VTT:n tuore tutkimus nasta- ja kitkarenkaista

magnetpro.fi

"Tutkimuksen tulokset osoittivat, että pito on paras, kun vähintään puolet tiellä ajavista renkaista on nastarenkaita. Näin myös kitkarenkaiden käyttäjät hyötyvät nastarenkaiden karhentamasta tien pinnasta. Pienemmällä nastarengasosuudella pito vähenee merkittävästi. Nämä tulokset vahvistavat norjalaisten liikenneturvallisuustutkijoiden aikaisemmin saamia tuloksia".

http://www.vtt.fi/inf/pdf/technology/2016/T244.pdf

25

339

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihankotosi

      Olen yllättynyt siitä, ettei VTT:n tutkimus osoittanut nastarenkaita tarvittavan 100%.

      • miksiOletDorka

        Aivan, nyt ollaan tutkittu kahdessa maassa samaa asiaa ja molemmissa tultu samaan tulokseen. Sekö ottaa pieneen mieleen ja sieluun noin kovin?


    • VTThutkii

      VTT on valtion omistama hutkimuslaitos, jonka päätehtävänä on osoittaa poliitikkojen väärät päätökset oikeiksi.

      Lisäksi viitattu hutkimus on tehty "Turvallinen Liikenne 2025"- järjestön nimissä, jonka rahoittavat veronmaksajat lähes 100%, mutta Nokian Renkaat käyttää härskisti tätä "organisaatiota" markkinoinnissaan teettäen rahoillamme näitä hölynpölyn hutkimuksia.

      Edelleen VTT:ssä on juuri paljastunut "valehutkimus" joka maksoi veronmaksajalle yli 20 miljoonaa euroa ja rahat liiveihinsä laittanut heppu pakeni ajoissa ulkomaille. Häpeän pelossa VTT:n johto salasi veronmaksajilta koko ryöstön.

      Jokainen voi olla varma, että tämä touhu on lopun alku VTT:n rahoitushanan avautumiskulmalle.

      • VTTtutkiiOikeasti

        Eiköhän tuossakin tutkimuksessa ollut tarkoitus saada kitkarenkaille hyväksyntää ja myönteisempää ilmapiiriä. Tarkoitushan tuolla tutkimuksella on saada teiden kulumista vähennettyä.


      • Tavoite100prosenttia

        Kyllä tällä "tutkimuksella" on tarkoitus varmistaa, ettei nastarenkaita kiellettäisi edes vuonna 2025. Isoilla rengasvalmistajilla ei ole kiinnostusta panostaa kuolevaan markkinaan eli nastarenkaisiin, joten Nokian Renkaille on elintärkeää käydä viivytystaistelua Suomessa. Kertoo kyllä jo linjojen menetyksestä, kun tavoite on laskettu 50%;iin. Ihan emävale ei enää mene läpi.

        Luen tämän tutkimuksen samaan sarjaan, kuin se, missä oli laskettu parkkipaikalla saksankitkojen osuutta ja sitten julistettiin ne vaarallisiksi.

        VTT:n lisäksi Autoliitto, Liikenneturva, TM ja Tuulilasi ovat Nokian Renkaiden liekassa. Jopa AutoBild sensuroi sisältönsä Nokian Renkaiden vaatimuksesta.


      • Höpöhöpöhöpöhöpö
        Tavoite100prosenttia kirjoitti:

        Kyllä tällä "tutkimuksella" on tarkoitus varmistaa, ettei nastarenkaita kiellettäisi edes vuonna 2025. Isoilla rengasvalmistajilla ei ole kiinnostusta panostaa kuolevaan markkinaan eli nastarenkaisiin, joten Nokian Renkaille on elintärkeää käydä viivytystaistelua Suomessa. Kertoo kyllä jo linjojen menetyksestä, kun tavoite on laskettu 50%;iin. Ihan emävale ei enää mene läpi.

        Luen tämän tutkimuksen samaan sarjaan, kuin se, missä oli laskettu parkkipaikalla saksankitkojen osuutta ja sitten julistettiin ne vaarallisiksi.

        VTT:n lisäksi Autoliitto, Liikenneturva, TM ja Tuulilasi ovat Nokian Renkaiden liekassa. Jopa AutoBild sensuroi sisältönsä Nokian Renkaiden vaatimuksesta.

        Heh. No johan nyt. :-D

        No pistäpä tietoa ja linkkejä, jossa sitä lahjomatonta ja 'oikeaa' tietoa löytyy. Tutkimus tai testi. Ihan kenen tahansa. Edes yksikin.
        Vai onko tosiaan niin, ettei missään kukaan eikä koskaan kykene tekemään renkaisiin kohdistuvaa tutkimusta ilman Nokian renkaiden 'lupaa' tai lopputulosten tarkistamista ennen julkistamista?

        Vai voisiko olla sittenkin niin, että nastarenkaat ovat kitkoihin verrattuna vai yksinkertaisesti selvästi parempia tarvitenkaina? Eikä mitenkään kyetä tekemään sellaista testiä, jolla kitkat saataisiin edes jollain osa-alueilla nastojen veroisiksi Suomen kaltaisissa talviolosuhteissa tai edes yhtä hyviksi, kun julkisuuteen ei näitä ole missään tullut. Ei Suomessa eikä ulkomailla.

        On se melkoinen firma tuo Nokian renkaat, on se.


      • mateinsoviet
        Höpöhöpöhöpöhöpö kirjoitti:

        Heh. No johan nyt. :-D

        No pistäpä tietoa ja linkkejä, jossa sitä lahjomatonta ja 'oikeaa' tietoa löytyy. Tutkimus tai testi. Ihan kenen tahansa. Edes yksikin.
        Vai onko tosiaan niin, ettei missään kukaan eikä koskaan kykene tekemään renkaisiin kohdistuvaa tutkimusta ilman Nokian renkaiden 'lupaa' tai lopputulosten tarkistamista ennen julkistamista?

        Vai voisiko olla sittenkin niin, että nastarenkaat ovat kitkoihin verrattuna vai yksinkertaisesti selvästi parempia tarvitenkaina? Eikä mitenkään kyetä tekemään sellaista testiä, jolla kitkat saataisiin edes jollain osa-alueilla nastojen veroisiksi Suomen kaltaisissa talviolosuhteissa tai edes yhtä hyviksi, kun julkisuuteen ei näitä ole missään tullut. Ei Suomessa eikä ulkomailla.

        On se melkoinen firma tuo Nokian renkaat, on se.

        "On se melkoinen firma tuo Nokian renkaat, on se."

        Itse asiassa Suomessa se on. Ja uskokaa pois: erittäin mustasukkainen reviiristään.


      • Entäs_sitten_mitä
        mateinsoviet kirjoitti:

        "On se melkoinen firma tuo Nokian renkaat, on se."

        Itse asiassa Suomessa se on. Ja uskokaa pois: erittäin mustasukkainen reviiristään.

        Voi olla, mutta entäs sitten?
        Ei Nokia ole pystynyt ketään estämään millään tavalla Suomen markkinoille tuloa. Täällä on kaikki talvirengasmerkit markkinoilla, ainakin kaikki suurimmat.


      • mateinsoviet
        Entäs_sitten_mitä kirjoitti:

        Voi olla, mutta entäs sitten?
        Ei Nokia ole pystynyt ketään estämään millään tavalla Suomen markkinoille tuloa. Täällä on kaikki talvirengasmerkit markkinoilla, ainakin kaikki suurimmat.

        Kyllä Noksu on hoitanut reviiriään tehokkaasti.
        Ohessa suora lainaus heidän omilta sivuiltaan:

        " Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa myydään vuosittain yhteensä noin 10 miljoonaa henkilö- ja pakettiauton rengasta, joista noin 6 miljoonaa on talvirenkaita. Markkinat kasvavat yleensä 1–3 % vuodessa ja kilpailevia tuotemerkkejä on noin 80. Maissa on myös lainsäädäntö, joka edellyttää talvirenkaiden käyttöä talvikuukausien aikana.

        Pohjoismaat muodostivat noin 44 % Nokian Renkaiden myynnistä vuonna 2015. Yhtiö on alueella markkina- ja hintajohtaja. Nokian Renkaat on ainoa paikallinen valmistaja ja sillä on laaja jakeluverkosto. "

        Toki meidän kannattaa olla ylpeitä suomalaisesta osaamisesta ja menestyksestä.
        Mutta tavallisen kuluttajan kannalta se suuri ja mahtava ei aina ole paras vaihtoehto. Varsinkin, jos se saa liian vapaat kädet ;)


      • korruption_läpitunkema

        Ai meidän täytyy olla ylpeitä korruptiosta?

        Tästä on kyse, ei mistään muusta. VTT on jo muutoinkin paljastunut organisaatioksi, joka osaa valikoida tutkimustuloksia sopivasti. VAGniikan maailma on myös tunnettu tästä, esim. talvitestin voi voittaa kylmin auto, kunhan se on vagina, TSI/DSG viat "ei koskaan kuultukaan" jne.

        Nasta -tutkimushankkeessa osoitettiin monia VTT:n aiempien tutkimusten tuloksia virheellisiksi, vaikka sylttytehdasta ei suoraan mainittukaan, vaan käytettiin kohteliaasti ympäripyöreää ilmausta "aiemmissa tutkimuksissa". Nyt VTT yrittää jatkaa vanhalla linjallaan - kun ei perusteellisia tutkimuksia saa Nokian lahjusrahoilalkaan olemattomaksi, niitä yritetään parhaan mukaan vesittää.

        Jo Nasta -hankkeen raportissa kerrottiin (toki tämä pitää lukea rivien välistä), mistä on kyse: Talvirenkaat ovat Suomessa paljon kalliimmat kuin muualla maailmassa. VAGniikan maailma on luonut myytin siitä, miten Suomessa on poikkeuksellisen vaikeat keliolot, joissa pärjää vain ja ainoastaan juuri tänne räätälöidyillä jyrsimillä.

        Sivistyneessä maailmassa jyrsimet ovat marginaalituote, joten harva valmistaja viitsii lähteä edes tässä lajissa kisaamaan. Etenkin, kun tiedetään, että täällä kotimarkkinoita suojelee VAGniikan maailma, jolla yhteispeli kotimaisen "kruununjalokivi" Nokian kanssa sujuu ... eli Nokia tekee speciaalirenkaat testiin ja toimittajat ovat olevinaan täysin tietämättömiä asiasta! Ihan samalla lailla kuin on näiltä TSI/DSG ongelmiltakin ummistettu silmät monien vuosien ajan!

        Näin on luotu suljetut markkinat, joiden päätuotteesta, jyrsimestä, saa pyytää roimasti korkeampaa hintaa kuin mitä talvirenkaat muualla maksavat. Kitkarenkaitakin toki myydään, mutta ne ovat täällä erikoistuote = taas on hyvä syy pyytää korkeampaa hintaa.

        Ilma tätä rengasvalmistajan ja autolehden liittoa meillä olisi ihan erilaiset markkinat ja hinnat. Sekä puhtaampi ilma, vähemmän rengasmelua, pienemmät tieverkon ylläpitokulut. Kuten esim. Norjassa. Telkkarista voi nykyään katsella (pohjoisen valtatien pelastajat), miten suunnattoman helpot kelit siellä on = miksi esim. Oslossa 85 % pärjää kitkarenkain.


      • Joopa_joo_taas
        korruption_läpitunkema kirjoitti:

        Ai meidän täytyy olla ylpeitä korruptiosta?

        Tästä on kyse, ei mistään muusta. VTT on jo muutoinkin paljastunut organisaatioksi, joka osaa valikoida tutkimustuloksia sopivasti. VAGniikan maailma on myös tunnettu tästä, esim. talvitestin voi voittaa kylmin auto, kunhan se on vagina, TSI/DSG viat "ei koskaan kuultukaan" jne.

        Nasta -tutkimushankkeessa osoitettiin monia VTT:n aiempien tutkimusten tuloksia virheellisiksi, vaikka sylttytehdasta ei suoraan mainittukaan, vaan käytettiin kohteliaasti ympäripyöreää ilmausta "aiemmissa tutkimuksissa". Nyt VTT yrittää jatkaa vanhalla linjallaan - kun ei perusteellisia tutkimuksia saa Nokian lahjusrahoilalkaan olemattomaksi, niitä yritetään parhaan mukaan vesittää.

        Jo Nasta -hankkeen raportissa kerrottiin (toki tämä pitää lukea rivien välistä), mistä on kyse: Talvirenkaat ovat Suomessa paljon kalliimmat kuin muualla maailmassa. VAGniikan maailma on luonut myytin siitä, miten Suomessa on poikkeuksellisen vaikeat keliolot, joissa pärjää vain ja ainoastaan juuri tänne räätälöidyillä jyrsimillä.

        Sivistyneessä maailmassa jyrsimet ovat marginaalituote, joten harva valmistaja viitsii lähteä edes tässä lajissa kisaamaan. Etenkin, kun tiedetään, että täällä kotimarkkinoita suojelee VAGniikan maailma, jolla yhteispeli kotimaisen "kruununjalokivi" Nokian kanssa sujuu ... eli Nokia tekee speciaalirenkaat testiin ja toimittajat ovat olevinaan täysin tietämättömiä asiasta! Ihan samalla lailla kuin on näiltä TSI/DSG ongelmiltakin ummistettu silmät monien vuosien ajan!

        Näin on luotu suljetut markkinat, joiden päätuotteesta, jyrsimestä, saa pyytää roimasti korkeampaa hintaa kuin mitä talvirenkaat muualla maksavat. Kitkarenkaitakin toki myydään, mutta ne ovat täällä erikoistuote = taas on hyvä syy pyytää korkeampaa hintaa.

        Ilma tätä rengasvalmistajan ja autolehden liittoa meillä olisi ihan erilaiset markkinat ja hinnat. Sekä puhtaampi ilma, vähemmän rengasmelua, pienemmät tieverkon ylläpitokulut. Kuten esim. Norjassa. Telkkarista voi nykyään katsella (pohjoisen valtatien pelastajat), miten suunnattoman helpot kelit siellä on = miksi esim. Oslossa 85 % pärjää kitkarenkain.

        Nyt kyllä yrität epätoivoisesti sekoittaa noita huojauksia nasta-kitka -keskusteluun ja vielä muka kitkojen hyväksi. Huijaus on kohdistunut yhtä lailla kitkoihin, nastoihin ja kesärenkaisiin. Paitsi Nokian, niin myös jo vuonna 2004 samasta huijauksesta kärähtäneen Continentalin osalta. Ja kaikkien muodenkin.

        Tällä tengastestihuojauksella ei myöskään ole mitään tekemistä minkään automerkin kanssa, ei VTT:n kanssa eikä minkään tietyn yhden lehdenkään tekemien testien kanssa.

        Testi ei muuta miksikään sitä, että nastarenkaat ovat suomalaisissa talviolosuhteissa selvästi kitkoja parempia, jäisissä olosuhteissa jopa ylivoimaisiakin.
        Sivistyneessä maailmassa, kuten Suomikin, käytetään kaikkialla nastoja yleisesti. Siis niissä maissa, jossa talviolosuhteet ovat normaali osa ilmastoa. Yhdessäkään näissä maissa nastat ei ole kiellettyjä. Ei useimmissa niissäkään maissa, joissa talviolosuhteet ovat selvästi lievempiäkin.

        Norjassa, jota niin usein näyt käyttävän esimerkkinä, ei nastat ole kiellettyjä. Oslossa on selvästikin helpommat talviolosuhteet kuin Suomessa keskimäärin. Kun osassa Norjaa rajoitettiin nastojen käyttöä, niin samalla lisättiin merkittävästi liukkaudentorjuntaa. Ja mitähän se olisi? Suolauksen lisäystä ja mekaanista jäänpoistoa. Tämäkö halpaa?
        Sekin on hyvä mainita, että välittömästi nastojen vähentämisen yhteydessä Norjassa henkilövahinkoihin johtaneet liikenneonnettomuudet kasvoivat 2%. Muut vahingot siihen päälle. Kehitys on samansuuntainen kuin mitä on arvioitu Suomessakin käyvän eli noin 9 liikennekuolemaa ja noin 20% kasvu mm suojatieonnettomuuksissa. Lisäsuolauksen vahinkoa aiheuttavia kustannuksia, kuten suolauksen yleensäkin, ei kukaan ole laskenut. Hyvä kysymys, miksi ei


    • VTTtrollitehdas

      "Tutkimuksesta vastasivat Mikko Malmivuo Innomikko Oy:stä ja Juha Luoma
      VTT:stä. Tutkimuksen johtoryhmään kuuluivat edellä mainittujen lisäksi Mika Loponen
      Trafista sekä Tommi Ajoviita, Teemu Soini ja Mikko Liukkula Nokian Renkaista.
      Tutkimuksen suorituksessa avustivat Teemu Pitkänen ja Tomi Nieminen
      Nokian Renkaat Oyj:stä. Nokian Renkaat antoi testiratansa tutkimuksen käyttöön
      ja avusti koekuljettajien rekrytoinnissa. Heikki Kanner VTT:stä esitarkasti käsikirjoituksen.
      Julkaisun tekijät ovat kuitenkin vastuussa lopputuotoksesta."

      Niinpä niin, "tieteellistä tutkimusta". Edesvastuutonta trollitehtailua julkisilla varoilla. Nokian renkaille jälleen kerran onnittelut onnistuneesta ja härskistä julkistustempusta.

    • Niinpä_niin_taas_kerran

      Vaikka VTT:n tutkimuksia epäileekin, niin nämä tutkimukstulokset ovat yhdenmukaisia kaikkien muidenkin tutkimusten kanssa. Eivät siis poikkea mitenkään myöskään yleisestä näkemyksestä ja kokemuksista.

      Nokian rooli onkin mielenkiintoinen noissa väitteissä.
      Tutkimuksessahan ei vertailtu eri valmistajien rengasmerkkejä. Nokia valmistaa sekä kitka- että nastarenkaita. Molemmat ovat pärjänneet ihan hyvin kaikissa talvirengastesteissa. Mistä tulee nuo näkemykset, että Nokia suosisi vain nastarenkaita? Ja miksi se niin tekisi?

      Miten testiratansa antaminen tutkijoiden käyttöön on epäilyttävää? Missäs näitä yksittäistutkimuksia tehtäisiin, jos kukaan ei anna esim testiratojaan lainaksi tutkimuksen käyttöön? Ei voida ajatella, että joka kerta rakennetaan uusi testirata jotain yksittäistä tutkimusta varten.
      Varmaan muillakin olisi ollut testiratoja lainaksi. En tiedä kysyttiinkö muilta. Nekin kuitenkin omistaa joku, jolla on renkaisiin liittyviä sidoksia. Ei kai kukaan muu nyt tuollaisia testiratoja huvikseen rakentele ellei niillä ole käyttöä.

      Julkiset rahat. No olisiko sitten luotettavampi rahoittaja ollut joku yksityinen taho? Ja kuka se olisi voinut olla, ketä olisi kiinnostanut ja miksi.

      Minua kyllä suuresti epäilyttää, että noiden kritiikkikirjoitusten takana olevat henkilöt eivät hyväksy tutkimuksen lopputuloksia, kun ne eivät taaskaan vastaa omia mielipiteitä ja perustelematon kritiikki ja väitteet tutkimuksen luotettavuudesta johtuvat tästä.

      Jos jossain löytyy toisenlaisiin tuloksiin päätyneitä tutkimuksia, niin niitä kannattaisi käyttää kritiikkinä pohjana. Näin edes vähäinen uskottavuus kriitikoilla säilyisi.

    • Nollatutkimus

      Nokian Renkaat valmistaa loistavia Keski-Euroopan kitkarenkaita sekä ympärivuotisia ns. Allweather-renkaita Pohjois-Amerikan markkinoille. Näiden myynti pyritään estämään Suomen markkinoille, koska kaupallisesti on järkevää uskotella suomalaisten tarvitsevan nastarenkaat tai vähintään turvalliset Pohjolan oloihin suunnitellut kitkarenkaat, joissa Nokian Renkaiden markkinaosuus on vahva.

      Suomalaisessa virallisessa propagandassaan Nokian Renkaat VTT:n ja muiden arvostettujen instituutioiden äänellä, pitää hengenvaarallisina tuotteitaan, joita se Pohjois-Amerikassa mainostaa näin:

      https://www.youtube.com/watch?v=MetiRGsGvGA

      Vastaavalla tavalla tupakkayhtiöt pyrkivät mitätöimään tupakan vaarallisuutta koskevat tutkimukset, öljy-yhtiöt kiistävät ilmastomuutoksen ja makeisteollisuus sokerin vaarallisuuden. Kohtuullista on veronmaksajana vaatia, ettei valtion rahoja käytetetä näin, vaikka yhtiöiden epäeettisyyden ymmärtäisi.

      Tutkimus on ns. nollatutkimus, eli tulos on itsestäänselvyys. Tiekarhua käyttämällä päästäisiin vielä parempaan lopputulokseen.

    • Sairas2025

      Kaikki VTT:n ulostamat rengastutkimukset ovat tarkistetut Nokian Renkaitten silmälasien läpi ja tukevat aina Nokian Renkaiden NASTARENKAIDEN markkinoititarpeita, koska tässä rengassekmentissä yhtiö kate on korkealla tasolla.

      Tässä on aivan selvä korruptiotilanne jossakin muodossa; vähintäikin ihmisten työpaikkojen jatkuvuuden osalta. Koko VTT:n henkilökunnan oikeutus käyttää veronmaksajan rahaa tällaisten tutkimusten tekemiseen ja henkilökunnan tarpeellisuus on laitettava suurennuslasin alle. Vähintäinkin koko "TURVALLINEN LIIKENNE 2025" on tarkistettava toimitatapojensa osata ja verorahoin valmsituneet ja valmistuvat yhtä valmistajaa tukevat tutkimukset on asetettava ertityistarkastuksen kohteeksi. Ei olisi lainkaan yllättävää jos paljastuu paljon mätää. Eikä ole lainkaan ihme, että Suomessa nastarenkaiden käyttötiheys on aivan omalla tasollaan naapurimaihin ja koko maailman tasolla.

      • idem

        Nokian Renkaiden härskiys ylittää sairauden rajan.


    • kuinkaTyhmäSaaOlla

      Miksi maissa joissa käytetään näitä allweather ja keskieuroopan kitkoja on pirusti pahoja ketjukolareita ja autot luistelevat ojiin heti kun on hiemankin jäätä tiellä?
      Kuinka tyhmä pitää olla, että sokeasti kiistää faktat ja tutkitut asiat.
      VTT:llä ei ole testiratoja, eikä resursseja yksin tehdä moisia testejä ja tuloksethan perustuvat tieteellisiin mittauksiin, kuinka siinä voi tyriä jos toinen rengas luisuu metrin ja toinen kaksi metriä. Ei pitäisi olla tulkinnan mahdollisuutta?

      • nasta__

      • WRG3
        nasta__ kirjoitti:

        Puheen ollen autojen luistelusta; USA:ssa talvi pääsi yllättämään: https://www.youtube.com/watch?v=B6K4fyUvwRU
        Joidenkin mielestä tässäkin oltais pelkillä kitkoilla pärjätty, vai? :)

        Heh, tuo on sama pätkä, joka on tuossa aiemmin postatussa Nokian WRG3-mainoksessa, eli Nokian mielestä ympärivuotisilla renkailla katastrofi olisi vältetty.
        Olen täsmälleen samaa mieltä. Suomesssa on koko kansan turvallisuus uhattuna, jos liikenteessä on 4% näitä renkaita (viitaten siihen parkkipaikkalaskentaan saksankitkojen osuudesta).


      • eurokitkatoimii

        "Miksi maissa joissa käytetään näitä allweather ja keskieuroopan kitkoja on pirusti pahoja ketjukolareita ja autot luistelevat ojiin heti kun on hiemankin jäätä tiellä?"

        Jaa-ah miksihän?
        Kas kun noissa maissa ei ole talvirengaspakkoa. Eli ne ketjukolarit ovat täynnä kesärenkaita.
        Ja all weather eli m s on ihan eri juttu, kuin niin sanottu keskieuroopan kitka, joka on siis kuitenkin valmistettu (euroopan) talvisia olosuhteita varten. Ja niitäkin on luonnollisesti kovasti eri tasoisia ja eri kumin kovuuksilla.
        Hyvillä keskieuroopan kitkoilla on siellä isot markkinat ja niiden käyttö on yleistymässä. Ja siihen kilpailuun Nokiankin oasllistuu omalla tuotteellaan. Näiden renkaiden yleistyminen pohjoisessa olisi todellista myrkkyä Nokian hegemonialle täällä.


      • Weatherproof

        Nokian renkaiden olisi viisasta muuttaa tutkimus- ja markkinointitavoitteita. Sensijaan, että se yrittää lobata EU-rengasmerkinnän Pohjoismaihin myymilleen malleille edulliseksi, kannattaisi keskittyä myymään kaikille suomalaisille ympärivuotiset renkaat. Tällainen rengas on esim. Weatherproof (tai Amerikan malli WR G3). Vähän talvisempiin oloihin sitten saksankitka WR D4. Kaikista löytyy M S ja lumihiutale, joten laillisetkin ovat meillä ympäri vuoden. Lisäksi voisi myydä ne "oikeat" talvirenkaat Hakkapeliitta R2:set tai niin kauan kuin nastat tullaan kieltämään, Hakkapeliitta 8:sit.

        Kesärenkaissa Nokian on heikko, joten ne kannattaa jättää kokonaan ostamatta, siis kesärenkaat. Ympärivuotiset ovat ilmastoomme mitä parhaimmat. Olisi vähän niinkuin paluuta 60-luvulle, jolloin syksyllä pinnattu nastoittamaton rengas Hakkapeliitta-kuviolla toimi Kuplan alla taas seuraavaan syksyyn.

        Eikä tämä ole vitsi. Suomen keskilämpötilan ennustetaan nousevan 3 astetta 2050 mennessä. Etelä-Suomessa ei silloin hiihdetä, mutta vieläköhän karhennetan nastarenkailla tien pintaa turvallisuuden nimissä.


      • Turha_ennakoida_34v
        Weatherproof kirjoitti:

        Nokian renkaiden olisi viisasta muuttaa tutkimus- ja markkinointitavoitteita. Sensijaan, että se yrittää lobata EU-rengasmerkinnän Pohjoismaihin myymilleen malleille edulliseksi, kannattaisi keskittyä myymään kaikille suomalaisille ympärivuotiset renkaat. Tällainen rengas on esim. Weatherproof (tai Amerikan malli WR G3). Vähän talvisempiin oloihin sitten saksankitka WR D4. Kaikista löytyy M S ja lumihiutale, joten laillisetkin ovat meillä ympäri vuoden. Lisäksi voisi myydä ne "oikeat" talvirenkaat Hakkapeliitta R2:set tai niin kauan kuin nastat tullaan kieltämään, Hakkapeliitta 8:sit.

        Kesärenkaissa Nokian on heikko, joten ne kannattaa jättää kokonaan ostamatta, siis kesärenkaat. Ympärivuotiset ovat ilmastoomme mitä parhaimmat. Olisi vähän niinkuin paluuta 60-luvulle, jolloin syksyllä pinnattu nastoittamaton rengas Hakkapeliitta-kuviolla toimi Kuplan alla taas seuraavaan syksyyn.

        Eikä tämä ole vitsi. Suomen keskilämpötilan ennustetaan nousevan 3 astetta 2050 mennessä. Etelä-Suomessa ei silloin hiihdetä, mutta vieläköhän karhennetan nastarenkailla tien pintaa turvallisuuden nimissä.

        Eiköhän palata asiaan sitten 2050.

        Ei ole järjenhäivääkään siinä, että jo nyt ennakoidaan vuoden 2050 mahdollisia keliolosuhteita tekemällä tuohon aikaan sopivia sääntöjä ja lakeja, jotka olisivat haitallisia,jopa vaarallisia, vielä nykyisin.


      • IvalonTestirata

        Kyllä Nokianilla osataan, mutta miksi ei näy Vianorilla myynnissä. Joutuu tilaamaan ulkomailta nämä Suomen vaativiin olosuhteisiin kehitetyt renkaat.

        "The innovative product development also required thousands of hours of testing at the test track of the world's northernmost tyre manufacturer in Ivalo, north of the Arctic Circle."

        http://www.nokiantyres.com/company/news-article/nokian-weatherproof-all-weather-tyres-safe-year-round-driving-comfort/

        http://www.nokiantyres.com/company/news-article/the-new-nokian-wr-d4-winter-tyre-masters-the-varying-central-european-winter-weather/


    • Allyeartyres

      Ostin Nokian Weatherproof renkaat. 235/60/18. Loistava pito sekä lumella että märällä. Jäällä ei pidä mikään kitka, mutta Etelä-Suomessa tiet ovat 98% talvesta joko kuivia, märkiä, tai suolan vaikutuksesta märkiä. Kaikki olosuhteita joissa ns. pohjoismainen kitka pitää heikosti. Kun on jäätä, pudotan vauhdin.

    • Noksuwr

      Tilasin Ruotsista Nokian WR D4. Nyt on ollu märkää ja luntakin saatiin rannikolle sekä myös jäätynyttä tienpintaa. Hyvin riittää ominaisuudet tähän keliin.
      Oon yllättänyt positiivisesti pidosta. Hiljaiset renkaat myös.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1856
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe