Paikallislehtien puolueettomuus

Foliopipo

Lieneekö kukaan muu huomannut että Jämsän-Seudussa ja Vekkarissa julkaistaan ainoastaa pakolaispolitiikkaa ylistäviä juttuja ja mielipiteitä. Tiedän faktana useamman henkilön lähettäneen asiallisia kirjoituksia pakolaispolitiikkaa vastaan ja arvostelleen nykyistä avokätistä menoa. Yhtään ei ole julkaistu.

Päätin itse kokeilla ja kirjoitin arvostelevan kirjoituksen sekä laitoin muutaman tekstiviestin menemään. Kaksi lehteä on nyt ilmestynyt ja mitään ei kuulu. Paakkasen mamujen ylistyskirjoitus kirjoitus kyllä julkaistiin.

En ihan ensimmäisten joukossa ole vetämässä foliohattua päähäni mutta pikkasen haiskahtaa. Ja suoraan sanoen vituttaa että tällä tavalla annetaan kuva kuin enemmistö haluaisi pakolaisia tänne. Sama linja kuin valtakunnan mediassa.

Terveisiä toimitukseen!

36

182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onhuomattu

      just tämäntakia lopetin ko.lehden tilaamisen.

    • AL-L

      Kannattaa lukea kaupungin strategiaa. Siellä mainitaan, että tavoitteena on positiivinen ilmapiiri ja tämä on hyvä asia.

      Ihan turhaa on lietsoa pakolaisvastaista pelkoa ja tartuttaa oma ennakkoasenne muihinkin. Silloin jos ja kun turvapaikkahakijoita tulee Jämsään tutustukaa ensiksi, ennen kuin arvostelette heitä.

      • kakkahätätila

        Millä tavoin kaupungin strategia ja puolueeton tiedottaminen paikallislehdessä liittyvät toisiinsa?

        Se, mikä on kenenkin ennakkoasenne, on osa meille jokaiselle perustuslaissa turvattua oikeutta mielipiteenvapauteen. Aivan samoin kuin sinunkin ennakkoasenteesi näitä matuja kohtaan. Niin, ethän sinä heitä tunne, joten asenteesi heitä kohtaan ei voi olla mitään muuta, kuin ennakkoasenne.

        Paskaan on myöhäistä tutustua silloin, kun se on housussa. Silloin on vain alettava pyykille. Aika moni omassa elämässään pyrkii erilaisilla ennakkotoimenpiteillä, vaikka vain pidättelemällä, välttämään tämän pakolliseksi tulevan housupyykin. Jopa he, joilla äiti (vertaa valtio) hoitaa tai kustantaa pyykkäämisen. Näin se vaan on.


      • AL-L

        Jos turvapaikkahakijoiden vastaanottokeskus tulee Jämsään, seo n myös kaupungin asia. Lisäksi on aivan ymmärrettävää, ettei negaatiota tarvita. Asia on ilman sitäkin vaikeaa. Minulla ei ole ennakkoasenteita. Tiedän että asia on palottava monelle, ongelmia tulee ym. Tiedän myös sen, että negaation sijaan on parempi suunnata energian siihen, mitä minä omalta osaltani voin tehdä tilanteen eteen. Niin jos jokainen menee itseensä ja tekee jotakin hyvää asian eteen, pystymme yhdessä hoitamaan sen.

        Ote strategiasta: Kaupungin sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä panostetaan
        positiiviseen, avoimeen, luottamusta herättävään ja yhteishenkeä
        vahvistavaan tiedottamiseen: yhteistä venettä ei keikuteta, eikä
        kaadeta.
        o Mediasuhteisiin panostetaan ja paikallismedia pyritään
        sitouttamaan mukaan uuden yhteishengen luomiseen.


      • kakkahätätila
        AL-L kirjoitti:

        Jos turvapaikkahakijoiden vastaanottokeskus tulee Jämsään, seo n myös kaupungin asia. Lisäksi on aivan ymmärrettävää, ettei negaatiota tarvita. Asia on ilman sitäkin vaikeaa. Minulla ei ole ennakkoasenteita. Tiedän että asia on palottava monelle, ongelmia tulee ym. Tiedän myös sen, että negaation sijaan on parempi suunnata energian siihen, mitä minä omalta osaltani voin tehdä tilanteen eteen. Niin jos jokainen menee itseensä ja tekee jotakin hyvää asian eteen, pystymme yhdessä hoitamaan sen.

        Ote strategiasta: Kaupungin sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä panostetaan
        positiiviseen, avoimeen, luottamusta herättävään ja yhteishenkeä
        vahvistavaan tiedottamiseen: yhteistä venettä ei keikuteta, eikä
        kaadeta.
        o Mediasuhteisiin panostetaan ja paikallismedia pyritään
        sitouttamaan mukaan uuden yhteishengen luomiseen.

        Kirjoituksistasi käy erittäin hyvin ilmi, että sinulla on yltiöpositiivinen ennakkoasenne näitä sosiaaliturvapaikanhakijoita kohtaan. Tämän voit tietenkin kiistää, mutta et valehtelematta.

        Olen samaa mieltä, että meidän kaikkien olisi tehtävä jotain hyvää asian eteen. Milloin lähdetään porukassa ja positiivisessa hengessä sulkemaan rajaa?

        Laitoit pätkän kaupungin strategiasta näytille. Minun mielestäni lainaamasi kohta on erittäin hyvä esimerkki siitä, että kaupungin strategia ja puolueeton tiedottaminen paikallislehdessä eivät mitenkään liity toisiinsa.


      • AL-L

        Äh. Ei minulla ole. Ymmärrän realiteetit ja kustannukset paremmin, kuin voit kuvitella. ;)

        Olen vain sen tyyppinen, että jos en voi asialle mitään, tarkoitan sen poistamiseksi keskityn etsimään ratkaisuja asian negatiivisten vaikutusten lieventämiseksi. Tulipa hirviölause, mutten osaa paremminkaan itseäni ilmaista :D.

        Rajoja kun ei pystytä nykymaailmassa sulkemaan. Se ei ole pikku juttu.

        Kaupungin strategiassa pyritään sitouttamaan paikallista mediaa positiivisen kuvan antamiseen. Mitenköhän sitä tehdään? Postamalla/estämällä negatiiviset jaarittelut :D vai?

        Olisi eri asia, jos kaikki osasivat käydä keskusteluja omalla nimellä ja asiallisesti. Esimerkiksi vastauksesi ovat asialliset, mielipiteesi tulee esille etkä ole hyökkäävä. Nimi vain puuttuu ;)

        En ole tällä palstalla käynyt kuin harvoin sen jälkeen kun tänne nämä homoilu kirjoitukset alkoivat tulla, nyt tuttuni vinkkasi, että hoono soomi kirjoitus koskee meitä ja sorruin sitten vastaukseni jälkeen lukemaan muitakin kirjoituksia. Olen itseasiassa yllättynyt, että nyt pystyy käymään asiallista keskustelua asiasta. Kirjoituksissasi on paljon hyviä pointteja, ja vaikken ole samaa mieltä ymmärrän näkökulmasi. Tuo kakkahätätila ei vain ole hyvä nimimerkki :)


    • NäinFundeeraan

      Luultavasti kaikki lehdet nakkelevat noita pelottelukirjoituksia roskakoriin. Kyllä sen kaikki ymmärtävät, että pakolaisten vastaanottaminen tulee kalliiksi, ei siinä mitään uutta tietoa ole. Kun ei asialle kuitenkaan nyt mitään mahda, niin turha lietsoa pelkoa ja vihaa. Itsekään en ole pakolaisten vyörystä mitenkään innostunut, mutta ymmärrän, ettei yksi valtio voi vetääntyä vastuusta ja sulkea rajojaan, ellei halua uudeksi Pohjois-Koreaksi. Eurooppa joutuu nyt kantamaan tässä asiassa kokonaisvastuuta ja Suomi siinä mukana. Ei siinä mikään auta, vaikka kuinka järjestettäisiin mielenosoituksia ja kansalaisia peloteltaisiin.

      • AL-L

        Juuri näin. En minäkään innoissaani ole. Mutta tiedän, että yhdessä tekemällä pystyy vuoriakin siirtämään. Itse olen valmis näkemään vaivaa ja tekemään omalta osaltani sen, minkä pystyn.

        Tämä ei ole enää mikään vapaaehtoisjuttu, eikä tästä voida välttyä. Turvapaikkahakijoiden tulva on tulossa Suomeen ja ainoastaan Luoja tietää kuinka paljon. Tämä on fakta. Ja kun hyväksytään faktan, täytyy jaarittelemiseen sijaan keskittyä siihen kuinka yhdessä voimme tilanteen hoitaa. On se nyt hyvä tilanne vaiko huono, tilanne se on ja se tarvitsee jokaisen Suomessa asuvan panostusta siihen.

        Tärkein on turvapaikkahakijoiden integroituminen yhteiskuntaan mahdollisimman nopeasti. Integroituminen riippuu ihmisestä itsestään, mutta se alkaa hyväksymisen ja tarpeellisuuden tunteesta. Sellaista taas ei synny, jos ennakkoasenteet ovat negatiiviset ja ihmisiä torjutaan. He klikkiytyvät omiin porukoihin ja helposti syrjäytyvät eivätkä noudata lakia.

        Tiedän tämän kokemuksella. Jos silloin kun muutin Jämsään, olisin tiennyt että täällä on muitakin oman maani kansalaisia ihan takuuvarmasti klikkiytyisin niihin enkä olisi nyt yrittäjä ja työnantaja. Integroituneena suomalaiselle yhteiskunnalle minusta oin kuitenkin runsaasti hyötyä. Suomalainen yhteiskunta on kylmä ja raaka muukalaisia kohtaan ja olen kyllä kokenut tämän omalla nahkallani. Mutta, sinnittelin, koska en tiennyt että täällä muitakin, ja minun oli pärjättävää. Pärjäsin. Olisi kuitenkin hitusen verran helpompi, jos olisin saanut heti alusta alkaen hyväksyntää ja tuntisin itseäni tarpeelliseksi. Yksin ei voi itselle tätä tunnetta luoda, vaan tämä on yhteiskunnan tehtävä luoda positiivinen ilmapiiri ja muuttaa asenteet.


      • kakkahätätila

        Kommentti ja pari kysymystä NäinFundeeraavalle:

        Aika oivaltavaa, kuin suoraan vakuutuslääkäriltä tuo sinun tietämyksesi tapauksia näkemättä, että heti tiedät julkaisematta jääneiden kirjoitusten olevan pelottelua.

        Koska kaikki ymmärtävät näiden sosiaaliturvapaikanhakijoiden tulevan kalliiksi, niin voisitko kertoa, että paljonko tämä kalliiksi tuleminen on euroina?

        Miksi asialle ei mahda mitään? Miksi lietsot tappiomielialaa ongelmassa, joka tulee koskettamaan meitä jokaista, jos ei vuosisatoja, niin vuosikymmeniä ainakin?

        Miksi ottaa vastuuta sellaisesta, josta ei ole vastuussa? En minäkään pidä sinua minään Pohjois-Koreana, vaikka et minun laskuja maksaisikaan. ...ja et kyllä taida maksaakaan, miksi et?


      • kakkahätätila
        AL-L kirjoitti:

        Juuri näin. En minäkään innoissaani ole. Mutta tiedän, että yhdessä tekemällä pystyy vuoriakin siirtämään. Itse olen valmis näkemään vaivaa ja tekemään omalta osaltani sen, minkä pystyn.

        Tämä ei ole enää mikään vapaaehtoisjuttu, eikä tästä voida välttyä. Turvapaikkahakijoiden tulva on tulossa Suomeen ja ainoastaan Luoja tietää kuinka paljon. Tämä on fakta. Ja kun hyväksytään faktan, täytyy jaarittelemiseen sijaan keskittyä siihen kuinka yhdessä voimme tilanteen hoitaa. On se nyt hyvä tilanne vaiko huono, tilanne se on ja se tarvitsee jokaisen Suomessa asuvan panostusta siihen.

        Tärkein on turvapaikkahakijoiden integroituminen yhteiskuntaan mahdollisimman nopeasti. Integroituminen riippuu ihmisestä itsestään, mutta se alkaa hyväksymisen ja tarpeellisuuden tunteesta. Sellaista taas ei synny, jos ennakkoasenteet ovat negatiiviset ja ihmisiä torjutaan. He klikkiytyvät omiin porukoihin ja helposti syrjäytyvät eivätkä noudata lakia.

        Tiedän tämän kokemuksella. Jos silloin kun muutin Jämsään, olisin tiennyt että täällä on muitakin oman maani kansalaisia ihan takuuvarmasti klikkiytyisin niihin enkä olisi nyt yrittäjä ja työnantaja. Integroituneena suomalaiselle yhteiskunnalle minusta oin kuitenkin runsaasti hyötyä. Suomalainen yhteiskunta on kylmä ja raaka muukalaisia kohtaan ja olen kyllä kokenut tämän omalla nahkallani. Mutta, sinnittelin, koska en tiennyt että täällä muitakin, ja minun oli pärjättävää. Pärjäsin. Olisi kuitenkin hitusen verran helpompi, jos olisin saanut heti alusta alkaen hyväksyntää ja tuntisin itseäni tarpeelliseksi. Yksin ei voi itselle tätä tunnetta luoda, vaan tämä on yhteiskunnan tehtävä luoda positiivinen ilmapiiri ja muuttaa asenteet.

        Olisiko yhdessä vuoren siirtäminen samaa kuin rajan sulkeminen? Ainakin se olisi kustannustehokkain tapa hoitaa tämä tilanne.

        Turvapaikanhakijoiden integroiminen suomalaiseen yhteiskuntaan on suuri rikos heitä kohtaan. Turvapaikanhakija on vain hakija, jonka tarpeeton hakemus pitäisi hänen oman etunsa vuoksi hylätä mahdollisimman nopeasti, että hän pääsisi takaisin kotiinsa jatkamaan normaalia elämäänsä. Joutavanpäiväinen ja pitkäkestoinen makoilu vastaanottokeskuksissa tai turhien haaveiden ylläpitäminen verovaroin ei ole kenellekään ihmiselle hyväksi.

        Tässä partalasten sosiaaliturvapaikkamatkailussa on kuitenkin yksi hyvä puoli, jota monikaan ei ole tullut ajatelleeksi. Eli ajatellaanpa sitä nyt: entä jos nuo kaikki Suomeen tulleet n. 20 000 "partalasta" olisivatkin luotien lävistämiä ja sirpaleiden raatelemia lapsia. Silloin me vasta kusessa oltaisiinkin. Mutta silloin jopa minunkin sympatiani olisi heidän puolellaan ja miettisin aivan erilaisia ratkaisuja ongelmaan kuin rajan sulkemista ja pikaisia käännytyksiä.

        PS
        Uskottavuutesi lisääntyi hieman noiden pikkuisten kirjoitusvirheiden ja epäjohdonmukaisten lauseiden myötä :)


      • RedDawn
        AL-L kirjoitti:

        Juuri näin. En minäkään innoissaani ole. Mutta tiedän, että yhdessä tekemällä pystyy vuoriakin siirtämään. Itse olen valmis näkemään vaivaa ja tekemään omalta osaltani sen, minkä pystyn.

        Tämä ei ole enää mikään vapaaehtoisjuttu, eikä tästä voida välttyä. Turvapaikkahakijoiden tulva on tulossa Suomeen ja ainoastaan Luoja tietää kuinka paljon. Tämä on fakta. Ja kun hyväksytään faktan, täytyy jaarittelemiseen sijaan keskittyä siihen kuinka yhdessä voimme tilanteen hoitaa. On se nyt hyvä tilanne vaiko huono, tilanne se on ja se tarvitsee jokaisen Suomessa asuvan panostusta siihen.

        Tärkein on turvapaikkahakijoiden integroituminen yhteiskuntaan mahdollisimman nopeasti. Integroituminen riippuu ihmisestä itsestään, mutta se alkaa hyväksymisen ja tarpeellisuuden tunteesta. Sellaista taas ei synny, jos ennakkoasenteet ovat negatiiviset ja ihmisiä torjutaan. He klikkiytyvät omiin porukoihin ja helposti syrjäytyvät eivätkä noudata lakia.

        Tiedän tämän kokemuksella. Jos silloin kun muutin Jämsään, olisin tiennyt että täällä on muitakin oman maani kansalaisia ihan takuuvarmasti klikkiytyisin niihin enkä olisi nyt yrittäjä ja työnantaja. Integroituneena suomalaiselle yhteiskunnalle minusta oin kuitenkin runsaasti hyötyä. Suomalainen yhteiskunta on kylmä ja raaka muukalaisia kohtaan ja olen kyllä kokenut tämän omalla nahkallani. Mutta, sinnittelin, koska en tiennyt että täällä muitakin, ja minun oli pärjättävää. Pärjäsin. Olisi kuitenkin hitusen verran helpompi, jos olisin saanut heti alusta alkaen hyväksyntää ja tuntisin itseäni tarpeelliseksi. Yksin ei voi itselle tätä tunnetta luoda, vaan tämä on yhteiskunnan tehtävä luoda positiivinen ilmapiiri ja muuttaa asenteet.

        Puhut faktoina että vallitseva tilanne pitää hyväksyä, miksi? Minua henkilönä hiertää tuo että julkisen keskustelun kautta annetaan vain yksi totuus ja sen kieltäminen vaietaan. Fakta on se että voimme vaikuttaa asiaa. Jo Dublinin sopimukseen vedoten voisimme käännyttää pakolaiset rajalta. Voisimme myös avata rehellisen keskustelun ja todeat oikeat, tilastojen kautta todistettavat tosiasiat. Fakta ei ole pelottelua tai vihapuhetta. Annan esimerkin. Ylen sivuilla oli jonkin aikaa sitten tilasto jossa todettiin tulevista pakolaisista tällä hetkellä noin 80 % olevan Irakilaisia miehiä. Toisesta julkisesta tilastosta taas saadaan tieto että aikaisemmin Irakilaisten pakolaisten työllisyys oli siinä 13 % tienoilla. Eli ennusteen mukaan olemme saamassa 50000 pakolaista vuoden loppuun mennessä josta kielitaidottomien, kouluttamattomien Irakilaisten osuus on tuo 70-80n%. Kaikki nämä meidän elätettäviksi. Mikä tulee olemaan rikosten määrä? Ulkomaalaisten edustus rikostilastoista löytyy myös mutta tästäkään ei saa puhua.

        Lisääkö siis asioista vaikeneminen suvaitsevuutta? Mielestäni ei todellakaan.

        Lisäksi Irakilaisia pakolaisia, aikuisia miehiä, mainostetaan julkisuudessa perheinä ja sotalapsina. Tuohan on suoranaista valehtelua. Jos tulijat olisivatkin hätää kärsiviä perheitä ja lapsia, uskon täysin että koko suomen myötätunto olisi heidän puolellaan.

        Väitän että kaiken keskustelun suitsiminen vihapuheena ja ennakkoluulona vain kasvattaa vastustusta.


      • AL-L
        kakkahätätila kirjoitti:

        Olisiko yhdessä vuoren siirtäminen samaa kuin rajan sulkeminen? Ainakin se olisi kustannustehokkain tapa hoitaa tämä tilanne.

        Turvapaikanhakijoiden integroiminen suomalaiseen yhteiskuntaan on suuri rikos heitä kohtaan. Turvapaikanhakija on vain hakija, jonka tarpeeton hakemus pitäisi hänen oman etunsa vuoksi hylätä mahdollisimman nopeasti, että hän pääsisi takaisin kotiinsa jatkamaan normaalia elämäänsä. Joutavanpäiväinen ja pitkäkestoinen makoilu vastaanottokeskuksissa tai turhien haaveiden ylläpitäminen verovaroin ei ole kenellekään ihmiselle hyväksi.

        Tässä partalasten sosiaaliturvapaikkamatkailussa on kuitenkin yksi hyvä puoli, jota monikaan ei ole tullut ajatelleeksi. Eli ajatellaanpa sitä nyt: entä jos nuo kaikki Suomeen tulleet n. 20 000 "partalasta" olisivatkin luotien lävistämiä ja sirpaleiden raatelemia lapsia. Silloin me vasta kusessa oltaisiinkin. Mutta silloin jopa minunkin sympatiani olisi heidän puolellaan ja miettisin aivan erilaisia ratkaisuja ongelmaan kuin rajan sulkemista ja pikaisia käännytyksiä.

        PS
        Uskottavuutesi lisääntyi hieman noiden pikkuisten kirjoitusvirheiden ja epäjohdonmukaisten lauseiden myötä :)

        Huh, no joko uskot maahanmuuttajataustaani :D

        Tämä on totta, että Suomessa on epäonnistuttu pakolaisten kotouttamisessa. Senhän jo huomasi eilisen pakolaiskeskustelun sosiaalitädin olemuksesta. Nyt pitääkin tehdä asioita erilailla. Ettei meillä ole näitä elätettäviä pakolaisia, vaan että he elättäisivät omalta osaltaan myös osan yhteiskunnasta. Tähän tarvitaan kaikkia.

        Olet oikeassa, ettei asiasta vaikeneminen mitään auta. Hyvä, että on rohkeita ihmisiä, jotka uskaltavat tuoda omat näkemyksensä esille. Keskustelua tarvitaan. Ja asioiden pohtimista.

        Nyt asiaan: huomasit ongelman, että pahimmassa tapauksessa meillä on 50000 elätettävää lisää. Jos ajatellaan, että rajojen sulkeminen ei käy, mikä olisi ratkaisu tähän? Mitä voidaan tehdä, jotta saadaan heitä integroituneeksi, hyödyllisiksi yhteiskunnan jäseniksi mielestäsi :) ?


      • AL-L
        kakkahätätila kirjoitti:

        Olisiko yhdessä vuoren siirtäminen samaa kuin rajan sulkeminen? Ainakin se olisi kustannustehokkain tapa hoitaa tämä tilanne.

        Turvapaikanhakijoiden integroiminen suomalaiseen yhteiskuntaan on suuri rikos heitä kohtaan. Turvapaikanhakija on vain hakija, jonka tarpeeton hakemus pitäisi hänen oman etunsa vuoksi hylätä mahdollisimman nopeasti, että hän pääsisi takaisin kotiinsa jatkamaan normaalia elämäänsä. Joutavanpäiväinen ja pitkäkestoinen makoilu vastaanottokeskuksissa tai turhien haaveiden ylläpitäminen verovaroin ei ole kenellekään ihmiselle hyväksi.

        Tässä partalasten sosiaaliturvapaikkamatkailussa on kuitenkin yksi hyvä puoli, jota monikaan ei ole tullut ajatelleeksi. Eli ajatellaanpa sitä nyt: entä jos nuo kaikki Suomeen tulleet n. 20 000 "partalasta" olisivatkin luotien lävistämiä ja sirpaleiden raatelemia lapsia. Silloin me vasta kusessa oltaisiinkin. Mutta silloin jopa minunkin sympatiani olisi heidän puolellaan ja miettisin aivan erilaisia ratkaisuja ongelmaan kuin rajan sulkemista ja pikaisia käännytyksiä.

        PS
        Uskottavuutesi lisääntyi hieman noiden pikkuisten kirjoitusvirheiden ja epäjohdonmukaisten lauseiden myötä :)

        Nyt meni vastaukset sekaisin. Tuo on hyvä pointti, että se on hieman turhaa integroida ihmisiä tänne turvapaikkaprosessin aikana. Mutta mitä jos turvapaikkahakija saakin töitä integroitumisen aikana jo ennen päätöksen saamista? Hän saa oleskeluluvan työn perusteella, eikä opettaminen mene hukkaan.

        Ja kyllä lapsiakin on tullut, heitä ei kuvata eikä heistä paljoa puhuta ja hyvä näin. Jämsäänkin on ilmeisesti tulossa pakolaislapsille tarkoitettu yksikkö.


      • peeveli1234
        RedDawn kirjoitti:

        Puhut faktoina että vallitseva tilanne pitää hyväksyä, miksi? Minua henkilönä hiertää tuo että julkisen keskustelun kautta annetaan vain yksi totuus ja sen kieltäminen vaietaan. Fakta on se että voimme vaikuttaa asiaa. Jo Dublinin sopimukseen vedoten voisimme käännyttää pakolaiset rajalta. Voisimme myös avata rehellisen keskustelun ja todeat oikeat, tilastojen kautta todistettavat tosiasiat. Fakta ei ole pelottelua tai vihapuhetta. Annan esimerkin. Ylen sivuilla oli jonkin aikaa sitten tilasto jossa todettiin tulevista pakolaisista tällä hetkellä noin 80 % olevan Irakilaisia miehiä. Toisesta julkisesta tilastosta taas saadaan tieto että aikaisemmin Irakilaisten pakolaisten työllisyys oli siinä 13 % tienoilla. Eli ennusteen mukaan olemme saamassa 50000 pakolaista vuoden loppuun mennessä josta kielitaidottomien, kouluttamattomien Irakilaisten osuus on tuo 70-80n%. Kaikki nämä meidän elätettäviksi. Mikä tulee olemaan rikosten määrä? Ulkomaalaisten edustus rikostilastoista löytyy myös mutta tästäkään ei saa puhua.

        Lisääkö siis asioista vaikeneminen suvaitsevuutta? Mielestäni ei todellakaan.

        Lisäksi Irakilaisia pakolaisia, aikuisia miehiä, mainostetaan julkisuudessa perheinä ja sotalapsina. Tuohan on suoranaista valehtelua. Jos tulijat olisivatkin hätää kärsiviä perheitä ja lapsia, uskon täysin että koko suomen myötätunto olisi heidän puolellaan.

        Väitän että kaiken keskustelun suitsiminen vihapuheena ja ennakkoluulona vain kasvattaa vastustusta.

        Dublinin sopimus tuli voimaan vuonna 1997. Tarkoituksena oli mahdollisimman nopeassa järjestyksessä määritellä se, mikä EU:n jäsenvaltio on velvollinen käsittelemään pakolaisen turvapaikka-anomuksen. Yleensä tuoksi valtioksi määriteltiin se maa, jonka kautta pakolainen oli tullut EU:n alueelle.

        Alkuperäiseen sopimukseen on myöhemmin tehty useita muutoksia. Vuonna 2013 voimaan astuneessa Dublin III -säädöksessä tuo vastuullinen maa määritellään seuraavasti: ensimmäinen jäsenvaltio, jossa pakolaisen sormenjäljet on tallennettu tai jossa hän on jättänyt turvapaikka-anomuksen.

        Pakolaisella on siis mahdollisuus – ja oikeus – jos hänellä on voimia ja varoja, pyrkiä siihen maahan, mihin hän haluaa turvapaikka-anomuksen jättää.


      • kakkahätätila
        AL-L kirjoitti:

        Nyt meni vastaukset sekaisin. Tuo on hyvä pointti, että se on hieman turhaa integroida ihmisiä tänne turvapaikkaprosessin aikana. Mutta mitä jos turvapaikkahakija saakin töitä integroitumisen aikana jo ennen päätöksen saamista? Hän saa oleskeluluvan työn perusteella, eikä opettaminen mene hukkaan.

        Ja kyllä lapsiakin on tullut, heitä ei kuvata eikä heistä paljoa puhuta ja hyvä näin. Jämsäänkin on ilmeisesti tulossa pakolaislapsille tarkoitettu yksikkö.

        Meidän osaltamme keskustelu alkaa olemaan aika kaukana varsinaisesta aiheesta: Paikallislehtien puolueettomuus.

        Otit esille Ylen A2 Pakolais-illan. Säälittävää katseltavaa. "Keskustelijoiksi" oli kutsuttu pääasiassa asiaan "suvaitsevasti" suhtautuvia eivätkä "kielteisesti" puhuneet saaneet sanoa asiaansa ilman, että naisjuontaja olisi ollut keskeyttämässä tai kyseenalaistamassa heidän mielipidettään.

        https://www.riemurasia.net/video/Maahanmuuttaja-kommentoi-ruokakohua/169668

        Eikä kyllä vieraana olevan pakolaisperheen nolaaminen puuroa tarjoamalla mitenkään mieltäylentävää katsottavaa ollut.

        Kokonaisuutena kyseinen ohjelma oli erittäin epäonnistunutta "suvaitsevaisuus-propagandaa". Että tällaista tarjoaa meidän oma ja yhteinen verovaroilla toimiva Yleisradiomme.

        Jätän meidän osaltamme keskustelun pakolaisista tähän. Median puolueettomuudesta tai sen puutteesta voin jatkaa.


      • AL-L

        A2 Pakolaisillasta olen kanssasi täydellisesti samaa mieltä. Hämmästyin pelleilystä sekä sen perheen kohtelusta. Puurotemppi oli ollut aivan käsittämätöntä ja jotenkin ala-arvoista.

        Keskustelua tosiaan leimasi "pakkohyväksyntä", muttei heillä, jotka vastustajina olivat, mitään kovin fiksua sanottavaakaan ollut, kaikki perustui ainoastaan pelon lietsomiseen. Se on totta, että oikeista asioista ei puhuttu. Vaikka olen sitä mieltä, että pakolaisia on otettavaa vastaan, kuitenkin "kissan pöydälle nostaminen" on tärkeää, jotta oikeisiin ongelmiin voidaan puuttua.

        Juu eiköhän kaikki argumentit pakolaisasiaan liittyen on jo käyty tässä ja muussakin keskustelusta läpi :)

        Milloinkohan media on ollut puolueeton? Ehkä sen kehittymisen alussa? Tai onhan se puolueeton, kaikki kun voi naamioida miksi huvittaa näissä aikuisten leikeissä. Puheet vapaasta journalismista ovat... no mikä ovatkin... Onko Suomessa enää vain MOT ohjelma, joka pyrkii vapaaseen jornalismiin.Uskon, että itsekin tiedät sen. MV lehti ilmeisesti on pyrkinyt siihen, mutta lopputulos on karmea. Ei julkaisuja voi lukea ollenkaan saatika uskoa niihin.


      • kakkahätätila
        AL-L kirjoitti:

        A2 Pakolaisillasta olen kanssasi täydellisesti samaa mieltä. Hämmästyin pelleilystä sekä sen perheen kohtelusta. Puurotemppi oli ollut aivan käsittämätöntä ja jotenkin ala-arvoista.

        Keskustelua tosiaan leimasi "pakkohyväksyntä", muttei heillä, jotka vastustajina olivat, mitään kovin fiksua sanottavaakaan ollut, kaikki perustui ainoastaan pelon lietsomiseen. Se on totta, että oikeista asioista ei puhuttu. Vaikka olen sitä mieltä, että pakolaisia on otettavaa vastaan, kuitenkin "kissan pöydälle nostaminen" on tärkeää, jotta oikeisiin ongelmiin voidaan puuttua.

        Juu eiköhän kaikki argumentit pakolaisasiaan liittyen on jo käyty tässä ja muussakin keskustelusta läpi :)

        Milloinkohan media on ollut puolueeton? Ehkä sen kehittymisen alussa? Tai onhan se puolueeton, kaikki kun voi naamioida miksi huvittaa näissä aikuisten leikeissä. Puheet vapaasta journalismista ovat... no mikä ovatkin... Onko Suomessa enää vain MOT ohjelma, joka pyrkii vapaaseen jornalismiin.Uskon, että itsekin tiedät sen. MV lehti ilmeisesti on pyrkinyt siihen, mutta lopputulos on karmea. Ei julkaisuja voi lukea ollenkaan saatika uskoa niihin.

        Piti sinun nyt sitten vielä tuollainen koukku heittää xD

        Siis MV-lehti... espanjalais-venäläinen viihdesivusto. Kaikkea lukemaansa ei koskaan pidä uskoa, mutta MV-lehden "uutisista" saa vinkkejä asioista, joista Suomalaisissa medioissa ei mainita sanaakaan. Korostan nyt vielä sanaa "vinkkejä". Näiden vinkkien innoittamana voi sitten itse alkaa perehtymään asioihin jos vain aikaa, taitoa ja mielenkiintoa riittää.


      • Medifuula

        Hyvä AL-L. Ei tämän palsan keskusteluihin kannata lähteä mukaan ollenkaan. Ja MOT-ohjelmalla on myös omat tarkoitushakuisuutensa. En hirveästi luota siihenkään.


    • NäinFundeeraan

      Pari vastausta kakkahädässä olevalle:

      Pitkiin aikoihin näissä kirjoituksissa ei ole ollut mitään uutta sen enempää suvakkien kuin mamukauhua potevienkaan tahoilla. Ihan yhtä hyvin sen Paakkasen kirjoituksen olisi voinut heittää roskikseen. Samaa turhaa jankkausta puolin ja toisin. Itse asiaan niillä ei ole mitään vaikutusta. Pakolaisia tulee, eikä sille mitään voi. Ja tämä on vasta alkua. Odotahan kun sadat miljoonat Afrikan köyhät lähtevät etsimään parempaa elintasoa.

      Kysyt, että miksi asialle ei mahda mitään? Kun sille ei mahda muuten kuin tasaamalla elintaso kaikkien maailman kansalaisten kesken suunnilleen samanlaiseksi. Eikä sitäkään ihmettä ihan heti tapahdu. Rajojen sulkeminen ei ole nykymaailmassa mahdollista. (Eikä tähän tarvitse Unkaria tarjoilla, ei se ole onnistunut sielläkään). Euroopan maat ovat tähän saakka kasvattaneet elintasoaan köyhien maiden kustannuksella (esim. siirtomaat) ja nyt siitä aletaan kirjoittaa meille laskua.

      Mitä omaan maksamiseeni tulee, niin luulen että maksan edelleen enemmän kuin moni muu vastaavassa elämäntilanteessa oleva, vaikka ei olisi pakkokaan.

      • kakkahätätila

        "Samaa turhaa jankkausta puolin ja toisin" Niin sitä se varmaan on. Olisiko parempi olla hiljaa?

        Mitkä ovat tavallisen kansalaisen vaikuttamismahdollisuudet edustuksellisessa demokratiassa? Äänestää kunta-, eduskunta- ja presidentinvaaleissa? Änkeä itsensä kahvinlipittäjäksi johonkin lautakuntaan? Siihenkö sen olisi jäätävä? Eikö kantaansa ja näkemyksiään muilla tavoin saisi tuoda julki? Mielestäni, vaikka vaan samaa asiaa jankkaamalla, antaa ainakin tukensa samaan tapaan ajatteleville päättäjille.

        Olisihan se hienoa, että pystyisi edes yhteen asiaan keksimään jonkun aivan uuden ja nykyisiä paremman ratkaisun... ja vielä ajamaan sen läpi. Oletko samaa mieltä? Ilman mahdollisuutta vapaaseen mielipiteensä ja ajatustensa esittämiseen se ei ole mahdollista. Valitettavasti esim. pakolaisasioissa jo mainittu paikallislehti ja samoin "maakuntalehtemme" on ottanut käyttöön hyvin yksipuolisen tavan uutisoida ja julkaista ihmisten mielipiteitä.

        Nopea katsaus maakuntalehden sunnuntainumeroon kertoo karun totuuden uutisoinnin yksipuolisuudesta... eikä eilisen lehden hieno reportaasi Malmön "No go zonesta" juurikaan poikkea valitusta linjasta. Reportaasistahan käy mm. hyvin ilmi se, että on rasistisen Ruotsin vika, kun yrittäjähenkiset maahanmuuttajanuorukaiset eivät keksi mitään muita bisnesideoita kuin huumekaupan...

        Vastailit kysymyksiini. Kiva. En kommentoi vastauksiasi mitenkään muuten kuin, että ei saa luovuttaa eikä alistua, vaikka nyky-yhteiskuntamme tulevaisuus heikolta näyttäisikin.


      • NäinFundeeraan

        Nyky-yhteiskuntaa ei pian ole. Yhteiskunnat ovat muuttuneet kautta historian ja niin ne tekevät jatkossakin. Nyt ollaan jälleen yhden suuren muutoksen kynnyksellä, kun jopa vuosisatoja riistämämme köyhät ovat heräämässä tähän epäoikeudenmukaisuuteen. Suuret pääomat eivät suostu heidän hyväkseen paljon tekemään, joten meille kohtuullisesta hyvinvoinnista nauttineille on nyt jäämässä se tehtävä.


    • Taunotouhukas

      Juuri näiden paska-asenteiden vuoksi olen ajamassa turvapaikanhaijoiden vastanottokeskusta Jämsään, tarmokkaasti ja se tulee kyllä

      • mikäsultatulee

        Ei susta oo ajaan ees polkupyörää.


    • ruoskaa

      huomattu on. muutenkin jämsän seudun lukee kahdessa minuutissa läpi, ei muuta kuin muilta lehdiltä kopioituja juttuja

    • saatananesikoinen

      Leipää ja sirkushuveja huuta kansa ja siinä myös maahantunkeutujakin, siitä meidän pikku toimittajatkin tykkää ja totuudentorvi kivitetään tai pois ajetaan ja siksi meillä pappejakin kaikilla mausteilla ettei totuus satuttaisi,ovat pelkkiä lohduttajia kaukana totuudesta,leipäpappeja sekä toimittajat.

    • himospelle

      Pysykää aiheessa. Eli miksi k.o lehdessä saa kommentoida vaan ennalta määrättyjä uutisia?

    • kulupperi

      Turhanpäiväinen lehti. Jämsänseutu on todella huono ja vekkarista voi lukea kaikki noi mitä seutu kirjoittaa... tosin Vekkari menee takan sytykkeeksi ja seutua nyt vaan ei mitään järkeä tilata.

      • Uskollinentilaaja

        Eikös se Vekkari ole yksi Jämsän seudun viikoittaisista numeroista? Tuskin ne nyt sentään kahteen kertaan samoista asioista kirjoittaa.


    • Näettevielä

      Kuukausi menee niin on ensimmäinen raiskaustapaus jämsässä

      • Taidat.toivoa

        Onhan näitä ollut aina. Onneksi ei kovin usein.

        Onkos se sinulle kovin suuri pettymys jos näin ei tapahdukaan?


      • märkä1

        Varma on silloin jos jäävät pitemmäksi aikaa se ei ole minun päästä vaan kultuuri on sellainen ja uusi ympäristö.Olisi kiva jos pärjäisivät mutta eipä täällä ole hyvä olla edes vähän poikkeavanakaan.


    • kuusho

      Arvaa tilaanko Jämsän seutua, ei tulis mieleenikään?? On se kummaa että pakolaisista ei saa kirjoittaa mitään NEGATIIVISTA?? Saatanan DIKTATUURI on vallassa , oiskohan se SPR???Usko tai älä ne pakottavat meidät muslimiksi., Ja meidän on konttitava 5 kertaa päivässä(RUKOILTAVA)taitaa työt jäädä minimiin???

      • Jos.ei.kiinnosta

        Miten mieleesi tulee asiaa kommentoida, jos lehti ei mitenkään kiinnosta? En minä vaan viitsisi. Mitä töihin tulee, niin varmaan sinulla on aikaa töiden puolesta konttia vaikka aamusta iltaan?


    • Doktorn

      Muutamalla avohoitopotilaalla lääkitys pielessä. Näin meillä Jämsässä.

      • potilasmies

        Niin on ja kävin justiinsa miinoittamassa auvilan pellot ja kampuksen pihat,nyt saa tulla.kyllä tätä sissiä kiitellään vuosien päästä ettei mikään huppumies vaan kultuuritaistelija.


    • älkäähötkykö

      ALLAHU AKBAR

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1265
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe