Toteutumaton profetia

voi olla myös Jumalasta, esimerkkinä Joona 2. luku:
"Nouse ja mene Niiniveen, siihen suureen kaupunkiin, ja saarnaa sille se saarna, minkä minä sinulle puhun". Niin Joona nousi ja meni Niiniveen Herran sanan mukaan. Ja Niinive oli suuri kaupunki Jumalan edessä: kolme päivänmatkaa. Ja Joona käveli kaupungissa aluksi yhden päivänmatkan ja saarnasi sanoen: "Vielä neljäkymmentä päivää, ja Niinive hävitetään". - - -
Kun Jumala näki heidän tekonsa, että he kääntyivät pois pahalta tieltänsä, niin Jumala katui sitä pahaa, minkä hän oli sanonut tekevänsä heille, eikä tehnyt sitä.
Miten arvioida väärät ja oikeat profetiat? Ei voi suoraa päätä syyttää profeettaa, jos sana ei käykään toteen. Joonakin pahastui, kun häntä ehkä alettaisiin pitää vääränä profeettana, vaikka teki Jumalan tahdon mukaan.

26

164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse ajattelen muun muassa: Raamatusta löytyy viisi jaetta, joissa Jumala katuu päättämäänsä pahaa. Hän tietää kaiken etukäteen ja ehkä haastaa meitä rukoilemaan toisille armoa, koska me fariseukset olemme taipuvaisia rukoilemaan toisille pahaa ja itsellemme hyvää. Muille langetettu tuomio kuulostaa ihanalta musiikilta korvissamme.
      Tämä jae ei ole Raamatussa turhaan:
      Fil. 2:3 "ettekä tee mitään itsekkyydestä tai turhan kunnian pyynnöstä, vaan että nöyryydessä pidätte toista parempana kuin itseänne"

      • InhottavaRealisti

        Täysin mieletön ajatus, että Jumala kaikkitietävänä katuisi jotain tekoaan. Tämän tyyppiset ajatukset ovat esimerkki siitä, millainen sotku kristinuskon jumalkäsitys oikeastaan on.


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Täysin mieletön ajatus, että Jumala kaikkitietävänä katuisi jotain tekoaan. Tämän tyyppiset ajatukset ovat esimerkki siitä, millainen sotku kristinuskon jumalkäsitys oikeastaan on.

        1. Aik. 21:15 Ja Jumala lähetti enkelin Jerusalemia vastaan tuhoamaan sitä; ja kun se sitä tuhosi, katsoi Herra siihen ja katui sitä pahaa ja sanoi tuhoojaenkelille: "Jo riittää; laske kätesi alas". Ja Herran enkeli seisoi silloin jebusilaisen Ornanin puimatantereen luona.

        Jer. 26:13 Parantakaa siis nyt vaelluksenne ja tekonne ja kuulkaa Herran, teidän Jumalanne, ääntä, niin Herra katuu sitä onnettomuutta, jolla hän on teitä uhannut.
        Joel 2:13 Reväiskää rikki sydämenne, älkää vaatteitanne, ja kääntykää Herran, teidän Jumalanne, tykö; sillä hän on armahtavainen ja laupias, pitkämielinen ja armosta rikas, ja hän katuu pahaa.

        Joona 3:9 Ehkäpä Jumala jälleen katuu ja kääntyy vihansa hehkusta, niin ettemme huku."
        Joona 3:10 Kun Jumala näki heidän tekonsa, että he kääntyivät pois pahalta tieltänsä, niin Jumala katui sitä pahaa, minkä hän oli sanonut tekevänsä heille, eikä tehnyt sitä.


    • 12345654321

      Tässäpä meille taviksille oiva läksy tänään.

      • Minäpä olen taviksien tavis.


      • InhottavaRealisti

        Raamatussa lukee kaikenmoista. Ihmisethän sen ovat kirjoittaneet. He kertovat omista käsityksistään koskien Jumalaa.

        Kyse on siitä, onko missään määrin järkevää olettaa Jumalan "katuvan". Kyse on myös siitä, onko ihmisen kuvitelmissa Jumalasta mitään logiikkaa.


      • justjuuuuuuuuuu

        Raamatun ymmärtäminen perustuu yksinkertaisuuteen. Kymmenen käskyä avautuu aivan selvästi ihmiselle, jolla on ymmärrystä. Kertoohan Raamatun kertojakin, ettei edes hullu voi eksyä tällä tiellä.
        Herra meidän Jumalamme ei asu käsin tehdyissä temppeleissä, vaan Poikansa Jeesuksen Kristuksen avaamassa verilähteessään.
        Herramme Jeesuksen Kristuksen armo ja rauha, olkoon meidän kaikkien kanssa.


    • Jarmo__EiKirj

      Hyvä BlackBerryWay, tämä profetia on yksi minun Raamatun lempiprofetioita, koska siinä täyttyy Joonaan merkki. Siis mikä! Siinä profetiassa on ennustettu aika, joka kuluisi määränsä päähän, muttei mitään tapahtunutkaan, aivan kuten totesit. Mutta olen varma että häntä on sen jälkeen haukuttu selkien takana vääräksi profeetaksi, juuri tuon syyn takia. Se ei toteutunut...
      Mutta toteutui lopulta muutaman sadan vuoden kuluttua, eikä kaupungista jäänyt kuin kivijalka, jota ei koskaan rakennettu uudelleen. Se oli Niiniven loppu.
      Tämä on tärkeää muistaa, kun puhutaan ja arvostellaan profetiaa. Profetia nimittäin on sellainen, ettei sitä voi koskaan lytätä vääränä. Ainoa asia minkä voit tehdä, on punnita ja pitää tai hyljätä muttet koskaan halveksua. Näin sanoo Pyhä Raamattu.

      • Kiitos kommentista.
        Vääriäkin profeettoja on: Jer. 14:14 "Mutta Herra sanoi minulle: "Valhetta ennustavat profeetat minun nimessäni; minä en ole lähettänyt heitä, en käskenyt heitä enkä puhunut heille. Valhenäkyjä, turhia ennustuksia ja oman sydämensä petosta he ennustavat teille."
        Mutta tässä heistä puhutaan täysin eri asiayhteydessä, he ovat kokonaisvaltaisesti ja tahallaan eksyttämässä ihmisiä. Joonan profetointi ei ole samassa genressä, koska hän oli Jumalan profeetta, johon Jeesuskin rakkaudella viittasi.


      • Jarmo__EiKirj

        Aivan, vääriäkin profeettoja on ja siksi sanani eivät menetä mitenkään merkitystään, eikä sen painopiste. Punnitse, ota tai hylkää, älä halveksu, äläkä kutsu vääräksi, koska et voi tietää punnitsemaasi. Olet vain itse punninnut, ei Jumala.
        Eksytys on se olennaisin pointti, kuten kerroit, eikä eksytys ole sitä että joku väittää Golgatalla olleen viisi ristiä ja joku seitsemän tai vain kolme. Eksytys on sitä että joku väittää että Jeesus ei koskaan noussut tms. eli AINOA asia mikä on tärkeää, on "Jeesus Kristus vapahtajamme veri" kysymys. Jos joku profetoi tai opettaa tätä evankeliumia vastaan, hän on väärä profeetta ja valheopettaja. Ei esimerkiksi temapusoppi ole sellainen, joka tulee jollain tavalla Jeesuksen ja ihmisen väliin , vaan antikristus, joka kieltää tämän veren ja pojan.


      • Kyllä. Surettaa että tämän päivän Suomessakin on vilpittömiä profeettoja, ja jos he jostain yksityiskohdasta ilmaisevat mielipiteen eikä se natsaa klassisen selityksen kanssa, saavat heti nimityksen väärä profeetta.
        Nämä pahantahtoiset nimittelijät eivät tajua profetioista hölkäsen pöläystäkään.
        Se on väärä profeetta, joka kieltää Isän ja ihmiseksi tulleen Pojan ja maailman syntien edestä vuodatetun uhrin veren Golgatan ristillä ja näin opettaa muita.


      • Jarmo__EiKirj
        BlackBerryWay kirjoitti:

        Kyllä. Surettaa että tämän päivän Suomessakin on vilpittömiä profeettoja, ja jos he jostain yksityiskohdasta ilmaisevat mielipiteen eikä se natsaa klassisen selityksen kanssa, saavat heti nimityksen väärä profeetta.
        Nämä pahantahtoiset nimittelijät eivät tajua profetioista hölkäsen pöläystäkään.
        Se on väärä profeetta, joka kieltää Isän ja ihmiseksi tulleen Pojan ja maailman syntien edestä vuodatetun uhrin veren Golgatan ristillä ja näin opettaa muita.

        Sanos muuta, olen surukseni todennut saman :((


    • Hooveee

      Veijose mukaan profetioissa pitää olla virheitä, muuten se ei ole oikeaa!

      • Jarmo__EiKirj

        Ei se ihan noin mene. Esimerkiksi hypooteettinen kahden vastauksen profetia, onko niin vai eikö ole niin... siinä on vain kaksi asiaa, 100% väärin tai 100% oikein.
        Ei tuota voi pitää millään tavalla ohjeena.
        Minun julistama pelastussanomakin on varsin yksinkertainen, se perustuu 3. Mooses 23. luvun sanomaan viljapellon korjuusta, eli viimeisestä sadonkorjuusta, joka on Raamatun yksiä pääsanomia evankeliumin ohella.
        Mutta silti... On olemassa ns. pretribunatioilismi, midtribunatiolismi ja posttribunatiolismi, joissa kaikissa on kyse vain tempausajankohdasta. Siinähän ei ole profetiana taaskaan kovin montaa vaihtoehtoa, eli aluksi tuntuisi ettei siinä voi olla vähän väärässä tai melkeen oikeassa, vaan kyllä siinä ollaan vain väärässä tai oikeassa. Kyllä kuitenkin voidaan... näistä ei yksikään ole täysin oikeassa omaan saamaani sanomaan, eli kaikki kolme ovat oikeastaan täysin oikeassa. Vain Jeesuksen tullessa ei temmata enää ketään.
        Morsian, eli uutisvilja temmataan pretribunatiolismin oppien mukaan ja sitten häävieraat, eli pääsato korjataan modtribunatiolismin mukaan, kunnes Jeesus tulee näkyvällä tavalla Luukas 12:35-36 mukaan ja posttribunatiolismikin lopulta saa profetiansa täyttymyksen.


      • Jarmostanasta

        2Piet. 1:21
        sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta.
        2Tim. 3:16 Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa,
        1Piet. 1:11 ovat tutkineet, mihin tai millaiseen aikaan heissä oleva Kristuksen Henki viittasi, edeltäpäin todistaessaan Kristusta kohtaavista kärsimyksistä ja niiden jälkeen tulevasta kunniasta.


      • Jarmo__EiKirj
        Jarmostanasta kirjoitti:

        2Piet. 1:21
        sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta.
        2Tim. 3:16 Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa,
        1Piet. 1:11 ovat tutkineet, mihin tai millaiseen aikaan heissä oleva Kristuksen Henki viittasi, edeltäpäin todistaessaan Kristusta kohtaavista kärsimyksistä ja niiden jälkeen tulevasta kunniasta.

        Oletko sinä se Pyhä Henki, vai ihmisten syyttäjä joka heitettiin alas Taivaasta?


      • Revisiitä
        Jarmo__EiKirj kirjoitti:

        Oletko sinä se Pyhä Henki, vai ihmisten syyttäjä joka heitettiin alas Taivaasta?

        Ei täällä kukaan ole niin törkeästi vielä uskovia kironnut kuin Jarmo.
        Saatanan uskovat.


      • Revisiitä kirjoitti:

        Ei täällä kukaan ole niin törkeästi vielä uskovia kironnut kuin Jarmo.
        Saatanan uskovat.

        Ei hän ole kironnut. Enkä määkään ole s-tanan vaan Jeesuksen.


    • InhottavaRealisti

      Onko teillä mahdollisesti antaa esimerkkejä Suomessa olevista OIKEISTA profeetoista? Minä nimittäin en ole sellaista ainakaan täällä kohdannut.

      Entä onko teillä antaa todisteita Raamatun profetioista, jotka ilman epäilystä ja loputtomia tulkintoja uudelleen ja uudelleen ovat toteutuneet. Onko teillä todisteita siitä, että profetioita ei ole jälkeenpäin kirjoitettu tai muutettu?

      • Käännälehteä

        Ateismi foorumi - vas. valikko.


      • On mutta sulle me ei kerrota.


      • InhottavaRealisti
        BlackBerryWay kirjoitti:

        On mutta sulle me ei kerrota.

        SITÄ minä nyt en epäile hetkeäkään.

        On niin helppoa julistaa, mutta keskustelu ja siihen sisältyvä perustelukyky onkin sitten eri juttu!


      • Jarmo__EiKirj

        Johannes 8:17-19 Onhan teidän laissannekin kirjoitettuna, että kahden ihmisen todistus on pätevä. Minä olen se, joka todistan itsestäni, ja minusta todistaa myös Isä, joka on minut lähettänyt." Niin he sanoivat hänelle: "Missä sinun isäsi on?" Jeesus vastasi: "Te ette tunne minua ettekä minun Isääni; jos te tuntisitte minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni".


      • Jarmo__EiKirj
        InhottavaRealisti kirjoitti:

        SITÄ minä nyt en epäile hetkeäkään.

        On niin helppoa julistaa, mutta keskustelu ja siihen sisältyvä perustelukyky onkin sitten eri juttu!

        Sinäkin väität alkkuräjähdyksen olleen totuus, etkä kuitenkaan voi todistaa sitä. Samoin väität evoluution todeksi, vaan et koskaan voi todistaa sitä totuudeksi ja perustelukykysi on täysin arvailujen varassa.
        Maailmassa ei ole kuin sinun heikkoverinen evoluutiosi ja Jumalan totuus, joka sinunkin on eräänä päivänä häpeän maku suussa nieltävä.


      • InhottavaRealisti
        Jarmo__EiKirj kirjoitti:

        Johannes 8:17-19 Onhan teidän laissannekin kirjoitettuna, että kahden ihmisen todistus on pätevä. Minä olen se, joka todistan itsestäni, ja minusta todistaa myös Isä, joka on minut lähettänyt." Niin he sanoivat hänelle: "Missä sinun isäsi on?" Jeesus vastasi: "Te ette tunne minua ettekä minun Isääni; jos te tuntisitte minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni".

        Eli näin ollen Jarmo, kun kaksikin johonkin kristittyjen joukkoon kuuluvaa ihmistä on samaa mieltä, se siitä? Entäpä ne kaikki muut, VÄHÄN eri mieltä olevat joukkiot?


      • Faktatietoa

        SELKOKIELELLÄ:
        ATEISMI OSIO vas. valikko.

        Narsistien ominaisuuksia



        1. Itsekeskeinen. Hänen tarpeensa ovat kaikkein tärkeimmät.

        2. Ei katumusta virheiden tai väärintekojen jälkeen.

        3. Epäluotettava, kykenemätön sitoutumaan.

        4. Ei piittaa tekojensa seurauksista.

        5. Projisoi vikansa muihin. Kova syyttämään, ei koskaan hänen vikansa.

        6. Omatunto vajavainen tai olematon.

        7. Epäherkkä toisten tarpeille ja tunteille.

        8. Hyvä julkisivu (yksi tai useampia) jolla tehdä vaikutus ja saada valta.

        9. Huono stressinsietokyky. Herkkä suuttumaan ja raivoamaan.

        10. Oikeutettu manipuloimaan ihmisiä täyttääkseen tarpeensa.

        11. Järkiperäistää helposti. Elää järjellä. Vääntää keskustelun omaksi edukseen toisen kustannuksella. Jos joutuu ansaan, jatkaa puhumista, vaihtaa aihetta tai suuttuu.

        12. Piintynyt valehtelu.

        13. Valtava tarve kontrolloida tilanteita, keskusteluja ja muita ihmisiä.

        14. Ei todellisia arvoja. Opportunisti. Arvot vaihtuvat tilanteen mukaan.

        15. Antaa itsestään usein empaattisen ja ymmärtäväisen vaikutelman jotta voisi manipuloida muita.

        16. Vihaisia ja ailahtelevia tunnetiloja.

        17. Käyttää seksiä kontrolloimiseen.

        18. Ei jaa omia ajatuksiaan, motiivejaan eikä tunteitaan.

        19. Kontrolloi keskusteluja. Täytyy sanoa ensimmäinen ja viimeinen sana.

        20. Hyvin hidas antamaan anteeksi. Roikkuu katkeruudessa.

        21. Salainen elämä. Piilottaa rahansa, ystävänsä ja aktiviteettinsa.

        22. Pitää muiden ärsyttämisestä. Pitää kaaoksen ja hajaannuksen luomisesta ilman syytä.

        23. Ailahtelevat tunteet - muuttuu hetkessä mukavasta vihaiseksi ilman merkittävää syytä.

        24. Epäonnistuu usein taloudellisten asioiden hoitamisessa.

        25. Ilmaisee harvoin arvostusta.

        26. Suureellinen. Vakuuttunut siitä että hän tietää enemmän kuin muut ja tekee kaiken oikein.

        27. Ei kykene näkemään omaa osuuttaan suhteessa toisiin ihmisiin. Puolustautuu nuhdeltaessa. Ei koskaan hänen vikansa.

        28. Voi näyttää herkältä ja kyynelehtiä. Tämä on näyttelemistä tai turhautumista mutta ei surua.

        29. Rikkoo ihmisten sydämet tehdäkseen heistä hänessä riippuvia.

        30. Tarvitsee uhkauksia tai painostusta saadakseen muut pysymään lähellään.

        31. Sabotoi kumppania. Haluaa tämän olevan onnellinen vain itsensä kautta. Ei salli kumppanille ulkopuolisia tuttavia eikä kiinnostuksen kohteita.

        32. Hyvin ristiriitainen.

        33. Vakuuttava. Täytyy vakuuttaa muut tulemaan hänen puolelleen.

        34. Kätkee todellisen itsensä. Aina "päällä".

        35. Ystävällinen vain jos saa sinulta sen mitä hän tahtoo.

        36. Hänen on oltava oikeassa, voitettava ja näytettävä hyvältä.

        37. Ilmoittaa, ei keskustele. Kertoo, ei kysy.

        38. Ei puhu avoimesti. Salaiset motiivit.

        39. Kontrolloi muiden rahoja mutta käyttää itsevapaasti.

        40. Jatkuva "Olen OK ja voin hyvin, eikä minun tarvitse kuunnella sinun näkökantojasi tai ajatuksiasi".

        41. Kokee olevansa aina väärinymmärretty.

        42. Tunnet olosi kurjaksi hänen lähellään. Hän kuluttaa sinua.

        43. Ei kuuntele koska ei välitä.

        44. Hänen tunteistaan puhutaan mutta ei kumppanin.

        45. Ei ole kiinnostunut ongelmien ratkaisemisesta.

        46. Erittäin hyvä lukemaan muita, jotta voisi manipuloida heitä.


        Tämä lista on syntynyt yhteistyössä narsistien ja heidän uhriensa kanssa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1622
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe