Milloin voi jatkaa julistajana?

mummikainuusta

Jos julistaja/evankelista tekee rikoksen, josta saa myös Suomen lain mukaisen rangaistuksen, voiko hän jatkaa julistustaan. Esim. lapsen hyväksikäyttäminen, talousrikos ym. vastaavat rikokset?

57

424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mummikainuusta

      Tämä kysymys tuli kahdesti. Koettakaa antaa anteeksi!

      • Ei haittaa, kysymys on erittäin asiallinen.

        Jokainen saarnamies ja pappi syyllistyy petokseen puhuessaan jumalansa olemassaolosta, vaikka ei voi antaa todisteita.

        Oikeuslaitoksen pitäisi puuttua asiaan ja tuomita rahaa vastaanottaneet tai keränneet sopivaksi ajaksi vankeuteen sekä korvaamaan taloudelliset menetykset huijatulle seurakunnalle.

        Edelleen sananjulistamisen jatkamisen ehtona tulee olla, että saarnamies osoittaa jumalansa olevan olemassa ja tämän jumalan pystyvän vaikuttamaan todelliseen maailmaan.

        Kaikki ymmärtävät tässä vaiheessa, että todisteita ei kukaan pysty tuottamaan, joten suosittelisin saarnamiehiä, pappeja ja maallikoitakin sulkemaan suunsa.


    • jaikaliiii

      Jumala antaa anteeksi katuvalle ja synnin tunnustavalle palvelijalleen. Eikä Jumala kadu kutsumustaan ja antamiaan armolahjoja ja palvelutehtävää. Mutta koska ihmiset eivät anna anteeksi niin kuin Jumala antaa anteeksi ( pyyhkii pois synnin ja unohtaa ja kohtelee armahtamaansa ihmistä niin kuin hän ei olisi koskaan tehnyt mitään syntiä) niin ihmisten anteeksiantamattomuuden tähden palvelutyötä ei voi useinkaan jatkaa. Ihmiset kun eivät ota vastaan tuomitun rikollisen kautta mitään Jumalalta. Näin ajattelen.

      Siis Jumalan puolelta palvelutyön jatkuminen on OK parannuksen tehneen ja synnin anteeksi saaneen kohdalla. Mutta ei ihmisten puolelta koska ihmiset eivät anna anteeksi.

      • woewoe

        Jumala antaa anteeksi, mutta synnillä on aina seurauksensa. Meille kaikille. Seurakunnan työntekijän kohdalla se voi olla, että hänen uskottavuutensa kärsii korjaamattomasti.

        Joissakin tapauksissa seurakuntalaisia on myös suojeltava pahoilta paimenilta. Pedofiili säilyttää taipumuksensa, vaikka Jumala antaisi yksittäisen teon anteeksi. Ja seksuaaliset saalistajat eivät ole tuntematon käsite seurakuntien johdossakaan. On myös selvää, että talousrikollista ei voi päästää päättämään seurakunnan taloudesta. Ei edes sellaista, joka on vaan sössinyt asiat tyhmyyttään.

        Seurakuntalaisten suojeleminen on eri asia kuin anteeksiantamattomuus. Siinä on kyse pyhästä vastuusta. Anteeksiantamus on sitä, että henkilöä ei heitetä ulos seurakunnasta, jos hän tekee parannuksen ja sovittaa rikoksensa. Se voi kuitenkin johtaa vakavissa tapauksissa siihen, että uhri joutuu jättämään seurakunnan.
        Nämä ovat vaikeita kysymyksiä. Sillä uhrinkaan psyykkistä hätää ei saa väheksyä.


      • helluntailainen

        Lue tuo Timoteuskirje 3. Siinä selvästi sanotaan ohjeet virkaan asetettaessa ja tuskin vaatimus höllentyy, jos käytäntö osoittaa että kaveri ei kestä.


      • woewoe

        Ennen erotettiin tehtävästä ja seurakunnastakin, jos ei elänyt kutsumuksensa arvon mukaisesti. Nyt on uudet tuulet. Tasapaino pitäisi löytää armon ja oikeuden välillä. Aina on annettava mahdollisuus tehdä parannus. Mutta se on eri asia kuin tehtävässä jatkaminen.

        Joskus käy niinkin, että erotettu perustaa oman putiikin ja jatkaa vanhoja puuhiaan siellä. Ihmisiä pitäisi opettaa varomaan näitä susia lammasten vaatteissa. Olen itsekin heitä seurakunnallisissa piireissä elämäni varrella tavannut.


    • mummikainuusta

      Otanpa esimerkin. Pastori on hyväksikäyttänyt sielunhoitoon tullutta lasta. Kuinka tämä pastori voisi antaa sielunhoitoa nuorelle, jota on hyväksikäytetty? Anteeksi kyllä annetaan, mutta kuitenkin mietin, että jotain on jo pielessä, että pastori sellaiseen sortuu.

      • woewoe

        Ei tietenkään voi. Mutta tuskin se nuorikaan hakeutuisi ko. pastorin puheille, kun luottamus ja kunnioitus on mennyt. Pastorit ja seurakunnan työntekijät valitettavasti sortuvat joskus seksuaalisiin väärinkäytöksiin. Jokaisella ihmisellä on oma ns. helmasyntinsä, eli taipumuksensa, jonka kanssa hän sitten taistelee elämänsä läpi paremmalla tai huonommalla menestyksellä.

        Seurakunnan johtajat ja työntekijät ovat kuitenkin vastuussa ihmisistä. Ja siksi heillä on oltava tehtävässään huomattavasti ankarammat kriteerit kuin tavallisilla seurakuntalaisilla. Vanhimmiston tehtävä on puuttua asioihin heti, jos epäillään minkään sortin väärinkäytöksiä.


      • mummikainuusta
        woewoe kirjoitti:

        Ei tietenkään voi. Mutta tuskin se nuorikaan hakeutuisi ko. pastorin puheille, kun luottamus ja kunnioitus on mennyt. Pastorit ja seurakunnan työntekijät valitettavasti sortuvat joskus seksuaalisiin väärinkäytöksiin. Jokaisella ihmisellä on oma ns. helmasyntinsä, eli taipumuksensa, jonka kanssa hän sitten taistelee elämänsä läpi paremmalla tai huonommalla menestyksellä.

        Seurakunnan johtajat ja työntekijät ovat kuitenkin vastuussa ihmisistä. Ja siksi heillä on oltava tehtävässään huomattavasti ankarammat kriteerit kuin tavallisilla seurakuntalaisilla. Vanhimmiston tehtävä on puuttua asioihin heti, jos epäillään minkään sortin väärinkäytöksiä.

        Jouduin tämän tilanteen eteen, kun srk:mme on tulossa puhuja, jolla on tuomio lapsen hyväksikäytöstä. Tämä tuli ns. iholle, koska olen kamppaillut tyttäreni hengestä 3-4v, kun hän joutui hyväksikäyttäjän uhriksi. Nyt en voi mennä kuuntelemaan puhujaa. Olenko epänormaali? Meidän tilanteesta osalla vanhemmiston jäsenistä on tieto.
        Olen varmaan ylpeä ja koen tämän niiiin henk.koht.


      • samaapohtinut

        Ihan samaa tässä itsekin ole pohtinut. On tämä julistaja tulossa meillekin. Minua kiusaa, että tiedän kuuntelevani häntä " suurennuslasin" kautta. Tiedän että Jumalan edessä olen varmasti monilta osin paljon enemmän rikkonut, vaikka en ole langennut kyseiseen syntiin. Mutta kun Sana asettaa julistajalle ne omat edellytyksensä. Voisin jäädä pois, mutta kun tilaisuudessa on myös kohdallani musiikillista vastuuta.

        3:1 Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion. Tim. 3:1


      • mummikainuusta
        samaapohtinut kirjoitti:

        Ihan samaa tässä itsekin ole pohtinut. On tämä julistaja tulossa meillekin. Minua kiusaa, että tiedän kuuntelevani häntä " suurennuslasin" kautta. Tiedän että Jumalan edessä olen varmasti monilta osin paljon enemmän rikkonut, vaikka en ole langennut kyseiseen syntiin. Mutta kun Sana asettaa julistajalle ne omat edellytyksensä. Voisin jäädä pois, mutta kun tilaisuudessa on myös kohdallani musiikillista vastuuta.

        3:1 Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion. Tim. 3:1

        En siis ole yksin pohdintojeni kanssa?


      • woewoe
        mummikainuusta kirjoitti:

        Jouduin tämän tilanteen eteen, kun srk:mme on tulossa puhuja, jolla on tuomio lapsen hyväksikäytöstä. Tämä tuli ns. iholle, koska olen kamppaillut tyttäreni hengestä 3-4v, kun hän joutui hyväksikäyttäjän uhriksi. Nyt en voi mennä kuuntelemaan puhujaa. Olenko epänormaali? Meidän tilanteesta osalla vanhemmiston jäsenistä on tieto.
        Olen varmaan ylpeä ja koen tämän niiiin henk.koht.

        En menisi minäkään kuuntelemaan ko. puhujaa. Ymmärrän hyvin tunteesi ja sinulla on oikeus niihin.


      • ymmärränmummoa
        mummikainuusta kirjoitti:

        Jouduin tämän tilanteen eteen, kun srk:mme on tulossa puhuja, jolla on tuomio lapsen hyväksikäytöstä. Tämä tuli ns. iholle, koska olen kamppaillut tyttäreni hengestä 3-4v, kun hän joutui hyväksikäyttäjän uhriksi. Nyt en voi mennä kuuntelemaan puhujaa. Olenko epänormaali? Meidän tilanteesta osalla vanhemmiston jäsenistä on tieto.
        Olen varmaan ylpeä ja koen tämän niiiin henk.koht.

        Et ole kainuun mummeli ylpeä. Tunnen hyvin iäkkään naisen. Hän on uskossa, mutta sanoo että seksuaalinen hyväksikäyttö lapsena ja nuorena jättää ikuiset arvet minuuteen ja siitä ei pääse koskaan täysin eroon. Hän on sen kokenut. Hänkään ei voi mitenkään ymmärtää että alaikäisiin sekoojat saavat jatkaa julistajan virkaansa. Jo haureus kahden aikuisen välillä ja vielä avioliitossa on vakava synti.


      • mummikainuusta
        ymmärränmummoa kirjoitti:

        Et ole kainuun mummeli ylpeä. Tunnen hyvin iäkkään naisen. Hän on uskossa, mutta sanoo että seksuaalinen hyväksikäyttö lapsena ja nuorena jättää ikuiset arvet minuuteen ja siitä ei pääse koskaan täysin eroon. Hän on sen kokenut. Hänkään ei voi mitenkään ymmärtää että alaikäisiin sekoojat saavat jatkaa julistajan virkaansa. Jo haureus kahden aikuisen välillä ja vielä avioliitossa on vakava synti.

        Olipa hyvä, että tein aloituksen. Olen nimittäin ollut kovassa painissa tämän asian kanssa. Minun mielestäni tämä puhuja ei saisi enää puhua. Jo oma järki pitäisi hänelle sanoa, ettei ole enää sovelias tehtäväänsä. Jotenkin tuntuu siltä, että haluanko olla enää hellari? Mieheni aikoi mennä kuuntelemaan ja arvioimaan. Mulla on liikaa tunteita pinnassa, jotta voisin olla objektiivinen. Mielessä on monet kymmenet ambulanssin käynnit, haavojen sitomiset ja psyk.os:lle viennit! Tiedän mitä se on pahimmillaan!


      • helluntailainen

        Ei se hallariudesta ole kiinni vaan tästä lopunajan eksytyksestä. Ihan tätä samaa tapahtuu joka leirissä. Pidä sinä vain rakkaus totuuteen. Jos koet ristiriitaa niin älä mene. Juuri sinunlaisia herätysliikkeemme nyt tarvitsee. Älä jätä paikkaasi.


      • mummikainuusta

        Kiitos! Olen tullut samaan loppupäätelmään, että jokaisessa srk:ssa on omat väiveensä. Suo siellä, vetelä täällä. (naurahtaa) Ollaan niin kauan, kunnes potkivat pois...


      • mummikainuusta kirjoitti:

        Jouduin tämän tilanteen eteen, kun srk:mme on tulossa puhuja, jolla on tuomio lapsen hyväksikäytöstä. Tämä tuli ns. iholle, koska olen kamppaillut tyttäreni hengestä 3-4v, kun hän joutui hyväksikäyttäjän uhriksi. Nyt en voi mennä kuuntelemaan puhujaa. Olenko epänormaali? Meidän tilanteesta osalla vanhemmiston jäsenistä on tieto.
        Olen varmaan ylpeä ja koen tämän niiiin henk.koht.

        Aivan normaali reaktio sinulta. Oikeututusti sinun ei tarvitse mennä tätä henkilöä kuuntelemaan jos tulee liian lähelle ihoa kuten kirjoitit ettei sitten tule mitään konfliktitilannetta kun tapaatte. Meillä kaikilla on omat reaktiomme ja tuo on sinun. Minun mielestä tuossa ei ole mitään väärää. Mies on ilmeisesti sovittanut tekonsa kun ne kerta ne olivat tiedossakin. Rukoile kuitenkin johdatusta. Se on tärkeintä ja seuraa sitä ennen kaikkea. :) Jumala kyllä kertoo mitä sinun pitää tehdä.


      • woewoe
        helluntailainen kirjoitti:

        Ei se hallariudesta ole kiinni vaan tästä lopunajan eksytyksestä. Ihan tätä samaa tapahtuu joka leirissä. Pidä sinä vain rakkaus totuuteen. Jos koet ristiriitaa niin älä mene. Juuri sinunlaisia herätysliikkeemme nyt tarvitsee. Älä jätä paikkaasi.

        Ei nämä tosiaan yleisiä ilmiöitä juuri hellareissa ole. Valtaosa seurakuntien vastuunkantajista on tietenkin vastuullista porukkaa. Poikkeukset saavat tietenkin paljon julkisuutta. Tärkeintä on, että asioihin puututaan, eikä niitä hyssytellä yhteisön maineen vuoksi. Siitähän on huonoja esimerkkejä mm. katolisessa kirkosta ja eräistä muissakin yhteisöissä.


    • helluntailainen

      Jos sananjulistaja tai seurakuntapalvelija osoittautuu tehtävässään heikoksi ja ei häntä voi enää asettaa virkaan. Hän ei täytä näitä Sanan kriteerejä jos on langennut. Anteeksi pitää antaa niin kuin Jumalakin armahtaa katuvaa, mutta ei enää hengellisiin tehtäviin. Kyllä hän saa palvella rivijäsenenä kuorossa, puutalkoissa, rakennustöissä, ym. niin kuin me muutin.

      Ensimmäinen kirje Timoteukselle 3

      1. Varma on tämä sana: jos joku pyrkii seurakunnan kaitsijan virkaan, niin hän haluaa jaloon toimeen.
      2. Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan,
      3. ei juomari, ei tappelija, vaan lempeä, ei riitaisa, ei rahanahne,
      4. vaan sellainen, joka oman kotinsa hyvin hallitsee ja kaikella kunniallisuudella pitää lapsensa kuuliaisina;
      5. sillä jos joku ei osaa hallita omaa kotiansa, kuinka hän voi pitää huolta Jumalan seurakunnasta?
      6. Älköön hän olko äsken kääntynyt, ettei hän paisuisi ja joutuisi perkeleen tuomion alaiseksi.
      7. Ja hänellä tulee myös olla hyvä todistus ulkopuolella olevilta, ettei hän joutuisi häväistyksen alaiseksi eikä perkeleen paulaan.
      8. Niin myös seurakuntapalvelijain tulee olla arvokkaita, ei kaksikielisiä, ei paljon viinin nauttijoita, ei häpeällisen voiton pyytäjiä,
      9. vaan sellaisia, jotka pitävät uskon salaisuuden puhtaassa omassatunnossa.
      10. Mutta heitäkin koeteltakoon ensin, sitten palvelkoot, jos ovat nuhteettomat.

      Näissä jakeissa asia on selvästi saottu. Eiköhän se olisi myös paras ratkaisu asianomaisille itselleen, jos heillä on heikkouksia joillain elämän osa-alueilla.

      • mummikainuusta

        Jaa-a? Monikohan täyttää nuo vaatimukset? Jos edes suurimman osan niin olisi hyvä.


      • woewoe

        Varsinkin tuo oman kotinsa hallitseminen voi tulla kompastuskiveksi, jos lapset ovat murrosikäisiä.:)


      • helluntailainen
        mummikainuusta kirjoitti:

        Jaa-a? Monikohan täyttää nuo vaatimukset? Jos edes suurimman osan niin olisi hyvä.

        Kyllä alaikäiseen sekaantuminen on vakava ihmisarvon loukkaus. Joka on sen kokenut vertaa sitä jopa sielulliseen murhaan. psyyke rikkoutuu elämän ajaksi. Kyllä tämän aistii ja huomaa, jos elää pitkään ystävänä hyväksikäytetyn kanssa.
        En ymmärrä miksi tätä vakavaa rikosta nykyään usein vähätellään ja erityisesti miehet ja veljet tätä vähättelevät.


      • helluntailainen

        Tulee vielä mieleen, että jos toiselta anastaa tai käyttää väärin taloudellisesti, niin sen voi hyvittää ja korvata jopa korkojen kanssa, ja sopia, mutta intiimielämän loukkausta ei voi hyvittää ja korvata.


      • woewoe

        Olen törmännyt joillakin kristityillä miehillä on sellaiseen asenteeseen, että nainen on vastuussa heidän moraalistaan. Eräs seurakuntatehtävässä oleva mies totesi minulle aiheesta keskustellessamme tohkeissaan: "Minähän menen niin pitkälle kuin nainen sallii, seksuaalimoraali on naisen vastuulla. " Että silleen. Eihän kristityltä mieheltä nyt voi odottaa moraalia. Hyväksikäyttötapauksissakin vastuuta yritetään liian usein työntää uhrin päälle, jopa silloin kun uhri on alaikäinen. Ja uhrin kärsimyksiä vähätellään.


      • woewoe
        helluntailainen kirjoitti:

        Tulee vielä mieleen, että jos toiselta anastaa tai käyttää väärin taloudellisesti, niin sen voi hyvittää ja korvata jopa korkojen kanssa, ja sopia, mutta intiimielämän loukkausta ei voi hyvittää ja korvata.

        Raiskaus ja hyväksikäyttö voivat pahimmillaan tuhota ihmisen seksuaalisuuden lopullisesti. Tai ainakin vaatia pitkää terapiaa. Jos hyväksikäytetty menee naimisiin, niin vaikeuksia on tiedossa.

        Luulin pitkään, että seurakunta on turvapaikka. Sitten yksi ystävättäreni raiskattiin ja toinen yritettiin raiskata seurakunnan tilaisuuden jälkeen. Seurakunnasta tuttu mies tarjosi kyytiä kotiin ja kävi kimppuun. Vaaditaan pitkä prosessi ennenkuin luottamus ihmisiin palaa tuollaisen jälkeen. Jos palaa koskaan.


    • Kyllä se tekijällä on vastuu tekemisistään,ei voi vedota olipa kiusaus jota en kestänyt.Uskova voi langeta ,hölmöillä ja saada anteeksi Jumalalta ,Jeesukselta.Jos on vastuu seukakunta opetuksesta,seksuaali alueet ovat raastavia kun tehdään väkivaltaa toiselle ihmiselle.Mun mielestä ei enää palvelus työhön seurakunnan keskuuteen,uskossa voi toki aloittaa uudelleen ei pidä lakaista maton alle asioita.Jos vaatii eroittamista seurakunnasta se on ihan oikein.Hengillinen väkivalta voi saada hirveää sisäistä tuhoa aikaan,voi ettei tule tässä ajassa paranemaan.Itellä on kokemusta ääri uskonnollisuudesta joka tuhoaa,olen eläkkeellä niitten takia.

    • 1.Kor.1-18

      Ovatko vanhimmisto ja pastori olleet yksimielisiä? Tällaisessa tilanteessa yhteydenotto "Neuvoa antavaan veljeen" on aiemmin ollut mahdollisuus vaikuttaa. Kuinka nyt?

      Huolesi on nimittäin aito ja aiheellinen. Ymmärrän tuskasi, enkä voi ymmärtää, että seurakuntasi toimii näin. Olet rohkeasti julistanut aitoa evankeliumia Rististä ja en halua, että Sinua sen tähden aletaan vainoamaan (en paljasta paikkakuntaasi).

      Kiitos.

      • mummikainuusta

        En ole keskustellut vanhemmiston kanssa asiasta, mutta tiedän, että joillakin on asiasta tieto. Ja tiedän, että he tietävät puhujan taustan. Mutta srk ei pyöri yhden mummin ympärillä. Toivoisin, että se pyörisi Jeesuksessa!


      • Sivusta.seurailija

        Luulen, ettei taida mennä keskustelut läpi myöskään "neuvoa antavien veljien" kanssa, jos kyseessä on vähän maineikkaampi ihminen. Toki varoitus voidaan antaa ja ehkä parin vuoden sivussa olo. Mutta sitten on rangaistuksen kärsinyt ja on vapaa taas jatkamaan julistustoimintaa.

        Tässä ketjussa on tullut niin paljon hyvin neuvoja esille. Olen siitä niin iloinen, että nyt uskalletaan jo ajatella myös uhrin kannalta. Kyllä aitous ja rehellisyys pitää uskaltaa tuoda esille. Se on niin sääli (ja rikos), että uhri jätetään oman onnensa nojaan ja sitten rikoksen tekijää suojellaan salailulla ja asian maton alle lakaistulla. Olen niin surullinen uhrien puolesta, ovat he sitten seksuaalisen, hengellisen, henkisen tai jonkun muun väkivallan uhreja. He saavat usein kantaa näiden tekojen seuraukset yksin hiljaisuudessa ja usein koko loppuelämä on särkynyt.


      • mummikainuusta
        Sivusta.seurailija kirjoitti:

        Luulen, ettei taida mennä keskustelut läpi myöskään "neuvoa antavien veljien" kanssa, jos kyseessä on vähän maineikkaampi ihminen. Toki varoitus voidaan antaa ja ehkä parin vuoden sivussa olo. Mutta sitten on rangaistuksen kärsinyt ja on vapaa taas jatkamaan julistustoimintaa.

        Tässä ketjussa on tullut niin paljon hyvin neuvoja esille. Olen siitä niin iloinen, että nyt uskalletaan jo ajatella myös uhrin kannalta. Kyllä aitous ja rehellisyys pitää uskaltaa tuoda esille. Se on niin sääli (ja rikos), että uhri jätetään oman onnensa nojaan ja sitten rikoksen tekijää suojellaan salailulla ja asian maton alle lakaistulla. Olen niin surullinen uhrien puolesta, ovat he sitten seksuaalisen, hengellisen, henkisen tai jonkun muun väkivallan uhreja. He saavat usein kantaa näiden tekojen seuraukset yksin hiljaisuudessa ja usein koko loppuelämä on särkynyt.

        Kys. puhuja on saanut "neuvoa antavien veljien" siunauksen jatkaa pstorina. Joten heitä on turha vaivata. Samoin tätä pastoria puolustetaan todella voimakkaasti. Jopa poliisilla uhaten, jos häntä vielä arvostellaan ja asiaa pidetään esillä.
        Se on totta, että uhrista tehdään syyllinen. Vaikka kyseessä olisi lapsi. Niinpä nytkin vedotaan pastorin katumiseen ja kuinka hyvin hän opettaa. Sinällään hankala tilanne, että anteeksi on annettu ja rangaistus kärsitty. Mutta siltikään en voi hyväksyä, että hän toimii pastorina jossain srk:ssa. (tai on ainakin toiminut tekonsa jälkeen) Ja kiertää eri srk:ssa puhumassa.


      • 1.Kor.1-18
        mummikainuusta kirjoitti:

        En ole keskustellut vanhemmiston kanssa asiasta, mutta tiedän, että joillakin on asiasta tieto. Ja tiedän, että he tietävät puhujan taustan. Mutta srk ei pyöri yhden mummin ympärillä. Toivoisin, että se pyörisi Jeesuksessa!

        Tämä on mielenkiintoinen ilmiö (en nyt halua syyllistää Sinua), mutta on aika erikoista, että lampaat eivät keskustele (uskalla keskustella?) paimentensa kanssa. Vai eivätkö vanhimmat(/paimenet) halua keskustella?
        Kummassakin tapauksessa tilanne on nurinkurinen ja Raamatun mukaan epäterve.


      • mummikainuusta
        1.Kor.1-18 kirjoitti:

        Tämä on mielenkiintoinen ilmiö (en nyt halua syyllistää Sinua), mutta on aika erikoista, että lampaat eivät keskustele (uskalla keskustella?) paimentensa kanssa. Vai eivätkö vanhimmat(/paimenet) halua keskustella?
        Kummassakin tapauksessa tilanne on nurinkurinen ja Raamatun mukaan epäterve.

        Ehkä tässä on omalla kohdallani syynä se, että ensiksikin osalla vanhimmiston jasenistä on aivan varmasti tieto meidän tilanteesta. Toiseksi, olen kamppaillut itseni kanssa, onko minulla oikeutta nostaa tätä asiaa esille, koska puhuja on jo kärsinyt rangaistuksensa ja hänelle on annettu lupa puhua srk:ssa. Kolamnneksi, koen itse syvää huonoutta/syntisyyttä omassa uskonelämässäni. En siis koe olevani "hyvä ja mallikelpoinen uskova". Onko minulla oikeutta nostaa syyttävää sormea?!
        Mutta olet oikeassa. Jäin itsekin miettimään, miksi en voisi ottaa yhteyttä vanhemmistoon ja kysyä asiaa? Tai ainakin ilmaista syytä, miksi en tule kokoukseen...


      • KylläYmmärtääjaSiunaa
        mummikainuusta kirjoitti:

        Ehkä tässä on omalla kohdallani syynä se, että ensiksikin osalla vanhimmiston jasenistä on aivan varmasti tieto meidän tilanteesta. Toiseksi, olen kamppaillut itseni kanssa, onko minulla oikeutta nostaa tätä asiaa esille, koska puhuja on jo kärsinyt rangaistuksensa ja hänelle on annettu lupa puhua srk:ssa. Kolamnneksi, koen itse syvää huonoutta/syntisyyttä omassa uskonelämässäni. En siis koe olevani "hyvä ja mallikelpoinen uskova". Onko minulla oikeutta nostaa syyttävää sormea?!
        Mutta olet oikeassa. Jäin itsekin miettimään, miksi en voisi ottaa yhteyttä vanhemmistoon ja kysyä asiaa? Tai ainakin ilmaista syytä, miksi en tule kokoukseen...

        Kyllä he ymmärtävät sinun tilanteesi ja sen miksi et tule kokoukseen. Eivät he siitä loukkaannu. Eivätkä he ole ottaneet sitä puhujaa seurakuntaan sinua kiusataksesi tai loukataksesi. Ilmeisesti taustalla on suuri Jumalan armo.

        Toivon että sinäkin saat kokea suurta Jumalan armoa. Jos koet olevasi syntinen, sinulle kuuluu armo. Ja kun saat suurena syntisenä kokea Jumalan armon, sinä voit armahtaa toisiakin ihmisiä. Armosta me pelastumme, ihan jokainen, ja armo kantaa ja vie perille. Jumalan rakkauden kohtaaminen Pyhässä Hengessä vapauttaa peloista. Siksi tavoittele uutta Jeesuksen kohtaamista Pyhässä Hengessä.


      • 1.Kor.1-18
        KylläYmmärtääjaSiunaa kirjoitti:

        Kyllä he ymmärtävät sinun tilanteesi ja sen miksi et tule kokoukseen. Eivät he siitä loukkaannu. Eivätkä he ole ottaneet sitä puhujaa seurakuntaan sinua kiusataksesi tai loukataksesi. Ilmeisesti taustalla on suuri Jumalan armo.

        Toivon että sinäkin saat kokea suurta Jumalan armoa. Jos koet olevasi syntinen, sinulle kuuluu armo. Ja kun saat suurena syntisenä kokea Jumalan armon, sinä voit armahtaa toisiakin ihmisiä. Armosta me pelastumme, ihan jokainen, ja armo kantaa ja vie perille. Jumalan rakkauden kohtaaminen Pyhässä Hengessä vapauttaa peloista. Siksi tavoittele uutta Jeesuksen kohtaamista Pyhässä Hengessä.

        Eiköhän mummikainuusta ole saanut "kokea suurta Jumalan armoa" - onhan hän toisaalla kertonut Ylipaimenen hakeneen hänet "harhatieltä".

        Vähän kuulostaa nyt nimittäin siltä, että Sinun olisi syytä avata mitä tarkoitat "peloilla"? Onko "kavahtaminen" mielestäsi turha pelko (esim. 1.Tess.4:3)? Ja mikä onkaan Viisauden alku?

        Ja mainintasi uudesta Jeesuksen kohtaamisesta ja sen tavoittelusta kuulostaa mielestäni juuri siltä, mistä mummikainuusta sai päästä irti...ei omassa voimassaan, vaan Armosta.

        2. Kor. 13:14 Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne. Myös Sinun.


      • mummikainuusta
        1.Kor.1-18 kirjoitti:

        Eiköhän mummikainuusta ole saanut "kokea suurta Jumalan armoa" - onhan hän toisaalla kertonut Ylipaimenen hakeneen hänet "harhatieltä".

        Vähän kuulostaa nyt nimittäin siltä, että Sinun olisi syytä avata mitä tarkoitat "peloilla"? Onko "kavahtaminen" mielestäsi turha pelko (esim. 1.Tess.4:3)? Ja mikä onkaan Viisauden alku?

        Ja mainintasi uudesta Jeesuksen kohtaamisesta ja sen tavoittelusta kuulostaa mielestäni juuri siltä, mistä mummikainuusta sai päästä irti...ei omassa voimassaan, vaan Armosta.

        2. Kor. 13:14 Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne. Myös Sinun.

        Kuinka oikeaan osuitkaan! Minun piti jäädä miettimään tuota Jeesuksen kohtaamista!? Minusta Jeesus on luvannut olla Häneen uskovan kanssa joka päivä ja siihen luotan, tuntui miltä tuntui.
        Kun kerroin syntisyyden tunteesta, tarkoitan sillä sitä, että minulla ei ole hirveän suurta hinkua ronkkia toisten syntejä, koska omatuntoni huomauttaa minulle omasta syntisyydestäni. Siksi juuri olen kovasti paininut tämän asian kanssa.
        Jos joku nyt ajattelee, että en usko armolahjojen toimivan tänäpäivänä, niin kerron, että uskon ja olen saanut joskus itsekin olla rukkasena, kun PH on käyttänyt niitä kauttani. Silti ne eivät meitä pelasta, eivätkä ole merkkinä minun tai kenenkään uskosta. Ainoastaan Jeesus on tie, totuus ja elämä! Hän on meidän jokaisen pelastus ja lunastaja!


      • 1.Kor.1-18
        mummikainuusta kirjoitti:

        Kuinka oikeaan osuitkaan! Minun piti jäädä miettimään tuota Jeesuksen kohtaamista!? Minusta Jeesus on luvannut olla Häneen uskovan kanssa joka päivä ja siihen luotan, tuntui miltä tuntui.
        Kun kerroin syntisyyden tunteesta, tarkoitan sillä sitä, että minulla ei ole hirveän suurta hinkua ronkkia toisten syntejä, koska omatuntoni huomauttaa minulle omasta syntisyydestäni. Siksi juuri olen kovasti paininut tämän asian kanssa.
        Jos joku nyt ajattelee, että en usko armolahjojen toimivan tänäpäivänä, niin kerron, että uskon ja olen saanut joskus itsekin olla rukkasena, kun PH on käyttänyt niitä kauttani. Silti ne eivät meitä pelasta, eivätkä ole merkkinä minun tai kenenkään uskosta. Ainoastaan Jeesus on tie, totuus ja elämä! Hän on meidän jokaisen pelastus ja lunastaja!

        1. Tess. 5:14 Kehotamme teitä, veljet: ojentakaa kurittomia, rohkaiskaa arkoja, tukekaa heikkoja ja olkaa kaikkia kohtaan kärsivällisiä.

        Jumalan Sana kehottaa meitä veljiä rohkaisemaan ja tukemaan uskonsisaria.

        "Uudet kohtaamiset" eivät mene Sanan mukaan:
        1.Joh. 2:22-24
        Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se, joka kieltää Isän ja Pojan.
        Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä.
        Minkä te olette alusta asti kuulleet, se pysyköön teissä. Jos teissä pysyy se, minkä olette alusta asti kuulleet, niin tekin pysytte Pojassa ja Isässä.

        Ei Jeesuksen (lue: ilmestysten) perässä tarvitse juosta... Ei tule uutta ilmestystä "isänsylistä". Isä on tullut ilmi Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa.

        Siunausta. Ymmärrän seurakuntasi tilanteen. Rukoilen miehesi puolesta.


      • " Ovatko vanhimmisto ja pastori olleet yksimielisiä? Tällaisessa tilanteessa yhteydenotto "Neuvoa antavaan veljeen" on aiemmin ollut mahdollisuus vaikuttaa"

        - Tässä asiassa voisin itse kaivata hieman neuvoja kun useasti olen ajautunut konfliktiin erään minun mielestä ylimielisen pastorin kanssa omassa seurakunnassani. Aika ilkeä tilanne enkä pidä siitä yhtään. :(


      • mummikainuusta
        JaninaVain kirjoitti:

        " Ovatko vanhimmisto ja pastori olleet yksimielisiä? Tällaisessa tilanteessa yhteydenotto "Neuvoa antavaan veljeen" on aiemmin ollut mahdollisuus vaikuttaa"

        - Tässä asiassa voisin itse kaivata hieman neuvoja kun useasti olen ajautunut konfliktiin erään minun mielestä ylimielisen pastorin kanssa omassa seurakunnassani. Aika ilkeä tilanne enkä pidä siitä yhtään. :(

        Mietin, kuinka itse toimisin? Kirjoittaisin ylös ne tilanteet, joissa olen ajautunut konfliktitilanteisiin pastorin kanssa. Kävisin ne sitten läpi luotettavan uskovan kanssa. Sen jälkeen rukoilisimme, kuinka minun tulee toimia.


      • Kiitos neuvosta. Sen verran tarkennan että kyseinen pastori istuu myös vanhimmistossa ja on sen arvostettu ja pidetty jäsen. Mutta kun hänen kanssaan kahdenkesken yrittää keskustella niin arvostuksesta ja ymmärryksestä ei ole mitään jäljellä. Hyvin ylenkatsova, vähättelevä ja väheksyvä asenne kyseisellä pastorilla.

        Jokatapauksessa kiitos neuvosta.


      • woewoe
        KylläYmmärtääjaSiunaa kirjoitti:

        Kyllä he ymmärtävät sinun tilanteesi ja sen miksi et tule kokoukseen. Eivät he siitä loukkaannu. Eivätkä he ole ottaneet sitä puhujaa seurakuntaan sinua kiusataksesi tai loukataksesi. Ilmeisesti taustalla on suuri Jumalan armo.

        Toivon että sinäkin saat kokea suurta Jumalan armoa. Jos koet olevasi syntinen, sinulle kuuluu armo. Ja kun saat suurena syntisenä kokea Jumalan armon, sinä voit armahtaa toisiakin ihmisiä. Armosta me pelastumme, ihan jokainen, ja armo kantaa ja vie perille. Jumalan rakkauden kohtaaminen Pyhässä Hengessä vapauttaa peloista. Siksi tavoittele uutta Jeesuksen kohtaamista Pyhässä Hengessä.

        Syntisiä olemme kaikki ja Jumalan armoa olemme kaikki saaneet kokea. Mutta se ei poista niitä psyykkisiä vaurioita, joita uhri ja lähipiiri väärinkäyttötapausten yhteydessä saavat. Niistä parantumiseen menee aikaa. Psyykkiset arvet jäävät joka tapauksessa ja ne tulevat oireilemaan aina kun vastaaviin asioihin törmää. Siitäkin huolimatta, että asiasta on muuten päässyt yli. Näille vaurioille on oltava seurakunnassa myös ymmärrystä, jos kerran niiden aiheuttajiakin niin kovasti ymmärretään.


      • woewoe
        Sivusta.seurailija kirjoitti:

        Luulen, ettei taida mennä keskustelut läpi myöskään "neuvoa antavien veljien" kanssa, jos kyseessä on vähän maineikkaampi ihminen. Toki varoitus voidaan antaa ja ehkä parin vuoden sivussa olo. Mutta sitten on rangaistuksen kärsinyt ja on vapaa taas jatkamaan julistustoimintaa.

        Tässä ketjussa on tullut niin paljon hyvin neuvoja esille. Olen siitä niin iloinen, että nyt uskalletaan jo ajatella myös uhrin kannalta. Kyllä aitous ja rehellisyys pitää uskaltaa tuoda esille. Se on niin sääli (ja rikos), että uhri jätetään oman onnensa nojaan ja sitten rikoksen tekijää suojellaan salailulla ja asian maton alle lakaistulla. Olen niin surullinen uhrien puolesta, ovat he sitten seksuaalisen, hengellisen, henkisen tai jonkun muun väkivallan uhreja. He saavat usein kantaa näiden tekojen seuraukset yksin hiljaisuudessa ja usein koko loppuelämä on särkynyt.

        Seurakunnissa tarvitaan kipeästi niitä, joilla on sydäntä ja voimia toimia rinnallakulkijana särkyneille. Myös seurakunnassa särkyneille, sillä heidät liian usein lakaistaan maton alle.


    • sivustahuutelija

      Voin varmaan kertoa oman kokemuksen, vaikka olenkin tämän asian anteeksiantanut enkä halua tälle kyseiselle ihmiselle mitään pahaa.
      Mutta olin vasta muuttanut tähän kaupunkiin ja tutustuin erääseen uskovaan mieheen joka kävi kanssa helluntaisrk:ssa.

      Olin ite tosi ujo ja hiljanen ja kun yhden kokouksen alussa tämä mies istui samalle penkkiriville mut valtas outo levottomuus ja sellanen pakokauhu.
      En tajunnu mistä se johtu mut olin paniikissa.
      En uskaltanut kuitenkaan ees liikahtaa.
      Sinne tuli paljon ihmisiä ja istuimme siinä etummaisina ylhäällä kun siinä on kaks kerrosta.

      No saarnan aikana tuo mies hivuttautu ihan muhun kiinni ja laittoi kätensä mun pyllyn alle.

      Ja ujo kun olin en pystyny sanomaan muuta ku kysyin että missähän vessa on.

      Sitten ryntäsin vessaan ja itkin siellä.

      Menin sitten siihen alakertaan istumaan ja koitin kuunnella tuota saarnaa mutta josain vaiheessa tämä mies tuli ja istui taas viereeni.
      Loppurukouksen aikana tämä hoki "kiitos Jeesus kiitos Jeesus jne"

      En tiedä mistä kiitti mutta mulla oli paha olo.

      Ja kun oltiin toisen uskovan kyydillä niin tämä mies vielä autossa istui vieressäni ja laittoi taas kätensä mun pyllyn alle.

      Ja minä pidin suuni kiinni.
      Silloin ajattelin etten voi nolata häntä.

      Enää en ole tuota miestä nähnyt aikoihin.

      Olen tosiaan päässyt tämän asian yli enkä kanna mitään kaunaa.
      Mutta monenlaisia ihmisiä sitä seurakuntiin mahtuu.

      • mummikainuusta

        Kuinka usein me emme uskalla tuoda esille näitä asioita, joita olemme kokeneet? Ihan vain siksi, että nolaisimme tekijän? Ja samalla koemme itse jonkinlaista syyllisyyttä. Meille sanotaan usein, että meidän tulee rakastaa lälhimmäistämme, mutta unohdetaan kertoa, että tämä rakkastaminen tulee tapahtua totuudessa. Ja myös totuutta tulee rakastaa.
        On ihana, että olet voinut antaa anteeksi. Vaikka juuri sinulle (myös minulle) se on maksanut henkisesti paljon enemmän kuin hänelle, jolle on annettu anteeksi. Kuitenkaan anteeksi antaminen ei tarkoita sitä, että asian täydellisesti unohtaa. Se ei vain enää ole sitomassa omia ajatuksia. Ehkäpä juuri srk on paras paikka opetella anteeksi antamista.


      • woewoe
        mummikainuusta kirjoitti:

        Kuinka usein me emme uskalla tuoda esille näitä asioita, joita olemme kokeneet? Ihan vain siksi, että nolaisimme tekijän? Ja samalla koemme itse jonkinlaista syyllisyyttä. Meille sanotaan usein, että meidän tulee rakastaa lälhimmäistämme, mutta unohdetaan kertoa, että tämä rakkastaminen tulee tapahtua totuudessa. Ja myös totuutta tulee rakastaa.
        On ihana, että olet voinut antaa anteeksi. Vaikka juuri sinulle (myös minulle) se on maksanut henkisesti paljon enemmän kuin hänelle, jolle on annettu anteeksi. Kuitenkaan anteeksi antaminen ei tarkoita sitä, että asian täydellisesti unohtaa. Se ei vain enää ole sitomassa omia ajatuksia. Ehkäpä juuri srk on paras paikka opetella anteeksi antamista.

        Rakkaus ei tosiaankaan ole hyssyttelemistä. Sehän juuri mahdollistaa näiden asioiden jatkumisen maailman tappiin. Tämän sanottuani on todettava, että itsekin olen peitellyt lapsena erään kiertävän saarnamiehen tekosia. Mies hipelöi meitä pikkutyttöjä nurkissa ja nousi sitten saarnaamaan meidän vanhemmillemme. Ainoa puolustukseni on, että olin lapsi. Näitä on aina ollut ja tulee olemaan, jos asioihin ei puututa.


      • mummikainuusta
        woewoe kirjoitti:

        Rakkaus ei tosiaankaan ole hyssyttelemistä. Sehän juuri mahdollistaa näiden asioiden jatkumisen maailman tappiin. Tämän sanottuani on todettava, että itsekin olen peitellyt lapsena erään kiertävän saarnamiehen tekosia. Mies hipelöi meitä pikkutyttöjä nurkissa ja nousi sitten saarnaamaan meidän vanhemmillemme. Ainoa puolustukseni on, että olin lapsi. Näitä on aina ollut ja tulee olemaan, jos asioihin ei puututa.

        On mielenkiintoista, että kun näistä asioista alkaa puhumaan/kirjoittamaan, nousee sieltä täältä esille näitä tapauksia. Ja juuri lapsi on se kaikkein heikoin lenkki. Ja useinkaan häntä ei uskota, jos hän kertoisi asiasta aikuiselle.
        Mutta ei tätä oikein ymmärretä srk:ssakaan. Ei osata auttaa, koska ei ole keinoja/kokemusta asiasta. On helpompi lakaista maton alle kuin käydä käsiksi asiaan.
        Vaikka olen kokenut kovia tämän asian kanssa, tiedän, että voin vastaavissa tilanteissa auttaa uhria. Ja minä uskon mitä lapsi kertoo. Se on hänen kokemus tilanteesta.
        Tämä on vaiettu asia myös hellareitten keskuudessa. Ja minä uskon, että Jumala ei halua, että tästä vaietaan. Vaan se on tuotava valkeuteen. Armo kuuluu kaikille, mutta vastuussa olevilla henkilöillä on suuremmat vaatimukset kuin rivijäsenillä. Ja se pitäisi näkyä myös seuraamuksissa.
        Kuinka moni on lähtenyt pois srk:sta sen vuoksi, että hän on kokenut jotain vastaavaa? Tai hän on kokenut henkistä väkivaltaa?
        Vois sanoa erään julistajan sanat: Jeesus Rakas, milloin tulet takas?


    • näinsemenee

      Ei milloinkaan ja se on kaikkien parhaaksi, varsinkin sen julistajan.

    • helluntailainen

      Meidän täytyy muistaa, että tällä julistajalla on myös puoliso ja lapsia ja lapsenlapsia ja muita sukulaisia. Myös tämä rikoksen kohteeksi joutunut uhri ja hänen lähipiirinsä eivät takuulla ilahdu, jos sattuvat lukemaan tätä asian vääntöä palstalla. Uskon että varmasti joku heitä lukee.
      Ei ole mieltä ylentävää lähteä jälleen seuraamaan myllytystä vuosien takaa.
      Voimme rukoilla, että Jumala puuttuu asioiden kulkuun jos päätöksissä on tehty vääriä ratkaisuja.
      Eiköhän lopeteta ja valvotaan entistä nöyremmin ennen kaikkea omaa vaellusta.

      • woewoe

        Tässä keskustelussa ei ole puhuttu vain yhdestä tapauksesta, vaan ilmiöstä laajemminkin. Täytyyhän meidän pystyä keskustelemaan siitä miten suhtaudumme tämän tyyppisiin asioihin. Kaikki tuntemani hyväksikäytön uhrit ovat tavallisesti sitä mieltä, että asioista pitää puhua, etteivät ne toistu. En henkilökohtaisesti edes tunne tätä tapausta, vaan puhun yleisellä tasolla.


      • torpaneukko

        Joo, ymmärrystä riittää aina tekijälle, tyypillistä.


    • Lapsen hyväksikäyttöön syyllistynyt pastori ei mielestäni saisi julistaa enää missään seurakunnassa. Varsinkin, jos kyseessä on erityisen vakava teko ja vielä varmemmin, jos hän on uusinut sen. Vaikka hän olisikin saanut teon anteeksi, hänen pitäisi mielestäni itsekin vetää omat johtopäätökset, ja miettiä, onko hän sopiva opettamaan muita.

    • DoctorT

      Asiasta toiseen mutta aloituksen puitteissa.

      Miten hoidettiin ja hoitui Oulun hell srkn saarnaajan Markku Tossavaisen rattijuoppous ja tahallisesti aiheutettu kolari?

      Tietääkseni hän ei ole enää tehtävässään, mutta kuinka hoidettiin ja miten mies voi tänään?

    • heikkoolen

      Myös saarnaaja on ihminen ja voi alkaa kantamaan väsymyksessään iestä, jota Herra ei ole hänen kannettavakseen laskenut. Voi Jumalan palvelijan joutua niin syvään burn outtiin, että pakenee joka itsemurhaan.
      Siitä kai Markun tapauksessa on ollut kysymys. Ei kai hän enää julistajan pestillä ole, mutta puhuu ja todistaa voimiensa mukaan.
      Kyllä meillä riviporukoilla on hyvä pilkkakirveillä hutkia. Elia löi Baalin profeetat, mutta pakeni Iisebeliä ja toivotti itselle jopa kuolemaan.

    • seonainasamajuttu

      Ei ole kyse pilkkakirveistä jos asia on esillä ja siitä puhutaan oikeilla termeillä!

      helluntai on edelleen lapsen kengissä lähes kaikessa muussa paitsi evankeloimisessa, joka onkin ainut josta jaksetaan jauhaa loputtomiin.

      mutt akun pitäisi pystyä kohtaamaan ihminen, jopas tulee suuri hiljaisuus.

      • mummikainuusta

        Kirjoituksesi osui naulankantaan!
        Kun jollekin tulee suuria vaikeuksia, niihin ei osata antaa apua, vaan srk hiljenee tyystin. Sanotaan jopa, ettei ole/ollut keinoja auttaa. Jospa sitä ylihengellisyyttä hiukan karsittas pois ja asetuttas ihan ihmisen tasolle ja rinnalle. Usein se apu on ihan käydä vaikeuksien kanssa kamppailevan luona kylässä ja keskustella hänen kanssaan. Kysyä, miten me voimme auttaa?
        Toinen asia on, ettei srk:n pastoreilla ole riittävää koulutusta. Raamatun tuntemus jää usein (ei aina ja itseopiskelleitakin on paljon) melko kevyeksi. Samoin ihmisten kohtaamisessa ja auttamisessa on ongelmia. Tämä noin yleisellä tasolla, eikä päde kaikkiin srk:n. Raamattu ja Pyhä Henki kulkevat käsikädessä. Ei Raamatun opiskelu hävitä Pyhää Henkeä mihinkään. Päinvastoin. Jos se hävittää PH:n, ei sitä varmaan ole ollutkaan opiskelijalla.
        Usein nousee joitakin julistajia suureen suosioon ja kaikki opit, mitä he opettavat, otetaan vastaan. takerrutaan ihmiseen. Noh, kuulin juuri, että pitäähän sitä pastoria mennä kuuntelemaan, kun se on niin komea! Ihan sama, mitä hän opettaa tai on tehnyt. Komea on!
        Onko niin, että hellarit hakevat itseasiassa kokemuksia kokoontumisistaan, saadakseen hyvän fiiliksen? Muuten eletään itsekeskeistä elämää omassa arjessa? (Tämäkään ei päde kaikkiin, vaan noin yleisellä tasolla ajateltuna.)
        Lopuksi: en voi muuttaa srk:a enkä siellä käyviä ihmisiä. Mutta voin muuttaa omaa tapaani toimia ja omia asenteitani. Siis tässä käydään Herran eteen pyytämään viisautta ja ymmärrystä toimia myös srk:n parhaaksi....


    • helluntailainen

      Komea, jopa erittäin nuorekas on ikäisekseen on vaimokin. Kävin kyllä tilaisuudessa ja illan anti oli hyvä.
      Kyllä me eletään vakavaa aikaa. Kuutelen Esa Heiskan saarnaa Patmokselta Savenvalajan pajalta. Rukoillaan rajojen ja maan turvallisuuden ja ennen kaikkea sielujen pelastumisen puolesta.

    • helluntailainen

      Viljami Raudaskosken Vuolteen profetia vuodelta 1924

      Vuonna 1950 tapahtui, että Kalajoki nimisen sanomalehden toimittaja löysi tämän vanhan ennustuksen vanhoja Kaleva- lehden numeroita tutkiessaan ja totesi Viljamin ennustuksen pitäneen paikkansa tähän asti ja julkaisi sitten ennustuksen omassa lehdessään.

      Profetian sisältö: Lehtiartikkelissa toimittaja kertoi, että tämä körttiukko ennusti merkkillisiä asioita, että 15 vuoden kuluttua Suomi joutuisi Venäläisten hyökkäyksen kohteeksi ja tätä sotaa nimitettäisiin historiassa talvisodaksi ja se kestäisi n. 100 päivää. Hän kertoi talvisodan jälkeisestä välirauhasta ja uudesta pitemmästä sodasta, joka alkaisi kesäkuussa 1941 ja myöskin Lapin hävityksestä. Sotien jälkeen 1945 alkaa kukoistava jälleenrakennuskausi, joka kestää kymmeniä vuosia. Venäjä elää silloin mahtinsa toista kautta, eikä sitä kukaan pysty voittamaan. Sitten kuitenkin tapahtuu räjähdys Venäjän sisällä ja kommunismi luhistuu.

      Sitten puhkeaa uusi sota saman sukupolven eläessä, joka oli kokenut edelliset sodat ja se sota alkaa Israelista ja Egyptistä ja se vetää syövereihinsä koko maapallon. Se on tuhoisampi kuin mitkään edelliset sodat. Tuossa sodassa käytetään hirmuista uutta sota-asetta, joka aiheuttaa kärsimyksiä kaikille kansoille. Kukaan ei selviä voittajana tuossa sodassa. Se sota on kauhea, mutta lyhyt ja se kun se sota on lopuillaan, niin vieraan valtion joukot nousevat maihin Porin kaupungin seutuvilta ja Suomi miehitetään. Tässä sodassa Britteinsaaret lähes vajoavat mereen. Toisessa suurvallassa Yhdysvalloissa, tapahtuu myöskin yllättäviä asioita.

      Myös tästä Heiska puhuu. Onko se suuri sota nyt käsillä.

    • torpaneukko

      Se, että on kohdistanut rikoksensa lapseen ei ole lainkaan samanveroinen kuin joku muu rikos. Tämmöisellä ihmisellä ei pitäisi olla mitään asiaa muille opettamaan. Ainakaan itse en aikaani hänen kuunteluun tuhlaisi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      34
      1461
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      6
      1224
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe