Canon eos 7D mark II vai samsung nx1

Kameraaetsimässä

Onko kokemuksia? Otan kuvia lähes kaikesta autoista, luonnosta, eläimistä peruselämästä, häistä juhlista. Olen siis ammatiltani valokuvaaja. Mutta rahaa ei niin paljoa ole että voisi ostaa ihan mitä vain. 2000 on ehdoton kameran rungon budjetti. Loput käytän objektiiveihin. Kumpi? Mitä mieltä olette?

(kitjoitin puhelimella joten kirjoitusvirheitä saattaa ilmestä ja e tiedä miten näillä palstoilla pitäs olla)

23

178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kameraaetsimässä

      Korjaan 1500 on rungon ehdoton budjetti

    • Prominent

      Kallistuisin Canoniin, käytettyä hyväkuntoista L-0ptiikkaa on runsaasti kaupan.

      • Canonisti_minäkin

        Tuo on hyvin vahva argumentti Canonin puolesta.


    • kameraharrastelija

      Trollitutka hälyyttää... Tyyppi sanoo olevansa ammattikuvaaja, mutta siihen nähden omaa kokemusta kameroista ihmeen vähän.

      Tai ehkä minäkin voisin julistautua ammattikuvaajaksi, koska käyn kuvausreissuilla useammin kuin töissä.

      • Kameraaetsimässä

        Olen ollut kuvausytityksessä töissä nyt n.3 vuotta ja tiedän kameroista paljon. Mutta nyt olen aloittamassa yksityiskuvaajana olemisen(syytä en viitti kertoa eikä sillä pitäisi olla valintaan väliä) niinkuin sanoin tiedän kameroista jonkin verran mutta en osaa noista kahdesta valita joten pyysin apuanne.

        Ennen minun ei ole tarvinut kametoita päättää eikä maksaa mutta nyt on aika.

        Kiitos asiallisille viesteille nyt ja jo etukäteen


      • Mitäniinkutarkotat

        kameraharrastelija?

        Miksi kukaan haluaisi trollia kameravaihtoehtokyselyn kanssa


      • Ihmetyyppikkk

        Samaa mieltä. Jos joku haluaisi trollia, eikohän se tekis sen jossain toisessa palstaryhmässä


      • kameraharrastelija
        Kameraaetsimässä kirjoitti:

        Olen ollut kuvausytityksessä töissä nyt n.3 vuotta ja tiedän kameroista paljon. Mutta nyt olen aloittamassa yksityiskuvaajana olemisen(syytä en viitti kertoa eikä sillä pitäisi olla valintaan väliä) niinkuin sanoin tiedän kameroista jonkin verran mutta en osaa noista kahdesta valita joten pyysin apuanne.

        Ennen minun ei ole tarvinut kametoita päättää eikä maksaa mutta nyt on aika.

        Kiitos asiallisille viesteille nyt ja jo etukäteen

        No kun täällä on monenlaista haaveilevaa "kameranostajaa", jotka kysyvät samantyylisesti "vähän tyhminä" neuvoja ja haihtuvat sen jälkeen kuin pieru saharaan... Ei innosta kirjoitella aina niin asiallisia kommentteja.

        Olisit voinut heti kertoa, mistä kameroista itselläsi on kokemusta? Kai sulla nyt joku omakin kamera on? Ja ennen kaikkea sinun pitäisi jo tietää aika paljon noiden Canonin ja Samsungin eroista, JOS "tiedät kameroista paljon".

        Oma valintani ammattikäyttöön olisi kinokennoinen Canon (tai Nikon). Jos ei niihin ole varaa, niin kannattaisi ehkä miettiä sitä yksityisvalokuvaajan uraa uudelleen.


    • Kameraaetsimässä

      Olikp noi viestit mulle vai käyttäjälle kameraharrastelia?

    • Mitäniinkutarkotat

      Minä laitoin käyttäjälle kameraharrastelija

    • Nx1

      Minä kyllä sanoisin että nx1 koska tuttuni on tällähetkellä kuvaajana töissä kuvausyrityksessä ja hänellä on juuti nuo kummatkin kamerat ja hän kertoi nx1 olevan parimpi,mukavampi käyttää, ja yleisesti tarkempi.

      Itse en tiedä kameroista mitään mutta kerroin täässä kaverini mielipiteen. Onnea etsintään :-)

    • Kuuuukkeli

      7D mk2:n tarkennus on huippua vaikka urheilukuvaukseen. Ammattikuvaajalle ottaisin kuitenkin täyskennoisen esim. 6D, jos haluaa erottua pokkarikuvista.

    • nx1kuvaaja

      Olen ostanut 7 Canonin digirunkoa joista vain yksi 3 numeroinen mallimerkintä eli ns. laadukkaampia runkoja tuota yhtä lukuunottamatta. En sinänsä väheksy tuota 600D, hyvä kamera sekin omassa hintaluokassaan. Ei mitenkään yllättävästi, 1Ds mk1 on ollut paras runko mulla mutta ei sovellu hämärässä kuvaamiseen ja värit ei luontokuvaukseen ilman jälkikorjailuja. 60D on loistava mutta täyskennoisella kuvaaminen on kuitenkin itselleni ollut se mukavampi.

      Itse olin aloittajan kanssa saman valinnan edessä pari kuukautta sitten. Päädyin hankkimaan NX1:n teknisistä syistä joita en ala tässä enempää selittelemään. Ne ovat myös makuasioita joista jokainen kuitenkin saa rakentaa oman mielipiteensä. Mulle on sama vaikka NX1 on peilitön, se peili ei ole mikään laadukkaan kuvan tae.

      6D ja 5D mark III ei ois tarjonnut mulle riittävää nopeutta enkä ois halunnut Canonin croppikennoa. Toki NX1 ei myöskään ole täyskennoinen. Samsungissa on ominaisuuksia joita Canonin parhaisiin runkoihin ei saa edes rahalla, esim. kääntyvä näyttö.

      NX1 on hyvä myös säätöjen takia, paljon nappuloita jolloin menuhelvettejä ei tarvi ronkkia koko ajan. Runko myös peilittömäksi silti riittävän iso ja sääsuojattu.

      Digijärkkärikokemusta vuodesta 2003. Maksoi muuten paljon silloin D60...

    • Canonisti_minäkin

      Seiska, koska Samsungiin et saa objektiiveja, etkä varsinkaan käytettynä. Ilman tuota vaatimusta eläinkuvista olisi Fuji tällä hetkellä tiukka kilpakumppani. Värit Canonia paremmat, mutta tarkennus ei samalla tasolla ja pitkät teleobjektiivit puuttuvat.

    • NXkuvaaja

      Ihan paskapuhetta ettei Samsungiin saa linssejä. Jollei "kameraaetsimässä" pärjää näillä niin sitten ei millään:

      16-50mm F 2-2.8 S ED OIS
      50-150mm F2.8 S OIS

      • kameraharrastelija

        Canonisti_minäkin trollaa ja puhuu paljon paskaa, mutta tällä kertaa hän on oikeilla jäljillä. Samsungilla on samat rajoitteet kuin Fujillakin.

        Noiden mainittujen zoomien myynti taitaa olla sen verran vähäistä, ettei niitä käytettynä saa edes tulevaisuudessa järkihintaan. Joku ammattilainen voisi vielä kommentoida, että kelpaako heille oikeasti valokuvauskäyttöön STM-objektiivit, joissa ei ole perinteistä etäisyysasteikkoa ollenkaan ja manuaalitarkennus on elektroninen?


      • Canonisti_minäkin
        kameraharrastelija kirjoitti:

        Canonisti_minäkin trollaa ja puhuu paljon paskaa, mutta tällä kertaa hän on oikeilla jäljillä. Samsungilla on samat rajoitteet kuin Fujillakin.

        Noiden mainittujen zoomien myynti taitaa olla sen verran vähäistä, ettei niitä käytettynä saa edes tulevaisuudessa järkihintaan. Joku ammattilainen voisi vielä kommentoida, että kelpaako heille oikeasti valokuvauskäyttöön STM-objektiivit, joissa ei ole perinteistä etäisyysasteikkoa ollenkaan ja manuaalitarkennus on elektroninen?

        Fujin X Transissa on tällä hetkellä parhaat värit. Itse tein valinnan Fujin X Pro1:n ja Canonin 5D mark III:n välillä. Kuvanlaatu normaaleissa valaistusolosuhteissa sama, 5D pesee toki pienempikennoisen hyvin hämärässä. Salama-automatiikassa Canon on myös askeleen edella, kun Fuji ei ole saanut Metz:n ongelmien takia "omaa" ammattisalamaansa markkinoille. Myös pitkät, ammattitasoiset teleobjektiivit puuttuvat Fujilta.

        Fujin kaluston paino on oleellisesti pienempi, mitä myös ammattilaiset arvostavat. Pieni koko, hyvät värit ja optinen laatu ovat maailmalla lyöneet Fujin läpi ennen kaikkea hää- ja streetkuvaajien kalustona.


    • jkdhwytdftqw

      Jos on "ammattikuvaaja" on ainut vaihtoehto täyskinokokoinen, mutta julkaisumedia ratkaisee selviääkö pienikennoisella.

      • qrz

        Taas yksi tietäjä lisää. Joka ei tiedä ettei Canonin 1D sarjan ammattirungoissa ole täyskennoa?

        Täyskennolla on tietyt etunsa mutta ei se ole mikään "ainut vaihtoehto"


      • Canonisti_minäkin

      • kameraharrastelija
        qrz kirjoitti:

        Taas yksi tietäjä lisää. Joka ei tiedä ettei Canonin 1D sarjan ammattirungoissa ole täyskennoa?

        Täyskennolla on tietyt etunsa mutta ei se ole mikään "ainut vaihtoehto"

        Miksi pitäisi huomioida vanhat mallit, joita ei ole enää moneen vuoteen valmistettu? Toisekseen APS-H oli huomattavasti suurempi kuin nykyisetkään cropit. Vai onko markkinoilla jokin uusi APS-C ja kinokoon välissä oleva järkkäri, josta en tiedä?

        Ei mikään julkaisumedia muuten vaadi isompaa kennoa. Sen sijaan isompi tulostuskoko vaatii enemmän resoluutiota eli käytännössä megapikseleitä. Ammattilainen tarvitsee isokennoisen lyhyttä terävyysaluetta varten. Se näkyy tarvittaessa hyvin pienissäkin kuvissa, eikä julkaisumedialla ole asiaan pätkääkään merkitystä.


    • Lklllji

      Kameraharrastelija on täys urpo!

      Mä suosittelisin sulle kameraaetsimässä nx1 kääntyvän näytön ja muiden gelposti säädeltävien syiden takia

    • kill_the_NX

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      43
      2240
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1759
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      41
      1563
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      44
      1520
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1475
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1451
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    Aihe