facebook16

suomessa24

Mitä tuossa olen ollut Facebookissa lähiaikoina ! Olen todella pettynyt keskustelijoihin siis jotka ns. kavereita muka ! Itse kyllä aidosti aina minä siellä esiinnyn,mutta nämä ns,kaverit pitemmän päälle ovat haista paskan feikeiksi osoittautuneet ! Siksipä olenkin heidät hylännyt,joku voi sanoa että katso peiliin se ei ole auttanut parempia ihmisiä he ovat omasta mielestään ja mielipiteineen !?

24

150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuoksuhajut

      Oletteko huomanneet, että poromiehet pieree aivan uskomattoman paljon, ja pierut TODELLA haisee! Ehkä paikalliset on tottuneet niihin, mutta turisti tai junantuoma kyllä ikävästi haistaa nämä poromiehet. Osasyynä voi olla se, että kalsareita ei vaihdeta kovinkaan usein, ja niin on pinttynyt melkoset jarruraidat.

      • Yliinsesti

        Ootteko huomannu et ylimuoniolaiset on vähä sisäsiittosia ja hitaita?


      • Oikeassaolet

        Koko Muonio on täynnä sisäsiittosuutta, jokainen on jotaki sukua keskenään, mutta onneksi se juna tuo uusia niin ei vallan mahottomaksi mene meno vaan se DNA vaihtuu myös vähän.


    • Jepjepjepjepjepjuu

      Vai oliskhaan kenties liian rehellisiä?

    • Sekokielisetongelmat

      Oletteko käyneet Facebookissa keskustelu Muoniolaisen kanssa. Sieltä löytyy myös hyvin luetettavia henkilöitäkin Facebook keskusteluun. Minä saan käsityksen, että olet Meeän kieltä puhuviin luottanut sinisilmäisesti. Muonion kulttuuri on Eteläsuomeen verratessa aivan päinvastainen. Meeän kieli laiset voivat todellisuudessa olla pysyvästi hyviä kavereita, mutta et ymmärrä paikallista kieltä. Tulisi tulla ymmärtämään, että kaverisi lumentavasti voi pettää, mutta ei pohjimmiltaan haluaisi olla valehtelija. Kuitenkin kaataen ja vääntäen asiat tulevat halutusti oikeaksi. Minulla on kova kokemus Meeän työ kielellä, koska olen asunut yli 50 vuotta Enontekiöllä ja Muoniossa. Lähtöisin olen aivan Satakunnan Eteläsuomesta ja olen puhunut vaikeata kieltä Muoniossa heidän ymmärrettäväksi. Varmasti petyt heti väliin tulleen, Muoniolaiseen sivu asian vastaukseen. Mainituilla täysin samoilla lauseilla on jatkuvasti loukattu poromiehiä, eräs voi nauttia sopimattomasta asiaan kuulumattomasta kirjoituksestaan ja jätän omaan arvoonsa. Olen kirjoitellut eri kielilinjoilla, välillä hyvinkin huonolla kielellä. Erittäin mielenkiintoista on eräille aiheet opiskeluun, kunhan saa apurahoja.
      Olen saman henkilön kirjoittamana saanut itse toistuen lukukaavaksi vastaukseksi. Näin aina samaa toistuen sotkua; Kirjoitukseni on aivan soopaa, eikä siitä saa mitään selvää. Eikä sitä voi Suomeksi ymmärtää. Ovat tämän kaltaisia vastuksia, tuon tapaisia samalta henkilöltä minua arvostelevalta. Eräät nauttivat, kun toteavat minua tai Sinua loukatun asian sivusta, mutta raja on siinäkin, ettei joudu tilitykseen. Minulla on ollut hyvä asema, eikä minulle ole saanut valehdella ja heti perään totuutta, mutta nyt saan valehdella toiseen lukuun.

      • Eiymmärrä

        Ööööö....? Että mtäkä?


    • Sosiaalineuvontaa

      Et ole ennenkään ymmärtänyt Suomen kieltä. Ole hyvä ja käännyt Suomenkielen opettajan puoleen peruskoulussa ja hän voisi auttaa. Toiseksi, koska olet kehityksestä jälkeen jäänyt ja olisi syytä kääntyä Psykiatrien lääkärin vastaanotolle käymiseen. Osaat kirjoittaa viisi öitä. Jälkimäisestä kysymyksestä ei Suomenkielisesti ymmärrä kukaan. Voi olla, ettei apua löydy kielen opettamisesta, jos on vakava mielenterveyden sairaus vuoden tasolla.

      • parempikuin

        Hallitsen suomen kielen (joka kirjoitetaan pienellä kirjaimella), välimerkit, isot ja pienet alkukirjaimet, yhdyssanat, sanajärjestyksen, sijamuodot.... toisin kuin sinä!


      • viisi_öitä

        Psykiatrien lääkärin vastaanotolle ??

        Mitäh! Onko psykiatrit lääkärin tarpeessa???


      • Koeiymmärä

        No niinpä... ilmankos näistä ei saa mithään selvää!


      • Opetusunohtuu
        parempikuin kirjoitti:

        Hallitsen suomen kielen (joka kirjoitetaan pienellä kirjaimella), välimerkit, isot ja pienet alkukirjaimet, yhdyssanat, sanajärjestyksen, sijamuodot.... toisin kuin sinä!

        Ymmärrätkö arvostelussasi ollenkaan oikein Suomen kieltäsi. Kielessä voidaan korostaa suomenkieli, aloittaen vaihtoehtoisena keskilauseessa isolla kirjaimella. Lauseessa on hyvä lausua, että Sinä olet tyhmä. Vaihtoehtoisesti. Vaikutat suomen kielen arvostelussa tyhmältä. Esiinnyt opettajana ja saanen laillisesti epäillä, suomen kielisyyttäsi. Opettajana esiinnyt ja satutko tietämään, kuka opetti aikanaan minulle lukion suomen kielen. Ymmärrätkö, että keskustelet vapaasta kirjoittelusta virheineen. Sinua ei tähän ole valittu suomenkielen oikolukijaksi.
        Miksi asia vastauksissa sitten kirjoitat, hyvin ikäviltä vaikuttavia lyhyitä vastauksia ja epäilen kielitaitoasi. Toiseksi keskustelusi poikkeaa täysin, asia avauksen ja kirjoituksiin vastaamiseen.


      • keskilause
        Opetusunohtuu kirjoitti:

        Ymmärrätkö arvostelussasi ollenkaan oikein Suomen kieltäsi. Kielessä voidaan korostaa suomenkieli, aloittaen vaihtoehtoisena keskilauseessa isolla kirjaimella. Lauseessa on hyvä lausua, että Sinä olet tyhmä. Vaihtoehtoisesti. Vaikutat suomen kielen arvostelussa tyhmältä. Esiinnyt opettajana ja saanen laillisesti epäillä, suomen kielisyyttäsi. Opettajana esiinnyt ja satutko tietämään, kuka opetti aikanaan minulle lukion suomen kielen. Ymmärrätkö, että keskustelet vapaasta kirjoittelusta virheineen. Sinua ei tähän ole valittu suomenkielen oikolukijaksi.
        Miksi asia vastauksissa sitten kirjoitat, hyvin ikäviltä vaikuttavia lyhyitä vastauksia ja epäilen kielitaitoasi. Toiseksi keskustelusi poikkeaa täysin, asia avauksen ja kirjoituksiin vastaamiseen.

        Katto sie. Mulle on opetettu että on päälause ja sivulauseita. Mutta että keskilause. Tuntuu vähän Havukka-aholaisen välikädeltä.


      • Kirjoitamitenkirjoitat
        keskilause kirjoitti:

        Katto sie. Mulle on opetettu että on päälause ja sivulauseita. Mutta että keskilause. Tuntuu vähän Havukka-aholaisen välikädeltä.

        Taas joku rikkiviisas päättänyt, että kirjoitanpa kielioppiasioita. Aivan sama millä kieliopilla tällä palstalla kirjoittaa kunhan kirjoittaa ja saa oman mielipiteensä muidenkin tietoon. Kaikki ei uskalla niitä ääneen sanoa eikä päin naamaa.


    • Eijaksa

      Hui kauheeta tuota yhtä, jättäs Muonion palstan rauhaan.

    • Mistäkaukaapoissa

      Parempikuin. Mä ihmetelen oikein kuihiist, et Sä korjasit oike sivistynest. Mä se asu vai toskas tuol syrjäl. Mä renas oike opettajas, en mä sellane oo. Se vain sattoi olla niin, en se miä vain tiiä.

    • Virkojenhistoria

      Olet aivan oikeassa. Muonio tulee jäämään ilmoituksellasi pyynnöstä osaltani rauhaan, ainakin toistaiseksi. Hyvin pitkänajan osaltani kirjoitteluilla ja kannanotoilla eri avaus, sekä keskusteluasioissa on ilmennyt paljon hyödyllistä tietoa myös. Esitelty on erittäin paljon muoniolaisten laatu tietoutta. Miten he suhtautuvat avattuihin keskusteluihin, sekä kannanottoina. Hyvin tärkeätä oli seurata, ovatko keskustelut kannanottoina järkeviä. Tai onko yleensä intohimo loukata kirjoittajaa ja vastauksia olen etsinyt, myös itselleni. Näihin löytyy hyvin kateellista loukkauksen haluja. Facebook toimii yleensä vielä kohtalaisella tasolla tieto viisauksilla, mutta sairaita kirjoituksia ja arvosteluja aina löytyy.
      Keskusteluissa olen käynyt itseäni, eri ammattien taustoillani, tai piilo sellaisena ja en valehtele. Muonion tyhmin vastaus aina on. Eihän se mikään ole, eikä ole mitään kouluja käynyt, eikä ole oikeastaan mikään. Vaan valehtelee itseänsä yliopisto viisaudella, eikä ole. Muoniossa viisainta on aina vastata, enhän minä mitään oikeastaan olekaan.

      • Historiaako

        Virkojenhistoria 4.12.2015 20:11
        Viimeisessä kappaleessa tuli varmaankin lopullinen totuus. Toivoa ainakin sopii.


    • täsmennystä

      Kun sinulla on sitä ns. osaamista monilta eri aloilta niin kaino pyyntö olisi: Voisitko vihdoin tarkentaa kuinka monta siellä Porin puolessa oikein on? Aina vaan sanotaan ympäri pyöreästi, että satakunta.

    • Muonioseuranta

      Minä tunnen hyvin pitkään Lahdenrannantiellä asuneen, joka on kirjoitellut hyvin paljon siellä Muoniossa. Olen kirjoituksia seurannut ja hän on yksi eri tavoin erittäin hyvä linjaisena ja myös painvastoin oikeana arvottelijana. Myös täällä Porissa tunnettu. Kotikunnastaan hänellä kirjoituksia, Muonion kehittämiseksi. Samoin kunnan taantumusten voittamiseksi. Kirjoittanut Muoniolle erittäin rakentavia ehdotuksia. Tunnen hyvin kyseisen henkilön. Hän täällä on sitoutunut muutaman vuoden ajan useisiin hallinto johto tehtäviin. Entisiä Muoniolaisia on useita Porissa asuvia. Mainittu henkilö tuntee lähes suuren osan entisistä muoniolaisista. Työskentelen myös hänen yhdestä entisenä ammattialalla Porissa. Hän vain usein mainitsee Muonio ja muut täällä asuvat ovat unohtaneet Muonion, muuttona satakuntalaiseksi. Eivätkä kiinnostu Muonion kirjoittelusta.

      • Tietääkaiken

        Sulla taitaa olla kaipuu takasi Lahenrannantielle (ei lahdenranta) ja samalla Kalliosalhmeen


      • tuntuututulta

        Minä tunnen hyvin pitkään Lahdenrannantiellä asuneen, joka on kirjoitellut hyvin paljon siellä Muoniossa.

        Jo vain se on sulla helppo tuntea kun joka aamu sama pläsi katsoo partaa ajettaessa peilistä.


    • Näinnäkyy

      Tänä vuonna oli muuttanut kirjansa Porista, vaimonsa kanssa Ylimuonion Kalliosalmeen. Miksi muuttivat takaisin Poriin?

    • puukki

      Älytöntä sekoilua koo

    • KaleviP

      Mitään sekoilua ei ollut takaisin muoniolaiseksi muuttaminen. Olimme 8.4.2015 kirjojen muuttamisessa rekisteröityneet Muonion vakinaisiksi asukkaaksi Kalliosalmeen. Myös kävin kunnan teknisessä toimistossa esittämään, että hyväksytään ja tarkastetaan kiireisesti ehtojen täyttämisessä vapaa- ajan huvilan muuttamiseksi sopivaksi vakinaiseen asumiseen. Kunta ei ollut kiinnostunut tarkastamiseen, joten ei ollut vakinaista asuntoa Muoniossa ja oli kirjat siirrettävä takaisin Poriin. Vapaa ajan asunnossa ei voi asua vakinaisena asukkaana, eikä Maistraatti voi hyväksy ennen muutto hyväksyntää vakinaiseksi asunnoksi sopivuutena, sinne kirjojen muutosta. Lomalla kylläkin voi asua vapaa ajan asunnossa ja jatkossa näin tapahtuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      22
      1321
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe