Mitä tehdä absolutistina

Pipolaari

Nyt on vuosien kamppailun ja masennuslääkkeiden syönnin jälkeen päädytty luultavasti oikeaan diagnoosiin eli bipo on todettu. Lääkitys on aloitettu, Lamictal ja lisänä menee unilääke.

Tuntus että tosiaan tehoaa, mieli on virkeämpi, tasaisempi ja ajatukset selkeämmät. Myös toimintakyky on parempi ja toiveita on myös siitä että vuorokausirytmikin korjaantuu.

Yksi hoidon kulmakivistä on päihteettömyys. Tässä tuleekin kompastuskivi. Suomessahan kaikki on viikolla töissä ja illat paskana kun ovat viikonlopun ryypänneet ja niin, viikonloppuna kaikki sosiaaliset tapahtumat ovat vahvasti sidoksissa alkoholin käyttöön.

Tässä miettinytkin mitä ihmettä tulevaisuus sitten tarjoaa? Kerrankin voisi olla elämässään kohtuukunnossa ja voimia riittäisi harrastaa ja tehdä vaikka mitä. Mutta kun kaikki muut harrastaa lähinnä alkoa. Onko loppuelämä yksin puuhastelua? Jaksaako sitäkään kovin pitkään? Mitä te muut, teette päivisin, iltaisin ja etenkin viikonloppuisin?

8

156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8898989898998

      Jos nykyisen kaveripiirisi ainoa yhdessä tekemä asia on aina vain alkoholiin liittyvää, niin sitten on ehkä parempi alkaa jo katselemaan uusia kavereita elämään.

      Minullakin on bipo diagnoosi ollut jo lähes 10v ajan. Silti suurin osa kavereistani on pysynyt elämässäni vaikka tietyssä iässä yhdessäolomme oli aina jotenkin alkoholiin tai muihin päihteisiin liittyvää. Ihmiset kasvavat ja kehittyvät, ja jossain vaiheessa ystävyyssuhteista kyllä löytyy muutakin kuin vain yhdessä ryyppäämistä, tai jos ei löydy niin ystävyys kuihtuu hiljalleen pois kun itse päätät olla juomatta alkoholia.

      Joskus 21-25v ikäisenä olin täysin absolutisti, sen jälkeen olen kyllä alkoholiakin juonut ja hamppua poltellut satunnaisesti. Kaverini ovat hyväksyneet sen kun olen sanonut "ei" alkoholille, mutta ovat myös lähteneet kanssani baariin kun olen heitä sinne pyytänyt. Hyvät ystävät ja aidot kaverit kyllä juostavat kulloisenkin mielialan mukaan, eikä oma absolutismini ole heille ikinä mikään ongelma ollut, vaikka toki siitä joskus nuorempana saattoi jotain mutinaa kuulla, mutta se nyt vain kuului siihen ikään. Nyt kun olen jo yli 30 ja olen joskus vuodenkin ilman alkoholia, niin ystävilleni kyllä riittää vain se kun sanon että en nyt juo jos sattuvat ulos drinkille kyselemään.

      Minulla on myös absolutisti ystäviä, mutta ei sillä oikeasti ole väliä käyttääkö toinen tai minä alkoholia kun hyvän ystävän kanssa viihtyy niin selvinpäin kuin humalassakin ja maailmassa on paljon sellaista tekemistä johon ei päihteet liity.

      • Baskervilleri

        Itse käytännössä juurikin samojen kysymysten kanssa tässä viime aikoina tapellut... Vanha kaveripiiri jäi käytännössä kokonaan pois jos sitä nyt alunperinkään oli muuta kuin satunnaista ryyppyseuraa. Nykyinen kaveripiirini tukee juomattomuuttani, osa jopa itsekin lopettanut juomisen. Mitä harrastuksiin tulee niin kannattaa rohkeasti kokeilla uusia asioita mitä ei aikasemmin välttämättä tullut edes ajatelleeksi. Osa jää kokeiluasteelle mutta sitten vaan kokeilee jotain muuta.


    • Pipolaari

      Olen itse yli nelikymppinen. Varmaankin asutte eteläsuomessa? Itse pohjoisessa ja ikävä kyllä tuntus olevan ainoa harrastus iästä riippumatta. Aikanaan itsekin asuin etelässä ja tosiaan alkoa ei juuri kulunut. Ei vieläkään paljon, mutta jos ihmisiä aikoo nähdä niin alko kuuluu kuvioon. Tämä on yksi nitä minun elämän paskimpia ratkaisuja ollut.

    • nelijalkainenystävä

      mieli alkaa muuttua kun on aikansa ollu juomatta.sitä alkaa pikkuhiljaa uudet asiat kiinnostaa mutta se vie aikaa.entinen ajatus malli oli ensin otetaan pari ja sit aletaan vast miettiä mitä tehdään ja sen jälkeen ainoa ajatus yleensä on että juodaan lisää.oon ollu neljä vuotta juomatta ja on alkanut syöminen ja omasta terveydestä huolehtiminen kiinnostamaan.mulla on aiemmin ollu koira kaverina ja kaipaan sitä paljon.se siirtyi jo rajan taakse ja oli mun paras kaveri.ehkä sun kantsis harkita koiran ottamista.sen kaa lenkkeily on kaksin verroin mukavaa,saa tuntea itsensä hyödylliseks jollekkin ja se osaa arvostaa sun juomattomuutta.mun murheet hävis kun heitin koiralleni palloa ja se haki joka ainoon pallon ihan täysiä.sen ilo tarttu muhunkin.se oli nova scotian noutaja.kiltti ja seurallinen rotu.mä olin sen kanssa itseäni viisaammassa seurassa.joku uus urheilu laji jossa vois kehittää itteään seuraavan kymmenen vuoden aikana tullakseen siinä hyväksi.huvikseen.tsemppiä!

    • Pipolaari

      Kiitos vastauksista :) Koira ja itseasiassa kolme koiraa on ollut elämäni aikana. Se on yksi vaihtoehto. Ehkä pitänee ensin kaupunkialueelta muuttaa pois tai ainakin sen verran sivummas ettei aina tarvitse autolla lähtä lenkille.

      Liikunta on toki hyväksi, tuskin nyt hirveen hyväksi siinä enään tällä iällä tulee. Ravintoasiat myös kiinnostaa ja pakkokin muuttaa kun maksa arvot on aika korkeat. Huomasin myös että syön noin 1000-1500 kcal per päivä. Sekään ei varmaan hyvinvoinnin kannalta ole optimaalista :)

      Ehkä ajan myötä saa jotain järkevää kehiteltyä. Silti mielessä kummittelee ettei kunnon ihmissuhteita saa aikaan enään. Ja puolisoa tuskin työttömälle tai eläkkeellä olevalle bipolle löytyy. Kun näyttää se terveellä ja menestyvällä sinkullakin olevan vaikeaa :(

      Eihän tässä tietenkään ole vaihtoehtoja kun jatkaa. Vaikka pienin askelin.

    • bibo73

      Olen myös bibo ja todella paljon rankemmalla lääkityksellä kuin sinä. Mulla on 5 eri lääkitystä päivittäin ja sen lisäksi tarvittava. Näin jo viitisen vuotta. En ole ollut absolutisti koko tänä aikana enkä ole huomannut mitään vaikutuksia alkoholin käytöllä. No en kyllä juo mitään vahvoja.ainoastaan kolmoskaljaa. Minunkin lääkkeissäni lukee ettei suositella alkoholinkäyttöä.

    • Pipolaari

      Sitä en vielä tiedä miten lääkityksen kanssa vaikuttaa, jossain vaiheessa varmastikin kokeilen pienellä annoksella. Lähinnä ajattelin siltä kannalta kun lääkäri sanoi ja itsekin lukenut, että päihteettömyys olisi hyväksi kaksisuuntaisen hoidossa. Olen tämän kyllä itsekin huomannut, jos alkoa ottaa niin menee siinä vuorokausi pari valvoessa ja sitten taas mennään masiksessa monta päivää. Ehkä tohon jonkun keskitien joskus löytää.

    • Pipolaari

      Enhän mä muistanut sitä, että bipona kyllä keksii tekemistä. Nyt kuukauden juomatta ja tekemistä ja menoja on vaikka muille jakaa. Tänään sitten nukkunut koko päivän kun ei enää tahdo jaksaa :p

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      1922
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe