konevalinta tuumailua. e-tec vai nelari

mitenvalintaperusteet

puolesta ja vastaan on kannattajia ja vastustajia, kiihkeitäkin sellaisia. mutta otetaan raahallisesti.

ajatellaan että on veneellä paljon ajoa, jopa 500 tuntia vuodessa josta tyhjäkäyntiä isoin osa. koneen koko on 50hp.

e-tec edut on huollon helppous ja taloudellisuus. huolloissa säästää ison pennin ja hermoja. ei öljyvaihtoja. miinuksena on kallis erikoisöljy jota kuluu kyllä vähän.

e-tec kiihtyy paremmin nelaria ja on sitkeämpi.

mutta sitten siihen dilemmaan. se on silti 2-t kone ja suunniteltu varmaan 1000h ajoon. hinta on aika sama kuin nelarilla mutta vaikka nelarin huollot on kalliita ja rassaa hermoja ja konekaan ei ole sitkeä ja kiihtyvä niin nelari silti kestää helposti 5000h.

46

565

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ooooooooooooooooooo

      Mikä on >dilemmaan< ?

    • Saaritollo1

      Ikävä kuin perämoottorimyyjä aloittaa ketjun, ja yrittää ohjata sitä jo heti alusta.
      Tai olenko väärässä?
      Ja miksi se 2t kone ei kestäisi yhtä pitkään? Siinä on rullalaakerit liukulaakereiden sijaan, kyllä ne kestää. Nelarit hapettuu puhki, liian ohuet valut kun on yritetty minimoida jo kähtökohtaisesti painavaa konetta.

    • tehopaisuh

      2-tahtisen männät ja kk-laakerit ovat kovilla, koska työtä tehdään joka kierroksella.

    • faktatfaktoina

      aloittaja on aivan selvä oman nelarimoottorin myyjä tai sellaisen arvosta huolestunut, tosi säälittävää selittelyä. Keskustelu jatkuu samasta, vaikka yritit karistaa eri viestiketjuun. Eli kun litrainen 50 hv Yamahasi on ollut 1400 tuntia käytössä, tarkoittaa se venemaailmassa sitä että olet puskenut jossain keskimäärin puolen metrin aallokossa jotainn 400 - 500 kiloista 80 - luvun tuulilasi - tai ht venettä mahdollisesti esim. kyydissäsi sinä 80 kg, vaimosi 80 kg ja murkkuikäiset purilaisensyöjät 70 kg ja 70 kg, yhteensä puhumme siten 700 - 800 kilon lastista. Moottorin paino 100 kg päälle ja olemme fiat punton painon vanavesillä, suorastaan potkuripyörteissä vertauskuvauksellisesti. Saareen tai mökille on kiire, ja niinpä hallintalaitteen kahva on pohjassa heti kun salmien nopeusrajoitukset on ohitettu, vene plaaniin ja pois plaanista ainoastaan a. laivan aalloissa b. ison jahdin aalloissa tai c. perillä.

      Auto kulkee laakeroidoilla renkailla tasaista tietä. vene kulkee möykkyisessä notkeassa massassa joka muuttaa asentoa ja muotoa, ja on veneen pohjaan vastaan äärimmäisen kova vastus verrattuna tiellä rullaavaan ajoneuvoon. Nämä Veneen olosuhteet vastaavat kuormitukseltaan samaa, kun litraisella 50 hv fiatilla kurrutettaisiin vuoristoylämäkeä korkeilla kierroksilla koko perhe ja vähän tavaraakin kyydissä vielä 112 000 km.

      Nettipalstoilla on paljon vanhoja moottoreita myynnissä. valtaosa toimivista käytetyistä myytävistä perämoottoreista on kaksitahtisia, koska kaksitahtiseet ovat yksinkertaisia ja järeämpää tekoa sekä niiden remontointi on siten vähemmän osien vaihtoa vaativaa. Nelitahtiperämoottorreita oli jo 80 - luvulta asti myynnissä, ja niiden myynti kasvoi 90 luvulta nykyiseen EU EPA 2006 pakkodirektiivin maksiimiin 90 % osuuteen uusista. Siitä huolimatta myyntipalstoilla on suhteellisen olematon määrä toimivia ikääntyneitä nelitahtiperämoottoreita. Ne eivät yksinkertaisesti kestä merioloja, en sano että ollenkaan vaan eivät niin kauan kun kaksitahtiset. Niiden remontointi on suuren osamäärän johdosta niin työlästä, että moottorit päätyvät erilaisille purkamoille ennemmin, kuin että joku mökkivaari tai edes hc veneharrastajakaan alkaisi propaamaan nitä vajallansa kuntoon. purkamot myyvät niitä osia mm. korjaamoille, kun city-ihmiset jotka eivät ehkä edes osaa vaihtaa polttoainesuodatinta, korjauttavat niitä paremman rahan arvon ymmärryksen/ vaihtoehdon puutteessa riippuen vian vakavuudesta. Kun moottorilla on ed. mainitusti ajettu 1400 tuntia, on se enemmän tai vähemmän tasaisen kulunut lopuun ja on aika käydä kaikki moottorin kuluneet osat laakereita, venttiilikoneistoja ja sylintereitä myöten. työ maksaa, osat maksaa ja puolet kesästä menee työn odotteluun.

      En tiedä millaisia veneilijöitä täällä on, mutta omasta kymmenien vuosien kokemuksesta 1400 tuntia on hlvetin paljon veneilty millä tahansa moottorilla. Ajan itse kesästä riippuen perämoottoriveneellä tätä nykyä tuollainen 20 tuntia vuodessa ja ajo on 90 % kaasu pohjassa ajoa, ja hitaalla matkaveneellä johon tein 1000 tunnin maatalouskäytön jäljiltä täysremontin hankkimisvaiheessa (osat ja oli halpoja tuohon aikaan, työn teettäminen ammattikoulussa ilmaista, ja se kannatti koska uusi olisi maksanut jotain aivan muuta) aikoinaan ajoin jopa 100 tuntia vuodessa mitä pidettiin lähes venehulluutena oman suvun piirissä. nyt täällä joku "yrittää myydä" 1400 tuntia käytettyä nelitahtista nopean perämoottoriveneen mottoria, joka minun käytössä olisi ollut 50 vuotta käytössä, siis vuodesta 1946!!!!
      Haloo...

      • faktatfaktoina

        korjaus, 70 vuotta käytössä ollutta (1400 t : 20 t= 70 v, v 2016 - 70 v =v 1946)


      • miljoonatuumaarusetissa

        olet väärässä. e-tec kiinnostaa nelaria enemmän. on muuten ihan sama puskeeko kone autoa vai venettä koska venessäkin on v'litykset. olennaista on se että välityksien ansiosta kone pyörii kevyesti, ei se kulkeeko vedessä vai maantiellä. jos laitat miljoonantuuman potkurin niin tottakai se käy r askaasti.


      • Saaritollo

        Kaveri hei, sulla taitaa heittää pahemman kerran. Toi vertaus Fiattiin kertoo vain sen ettet ymmärrä vääntömomentista, koneen kierroksista ja veneiden propulsiosta yhtään mitään.
        Ja mitä sinulla on sitä vastaan joka myy yli 1000 tuntia käytettyä konettaan? Mikä siinä on sinulta pois? Kateellinen naapuri?


      • äläyritä1111
        Saaritollo kirjoitti:

        Kaveri hei, sulla taitaa heittää pahemman kerran. Toi vertaus Fiattiin kertoo vain sen ettet ymmärrä vääntömomentista, koneen kierroksista ja veneiden propulsiosta yhtään mitään.
        Ja mitä sinulla on sitä vastaan joka myy yli 1000 tuntia käytettyä konettaan? Mikä siinä on sinulta pois? Kateellinen naapuri?

        se että väität etten ymmärrä vääntömonenteista jne. mitään, osoittaa että sulla itse heittää pahemman kerran. Kokonaiskuormitus on tässä olennainen, ja mainitsinko mitään vääntömomenttilukemista ? en tainnut saaritollo mainita niin...Ylität sössöttää pulshittia ihmisille kun ei tiedä että 1400 ajettu jammu on varaosamoottori-matskua. Ärsyttää tuollainen ihmisten huijausyritys, siihen tulee puuttua keskustelussa kuin keskustelussa. nimimerkkisikin kertoo jotain itsestäsi


      • Saaritollo

        Kaveri hei, toikin vastauksesi, kuten muut kirjoituksesi tänään, todistavat että sinun paikkasi ei ole siellä missä pitää auttaa muita jakamalla kokemuksia ja tietoa.
        Olet jostain syystä niin katkera kaikkea kohtaan että yrität myrkittää kaiken mihin sekaannut.
        Olisiko Kellokoskella tai jossain Nikkilän seudulla sinulle sopiva, rauhallinen, paikka, jossa voit keskutella Fiat Puntosta jms harahoistasi amattillisen henkilökunnan kanssa?


      • napisijatnapisee

        "aikoinaan ajoin jopa 100 tuntia vuodessa mitä pidettiin lähes venehulluutena oman suvun piirissä. nyt täällä joku "yrittää myydä" 1400 tuntia käytettyä nelitahtista nopean perämoottoriveneen mottoria, joka minun käytössä olisi ollut 50 vuotta käytössä, siis vuodesta 1946!!!! "

        tyhmiä juttuja sulla. eihän se mitään ratkaise ne vuodet vaan käyttö. 1400 tuntia on ainakin minun tuttujen nelareissa ollut vasta sisäänajo. 3 nelarikonetta tutuilla joilla ajettu 5000h ja yli ja täysin kunnossa koneet. turhaa napinaa sinulla. et vain osaa käyttää koneita niin että ne kestäisi.


      • huijarienlakaisija
        Saaritollo kirjoitti:

        Kaveri hei, toikin vastauksesi, kuten muut kirjoituksesi tänään, todistavat että sinun paikkasi ei ole siellä missä pitää auttaa muita jakamalla kokemuksia ja tietoa.
        Olet jostain syystä niin katkera kaikkea kohtaan että yrität myrkittää kaiken mihin sekaannut.
        Olisiko Kellokoskella tai jossain Nikkilän seudulla sinulle sopiva, rauhallinen, paikka, jossa voit keskutella Fiat Puntosta jms harahoistasi amattillisen henkilökunnan kanssa?

        jäkäjäkäjäkä, mahtaa harmittaa kun pilasin huijausyrityksesi. Teen sen jatkossakin ettei tuollaiset pääse mitä tahansa sönköttämään. Menepäs takaisin sinne lataamoon, katkera saaritollo


      • Saaritollo1q

        Kaveri hei, aina sama tarina sinulta. Aloitat jonkun pitkän selityksen, kuten toi Fiat Punto vs nelitahti perämoottori, eksyt omaan tietämättömyyteesi ja sitten haukut muut tohon "jäkäjäkä" tyyliisi.

        Perus kysymys edelleen: miksi se että joku myy nelitahtikoneettaan ärsyttää sinua? Yli tuhat tuntia ajettu kone voi edelleen olla hyvässä kunnossa - perämoottorit hapettuvat rikki yleensä ennen kuin ne kuluvat rikki.
        Ja on ihan hassua uskia että joku ajaa 1400 tuntia perämoottorilla mökkireissua täydellä kaasulla, liian isolla potkurilla ja täyteen lastatulla veneellä. Tai hatuttaako sinua jonkun naapurin veneily? Nopeampi vene kuin sinulla, ja sitten vielä uudemmalla koneella, ehkä nelitahtisella? Jäikö sinulta äidin tisu väliin vauvana?


      • aalaal111

        jäkäjäjäjäkä, perusasiahan on se, että yrität puollustaa itselläsi olevaa koneremontin partaalla olevan nelarin arvoa. Palaa sinne niuvanniemeesi takaisin "esittämään muka veneilijää", joka et juttujesi perusteella selvästikään ole.


    • 648483939

      Rasittuu se kone jokatapauksessa, oli se sitten nelari tai 2 tahtinen. Veneessä se on kuitenkin kiinni. Huilia ei tule, kuten autossa.
      Kuitenkin ylivoimainen enemmistö nykyään on nelareita. Myös ammattikäytössä. Tuskin ne aivan paskoja on.
      2 tahtiset on lähes hävinneet markkinoilta.

    • Erikoista

      Onko mitään faktaa koneiden kestävyydestä?
      Isot moottorit ovat kaksitahtisia juuri niiden kestävyyden ja teho-paino -suhteen takia. Nelitahtisia on vain kevyehkössä käytössä. Näin äkkiseltään kuvittelisin, ettei kestävän 2t koneen tekeminen ole kiinni ainakaan siitä ettei niitä osattaisi tai voisi tehdä kestäviksi.

      Uskon myös, että 2t koneessa on otettu huomioon jo rakennusvaiheessa tekniikan vaatimukset kuten lämmönsiirto. Ihan vastaavasti nelarissa on otettu huomioon sen tekniikan vaatimukset. Nelarit ei ole nelitahditettuja 2t koneita eikä 2t koneet muunneltuja nelareita. Mottorit ovat alunperin tehty omaan tahtiinsa.

      Jos käyntiääni ei häiritse, niin numeroiden valossa 2t on parempi ratkaisu koska sen teho-paino on parempi. Suuri paino kertautuu kulutuksessa ja kaikissa huonoissa ominaisuuksissa kuten veneen asennossa.

      Kovin suurta eroa ei 2t ja 4t koneiden välillä ole missään ominaisuudessa oaitsi painossa.

      Itselläni on molempia enkä osaa päättää kumman pitäisi olla parempi.

      • molemmattoimii

        Mullakin on sekä 2T että 4T koneita (muitakin kuin perämoottoreita). Nelareissa miellyttävämpää ääni, haju, ehkä vääntökäyrä "miellyttävämpi" ja ainakin omat lähtee 2T konetta paremmin käyntiin vaikka lähtee nekin.
        Luotettavuudessa en ole huomannut eroja. Huollot teen itse niin ei kustannuksetkaan ole pahoja. Kuitenkin nykyään aina kun pitää ostaa joku uusi härpäke niin nelari tulee valittua jos sellainen on tarjolla, viimeksi raivaussaha.


    • NorraKvarken

      Yksikään "nelari" ei kestä 5000tuntia! Myin 86h ajetun Suzuki 50efi 4-T koneen eräälle lohiuistelijalle, jolla oli itsellä sama kone, mutta Evinrude merkkisenä (täysin sama kone muuten). Sillä moottorilla oli ajettu n. 1500-1600h, ja huollettu säännöllisesti, mutta nyt oli jo kuulemma korkea aika etsiä tuoreempaa.
      Kyseinen henkilö kertoi myös että tutulla kalastajalla oli ollut vastaavan kokoinen 4-T kone, (merkkiä en muista) jolla oli saavutettu peräti n.2300h käyttötuntimäärä.
      Sen koneen hajoamisen jälkeen oli tutkittu tarkemmin, ja todettu myös että, koko sylinteriryhmä oli syöpynyt ja haurastunut totaalisesti.
      Itse ostin E-tec 50hp tilalle ja nyt lähdetään kolmatta kesää suorittamaan, ainakin vielä ongelmitta. Tosin omilla ajotunneilla en voi sanoa mitään äärimmäisestä kestävyydestä.

      • ONNITTELENVALINTASI

        JOHDOSTA, OOT SAANU TODELLAKIN HYVÄN KONEEN.SANOKOOT
        nuo nelarihupakot mitä tahansa.


    • huijarienlakaisuOy

      Muutenkin tuollainen 1400 tunnin käyttö viittaa jo ammattimaiseen käyttöön eikä mihinkään normaaliin vapaa-ajan veneilyyn. Ties mitä laituriasennusfirman tauotonta kurrutusta betoniponttoonilohkoja hinaten kiertokanget kuolemaa huutaen hinattu ja ensioireiden synnyttyä pannaaan myyntiin ja kehutaan että "pieniä ahvenonkiretkiä vaan tehty tyhjäkäynnillä lähikaislikossa". Säälittävää huijausyritystä.

      • NoPro

        No eihän se ole esim. 10 vuotiaalle koneelle kuin 28 kpl 5 h uistelureissua vuodessa! Ei tuohon mitään laituriasennusfirmaa tarvita.


      • hyväjosenääkäynnistyy

        Se on sopivasti sellainen 10 vuoden ajalta 3 kuukauden ajan per vuosi 2 laituriasennuksen per viikko tahdin toiminimen tai Oy n saareen hinaus/ja tai mökin rannassa hinaus ja siirtotyöt eli loppuun piiputettu kasa rautaa.


      • onko_tosi
        hyväjosenääkäynnistyy kirjoitti:

        Se on sopivasti sellainen 10 vuoden ajalta 3 kuukauden ajan per vuosi 2 laituriasennuksen per viikko tahdin toiminimen tai Oy n saareen hinaus/ja tai mökin rannassa hinaus ja siirtotyöt eli loppuun piiputettu kasa rautaa.

        Nekö asentaa niitä vaan 3 kk vuodessa?


      • tosionkuinoravakop
        onko_tosi kirjoitti:

        Nekö asentaa niitä vaan 3 kk vuodessa?

        3 kk jos sitäkään, lama on jatkunut jo vuodesta 2008 jos et ole ulkona kotoas käynyt


      • noinhan_se_varmaan_on
        tosionkuinoravakop kirjoitti:

        3 kk jos sitäkään, lama on jatkunut jo vuodesta 2008 jos et ole ulkona kotoas käynyt

        No mietinkin aluksi että mistä niitä tunteja laiturifirman perämoottoriin tulee kun on tää lama. Kuka niitä kymppitonnien ponttooneita asennuttaa? Mullakin on kaivinkoneella tehty kivilaituri jossa puukansi.


    • hoxhox6

      HOX HOX HOX....Nyt 2 t romut paaliin ja kipinkapin ostamaan uusi toiminta varma nelari...

      • vaivieläUUSI

        Minne sinä laitat ne muutaman vuoden vanahat nelarit,-joita jotkut on huoltaneet pari kertaa joka kesä ?

        Me kakstahtiset vain käännämme virta-avainta, emmekä vie konetta huoltoon joka kesä.
        Kerrohan,- mutta sillä ehdolla- että ymmärrät tekniikasta jotain, että miksi pitäisi vetkuttaa venttiilien jousia, kun ilman niitäkin päästään parempaan lopputulokseen ?

        Onhan se jokaiselle järkevälle päivänselvää, että jatkuva jousien puristelu on hölömöjen hommaa, vai mitä, kun on parempaakin tekemistä.


      • lepäävätsylinteritkinon
        vaivieläUUSI kirjoitti:

        Minne sinä laitat ne muutaman vuoden vanahat nelarit,-joita jotkut on huoltaneet pari kertaa joka kesä ?

        Me kakstahtiset vain käännämme virta-avainta, emmekä vie konetta huoltoon joka kesä.
        Kerrohan,- mutta sillä ehdolla- että ymmärrät tekniikasta jotain, että miksi pitäisi vetkuttaa venttiilien jousia, kun ilman niitäkin päästään parempaan lopputulokseen ?

        Onhan se jokaiselle järkevälle päivänselvää, että jatkuva jousien puristelu on hölömöjen hommaa, vai mitä, kun on parempaakin tekemistä.

        Emmä nyt tiiä. Mulle nauravat kun menin ostaa yksinkertaista ja nykyaikaista 2t tekniikkaa autoliikkeestä. Nyt on sitte semmonen nelari.


      • parsuneioledatsun
        lepäävätsylinteritkinon kirjoitti:

        Emmä nyt tiiä. Mulle nauravat kun menin ostaa yksinkertaista ja nykyaikaista 2t tekniikkaa autoliikkeestä. Nyt on sitte semmonen nelari.

        ja nyt sinulle nauraa sitten koko venemaailma. miltä tuntuu olla hajamielinen röpöpätkijän trimmilevynostaja ?


      • lepäävätsylinteritkinon
        parsuneioledatsun kirjoitti:

        ja nyt sinulle nauraa sitten koko venemaailma. miltä tuntuu olla hajamielinen röpöpätkijän trimmilevynostaja ?

        On mulla tosiaan nelari perämoottorikin tai oikeastaan 2. Kukaan ei nauranut veneliikkeessä esim. 10 v sitte kun vielä uusia 2 T koneitakin oli enemmän tarjolla. Mannasivat vaan kun kaikki valitsee nelaria ja 2 T koneet makaa varastossa ja menee ylovuotiseksi. Mulla ei ole mitään trimmitasoja. Veneet ja koneet ovat sopivia keskenään.


      • KaksitahtiUskovaiset
        lepäävätsylinteritkinon kirjoitti:

        Emmä nyt tiiä. Mulle nauravat kun menin ostaa yksinkertaista ja nykyaikaista 2t tekniikkaa autoliikkeestä. Nyt on sitte semmonen nelari.

        2-tahtiuskovaiset ajelevat maantielläkin Warreilla. Tosi fundamentalisteilla on 2-tahti Saab!


    • miksimopokestää

      lähdetään siitä että kone kestää ajaa koko kesän huhtikuusta marraskuulle 24 tuntia vuorokaudessa kunhan sitä huolletaan. ajoin tossumopolla nuorena 45tkm ja kertaa ei pyttyä edes avattu. se kone on sentään vain 50 cc.

      • Joonas37

        joo näin on asian laita, kakstahtisten kestävyys on omaa luokkaansa, josta nelitahtisissa voi vain haaveilla. Perämoottorien lisäksi mm moottorisahan kaltainen armoton käyttö ja erityisesti niiden kestävyyden seuraaminen nelitahtikoneen osalta olisi hauskaa katsottavaa, jos joku kinuskipaja tässä jossain vaiheessa saa päähän alkaa niitä bulkkina valmistaamaan ja halpahalleissa valmistamaan.

        "2-tahti wartburg ja saab" - jutut eivät ansaitse minkäänlaista kommenttia. Ne ovat vain nelistäjätahtisen ihmisen häviön inahduksia keskusteluketjun kokonaisuudessa.


      • Kaksitahtiuskovaiset
        Joonas37 kirjoitti:

        joo näin on asian laita, kakstahtisten kestävyys on omaa luokkaansa, josta nelitahtisissa voi vain haaveilla. Perämoottorien lisäksi mm moottorisahan kaltainen armoton käyttö ja erityisesti niiden kestävyyden seuraaminen nelitahtikoneen osalta olisi hauskaa katsottavaa, jos joku kinuskipaja tässä jossain vaiheessa saa päähän alkaa niitä bulkkina valmistaamaan ja halpahalleissa valmistamaan.

        "2-tahti wartburg ja saab" - jutut eivät ansaitse minkäänlaista kommenttia. Ne ovat vain nelistäjätahtisen ihmisen häviön inahduksia keskusteluketjun kokonaisuudessa.

        Te vajaatahtiset olette niin irrallaan todellisuudesta ettei teitä voi enää mitenkään pelastaa. Hajotkaa uskoonne!


      • MIKÄhelevetin

        töhnäpää siellä taas luulee jotai !

        Nimenomaan just nelitahtinen ON SE vajaatahtinen, mutta sinäkin TÖHNÄPÄÄ luulet, että nelitahtinen on


    • 5321523525

      Itse pistin e-paskan vaihtoon ja ostin ne nelarin. Ihan siitä syystä että pelkkiin etecin öljyihin meni kaudessa hurjat summat, yks purkki nimittäin maksaa 60-70e! Siihen hintaan vaihtaa 3kolmena keväänä nelarin öljyt ja suodattimet.. siis siihen yhden purkin hintaan. Ja mulla meni pelkkiin etec öljyihin kaudessa 500e.

      • OotSINÄtunari

        Vai koetat vitsiä vääntää :)) Vaihda alaa !!!


      • exevari70

        Öljy on n. 25€/l, eli kulutit myöskin n. 2000l bensiiniä.


    • 532452fdgf234

      2000l riitä mihinkään kun kunnolla ajetaan, ja lisäisin vielä että tuota etec paskaöljyä on vaikea löytääkkin. Ja jossain satamissa sen hinta on 75-95e 3.8l pönttö,.

      • Yksinkertaisesti

        KUSE housuusi, mutta niinhän sinä oot tehnytkin.


    • 3245235wsdf

      Totta tuo öljyn kalleus ja mitään muuta kuin etecin omaa ei kannata laittaa. Moni ei ajattele sitäkään kun etec kiiltää silmissä että nuo ei kestä kuin 1/4 osan siitä mitä nelitahdit. Monella tuttavalla ollut kovasti ongelmia kun koneelle tulee kolmas tai neljäs kesä eteen, ja korjaamot nostavat kädet ilmaan! 100e tunti tekevät mekaanikot käyttävät kymmeniä tunteja ja koneesta ei tule valmista, sellainen on etekki.


      Yamahan 4T kaasareilla mulla nykysin, varma laite.

      • MiksihänKäyttäjillä

        Miksikähän E-tecin käyttäjillä on täysin päinvastaiset kokemukset, kuin teillä jamahan myyjillä ?


      • Psykiatriaa

        Etec menee ns sunnuntai veneiliällä mutta eipä niitä näy noissa ns ammattilais piireissä,esim; vetouistelioilla kalastus oppailla puhumattakaan Tullin/Rajavartioston tai meripelastajien veneissä.On ihan oikeasti huonossa maineessa,kestävyys/luotettavuus ongelmia liian paljon ja eipä noita vanhemman polven Eteccejä näy paljoa myynnissä käytettynäkään kun ovat levinneet melkein järjestään.Älä sinä Etec ukko vaahtoa ihan älyttömiä,liikun itse noissa vetouistelu ym piireissä ja siellä on kokeiltu noita ja aika huonoksi todettu.Tämä ei ole mikään markkinointi puhe,en ole mikään nelari kauppias vaan tieto on ihan faktaa.Vöyhkää ihan miten paljon haluat mutta eipä se auta mitään epäluotettava paska mikä paska ja huollot/korjaukset helvetin kalliita.


    • KaipaanTrabbii

      Voi saispa jostain 2t autoja näille 2t uskovaisille...ja tietty 2t-mlpoja koska kaikkein kiihkeimmät wtec-kaverot on selvästi junnuja. ....Mikähän siinä on että siitä 2t-teknologiasta sitten kuitenkin luovuttiin vaikka se on niin ylivoimainen...jo ennenkjin saastemääräykset pakottivat.

      • fbgfrte54ty6546

        autoilukäyttö on kevyttä kuormitusta, siihen "kelpaa" nelitahtinen.

        nämä veneasiat on vähän vaativampia olosuhteita, jossa ajetaan tauttomasti urut auki. nelitahtiset pysykööt "polkujen sivuilla" generaattoritehtävissä ja hitaiden daycruisereiden perusperhejamppamoottorreina.


      • ÄLÄMEE

        Ainakaan vesille tuossa kunnossa. Vai etkö saa nelitahtista ghkäyhmäängkhään hselehvinphäin.


    • 235235252

      Joo ei paljo etec roskaa näy rannikkovartiostos tai pelastuslaitoksel tai missään muussakaan missä tarvitaan todellista luottoa laitteisiin. Etec on ihan kiva sunnuntai veneilijällä kun se myydään ns "huoltovapaana". höpönlöpön juttuja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1545
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1233
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe