Avioliittoon kenenkään tietämättä

Kyselijä__

Voiko kukaan ulkopuolinen saada tietää että olen naimisissa, ellen sitä heille kerro, eikä siitä ole ulkoisia merkkejä? Näkyykö avioliitto/avioero jossakin julkisissa rekistereissä? Miten aviolitto vaikuttaa käytännön elämään, raha-, laki ym. -asioihin?

4

59

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jättiköjärki

      Avioliitto on julkinen suhdestatus. Avioon ei edes voi laillisesti vihkiä ilman todistajia joten käytä järkeäsi ja googlaa hyvä ihminen! Miksi ihmeessä avioliittoa pitäisi salailla?
      Ynnä muut-asiat saat helposti selville käyttämällä nettiä. Myös avioero on julkinen.

      • höhöfhaf

        Pointti varmaankin oli että tuleeko yleensä ihmisille tietoon, ei se että saako yhtään kukaan tietää. Tottakai vihkijä ja todistajat tietävät, mutta tuskin kukaan muu. Eli kyllä sen aika salassa pystyy pitämään, jos ei itse ilmoittele, eikä sukunimi vaihdu.

        Minulla herää kysymys, miksi naimisissaolo pitäisi salata?


      • Gery
        höhöfhaf kirjoitti:

        Pointti varmaankin oli että tuleeko yleensä ihmisille tietoon, ei se että saako yhtään kukaan tietää. Tottakai vihkijä ja todistajat tietävät, mutta tuskin kukaan muu. Eli kyllä sen aika salassa pystyy pitämään, jos ei itse ilmoittele, eikä sukunimi vaihdu.

        Minulla herää kysymys, miksi naimisissaolo pitäisi salata?

        En ymmärrä salailun syytä ainakaan tervepäinen ihminen ei tunne tarvetta sellaiseen. Useampia avioliittoja ei voi Suomessa solmia. Maistraatissa ne kyllä näkee onko osapuolet naimisissa. Maistraatista saa myös muut tietää siviilisäätysi jos kysyy. Niin ei sitä oikein voi salatakaan.

        Eri asia tietysti on jos menet naimisiin etkä kerro siitä kenellekään niin tuskin kukaan tuttavasti ainakaan kyselee maistraatista vaan suoraan sinulta jos epäilee asian tilaa. Jos kuitenkin elää avoimesti jonkun kanssa niin ei siinä pitäisi mitään ihmeellistä olla. Lähipiiriltä parisuhteen olemassaolonkin salailu voi olla hankalaa, jos normaalisti elää. Yksinäisen on helpompi salata parisuhde ja myös avioliitto, vaan kukapa niistä olisi kiinnostunutkaan.


      • Keneltäsalailet
        höhöfhaf kirjoitti:

        Pointti varmaankin oli että tuleeko yleensä ihmisille tietoon, ei se että saako yhtään kukaan tietää. Tottakai vihkijä ja todistajat tietävät, mutta tuskin kukaan muu. Eli kyllä sen aika salassa pystyy pitämään, jos ei itse ilmoittele, eikä sukunimi vaihdu.

        Minulla herää kysymys, miksi naimisissaolo pitäisi salata?

        Kysymys kuuluikin että näkyykö missään rekistereissä ja vielä miten vaikuttaa käytännön elämään etc.? Kyllä näkyy rekistereissä ja vaikuttaa kyllä käytännön elämään, there´s your answer.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1853
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1416
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1372
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1334
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1317
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      4
      1192
    Aihe