Köyhällä lukiolaisella ei varaa hammaslääkäriin

Auttaako_sossu

Olen yksinasuva 19-vuotias lukiolainen, joka tarvitsisi luultavasti hintavaakin hammashoitoa mahd pian (juurihoitoa varmastikkin ainakin... Pelkään että kustantaa monia satoja ainakin).

- Tuloina Kelalta nuoren kuntoutusraha (450€/kk) ja asumistuki (290€/kk). Yhteensä 740€/kk.
- Vuokra 365€/kk sähkö vesi eli yhteensä ~400€~
- Käteen jää ~340€/kk~

Maksaako sossu hammaslääkäristä koituvat kustannukset? (Kesä)töihin en ole kykenevä ja opintolainaa en nosta. Pyydän seuraavalla tapamiskerralla apua ns. Tukihenkilöltäni, mutta olisin todella kiitollinen jos joku täällä osaisi auttaa!

10

224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kllklklklk

      Opintolainaa et voi nostaa, sillä et saa opintotukea.

      Mene nyt vain sinne hammaslääkäriin ja pyydä sieltä hinta-arvio hoidosta jos sitä ei laskulla voi saada. Sitten viet sen hinta-arvion tai ne laskut sossuun seuraavan hakemuksen liitteenä. Siinäpä se.

      Kyllä noilla tuloilla ja menoilla vajetta tulee ja myönteinen päätös jolla julkisen hammaslääkärin kulut korvataan, ellei sinulla sitten ole jotain huomattavaa varallisuutta jonka voi helposti realisoida, kun esim. rahastoja tai tilillä huomattavia summia rahaa.

    • Petu_

      Jos hoito on välttämätöntä (hammaslääkärin mukaan) pitää sossun maksaa kulut julkisella sektorilla toteutetuvsta hoidosta. Ellei hoitoa saa hoitotakuun mukaisessa ajassa julkiselta sektorilta niin silloin pitää sossun maksaa yksityislääkäri.

      http://www.satakunta.net

    • 13205

      eiks ton ikäset saa muutenkin ihan ilmasen hammashoidon.

      • EiNytSentäänIlmaiseksi

        Kuntoutusrahalla oleva ei saa. Opintotuella oleva nuori voi saada esim. yliopiston lähes ilmaisen hammashoidon.


    • jälkiviisas

      Jälkiviisauttahan tämä, mutta kysymys kuuluu:
      Kannattiko viettää lapsuus ja teini-ikä Playstationin ja karkkipussin kanssa? Ensimmäinen aiheuttaa yleistä syrjäytyneisyyttä ja keskipahaa oppimattomuutta, jälkimmäinen...no aloittaja tietää viimeistään nyt (ehkä).

      • einiinyksinkertaista_

        Ei karkit ja limut aina tuota aiheuta. Olen jo aikuinen, mutta tiedän kokemuksesta. Monia vuosia lapsuuden ja nuoruuden minulla oli erittäin hyvässä kunnossa hampaat. Aikuisiällä saamani voimakas stressi, jatkuva kiire sekä voimakas allergia heikennytti hampaita. Pelkkä allergia voi tehdä sen, että suu kuivuu ja hampaat reikiintyy. Kuiva sisäilma ja liikunta sekä allergia aiheuttaa sen, että suu kuivuu normaalia enemmän ja näin ollen syljen puute aiheuttaa sen, että hampaat reikiintyvät. Kaikki eivät voi myöskään jatkuvasti (tai ollenkaan käyttää Xylitol-tuotteita tms. niistä aiheutuvien vatsaongelmien ja allergioiden (lisäaineetkin aiheuttavat allergiaa) takia.


    • fjhfkhgkjg

      Statuksesi on määräaikainen työkyvyttömyyseläkeläinen ei opiskelija. Suojaetuus tai miksi sitä halutaan kutsua on 480€ kuussa vuokran yms pakollisten laskujen jälkeen. Kannattaisi olla yhteydessä oikeusapumieheen tai sitä ennen sosiaalijohtajaan.

      • ghgbngv

        Sanan piti olla oikeusasiamies.


    • Auttaako_sossu

      Kiitos paljon tarpeellisista tiedoista!

      Maanantaina vien paperit sossuun, ja pääsen juttelemaan toimeentukiasioista sosiaalityöntekijän kanssa. Hammaslääkäri päivystykseenkin soitin, mutta pyhien takia saan ajan aikaisintaan maanantaiksi.

      Nimimerkki "jälkiviisa", vaikka en ole velvollinen selittämään syitä tilanteelleni jossa olen nyt, voin rehellisesti sanoa että itseäni en tästä saa syyttää. Pleikkarirahat menivät ihan vanhempien päihteisiin, ja hampaita ei minulle koskaan opetettu harjaamaan. Hampaiden kuntoo tietysti nykyään vaikuttaa sairastamani masennus sekä syömishäiriö, joihin saan hoitoa. Tavoitteena on tietysti toipuminen, joita tukee mm. kuntoutusraha ja kevennetty lukujärjestys. Ja mitä oppimiseen tulee, olen saanut kiitettäviä numeroita lukiossa ja tavoitteeni on päästä yliopistoon. Enkä nää sinne pääsyyn mitään estettä. Tämä nykyinen tilanteeni on vain hidaste, ei este. Ja vakaasti uskon, että tulevaisuudessa tulen valtiolle maksamaan sosiaaliavustukset monin kertaisina takaisin.

      Kiitos vielä avuliaisista kommenteista!

    • udhfuerfghryugt

      Mulla ei sun ikäisenä ollut senttiäkään yhteiskunnan tukia lukion käymiseen, jos siis olet lukioikäinen ja se oli 1990-luvulla Suomessa kun minä olin lukioikäinen ja kävin lukiota: en saanut yhteiskunnan tukia killinkiäkään lukion käymiseen. Silloin ei tippunut työssä käyvien kersoille tukia, nykyisin ja silloinkin osalle ehkä toisin. Itse en ole saanut kaikkia tarvittavia terveyspalveluita edes aikuisena elinikäiseen fyysiseen sairauteeni, josta on Kelan lääkekorvaus 62% prosenttia tilanteissa joissa ei ole työpaikkaa ja julkinen sektorihan ei hoida, joten an-teek-si erittäin paljon, jos joku lukioikäinen Suomessa nyt vuonna 2016 kyselee, että saisko yhteiskunnan tukia hammaslääkäriin, jos sitä ihmettelen että mitä häh saako nekin joitakin tukia ja mitä onko tuet ja terveyspalvelut olemassa... Minä en kyllä hammaslääkäriä ole tarvinnutkaan, koska peruskoulussa jo pentuna aina todettiin että ei reikiä hampaissa, täydellisen suora hammasrivistö jo syntymässä ja siinä auttanut geneettinen hyväosaisuus ja terveelliset elämäntavat. Mutta kyllä minullakin aikuisella veroja maksaneella tulis ei- oota, jos menisin julkiselle sektorille pyytämään hampaiden paikkausta. Lukioiässä miten joku joitakin kuntoutustukia saa, eikö siinä pitäisi olla joku nuorten korotettu tuki tai jokin muu tukimuoto yhteiskunnan taholta? Tosi kauheaa, jos oikeasti joku nuori ei edes hammaslääkäriin pääse.


      Olisko lukiolaisillakin joku opiskelijaliitto, kysy sieltä? En muista, että ainakaan ennen aikaan lukion käymisen aikana olis saanut terveyspalveluita muita kuin mitä ihmisten omat perheet kustantaa omilleen. Alaikäisille kyllä varmasti on nopeutettu apu julkisella sektorilla. Jos itse olisin lukiolainen jolla olisi jumalaton hammassärky, soittaisin luultavasti terppakeskukseen, että kurssi menee pilalle jos en pääse HETI hammaslääkärille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2142
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1694
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1511
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      36
      1495
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1435
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1239
    Aihe