Puntaroin tässä oleellista peruskysymystä. Täältä saa varmaan joitain kannanottoja asiaan. Nimittäin:
Laitanko aurinkopaneeli/tuuligeneraattorisysteemiini yhden valtavan vai monta pienempää akkua rinnan?
Helppo vastaus on toki yksi valtava. Kun se hajoaa, hyytyy, tyhjenee tai huolto on meneillään on tupa kerralla pimeä, kaikki munat yhdessä korissa.
Rinnankytkemistä ei jotkut suosittele; toki yksittäisissä akuissa voi olla eroja mitä ei pysty silloin huomioimaan. Joku täysi akku alkaa kiehua kun heikointa yhä ladataan noin karkeasti.
Sen sijaan kun mökille ajan joka tapauksessa autolla (sisältää akun) ja asuntovaunussakin on akku aloin tätä pohtimaan. Samaten sähkömopossa useampikin. Olisi hassua hankkia näiden lisäksi päälle joku iso akku jolla sitten invertterin läpi virtaa mopon akkuja lataamaan... ei kai? Väliin tarvittava invertteri tulisi ostaa päälle ja kai sekin voi rikkoutua? Entä jos työntäisi myllystä suoraan vaan vaikka siihen mopoon joka toimisi samalla ajettavana, siirreltävänä akustona. Se taas nollaisi sen ison akun vaihtoehdon...
Iso akku taasen toimisi aivan valtavana energiapankkina kylläkin ja ovat kai optimoitujakin kyseiseen käyttöön. Uusi iso maksaa ehkä saman kuin muutama pienempi eli ei ainakaan kai isoa kustannuseroa karkeasti ottaen. Toisaalta taas akkuja on ympärilläni jo joka vehkeessä ja saan toisinaan romuakkujakin joissa osassa jotain kapasiteettia yhä tähteellä. Kun ei mene enää käynnistysakuksi ei se 100%:n täysi kapasiteetti ole enää vaatimuksenakaan.
Miten olette asian ratkaisseet ja millä perustein kysyypi rakentavasti kiinnostunut.
Yksi iso vai monta pienempää akkua?
31
2366
Vastaukset
- zssszx
Akkua pitää pystyä kantamaan, eli esim 1-2kpl 200Amp akkua on hyvä määrä. sitten vaan lisätään akkuja jos sähköt ei riitä. Tähän ei kannata auton ja mopon akkuja sekoittaa, ne on eri käyttöön ja ei sovellu tähän.
- 2000a
Aika sama onko 4×100a tai 2× 200. Kunhan lepojännitteet suunnilleen samat ja mielestäni juuri rinnan on hyvä. Joskus aina latauksen jälkeen irrotat toisistaan ja tarkistat vaikka aamulla että on jännitteet suunnilleen samat. Jos kovalla rasituksella eli suuret purkaus/latausvirrat niin monta pienempää jähdyttää paremmin kun on enempi pintaalaa.noin 10% akun amppeerimäärästä on hyvä latauksern ja purkuun,riippuu skku tyypistä mutta jos akku lämpempi kuin käsi,niin lisää akkuja ja kunnon piuhat.
- akku_ankka
Juu kunnon piuhat toki, kun kerrankin voi ja saa huolehtia itse omat asiansa kunnolla.
- AnteroRantanen11
Jos haluat akun joka kestää isältä, pojan, pojan,pojalle..
Löytyy Edison NIFE akku;
http://www.nickel-iron-battery.com/
SAA ladata miten tahansa ja ottaa energiaa MITEN tahansa.
Ei tee mitään, eikä laske kapasiteettia.
Liian hyvä akku ?
Too good battery, siitä löytyy kirjoituksia.
Eikä ihme, sillä akku on "liian hyvä" !
Tehty halvoista perusmetalleista.
Akkuneste on myrkytön, voi käyttää kasvimaansa lannoitteeksi..
Akkunesteen kun vaihtaa kerran 10- 20 vuodessa, ON TAAS
täysi kapasiteetti.
Aikoinaan Exide battery, maailman isoin akkutehdas osti Edison batteryn ja
kuinkas ollakaan, HETI lopetti akun tuottamisen.
Kuulostaako tutulta..?
Nykyään niitä taas valmistetaan.
Antero Rantanen
040 511 5245- Mielenterveyshoitaja
No nyt se taas hehkuttaa sitä NiFe-akkua.
Simppeli kysymys: jos se NiFe on kerran niin jumalattoman hyvä, kerropa miksi vain mainostat sitä muille, mutta itse käytät jotain muuta? Vaikka oletkin myyntimies kolmannessa polvessa, et taida olla kovin kummonen osaaja sillä sektorilla.
- akku_ankka
Kiitoksia tähänastisista vastauksista. Toisaalla käytössäni on pelkät paneelit (ilman myllyä) ja lataus menee säätimeltä ihan tavallisiin auton akkuihin (sealed-tyyppisiin). Ja sähkömopossa näyttäisi olevan samanlaiset autotyyppiset akut. Ihmettelen mitä lisäarvoa saisin jostain epäilemättä oikeaoppisemmista akuista, kun nuokin tuntuvat toimivan hommassaan ainakin toistaiseksi ihan hyvin.
- AntiAntero
Hanki noin 100Ah akkuja, sillä ne ovat järkevän kokoisia siirrellä ja niitä myydään suhteessa enemmän kuin muita, joten hinnat ovat yleensä alhaisimmat. Ns. starttiakkut eivät ole energiavarastoina parhaimpia.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Akku
Tuossa hyvä linkki eriakkutyyppien huonoista ja hyvistä puolista sekä käyttötarkoituksista perusteluineen.
- EIMYYDÄ
HALOO ANTERO !
EI SUOMESSA MYYDÄ !
Edison NIFE akku;
http://www.nickel-iron-battery.com/ - edullisempaa
Minä laittaisin yhden pienen tai sitten monta isoa.
- Markkina1--
Lyijy ja nikkeliakuissa akkukennon koko ei ole kriittinen tekijä.
Litiumeissa on. Valmistustarkkuus ja kennon lataus/purkaussyklissä tapahtuva mekaaninen sterssi.
Siksi Elon Musk valitsi Teslan akuston perustaksi Panasonic 18650 koon NCA akkukennon.
Toshiba valitsi sähköbussien akustoksi pienen prismaattisen LTO- kennon. Etuna tasalaatuisuus ja korkea luotettavuus. Käyttäjän täytyy panostaa laserhitsiin, koska akkuliitäntä tab on alumiinia. Samoin Toshiba ei toimita akustohallintaa(BMS). Käyttäjän tulee kehittää se itse.
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/34934-Pics-Info-Inside-the-battery-pack- eiääliö
Antero Rantanen, mitä hyötyä tuosta tiedosta on kysyjälle? EI noita akkuja myydä Suomessa kuluttajalle ja jos myytäisiin, niin hinta olisi kohtuuttoman korkea.
Onko sinulla Antero Rantanen lainkaan suhteellisuudentajua?
- akku_ankka
Näyttää siltä että ropeli-Antero vastaa nyt eri kysymyksiin kuin mitä esitin. Anteeksi siis väärät kysymykseni.
- maksajasi
Akkujesi mahdollisuudet on lopussa.
- Heikoin-lenkki
Oikein oli hyviä kommenntteja ja kirjoituksia, mutta yksi asia jäi ihmetyttämään, mihin niitä akkuja pitäisi helposti kantaa ? Minulla on 150 Ah akut. Ovat tosi painavia, mutta tuskin niitä olisin mihinkään kantanut vaikka olisivat kevyempiäkin. Siellä ne ovat olleet paikallaan n. kuusi vuotta. Sitten kun tulee akkujen vaihto, ajan auton akkujen vierelle ja nostan ne kyytiin ja vien jollekkin " Romu-Kallelle ".
- selkävaivaiset
Akkujen paino on aika merkittävä tekijä, sillä akustoja käytetään pääasiassa kesämökeillä paikoilla joissa ei ole sähköverkkoa eli saarissa ym. vaikeapääsyisissä paikoissa. Akkujen vieminen veneellä saareen ai ole ihan pikku juttu. Lisäksi akut on yleensä asennettu aika hankaliin paikkoihin pois silmistä ja niiden nostelu sinne vaatii voimaa.
Kun akut on kerran saatu paikoilleen, niin ei niitä tosiaankaan enää sen jälkeen paljoa liikutella. Vasta sitten kun käyttöikä on loppu noin 5 -10 vuoden päästä tehdään sama jumppa uudstaan. Tuollastä 20kg möykkyä on paljon helpompi siirrellä kun tuplaten painavampaa järkälettä.
- heviweight
"""""yksi asia jäi ihmetyttämään, mihin niitä akkuja pitäisi helposti kantaa ?"""""
Jaa, no minä jouduin nostamaan akut ostoskärryyn, työntämään autolle, nostamaan auton tavaratilaan, kantamaan mökille autosta. Ja joskus myöhemmin ne pitää kantaa takaisin autoon, kantaa kierrätyksen akkukaappiin. Että kyllä kantamista riittää, ja jos esim 4 akkua, kerro neljällä kaikki kantamiset.- i7g6566gu
No voihan tommonenkin tietenkin olla valintaperuste, mutta tuskin kovinkaan muulle kuin sinulle.
- värkkääjäkin
Mulla on mökki saaressa venematkanpäässä ja mulla ikää kohta 70v. Kyllä pitää alkaa harkita minkäpainoisia värkkejä hankkii.
- remppaaa
Minulla on toi aurinkosähkö ihan minimaalista. Mutta minulla on 12v laitteita (mm. ruohonleikkuri) joiden akkuja lataan suoraan säätimeltä ilman invertterietä ym. Tämä nyt on tietenkin teille selvää jotka asiaa harrastavat. Eikä siinä mitään kummallista mutta kun olisi enemmän esim 12v tai 24 v akuilla käyviä laitteita niin akkujen uusimiseen ei mielestäni mene ylimääräisiä kustannuksia, jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Nyt olen hankkimassa sähköpolkupyörää jonka akkua/akkuja siis lataan suoraan säätimeltä. Vähennän tuota autoilua ja siinä tietysti säästän polttoainekustannuksia. No tällaista piiperrystä tämä minun puuhasteluni on. Onko puuhasteluni ihan turhaa?
- akku_ankka
niminille remppaaa: ymmärrän aivan hyvin mahdollisen tilanteesi, minulla lienee jotakin samankaltaista.
Ja muillekin tiedoksi: puhuin jo sähkömoposta, varmaan olisi mukavaa suoraan ajaa koko mopo käyttöpaikalle tai akkukauppaan tarvittaessa. Tai olla vaikka ihan ajamatta. Mopoahan jopa työnteleekin kun on pyörillä ellette tienneet. Samaten on auto ja asuntovaunu ym. Sen sijaan keskustelu valuu akkujen kantamisen ympärille, jos olette huomanneet.
Hyötysuhdeitkijäthän sitä oikein metsästävät että hankitaan häviöllisiä tekijöitä (ketju tyyliin mylly -> iso akku/akusto - > invertteri -> akkulaturi -> sähkömopon akut) että pääsevät pätemään. Juuri tätä ritirimpsua vikaantuvia, häviöllisiä tekijöitä yritän välttää suoralla lataamisella. Kahvipöytäjutustelunkin ohella onko vaikeaa yrittää puhua aiheesta ja esittää vastauksia kysymyksiin? - AntiAntero
Nykyisten inverttereiden ja elektronisten latureitten hyötysuhde lähentelee sataa, joten niissä ei tehoa juuri huku. Päinvastoin hyvällä laturilla saa akut nopeasti täyteen, sillä se osaa ladata akkuja optimikäyrän mukaan. Inverttereillä ym. eletroniikalla pystytään, myös nostamaan tuuligenun tai aurinkkennojen latausjännitteet huonon tuoton aikana, jolloin akkuhin saadaan puserrettua kaikki mahdollinen energia.
Heikoin lenkki akkujen käytössä on itse akkujen latauksen ja purkausken huono hyötysuhde. Esim. lyijyakku hukkaa tässä noin kolmasosan energiasta. Toinen hyötysuhteeseen merkittävästi vaikuttava asia on kaapeli ja liitokset. Liian ohuilla ja pitkillä kaapeleilla sekä huonoilla liitoksilla saadaan varsinkin pienjännitteillä hukattua tarpeettomasti voltteja.
- sxcdfvbg
"Nyt olen hankkimassa sähköpolkupyörää jonka akkua/akkuja siis lataan suoraan säätimeltä. "
Mitä tarkoitat ylläolevalla kirjoituksella? Lähinnä että mikä tuo "säädin" on?- remppaaaaa
Siis lataussäädin.
- 2000a
Yleensä sähköpyörässä on lithium akku, ja siinä oma laturi.älä suinpäin ala latamaan omilla laitteilla sillä ainakaan ylijännitteitä ei kyseinen akku siedä ja on räjähdysvaara.
- akku_mankka
Kiitos AhtiAnterolle: 24 vastauksen jälkeen löytyi joku joka mm. sanoi "lyijyakun hukkaavan latauksen ja purkauksen hyötysuhteen vuoksi noin kolmasosan energiasta". Koska autoissa ym. ajoneuvoissa tavallisesti lyijyakkuja käytetään alan saamaan jo jotakin vastauksia ja perusteluja. Ymmärrän tämän niin, ettei täydeltä vaikuttava lyijyakku tarjoakaan ikään kuin täyttä kapasiteettia (tai samaa mitä on siihen syötetty), ja että täyden kapasiteetin saamiseksi pitäisi lyijyakku yliladata kenties tuon 30 % mikä taas särkisi sen lopullisesti. Tämä on kenties huomioitu niissä virallisissa aurinkokennoakuissa? Jos on näin niin miksei kaikki mahdolliset akut ole "aurinkokennoakkuja"? Ei kai parantunut lataushyötysuhde suoranaisesti haittaa missään vekottimessa? Mahdollisesti kohonnut hinta varmaan aivan oikein rajoittaisi erilaisten täysin tarpeettomien piipittimien ja vispilöiden myyntiä ja valmistusta.
Kunnon kaapelointi ja liitokset ovat tätä päivää; kukapa tätä investointia ja vaivaa näkisi hukatakseen tuottoa sitten jännite- ja tehohäviöihin. Sitä valtakunnan halpaa sähköähän saa hukata mielin määrin se tollo kun ei edes mene omasta selkänahastakaan.
Osa muista vastauksista vahvistaa käsitystä siitä että pääasia kunhan on vain äänessä ja hölöttää ihan ummet lammet, tai parhaimmillaankin toistaa papukaijana muualta kuultua (mahdollisesti johonkin muuhun tilanteeseen soveltuvaa) näennäisesti oikeaa väitettä osaamatta väitettä perustella. Jos tietää että hauki on kala, muttei tiedä mitä kala tarkoittaa (paitsi ehkä haukea...) on varmaan vähän vaillinaista viisautta tarjota sitä sitten joka paikkaan.- akkumulaattori
Jos halutaan akusta kaikki mahdollinen irti niin se pitää rakentaa käyttötarkoituksen ja olosuhteiden mukaan. Esim. autossa akun täytyy olla semmoinen että se antaa hyvin isoa lyhytkestoista kylmäkäynnistysvirtaa ja ottaa latauksen vastaan nopeasti suuremmalla virralla ja sitten myös olosuhteet eli vaikkapa tärinä vaikuttaa vaadittavaan rakenteeseen paljon joka sitten taas myös sähköisiin ominaisuuksiin -eikä tässä suhteessa ainakaan parantavaan suuntaan.
Aurinkosähkö hommassa taas monet näistä asioista on melkein päinvastoin esim. kulutus yleensä suhteessa pientä mutta pitkäaikaista samoin lataus, mekaanisen kestonkaan ei tarvitsisi olla niin hyvä -eihän se haittaakkaan, mutta jos sen kustannuksella saadaankin paremmat sähköiset ominaisuudet niin voitaisiin tinkiäkin.
On sitten tietysti vielä muitakin kriteerejä akulle jotka vaikuttavat myös sähköisiin ominaisuuksiin esim. tavoiteltu käyttöikä, koko paino...
Sitten vielä ilmoitetusta kapasiteetista niin se ei ole suoraan vertailukelpoinen eri akkutyyppien kanssa, kokonaisenergiamäärä toki on periaatteessa sama jos se vaan totuudenmukaisesti ilmoitettu, vaan asiaan vaikuttaa se miten akkua puretaan eli esim. akku joka tarkoitettu purettavaksi hitaasti pienellä virtaa ei anna lähellekkään samaa kapasiteettia suurella purkuvirralla.
Eli ei oikein ole olemassa akkutyyppiä joka olisi optimaalinen kaikkialle ja sitten tässä hommassa tulee vielä se vastaan että optimaalinen akku saattaa olla niin kallis verrattuna huonompaan että ostaminen ei ole kokonaistaloudellisesti järkevää eli esim. auton akku <>"aurinkokenno akku" jos hintaerolla saa vaikka reippaasti lisää paneelitehoa.
- Markkina1--
Hoppecke pääsee LYIJYAKUILLA korkeisiin lataus/purkaus hyötysuhteisiin. H2SO4 liuoskierrätys ja suodatus on luotettavuutta lisääviä innovaatioita.
http://www.solarwirtschaft.de/fileadmin/media/pdf/V_3_Hoppeke_Rupp_Energy_Efficiency_in_Off-Grid_Application.pdf
Litiumit kehittyy myös. Voittajia on Panasonic/Tesla NCA- ja Samsung SDI, LG Chem NMC-akut.
http://www.helios-eu.org/wp-content/uploads/2013/02/HELIOS_public_report.pdf
Ja tietysti TOSHIBA LTO. - Markkina1--
HITACHI käyttää myös NMC -akkuja.
https://www.youtube.com/watch?v=eHBhRJS2bQQ - Markkina1--
Shetlannissa on suuri 3MWh lyijyakusto.
Akusto kestää 3-4 vuotta.
https://www.youtube.com/watch?v=DJ7pfN1B5BM - Markkina1--
Shetlannissa piti alussa käyttää NGK yhtiön NATRIUMRIKKI-AKKUA.
https://www.ninessmartgrid.co.uk/wp-content/uploads/2015/04/NINES-1MW-Battery-Shetland-Close-Down-Report.pdf
NGK:n valmistama NaS akusto Shetlannissa hylättiin Japanissa tapahtuneen akkupalon takia.
BMS eli akustohallinta on tärkeä myös lyijyakuissa.
http://www.reapsystems.co.uk/lerwick-power-station-battery-system/
Akkuvalmistaja NGK- Japanissa korjasi tuhoutuneen NaS- akustonsa tulipalo riskirakenteen. Rakentaa nyt MAAILMAN SUURINTA akustoa Japaniin. Kapasiteetti on 300 megawattituntia.
http://www.ngk.co.jp/english/news/2015/0622.html - Markkina1--
Summaus.: Lyijy ja nikkeliakut voi olla suurista akkukennoista tehtyjä. Litiumakkujen luotettavuus ja kestävyys heikkenee ratkaisevasti, kun käytetään suuria akkukennoja.
Hitachi ja Saft käyttää suurempaa sylinterikennoa. Käytännössä ne on maksimirajalla, jolloin luotettavuus säilyy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mielessäni vieläkin T
Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän371545Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k61321- 81257
Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.11255Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p411238Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,41233Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis01214Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin11190Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä21160Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta11136