Metsävähennys mietityttää

Metsävähennys.olisi.hyvä

Katselin verottajan sivuilta metsävähennyksen perusteita, mutta etsimäni ei oikein kirkastunut. En viitsi näin myöhään soitella verojohtajalle, joten kysyn aluksi täältä jos löytyisi yksikin viisas mies/nainen:

Olen suunnitellut metsäpalstan ostoa. Minulla on perinnönjaon yhteydessä tullut v 1999 metsää, josta tulevana talvena hakataan noin 25000 euron arvosta. Voinko tehdä metsävähennyksen suunnittelemastani kaupasta mikäli pääsemme myyjän kanssa sopimukseen? Tulen kysymään asiaa verottajalta mutta yleisen keskustelun vuoksi kirjoitin tämän näin illan ratoksi

25

2867

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Metsavahennys

      Yksinkertainen vastaus: kyllä voit tehdä metsävähennyksen tuosta tulossa olevasta hakkuutulosta. Kaikki omistamiesi tilojen metsävähennykset lasketaan yhteen, ja näin saatua metsävähennystä voidaan käyttää minkä tahansa tilan hakkuutuloista. Siten esimerkiksi juuri ostetun tilan kaupasta tulevaa metsävähennystä voi käyttää jonkin vanhan tilan hakkuutuloihin. Sinulla voi muuten olla olemassa metsävähennystä myös siitä perintötilasta, kannattaa selvittää asia.

    • määtäs

      Jos ostit perinnönjaon yhteydessä hankkimasi metsäpalstan , olet oikeutettu ko. palstan puunmyyntituloista metsävähennykseen, muuten et.
      Toki puista saadut rahat voit käyttää uuden palstan ostoon ,joka sitten oikeuttaa osaltaan metsävähennykseen.

      • Metsavahennys

        Minä ymmärsin aloittajan tilanteen niin, että hän on saanut omistukseensa perinnönjaossa metsätilan. Tästä tilasta hän aikoo saada nyt hakkuutuloja 25000 euroa. Lisäksi hän harkitsee toisen tilan ostoa ja pähkäilee, voiko tämän uuden tilan hankinnasta tulevaa metsävähennystä käyttää pienentämään tuon perintötilan 25000 euron hakkuutulojen verotusta.

        Jos tilanne on tämä, niin vastaus on ihan selvä: kyllä voi, ja juuri näin pitää tehdäkin.

        Metsävähennyksen käyttö on nykyään omistajakohtaista, ei kiinteistökohtaista. Vuoteen 2008 saakka metsävähennys oli kiinteistökohtaista, eli silloin oli voimassa eri säännöt. Nykyään lasketaan yhteen omistajan kaikkien tilojen metsävähennykset, ja niitä voi käyttää kaikkien hakkuutulojen verotuksen pienentämiseen, tehtiinpä hakkuut millä tilalla tahansa.


      • Metsävähennys.olisi.hyvä
        Metsavahennys kirjoitti:

        Minä ymmärsin aloittajan tilanteen niin, että hän on saanut omistukseensa perinnönjaossa metsätilan. Tästä tilasta hän aikoo saada nyt hakkuutuloja 25000 euroa. Lisäksi hän harkitsee toisen tilan ostoa ja pähkäilee, voiko tämän uuden tilan hankinnasta tulevaa metsävähennystä käyttää pienentämään tuon perintötilan 25000 euron hakkuutulojen verotusta.

        Jos tilanne on tämä, niin vastaus on ihan selvä: kyllä voi, ja juuri näin pitää tehdäkin.

        Metsävähennyksen käyttö on nykyään omistajakohtaista, ei kiinteistökohtaista. Vuoteen 2008 saakka metsävähennys oli kiinteistökohtaista, eli silloin oli voimassa eri säännöt. Nykyään lasketaan yhteen omistajan kaikkien tilojen metsävähennykset, ja niitä voi käyttää kaikkien hakkuutulojen verotuksen pienentämiseen, tehtiinpä hakkuut millä tilalla tahansa.

        Kiitos kaikille vastaajille. Sinä "Metsävahennys" olit ymmärtänyt asian prikulleen oikein. (olet juuri ilmeisesti maassa, jonka näppäimistössä ei ole ä-kirjainta). En ole metsävähennysasiaa pohtinutkaan aikaisemmin. Perintömetsästäni en ole suoranaisesti maksanut rahaa, mutta sisarosuuksia perinnön kokonaisuuksista kylläkin. Siitä on jo nyt aikaa, joten en viitsi ruveta kyselemään.

        Koska lukijoissa on näköjään tietämystä, voisin jatkaa hieman. Perintötilan metsät ovat omissa nimissäni. Olemme sen jälkeen ostaneet vaimon kanssa yhteiseksi (tasaomistus 50 - 50%) uudeksi tilaksi metsää kolmella eri kaupalla. Olisikohan minulla ollut oikeutta omalta osuudeltani metsävähennykseen perintötilalta myydystä puutavarasta? Summaltaan muutamat kaupat ylittävät 3000 euroa. Olemme nyt esittämässä ostotarjousta tuosta uudesta n 10 ha:n metsästä. Eilen illalla ennen kirjoitustani (selvin päin elokuvaa katsoessa) pätkähti mieleeni, että pitäisikö minun ostaakin palsta yksinään ja saada oikeus metsävähennykseen? Tuskin molempien omistamana saisin perintötilalta myydystä puutavarasta tehdä täysimääräistä metsävähennystä? (vähennys tilakohtainen). Tällä on oleellinen merkitys ostoksen kannattavuuden kannalta.


      • Metsävähennys.olisi.hyvä

        Korjaus yllä olevaan. Toiseksi viimeisellä rivillä suluissa olevan pitää kuuluman "vähennys omistajakohtainen". Ennen vuotta 2008 näkyy olleen tilakohtainen. Tutustuin juuri TVL:n 55.2 §, joka antoi lisävahvistusta teidän vastaajien näkemykselle. Pitänee tästä lähteä verosihteerin juttusille


    • määtäs

      Olen edelleen sitä mieltä, että perintömetsästä saatu tulo ei oikeuta metsävähennykseen, jos se saatu vastikkeetta omistukseen

      "Metsävähennys voidaan myöntää käytettävissä olevan metsävähennysoikeuden puitteissa vain sellaisesta metsätalouden veronalaisesta pääomatulosta, joka on verovuoden aikana saatu metsävähennykseen oikeuttavasta metsästä. "

      "Tuloverolain metsävähennyssäännös ei sido metsävähennyksen käyttöön oikeuttavan tulon kertymistä kiinteistötasolle, vaan metsätalouden pääomatulon täytyy kertyä ”metsävähennykseen oikeuttavasta metsästä”. Näin ollen esimerkiksi kiinteistöjen yhdistämistilanteissa on huomattava, että metsävähennyksen käyttöön oikeuttavien tulojen tulee edelleen kertyä sellaisista osista uutta rekisteriyksikköä, joilla alun perin oli metsävähennykseen oikeuttavaa metsää. Samalla tavoin esimerkiksi yhteismetsä ei voi käyttää metsävähennystä kuin sellaisten tulojen perusteella, jotka on saatu yhteismetsälle metsävähennyspohjaa tuoneista metsistä."

      Toivottavasti olen väärässä ,sillä omistan perittyjä ja ostettuja metsiä.
      Tilanne muuttuu, jos perityssä metsässä on ollut käyttämätöntä metsävähennyspohjaa.

      "Vastikkeetta saadun metsän mukana edelliseltä omistajalta siirtyvä metsävähennysoikeus lisätään uuden omistajan metsävähennyspohjaan. Jos edellinen omistaja on jo käyttänyt koko metsävähennyspohjansa, ei uudelle omistajalle siirry lainkaan metsävähennyspohjaa."

      • Metsävähennys.olisi.hyvä

        Näin olen asian aikaisemmin mieltänytkin ja siksi en ole viitsinyt paneutua tarkemmin asiaan yhdessä vaimoni kanssa ostettujen palstojen kauppojen yhteydessä. Selvitän asian verottajan kanssa. Mikäli vähennystä voi käyttää ostan - jos kaupat syntyvät - uuden palstan nimiini ja liitän `perintötilaan`. Mikäli ei voi niin sitten ostamme yhteisesti.

        Veikko Huovisen lyhyissä erikoisissa on kertomus Rauhanjuna. Siinä Matti Korventaus sanoo muuanna aamuna Liisalle: "Pitännee tästä lähtee piirimiehen puhheille". Johon Liisa äsähtää: "Mitä sinä myötäisä siellä kylällä juokset. Onhan tuossa puhelin, mikset soita Helpille. Mutta kyllä minä sinut tiiän. Alkossa aiot pistäytyä".

        Huomenna käyn kaupungissa, joten pitännee käydä verosihteerin puhheilla. Sitten kerron täällä totuuden


      • Metsavahennys

        Aloittaja kertoo: "Perintömetsästäni en ole suoranaisesti maksanut rahaa, mutta sisarosuuksia perinnön kokonaisuuksista kylläkin."

        Tuo kuulostaa minusta hieman epäselvältä, mutta aloittajan kannattaa kysyä verottajalta, voiko sisarosuuksien hankinnan tulkita niin, että metsää on perinnönjaon yhteydessä hankittu vastikkeellisesti. Tällöin aloittaja on oikeutettu metsävähennyksen käyttöön tilalta. Aloittajan kannattaa myös yrittää ottaa selville, oliko perinnönjättäjällä metsävähennysoikeus ja oliko metsävähennystä jäänyt käyttämättä. Jos näin on, käyttämättä jäänyt osa siirtyy uudelle omistajalle käytettäväksi.

        Verottajalla kannattaa tosiaan käydä. Minulla on hyviä kokemuksia. Olin esimerkiksi itse osakkaana perinnönjaossa, johon kuului myös metsää. Ostin perintöosuuksia sukulaisilta. Kiinteistön halkomisessa minulle syntyi oma metsäkiinteistö. Sen hakkuutuloista sain metsävähennyksen täysimääräisesti. Tässä tulkittiin, että olin saanut tilan vastikkeellisesti: hankintanenoja olivat perintöosuuksien oston lisäksi halkomisen kustannukset, jotka olivat huomattavat. Kun sain hakkuutuloja tuolta tilalta, pystyin käyttämään myös muiden tilojen hankinnasta tullutta metsävähennystä pienentämään hakkuutulon verotusta.

        Päättelin, että aloittaja on naimisissa ja että hän täyttää vaimonsa kanssa yhden verotuksen 2C-lomakkeen. Metsävähennyksestä tulee silloin tavallaan 2C-lomakekohtainen. Metsävähennystä ja sen käyttöä seurataan 2C-lomakkeella yhtenä kokonaisuutena. Kaikkien tilojen tulot ja vähennykset lasketaan yhteen, josta sitten vero määräytyy puolisoiden omistusosuuksien mukaan. Osuudet ovat helppoa prosenttilaskua. Jos vaikka perintömetsä on 20 ha aloittajalla (100%), ja loput kolme tilaa vaikkapa 10, 20 30 ha puoliksi vaimon kanssa (50%/50%), niin lomakkeen 2C tiedoissa metsää on yhteensä 80 ha, josta aloittajan osuus on 62% ja vaimon 38%. Noilla osuuksilla lomakkeen 2C lopputulos (voitto tai tappio) jakautuu puolisoiden kesken.


      • Metsävähennys.olisi.hyvä
        Metsavahennys kirjoitti:

        Aloittaja kertoo: "Perintömetsästäni en ole suoranaisesti maksanut rahaa, mutta sisarosuuksia perinnön kokonaisuuksista kylläkin."

        Tuo kuulostaa minusta hieman epäselvältä, mutta aloittajan kannattaa kysyä verottajalta, voiko sisarosuuksien hankinnan tulkita niin, että metsää on perinnönjaon yhteydessä hankittu vastikkeellisesti. Tällöin aloittaja on oikeutettu metsävähennyksen käyttöön tilalta. Aloittajan kannattaa myös yrittää ottaa selville, oliko perinnönjättäjällä metsävähennysoikeus ja oliko metsävähennystä jäänyt käyttämättä. Jos näin on, käyttämättä jäänyt osa siirtyy uudelle omistajalle käytettäväksi.

        Verottajalla kannattaa tosiaan käydä. Minulla on hyviä kokemuksia. Olin esimerkiksi itse osakkaana perinnönjaossa, johon kuului myös metsää. Ostin perintöosuuksia sukulaisilta. Kiinteistön halkomisessa minulle syntyi oma metsäkiinteistö. Sen hakkuutuloista sain metsävähennyksen täysimääräisesti. Tässä tulkittiin, että olin saanut tilan vastikkeellisesti: hankintanenoja olivat perintöosuuksien oston lisäksi halkomisen kustannukset, jotka olivat huomattavat. Kun sain hakkuutuloja tuolta tilalta, pystyin käyttämään myös muiden tilojen hankinnasta tullutta metsävähennystä pienentämään hakkuutulon verotusta.

        Päättelin, että aloittaja on naimisissa ja että hän täyttää vaimonsa kanssa yhden verotuksen 2C-lomakkeen. Metsävähennyksestä tulee silloin tavallaan 2C-lomakekohtainen. Metsävähennystä ja sen käyttöä seurataan 2C-lomakkeella yhtenä kokonaisuutena. Kaikkien tilojen tulot ja vähennykset lasketaan yhteen, josta sitten vero määräytyy puolisoiden omistusosuuksien mukaan. Osuudet ovat helppoa prosenttilaskua. Jos vaikka perintömetsä on 20 ha aloittajalla (100%), ja loput kolme tilaa vaikkapa 10, 20 30 ha puoliksi vaimon kanssa (50%/50%), niin lomakkeen 2C tiedoissa metsää on yhteensä 80 ha, josta aloittajan osuus on 62% ja vaimon 38%. Noilla osuuksilla lomakkeen 2C lopputulos (voitto tai tappio) jakautuu puolisoiden kesken.

        Kiitos taas. Päättelysi tilanteestamme ovat oikeat ja tarkemmat kuin mitä itse olemme tajunneet.

        Kävin tänään Kajaanin verotoistossa, jossa todettiin ettei perintömetsälle ole syntynyt metsävähennyspohjaa, koska olen ostanut muutakin omaisuutta sisältäneitä pesäosuuksia. Katson asian loppuun käsitellyksi. Tästä seuraa, että mahdollinen uusi kauppa tehdään molempien nimissä ja liitetään yhteisesti omistettuun kiinteimistöön. Maa- ja metsätalous muodostaa huushollissamme vuodesta riippuen vain 0 - 10 %:n osuuden tuloista.

        Sen sijaan yhteisesti omistamallemme metsälle voimme hakea m-vähennyspohjaa ja käyttää sitä kyseiseltä alalta v 2014 tulleen tulon vähennyksenä. Sattui vielä niin kivasti, että verotus vahvistetaan (oliko oikea termi?) 14.10. johon mennessä voimme hakea muutosta 2C lomakkeella. Kysymyksessä ei ole kuin n 1000 euron palautus, mutta kannattaahan sekin hakea.


      • Metsavahennys

        Niin ne asiat hoituvat siellä skandiaakkosten maassa. Kun kerroit verotuksen valmistumisesta, niin tuli mieleeni mainita, että veroilmoitusta voi helposti korjata vielä max viiden vuoden ajan. Teet vain verotuksen oikaisuvaatimuksen, joka osoitetaan verotuksen oikaisulautakunnalle. Siihen on oma lomakekin, mitenkäs muuten. Vaatimus käsitellään oikeastaan yllättävän nopeasti. Minulle sattui taannoin sellainen erehdys, että olin rahoittanut kahta metsäpalstan hankintaa lainalla, mutta en ollut huomannut vähentää lainan korkoja veroilmoituksessa (pääveroilmoituksen silloinen kohta 7.6: tulonhankkimisvelan korot). Onneksi asia tuli esille jutellessani yhden tuttavan kanssa: tein oikaisuvaatimuksen koskien neljää edeltävää vuotta. Se käsiteltiin parissa viikossa: verotukseni oikaistiin noilta vuosilta ja sain saman tien mukavasti veronpalautusta.


      • Metsävähennys.olisi.hyvä
        Metsavahennys kirjoitti:

        Niin ne asiat hoituvat siellä skandiaakkosten maassa. Kun kerroit verotuksen valmistumisesta, niin tuli mieleeni mainita, että veroilmoitusta voi helposti korjata vielä max viiden vuoden ajan. Teet vain verotuksen oikaisuvaatimuksen, joka osoitetaan verotuksen oikaisulautakunnalle. Siihen on oma lomakekin, mitenkäs muuten. Vaatimus käsitellään oikeastaan yllättävän nopeasti. Minulle sattui taannoin sellainen erehdys, että olin rahoittanut kahta metsäpalstan hankintaa lainalla, mutta en ollut huomannut vähentää lainan korkoja veroilmoituksessa (pääveroilmoituksen silloinen kohta 7.6: tulonhankkimisvelan korot). Onneksi asia tuli esille jutellessani yhden tuttavan kanssa: tein oikaisuvaatimuksen koskien neljää edeltävää vuotta. Se käsiteltiin parissa viikossa: verotukseni oikaistiin noilta vuosilta ja sain saman tien mukavasti veronpalautusta.

        Olen minäkin kerran tehnyt sisareni puolesta oikaisuvaatimuksen, joka meni oikaisulautakunnassa läpi, mutta kunnanasiamiehen valitettua haimme ja saimme myönteisen ratkaisun hallinto-oikeudesta. Tuo 14.10 päivämäärä helpotti "oikaisua" siksi, ettei tarvinnut kuin täyttää uudelleen 2C lomake lisättynä metsävähennyspohjan summalla. Vaimoni, joka on kirjanpitäjä ammatiltaan teki exsel-taulukolla vähennyspohjan muodostumisesta tarkan laskelman, jonka laitoin varmuuden vuoksi liitteeksi vaikka verotoimistossa sanoivat ettei mitään sellaisia tarvita. Varmuus on aina parasta, ajattelen.

        Hyviä lomia sinne ääksettömään maahan. Ostin itsekin lennot huhtikuulle. Majapaikkaa katsellaan


      • skänditkö
        Metsävähennys.olisi.hyvä kirjoitti:

        Olen minäkin kerran tehnyt sisareni puolesta oikaisuvaatimuksen, joka meni oikaisulautakunnassa läpi, mutta kunnanasiamiehen valitettua haimme ja saimme myönteisen ratkaisun hallinto-oikeudesta. Tuo 14.10 päivämäärä helpotti "oikaisua" siksi, ettei tarvinnut kuin täyttää uudelleen 2C lomake lisättynä metsävähennyspohjan summalla. Vaimoni, joka on kirjanpitäjä ammatiltaan teki exsel-taulukolla vähennyspohjan muodostumisesta tarkan laskelman, jonka laitoin varmuuden vuoksi liitteeksi vaikka verotoimistossa sanoivat ettei mitään sellaisia tarvita. Varmuus on aina parasta, ajattelen.

        Hyviä lomia sinne ääksettömään maahan. Ostin itsekin lennot huhtikuulle. Majapaikkaa katsellaan

        Sullako ei skandit muka toimi? Ja se on Excel ei exsel, siinä ei ole ääkkösiä.


      • Metsävähennys.olisi.hyvä
        skänditkö kirjoitti:

        Sullako ei skandit muka toimi? Ja se on Excel ei exsel, siinä ei ole ääkkösiä.

        Oleppa hieman tarkempi lukemastasi.

        Tuo korjauksesi oli todella merkittävä. Ohittaa tärkeydessään jopa varsinaisen aiheen. Tunnustan etten ole ekseleiden käyttäjä, mikä annettaneen anteeksi.

        Mitä oleellista tietoa voisit antaa keskusteluun? Mieti hetki sitä


    • lisäämietittävää

      Metsävähennyksiä keräilevien kannattaa miettiä myös sitä, että niiden taloudellinen merkitys jää veroluoton tasolle kuten menovarauksenkin. Metsävähennyksenä saatu veroluotto tosin voi olla merkittävästi pidempi kuin menovarauksen joka vaihtelee neljästä kuuteen vuoteen tilan sijainnista riippuen.

    • Metsävähennys10vuodeksi

      Täysimääräisen metsävähennyksen käyttö yhdessä hyvän metsänhoidon kanssa voi johtaa siihen, että metsiin aikanaan, jos niistä luovutaan, sovelletaan hankintameno-olettamaa jolloin kyseessä on muutakin kuin veroluotto. Jos harjoittaa metsätaloutta ja pyrkii tekemään sen taloudellisesti ja tehokkaasti, pitäisi metsävähennystä olla käytettävissä jatkuvasti. Metsäomistuksen keskittyminen aktiivisille on valtionkin tavoite.

    • Metsävähennys.olisi.hyvä

      Jatkokertomus metsävähennystä varten tekemästäni 2C lomakkeen täytöstä. Koska en ole ammattilainen näissä hommissa, niin laitoin edellä mainitulle lomakkeelle metsävähennyspohjaksi kolmen ostamamme palstan yhteishinnan kuluineen. Arvelin verottajan tekevän sen perusteella laskelman. Tänään soitettiin verotoimistosta, jossa eräs ystävällinen virkailija selosti miten olisi pitänyt menetellä, eli laskea metsävähennyspohjaksi 60 % palstojen hankintakuluista. Hän lupasi korjata asian viran puolesta. Virkailija kysyi lisäksi, että haluanko vähennyksen tehtäväksi puukaupan bruttohinnasta (60 %) vai täysimääräisestä nettotuloksesta. Päädyimme ensinmainittuun. Hän lupasi vielä lähettää kopion korjatusta lomakkeesta (2C). Kertoi että uusi veropäätös tulee piakkoin. Olemme päättäneet varata yllättäen tulevan rahan pohjakassaksi vuoden päähän suunniteltua Israelin matkaa varten. Että näin verovirkailijat hoitavat asioita nykyään. Ainoa joustamaton virasto taitaa olla Patentti- ja rekisterihallitus, jonka toimista on hiljattain paljon joustamattomampia kokemuksia. Soittanut virkailija arveli, että minulla saattaisi olla oikeus lisätä jossakin määrin (kso aiemmin kirjoittamaani)metsävähennyspohjaa sisariltani ostamien metsien osalta. Koska yhteiskunta tarvitsee verotuloja ja viranomaisilla on puuhaa muutenkin, en viitsi ryhtyä monimutkaisiin selvityksiin.

      • Metsavahennys

        Taidat olla iloinen veronmaksaja, kun luovut heti kättelyssä metsävähennyspohjan kartuttamisesta sisarilta ostamistasi palstoista. Se on tietenkin oma ja helppotöinen valinta. Kirjoituksesta ei käynyt ilmi, saatko kuitenkin tehdä tehdä metsävähennyksen, kun aikanaan myyt puuta noista sisarilta ostetuista palstoista? Sinullahan on metsävähennyspohjaa joka tapauksessa olemassa, ja periaatteessa sen pitäisi olla käytettävissä myös tuloihin, joita tulee niistä sisarilta ostettujen palstojen puunmyyntituloista.


      • Metsävähennys.olisi.hyvä
        Metsavahennys kirjoitti:

        Taidat olla iloinen veronmaksaja, kun luovut heti kättelyssä metsävähennyspohjan kartuttamisesta sisarilta ostamistasi palstoista. Se on tietenkin oma ja helppotöinen valinta. Kirjoituksesta ei käynyt ilmi, saatko kuitenkin tehdä tehdä metsävähennyksen, kun aikanaan myyt puuta noista sisarilta ostetuista palstoista? Sinullahan on metsävähennyspohjaa joka tapauksessa olemassa, ja periaatteessa sen pitäisi olla käytettävissä myös tuloihin, joita tulee niistä sisarilta ostettujen palstojen puunmyyntituloista.

        Iloinenpa hyvinkin. Sain yhteiskunnalta palkkaa yli 30 v vartioidessani Isänmaan rajoja ja nyt jo varsin pitkään nauttinut Valtiokonttorin ja Kevan kuukausittaisista suorituksista. Että en viitsi enää takertua pieniin.

        Totta puhut, että ilmeisesti metsävähennyspohjaa muodostuisi sisaruksiltäni ostamiini pesäosuuksiin sisältyneistä metsän hankintakuluista, mutta siitä pitäisi suorittaa monimutkaiset laskelmat ja hakea verottajan ratkaisu. Pikaisella tutkimisella en löytänyt valmista ratkaisua hallinto-oikeuden tai KHO:n päätöksistä. Aiemmin sisareni puolesta tekemäni valituksen ( lue 9.10 klo 16.33) perusteella tehdyllä ratkaisulla oli paljon laajempi merkitys


      • Pelieivielämenetetty
        Metsävähennys.olisi.hyvä kirjoitti:

        Iloinenpa hyvinkin. Sain yhteiskunnalta palkkaa yli 30 v vartioidessani Isänmaan rajoja ja nyt jo varsin pitkään nauttinut Valtiokonttorin ja Kevan kuukausittaisista suorituksista. Että en viitsi enää takertua pieniin.

        Totta puhut, että ilmeisesti metsävähennyspohjaa muodostuisi sisaruksiltäni ostamiini pesäosuuksiin sisältyneistä metsän hankintakuluista, mutta siitä pitäisi suorittaa monimutkaiset laskelmat ja hakea verottajan ratkaisu. Pikaisella tutkimisella en löytänyt valmista ratkaisua hallinto-oikeuden tai KHO:n päätöksistä. Aiemmin sisareni puolesta tekemäni valituksen ( lue 9.10 klo 16.33) perusteella tehdyllä ratkaisulla oli paljon laajempi merkitys

        Miten pitkä aika siitä on kun nuo sisarosuudet ostit? Onhan mahdollisuus hakea se 5 vuotta oikaisua jo tehtyyn verotukseen. Ei siihen tarvita mitään hallinto-oikeuden tai KHO:n päätöksiä. Metsävähennyspohjaan haettu korjaus oikaisuvaatimuksena ei mitään monimutkaisia laskelmia vaadi. Olen sellaisen itse tehnyt 3 vuotta jälkikäteen.


      • Metsävähennys.olisi.hyvä
        Pelieivielämenetetty kirjoitti:

        Miten pitkä aika siitä on kun nuo sisarosuudet ostit? Onhan mahdollisuus hakea se 5 vuotta oikaisua jo tehtyyn verotukseen. Ei siihen tarvita mitään hallinto-oikeuden tai KHO:n päätöksiä. Metsävähennyspohjaan haettu korjaus oikaisuvaatimuksena ei mitään monimutkaisia laskelmia vaadi. Olen sellaisen itse tehnyt 3 vuotta jälkikäteen.

        Varsinaisesti kyse ei ollut sisar- vaan pesäosuuksista, joihin sisältyi muutakin kuin metsiä. Ostin ensimmäisen 1993, seuraavan kaksi vuotta myöhemmin ja lopun jaoimme sisareni kanssa 1999.

        Katselin hallinto-oikeuden ja KHO:n aiempia ratkaisuja, joiden perusteella voi aina päätellä onko verovelvollisella mahdollisuus perustella omia vaatimuksia. Monet asiat viedään eteenpäin juuri ennakkoratkaisun vuoksi, mikä helpottaa samanlaisten tapausten myöhempiä ratkaisuja. Oikaisuvaatimushan on ensimmäinen askel ratkaisun hakemiseksi


    • Metsävähennys.olisi.hyvä

      Hienoa keskustelijat että innostitte paneutumaan asioihin. Se oli aloitukseni tarkoituskin. Ehkä tästä on hyötyä muillekin.

      Katsoin juuri aikaisempia KHO:n ratkaisuja. Verohallinnon viimeisin ohje on annettu juuri äskettäin eli 15.9.2015. ( D A 113/200/2015 ) Laki Verohallinnosta 503/2010 2§ 2.mom. Ohjeen kohta 2.3. kuuluu: "Tilanteita, joissa metsävähennyspohjaa ei muodostu". Ja sitten ensimmäinen peruste: "Metsää omistavan jakamattoman kuolinpesän sisällä tapahtuvat osakkaiden osuuksien kaupat eivät muodosta kuolinpesälle metsävähennyspohjaa, koska osuus katsotaan irtaimistoksi".
      Samansisältöisiä ohjeita on annettu ennenkin.

    • Metsävähennys.olisi.hyvä

      No niin. Tänään tuli uusi veropäätös jossa oli otettu huomioon ostamallemme maalle vahvistettu metsävähennyspohja ja sen vaikutus palstoilta myytyyn puutavaraan. Verotus parani eduksemme 1199 euroa joka summa on siirretty matkakassaan. Eli sain kohtalaisen tuntipalkan pienestä hommasta.

    • Eikö.mitäänuutta

      Kuuluuko mitään uutta länsirintamalta?

    • tuuttuut333

      Saako metsävähennyksiä? Peritty metsä joka muutettu metsäyhtymäksi. Tehty myös lohkoaminen sisaruksen kanssa? Mistä voi saada tiedon paljonko metsävähennyksiä on käytetty jos edes tarvetta?

    • Näinkin

      Ja sen onkin syytä mietityttää: Jos hyödynsit (teit puukauppaa ja käytit metsävähennystä pienentämään metsätalouden verotettavaa tuloa/tulosta) sitä aikaisemmin, vaikka niinä vuosina, kun pääomatulojen vero-% oli 28-29, ja nyt myyt metsätilan tai määräalan sellaisesta, tuo käytetty m-vähennys tuloutuukin (lisätään myyntivoittoon) sinulle 30, pahimmillaan isommissa pääomatuloissa jopa 34 % mukaan. Metsävähennyksestä ei ollutkaan pitkällä aikavälillä hyötyä, vaan pikemminkin haittaa. Tehtyä ei toki saa tekemättömäksi, mutta tähän kannattaa varautua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1903
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1476
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      13
      1384
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe