Onko liian myöhäistä?:(

Erittäinavuton

Olen nyt 15, ihan pian 16, eli luokion ekalla vuodella.Joskus pari vuotta takaperin isälläni oli tapana tukistaa,lyödä ja antaa minulle luunappeja ja usein sanokin mulle että "pitääkö sua lyödä että uskot. Ja uhkaili myös laittamaan mut roikkumaan hiuksista semmoseen katossa olevan koukkuun,mutta ei sitä silti tehnyt. Nyt ei oo ollu tommosta fyysistä satuttamista,mutta henkistä kyllä.Isäni suuttuu minulle erittäin herkästi, esimerkiksi jos olen jättänyt jonkin tavaran väärälle paikalle, hän haukkuu minua tyhmäksi ja idiootiksi.tänäön isäni suuttui minulle kun paiskasin oven VAHINGOSSA ja raivosi ja käski mun ettiä omaa kämppää ja muuttaa pois.Äidilleni en ole asiata sen erikoisemmin puhunut, olen kyllä maininnut mutta asialle ei silti tunnu tulevan muutosta.En tiedä kenelle puhua asiasta en viittisi mennä koulunterkkarillekkaan.isäni ei ole oikeastaan koskaan sanonut minulle mitään kilttiä, joten olen aika varma että hän suoraansanottuna vihaa minua.oikeastaan pelkään omaa isääni,en juurikaan puhu hänelle enkä haluakkaan enkä uskalla.onko liian myöhäistä tuoda asia esille?uskooko kukaan että hän on lyönyt minua?

32

1848

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lskdjasldkjaskdj

      Jotkut ihmiset vaan on just tuollaisia... ja on todella arsesta, jos tuollaisen kanssa joutuu pakosta asumaan saman katon alla. Mitä jos kuitenkin jubailisit sille kouluterkkarille? Se vois osata neuvoa kenelle tai missä vois saada paremminkin keskusteluapua.. vaikka koko perheelle.

    • Hei nimimerkki, erittäinavuton.

      Nimimerkkisi kertoo paljon ikävästä tilanteesta, jossa olet. Olen pahoillani siitä. Mikset puhuisi äitisi kanssa? Luulisin, että hän tahtoo tilanteen muuttuvan, kuultuaan siitä. Ei noin tarvitse eikä voi jatkua. Isäsi tarvitsee apua, kuten myös sinä. Jotenkin ajattelen, että voisi olla hyvä, kun menisitte kaikki juttelemaan jollekin perheneuvojalle tms. Älä jää yksin tämän asian kanssa, puolusta itseäsi.

      Tsemppiä,
      Pirkko-pappi

    • Hei

      Kerrot todella ikävistä tapahtumista, hienoa että olet rohkaistunut selvittämään asiaa. Isäsi käyttäytyy väärin sinua kohtaan, väkivalta ei ole oikein oli se sitten henkistä tai ruumiillista.

      Kirjoitit, ettet haluaisi mennä kouluterveydenhoitajan luo puhumaan asiasta. Tärkeätä olisi kuitenkin, että kertoisit tapahtumista jollekin aikuiselle, sellaiselle johon voit luottaa. Jos äitisi ei puutu isäsi käytökseen niin jonkun muun täytyy se tehdä. Kouluterveydenhoitajan lisäksi myös esimerkiksi kuraattori voisi olla luotettava kuuntelija. Jos käyt nuorten kahviloissa, on niissä paikalla nuorisotyöntekijöitä joilta voit saada apua tilanteen selvittämiseksi. Olisiko sukulaisissasi joku ihminen, jonka kanssa sinun olisi helppo puhua?

      On kurjaa, että tilanne kotona on noin huono ja joudut siellä väkivallan kohteeksi. Erittäin hyvä, että olet lähtenyt hakemaan apua!

      Voit tulla myös RIKUchattiimme, joka on auki varmimmin tiistaisin kello 17-19 osoitteessa www.riku.fi/nuoret, jos haluat jutella ensin anonyymisti aikuisen kanssa tilanteestasi.

      • Neuvotaan

        Tilannehan on se, että tuollaista käytöstä ei pitäisi joutua kestämään omassa kotonaan. Toisaalta, jos ottaa yhteyttä lukion kuraattoriin tai muihin viranomaisiin (ml. poliisi), nämä ovat riittävästi huolissaan ollessaan velvollisia tekemään lastensuojeluilmoituksen (poliisi tekee näin rutiininomaisesti). Jos näin toimitaan, siitä seuraa, että lastensuojelun sosiaalityöntekijät joutuvat tekemään lastensuojelun tarpeen selvityksen. Tilanne näyttää siltä, että asiakkuuden alkamiseen on perusteita (henkinen väkivalta fyysinen väkivalta menneisyydessä = fyysisen väkivallan riski). Sinut pystytään järjestämään tarvittaessa pois kotoasikin, jopa vastoin tahtoasi, johonkin nuorisokotiin, jossa voit asua seuraavat pari vuotta, kunnes olet täysi-ikäinen, jolloin sossun velvollisuus on avustaa sinua itsenäistymisessä ml. vuokra-asunnon hankinnassa 21-vuotiaaksi asti. Auttaa sinua kyllä pystytään.

        Olen sitä mieltä, että sinun kannattaisi muuttaa pois kotoasi, koska tuollainen henkinen väkivalta on kuormittavaa ja se haittaa opiskeluasi. Toisaalta lastensuojeluasiakkuudesta voi olla sinulle tulevaisuudessa haittaa, vaikka oletkin täysin syytön nykyisiin vaikeuksiisi. Tämä johtuu siitä, että lapsuudessa kaltoinkohdelluksi joutuminen kasvattaa tilastollista riskiä, että ryhtyy itse kaltoinkohtelemaan lapsiaan. Tieto lastensuojeluasiakkuudesta säilyy rekistereissä sukupolvien ajan, jopa 75 vuotta. Entiset lastensuojeluasiakkaat saattavat joutua itse vanhempina tavallista tarkempaan syyniin ja heidän asiakkuuttaan voidaan käyttää heitä vastaan mikäli heillä itsellään on mitään ongelmia omien lastensa kanssa esimerkiksi tilanteessa, että oma lapsi on erityislapsi. Tästä syystä pyrkisin ensisijaisesti ratkaisemaan tämän tilanteen keskustelemalla asiasta äidin kanssa. 16-vuotias toisen asteen opiskelija voi aivan hyvin muuttaa omaan asuntoonsa. Kannattaa selvittää kaikki asiaan liittyvät seikat opinto- ja asumistuesta alkaen. Jos varat eivät riitä omaan asuntoon, solu- tai kimppa-asuminen voi tulla kysymykseen. Mikäli asia hoidetaan näin, isäsi toki selviytyy ilman rikosoikeudellista seuraamusta sinun kaltoinkohtelustasi, mutta se, että katkaiset häneen välisi ja eristät hänet omista lapsistasi on tarvittaessa aivan varmasti riittävän kova rangaistus.


    • katsopeiliin

      joopa joo, kolikollahan on AINA kaksi puolta...
      Tuskin kukaan syyttä suuttuu tai raivoaa (ja jos näin on sitten hippulat vinkuen muualle!), mikäköhän mahtaa OIKEASTI olla isän vihastumisen aiheuttaja? onko kenties sinulla itselläsi myös peiliin katsomisen paikka?
      Ja ihmetyttää tämä netissä urputtaminen/seläntakana puhuminen, kun itsellä ei ole kanttia ottaa mitään vastuuta asioista. Ja tämähän on sitä kuuluisaa reilua peliä, että keskustelemalla hoidetaan asiat...täällä netissä...*huokaus*

      • Haista paska. Tyttöhän tarvitsee tukea, eikä tuollaiasta vittumaista käytöstä jonka sinä kirjoitit.


      • Pahoinpidelty.lapsesta

        "Katso peiliin" kuuluu nähtävästi itse naisten ja lasten pahoinpitelijöihin.
        Pahoinpitelijät lyöttäytyvät yhteen marttyyreina ja keksivät uusia keinoja pahoinpidellä naisia ja lapsia, joiden pitäisi kyetä täyttämään heidän sairaat tarpeensa.
        Kun tytär on kerran niin suuri ärsytyksen aihe, että lapsesta ei haluta pitää huolta, niin parempi on, että hän muuttaa pois kotoa.
        Mutta sehän ei sovi miehelle. Heidän täytyy saada elävä olento sijaiskärsijäksi.

        Lapsen on päästävä pois kotoa ja heti! Äiti tuskin kykenee auttamaan.
        Onpa yhteiskunnalla todella tapa "auttaa" heikkoja! Luvataan apua ja asetetaan tarkkailun alaiseksi loppuiäksi!
        Hyi olkoon! Poliisi kun alkaa järjestämään kotiasioita, niin varmaa on, että kuuntelevat miehen puolusteluja, päästävät hänet hymähtäen vapaaksi ja hän tekee tytön elämästä vielä suuremman helvetin.

        Välistä pistää vihaksi ne "äidit", jotka jäävät pahoinpitelijöiden kanssa elämään ja pilaavat lastensa koko tulevaisuuden. Siitä jää arpia, vaikka selviytyisi hengissä.


      • Katoite

        Olisi syy mikä tahasna, mikään ei oikeuta tytön isää käyttämään lasta kohtaan henkistä, eikä ruumillista väkivaltaa.


      • hyh87
        Fannili kirjoitti:

        Haista paska. Tyttöhän tarvitsee tukea, eikä tuollaiasta vittumaista käytöstä jonka sinä kirjoitit.

        Olen samaa mieltä hänen kanssaan. Tällasten kommenttejen lukeminen masentaa.


      • leea.1

        Minä aikoinani hain apua,20 vuoden väkiallan vuoksi ,menetin omaisuuteni ,lapseni,sosiaaliviranomaiset ,menivät väkivallantekijän puolelle,olihan kauhea kokemus,sosiaaliviranomainen kertoi ,että saunassa hänen poikansa istuu hänen syliin ,siis kamalaa kuultavaa,en luota sosiaaliviranomisiin,eräs sosialiviranomainen sanoi ettei ole sopivaa että poika asuu lähellä äitiään,,,neuvoisin tyttöä turvautumaan sukulaisiin,haketummaan luotettavien ihmisten luo,rukoilen mielessäni tytölle turvaa .


    • Fhjllhdssfgh

      Isällä on se peiliin katsomisen paikka, tytär on tässä se pahoinpitelyn uhri. Keho otan aloittajaa keskustelemaan jonkun aikuisen kanssa. Älä jää yksin...

    • kerroäidillesi

      Puhu äidillesi!

    • VanhemmillaOnVastuu

      Sairas kirjoitus tuolla joka kehotti katsomaa peiliin. Tuonkaltainen käytös ei ole hyväksyttävää keneltäkään aikuiselta. Lapsi kärsii niin ettei uskalla isälleen puhua ja pelkäö tätä -ja käsketään vielä katsomaan peiliin!

    • tulevastitanakka

      Paha sanoa kellään mitään.
      -Ruumiillinen kuriittaminen on lain mukaan väärin.
      -Itsekin olen joskus ollut teini ja tiedän että osa murrosikäisistä voi kääyttäytyä varsin vittumaisesti.
      -Ruumiillinen kuritus on väärin.
      Isäsi käytös kuulostaa ns. kuivahumalalta. Käyttääkö hän alkoholia?

    • kolmekymppinenmieskk

      Jos isäsi on ollut aina tuollainen, voi se johtua siitä ettei ole edes sun biologinen isä tai ei ole varma asiasta. Ikävä ottaa tämä esille näin suoraan, mutta asia on sen verran yleinen ja melkeen sääntö jo.. kysyppä ihan suoraan et johtuuko se tuosta ja sanot et jos käytls ei muuti niin painelet poliisille. Ja joo, itsekin sain selkääni koko lapsuuden, vanhemmat aivopesi minut ja väitti ettei mua kukaan uskoisi..

      Arvas olenko enää niiden paskojen kans tekemisisä..

    • kolmekymppinenmieskk

      Voisit itseasiassa mennä saman tein tekemään rikosilmoituksen. Kenekään lapsen ei tarvi täällä selkäänsä ottaa, ainakaan ilmaiseksi..
      Nää aikuset jotka käyttää väkivaltaa kasvatuksessa on sitte itse kyllä ulisemasss ettei sitä ei saa tehdä jos niihin käyttää sitä ;)

      Jeo. Nää on sadisteja!

    • Rakkaus_voittaa

      Olen itsekin joskus saanut luunappeja ja on tukistettu...mutta se on osa kasvatusta..
      Nykyään on kyllä voimassa ns. "vapaa kasvatus", joka merkitsee sitä että lapsista ei oteta vastuuta...eli vapaa kasvatus on sama kun jos lapsia ei kasvatettaisi ollenkaan.
      Ja se on ns. " kukkahattutätien " keksintöä ja tulokset näkyvät meidän yhteiskunnassa...lapset ovat heitteillä...

      Isälläsi on varmaan paljon henkilökohtaisia ongelmia...kannattaa jutella terkkarin kanssa ongelmasta..ja ehkä sitten äidin kanssa keskustella..tai mennä jonnekkin perheneuvolaan ...?

      Rakkautta ja rajoja...

      • Pahoinpidelty.lapsesta

        Tuollaisilla vanhemmilla ei ole kuin ITSERAKKAUTTA!
        ÄITI on kykenemätön auttamaan, koska EI OLE AUTTANUT TÄHÄN ASTI!
        Äiti on osasyyllinen koska sallii tälläisen kohtelun.
        Minun äitini oli sitä mieltä, että koska hän on saanut kärsiä, mununkin tulee kärsiä.
        Hänhän oli vielä minua parempi!


      • mekkk

        Vapaa kasvatus ei tarkoita sitä ettei lapsella rajoja olisi vaan sitä ette ihakata ta ipahoinpidellä ketään vaan lapsi oppii puhumalla ja omaa esimerkkiä äyttämällä niin helpottaa. Itse yhden tyttären isänä puhe on aina tehonnut ja kun lapsi kasvaa niin vapautta ja vastuuta sopivassa suhteessa niin oppii ja hyvä tulee eikä aikuisten ainaisia määräyksiä. Eihän kukaan puolisokaan kasvata hakkaamalla jos ei tottele.


      • Pahoinpidelty.lapsesta
        mekkk kirjoitti:

        Vapaa kasvatus ei tarkoita sitä ettei lapsella rajoja olisi vaan sitä ette ihakata ta ipahoinpidellä ketään vaan lapsi oppii puhumalla ja omaa esimerkkiä äyttämällä niin helpottaa. Itse yhden tyttären isänä puhe on aina tehonnut ja kun lapsi kasvaa niin vapautta ja vastuuta sopivassa suhteessa niin oppii ja hyvä tulee eikä aikuisten ainaisia määräyksiä. Eihän kukaan puolisokaan kasvata hakkaamalla jos ei tottele.

        Voidaanko osoittaa todellista rakkautta toista kohtaan ilman kunnioitusta?
        Tuot mieleeni oman isäni, joka osoitti käsittämättömäti juuri kunnioitusta
        minua kohtaan, esim. kun toimin tyhmästi; hän peitti sen toisten edessä tai
        katsoi minua vain lempeästi hymyillen.
        Siten opin odottamaan tiettyä kunnioitusta toista kohtaan - ja sain sen käsityksen, että merkitsin enemmän isälleni kuin hänen egonsa.

        Äitini taas kihisi kiukusta hampaidensa välistä, miten pajon enemmän hän "rakasti" minua kuin isä. Äiti osoitti rakkautensa pilaamalla kaikki suhteeni, vetämällä kielteisiä asioita esiin minusta, vertaamalla minua parempiin, pilkkaamalla tuntemattomienkin edessä ,
        kuten hän toimi isäni suhteen heidän seurustellessaan tuttujensa kanssa.
        Ehkä isä toimi juuri siksi, kuten toimi tietäessään, miten se sattui.

        Väkivalta ottaa monenlaisia muotoja perheessäkin.
        Olen huomannut sen saavan myös uusia muotoja nykyisin.
        Miehet ottavat innolla oppia maahanmuuttajien naisten halventamisesta.
        USA:n tuleva presidentti tulee lisäämään sitä omalla tavallaan.
        Se tulee heijastumaan myös perhe-elämässä hyvin nopeasti.


      • paikkapaikanylle

        Suomen median uhrit jatkavat valheellisia ilmaisuja,aivopestyt risaperseet.


      • lakimatelijat
        mekkk kirjoitti:

        Vapaa kasvatus ei tarkoita sitä ettei lapsella rajoja olisi vaan sitä ette ihakata ta ipahoinpidellä ketään vaan lapsi oppii puhumalla ja omaa esimerkkiä äyttämällä niin helpottaa. Itse yhden tyttären isänä puhe on aina tehonnut ja kun lapsi kasvaa niin vapautta ja vastuuta sopivassa suhteessa niin oppii ja hyvä tulee eikä aikuisten ainaisia määräyksiä. Eihän kukaan puolisokaan kasvata hakkaamalla jos ei tottele.

        Ei jokainen aikuinen ole valmis kasvattamaan lapsia vaikka tekotapa onkin tuttua.
        Moni ajattelematon lurjus "bylsii"kakruja maailmaan,mutta ei osaa hoitaa vanhemman asemaa kunnialla,vaan jopa hylkii lapsiaan.Siihen tarvitaan jonkinlaiset
        valtion takaamat lait.Kuitenkin lakeja on pehmennetty joka vuosi.Tapostakin saa
        vaahtomuovi patjan alleen ja pullaa suuhun.Lakimiehet ja muut matelijat.


    • 13579

      Anna pesää. Auttaa?

    • absoluutti

      En ole puolesta enkä vastaan vaan pikemminkin päinvastoin.

    • Skunkkixxx

      Miehet on perseestä

      • Gdsw222

        Oot sinäki.


      • jakaajamakaa

        Ja naiset jakaa perseen vaikka mustalaiselle.


    • oikeudenmielinen

      Paljon tuollaisia Hitler tapaisia vanhempia on kasvanut Suomessa.Lapsen teko on helppoa,mutta sitten oikeamielinen kohtelu onkin sitten ihan toinen asia.Monet
      perheen hallitsijat ovat diktaattoreita,jotka nauttivat sortaessaan lapsiaan ja vaimojaan.Suomalainen on pohjimmiltaan petomainen korven tallaaja,kaunistelu
      ei asiaa paranna.Kirottu olkoon se joka vannoo alttarilla rakkauttaan vaimolleen,
      ja sortaa sitten lapsiaan.Kaivonrengas kaulaan,ja mereen.

      • luin kommentin sieltä täälä mutta se riitti,??
        fuck that... tuntuu olevavan monen mielipide,


    • lea.1

      Onko sinulla kummivanhemmat,ota heihin yhteyttä.

    • Hyvät_sulle

      Sulla ei tule olemaan mitään helppoa pääsyä pois tilanteesta. Voit tottua ajatukseen, että life is a bitch. Et ehkä tätä ymmärrä, mutta ainut tie tuosta paskasta pois on lukeminen. Lue vaan itsesi pois siitä tai valita täällä netissä loppu ikäsi. Täällä ei oikeasti ole kenellekään mitä oikotietä. Samaa shittiä mennään lävitse köyhät ja rikkaat..Sulla kävi paska munkki, niin mullakin. Pistin nenäni kirjoihin ja annoin paskojen olla. Paskoja tyyppejä tulee vastaan koko elämä ja sun etu on se että tunnistat ne myöhemmin aika vitun nopeaa...

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1873
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1436
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe