Ei käsistään kätevä + OKT

2_peukaloa

Mitäs mieltä olette ? En ole remonttireiska enkä varmaankaan osaa rakentaa terassia tai tarkastaa salaojia. En myöskään korjaile välipohjaa tai osaa rakentaa autotallia.

Kannattaako tälläisen ihmisen ostaa omakotitaloa? Huollot ja korjaukset täytyisi jättää ammattilaisille. Maalaus, tapetointi, ruohonleikkuu, halonhakkuu, lumityöt varmaankin sujuu, niistä on kokemusta.

Mielipiteitä...

17

323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei_rakettitiedettä

      Jos kykenet tapetoimaan ym., et ole täysin avuton tumpula. Lienet lukutaitoinenkin = osaat etsiä ohjeita tarpeen tulleen -> salaojien tarkastukset ym. sujuvat kyllä.

      Ongelma on enempi asennevammassa nykyään. Ei ole aiempaa kokemusta OK-talosta & kuvitellaan, ettei uudessa talossa tarvi ikinä laittaa tikkua ristiin - tai ei ainakaan muutoin, kuin lumityön ja ruohonleikkuun merkeissä.

      Esim. sellainen tapaus on ollut, jossa muutaman vuoden ikäisen talon rossipohja mäti täysin. Pintavedet pääsivät talon alle. Ongelma olisi ollut helposti havaittavissa, koska talossa oli luukku, josta ryömintätilaan olisi päässyt kurkkaamaan. Mutta asukkaan mielestä moinen vaivannäkö oli tarpeetonta, koska alle 10-vuotiassa talossa ei kertakaikkiaan voi olla mitään vikoja.

      Vanhemmalla väellä asennevamma liittyy puolestaan ostopalveluiden käyttöön. Kun kunto alkaa reistaamaan eikä kunnossapito enää onnistu, löydään talo täysin laimin. Koska on synti ja häpeä palkata joku tekemään työtä, jonka voisi tehdä itsekin. Silloinkin, kun ei voi...

      Sekään ei ole ongelma, ettet osaa terassia tehdä. Meillä ei ole varsinaisesti pulaa tee-se-itse -miehistä, jotka "osaa" remonttia tehdä ... vähän sinnepäin.

      Isoimmat säästöt tulee siitä, kun hoidat nämä normi huoltojutut (räystäskourujen putsaukset, huoltomaalaukset, ikkunoiden tiivistykset, iv-koneen suodattimen vaihdot) ja tarkastuskset (esim. salaojat) itse & ajallaan. Näin saat myös, tarpeen tulleen, kutsuttua ammattilaiset apuun, kun tarvii korjauksia tehdä. Ne korjaukset ovat paljon halvempia ajallaan tehtynä. Esim. vesikaton uusiminen ENNEN kuin on katto vuotanut jo vuoden, pari, ja on puoli taloa homeessa...

    • city_kani

      jos sulla fyrkkaa piisaa ylläpidon ulkoistamiseen, niin osta vaan omakotitalo. Sitä vartenhan tuolla on ammattimiehiä, että ne tekee rahasta huollot enemmän kuin mielellään.

      Itselläni on peukalo keskellä kämmentä ja palkkatulot vain hipun verran alle 50 donaa vuodessa, joten en ikinä ostaisi itselleni omakotitaloa. Mulle riittää näin yksinasujana kerrostalokolmio keskustassa missä kaikki on kävelymatkan päässä paremmin kuin hyvin.

      • peukaloita

        Kiitoksia jo parista vastauksesta. Eniten ehkä pelottaa juuri tuo ettei ostaessa tai asuessa huomaa suuria tai vaikka sitten pieniä vaaranpaikkoja.


    • normaalmiäs

      No eihän omakotitalossa ole juuri mitään huollettavaa, jos nyt puhutaan 2000-luvulla rakennetusta. Rännit nyt osaa jokainen itse putsata, härreguud. Pihalamppuja vaihdella jos menee rikki. Vedet ja sähköt kun on kerran asennettu, niin ei niitä tarvitse ikinä korjata, ainakaan omana elinaikana. Ei se talo ole mikään auto, jota pitäisi olla koko ajan huoltamassa. Talo kun on kerran rakennettu, niin ei sille tarvi oikein mitään tehdä, muuta kuin siivota sotkuja. No joku IV-kanavien puhdistus voi olla hyvä teettää jollain ammattilaisella esim 10-15 vuoden välein. Saahan toki talolle teettää kaikenmaailman humpuukitarkistuksia vaikka kuukauden välein, kyllä ne rahasi huolii, älä sitä epäile. Mutta mitään varsinaista tarvetta talon "ammattilais" -huoltamiselle ei ole montaa kertaa talon eliniän aikana. Jos huoltamiselle/korjaamiselle on koko ajan tarvetta, niin silloin talo on huonosti tehty ja siinä on jotain vikaa.

      • Just, eli omakotitalo ei vaadi huoltoa? Omakotitalossa putkiremppa koittaa aikaisemmin kun kerrostalossa (on onneksi samalla sitten halvempi), pesutilat ovat käyttöikänsä päässä viimeistään 25 vuooden ikäisinä (ennen 1998 valmistuneet 20 vuoden ikäisinä), puurakenteinen rossipohja kestää 50 vuotta (ja senkin vain oikealla käytötavalla, eli kissanluukut kiinni kesällä ja auki talvella), katto kestää sen n. 30-40 vuotta kunhan huolletaan oikein jne. Sinun homepommia en ikinä suostuisi välittämään, siinä kun menisi maine ja kunnia sinunlaisen osaamattoman ja välinpitämättömän omistajan aiheuttamien tuhojen vuoksi!


      • BauHerr
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Just, eli omakotitalo ei vaadi huoltoa? Omakotitalossa putkiremppa koittaa aikaisemmin kun kerrostalossa (on onneksi samalla sitten halvempi), pesutilat ovat käyttöikänsä päässä viimeistään 25 vuooden ikäisinä (ennen 1998 valmistuneet 20 vuoden ikäisinä), puurakenteinen rossipohja kestää 50 vuotta (ja senkin vain oikealla käytötavalla, eli kissanluukut kiinni kesällä ja auki talvella), katto kestää sen n. 30-40 vuotta kunhan huolletaan oikein jne. Sinun homepommia en ikinä suostuisi välittämään, siinä kun menisi maine ja kunnia sinunlaisen osaamattoman ja välinpitämättömän omistajan aiheuttamien tuhojen vuoksi!

        Tuo ei pidä millään tasolla paikkaansa.

        Peltikatto kestää hoidettuna satoja vuosia. Vanhimmat Suomessa käytössä olevat peltikatot on rakennettu 1800-luvulla. Minulla on yksi 1973 rakennettu peltikatto. Sen hoidoksi on riittänyt naulojen vaihto ruuveiksi sekä huoltomaalaus joka 10. vuosi. On kestänyt 43 vuotta ja kestää hoidettuna vähintään seuraavat 43 vuotta.

        Hoidetussa OKT:ssä rossipohja kestää. Katselin 1700-luvulla rakennetun entisen kievarin purkua, kun rakennus jäi tien alle. Alimmat ulkoseinän hirsistä olivat lahoja, rossipohja ei.

        Tekninen käyttöikä on eri asia kuin todellinen käyttöikä. Itse käytän kylpyhuonetta, jonka olen tehnyt 1993. Huolellisesti tehtynä siinä ei ole kosteusvaurioita ja ulkonäkö on ihan hyvä. Ainoa mistä on huomauttamista, on suihkunurkkauksen lasiovioen mekanismi. Suomalaiseen valmistajaan ei voi luottaaa. Seuraavaan projektiin ostan saksalaisia suihkuovia.

        Siinä olen samaa mieltä, ettei rakennusalaa lainkaan ymmärtävän ja käsityötä vieroksuvan kannata ostaa omakotitaloa. Työ maksaa kuluttajalle 60 tunti ja tunnissa ei paljon tulosta synny. Osaamattomuuden voi tosin korvata innokkuudella. Tulokset ovat joskus yllättävän hyviä. Minä olen opettanut LVI-töitä sukulaistytöille, kun halusivat oppia. Onhan se vähän koomista, kun työmaalla heiluu barbeja haalareissa, mutta - hei - työn jälki on erinomaista!

        Kokemuksen mukaan lähes kaikki oppivat okt:ssa tarvittavat taidot - jos halua siihen on.


      • Akateeminentyötön
        BauHerr kirjoitti:

        Tuo ei pidä millään tasolla paikkaansa.

        Peltikatto kestää hoidettuna satoja vuosia. Vanhimmat Suomessa käytössä olevat peltikatot on rakennettu 1800-luvulla. Minulla on yksi 1973 rakennettu peltikatto. Sen hoidoksi on riittänyt naulojen vaihto ruuveiksi sekä huoltomaalaus joka 10. vuosi. On kestänyt 43 vuotta ja kestää hoidettuna vähintään seuraavat 43 vuotta.

        Hoidetussa OKT:ssä rossipohja kestää. Katselin 1700-luvulla rakennetun entisen kievarin purkua, kun rakennus jäi tien alle. Alimmat ulkoseinän hirsistä olivat lahoja, rossipohja ei.

        Tekninen käyttöikä on eri asia kuin todellinen käyttöikä. Itse käytän kylpyhuonetta, jonka olen tehnyt 1993. Huolellisesti tehtynä siinä ei ole kosteusvaurioita ja ulkonäkö on ihan hyvä. Ainoa mistä on huomauttamista, on suihkunurkkauksen lasiovioen mekanismi. Suomalaiseen valmistajaan ei voi luottaaa. Seuraavaan projektiin ostan saksalaisia suihkuovia.

        Siinä olen samaa mieltä, ettei rakennusalaa lainkaan ymmärtävän ja käsityötä vieroksuvan kannata ostaa omakotitaloa. Työ maksaa kuluttajalle 60 tunti ja tunnissa ei paljon tulosta synny. Osaamattomuuden voi tosin korvata innokkuudella. Tulokset ovat joskus yllättävän hyviä. Minä olen opettanut LVI-töitä sukulaistytöille, kun halusivat oppia. Onhan se vähän koomista, kun työmaalla heiluu barbeja haalareissa, mutta - hei - työn jälki on erinomaista!

        Kokemuksen mukaan lähes kaikki oppivat okt:ssa tarvittavat taidot - jos halua siihen on.

        Peltikatto satoja vuosia? No, ei kuule kestä. Nykyäajan materiaaleista paras on tiilikate ja sekin kestää enää 50v. Kolmekymmentä vuotta sitten parhaimillaan 80v jos olet huoltanut ja pessyt sen katon oikein.


      • BauHerr
        Akateeminentyötön kirjoitti:

        Peltikatto satoja vuosia? No, ei kuule kestä. Nykyäajan materiaaleista paras on tiilikate ja sekin kestää enää 50v. Kolmekymmentä vuotta sitten parhaimillaan 80v jos olet huoltanut ja pessyt sen katon oikein.

        Ai meinaat, että joku on ilmaiseksi ja minun tietämättäni käynyt vaihtamassa peltikattoni uuteen? Aika ufo-juttu! Parempi selitys: peltikatto kestää.

        Tiilikatto ei sääolosuhteiden vuoksi sovellu hyvin Suomeen. Keski-Euroopassa olen niitä teettänyt. Lasitettu tiili kestää leudommassa ilmastossa helposti 90 vuotta, lasittamaton tuskin 40. Suomessa sulamis-jäätymis -sykli lyhentää tiilen ikää siinä määrin, etten sellaista Suomeen enää asennuta ellei joku, esimerkiksi kaavamääräys, vaadi.

        Tiilikattoa en suosittele tuulisille paikoille edes Keski-Euroopassa. Lentävä tiili nimittän saattaa osuessaan tappaa ja joka tapauksessa myrskyn jälkeen tulee korjaamisen vaiva (plus sisätilojen kuivatus, yms.). Kokemusta on.

        Hoidettu konesaumapeltikatto kestää eliniän. Rustekohdat käsitellää ja koko katto maalataan. Mikä sen kestoikää voisi lyhentää?


    • Moneks

      30 vuotta talossani asuessa olen pitänyt kirjaa kuluista, ja ne kulkevat luokassa 500-800 € /.vuosi. Tänä vuonna on poikkeava katon kunnostus joka maksanee noin 20-25000 €. Kyllä omakotiasuminen on mukavaa ja vaikka itse osaa, niin ajasta ja jaksamisesta se usein on kiinni ettei etene. Sovin juuri maalarin kanssa huoneen maalauksen (300 €) ja ikkunoiden huoltomaalauksen ulkopuolelta. Täytyy huomioida, että maailma muuttuu ja jopa pesuhuoneen kaakelit on vaihdettava tämän päivän mukaisiksi, vaikkei vikoja olisikaan, vähän niinkuin verhojen vaihto mutta harvemmin ja kalliimmin. En silti vaihtaisi kerrostaloon , jossa edessäpäin putkiremontti riski. Siinä sitten yhteisen päätöksen mukaan voi tulla 35000 € lappu eikä yksittäiseltä asukkaalta kysytä sopiiko paremmin 2 vuoden päästä vai nyt.

      • y9y89

        Normaalissa kerrostalossa asuu yleensä useampi ihminen, joiden kesken summa jaetaan. ok talossa maksat kaiken yksin. Tosin metsäläissuomessa oma talo on se ainut oikea asumismuoto ja kyrvänjatke nro 1


      • ihanatajoo

        Aivan. Minä maksan liukumäen, kiipeilytelineen ja hiekkalaatikon uusimiset, vaikka mulla ei ole edes lapsia. Hissi uusittiin. Minä maksan, vaikka asun ensimmäisessä kerroksessa. Yhtiössä tehtiin julkisivuremontti, jonka yhteydessä uusittiin parvekkeet. Minä maksan, vaikka minun asuntoon ei kuulu parveketta. Käytän säästeliäästi vettä. Naapuri lorottaa lapsineen koko päivän surutta. Minä maksan. Minusta hieman tuntuu, että kyrvänjatke nro 1 voisi sopia minulle.


      • kyrvänjatke

        Onnea vaan jos sinkkuna pystyt asumaan ok-talossa halvemmalla.


      • ihanatajoo
        kyrvänjatke kirjoitti:

        Onnea vaan jos sinkkuna pystyt asumaan ok-talossa halvemmalla.

        Ei varmaan halvemmalla, mutta vain itse aiheutettuja kuluja maksaen.


      • kertakäyttöasumista

        Siis ei maksaen. Isossa osassa OK-taloja on kunnossapito enempi/vähempi laiminlyöty. Näin on aina ollut ja on aina oleva. Sehän ei varsinaisesti ole mikään uutinen, kun joku 60/70-luvun talo pistetään korjauskelvottomana nurin. Normi suoritus sellaisilla alueilla, joilla tontin saa vielä kaupaksi, siitä talomörkästä huolimatta.


      • Ensinnäkin, asumiskulusi ovat siis 500-800 € vuosi (mikä ei nyt voi muutenkaan olla totta, ehkä sähköt saa tuolla hinnalla öljylämmitteiseen taloon) lisättynä 25.000 € kattorempalla tekee 1.333 - 1.633 €/vuosi.


      • velka_kasvaa

        30 vuotta on myös vesieristeiden max. käyttöikä = KPH remontti on jo rästissä. Laske kuluihin ainakin kymppitonni lisää.

        Pihan istutuksetkin voisi olla syytä uusia .... ja salaojatkin ehkä. Niitähän tehtiin vielä 30 vuotta sitten hälläväliä tyylillä = peltosalaojaputkesta, tarkastuskaivojen kannet maanpinnan alla. Sadevedet imeytetään sokkelin viereen... Taisi tulla jokunen tonni lisää?

        Jep, pakkohan näitä ei ole tehdä. Asutaan vaan = korjausvelka kasvaa vaan. Pian voi olla edessä vähän enempikin jumppaa esim. kosteusvauriokorjauksen merkeissä. Siis jos talo on sellaisella paikalla, että sille vielä käyttöä löytyy. Vanhalla OK-alueella tuli nähtyä, miten 40 vuotiaisiin taloihin upotettiin 50-70 k€. Ja jo tätä ennen oli ainakin yksi remppakierros tehty ~kaikkiin, sisältäen mm. öljykattilan uusimisen.

        Hyvä referenssi ovat myös rintsikat. Useampi nyk. tai ex kollega on sellaisiin sekaantunut ja tuntuu olevan aika vakio, että talon modernisointi siinä sivussa paljastuvat yllärit = 7 vuoden työleiri (kesälomat melkein kaikki viikonloput itse puurtaen) 100 k€ kustannus. Kokonaan muilla teetettynä tulisi vielä paljon kalliimmaksi.

        Näistä voi laskeskella, miten ilmaista OK-talossa asuminen.


      • BauHerr

        "30 vuotta on myös vesieristeiden max. käyttöikä = KPH remontti on jo rästissä. Laske kuluihin ainakin kymppitonni lisää."

        HÖPÖ HÖPÖ. Jos kosteuseristys on alunperin toiminut (en viitsi listata niitä valmistajia, joiden eristeet ovat silkkaa huijausta), ne toimivat edelleenkin. Vanha maalikemisti teki aina itse kosteuseristyksensä: hitsasi PVC-mattoa. Laatan ja liiman alla hyvin asennettu PVC kestää kuulema muutaman ihmisiän. Lateksilitkuista olimme molemman samaa mieltä: jos uskoo niihin, voi samantien uskoa menninkäisiin.

        Minulla on yksi talo, jossa ei ole minkäälaista salaojaa. Hyvä niin, koska ei sellaisia tarvitse. Sellaisen tekeminen onnistuu kyllä muutamassa päivässä, jos näen siihen tarvetta.

        Pihan istutusten uusinta? Häh? Vaimo tykkää rapsuttaa pihaa. Ja termillä "perenna" tarkoitetaan vuosittain uusiin paikkoihin istutettavia kasveja. Naapureilta ja sukulaisilta saa vuosittain erilaisia pistokkaita. Ei OKT:n istutusten uusinta tapahdu kerralla tai aiheuta kustannuksia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      17
      1225
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe