Puhetta eutanasiasta

Tomialatalo-2

Hei! Olen jo pitemmän aikaa seurannut tätä palstaa.


Täällä on paljon itsemurhaajia tai sellaisia ihmisiä jotka haluavat tehdä itsemurhan.


Yleensä itsemurha tai halu kuolemaan liitetään masennukseen, eikä mihinkään fyysiseen vammaan.


Kaikesta huolimatta sekä halu että tarve eutanasiaan on kasvamassa. Asian myötävät nyt nyt alan asiantuntijat!

http://www.hs.fi/kotimaa/a1305596128938


Tämän viestiketjun tarkoitus ei ole VÄKISIN ajaa eutanasiaa, mutta sen sijaan todeta, että tarve eutanasialle tosiasiassa kasvaa kokoajan!


Lääketieteellisesti meillä on paljon sairauksia, joille ei aivan aikuisten oikeasti ole olemassa parannuskeinoa.

http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/215540-liikkukoon-se-jonka-on-jarkevampi-liikkua


Kysymys on siitä, sallimmeko ihmisille mahdollisuuden lähteä tältä planeetalta edes jonkinlaisella arvokkuudella?


Kysymysmerkki ???


Uskonnolliset ystävämme usein sanovat, ettei kuolemassa IKINÄ ole mitään arvokasta!


Lainatakseni Jeesusta isosta kirjasta

"Näin hän puhui, ja sitten hän sanoi heille: "Ystävämme Lasarus nukkuu, mutta minä menen herättämään hänet UNESTA." Niin opetuslapset sanoivat hänelle: "Herra, jos hän NUKKUU, niin hän tulee terveeksi."
Mutta Jeesus puhui hänen kuolemastaan; he taas luulivat hänen puhuneen UNESSA-NUKKUMISESTA.
Silloin Jeesus sanoi heille suoraan: "Lasarus on kuollut,

Johanneksen Evankeliumi 11 luku jakeet 11-14


Eli Raamatussa kuolema ihan kirjaimellisesti kuvataan UNEKSI!


Huom! Tässä kuvataan itse kuolleiden TILASTA, mutta ei kuolemasta TAPAHTUMANA! Tämä on jotain mihin menen myöhemmin!


En mene tähän ns "viimeiseen tuomioon" enempää paitsi totean, että nykyinen (esim vuoden 1992 käännösraamattu) on tosiasiassa niin täynnä käännösvirheitä, että siitä "keskusteluminen" on käytännössä täysin turhaa!


Otan kuitenkin esimerkiksi Hepreankielisen sanan tuomiolle eli Mistpath. Sana ei tarkoita sellaista "tuomiota" johon meillä Latinankielisten ja Germaanis-Protestanttisten käännösraamattujen maassa ollaan totuttu.

http://www.relevantmagazine.com/god/practical-faith/what-biblical-justice


Mutta takaisin aiheeseen!


Kun puhumme eutanasiasta täällä Suomessa törmäämme aika usein erillaisten ihmisten uskonnollisiin vakaumuksiin.


Ensinnäkin;nämä uskonnolliset vakaumukset eivät käytännössä mitenkään tunnu vaikuttavan tuhansien Suomalaislasten tappamiseen äitinsä kohdussa vuosittain.

http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Kotimaa-Arkkiatrista-abortin-teosta-ei-voi-kieltäytyä/670787


Raamatussa aborttia ei suoraan tuomita, mutta siellä on...miten sen nyt sanoisin...yleiskielteinen sävy lapsen väkivaltaiselle repimisille äitinsä kohdusta

"Sillä sinä olet luonut minun munaskuuni, sinä kudoit minut kokoon äitini kohdussa. Minä kiitän sinua siitä, että olen tehty ylen ihmeellisesti; ihmeelliset ovat sinun tekosi, sen minun sieluni kyllä tietää. Minun luuni eivät olleet sinulta salatut, kun minut salassa valmistettiin, kun minut taiten tehtiin maan syvyyksissä. Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut."

Kuningad Daavid psalmeissa


Joten...mielestäni uskonnon VÄKISIN tuputtaminen tässä yhteydessä on ihan turhaa. Nämä ovat viimekädessä puhtaasti YKSITYISTEN IHMISTEN tulkintoja siitä, mitä Raamattu heidän mielestään sanoo...tai sitten(kuten Arkkiatri Pelkonen) hänen omia mielipiteitään sellaisesta asiasta kuin "etiikka"


Jos on mies niiin kaheli, että hänen mielestään vielä SYNTYMÄTTÖMIEN lasten MURHA on oikeutettu sen perusteella, että tietokoneessa saattaa ultra-äänikuvassa näkyä pari pilkkua väärässä paikassa(usein kuvat vääristävät todellisuutta. Virheitä on useasti tapahtunut) mutta vanha, elämänsä jo KOKENUT, kärsivä ja sairas ei voi kuolla(siis lääkärien avustamana) koska "moraali"


Eli...ei enää mitään uskonnollista ja moraalista lässytystä...ainakaan minulta! Tuomiotkoon Jumala ja nimettömät "keskustelijat" minut miten haluavat, mutta en aio enää jatkaa tätä "moraalista lässytystä" koska käytännössä se on Suomessa täysin turhaa!


Meillä ei ole mitään "moraalia" Meillä on vain yleinen käytäntö(esim miksi tupakkaa yhä vielä tänäkin päivänä saa käytännössä joka R-kioskista ja Siwasta, mutta kannabiksen viljelijät kohtaavat aina Poliisin ovellaan koska "yleinen käytäntö)


Joten...käsitellään aihetta nyt enemmän teknisesti kuin moraalisesti.


Eutanasian eräs perusongelma on, että se usein edlelyttää lääkäreitä ja hoitajia. Teknisesti hommaa on muuten todella vaikeaa toteuttaa.


Tarve eutanasialle kuitenkin kasvaa kokoajan, samaan aikaan kun terveydenhoitomme laatu huononee jatkuvasti kokoajan!

http://www.hs.fi/kotimaa/a1461302435300?jako=8d4365c5ea2c85bdfd5c64e57dabc17a


Eutanasian päätavoite ei mielestäni ole kuitenkaan tappaa vanhuksia.


Eutanasian päätavoite ei välttämättä edes ole itseasiassa tappaa yhtään ketään, vaan tarjota eräänlainen teoreettinen "varaventtiili" siinä tapauksessa, ettei lakeja noudateta...

8

140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AIMA-1

      Moro, minä olen ajatuksissa samoilla suunnilla kanssasi.
      Ja olen valmis ja pystyn keskustelemaan asioista kauhistelematta ja tuomitsematta.

      Olen kuitenkin unohtanut ajatuksena tuon eutanasian, sillä se palvelu on tarkoitettu vain ihmisille jota eivät pysty enään ilmaisemaan omaa kantaansa ja se ei ole laillinen Suomessa.

      Niinpä olenkin AIMAn kannalla.
      Avustettu itsemurha apu, sillä on lain tuki, sitä ei ole kriminalisoitu, siitä ei siis tuomita.
      Ja sen voi tarjota ihmiselle joka on vielä ymmärtävässä tilassa.
      Ja ihmiselle joka vielä jotenkin pystyy vaikuttamaan fyysisesti ympärillä olevaan maailmaan.
      Esim.neliraaja halvaantunut potilas joka tiedostaa ympäristönsä, ei pysty puhumaan, pystyy antamaan tahdon alaisia merkkejä silmillään.
      Hänelle voidaan rakentaa laite joka käynnistää kuolinprosessin silmiä räpäyttämällä.
      Valvoja varmistaa että laitteet toimivat moitteettomasti, puuttumatta prosessin aloittavaan toimenpiteeseen.
      Näin avustettu itsemurha täyttää lain kriteerit.

      Eutanasia on tapahtumana sitten täysin toinen.
      Se vaatiikin sitten yhteisön hyväksynnän ja lain voiman.
      Eutanasia suoritetaan yksilölle joka ei voi itse siitä enää päättää.
      Joko hänellä on lainvoimainen testamentti jossa eutanasia mainittu.
      Tai sitten hän on yksilö joka ei millään tavoin pysty näyttämään tahtoaan.
      Silloin riittää kaksi henkilöä päättämään hänen puolestaan.
      Miksi vain kaksi, siksi ettei tehdä tätäkin asiaa liian byrokraattiseksi.

      AIMAssa riittää yksi ihminen avustajaksi.

    • ekshoitsu

      Ihmisen pitäisi tehdä päätös nk. täydessä ymmärryksessä ja ilman painostusta. Henkinen sairaus on mielestäni ihan samalla lailla oikeutus elämän päättämiseen kuin fyysinenkin. Yhteinen nimittäjä on tuska. Toisaalta moni fyysisestä sairaudesta kärsivä kuolee loppujen lopuksi kauniisti ja rauhallisesti.

      Eutanasian ja avustetun itsemurhan välillä on joissain tapauksissa vain vivahde-ero. Itsemurhassa avustaminen on nykyäänkin suomalaisen lainsäädännön mukaan sallittua. Tosin raastupaan voi joutua silti: esim. hypoglykemiasta kärsivä nainen kielsi puolisoaan hälyttämästä apua ja kuoli, puolisolle tuli tuomio, koska naisen ei katsottu olleen täydessä ymmärryksessä.

      Harva suunnitellut tai yrittänyt toteuttaa tai onnistuu itsemurhassa siksi, että kyseessä on tuskallinen toimenpide. Vaivatonta tapaa ei oikein ole. Vähän samaa vikaa on ulkomailla tarjotuissa kuolemankoktaileissa. Kaikki eivät loppujen lopuksi ole olleet tuskattomia. Mielestäni olisi inhimillistä, että jokainen saisi halutessaan kuolla hyvin suunnitellulla lääkekoktaililla tuskattomasti. Itsemurhayrityksissäkin vammautuu pysyvästi ihmisiä, eikä sekään ole sen enempää ihmisen kuin yhteiskunnan etu.

      Eutanasia ei saa olla ratkaisu vanhustenhuollon ongelmiin. Mielestäni monisairaita ja dementoituneita laitoshuollossa olevia vanhuksia ei tarvitse tehohoitaa, letkuruokkia, nesteyttää suonensisäisesti tai pakottaa syömään, kun nielemisrefeleksi alkaa jo kadota. Aktiivinen eutanasia ei silti ole oikein heidän kohdallaan - elleivät he ole sitä itse toivoneet. Heidät pitää hoitaa hellästi ja pitää heidän olonsa mahdollisimman hyvänä. Olkoonkin kyseessä nk. passiivinen eutanasia.

      Itse olisin valmis tekemään hoitotestamentin, jolla otan vastaan eutanasian, mikäli joudun nk. toisten armoille (vammaudun vaikeasti tai joudun muista syistä pysyvään laitoshoitoon). Olen ex-hoitaja, enkä halua osalleni sitä hoitoa, mitä ymmärtämättömyydessäni olen muille tarjonnut.

    • myösexhoitsu

      "Ihmisen pitäisi tehdä päätös nk. täydessä ymmärryksessä ja ilman painostusta. Henkinen sairaus on mielestäni ihan samalla lailla oikeutus elämän päättämiseen kuin fyysinenkin." (exhoitsu)

      Minusta tässä on selvä ristiriita. Mitä tarkoittaa "täydessä ymmärryksessä"? Jos kuitenkin oikeus eutanasiaan pitäisi mielestäsi olla myös "henkisen sairauden" vuoksi, niin silloin ollaan vaarallisilla vesillä. Esimerkiksi kaksisuuntainen mieleialahäisiö, jossa masennus ja maniajaksot vaihtelevat, saattavat aiheuttaa henkilölle masennuksen aikana halun lopettaa itsensä eutanasian avulla, mutta kun masennusjakso on ohi, hän nauttiikin elämästään.

      Kyllä kai eutanasiassa täytyisi lähteä siitä, että järki jotenkinkinon päässä ja samalla mielenterveys kutakuinkin balanssissa.

    • vuodetvieriipois

      Eiköhän ole parempi keksittyä elämään. Se kuolema kyllä tulee itsekullekin takuulla. Ei tänne ketään ole vielä jäänyt.

    • Syöpääjatehohoitoa30v

      Itse terveydenhuoltoalan ammattilaisena ja hyvällä etiikalla, elämää kunnioittaen työtäni teen.

      Monet ihmiset sairaalassa, varsinkin omaiset, sotkevat kaksi eri asiaa.
      Kun puhutaan terminaali- tai saattohoidosta, niin se ei ole synonyymi eutanasian kanssa.

      Saattohoidossa potilasta hoidetaan yhä edelleen vaikka kuolemaan johtavaa sairautta ei voida parantaa. Hänen kivuistaan, ravitsemuksestaan, puhtaudestaan, virikeistään ja kaikkia oireita aiheuttavia vaivoja pyritään lievittämään. Kun tekniikka on nykyään kovin kehitynyttä niin ihminenhän voidaan pitää hengissä vaikkei ennustetta olisikaan. Koneella pidennetty elämä ei välttämättä ole potilaan kannalta se paras ratkaisu vaan pitkittää hänen kuolemaansa. Joskus koneet laitetaan siis kiinni, mutta sekään ei ole eutanasia.

      Eutanasia on armokuolema eli avustettu kuolema. En ymmärrä miksi itsemurhaa hautova pitäisi jonkun toisen avustuksella lopettaa?

      Tai yleensäkin kuka haluaa tappaa toisen ihmisen? Joskus elämän loppuvaiheessa potilaat toivovat kuolemaa. En ole mitenkään erityisen uskovainen ihminen, mutta monta kertaa olen nähnyt että sillä kuoleman odottelullakin on merkityksensä. On vielä ns. hommia jäljellä.

      Mikäli eutanasia eli armomurha joskus Suomessakin laillistetaan niin minä en ainakaan siihen aio osallistua. Tehkööt sen lopetustyön sitten vankilan murhamiehet tai insinöörit, mutta eivät terveydenhuoltoalan ammattilaiset.

    • voimiahoitajalle

      Viisaasti ja kokemuksella kirjoitat hoitaja. "Joskus elämän loppuvaiheessa potilaat toivovat kuolemaa. " Voi kuolemaa toivoa ja jopa odottaa niin kuin mitä muutakin asiaa täällä elämän aikana, mutta ei se tarkoita sitä, että tuo toive ja odotus pitäisi täyttyä juuri sillä hetkellä. Ne hommat pitää tehdä, päivät elää.
      Jokainen voi päättää päivänsä itse. Ei siihen tarvita pyöveleitä.

    • Tomialatalo-3

      Haluan tässä lyhyesti kommentoida tätä itse aloittamaani viestiketjua


      Ensinnäkin kiitän jo ennalta kaikista kommenteista! Arvostan aivan erityisesti oman läheisen menettäneitä ja terveydenhoidon ammattilaisten kommentteja. Tarvitsemme todella tällaistä asiaperäistä keskustelua, johon osallistuvat alan ammattilaiset(esim omaishoitajat, oman läheisensä menettäneet) emmekä vain "musta tuntuu" tai "Raamatussa sanotaan" meininkiä!


      Joudun valitettavasti lähtemään tänä aamuna nopeasti töihin! Kommenttiaikani on siis TODELLA tiukassa!


      Mutta...kertaus on aina opintojen ÄITI, ja lainaus on sen avulias kummisisar ;=))


      "Eutanasia on armokuolema eli avustettu kuolema. En ymmärrä miksi itsemurhaa hautova pitäisi jonkun toisen avustuksella lopettaa? "

      ---lainaus


      Se että sinä et ymmärrä jotain, ei tarkoita, etteikö sellainen tilanne voisi olla oikeassa elämässä! Joskus ihmiset vain yksinkertaisesti TOIVOVAT ns lempeää tietä pois. Ihan vaan teoriassa, että auttaisi jaksamaan muuten niin kurjaa elämää.

      http://www.omaaikalehti.fi/perhe-ja-ihmissuhteet/saattohoidossa-oleva-tero-52-elamasta-vaikea-luopua


      Kyse on siitä, että ihminen saisi ITSE päättää näistä aisoista, ja myös sanoa hyvästit omaisilleen, sen sijaan että vain makaisin tiedottomassa tilassa sängynpohjalla, vahvasti huumattuna odottaen loppua.


      Tai sitten että joutuisi tekemään kalliin Sveitsin matkan koska Suomessa ei nyt vaan kertakaikkiaan sallita eutanasiaa.

      http://www.tamperelainen.fi/artikkeli/96673-mikko-jarven-on-pakko-lahtea-sveitsiin-kuolemaan


      Että olisi edes jotain kontrollia elämänsä lopusta.


      Ja mitä uskonnollisiin ystäviimme tulee...no, sanokaamme asia näin;

      Syöpäpotilaalla on se teoreettien mahdollisuus olla VAHVASTI HUUMATTUNA parisen päivää ennen loppua...TAI vastaavasti rukoilla Jumalaa keskellä hirvittäviä tuskia...kummassakaan tapauksessa hän tuskin kykenee ajattelemaan selkeästi ennen viimeistä tuomiota. Rauhallisen kuoleman ja eutanasian ansiosta tämä mahdollisuus on yhä olemassa. Ilman sitä on vain tuskanomaista kaaosta, hirvittävää nöyyrytystä ja paniikkia...tai sitten se, että sylpäpotilas yksinkertaisesti nukutetaan lääkkeillä...eikös tämä KÄYTÄNNÖSSÄ ole eutanasia muutenkin!?


      "Mikäli eutanasia eli armomurha joskus Suomessakin laillistetaan niin minä en ainakaan siihen aio osallistua. Tehkööt sen lopetustyön sitten vankilan murhamiehet tai insinöörit, mutta eivät terveydenhuoltoalan ammattilaiset."

      ---lainaus


      Erinomainen kommentti, olin juuri menemässä tähän!


      "Jokainen voi päättää päivänsä itse. Ei siihen tarvita pyöveleitä."

      --lainaus


      Pienellä avustuksella todellakin!

      http://www.veoh.com/watch/v20346951QY4egAaB


      Teknologia on vielä kehitysasteella, mutta ainakin omat testini typpisylinterin kanssa alhaisillakin kaasupaineella ovat olleet todella lupaavia! Tästä voi meilata minulle lisää osoitteeseen [email protected], jos on kiinnostunut työni tuloksista. Vastaan aina tapauskohtaisesti henkilökohtaisen harkinnan mukaan.


      Myös ns "taikahuppu" on onnistuneesti teettetty Suomen oloissa vailla pienintäkään ongelmaa, ja myös liitetty yhdessä sylinteriin erinomaisesti!


      Pointti on, että emme me lääkäreitä ja hoitajia tosiasiassa varsinaisesti TARVITSE yhtään mihinkään! On ikävää, että olette ottaneet noin itsepintaisen pyörtymättömän kannan. Linnoittaudutte pyhän arkkiatrinne ympärille, ettekä ollenkaan suostu antamaan periksi tässä asiassa! Tuntemaan minkäänlaista inhimillistä ymmärrystä kuolevaa ihmistä kohtaan. Tuollainen kylmyys on jotain, jollaista en ole tavannut edes sossun ja muiden kaupungin byrokraattien kanssa!


      Minä todella säälin teitä! Pelaatte itsenne niin pussiin tässä asiassa...ja ihmiset muutenkin hakeutuvat pois lääkäreistä ja sairaaloista johtuen niiden niin ilmeisistä kytköksistä kansainväliseen lääketeollisuuteen!

      http://www.hs.fi/kotimaa/a1427264943020


      Mammonanpalvonta teollisuuden kanssa, jonka pyhänä tarkoituksena on ylläpitää ihmiselämää KAIKIN MAHDOLLISIN keinoin, ei parantaa heitä, tai antaa heidän kuolla arvokkaasti!

      http://www.hs.fi/talous/a1305556673755


      Todella Julmia ihmisiä olette...silti kiitoksia vastauksistanne! Pidätte kunnon väittelyä yllä olemalla "pahiksia" Siitä kiitos teille! Suomen kansa ei näet teitä ja teidän "väkisin elossa" ylläpitävää "elämä teollisuutta" tue!

      77% suomalaisista hyväksyisi armokuoleman – ”Eutanasia Suomeen seitsemässä vuodessa


      Ja tuo mies ei edusta Suomea! Läski Roomalaiskatolinen friikki. Painuisi jo HELVETTIIN SIITÄ!

      http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/122667-timo-soinille-tuki-ja-tyrmays-%E2%80%9Dleimasi-tappajiksi%E2%80%9D

    • uskallansanoa

      On sen verran ikää ja olen ollut joskus hoitamassa vanhuksia, että on jotain kokemusta syöpään, ja vanhuuteen kuolemisesta. Jos niitä kipuja on, niin nykyään voidaan antaa niin paljon lääkitystä, että lähtijä nukkuu ja siirtyy sitten jossain aiheessa rajan yli, siis poistuu kehosta.
      Sisareni mies kuoli mahasyöpään reilut kolme vuotta sitten. Kyllä hän ehti hyvästellä omaisia, ystäviä ja sitten tavallaan asteittain siirtyi tajuttomuuteen. Olisi ollut karmeata antaa hänelle se "lopullinen piikki" niin kuin vanhalle koiralle ja tietää että hengitys pysähtyy muutaman minuutin tai vajaan minuutin sisällä.

      Te ateistit pidätte ihmistä eläimenä ja kyllä ymmärrän, että teille se ihmisen lopettaminen on ihan noin yksinkertasinen juttu. Ihmiselämän maallisen voi päättää niin alkuvaiheissa, abortoimalla kuin sen loppupäässäkin.
      Kun ihminen kuolee sairauteen tai vanhuuteen pikkuhiljaa hiipuen, niin ei se ole passiivista eutanasiaa, jos hänen annetaan kuolla - se on luonnollista kuolemaa.
      Siskonmiehellä oli lopulla suonet niin ohuet ja heikot, ettei edes nesteytystippaa voinut laittaa, mutta ei sitä kyllä enää siinä vaiheessa edes tarvittu kun hän oli tajuton. Kukaan ei tiedä mitä ihminen kokee vaiheessa jossa tajunta ei reagoi fyysiseen kipuun, mutta sielu ja henki voi silti aistia vaikka mitä.

      Ja te pidätte uskovaisten mielipiteitä ja omantunnon asioita asiattomina ja tietenkään Raamatulla ei ole mitään sijaan. Minä sanon sinulle aloittaja suoraan, että itse olet se mieletön ja vain raakaa evoluutioon perustuvaa elämänkatsomusta ajava. Olet asiaton. Suljet pois meidät Raamattuun uskovat sinne asiattomien linjoille ja niin kuin teidän mielipiteenne olisi se oikea. En kirjoita tätä tunteen kuohussa, en vihoissa ja mieleni on levollinen. Ei tämä ole vihapuhe vaan sanon ihan rehellisesti, että jokainen ihminen on kerran seisova Jumalan tuomioistuimen edessä tahtoi vai ei. Ihminen on enemmän, paljon enemmän kuin vain hetken hengittävä, kemiallinen ja neurologinen solumöykky. Ihminen on ruumis, sielu ja henki.
      On tultu lopunaikaan että yhteiskunnissa, jossa Jumalan Sanaa on julistettu ja on se tieto, luovutaan siitä ja aletaan leikkiä Jumalaa. Ihminen on ylpeä ja olettaa olevansa "arvokas" ottamaan ohjat käsiin niin syntymästä kuin kuolemasta. Olette eksyksissä ja eksytätte muitakin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1615
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe