Omakotiasukki työllistää lähipiirin

aika_paksua

Voisitteko rakkaat omakotitalo-asukkaat kertoa, mistä johtuu se, että teidän pitää saada se talo ja piha, mutta muun perheen/ suvun on osallistuttava tämän kaiken ylläpitoon? On maalaustalkoita, siivoustalkoita, haravointitalkoita jne. Lista on loputon. Appi tekee puut, anoppi laittaa pihaa... jne.

En itse ole koskaan ollut missään maalaustalkoissa tai vastaavissa kerrostalossa, mutta tätä hommaa tuntuu vaan omakotitaloissa riittävän. Sama pihatyöt. Jos sen pihan kerran halusitte, niin miksette itse myös hoida/ laita sitä?

Unelmaa muita hyväksikäyttämälläkö?

37

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ok-ressukat.ry

      Ok-reppanoilla ei ole varaa teettää hommia ammattilaisilla. Asuminen kun pitää olla mahdollisimman halpaa.

      • tottatuokin

        Tossa on totuuden siemen. Hyvin moni vanhus joka saa pientä eläkettä asuu omakotitalossa ja useimmiten nämä on niitä vanhoja ok-taloja jossa on pitkä korjausvelka. On kuitenkin luontevaa että lapset ja suku auttaa vanhuksia piha-, huolto- ja korjaustöissä.

        On myös paljon ok-isäntiä jotka eivät viitsi maksaa moisista ulkopuolisille kuten minä. Teen ennemmin itse kun osaan ja saan samalla mielen virkeyttä / fyysistä kuntoa!


    • musta.tulevaisuus

      Ei mulla vaan. Palvelut ostetaan tai tehdään itse. Minkälainen köyhistelijäsuku sulla on? Mikä pakko sun on tehdä ilmaista talkooduunia, ei mikään ymmärtääkseni.

      • ei_näitä

        Ei anastajat yleensä olekaan köyhiä. Mitä enemmän varoja, sen pihempi, ja suurempi taipumus käyttää hyväkseen muita kasvattaakseen omaisuuttaan. Tyypillisiä porvareita.


      • jatääolitotuus
        ei_näitä kirjoitti:

        Ei anastajat yleensä olekaan köyhiä. Mitä enemmän varoja, sen pihempi, ja suurempi taipumus käyttää hyväkseen muita kasvattaakseen omaisuuttaan. Tyypillisiä porvareita.

        Onks loput sitten punikkeja? Tyyppillistä punikkiajattelua.


      • 22344kkk
        ei_näitä kirjoitti:

        Ei anastajat yleensä olekaan köyhiä. Mitä enemmän varoja, sen pihempi, ja suurempi taipumus käyttää hyväkseen muita kasvattaakseen omaisuuttaan. Tyypillisiä porvareita.

        Mä luulen että näitä anastajia on paremminkin niissä piireissä jotka eivät omaisuutta kerää tai edes omia elinkustannuksiaan itse maksa. Se kun on niin että henkilö joka on ulosottoikelpoinen joutuu kiinni jäätyään korvaamaan anastuksensa ja vahingontekonsa, ja tämä kyllä aika tehokkaasti torjuu anasteluaikeita.


    • Yleensä ihmiset haluavat mukaan näihin "projekteihin". Pari, kolme tuntia maalataan (ja juodaan). Sitten syödään (ja juodaan). Sitten saunotaan (ja juodaan). Välissä voidaan ottaa muutama olut...

      Hauskaa puuhastelua kavereiden kesken.

      • douuu

        tai niin sä uskottelet....


      • Voi olla. Mutta epäolennaista. Jos minusta vaikuttaa, että kaikilla kutsutuilla on yleensä oikein mukavaa, niin milläpä muulla sitä voisi sitten mennä?


    • ok-omistaja

      OK-talossa on mahdollista tehdä hommat itse, talkoilla, teettää ulkopuolisella...
      Kolhoosissa tämä(kään) ei tietenkään onnistu, muut päättävät puolestasi

      • whoknowswins

        Nimimerkki Pelleily seis kertomansa mukaan aurauttaa okt:n pihasta lumetkin naapurin viinanhimoisella talonjussilla. Kaksi Virosta roudattua pulloa / talvi kuulemma piisaa mainiosti. Omakotiasujalla on siten valtavasti erilaisia mahdollisuuksia elämässään. Siihen kannattaa ehdottomasti pyrkiä sitten kun rommikinkku on kypsää.


      • jatääolitotuus
        whoknowswins kirjoitti:

        Nimimerkki Pelleily seis kertomansa mukaan aurauttaa okt:n pihasta lumetkin naapurin viinanhimoisella talonjussilla. Kaksi Virosta roudattua pulloa / talvi kuulemma piisaa mainiosti. Omakotiasujalla on siten valtavasti erilaisia mahdollisuuksia elämässään. Siihen kannattaa ehdottomasti pyrkiä sitten kun rommikinkku on kypsää.

        pääasia, että kaikki on tyytyväisiä.


    • hyvä_kysymys

      Minä se olen joutunut tekemään tyttärelle ja vävypojalle aina polttopuutkin. Aina ne lupaa tulla auttamaan metsähommissa vaan eipä ole vielä näkynyt. Toisaalta hyvä, tiellähän se kädetön vävypoika olisikin, sahaisi vielä moottorisahalla jalkaansa tai löisi kirveellä sääreensä. Joutuisin ottamaan vakuutukset kaiken varalta, parempi että sipsuttelee kaltaistensa joukossa kaupungissa. Kyllä se saamattomuus ja osaamattomuus joskun vähän sapettaa mutta olen ollut toistaiseksi hiljaa.

      • fakta_tämäkin

        Tyttärillä on tapana ottaa isäänsä muistuttava mies, joten ihan turhaan henkseleitä paukuttelet...


      • hyvä_kysymys
        fakta_tämäkin kirjoitti:

        Tyttärillä on tapana ottaa isäänsä muistuttava mies, joten ihan turhaan henkseleitä paukuttelet...

        Tässä tapauksessa näin ei ole käynyt, valitettavasti.


      • hyvä_vastaus
        hyvä_kysymys kirjoitti:

        Tässä tapauksessa näin ei ole käynyt, valitettavasti.

        Sitten sinussa on jotain pahasti vialla.


      • jatääolitotuus
        hyvä_kysymys kirjoitti:

        Tässä tapauksessa näin ei ole käynyt, valitettavasti.

        huonosti kasvatit lapsesi. Olitko liikaa poissa kotoa ja jätit kaiken vaimon vastuulle?
        Meillä ainakin kaikki tehdään itse, ei kelpaa renkaanpotkijat pihanurmikoita kuluttamaan.


    • CeeVeekunnossa

      Olen sitten harvinainen sillä olen 20 vuotta tehnyt kaikki yksin kaikki pihatyöt ja lääniä on riittänyt. Opiskellut, käynyt töissä siinä vielä ohella ja katsellut velttoa nuorisoa joista ei ole mihinkään.

      Mitä vittua änkee omakotitaloon jos ei osaa tehdä mitään.

      • jatääolitotuus

        Tai, mitä vittua änkee omakotitaloon, jos ei osaa mitään, on liian laiska eikä ole rahaa maksaa ulkopuolisillekaan.


    • sossusta-vaan

      Niin. Kädettömät huutelee sängyn pohjalta kun miehet tekee hommia.

    • Joskus_isäntä

      Talkoissa tarjotaan aina ruoka ja vastaavasti on hyvien tapojen mukaista osallistua omiin talkoisiin osallistuvien talkoisiin vastaavasti joskus toiste. Jos siis omalla rakennusprojektilla huhkii kesälomallaan kolme talkoolaista, on joskus myöhemmin kolmena kesänä tiedossa talkoot. Siinä palaa lomat pitkäksi aikaa, jos koko suku on valjastettu noihin hommiin. Vanhemmat lisäksi yleensä auttaa lapsiaan mielellään etenkin jos on lapsenlapsia. Näitähän asioita ei moni vuokrapeijoona ymmärrä.

      • jotain-rotia

        En itse edes kehtaisi talkoottaa ihmisiä. Jos ei ole varaa teettää töitä tai tehdä itse, ei kannata sitä taloa hankkiakaan. Vanhemmat yleensä auttaa lapsiaan? -en kyllä kehtaisi laittaa omia vanhempia töihin pihalleni. Mutta meitä on monia, niitäkin vanhempia joille tämä "auttaminen" on vain taas yksi tapa päteä lapsilleen.


    • ok-kuningas

      No tässä nyt on asuttu 12 vuotta ilman ensimmäisiäkään talkoita. Rouva on tyytyväinen, isäntä tekee talon hommat. Toki rouva saa halutessaan tonkia multaa ja niin hän tonkiikin, kun tykkää istutella kaikenlaista.

      Jotenkin nämä kasarminahjuksien "ei tarvitse tehdä mitään" jutut säälittävät, kun tietää miten näiden sitten käy työelämässä. Patalaiskoja kasarmikehveleitä ei yksikään työnantaja halua ristikseen.

      • ahneusEIkaikille

        Teen kyllä töitä mielelläni itselleni, mutten ruokkiakseni taas omistajia lisää .... Ja sehän teitä ottaa päähän. Ja se etten nuohoa ympäri asuntoa iltaisin vain kertoo että minulla on elämää muuallakin. Teillä ei kai sitten ole.


      • Kerrostalossa voi asua ja olla ahkera töissä. Näin on tullut toimittua noin 40 v.


    • tuttaville_töitä

      Tämähän lähtee jo talon rakentamisesta. Erästäkin projektia tuli seurattua, kun melkein naapurissa oli. Grynderi rakensi talon puolivalmiiksi (vesikatto päällä, seinissä eristetty tuulensuojalevyt jne) ja pisti sitten myyntiin. Alkuun taloa viimeisteltiin isolla talkooporukalla & kaikki oman työn ohjessa, koska piha ja kadunvarret täyttyivät autoista klo 17 jälkeen ja hommaa painettiin jopa iltakymmeneen. Kuukaudet vieri ja autot harveni. Lamppu paloi kuitenkin illalla sinne klo 10 asti tämän jälkeenkin ts. omistaja taisi yksinään jatkaa mukavia puhde/harrastustöitään, vaikka talkooporukka lipesikin ruodusta (miksi ihmeessä, kun tarjolla oli ilmaista hyötyliikuntaa?)

      Viimeistely muuttokuntoon kesti vuoden päivät ja pihan saivat muutettua savi/perunapellosta pihaksi vasta 2 vuoden jälkeen. Kehtaan epäillä, että alkuperäinen, talkooväen varaan laskettu aikataulu on ollut vähän rivakampi. Eihän taloa tosiaan rakennettu alusta alkaen itse!

      Enkä suuresti hämmästyisi, jos sisällä olisi vieläkin viimeistelytöitä kesken. Perinteisen säännön mukaan listat kiinnitetään siinä vaiheessa, kun laitetaan lusikat jakoon.

      • ok-suurvääpeli

        Niin, joillakin rakennusprojekti on vaikeampi kuin joillakuilla toisilla. Ulkopuolisen voi olla vaikeaa tietää, mikä on talkootyötä ja mistä maksetaan palkkaa.

        Nostan hattua tälle esimerkin henkilölle, joka mahdollisesti vähistä varoistaan johtuen joutui tekemään paljon itse, mutta suoriutui kuitenkin lopulta urakasta. Nyt hän nauttii työnsä tuloksista varaavan takan äärellä.

        Toista ovat sitten nämä kasarmipeijoonit, jotka saman kahden vuoden aikana ovat saaneet aikaiseksi ainoastaan sohvalla piereskelyä ja hetekalla makaamista. En olisi kovinkaan ylpeä itsestäni, jos olisin tällaista harrastanut ahtaassa panokopissa sen sijaan, että olisin pyrkinyt elämässäni eteenpäin.


      • EiTuhnu

        Mutta ei tarvinnut tehdä mitään. Jos jääkaappi hajoaa, voi aina soittaa läskille.


      • ihan_pimeää_työvoimaa

        Juuri näin. Oikein laskelmoiva tyyppi vielä tienaa talkooväellä...


      • mullekaikki
        ok-suurvääpeli kirjoitti:

        Niin, joillakin rakennusprojekti on vaikeampi kuin joillakuilla toisilla. Ulkopuolisen voi olla vaikeaa tietää, mikä on talkootyötä ja mistä maksetaan palkkaa.

        Nostan hattua tälle esimerkin henkilölle, joka mahdollisesti vähistä varoistaan johtuen joutui tekemään paljon itse, mutta suoriutui kuitenkin lopulta urakasta. Nyt hän nauttii työnsä tuloksista varaavan takan äärellä.

        Toista ovat sitten nämä kasarmipeijoonit, jotka saman kahden vuoden aikana ovat saaneet aikaiseksi ainoastaan sohvalla piereskelyä ja hetekalla makaamista. En olisi kovinkaan ylpeä itsestäni, jos olisin tällaista harrastanut ahtaassa panokopissa sen sijaan, että olisin pyrkinyt elämässäni eteenpäin.

        Siis suomeksi, nauttii teettämänsä ilmaistyön tuloksista.... tyypillinen ahne omistaja.


      • satusetiä
        ok-suurvääpeli kirjoitti:

        Niin, joillakin rakennusprojekti on vaikeampi kuin joillakuilla toisilla. Ulkopuolisen voi olla vaikeaa tietää, mikä on talkootyötä ja mistä maksetaan palkkaa.

        Nostan hattua tälle esimerkin henkilölle, joka mahdollisesti vähistä varoistaan johtuen joutui tekemään paljon itse, mutta suoriutui kuitenkin lopulta urakasta. Nyt hän nauttii työnsä tuloksista varaavan takan äärellä.

        Toista ovat sitten nämä kasarmipeijoonit, jotka saman kahden vuoden aikana ovat saaneet aikaiseksi ainoastaan sohvalla piereskelyä ja hetekalla makaamista. En olisi kovinkaan ylpeä itsestäni, jos olisin tällaista harrastanut ahtaassa panokopissa sen sijaan, että olisin pyrkinyt elämässäni eteenpäin.

        Great. Elämässä eteenpäin muita polkemalla. Sehän porvari-porsailta hyvin luonnistuu. "ihan itse olen saanut kaiken aikaan". Usko tohon :)


      • Ja tämä kuuluu sinulle ?


    • Jalasjarvinen

      Eipä ole täällä talkoita pidetty. Mieheni kans kaikki tehdään itse, vaikka töissäkin vielä käydään.
      Taloa lämmitetään puilla, ja siinähän hommaa riittää.
      Puutarhassa kova työ, mutta hyvää liikuntaahan se on.
      Naapurissa asuu ihmisiä jotka ei tee mitään pihansa eteen, aina joku papparainen käy putsaamassa enimpiä.
      Lumitöitä odotellessa

      • voi_rankkaa

        Ai vau. Ehditte siis töihinkin talon hoidolta -hienoa :)


    • savieinari

      Savieinari tunnistaa tuon talkooilmiön. Rakennustaitoisia pyydetään useinmiten auttelemaan pikku maalaus-/tasoitus tai muissa rakennushommissa. Jos sitten erehtyy auttelemaan liian auliisti, niin helposti käy niin että apua pidetään jo itsestäänselvyytenä.

      Toki avulias kannattaa olla , mutta sanoisin, että rajansa kaikella. Pitää osata myös kieltäytyä, kun mitään velvollisuutta ei ole toisen kotia rakennella, ainakaan loputtomiin.

      Omalla työllä saa rakennustaitoinen myös säästettyä talon hinnassa ison kakun.

    • hirmundus

      Kuka nyt mitenkin haluaa sen hoitaa.
      Omakotitalossa voi tehdä utse, teettää sukulaisilla tai maksaa muille ja teettää niillä.

      Meillä tehdään itse.
      Tekemistä riittää kun on vielä kesämökki hoidettavana.

    • töissä_tienaa_paremmin

      Mieluummin asun stadissa ja teen vaikka ylitöitä kuin rapsuttelen pihaa tai luon lunta, ei niistä hyvälle tuntipalkalle pääse kuitenkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe