka ajaa käyttöliittymiä eikä Windows 10:ä ole edes tarkoitettu kaikkiin asioihin mihin jotkut ehkä yrittää sitä käyttää.


      • hionta

      • Painuitevaa
        hmhmhm kirjoitti:

        Et sinä ole M-Kar, sinulta ei kysytty mitään, josset osaa asiallisesti keskustella niin suksihan sinä vittuun siitä höpöttämästä.

        Minulta löytyy oikea photoshop, sekä näitä pilipaliversioita, että gimp ja vielä muutama muukin, kuten corel paint shop pro ja näistä käyttökokemusta yhteensä reilut 15 vuotta.

        Sinä et ole varmaan koskaan edes Photoshoppia avannut joten suksihan ite kuule ttuun täältä trollaamasta ja molaamasta.
        Miten käyttökokemus voi olla yli 15 vuotta, liekkohän ikää edes sitä.
        Sinä et muuten näillä palstoilla määräile ketään.


      • hmhmhm
        Painuitevaa kirjoitti:

        Sinä et ole varmaan koskaan edes Photoshoppia avannut joten suksihan ite kuule ttuun täältä trollaamasta ja molaamasta.
        Miten käyttökokemus voi olla yli 15 vuotta, liekkohän ikää edes sitä.
        Sinä et muuten näillä palstoilla määräile ketään.

        Heheh . . .

        Kun asia argumentit loppuu, niin ainut keino mitä keksit, on alkaa nimitellä vastapuolta . . . ?

        Sitä kutsutaan argumentointivirheeksi. Voit kerrata ne vaikka täältä:
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Argumentointivirhe

        Minun kokemuksella tai osaamisella ei siis ole mitään tekemistä sen asian kanssa, mitä Photoshop Express on.

        Jossei osaa keskustella asiallisesti, henkilöön menemättä, niin sitten voi suksia vittuun kansanomaisesti sanottuna.


      • hmhmhm
        M-Kar kirjoitti:

        "Siis tuo photoshop express se rupu on. Se on niin rajoitettu ohjelma, ettei kukaan vakavissaan kuvia käsittelevä kuvittele tuota käyttävänsä yhtään mihinkään. Et voi tosissaan verrata tuota varsinaiseen photoshoppiin?"

        No siis se nimi "express" sanoo, että on se riisuttu miniversio. TIETYSTI se tulee uudella tekniikalla ensimmäiseksi. Katsos kun täysi Photoshop on niin laaja sovellus, että sen uudelleenkirjoittaminen voi viedä vuosia.

        Jostainhan se uudelleenkirjoitus pitää tietysti aloittaa. MS Officesta on jo tullut vastaavalla tavalla lukuohjelmat ja on tullut myös HTML5 versio mutta natiivi täysiversio WinRT:lle ei ole vielä valmis.

        "Käyttäjän kannalta ei ole oleellisesta, millä tekniikalla sovellus on tehty. Käyttäjälle merkitsee sovelluksen ominaisuudet."

        Se tekniikka vaikuttaa olennaisesti ominaisuuksiin. Esim. .NET 3.0:aa vanhempi Windowsin natiivitekniikka ei oikein toimi 4K tarkkuuksilla, 8K tarkkuuksista puhumattakaan kun ei skaalaudu.

        16-bit Windowsit, ja myös Windows 9x rajoitti käyttöliittymiä, että ikonien, nappien ja minkä tahansa elementtien määrä oli rajoitettu staattisesti varatulla muistilla. Monimutkaisia käyttöliittymiä ei siis voinut tehdä tai muuten meni sekaisin.

        Vanha C sitten rajoittaa Windowsissa yhteensopivuutta, eli käännetty koodi on arkkitehtuuririippuvaista. Ja sen lisäksi jos kääntää 32-bittiseksi sen koodin niin se ei hyödynnä 64-bit prosessorin ominaisuuksia ja toimii 64-bit ympäristössä vähän tehottomammin. Sitten jos on erikseen 64-bit ja 32-bit versiot niin hölmömmät käyttäjät on ihmeissään, että kumpi käy heille. Tuo arkkitehtuuririippuvuus on myös hidastanut kehittyneemmän ARM arkkitehtuurin yleistymistä Windowsvehkeissä joten Windowsvekottimet yleensä ovat ominaisuuksiin/tehoon nähden kalliita ja/tai on paska akkukesto.

        .NET sitten teki tuohon sen parannuksen Windowsiin, että sama ohjelma toimii ilman eri käännöksiä, sellaisenaan vaikka prosessorin arkkitehtuuri muuttuu.

        Tuossa nyt muutama esimerkki.. Vastaavia on läjäpäin ja ne parannukset "ominaisuuksissa" tulee pitkälti uuden tekniikan käyttöönotossa. Monet harmit taas tulee siitä, kun on jäänyt jotain vanhaa tekniikkaa joka pudotetaan pois sotkemasta jolloin siitä riippuvaiset asiat hajoavat.

        "HTML5 on hyvä tekniikka tehdä käyttöliittymiä ja tulee varmasti tulevaisuudessa enempi tai vähempi santardiksi, myös oikeissa työpöytäsoveluksissa."

        Kyllä se WWW:n yleistyminen ollut lähihistorian merkittävimpiä teknisiä mullistuksia ja selaintekniikka yleisesti ON ollut se standardi käyttöliittymä sovelluksille. Paitsi, että se selaintekniikka aikoinaan toimi sovelluksissa lähinnä vastaavalla tavalla kuin graafinen, hiiriohjattu versio terminaalisovelluksista. Koodi ajettiin palvelimella, ei päätelaitteessa. Joskin äkkiä tuli palikoita paikkaamaan.

        Vuodesta 2009 lähtien selain ollut kypsä ajamaan selaimessa itsessään sitä koodia melkein miten haluaa eikä palvelimessa/palikoissa. 2011 lähti rajoitteet visuaaliselle toteutukselle ja 2012 selaimiin tuli multimedia tuki (audio/video) ja 2013 grafiikkakiihdytykset esim. peleille.

        Eli ei ole enää tulevaisuutta vaan nykyinen standardi.

        Kyllä, minulla ei ole mitään uutta tekniikkaa vastaan.

        Sitten kun oikeat ohjelmat tulevat uudelle tekniikalle, siirryn niihin mielelläni.

        Mutta tässä välivaiheessa ei mielellään siirry mihinkään riisuttuihin versioihin, vaan käyttää täysiä versioita niin pitkään kuin toimivat.


      • hmhmhm
        Painuitevaa kirjoitti:

        Sinä et ole varmaan koskaan edes Photoshoppia avannut joten suksihan ite kuule ttuun täältä trollaamasta ja molaamasta.
        Miten käyttökokemus voi olla yli 15 vuotta, liekkohän ikää edes sitä.
        Sinä et muuten näillä palstoilla määräile ketään.

        Niin vaikka tuo kokemus ei mihinkään liitykään, niin toki voi olla 15 vuotta.

        Photoshop on julkaistu 90, eli periaatteessa voisi olla vaikka 25 vuotta kokemusta siitä, mutta minulla ei ole. Itse aloitin CS ja CS2 versiolla, uudempia täysiä versioita en ole juuri käyttänyt, nuo on julkaistu joskus 2003-2004. Jo tuo vanha CS on ihan oikea ohjelma, verrattuna tuohon sovelluskaupan simppeliin Expressiin.

        Paint Shop Pro:ta taas olen käyttänyt paljon enemmän ja jostakin versiosta 7 asti ja 7 on julkaistu 2000.

        Sitä ennen piirsin pääasiassa Paintilla ja Paintbrushilla windows 3.11:ssa ja noihin tutustuin joskus 1994. :)

        Eli joo, 15 vuodessa voi olla pari vuotta lapin lisää, mutta suurusluokka on oikea . . .


      • väliinputoajat_
        hmhmhm kirjoitti:

        Niin vaikka tuo kokemus ei mihinkään liitykään, niin toki voi olla 15 vuotta.

        Photoshop on julkaistu 90, eli periaatteessa voisi olla vaikka 25 vuotta kokemusta siitä, mutta minulla ei ole. Itse aloitin CS ja CS2 versiolla, uudempia täysiä versioita en ole juuri käyttänyt, nuo on julkaistu joskus 2003-2004. Jo tuo vanha CS on ihan oikea ohjelma, verrattuna tuohon sovelluskaupan simppeliin Expressiin.

        Paint Shop Pro:ta taas olen käyttänyt paljon enemmän ja jostakin versiosta 7 asti ja 7 on julkaistu 2000.

        Sitä ennen piirsin pääasiassa Paintilla ja Paintbrushilla windows 3.11:ssa ja noihin tutustuin joskus 1994. :)

        Eli joo, 15 vuodessa voi olla pari vuotta lapin lisää, mutta suurusluokka on oikea . . .

        Lähinnä viittasin sinun ikään tuota arviota.
        En minä mitään expressiä ole maininnut enkä ole siitä puhunut, vain Karvahattu on siitä puhunut ja sinä näköjään.


      • hmhmhm kirjoitti:

        Kyllä, minulla ei ole mitään uutta tekniikkaa vastaan.

        Sitten kun oikeat ohjelmat tulevat uudelle tekniikalle, siirryn niihin mielelläni.

        Mutta tässä välivaiheessa ei mielellään siirry mihinkään riisuttuihin versioihin, vaan käyttää täysiä versioita niin pitkään kuin toimivat.

        "Mutta tässä välivaiheessa ei mielellään siirry mihinkään riisuttuihin versioihin, vaan käyttää täysiä versioita niin pitkään kuin toimivat."

        Windows 10:lle saa Adobe CC:n esimerkiksi. On ihan täysi versio, ja vaikka on vanhaa tekniikkaa niin ei niin väliä kun Adobe päivittää sitä jatkuvasti yhteensopivaksi jatkuvasti muuttuvan Windows 10:n kanssa, samalla hivuttaen sitä uudemmalle tekniikalle.

        Windows 10 on oikeasti suunnattu ensisijaisesti palveluina hankittaville sovelluksille.

        "Photoshop on julkaistu 90, eli periaatteessa voisi olla vaikka 25 vuotta kokemusta siitä, mutta minulla ei ole. Itse aloitin CS ja CS2 versiolla, uudempia täysiä versioita en ole juuri käyttänyt, nuo on julkaistu joskus 2003-2004."

        Itse aloitin Adobe Photoshop 3.0:lla.

        "Paint Shop Pro:ta taas olen käyttänyt paljon enemmän ja jostakin versiosta 7 asti ja 7 on julkaistu 2000."

        Paint Shop Prota itse jostain versiota 3 lähtien.


      • hmhmhm
        M-Kar kirjoitti:

        "Mutta tässä välivaiheessa ei mielellään siirry mihinkään riisuttuihin versioihin, vaan käyttää täysiä versioita niin pitkään kuin toimivat."

        Windows 10:lle saa Adobe CC:n esimerkiksi. On ihan täysi versio, ja vaikka on vanhaa tekniikkaa niin ei niin väliä kun Adobe päivittää sitä jatkuvasti yhteensopivaksi jatkuvasti muuttuvan Windows 10:n kanssa, samalla hivuttaen sitä uudemmalle tekniikalle.

        Windows 10 on oikeasti suunnattu ensisijaisesti palveluina hankittaville sovelluksille.

        "Photoshop on julkaistu 90, eli periaatteessa voisi olla vaikka 25 vuotta kokemusta siitä, mutta minulla ei ole. Itse aloitin CS ja CS2 versiolla, uudempia täysiä versioita en ole juuri käyttänyt, nuo on julkaistu joskus 2003-2004."

        Itse aloitin Adobe Photoshop 3.0:lla.

        "Paint Shop Pro:ta taas olen käyttänyt paljon enemmän ja jostakin versiosta 7 asti ja 7 on julkaistu 2000."

        Paint Shop Prota itse jostain versiota 3 lähtien.

        "Windows 10 on oikeasti suunnattu ensisijaisesti palveluina hankittaville sovelluksille."

        Näin voi olla. Mutta ei anneta sen haitata.

        Oli Linuxikin alunperin suunattu käyttöjärjestelmäksi nimenomaan PC tietokoneille. Nykytilanteessa se kuitenkin on ainut osa-alue, missä Linux ei ole menestynyt kovin hyvin käyttäjämäärillä mitattuna. Kaikkialla muualla, kuten puhelimissa, palvelimissa ja leivänpaahtimissa se sen sijaan on ylivomainen.


      • hmhmhm kirjoitti:

        "Windows 10 on oikeasti suunnattu ensisijaisesti palveluina hankittaville sovelluksille."

        Näin voi olla. Mutta ei anneta sen haitata.

        Oli Linuxikin alunperin suunattu käyttöjärjestelmäksi nimenomaan PC tietokoneille. Nykytilanteessa se kuitenkin on ainut osa-alue, missä Linux ei ole menestynyt kovin hyvin käyttäjämäärillä mitattuna. Kaikkialla muualla, kuten puhelimissa, palvelimissa ja leivänpaahtimissa se sen sijaan on ylivomainen.

        Linuxin tarkoitus oli se, että Linus Torvalds saa itselleen 0€:lla sen mistä piti muutoin maksaa kymppitonneja ja ilmoitteli sitten siitä uutisryhmässä. Maksoi ne unixit vähän enemmän kuin joku DOS.

        Ei ollut mitenkään häneltä pois jos joku muu käytti antoi palautetta.. Linuxin varassa sai toimimaan saman tien sen aiemmin tehdyn tappajasovelluksen, eli GCC:n.

        Seuraava tappajasovellus oli Apache HTTP.


      • linux_moraaliton

        Eli toisin sanoen linux perustuu varastamiselle, mistä se siirtyi tappamiseen. Moraaliton valinta.


      • linux_moraaliton kirjoitti:

        Eli toisin sanoen linux perustuu varastamiselle, mistä se siirtyi tappamiseen. Moraaliton valinta.

        Ei Linuxissa vasteta mitään. Se on tehty uusiksi, puhtaalta pöydältä.


      • hmhmhm
        M-Kar kirjoitti:

        Linuxin tarkoitus oli se, että Linus Torvalds saa itselleen 0€:lla sen mistä piti muutoin maksaa kymppitonneja ja ilmoitteli sitten siitä uutisryhmässä. Maksoi ne unixit vähän enemmän kuin joku DOS.

        Ei ollut mitenkään häneltä pois jos joku muu käytti antoi palautetta.. Linuxin varassa sai toimimaan saman tien sen aiemmin tehdyn tappajasovelluksen, eli GCC:n.

        Seuraava tappajasovellus oli Apache HTTP.

        "Linuxin tarkoitus oli se, että Linus Torvalds saa itselleen 0€:lla sen mistä piti muutoin maksaa kymppitonneja"

        Sait kyllä kuulostamaan tuon varastamiselta. Linus ei varastanut mitään. Toki hänellä oli rahapula, mutta hänhän teki aivan oikein ja kuten mallikansalainen asian ratkaisemiseksi.

        Saatana kun ei saa kunnollista valmiina, niin täytyy sitten tehdä itse.

        Oikea asenne . . .

        Hyvä Linus!


      • hmhmhmhm

        Linushan siis ei saanut itselleen mitään mistä pitäisi muuten maksaa.

        Vaan hän teki jotain samanlaista ihan itse, mitä muut myyvät ja ostavat kymppitonnilla.

        Ainut asia, mitä hän varasti on, joitakin ideoita. Mutta ideaiota saa ja kannattaa varastaa aivan vapaasti.

        Toki muutkin ovat osallistuneet siihen kehitykseen, se on oma lukunsa sitten se.


      • hmhmhm kirjoitti:

        "Linuxin tarkoitus oli se, että Linus Torvalds saa itselleen 0€:lla sen mistä piti muutoin maksaa kymppitonneja"

        Sait kyllä kuulostamaan tuon varastamiselta. Linus ei varastanut mitään. Toki hänellä oli rahapula, mutta hänhän teki aivan oikein ja kuten mallikansalainen asian ratkaisemiseksi.

        Saatana kun ei saa kunnollista valmiina, niin täytyy sitten tehdä itse.

        Oikea asenne . . .

        Hyvä Linus!

        Pisti vielä paremmaksi... Laittoi ladattavaksi, että muut voi testata ja kokeilla, että se ei ollut häneltä mitenkään pois, että antoi muille sen mitä oli tehnyt.

        Ennemminkin päinvastoi, itki varmaan kun meni pankkiin.


    • henskelimies6

      Itse oo käyttänyt Windowsia vuodesta 1995..ja en koskaan ole asentanut mistään microsoftin sovelluskaupoista mitään ohjelmaa..jos olen jotain tarvinnut.-.niin vapailta markkinoilta ilmaisohjelmina ja jos jotain pieniä juttuja olen tarvinnut..niin olen tehnyt ne itse...viimeksi tähän W7:kaan
      huomionarvoista on taas se ettei koskaan tämän 20 vuoden aikana ole ollut ongelmia..vaikka konetta tulee käytettyä päivittäin muutamia tunteja

      Suurimmat syyt ongelmiin on käyttäjä itse..eli menee tekemään jotain sellaista koneellaan / koneelleen josta ei ymmärrä yhtikäs mitään

      toinen syy on se että esim: jos asentaa käyttöjärjestelmän..niin ei muka ole aikaa lukea näyttöön tulevia ohjeita...nykynuoret piltit on joko liian kärsimättömiä.."mulle kaikki heti "...tai ADHD

      • "Itse oo käyttänyt Windowsia vuodesta 1995..ja en koskaan ole asentanut mistään microsoftin sovelluskaupoista mitään ohjelmaa.."

        Microsoftin sovelluskauppa tuli ensisijaiseksi asennuslähteeksi Windowssovelluksille 2012, ei vuonna 1995.

        Toki tässä ollut siirtymäaikaa. Yrityksissä menty yleisesti vanhalla Windows 7:lla missä sovelluskauppaa ei ole. Nyt sitten parhaillaan siirretään vanhat Windows 7 ja päivitetään jo kuluttajilla käytössä olevat Windows 8 koneet joissa sovelluskauppa, uuteen Windows 10:n jossa nämä kaikki nyt sitten yhtenäistetään, aivan kuten Windows XP yhtenäisti aikoinaan kuluttajien desktop Windowsit ja ammattikäyttäjien workstation Windowsit yhdeksi alustaksi.

        Windows 10:ssä nyt se yhtenäistäminen sellaista, että sama natiivisovellus voi toimia natiivisti kaikissa Windows laiteluokissa, aivan kuten selainsovellukset ovat toimineet aina. Selainsovellukset sitten toimivat kaikkien valmistajien käyttöjärjestelmissä.

        "niin vapailta markkinoilta ilmaisohjelmina ja jos jotain pieniä juttuja olen tarvinnut..niin olen tehnyt ne itse...viimeksi tähän W7:kaan"

        Niin, se nyt onkin sitä vanhaa tekniikkaa josta parhaillaan siirrytään pois. Ilmaiseksi saa päivitettyä Windows 7 -> Windows 10 ensi heinäkuuhun mennessä. 4.5v kuluttua loppuu Windows 7:n pakolliset turvapäivitykset ja 2025 loppuu Windows 7 Embeddedin saatavuus.

        Ne ketkä haluaa käyttää Windowsia jatkossakin, kannattaa kotikäyttäjien hyödyntää tuo päivitystarjous. Toki kannattaa ensiksi hävittää vanhat ohjelmat ja siirtää tiedostot nykyaikaan, ja päivittää sitten vasta keväällä Windows 10 MS Office 365.

        Niin ja tiedoksi sitten, Microsoft on viimeiset 3v mainostanut Windows 7:aa juurikin uusille HTML5 sovelluksille msopentech.com:ssa ja ne Windowsiin asennettavat sovellukset ovat Windows 7:ssa olleet sellaisia joista pitäisi hankkiutua eroon. Ohjelmat menee siihen, että on standardit HTML5 sovellukset ja Windowsin käyttäjille on natiivit Windowssovellukset jotka ladataan sovelluskaupasta ja jotka toimivat kaikilla laitteilla.

        Pari Windows 10 asennusta mitä tehnyt niin toinen on puhtaasti siivottu vanhasta sonnasta ja toiseen jäi Spotify. Se sentäs on jatkuvasti päivittyvä palvelu kuten Windows, joten toimii luotettavasti. Loput sitten selaimella/sovelluskaupasta.

        "Suurimmat syyt ongelmiin on käyttäjä itse..eli menee tekemään jotain sellaista koneellaan / koneelleen josta ei ymmärrä yhtikäs mitään"

        Kyllä. Toinen ongelmien aiheuttaja on se, että ei tee mitään ylläpitoa mitä on tarvinnut tehdä. Windows 8 kyllä kiitettävästi vähensi Windowsympäristöjen ylläpidon tarvetta.


      • hmhmhmhm

        Näytätkö, mistä sovelluskaupasta saa ladattua esim. Blenderin, LTSpiceIV:n, Photoshop CC:n, Photoshop Lightroomin, google chrome selaimen, firefoxin, spotifyn työpöytäohjelman, NetBeansin, VLC soittimen, QT Creatorin, Visual Studion, handbraken, python tulkin, teamviewerin työpöytäversion, avira virustorjunnan, FileZillan, Gimpin, audacityn, bandicamin, steamin, lähes kaikki PC pelit . . .

        Ja paljon muita työpöytäohjelmia.

        Sovelluskaupasta ei löydy, eikä löydy edes korvaavia sovelluksia suurimmalle osalle näistä. Steamiakin hain juuri, niin tuli joku steam status viewer, josta pitäisi vielä maksaa 2 €.

        Eli kyllä se sovelluskauppa työpöytäkäyttäjälle on toissijainen ohjelmien lähde. Itse en ole löytänyt sieltä vielä yhtään ainutta oikeasti tärkeää ohjelmaa.

        Microsoft haluaa tehdä siitä ensisijaisen, mutta käytännössä se ei sitä vielä ole, koska ei siellä ole mitään ohjemlia ainakaan niitä mitä itse käytän.


      • hmhmhmhm kirjoitti:

        Näytätkö, mistä sovelluskaupasta saa ladattua esim. Blenderin, LTSpiceIV:n, Photoshop CC:n, Photoshop Lightroomin, google chrome selaimen, firefoxin, spotifyn työpöytäohjelman, NetBeansin, VLC soittimen, QT Creatorin, Visual Studion, handbraken, python tulkin, teamviewerin työpöytäversion, avira virustorjunnan, FileZillan, Gimpin, audacityn, bandicamin, steamin, lähes kaikki PC pelit . . .

        Ja paljon muita työpöytäohjelmia.

        Sovelluskaupasta ei löydy, eikä löydy edes korvaavia sovelluksia suurimmalle osalle näistä. Steamiakin hain juuri, niin tuli joku steam status viewer, josta pitäisi vielä maksaa 2 €.

        Eli kyllä se sovelluskauppa työpöytäkäyttäjälle on toissijainen ohjelmien lähde. Itse en ole löytänyt sieltä vielä yhtään ainutta oikeasti tärkeää ohjelmaa.

        Microsoft haluaa tehdä siitä ensisijaisen, mutta käytännössä se ei sitä vielä ole, koska ei siellä ole mitään ohjemlia ainakaan niitä mitä itse käytän.

        "Näytätkö, mistä sovelluskaupasta saa ladattua esim. "

        Olen kyllä sanonut selvästi, että kaikkea vanhaa DOS ohjelmaa ja muuta vastaavaa kuraa ei ole siirretty nykypäivään. Jos ohjelma on vanha ja se ei ole palvelumuotoinen, se voi aiheuttaa ongelmia jos joku ei ole päivittämässä sitä yhteensopivaksi kyseisen viikon Windows 10:n kanssa, kun Windows 10 _muuttuu_. Siihen tulee jatkuvasti päivityksiä, ja kun puhutaan jostain "päivitysongelmista" kun se ja se ei toimi niin ongelmat kohdistuvat yleensä johonkin sellaiseen tekniikkaan mitä ei pidetä Windows 10:n tahdissa.

        "Blenderin"

        Ei saa. Onneksi on open source joten sitä päivitetään maksutta ja varmaan pysyy vielä pitkään Windows 10:n tahdissa. Mahdollisesti Blender nVidia CUDA Windows 10 combo voi jossain päivityksissä olla välillä paskana tai sitten ei. Vaikea sanoa tässä vaiheessa.

        Blenderille nyt muutenkin Windows ei ole se ideaalisin alusta.

        "LTSpiceIV:n"

        Spice on BSD lisensoitu, C:llä tehty palikka ja Spice softat yleensä ajetaan muualla. Windows soveltuu toistaiseksi huonosti tuohon käyttötarkoitukseen, ja voi soveltua pidemmänkin aikaa huonosti kun C koodia ei oikein käännetä WinRT:lle.

        Edellyttäen, että se koodi nyt yleensäkin ajetaan päätelaitteessa. Tuonhan voi helposti kiertää selaintekniikalla jossa C-koodi ajetaankin palvelimessa ja ajaa Windows 10:ssä sitä käyttöliittymää.

        "Photoshop CC:n, Photoshop Lightroomin"

        Adobe CC on palvelu, joten on varsin turvallinen kun he päivittävät sitä jatkuvasti pitämällä yhteensopivana Windows 10:n kanssa. Ei siis tarvitse loppukäyttäjän miettiä sitä tekniikkaa siinä sitten kun Adobe siirtää sitä vähitellen nykyaikaan.

        "google chrome selaimen, firefoxin"

        Voit poistaa ne tarpeettomina. Windowsissa on Edge.

        "spotifyn työpöytäohjelman"

        Kuten Adobe CC, tuo on palvelu. Ne muuttaa sen tekniikan vähitellen nykypäivään ja loppukäyttäjän ei tarvitse sitä tekniikkaa siinä miettiä. Voi jossain vaiheessa toki tulla ilmoitus ja linkki sovelluskaupassa olevaan uuteen Spotifyyn ja ohjeet vanhan poistamiseksi.

        " NetBeansin"

        Windowssovellusten tekeminen ei tuota tarvitse, eikä standardit, siirrettävät sovellukset.

        "VLC soittimen"

        On sovelluskaupassa.

        "QT Creatorin"

        Windowssovellusten tekeminen ei tuota tarvitse, eikä standardit, siirrettävät sovellukset.

        "Visual Studion"

        On sovelluskaupassa tietääkseni. Niillä joku paketointi miten saa vanhan tekniikan sovelluksia myös sinne nyt siirtymäaikana, ja päivitykset hoituvat silti keskitetysti.

        "handbraken"

        Vähän väärä käyttis tuollaiselle. Adobe CC:stä löytyy videotyökalut.

        "python tulkin"

        Ei tarvetta Windowsissa.

        "teamviewerin työpöytäversion"

        Windowsissa on etätyöpöytä.

        "avira virustorjunnan"

        Ei tarvitse, ota pois sillä jatkuvasti päivittyvässä Windows 10:ssä tuollaiset voi sotkea. Ei sitten tule niitä "päivitysongelmia".

        "FileZillan"

        Ei tarvetta Windowsissa.

        "Gimpin"

        Adobe Photoshop CC tekee samat, pois vaan.

        "audacityn"

        Adobe CC:stä löytyy audition.

        "bandicamin"

        Mikä?

        "steamin, lähes kaikki PC pelit . . ."

        Steam on sovelluskauppa. Vanhaa tekniikkaa, asentelee sieltä vaan niitä pelejä, toimii sitten miten toimii. Steam kai vastaa niiden ylläpidosta.


      • hmhmhmhm kirjoitti:

        Näytätkö, mistä sovelluskaupasta saa ladattua esim. Blenderin, LTSpiceIV:n, Photoshop CC:n, Photoshop Lightroomin, google chrome selaimen, firefoxin, spotifyn työpöytäohjelman, NetBeansin, VLC soittimen, QT Creatorin, Visual Studion, handbraken, python tulkin, teamviewerin työpöytäversion, avira virustorjunnan, FileZillan, Gimpin, audacityn, bandicamin, steamin, lähes kaikki PC pelit . . .

        Ja paljon muita työpöytäohjelmia.

        Sovelluskaupasta ei löydy, eikä löydy edes korvaavia sovelluksia suurimmalle osalle näistä. Steamiakin hain juuri, niin tuli joku steam status viewer, josta pitäisi vielä maksaa 2 €.

        Eli kyllä se sovelluskauppa työpöytäkäyttäjälle on toissijainen ohjelmien lähde. Itse en ole löytänyt sieltä vielä yhtään ainutta oikeasti tärkeää ohjelmaa.

        Microsoft haluaa tehdä siitä ensisijaisen, mutta käytännössä se ei sitä vielä ole, koska ei siellä ole mitään ohjemlia ainakaan niitä mitä itse käytän.

        "Eli kyllä se sovelluskauppa työpöytäkäyttäjälle on toissijainen ohjelmien lähde. Itse en ole löytänyt sieltä vielä yhtään ainutta oikeasti tärkeää ohjelmaa."

        No oikeasti kun tuota listaa analysoi, tarvitset sovelluskaupan ulkopuolelta palveluna lähinnä Adobe Creative Suiten ja Spotifyn. Windowsissa on valmiina etätyöpöytä ja selain, sovelluskaupasta löytyy VLC Player. Tarkistin niin uusi Visual Studio ei siellä ole mutta silläkään ei ole väliä. On Microsoftin uusinta tekniikaa ja sillä tehdään ne Windows sovellukset, joten se toimii kyllä.

        Epäilen, että Python liittyy Blenderin käyttöön joten se Windows 10 nVidia CUDA Python Blender sellainen kasa mikä olisi hyvä siirtää muualle. Jos nyt on tuo, jotain erityistarvetta Qt Creatorille (mitä?), Spicelle jota ajetaan päätelaitteessa tai yleensäkin sovelluskehitykselle sinne backendiin jos haluat tehdä standarditekniikkaa, voisi olla hyvä idea hankkia Ubuntu 14.04 LTS työasema näille niin saa Windowsin siivottua sellaisesta mikä ei sinne hyvin sovellu.

        --

        Ja tosiaankin, Steam on muuten palvelu, että päivittävät sitä jatkuvasti, että saa pidettyä sen yhteensopivana. Sieltä ostettavat pelit voi olla vanhaakin tekniikkaa mutta lähtisin siitä, että ylläpitävät sitä pelivalikoimaa, että pitävät niitä toimivana.

        Sellainen huomio, että Xbox One sisältää matalan tason Win64 API:n pelejä varten, joten voisi olettaa, että Windows 10:ssä AMD64 arkkitehtuurilla on ainakin seuraavat 6v tekniikka Win64 API:a vasten käännetyille peleille, joita voi ladata niin Steamista, Originista kuin Microsoftin sovelluskaupasta. Visual C 2015 tuli lisäksi äsken, joten sen puolesta se jatkuvuus on turvattu kymmeneksi vuodeksi.

        Mutta, Steamissa olevat pelit on sitten eri juttu. Sama juttu kuin Ubuntulla, että Steam toimii täysin moitteettomasti mutta se ei tarkoita sitä, että kaikki pelit mitä on tehty olisi tarjolla, koska vanhaa tekniikkaa olevia pelejä pitää ylläpitää ja kääntää yhteensopivaksi. Sillä tavallahan ne sinne Ubuntuunkin on saatu.

        Vanhemmat pelit voivat tosiaankin hajota ja poistua Steamin valikoimista, pysyvästi tai hetkellisesti kunnes on käännetty ajanmukaiseksi. Kuitenkin pidän Windows 10:llä Steamista lataamista niin turvallisena, että tekniikka on turvattu vähintään 6-10v ajaksi ja mikä tahansa peli mitä sieltää ostaa todennäköisesti toimii ainakin 2v.

        Bandicamista tarkistin mikä on ja en nopeasti tiedä mikä korvaisi, kai sitä kannattaa sitten käyttää siinä toistaiseksi.


      • hmhmhm
        M-Kar kirjoitti:

        "Näytätkö, mistä sovelluskaupasta saa ladattua esim. "

        Olen kyllä sanonut selvästi, että kaikkea vanhaa DOS ohjelmaa ja muuta vastaavaa kuraa ei ole siirretty nykypäivään. Jos ohjelma on vanha ja se ei ole palvelumuotoinen, se voi aiheuttaa ongelmia jos joku ei ole päivittämässä sitä yhteensopivaksi kyseisen viikon Windows 10:n kanssa, kun Windows 10 _muuttuu_. Siihen tulee jatkuvasti päivityksiä, ja kun puhutaan jostain "päivitysongelmista" kun se ja se ei toimi niin ongelmat kohdistuvat yleensä johonkin sellaiseen tekniikkaan mitä ei pidetä Windows 10:n tahdissa.

        "Blenderin"

        Ei saa. Onneksi on open source joten sitä päivitetään maksutta ja varmaan pysyy vielä pitkään Windows 10:n tahdissa. Mahdollisesti Blender nVidia CUDA Windows 10 combo voi jossain päivityksissä olla välillä paskana tai sitten ei. Vaikea sanoa tässä vaiheessa.

        Blenderille nyt muutenkin Windows ei ole se ideaalisin alusta.

        "LTSpiceIV:n"

        Spice on BSD lisensoitu, C:llä tehty palikka ja Spice softat yleensä ajetaan muualla. Windows soveltuu toistaiseksi huonosti tuohon käyttötarkoitukseen, ja voi soveltua pidemmänkin aikaa huonosti kun C koodia ei oikein käännetä WinRT:lle.

        Edellyttäen, että se koodi nyt yleensäkin ajetaan päätelaitteessa. Tuonhan voi helposti kiertää selaintekniikalla jossa C-koodi ajetaankin palvelimessa ja ajaa Windows 10:ssä sitä käyttöliittymää.

        "Photoshop CC:n, Photoshop Lightroomin"

        Adobe CC on palvelu, joten on varsin turvallinen kun he päivittävät sitä jatkuvasti pitämällä yhteensopivana Windows 10:n kanssa. Ei siis tarvitse loppukäyttäjän miettiä sitä tekniikkaa siinä sitten kun Adobe siirtää sitä vähitellen nykyaikaan.

        "google chrome selaimen, firefoxin"

        Voit poistaa ne tarpeettomina. Windowsissa on Edge.

        "spotifyn työpöytäohjelman"

        Kuten Adobe CC, tuo on palvelu. Ne muuttaa sen tekniikan vähitellen nykypäivään ja loppukäyttäjän ei tarvitse sitä tekniikkaa siinä miettiä. Voi jossain vaiheessa toki tulla ilmoitus ja linkki sovelluskaupassa olevaan uuteen Spotifyyn ja ohjeet vanhan poistamiseksi.

        " NetBeansin"

        Windowssovellusten tekeminen ei tuota tarvitse, eikä standardit, siirrettävät sovellukset.

        "VLC soittimen"

        On sovelluskaupassa.

        "QT Creatorin"

        Windowssovellusten tekeminen ei tuota tarvitse, eikä standardit, siirrettävät sovellukset.

        "Visual Studion"

        On sovelluskaupassa tietääkseni. Niillä joku paketointi miten saa vanhan tekniikan sovelluksia myös sinne nyt siirtymäaikana, ja päivitykset hoituvat silti keskitetysti.

        "handbraken"

        Vähän väärä käyttis tuollaiselle. Adobe CC:stä löytyy videotyökalut.

        "python tulkin"

        Ei tarvetta Windowsissa.

        "teamviewerin työpöytäversion"

        Windowsissa on etätyöpöytä.

        "avira virustorjunnan"

        Ei tarvitse, ota pois sillä jatkuvasti päivittyvässä Windows 10:ssä tuollaiset voi sotkea. Ei sitten tule niitä "päivitysongelmia".

        "FileZillan"

        Ei tarvetta Windowsissa.

        "Gimpin"

        Adobe Photoshop CC tekee samat, pois vaan.

        "audacityn"

        Adobe CC:stä löytyy audition.

        "bandicamin"

        Mikä?

        "steamin, lähes kaikki PC pelit . . ."

        Steam on sovelluskauppa. Vanhaa tekniikkaa, asentelee sieltä vaan niitä pelejä, toimii sitten miten toimii. Steam kai vastaa niiden ylläpidosta.

        Miten niin "ei tarvitse"? Eikö se käyttäjä määritä tarpeen. :)

        Jos haluaa ajaa Python ohjelmia, ainut tapa on asentaa Python tulkki. Miksi haluan ajaa Python ohjelmia Windowsissa, no siksi, että tietyt sovellukset ovat vain jostakin ihmeen syystä tehty pythonin päälle. Pythonissa on valmiina erinomaisia kirjastoja monen asian tekemiseen sekä siihen saa monenlaisia kirjastoja helposti lisättyä. Sellaisia mitkä windowsin oletustyökaluilla olisivat paljon työläämpiä ja vaatisivat massiivisteen monen gigatavun kehitysympäristöjen asentamisia, tai kirjastoja mitä Windowsille ei ole tai jos on niin ei ainakaan ilmaiseksi saatavana. Lisäksi windows kehitysympäristöt ovat siinä mielessä minun kokemuksen mukaan surkeita, että ne vaativat aina tuoreimman windows version. Niiden kanssa minulla kaikista eniten on ollut yhteen sopivuus ongelmia koskaan. Eli itse, kun päivitän koneen uuteen niin harvoin, että windows versiokin voi vaihtua kaksi numeroa siinä välissä, niin siksi pysyttelen näissä paremmin toimivissa systeemeissä (kuten Python), jotka vain toimii riippumatta siitä oliko alla windows 7, 8, 10 vai peräti jokin Linux jakelu.

        Linuxillakin asian voi tehdä, mutta koska Python tulkkia tarjotaan myös Windowsille, miksipä sitä ei käyttäisi. Mitään ongelmia en ole kokenut python tulkin kanssa Windowsissa, enkä linuxissakaan.

        Jos Blender ja python tulkki Windowsissa hajoavat, ovat riskini lisäksi paljon pienemmät kuin windowsin omiin systeemeihin turvautuessa, koska samat python ohjelmat ja blend tiedostot toimivat sellaisenaan, ilman mitään muutoksia linuxissa. Itse aina varoittelet siitä, että jos tuki jollekkin ohjelmalle loppuu niin tiedot ovat pilalla. Mutta kun tekee näin, tiedot eivät ole pilalla vaikka windows tuki loppuisi heti huomenna. Siirrän vain tiedot linuxiin ja homma jatkuu ilman mitään ongelmaa.

        Windows kaupassa oleva VLC soitin on aika rankasti riisuttu versio ohjelman varsinaisesta työpöytä versiosta. :) Kuten sanoin aiemmin, sama se, millä tekniikalla ohjelma on tehty, ominaisuudet määrittää käytettävän ohjelman. Itse en ole myöskään kovin nirso minkään ohjelman ulkonäön tms suhteen, pääasia, että ohjelma toimii ja tekee sen mitä lupaa.

        Windowsia taas käytän, koska pelaan ja osallistun pc pelikehitykseenkin jossakin määrin. PC peliekosysteemi linuxille on vielä lapsen kengissä ja potentiaalinen markkina varsin pieni näissä oikeissa tietokoneissa.

        LTSpiceIV on windows ohjelma, linuxissakin sitä käytetään winen avulla. Siitä ei tietääkseni ole Linux versiota. Viimeisin päivitys ohjelmasta on tullut tässä kuussa, ja sitä kehittää yritys, eli uskoisin kyllä, että ohjelmalla on hyvin jatkuvuutta siinä missä Steamillakin. :/

        LTspicen etu on helppous. Itse en ole vielä tavannut yhtä hyviä työkaluja ilmaiseksi ole keneltäkään muulta. Ubuntuunkin olen asentanut sieltä sen sovellusvalikoimasta kyllä melkein kaikki alan ohjelmat, mutta eivät ne ole läheskään yhtä pitkälle kehitettyjä kuin LTSpice on.

        Ubuntukin minulla toki on käytössä . . .

        Itse uskon, että sitten kun Windows 10:stä pudotetaan tukea pois tietyille vanhoille ominaisuuksille, niin ainakin osa niistä tulee tuetuksi jonakin jälkiasennettavana pakettina.

        Samalla lailla kuten tänäpäivänä voit ajaa emulaattorissa ikivanhoja ohjelmia uudella koneella varsin sujuvasti, vaikka arkkitehtuurit ja käyttöjärjestelmät eivät enää olekkaan yhteensopivia. Tai sitten siihen tulee väliin jokin virtuaalikone . . .

        Microsoft haluaa maksimoida windowsin käyttäjäkunnan. Eli ei ole tarkoituksenmukaista, että he tahallaan hätistelisivät käyttäjät pois lopettamalla tuen suurelle osalle käytössä olevista ohjelmista. Ohjelmistot elävät paljon pidempään kuin rauta ja niiden kehittäminen on kallista . . .


      • hmhmhm kirjoitti:

        Miten niin "ei tarvitse"? Eikö se käyttäjä määritä tarpeen. :)

        Jos haluaa ajaa Python ohjelmia, ainut tapa on asentaa Python tulkki. Miksi haluan ajaa Python ohjelmia Windowsissa, no siksi, että tietyt sovellukset ovat vain jostakin ihmeen syystä tehty pythonin päälle. Pythonissa on valmiina erinomaisia kirjastoja monen asian tekemiseen sekä siihen saa monenlaisia kirjastoja helposti lisättyä. Sellaisia mitkä windowsin oletustyökaluilla olisivat paljon työläämpiä ja vaatisivat massiivisteen monen gigatavun kehitysympäristöjen asentamisia, tai kirjastoja mitä Windowsille ei ole tai jos on niin ei ainakaan ilmaiseksi saatavana. Lisäksi windows kehitysympäristöt ovat siinä mielessä minun kokemuksen mukaan surkeita, että ne vaativat aina tuoreimman windows version. Niiden kanssa minulla kaikista eniten on ollut yhteen sopivuus ongelmia koskaan. Eli itse, kun päivitän koneen uuteen niin harvoin, että windows versiokin voi vaihtua kaksi numeroa siinä välissä, niin siksi pysyttelen näissä paremmin toimivissa systeemeissä (kuten Python), jotka vain toimii riippumatta siitä oliko alla windows 7, 8, 10 vai peräti jokin Linux jakelu.

        Linuxillakin asian voi tehdä, mutta koska Python tulkkia tarjotaan myös Windowsille, miksipä sitä ei käyttäisi. Mitään ongelmia en ole kokenut python tulkin kanssa Windowsissa, enkä linuxissakaan.

        Jos Blender ja python tulkki Windowsissa hajoavat, ovat riskini lisäksi paljon pienemmät kuin windowsin omiin systeemeihin turvautuessa, koska samat python ohjelmat ja blend tiedostot toimivat sellaisenaan, ilman mitään muutoksia linuxissa. Itse aina varoittelet siitä, että jos tuki jollekkin ohjelmalle loppuu niin tiedot ovat pilalla. Mutta kun tekee näin, tiedot eivät ole pilalla vaikka windows tuki loppuisi heti huomenna. Siirrän vain tiedot linuxiin ja homma jatkuu ilman mitään ongelmaa.

        Windows kaupassa oleva VLC soitin on aika rankasti riisuttu versio ohjelman varsinaisesta työpöytä versiosta. :) Kuten sanoin aiemmin, sama se, millä tekniikalla ohjelma on tehty, ominaisuudet määrittää käytettävän ohjelman. Itse en ole myöskään kovin nirso minkään ohjelman ulkonäön tms suhteen, pääasia, että ohjelma toimii ja tekee sen mitä lupaa.

        Windowsia taas käytän, koska pelaan ja osallistun pc pelikehitykseenkin jossakin määrin. PC peliekosysteemi linuxille on vielä lapsen kengissä ja potentiaalinen markkina varsin pieni näissä oikeissa tietokoneissa.

        LTSpiceIV on windows ohjelma, linuxissakin sitä käytetään winen avulla. Siitä ei tietääkseni ole Linux versiota. Viimeisin päivitys ohjelmasta on tullut tässä kuussa, ja sitä kehittää yritys, eli uskoisin kyllä, että ohjelmalla on hyvin jatkuvuutta siinä missä Steamillakin. :/

        LTspicen etu on helppous. Itse en ole vielä tavannut yhtä hyviä työkaluja ilmaiseksi ole keneltäkään muulta. Ubuntuunkin olen asentanut sieltä sen sovellusvalikoimasta kyllä melkein kaikki alan ohjelmat, mutta eivät ne ole läheskään yhtä pitkälle kehitettyjä kuin LTSpice on.

        Ubuntukin minulla toki on käytössä . . .

        Itse uskon, että sitten kun Windows 10:stä pudotetaan tukea pois tietyille vanhoille ominaisuuksille, niin ainakin osa niistä tulee tuetuksi jonakin jälkiasennettavana pakettina.

        Samalla lailla kuten tänäpäivänä voit ajaa emulaattorissa ikivanhoja ohjelmia uudella koneella varsin sujuvasti, vaikka arkkitehtuurit ja käyttöjärjestelmät eivät enää olekkaan yhteensopivia. Tai sitten siihen tulee väliin jokin virtuaalikone . . .

        Microsoft haluaa maksimoida windowsin käyttäjäkunnan. Eli ei ole tarkoituksenmukaista, että he tahallaan hätistelisivät käyttäjät pois lopettamalla tuen suurelle osalle käytössä olevista ohjelmista. Ohjelmistot elävät paljon pidempään kuin rauta ja niiden kehittäminen on kallista . . .

        "Miten niin "ei tarvitse"? Eikö se käyttäjä määritä tarpeen. :)"

        Jos tarvitsee vasaroida nauloja ja ostat sahan niin sahan ei tarvitse kyetä siihen naulojen vasarointiin. Sitä ostetaan sitten se vasara lisäksi.

        Katsos kun se Windows 10 on suunniteltu hyvin selkeästi siihen, että käytetään HTML5 tai WinRT sovelluksia, taaksepäinyhteensopivuussyistä on vanhatkin rajapinnat ja monet sovelluksetkin tarvitsevat niitä vielä. Mutta Windows 10 on myös jatkuvasti päivittyvä palvelu, vähän kuin joku Gmail mihin Google lykkää muutoksia, niin jos sovelluksessa enemmänkin jotain riippuvuuksia tai rajapinta poistuu muutoksissa niin sovellus hajoaa ellei sitä jatkuvasti ylläpidetä.

        Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että Windows 8.x:llä niin kauan kun sovellus toimi puhtaasti tiilinäkymässä (olkoot tekniikka mikä hyvänsä), ei sillä ole mitään ongelmia Windows 10:llä. Mutta Windows 10:llä jos on sovelluskaupan ja Edgen ulkopuolisia sovelluksia, muiden kuin Microsoftin tekemiä ja sellaisia jotka eivät ole jatkuvasti päivittyviä palveluita kuten vaikka Spotify tai Adobe CC, pitäisi tietää tarkkaan riippuvuudet rajapintoihin. Ne rajapinnat kun ovat vakaita luvatusti vaikka Windows muuten muuttuisikin.

        Jos käyttää jotain sellaista mihin Windows 10 ei edellämainitulla tavalla sovi, voisi olla hyvä idea hankkia toinen kone siihen sopivalla käyttöjärjestelmällä ja käyttää niitä siinä.

        Voi myös tehdä niinkin, että etäkäyttää toiselta keskusyksiköltä jos haluaa samat kontrollilaitteet ja saman näytön. Ei tarvitse laittaa kaikkia munia samaan koriin.

        "Jos haluaa ajaa Python ohjelmia, ainut tapa on asentaa Python tulkki. Miksi haluan ajaa Python ohjelmia Windowsissa, no siksi, että tietyt sovellukset ovat vain jostakin ihmeen syystä tehty pythonin päälle. Pythonissa on valmiina erinomaisia kirjastoja monen asian tekemiseen sekä siihen saa monenlaisia kirjastoja helposti lisättyä."

        Tai sitten voisit pitää sen siinä Ubuntun puolella. Sopii sinne paremmin.

        Toki, jos teet Pythonilla sovelluksia ja saat pidettyä riippuvuudet vaikka puhtaasti siinä Python tulkissa, että ei kutsuta esim. mitään C tai C :lla tehdyn kirjaston juttuja niin sitten homma pysyy siistinä samaan tapaan kuin puhtaasti etäkäyttämällä. Eli jos Python rusahtaa rikki se menee sitten rikki vain yhdestä kohtaa ja kaikki siirtää tarvittaessa heittämällä Ubuntulle.

        "Sellaisia mitkä windowsin oletustyökaluilla olisivat paljon työläämpiä ja vaatisivat massiivisteen monen gigatavun kehitysympäristöjen asentamisia, tai kirjastoja mitä Windowsille ei ole tai jos on niin ei ainakaan ilmaiseksi saatavana."

        Minun on hankala keksiä miten joku gigatavu sinne tai tänne tuntuisi missään.

        Paitsi että ei edes tarvitse, koska voit myös asentaa vaikka Microsoftilta VSCoden ja alkaa suoraan kirjoittaa Javascriptiä mikä toimii siinä Edgessä ja vaikka Ubuntun Firefoxissa.


      • hmhmhm kirjoitti:

        Miten niin "ei tarvitse"? Eikö se käyttäjä määritä tarpeen. :)

        Jos haluaa ajaa Python ohjelmia, ainut tapa on asentaa Python tulkki. Miksi haluan ajaa Python ohjelmia Windowsissa, no siksi, että tietyt sovellukset ovat vain jostakin ihmeen syystä tehty pythonin päälle. Pythonissa on valmiina erinomaisia kirjastoja monen asian tekemiseen sekä siihen saa monenlaisia kirjastoja helposti lisättyä. Sellaisia mitkä windowsin oletustyökaluilla olisivat paljon työläämpiä ja vaatisivat massiivisteen monen gigatavun kehitysympäristöjen asentamisia, tai kirjastoja mitä Windowsille ei ole tai jos on niin ei ainakaan ilmaiseksi saatavana. Lisäksi windows kehitysympäristöt ovat siinä mielessä minun kokemuksen mukaan surkeita, että ne vaativat aina tuoreimman windows version. Niiden kanssa minulla kaikista eniten on ollut yhteen sopivuus ongelmia koskaan. Eli itse, kun päivitän koneen uuteen niin harvoin, että windows versiokin voi vaihtua kaksi numeroa siinä välissä, niin siksi pysyttelen näissä paremmin toimivissa systeemeissä (kuten Python), jotka vain toimii riippumatta siitä oliko alla windows 7, 8, 10 vai peräti jokin Linux jakelu.

        Linuxillakin asian voi tehdä, mutta koska Python tulkkia tarjotaan myös Windowsille, miksipä sitä ei käyttäisi. Mitään ongelmia en ole kokenut python tulkin kanssa Windowsissa, enkä linuxissakaan.

        Jos Blender ja python tulkki Windowsissa hajoavat, ovat riskini lisäksi paljon pienemmät kuin windowsin omiin systeemeihin turvautuessa, koska samat python ohjelmat ja blend tiedostot toimivat sellaisenaan, ilman mitään muutoksia linuxissa. Itse aina varoittelet siitä, että jos tuki jollekkin ohjelmalle loppuu niin tiedot ovat pilalla. Mutta kun tekee näin, tiedot eivät ole pilalla vaikka windows tuki loppuisi heti huomenna. Siirrän vain tiedot linuxiin ja homma jatkuu ilman mitään ongelmaa.

        Windows kaupassa oleva VLC soitin on aika rankasti riisuttu versio ohjelman varsinaisesta työpöytä versiosta. :) Kuten sanoin aiemmin, sama se, millä tekniikalla ohjelma on tehty, ominaisuudet määrittää käytettävän ohjelman. Itse en ole myöskään kovin nirso minkään ohjelman ulkonäön tms suhteen, pääasia, että ohjelma toimii ja tekee sen mitä lupaa.

        Windowsia taas käytän, koska pelaan ja osallistun pc pelikehitykseenkin jossakin määrin. PC peliekosysteemi linuxille on vielä lapsen kengissä ja potentiaalinen markkina varsin pieni näissä oikeissa tietokoneissa.

        LTSpiceIV on windows ohjelma, linuxissakin sitä käytetään winen avulla. Siitä ei tietääkseni ole Linux versiota. Viimeisin päivitys ohjelmasta on tullut tässä kuussa, ja sitä kehittää yritys, eli uskoisin kyllä, että ohjelmalla on hyvin jatkuvuutta siinä missä Steamillakin. :/

        LTspicen etu on helppous. Itse en ole vielä tavannut yhtä hyviä työkaluja ilmaiseksi ole keneltäkään muulta. Ubuntuunkin olen asentanut sieltä sen sovellusvalikoimasta kyllä melkein kaikki alan ohjelmat, mutta eivät ne ole läheskään yhtä pitkälle kehitettyjä kuin LTSpice on.

        Ubuntukin minulla toki on käytössä . . .

        Itse uskon, että sitten kun Windows 10:stä pudotetaan tukea pois tietyille vanhoille ominaisuuksille, niin ainakin osa niistä tulee tuetuksi jonakin jälkiasennettavana pakettina.

        Samalla lailla kuten tänäpäivänä voit ajaa emulaattorissa ikivanhoja ohjelmia uudella koneella varsin sujuvasti, vaikka arkkitehtuurit ja käyttöjärjestelmät eivät enää olekkaan yhteensopivia. Tai sitten siihen tulee väliin jokin virtuaalikone . . .

        Microsoft haluaa maksimoida windowsin käyttäjäkunnan. Eli ei ole tarkoituksenmukaista, että he tahallaan hätistelisivät käyttäjät pois lopettamalla tuen suurelle osalle käytössä olevista ohjelmista. Ohjelmistot elävät paljon pidempään kuin rauta ja niiden kehittäminen on kallista . . .

        "Lisäksi windows kehitysympäristöt ovat siinä mielessä minun kokemuksen mukaan surkeita, että ne vaativat aina tuoreimman windows version."

        Ne ovat menneet käsikädessä muun softapinon kanssa, tyyliin näin:

        Visual Studio .NET .NET 1.0 MS SQL Server 2000 Windows XP/Windows Server 2000 SP2

        Visual Studio .NET 2003 .NET 1.1 MS SQL Server 2000 Windows XP SP1/Windows Server 2003

        Visual Studio 2005 .NET 2.0 MS SQL Server 2005 Windows XP SP2/Windows Server 2003 R2

        Visual Studio 2008 .NET 3.5 MS SQL Server 2008 Windows Vista SP1/Windows Server 2008

        Visual Studio 2010 .NET 4.0 MS SQL Server 2010 Windows 7/Windows Server 2008 R2 SP1

        Visual Studio 2012 .NET 4.5 MS SQL Server 2012 Windows Server 2012/Windows 8

        Visual Studio 2013 .NET 4.5.1 MS SQL Server 2012 Windows Server 2012 R2/Windows 8.1

        Visual Studio 2015 .NET 4.6 MS SQL Server 2016 Windows Server 2016/Windows 10

        ...

        Selkeä kaava eikö vain? Tässä katsos se ero Ubuntuun, että Ubuntussa on se yksi softapino missä on kaikki se päivittyy kerralla kun laittaa uuden Ubuntu LTS:n. Joko 2v välein tai 4v välein.

        Microsoftilla taas se softapino koostuu erikseen myytävistä/asennettavista palasista ja ne kaikki päivittyy syklittäin. Syklit eivät ole yhtä säännöllisiä kuin Ubuntulla mutta jotain sääntöjä niissä on:

        1. Visual Studio ja .NET menevät samaan tahtiin
        2. Visual Studio vaatii vähintään kyseisellä ajanhetkellä julkaistun Windowsin
        3. MS SQL Server ja Windows Server menevät samaan tahtiin. MS SQL Server 2003 jäi pois välistä koska kehittäjät säätivät 64-bittisen version parissa. Samaan tahtiin menee sitten Exchange, Sharepoint jne.
        4. Windows Serverin ja MS SQL Serverin välinen ikäero pitäisi pysyä max. 5v rajoissa
        5. MS Office menee samaan tahtiin Windowsin kanssa.
        6. MS Officen ja Windowsin välinen ikäero pitäisi pysyä max. 5v rajoissa
        7. Jokaisella palikalla on 10v elinkaari paitsi .NET
        8. Jokaisella .NET versiolla on 10v elinkaari sen Windowsin elinkaari minkä mukana se tulee. Windows 10:ä ei koske koska sillä ei ole määriteltyä elinkaarta vaan se päivittyy nykyisen tiedon perusteella ~ikuisesti.
        9. .NET 1.1 on taaksepäinyhteensopiva (ABI) 1.0:n kanssa. .NET 3.5 on taaksepäinyhteensopiva (ABI) .NET 2.0:n kanssa. .NET 4.6 on taaksepäinyhteensopiva (ABI) .NET 4.0:n kanssa.
        10. Windows on kätevintä uusia tietokoneen uusimisen yhteydessä.

        ...

        Käytännössä homma on perinteisesti suunniteltu niin, että n. 3v välein päivitetään näitä palikoita. Joko uusia laitteita hankkimalla tai ostamalla uusia lisenssejä tai lataamalla päivityksiä kuten service pack.


        Voi myös olla joku ohjelmaversio pitkäänkin. Esim. jos hankittu Windows Vista MS Office 2007, sitten päivitetään jossain välissä Windows Vista -> 7 ja pysytään siinä se 6v, ja sitten siitä hypätään Windows 10 MS Office 365. Menee täysin ongelmitta, ja aivan kuten näiden on tarkoituskin toimia!


      • hmhmhm kirjoitti:

        Miten niin "ei tarvitse"? Eikö se käyttäjä määritä tarpeen. :)

        Jos haluaa ajaa Python ohjelmia, ainut tapa on asentaa Python tulkki. Miksi haluan ajaa Python ohjelmia Windowsissa, no siksi, että tietyt sovellukset ovat vain jostakin ihmeen syystä tehty pythonin päälle. Pythonissa on valmiina erinomaisia kirjastoja monen asian tekemiseen sekä siihen saa monenlaisia kirjastoja helposti lisättyä. Sellaisia mitkä windowsin oletustyökaluilla olisivat paljon työläämpiä ja vaatisivat massiivisteen monen gigatavun kehitysympäristöjen asentamisia, tai kirjastoja mitä Windowsille ei ole tai jos on niin ei ainakaan ilmaiseksi saatavana. Lisäksi windows kehitysympäristöt ovat siinä mielessä minun kokemuksen mukaan surkeita, että ne vaativat aina tuoreimman windows version. Niiden kanssa minulla kaikista eniten on ollut yhteen sopivuus ongelmia koskaan. Eli itse, kun päivitän koneen uuteen niin harvoin, että windows versiokin voi vaihtua kaksi numeroa siinä välissä, niin siksi pysyttelen näissä paremmin toimivissa systeemeissä (kuten Python), jotka vain toimii riippumatta siitä oliko alla windows 7, 8, 10 vai peräti jokin Linux jakelu.

        Linuxillakin asian voi tehdä, mutta koska Python tulkkia tarjotaan myös Windowsille, miksipä sitä ei käyttäisi. Mitään ongelmia en ole kokenut python tulkin kanssa Windowsissa, enkä linuxissakaan.

        Jos Blender ja python tulkki Windowsissa hajoavat, ovat riskini lisäksi paljon pienemmät kuin windowsin omiin systeemeihin turvautuessa, koska samat python ohjelmat ja blend tiedostot toimivat sellaisenaan, ilman mitään muutoksia linuxissa. Itse aina varoittelet siitä, että jos tuki jollekkin ohjelmalle loppuu niin tiedot ovat pilalla. Mutta kun tekee näin, tiedot eivät ole pilalla vaikka windows tuki loppuisi heti huomenna. Siirrän vain tiedot linuxiin ja homma jatkuu ilman mitään ongelmaa.

        Windows kaupassa oleva VLC soitin on aika rankasti riisuttu versio ohjelman varsinaisesta työpöytä versiosta. :) Kuten sanoin aiemmin, sama se, millä tekniikalla ohjelma on tehty, ominaisuudet määrittää käytettävän ohjelman. Itse en ole myöskään kovin nirso minkään ohjelman ulkonäön tms suhteen, pääasia, että ohjelma toimii ja tekee sen mitä lupaa.

        Windowsia taas käytän, koska pelaan ja osallistun pc pelikehitykseenkin jossakin määrin. PC peliekosysteemi linuxille on vielä lapsen kengissä ja potentiaalinen markkina varsin pieni näissä oikeissa tietokoneissa.

        LTSpiceIV on windows ohjelma, linuxissakin sitä käytetään winen avulla. Siitä ei tietääkseni ole Linux versiota. Viimeisin päivitys ohjelmasta on tullut tässä kuussa, ja sitä kehittää yritys, eli uskoisin kyllä, että ohjelmalla on hyvin jatkuvuutta siinä missä Steamillakin. :/

        LTspicen etu on helppous. Itse en ole vielä tavannut yhtä hyviä työkaluja ilmaiseksi ole keneltäkään muulta. Ubuntuunkin olen asentanut sieltä sen sovellusvalikoimasta kyllä melkein kaikki alan ohjelmat, mutta eivät ne ole läheskään yhtä pitkälle kehitettyjä kuin LTSpice on.

        Ubuntukin minulla toki on käytössä . . .

        Itse uskon, että sitten kun Windows 10:stä pudotetaan tukea pois tietyille vanhoille ominaisuuksille, niin ainakin osa niistä tulee tuetuksi jonakin jälkiasennettavana pakettina.

        Samalla lailla kuten tänäpäivänä voit ajaa emulaattorissa ikivanhoja ohjelmia uudella koneella varsin sujuvasti, vaikka arkkitehtuurit ja käyttöjärjestelmät eivät enää olekkaan yhteensopivia. Tai sitten siihen tulee väliin jokin virtuaalikone . . .

        Microsoft haluaa maksimoida windowsin käyttäjäkunnan. Eli ei ole tarkoituksenmukaista, että he tahallaan hätistelisivät käyttäjät pois lopettamalla tuen suurelle osalle käytössä olevista ohjelmista. Ohjelmistot elävät paljon pidempään kuin rauta ja niiden kehittäminen on kallista . . .

        "niin siksi pysyttelen näissä paremmin toimivissa systeemeissä (kuten Python), jotka vain toimii riippumatta siitä oliko alla windows 7, 8, 10 vai peräti jokin Linux jakelu."

        Python 2.x -> 3.x on vähän vastaava muutos kuin .NET 3.5 -> .NET 4.x

        Siinä rikkoutuu yhteensopivuutta ja sitten säädetään.

        Pythonilla on myös ovat riippuvuutensa siihen Windowsiin, että ei se nyt mitenkään selvästi toimi kaikissa Windows versioissa vaan Pythonin päivitys voi pudottaa esim. Windows 7 yhteensopivuuden jossain kohtaa. Mutta tosiaankin, jos et asenna jollain muulla kielellä kuten C:llä tehtyjä kirjastoja vaan kaikki mitä asennat, on riippuvuudet katkottuna muualle kuin siihen Python tulkkiin niin tuo on aika siisti paketti.

        "Jos Blender ja python tulkki Windowsissa hajoavat, ovat riskini lisäksi paljon pienemmät kuin windowsin omiin systeemeihin turvautuessa, koska samat python ohjelmat ja blend tiedostot toimivat sellaisenaan, ilman mitään muutoksia linuxissa."

        Jos Python 3.x -> 3.x jokseen varmasti joo. Blender on selvästi monimutkaisempi, että Blenderin versiomuutos voi muuttaa yhteensopivuutta .blend tiedostoissa. Ja toisaalta, Blender voi rusahtaa rikki kun Windows 10:n tulee päivitys. Ubuntu on tuolle vähän fiksumpi kun se muutos tapahtuu 2v välein, jos menee rikki niin palaa edelliseen ja on sitten 3v aikaa fiksata yhteensopivaksi.

        "Windows kaupassa oleva VLC soitin on aika rankasti riisuttu versio ohjelman varsinaisesta työpöytä versiosta. :)"

        Sen mitä itse käyttänyt niin samat tiedostot aukeaa. Käyttöliittymää on vähän parannettu yksinkertaisemmaksi.



        "Windowsia taas käytän, koska pelaan ja osallistun pc pelikehitykseenkin jossakin määrin. PC peliekosysteemi linuxille on vielä lapsen kengissä ja potentiaalinen markkina varsin pieni näissä oikeissa tietokoneissa."

        Itse taas ajattelen, että jos PC pelikehitystä tekee niin se on sitten sitä HTML5:sta.

        "LTspicen etu on helppous."

        Osaatko määritellä tätä tarkemmin, että miten helppous ilmenee? Mitä se ohjelma muuten maksaa?

        "Itse uskon, että sitten kun Windows 10:stä pudotetaan tukea pois tietyille vanhoille ominaisuuksille, niin ainakin osa niistä tulee tuetuksi jonakin jälkiasennettavana pakettina."

        Meininki on kyllä sitä, että ne tukevat niin paljon jo kaikkea vanhaa, että haluavat vähentää ylläpitokuluja ja virtaviivaistaa sitä.

        "Microsoft haluaa maksimoida windowsin käyttäjäkunnan. Eli ei ole tarkoituksenmukaista, että he tahallaan hätistelisivät käyttäjät pois lopettamalla tuen suurelle osalle käytössä olevista ohjelmista."

        Sehän käytännössä näyttää olevan kympillä sitä, että 10v sitten käännetty ohjelma, jos riippuvuudet on siististi siinä rajapinnassa, toimii vielä 10v ainakin Enterprise/Embeddedissä.

        Pidemmillä aikaväleillä tai jos riippuvuuksia on esim. Visual C 2005 sovelluksessa muuallekin kuin siihen Visual C 2005 runtime kirjastoon niin sovellus hajoaa herkemmin päivityksissä.

        Microsoft muuten myös haluaa, että Windows 10:ssä käytetään palvelumuotoisia sovelluksia tai että ne ostetaan sovelluskaupasta. Tulee sitten provisiot Microsoft taskuun myynneistä ja palveluille voi myydä serveritilaa Azuresta.


    • henskelimies6

      lisäystä: Windows 10 ei kannata /olis kannattanut asentaa vielä..kun ajureita sun muita toimimattomia juttuja on olemassa...asennus pitäisi tehdä vasta ensivuoden puolella..vähän ennen kuin ilmainen latausoptio laukee !

      • Kyllä!


    • henskelimies6

      lisäyksen lisäystä: ensimmäinen ei Windows tietokonekokemus on vuodelta 1974
      IBM s/360 huoneen kokoinen laitos !

    • fdsafdsa

      "mukaan lähtevät ohjelmat ja mitkä niistä voi poistaa ja mitä ei missään nimessä saa poistaa.Ongelma on hidas käynnistys noin 2 min kone on läppäri."

      Et kertonut millainen tietokone (merkki/malli) on kyseessä, mutta parin minuutin käynnistys viittaa yleensä siihen, että jotain muutakin on pielessä kuin vain se, mikä alussa käynnistyy ja mikä ei.

      Eihän sinulla ole kahta virustorjuntaohjelmaa käynnissä yhtä aikaa (siellä kellon vieressä...)

      Oliko kone uutena merkittävästi nopeampi?

      Voit kokeilla sellaista ohjelmaa, kuin pcdecrapifier http://www.pcdecrapifier.com/download jos et itse tiedä, mitä poistaa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1631
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1289
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1277
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe