Luottamuspula

Sinilintunen67

Olen hieman alle 50 v. nainen ja miesystäväni on muutaman vuoden vanhempi, olemme molemmat eronneet muutamia vuosia sitten puolisoistamme ja olemme seurustelleet kaukosuhteessa lähes 4 vuotta.
Ongelmana on luottamus, en vaan ole kyennyt luottamaan häneen ja pari kuukautta sitten sainkin hänet kiinni toisen naisen kanssa viestittelystä. Annoin kuitenkin lopulta "toisen mahdollisuuden" osoittaa olevansa luottamukseni arvoinen.
Tulimme eilen parin viikon aurinkolomalta ja kaikki tuntui olevan ihan kunnossa. Mutta tänään kun hän oli suihkussa, päädyin tutkimaan hänen puhelintaan ja järkytys oli suuri, kun viesteistä paljastui, ettei hän ollut edes teini-ikäisille lapsilleen ollut kertonut lähtevänsä lomalle, vaan oli sanonut menevänsä leikkaukseen... Lisäksi hän oli kertonut minulle, että hänen koiransa oli hoidossa kaverillaan, mutta olikin exällään hoidossa... Ja kyydin asemalle olikin antanut hänen exänsä eikä naapurinsa.
Mitä ihmettä tässä tapahtuu??? Minua hän sanoo rakastavansa yli kaiken ja tavallaan uskonkin häntä, mutta voiko tuollaisen satusedän kanssa jatkaa suhdetta? Olen aivan murtunut, enkä hänelle kertonut löytämistäni viesteistä ja hän lähtikin tänään kotikaupunkiinsa. Tiedän, ettei minun olisi hänen puhelintaan pitänyt tutkia enkä normaalisti sellaista tekisikään, mutta kun luottamus on jo kadoksissa, niin se saa tekemään kaikenlaista.
Meillä on todella mukavaa yhdessä ja rakastan häntä, mutta eihän tämmöinen peli vetele... Mitä ihmettä tässä pitäisi tehdä?

20

101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minusta et voi jatkaa tuollaisen kanssa.

    • MrBolivar

      Oikeasti.. melkein 50v nainen, kertaalleen eronnut ei tiedä mitä tuollaisen miehen kanssa pitäisi tehdä..oikeasti?
      Ja jollet sinä tiedä, niin miten täältä palstalta ihmiset jotka ei tunne teitä kumpaakaan oikeassa elämässä ei tiedä tilannetta syvällisemmin, pystyy ratkaisemaan tilanteen?

      Joskus vain sitä ihmettelee ihmisten ajatuksen juoksua..

    • Neljä vuotta yhdessä, vaikka et ole kyennyt luottamaan häneen?

      Mitä ilmeisimmin hänellä on vaikeuksia pysyä totuudessa, mutta olet neljä vuotta ollut hänen kanssaan, teillä on mukavaa ja rakastatte toisianne. Yksi vaihtoehto on, että hyväksyt hänen valehtelemisensa ja epäluotettavuutensa ja lakkaat tutkimasta hänen kännykkäänsä tai murehtimasta sitä, viestitteleekö hän muiden kanssa tai mitä muuta hän tekee.

      Toinen vaihtoehto on... niin, mitä vaihtoehtoja sinun mielestäsi jää jäljelle?

      Viestintäsalaisuuden rikkominen on joka tapauksessa rikos. Päätit mitä tahansa niin sinulla _ei_ ole oikeutta tutkia hänen puhelintaan.

    • mietippäsitä

      "Meillä on mukavaa jo rakastan häntä", sopii just niin tyhmille kuin sinä...
      No. Mies kyllä tykkää siitä, muttei halua kertoa asioita joista sinä jankuttaisit kanssa riitelisit. Mies ei välitä perheestään, eikä ainakaan välitä riidellä heidän kanssa. Sinä saat olla se joka on inhottava ämmä, jolla ei ole mitään käyttäytymistapoja ja on halpa horo perheen läheisten muiden silmissä.

    • napusetä

      "voiko tuollaisen satusedän kanssa jatkaa suhdetta"

      Voi toki, mutta sitten pitää elää niiden satujen kanssa ja odottaa yhä uusia satuja :)

    • RelaaS

      Koira hoidossa ystävällä (= exällä). En näe ristiriitaa. Ex voi olla kaveri. Ei exät automaattisesti ole vihollisia.
      > Tiedän kyllä miehiä, jotka ei "uskalla" sanoa vastaavassa tilanteessa että esim. se koira on exällä, koska KUVITTELEVAT uuden kumppanin loukkaantuvan siitä . En ymmärrä miksi loukkaantuisi?

      Lapsille kertominen leikkauksesta - ymmärrän senkin. Teinit voi olla kovin vaativia ja säästääkseen itseään ja sinua teinien tunteenpurkauksilta ("Määkin haluun etelään 2 viikoksi? Koska me päästään? jne) on kertonut jotain muuta.

      Oikeasti en ymmärrä missä on ongelma. Ei kannata rakentaa ongelmaa, jota ei oikeasti ole.

      • omamielipide

        Parisuhteessa pitäisi yleensä huomioida se toinenkin osapuoli ja haluta tälle hyvää. Kaikki eivät tykkää valehtelusta ihan niinkuin kaikki eivät tykkää pettämisestä tai kaikki eivät tykkää juomisesta. Aloittajaa asia tuntuu vaivaavan, joten aloittajan kumppanin olisi varmaan hyvä huomioida tämä. Hyvä parisuhde perustuu kunnioitukselle, toisen arvostamiselle, toisen huomioimiselle ja rehellisyydelle. Ilman noita tekijöitä suhde helposti floppaa. Ja ihmiset reagoivat asioihin eri tavoin ja eri asiat vaikuttavat eri ihmisiin eri tavoin. Minun mielestä ei kannata olla yhdessä ihmisen kanssa joka pitää rehellisyyttä tärkeänä, mutta itse ei pysty olemaan rehellinen. Kun maailmasta löytyy varmaan ihmisiä, joille tuo asia ei niin paljon merkitse.
        Valehtelun erittäin huono peruste on se, että haluaa toista suojella. Itseasiassa valehtelija suojelee aina itseään toisen huonojen tuntemuksien kohtaamiselta. Millaista elämää se on? Elämään kuuluu huonoja ja hyviä hetkiä, jotka normaali ihminen pystyy rehdisti kohtaamaan.


      • sara.1967

        omamielipide
        Sinullekin sanon: lue kirja valehtelun historiasta. Siitä viimeistään selviää, että valehtelu on aliarvostettua... Ihmislaji ei olisi säilynyt ilman valehtelua.

        " Itseasiassa valehtelija suojelee aina itseään toisen huonojen tuntemuksien kohtaamiselta. "

        Tiedät itsekin, ettei tämä pidä paikkaansa. Tuolla lauseella vain yritetään kontrolloida toisen sanomisia. Harmittaa, kun toinen ei kerro kaikkea, jopa valehtelee. Minusta valehtelu, etenkin sen selville saaminen on ennen muuta inhimillistä, siksi kiehtovaa. Tosin joskus, kun minulle avaudutaan milloin mistäkin, ja usein aika tabu -tyyppisistä asioista, mietin "voi hitsi, pitikö minun tämäkin nyt kuulla". Mutta reaktio menee ohi, kun työnnän totuuden pois mielestä odottamaan energisempiä aikoja.

        Ap:n tarinassa oli poikkeuksellista nuo asiat, joista mies valehteli. Oikeasti kuulostivat hyvin vähäpätöisiltä. Jopa niin vähäpätöisiltä, että niillä varmasti on jokin suurempi merkitys.

        AP: vastaa pliis tähän: oletko tavannut miehen lapset?


      • MrBolivar

        Juuu-u.. tai sitten Eiii!! Tietysti, onhan tuommoinen soopan keksiminen jotta saa miehestä "Se on todella hyvä tyyppi!"-mielikuvan säilytettyä.Oishan se kurja rikkoa ja saada todeta että taas miehen paskiainen ei ole luottamuksen arvoinen.

        Mutta, sinä varmaan keksit hyvän syyn mitenkä mies on päätynyt vieraan naisen kanssa sänkyyn suhteen alussa... ehkä mies ei muistanut että oli suhteessa... ;)


    • trustandunderstanding

      Miksi mies ei saisi viestitellä toisen naisen kanssa? Millaisesta viestittelystä oli kyse?

      Jos mies olisi suoraan sanonut sinulle koiransa olevan exällään hoidossa/exän vieneen hänet asemalle, mitä sitten, miten olisit reagoinut? Kenties tavalla, jota mies pelkää? Tai kokee kiusalliseksi?

      Jos lapset ovat tietyn tyyppisiä, niin etenkin teini-ikäisenä he osaavat olla hankalia. Ei kannata "paljastaa" mitään, ellei ole pakko. Etenkin jos miehellä ja exällä on ollut elatusmaksuista/omaisuudesta riitaa, niin en yhtään ihmettele miksi mies salaa etelän lomat lapsiltaan. Mutta kuten sanoin, tapauskohtaista.

      • Järkiensin

        Mitä jää jäljelle, jos toinen jatkuvasti peittelee ja selittelee, jottei puoliso vain reagoisi ei-toivotulla tavalla? Miksi olla sellaisen ihmisen kanssa, joka ei uskalla olla oma itsensä ja kohdata toisen negatiivisiakin tunteita? Sitä, ettei aina ole kivaa.


      • sara.1967

        Et ilmeisesti ole kovinkaan perehtynyt erilaisiin ihmisiin... Nimittäin monet reagoivat KAIKKEEN mitä kumppani sanoo negatiivisesti. On täysin loogista, ettei heille kerrota läheskään kaikkea. Kertominen sekä kertomatta jättäminen on myös täysin vapaaehtoista, parisuhdetoimintaa, vaikka monet eivät sitä ymmärrä. Kannattaisi aina miettiä omaa reagointitapaansa asioihin. Hyvä on myös sanoa "minulle voi sanoa suoraan, en loukkaannu pienestä, arvostan rehellistä kannanottoa" tms. Mutta muistaa tämä, jos puoliso sitten avautuu ja sanoo suoraan.

        Pitää myös muistaa, että tieto on valtaa. Usein parisuhteen ongelmat syntyvät kummmallisista valtataisteluista, roolipeleistä ym.


      • Misukko
        sara.1967 kirjoitti:

        Et ilmeisesti ole kovinkaan perehtynyt erilaisiin ihmisiin... Nimittäin monet reagoivat KAIKKEEN mitä kumppani sanoo negatiivisesti. On täysin loogista, ettei heille kerrota läheskään kaikkea. Kertominen sekä kertomatta jättäminen on myös täysin vapaaehtoista, parisuhdetoimintaa, vaikka monet eivät sitä ymmärrä. Kannattaisi aina miettiä omaa reagointitapaansa asioihin. Hyvä on myös sanoa "minulle voi sanoa suoraan, en loukkaannu pienestä, arvostan rehellistä kannanottoa" tms. Mutta muistaa tämä, jos puoliso sitten avautuu ja sanoo suoraan.

        Pitää myös muistaa, että tieto on valtaa. Usein parisuhteen ongelmat syntyvät kummmallisista valtataisteluista, roolipeleistä ym.

        Tota, mun mielestä toi on tekosyy, jos sanotaan, että jokin asia jätetään kertomatta toiselle sen vuoksi, että toinen (mahdollisesti) reagoi asiaan negatiivisesti. Se on tyyli, että kaikelle vänkäilylle keksitään joku tekosyy, ettei asiaa tarvitsisi kohdata.
        Vertaa tilannetta, jossa toinen osapuoli perustelee pettämisen toisen ikävällä käyttäytymisellä. "Menin vieraisiin, koska sanoit minulle niin pahasti". Eli ei kyetä/olla halukkaita kantamaan itse vastuuta omista teoista ja valinnoista.
        Se on vaan joillekin niin helppoo ja automaattista toimii noin.
        Itse olen valmis keskustelemaan asioista, mutta eniten loukkaa se, kun asiat salataan. Meillä kinaa tansseissa käynnistä: ukko haluaa jahdata naisia tanssi-illan aikana kaikessa rauhassa ja lähtee siis tansseihin, ettei kerro siitä minulle etukäteen mitään. Eikä koskaan tule kertomaan vapaaehtoisesti, että on käynyt tansseissa, ellen itse kysy häneltä.

        Alkuperäisen kysymyksen esittäjälle ehdottaisin, että nostaa kissan rohkeasti pöydälle. Mutta siinä tietty vaarana se, että kuulee sellaisia asioita joita ei haluaisi kuulla. Tää muuten tuntuu jotenkin niin naisen roolilta toi, että ukko vänkää ja salailee ja nainen vaatii miestä tilille. Mut käsittääkseni sä Sinilintunen saat jotakin itsellesi tosta suhteesta, vaikka sydämesi ilmoittaa, ettei kaikki ole kunnossa. Ja sitten jos itse saa suhteesta jotakin, joskus niistä tyypeistä irtoominen vaan on niin hiton vaikeeta. Meillä kun on tunteet. Ilman niitä se ois tosi helppoo. Ja sit kun on ollut niit hyviä hetkiä, me muistellaan kaihoisasti niitä. Ja sit joku toteaa vielä, ett "Kukaan ei oo täydellinen". Eli elä sit näiden ristiriitojen kaa.

        Jotkut ihmiset ei vaan muutu, tapahtu mitä tapahtu. Etsitään van uus nainen ja alotetaan samat satuilut uudestaan. Mä itse elelen kans vähän ristiriitaisessa suhteessa, mutta olen voimaannuttanut itseäni pyrkimällä tekemään asioita, jotka koen itselleni tärkeäksi. Mä olen ajatallut, että pikkuhiljaa kynnysmatostakin voi kehittyä omaa henkistä hyvinvointia ylläpitämään kykenevä naarastiikeri. =) Mut kaikki ei aina tapahdu hetkessä.
        Tsemppiä Sinilinnulle!


    • lähtölähenee

      Voi, minäkin olen antanut jo ties kuinka monta mahdollisuutta ja parasta oli kun jossain terapiassakin aikaisemmin vakuutteli, että nyt muuttuu ja vielä tarapeuttikin kehotti uskomaan muutokseen.
      Äänikin kellossa jo muuttunut. Kuule ap hakekaa apua, kumppanisi saattaa muuttua, jos ymmärtää miltä asia sinusta tuntuu. Maailma tosin on täynnä epäempaattisia ihmisiäkin, jotka eivät toista ymmärrä. Jos lupaa olla valehtelematta, vaikka jo aiemminkin niin luvannut niin kysy miten tämä kerta eroaa siitä edellisestä kerrasta? Ja jos edelleen valehtelee niin lähde ihmeessä nostelemaan. Jos teillä ei ole lapsia ja olet jo eronnutkin vähän aika sitten niin mitä hittoa teet tuollaisessa suhteessa vielä. Oikeasti tuollaiset ihmiset ei muutu. Helkan neuvo olla välittämättä on hyvä, jos suhteeseen päätät jäädä. Mutta sillä on yleensä sivuvaikutuksensa ja miksi ihmeessä sinun pitäisi toiselle silloin totta puhua, jos et häntä pysty edes kunnioittamaan.

    • pakkosuhdekko

      Miksi pitää seurustelusuhteeseen hakea apua jos ei ole luottamusta!?
      Turhaa rahan tuhlausta ja parisuhdeammattilaisten kuormittamista. Tulee mieleen, että ko. suhde pitää saada pakolla toimimaan ja se juuri on käsittämätöntä. Kantapäät vastakkain ja eri suuntaan mars!

    • Jatkakaa

      Minusta toisen puhelimen tutkiminen ilman lupaa on törkeää. Itse olet myös epärehellinen näin toimiessasi. Ansaitsette toisenne.

    • sairastapuuhaa

      Sinä kyyläät ja kyttäät, tutkit aivan varmasti salaa miehen taskut, puhelimen ja lompakon ja mies valehtelee ainakin lapselleen sinun sanojesi mukaan.
      On sairasta sanoa olevansa leikkauksessa ja antaa lapsensa murehtia jos oikeasti on jonkun hoidon kanssa etelän lomalla.

      Tasoissa olette, yhtä epärehellisiä ja ikäviä ihmisiä molemmat.
      En olisi suhteessa kummankaan kanssa, en välittäisi olla edes kummankaan ystävä.
      Olette täydelliset toisillenne.

    • sara.1967

      Noista urkkimistasi viesteistä ei voi päätellä mitään muuta kuin että jokin merkitys niillä on. Liittyy teidän suhteeseenne, tai sitten ei liity. Ei voi tietää, siksi voi vain arvailla, ja miettiä eri vaihtoehtoja.

      Koska mies juksaa sinua, se tarkoittaa, ettei hänkään luota sinuun, koska ei kykene avautumaan. Olette tasoissa, 50/50 tämän suhteen. Itse tekisin niin, että herättelisin vaivihkaa keskustelua kaikesta. Voisit esim. kysellä miehen lapsista, millaiset välit heihin? Onko miehen ex hänen lastensa äiti, se, joka hänet heitti asemalle? Vai joku muu ex? Millainen ex? Ihan mielenkiinnosta voisit myös kysellä miten mies suhtautuu ihmisiin, jotka urkkivat toisen puhelinta. Esim. kaverin kaveri voisi olla tehnyt niin, ja jäi siitä kiinni. "Oli lukenut kumppaninsa viestejä jo kaksi vuotta! Ajatella, miten pöyristyttävää, eikö sinustakin?". Tietysti tuossa on vaarana johdattelevuus, mutta kuuntele äänenpainoja, katso ilmettä.

      Mutta summasummarum: jos teillä menee muuten kivasti, ja on mukava viettää aikaa yhdessä, niin anna olla, let it be. Ja lue vaikka kirja valehtelun historiasta.

    • kello23

      En olisi enää miehen kanssa, vaikka koskee. Ei tuollaiseen veijariin voi luottaa 😁

    • hmm___

      arvostaako nykynainen ollenkaan tavallista miestä, vai onko se Pelimies paras vlehtelija mies

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1806
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe