Epistemologia ja narsismi

aihettasivuava

Tämä ketju on jatkoa kahdelle edelliselle filosofiaketjulle.
Tämä ketju on sitä varten, että voi pohdiskella mikä on totta ja mikä valetta.
Tähän ketjuun ei muun aiheisia tekstejä kiitos.

Tämä liittyy narsismiin siinä mielessä, että narsistien oletetaan olevan valheellisia, niin tässä voi pohtia myös sitä, mikä tekee narsisteista valheellisia ja kuinka sen voisi osoittaa, vaikkapa noin epistemologisesti mahdollisimman pitävästi.

Mielestäni on kutakuinkin järjetöntä väitellä mistään ilman jonkinlaista selkeää epistemologista lähtökohtaa.

Miltä pohjalta yksityisten ihmisten välisissä keskusteluissa tai yhteiskunnan eri tahoilla pohditaan sitä mikä on totta ?

Suosittelen tähän ketjuun osallistumiseen pohjaluettavaksi toisen kirjoittajan toisessa ketjussa suosittelemaa epistemologia linkkiä.
Itse olen sen nyt lukenut läpi :)

14

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Tämä liittyy narsismiin siinä mielessä, että narsistien oletetaan olevan valheellisia, niin tässä voi pohtia myös sitä, mikä tekee narsisteista valheellisia ja kuinka sen voisi osoittaa, vaikkapa noin epistemologisesti mahdollisimman pitävästi."

      Pikkusen mua ny jotenkin huvittaakin tää aloitus, ihan en ole varma mitä tällä
      avauksella ny haetaan, ihanko vaan keskustelua keskustelun vuoksi vaiko ratkaisua johonkin ongelmaan...

      Kun yhtältä puhutaan tietoteoriasta( epistemologia), joka sanana oli mulle aiemmin tuntematon, vaikka joskus käynkin skeptikkojen sivustoilla lukemassa, mitä mieltä siellä milloinkin ollaan joistain aiheista ja samaan syssyyn puhutaan totuudesta ja narsistin valheellisuudesta (käytännön ongelma?) joka pitäisi sitten yrittää jonkun tietoteorian pohjalta osoittaa mahdollisimman pitävästi...

      Mutta tuohon kysymykseen liittyen

      "Miltä pohjalta yksityisten ihmisten välisissä keskusteluissa tai yhteiskunnan eri tahoilla pohditaan sitä mikä on totta ?"

      Vastaan, että itse ainakin varsinkin jos asia on tärkeä, pyrin hankkimaan tietoa/todistusaineistoa useasta eri lähteestä ja muodostan mielipiteeni, uskomukseni, näkemykseni, sen oman totuuteni hankkimani tiedon ja mahdollisen oman kokemukseni perusteella ja mikäli aiheesta tulee uutta tietoa tai esim. keskustelukumppanilla on toisenlaisia, perusteltuja näkemyksiä niin voin myös muuttaa käsitystäni uuden tiedon/todistusaineiston pohjalta...

      Mutta joo, noiden teorioiden lisäksi toki tarvitaan aimo annos luottamusta, uskoa siihen, että asiat ovat useimmiten niin kuin ne sanotaan. Jotenkin kavahdan sellaistakin ajatusmaailmaa jossa mihinkään /kehenkään ei voisi uskoa/luottaa...

    • ghhfdgbf

      Aloitus on trolli.

    • Mooreston

      Tämä ei mitenkään liity tänne palstalle.
      Filosofialle on oma keskustelualueensa, joten menkää sinne kirjoittamaan!

      • aihettasivuava

        Olen aloittanut ketjun tosissani hieman huumorityyliin :)

        Minun mielestäni tämä liittyy narsismiin. Vilpitön totuuden etsintä on tietyllä tapaa narsismin vastakohta. Ja mielestäni tällaisilla epistomologisilla pohdinnoilla narsistin voi mahdollisesti saada kiinni valheistaan. Siksi siitä voisi olla käytännönkin apua, jos sitä pohdintaa pääsisi kehittämään kunnolla. Minä oikeasti innostuin tästä narsismiongelman selvittämiseksi. :)
        Yksinkertaisesti mitä tarkemmaksi sen taidon etsiä tietoa hioisi, sitä vaikeampi narsistin olisi huijata.
        Ja ihan käytännössäkin, jos nyt vaikka uppoutuisi epistomologian kirjoihin, "narsistiloisen" keinot tunkeutua aivoihin heikkenisivät, koska se voisi hämmentyä epistomologiasta. Ja tästä kuultuaan uudet narsistit eivät ehkä haluaisi tutustua ollenkaan...hahahaa


      • Tavallaan_olen
        aihettasivuava kirjoitti:

        Olen aloittanut ketjun tosissani hieman huumorityyliin :)

        Minun mielestäni tämä liittyy narsismiin. Vilpitön totuuden etsintä on tietyllä tapaa narsismin vastakohta. Ja mielestäni tällaisilla epistomologisilla pohdinnoilla narsistin voi mahdollisesti saada kiinni valheistaan. Siksi siitä voisi olla käytännönkin apua, jos sitä pohdintaa pääsisi kehittämään kunnolla. Minä oikeasti innostuin tästä narsismiongelman selvittämiseksi. :)
        Yksinkertaisesti mitä tarkemmaksi sen taidon etsiä tietoa hioisi, sitä vaikeampi narsistin olisi huijata.
        Ja ihan käytännössäkin, jos nyt vaikka uppoutuisi epistomologian kirjoihin, "narsistiloisen" keinot tunkeutua aivoihin heikkenisivät, koska se voisi hämmentyä epistomologiasta. Ja tästä kuultuaan uudet narsistit eivät ehkä haluaisi tutustua ollenkaan...hahahaa

        Tavallaan olen samaa mieltä. Mistä ikinä narsistin uhriksi valisema saakaan varmuutensa narsistiin nähden, niin sillä ei ole muuta väliä, kuin että ei anna narsistin vääristelyineen ja valheineen kaataa itsestään milliäkään, vaan pysyy omalla tiellään tietäen itsensä aidoksi ja rehelliseksi ihmiseksi joka ei ansaitse minkäänlaista kuonaa keneltäkään päälleen.
        Yksinkertaisesti vain.


      • aihettasivuava kirjoitti:

        Olen aloittanut ketjun tosissani hieman huumorityyliin :)

        Minun mielestäni tämä liittyy narsismiin. Vilpitön totuuden etsintä on tietyllä tapaa narsismin vastakohta. Ja mielestäni tällaisilla epistomologisilla pohdinnoilla narsistin voi mahdollisesti saada kiinni valheistaan. Siksi siitä voisi olla käytännönkin apua, jos sitä pohdintaa pääsisi kehittämään kunnolla. Minä oikeasti innostuin tästä narsismiongelman selvittämiseksi. :)
        Yksinkertaisesti mitä tarkemmaksi sen taidon etsiä tietoa hioisi, sitä vaikeampi narsistin olisi huijata.
        Ja ihan käytännössäkin, jos nyt vaikka uppoutuisi epistomologian kirjoihin, "narsistiloisen" keinot tunkeutua aivoihin heikkenisivät, koska se voisi hämmentyä epistomologiasta. Ja tästä kuultuaan uudet narsistit eivät ehkä haluaisi tutustua ollenkaan...hahahaa

        " Ja mielestäni tällaisilla epistomologisilla pohdinnoilla narsistin voi mahdollisesti saada kiinni valheistaan. Siksi siitä voisi olla käytännönkin apua, jos sitä pohdintaa pääsisi kehittämään kunnolla."

        Niin kaiketi kaikenlainen itsen "viisastaminen", uusien asioiden oppiminen on itselle hyväksi, mutta jäin miettimään tuota, että sillä tavalla saisi narsistin kiinni
        valheistaan...

        Kyllä joo, mutta tuskin narsisti siitä hämmentyy, myöntää tietämättömyyttään tai olevansa väärässä, saati tehneensä mitään väärää, etten ny oikein tiedä mitä käytännön apua siitä olisi, muuta kuin että osaa itse jättää ne narsistin jutut omaan arvoonsa...

        Vaknin mainitsee asiasta tähän tapaan

        "Yleensä narsisti aina pitää hyvää esiintymistä tärkeämpänä kuin sisältöä. Yksi tehokkaimpia keinoja narsistin paljastamiseen on yrittää tutkia pintaa syvemmältä. Narsisti on ohut ja matala, kuin lammikko joka teeskentelee olevansa valtameri. Hän pitää itseään renessanssin ihmisenä, yleismies Jantusena. Narsisti ei koskaan myönnä, ettei hän tuntisi jotakin alaa - mutta usein hän on tietämätön kaikesta. On hämmästyttävän helppoa tunkeutua narsistin pystyttämän kaikkitietävyyden julkisivun kauniin pintakiillon alle."

        http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/faq58.html


      • aihettasivuava
        Tavallaan_olen kirjoitti:

        Tavallaan olen samaa mieltä. Mistä ikinä narsistin uhriksi valisema saakaan varmuutensa narsistiin nähden, niin sillä ei ole muuta väliä, kuin että ei anna narsistin vääristelyineen ja valheineen kaataa itsestään milliäkään, vaan pysyy omalla tiellään tietäen itsensä aidoksi ja rehelliseksi ihmiseksi joka ei ansaitse minkäänlaista kuonaa keneltäkään päälleen.
        Yksinkertaisesti vain.

        Noh, jatkan kommentiksi tähän viestiin, joka oli ainoa, joka tavallaan ymmärsi minua.
        Siis joo, voisin vaikka hokea: "epistemologia, epistemologia, epistemologia" ja narsisti ei pääsisi niin tunkeutumaan aivoihini manipulaationeen. Kyllä siinä voisi olla narsistille ihmettelemistä, jos tuossa oikein kehittyisin. Sanoisi narsisti mitä vain, niin vastaisin: "Epistemologia !" :)
        Joku narsisti voisi vaikka vastata, että: "Höh", ja sulkea puhelimen.

        Tietysti minua nauhoitettuaan hän voisi antaa minusta hullunkurisen kuvan, jota sitten ihmiset välttelisivät. Mutta olen tullut sellaiseen pisteeseen, ettei minua sellainen välttely enää haittaa tai sureta, ainakaan mikäli välttely perustuu vääriin luuloihin, koska itsehän he sitten väärissä luuloissa elävät. Toisaalta en sure sittenkään mikäli totuuden vuoksi minua pitäisi vältellä. Jos pitää, niin sitten niin.

        Mutta suurin ongelma minulle on ollut psykologisten ihmisten jatkuvasti hokema iskulause, joka on filosofisessa ja epistomologisessa mielessä valheellinen, harhainen ja suuruudenkuvitelmallinen. Olin aina sitä mieltä, mutta minut saatiin luopumaan näkemyksestäni, koska päädyin sen kanssa kertakaikkiseen vähemmistöön, mutta näkemyksestäni luopuminen aiheutti minussa hyvin haitallisia psykologisia muutoksia.
        Nimittäin kyse on siitä väitteestä, että kaikki ihmisen ongelmat johtuisivat hänestä itsestään. Menin uskomaan sen, vaikka tiesin ettei se ole totta. Narsisti elämässäni ei ollut päässyt pääni sisään kovin pahasti, ennenkuin minut aivopestiin tuo psykologinen lause uskomaan, jolloin alkoi narsistisen vallan riemupäivät, ja itseasiassa minusta itsestänikin tuli "narsistisempi" kuin koskaan ennen. On valheellista ja suuruudenluuloista luulla kaikkien ongelmien johtuvan itsestään, suorastaan vaarallistakin. Se ei ole mitenkään mahdollista olla totta, jos maailman todellisia syy ja seuraussuhteita noin epistomologisestikin tutkittaisiin.
        Miksi tällaista pajunköyttä syötetään, ja sitten jos sitä kritisoi vielä vastattaisiin: "Yritätkö syyttää muita omista ongelmistasi?"
        Minusta tällainen on suorastaan henkistä väkivaltaa, yrittää painostaa ihmistä uskomaan vale, ja jos siihen ei halua suostua, muka olisi vielä epäreilu ja syyttelisi muita ongelmistaan. Se yksinkertaisesti on vale, että kaikki johtuisi ihmisestä itsestään. Kaikki ei johdu edes narsistista. Maailmassa on niin paljon erilaisia syy ja seuraussuhteita( ja jotkut filosofit ovat jopa kyseenalaitaneet niiden olemassaolon.) Nähdäkseni on äärimmäisen narsistista luulla kaiken johtuvan itsestään ja minusta on yritetty sellainen narsisti manipuloida, vaikka en ole narsisti.


    • sataakieltä

      (Elämän)valheesta voi saada kiinni helpostikin ihmisiä, jopa yhtesöjä, jos vaan suunnilleen tietää mitä etsii. Osoittaa esim. loogisesti kummallisia ajatteluketjuja, jos jonkun saa sellaisia suustansa tai näppiksestä ulos tuottamaan. Todennäköisesti sinua aletaan vältellä muutaman tällaisen kiusallisen tilanteen jälkeen. Ihmiset on luonnostaan harmoniaan pyrkiviä laumaeläimiä ja hämmennystä tai muutosta hakevia yksilöitä ei usein katsota suopeasti. Saat pian itse diagnoosin. Onhan esim. keskusteluissa osoitettu skitsofreniaa tuottavia kaksoissidoksia perheiden vuorovaikutuksessa. Nämä ovat usein tiedostamattomampia perhekulttuurin sisällä periytyviä tapoja kommunikoida... Enpä tiedä totuudesta. Toiset kun ihme kyllä osaavat elää ilmankin vaikka kuinka kierossa todellisuudessa.

      • Ai_niinkuin

        "Enpä tiedä totuudesta. Toiset kun ihme kyllä osaavat elää ilmankin vaikka kuinka kierossa todellisuudessa."
        Ai niinkuin kuinka? Oikeasti tiedän tuollaisia pariskuntia, mutta osaamisesta ja elämästä olen eri mieltä. Toinen kiusaa toista ja toinen pomottaa toista... Onnesta ei tietoakaan. Enpä kadehdi. Hyvin raskaita suhteita, joihin tavitaan väliaikaista helpotusta puolin ja toisin päihteistä tai suurista rahamääristä yms.


      • Kykymys

        Ei suinkaan tarvita noin "raskaita" ja näyttäviä irtiottoja. Rittää, kun saa pidettyä kunnian ja kulissit ulospäin hienoina. Se voi olla joillekin elämän tarkoitus. Ja kukapa minä olen toisten arvoja kyseenalaistamaan. Heikompien kärsimykselle en kuitenkaan itse kykenisi mitään perustamaan. Mutta ihmiset on erilaisia erilaisine kykyineen.


      • Jos_nyt_
        Kykymys kirjoitti:

        Ei suinkaan tarvita noin "raskaita" ja näyttäviä irtiottoja. Rittää, kun saa pidettyä kunnian ja kulissit ulospäin hienoina. Se voi olla joillekin elämän tarkoitus. Ja kukapa minä olen toisten arvoja kyseenalaistamaan. Heikompien kärsimykselle en kuitenkaan itse kykenisi mitään perustamaan. Mutta ihmiset on erilaisia erilaisine kykyineen.

        "Ja kukapa minä olen toisten arvoja kyseenalaistamaan. "
        Jos nyt yleensä kykenet kyseenalaistamaan, niin kyllä hitossa ymmärrät kyseenalaistaa toisten arvojakin. Vai niinkö vain hyväksyt mitkä arvot tahansa, kuten ryöväämisen ja tappamisen arvostamisen, sodan ihannoinnin, terrorismin ihannoinnin ym. hirveää?
        Jos kykenet oman arvomaailman punnitsemiseen, kykenet toistenkin.

        Minulle ei ihan riitä selitykseksi, että "kun me nyt vain kykenemme olemaan yhdessä niin, että minä annan tuon toisen pilata elämäni ja tappaa sieluni".


      • "Enpä tiedä totuudesta. Toiset kun ihme kyllä osaavat elää ilmankin vaikka kuinka kierossa todellisuudessa."

        Niin, jos ny puhutaan ihmisistä, eikä mistään konkreettisista asioista joiden todenperäisyys on helpompi todistaa noiden tietoteroiden pohjalta niin pakostakin tulee mieleen defenssit eli minän puolustuskeinot, jotka liittyvät ollleellisesti myös itsepetokseen, valehteluun...

        "Lukion psykologian kirjoissakin kerrotaan defenssimekanismeista, joilla minä puolustaa itseään niin, että yksilö näkee itsensä ja muut vääristyneessä valossa. Miksi ihmiselle on kehittynyt tällainen minä, jota pitää puolustaa tosiasioilta?

        Trivers selittää itsepetoksen sillä, että se tekee muiden petkuttamisen uskottavammaksi. Tietoinen huijaaminen on kognitiivisesti kuormittavaa. On helpompaa valehdella, jos itsekin uskoo sepitteisiinsä."

        http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/kirjat/petos_ja_itsepetos_ihmiselamassa

        Tähän aiheeseen liittyen, sillä muinoin tuntemallani tyypillänikin oli joskus tapana sanoa, että kun itselleen kolmesti valehtelee, niin uskoo jo itsekin, mikä on yhtäpitävä tuon ylläolevan ajatuksen kanssa...


    • jkhgli

      Yksinkertaista on pelkkää yksilöä tarkastella, mutta mikä saa ryhmät käyttäytymään harhaisesti toinen toistensa harhoja tukien ja vahvistaen. Useinhan joku yksilö ryhmästä, vaikkapa sitten narsu tai muu vinoutunut itsensäpettäjä, saa tukijoita ympärilleen selvänäköisimmän jäädessä yksin kivitetyksi. Tässä mielessä totuus ei useinkaan jää henkiin ja historiaan. Harvaa se totuus kiinnostaa siinä vaiheessa kun oma ryhmäjäsenyys arvoineen ja harhoineen on uhattuna. Pitäisi vielä ehkä tehdäkin asioille jotain, vaadittaisiin jääräpäisen tappelupukarin luonnetta - uhrautumisia. Mutta nämä ongelmat tuskin itse totuutta kiinnostaa. Kaltoinkohtelevasta suhteesta kannattaa lähteä pois. Lapsista olen huolissani, niistä, jotka kasvavat epäillen jatkuvasti omaa järkeään.

      Oletko jotenkin fiksoitunut jonkun henkilön kohdalla ns. narauttamaan tämän jostain? Siten koukussa, lumoutunut ja riippuvainen? Yleensä pahasti kieroutuneen ihmisen paljastamiseen tarvitaan isompi kuva kuin yksittäisiä pikkujuttuja. Kaikki valehtelee joskus vähintään valkoisesti.

    • Kykymys

      Aikuisilla voi olla mitä kummallisimpia fetissejä, joita heidän mielestäni pitää voida saada tiettyyn rajaan saakka toteuttaa. Jos joku haluaa olla sadomasokistisessa suhteessa niin mitä se minulle kuuluu. Johonkin se on moraalin raja vedettävä ja minusta aikuinen ihminen on vastuussa omista vapaista valinnoistaan. Mutta ennen kaikkea hän on vastuussa vastuulleen ottamista ei-vapaista elämistä. Onkin mielestäni moraalisesti tuomittavampaa altistaa vallan alla eläviä elämiä millekään pitkäaikaiselle huonolle kohtelulle. Itse tehkööt aikuiset mitä lystäävät.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1681
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1309
    4. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1307
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe