Lapsia alakerrassa, onpa kivaa.

huutoon_väsynyt

Asun kerrostalossa. Minua vastapäätä asui vielä muutama päivä sitten äiti kahden lapsensa ja pienen koiran kanssa. Lapset huusivat ja leikkivät rappukäytävässä ja aina, kun itse lähdin kotoa ja lapset olivat asunnossaan, sieltä kuului huutoa ja koiran haukuntaa. Joka kerta ajattelin, että "Luojan kiitos nuo eivät asu minun alapuolellani". No, Luoja kuuli rukoukseni ja neljä päivää sitten he muuttivat alapuolelleni, koska edellinen asunto saatiin myytyä heidän altaan.

Lapsia on siis kaksi, toinen alakouluikäinen poika ja toinen n. 5 vuotias tyttö. Ja tämä tyttö huutaa Koko ajan. Siis ei itke, vaan huutaa kaiken mitä sanoo ja sen lisäksi vähän väliä suoraa huutoa "Arrrrghgggh, aaaaaaaa, aaaarrrr, aaaaaaaa". Sitten tietysti isoveli vielä härnää tyttöä ja vähän väliä kuuluu "Äläääääääääääää, mä kerron äidilleeeee, älääääää, älääää, ääääääääääää. Älä ota sitä, ei, arrrrrrrgh, ääääää". Jos sataa, lapset leikkivät rappukäytävässä. Yksi päivä ihmettelin, kun kuului ihmeellistä "tums, tums"- ääntä - ikään kuin yläkerrassa olisi tiputettu koko ajan jotain lattialle. Noh, alakerran lapset heittelivät palloa sadesäällä vasten kellarikerroksen seinää ja kaikui muuten koko taloon se ääni. Siitä olin kyllä menossa heille sanomaan, mutta he lopettivat noin 30 minuuttia leikittyään. Yleensä ottaen he leikkivät - ja huutavat - usein käytävässä. Ovia paiskotaan ihan älyttömästi, en käsitä miksei heidän äitinsä huomauta ovien paiskomisesta tai jatkuvasta rappukäytävässä meluamisesta (en siis puhu mistään hetken kestävästä leikkimisestä, vaan juuri puolesta tunnista jne).

Oikeasti kestän tuon rappukäytävämeluamisenkin. Kestän normaalit elämisen äänet ja välillä kuuluvan koiran haukunnan, lasten huudon jne. Mutta miten tuo tyttö voi huutaa aina? Miten voin mennä huomauttamaan heille asiasta, kun selkeästikin tytön normaali puhetyyli on huuto? On mikä kellonaika hyvänsä, niin jos tyttö on hereillä -> huutoa kuuluu. Ärsytyksen asteesta riippuu, miten kovaa (jos veli ärsyttää, niin todella kovaa ja sitten tietysti myös kauheat tömistelyt ja mahdollinen koiran haukunta päälle). Täytyyhän heidän nyt tietää, että ei kymmenen jälkeen enää saa kuulua jatkuvaa huutoa? Säälin minä äitiäkin, mutta täytyy sitä n. 5 vuotiaalle lapselle jo voida opettaa, ettei kaikkeen voi vastata huutamalla. Minä kyllä kuulen jos jokin ei tyttöä miellytä ja ilmeisen usein ei miellytä. En ole koskaan odottanut kenenkään naapurin sopeutuvan vuorotyöhöni, mutta tämä tilanne ahdistaa: Jos tulen iltavuorosta, en voi rentoutua, vaikka kotiin tullessa on jo melkein hiljaisuuden aika (tällä hetkellä siis "hiljaisuuden"). Jos olen ollut yövuorossa, ilman korvatulppia en voi olla ollenkaan, vaikka ennen en tarvinnut niitä. Aamuvuorosta tullessa taas poika ja tyttö ovat varmasti samaan aikaan kotona eli tappelevat (ja tappelusta huolimatta kuulen vain tytön äänen).

Jos joku luulee, että liioittelen, niin tervetuloa kuuntelemaan. Olen tosi ahdistunut, koska koulujen kesälomat ovat lähellä ja kohta poikakin on koko päivän kotona eli siis on härnäämässä siskoaan koko päivän. Tiedän joo, että 5-6 vuotias lapsi saattaa olla tunteiltaan hyvinkin ailahtelevainen jne., mutta kuuluuko naapurien sietää tällaista? Että isokin lapsi saa huutaa aina, se kuuluu lapsuuteen, odotetaan aikuistumista? Ei tämä ole mielestäni normaalia elämisestä aiheutuvaa ääntä. Kissatkin pakenevat ääntä sohvan alle välillä, eivätkä ne ole säikkyjä. Ja aion kyllä muuttaa tästä pois jossain vaiheessa, mutta tämä asunto on iso ja vuokraltaan todella kilpailukykyinen. Paikallislehdessä esimeriksi tarjottiin n. 30 neliöistä yksiötä (tämä on 60 neliöinen kaksio) vain 20 euroa halvemmalla kuukausivuokralla.

Kai minun on pakko mennä puhumaan tälle äidille. En vaan ole kehdannut; eri asia olisi valittaa esim. aina soivasta musiikista. Odottelen nyt vielä viikon pari ja jos (kun) sama meno jatkuu, niin menen sitten keskustelemaan. En heti viitsi, kun he ovat kuitenkin asuneet alapuolellani vasta neljä päivää (vaikka todellakin tiedän, että meno oli samanlaista aikaisemminkin, mutta se ei silti kuulunut asuntooni silloin).

25

467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jonskuna

      Lapsia ymmärtää kyllä näitä kaljanjuojia ja basson paukuttajia ei.

    • TurhaaValitat

      "Kai minun on pakko mennä puhumaan tälle äidille. En vaan ole kehdannut; eri asia olisi valittaa esim. aina soivasta musiikista."

      No ei, musiikkia saa soittaa vaikka aina(yöllä hiljaisemmalla), ja samoin lapsistakin saa lähteä ääntä. Täytyy olla todella typerä, että valittaa kyseisenlaisista normaali elämään kuuluvista äänistä, ellei sitten se jatku VOIMAKKAANA hljaisuuden aikanakin.

      VIKA LÖYTYY AINA VALITTAJAN PÄÄN SISÄLTÄ, EI YMMÄRRETÄ KERROSTALOASUMISEN OLEVAN YHTEISÖASUMISTA, JOHON SISÄLTYY NAAPURIN ÄÄNET JA JOPA HAJUTKIN.

      • miisa680

        Ei ole turhaa valitusta !Kyllä vanhempien tehtävä on huolehtia kasvatuksesta ja siihen kuuluu toisten ihmisten huomioonottaminen .
        Naapurissamme oli samantyylinen tapaus ja menin nätisti sanomaan rouvalle metelin ollessa pahimmillaan.Hänellä ei ollut siihen mitään kommenttia ,tiesi kyllä mikä on tilanne !
        Lisänä oli että perheenisä huusi jatkuvasti päivästä toiseen "turpa kiinni "yms muuta vastaavaa lapsille.
        Nykyään tuntuu olevan myös suuntaus että lapsia ei viitsitä pukea ulos vaan "tapellaan "päivät pitkät sisällä???


      • adasdasda

        "VIKA LÖYTYY AINA VALITTAJAN PÄÄN SISÄLTÄ". Nyt on kyllä aika erikoinen kommentti tuo. Meiltä häädettiin täältä asukas, kun tämä käytti ja myi huumeita ja soitti musiikkia aina (todella) kovalla. Varmaan valittajien pään sisällä sekin vika, kun lasin läpi tultiin rappurallia hyväksikäyttäen ja sisään asuntoon kiivettiin toisten parvekkeiden kautta, kun avaimet olivat unohtuneet. Poliisit olivat vakituisia vieraita, tulivat luultavasti vain valittajien mielenrauhan takia via mitä? Samanlaiset päävikaiset valittajat varmasti olivat myös asialla häädetyn kahdessa edellisessä taloyhtiössä. Hän oli saanut häädön myös niistä.

        Ja kyllä, naapurin hajujakin pitää sietää. Meillä asui täällä rapussa ennen eräs laitapuolen kulkija ja hänen asunnostaan tuli aina rappukäytävään ihan suoranainen paskan haju ja mädäntynyt löyhkä. Tiedätkö miltä haisee esimerkiksi mätää vuotava säärihaava? Ihan hirveältä ja sellainen haju meillä oli täällä välillä. Paska haisi aina. Ei todellakaan ollut minusta normaaleja hajuja nuo, mutta en niistä valittanut, koska eivät sentään asuntoon asti tulleet (paitsi kun muuton yhteydessä asukkaan ovi oli auki tunteja putkeen, niin sitten haju tuli muihin asuntoihin asti).

        Nämä ihmiset, jotka aina syyttävät valittajia, eivät ilmeisesti tiedä, että kerrostaloissa asuu oikeasti äärimmäisiäkin tapauksia. Asuu kyllä turhasta valittajia paljon, mutta asuu myös esimerkiksi musiikkia 24/7 täysillä kuuntelevia ja pattereita tahallaan potkivia ihmisiä jne.. Ihmisiä, joita ei yhtään kiinnosta toisten asumismukavuus ja kaikkien mekkaloinnista kärsivien pitäisi aina "muuttaa maalle". On muuten myös ihmisiä, jotka esim. pitävät roskapusseja asunnossa viikkoja. Vaikka tämä johtuisi esimerkiksi masennuksesta ja siitä, ettei pysty viemään roskia ulos, niin onko tuollainen haju sitten normaalia?

        Sinäpä sen sitä paitsi sanoit: "EI YMMÄRRETÄ KERROSTALOASUMISEN OLEVAN YHTEISÖASUMISTA". Se toimii myös niin päin, että metelöijien pitää ottaa huomioon hiljaisuudesta nauttivat. On löydyttävä molemmista suunnista se kultainen keskitie ja molempien on tehtävä kompromisseja.


      • TurhaaValitat
        adasdasda kirjoitti:

        "VIKA LÖYTYY AINA VALITTAJAN PÄÄN SISÄLTÄ". Nyt on kyllä aika erikoinen kommentti tuo. Meiltä häädettiin täältä asukas, kun tämä käytti ja myi huumeita ja soitti musiikkia aina (todella) kovalla. Varmaan valittajien pään sisällä sekin vika, kun lasin läpi tultiin rappurallia hyväksikäyttäen ja sisään asuntoon kiivettiin toisten parvekkeiden kautta, kun avaimet olivat unohtuneet. Poliisit olivat vakituisia vieraita, tulivat luultavasti vain valittajien mielenrauhan takia via mitä? Samanlaiset päävikaiset valittajat varmasti olivat myös asialla häädetyn kahdessa edellisessä taloyhtiössä. Hän oli saanut häädön myös niistä.

        Ja kyllä, naapurin hajujakin pitää sietää. Meillä asui täällä rapussa ennen eräs laitapuolen kulkija ja hänen asunnostaan tuli aina rappukäytävään ihan suoranainen paskan haju ja mädäntynyt löyhkä. Tiedätkö miltä haisee esimerkiksi mätää vuotava säärihaava? Ihan hirveältä ja sellainen haju meillä oli täällä välillä. Paska haisi aina. Ei todellakaan ollut minusta normaaleja hajuja nuo, mutta en niistä valittanut, koska eivät sentään asuntoon asti tulleet (paitsi kun muuton yhteydessä asukkaan ovi oli auki tunteja putkeen, niin sitten haju tuli muihin asuntoihin asti).

        Nämä ihmiset, jotka aina syyttävät valittajia, eivät ilmeisesti tiedä, että kerrostaloissa asuu oikeasti äärimmäisiäkin tapauksia. Asuu kyllä turhasta valittajia paljon, mutta asuu myös esimerkiksi musiikkia 24/7 täysillä kuuntelevia ja pattereita tahallaan potkivia ihmisiä jne.. Ihmisiä, joita ei yhtään kiinnosta toisten asumismukavuus ja kaikkien mekkaloinnista kärsivien pitäisi aina "muuttaa maalle". On muuten myös ihmisiä, jotka esim. pitävät roskapusseja asunnossa viikkoja. Vaikka tämä johtuisi esimerkiksi masennuksesta ja siitä, ettei pysty viemään roskia ulos, niin onko tuollainen haju sitten normaalia?

        Sinäpä sen sitä paitsi sanoit: "EI YMMÄRRETÄ KERROSTALOASUMISEN OLEVAN YHTEISÖASUMISTA". Se toimii myös niin päin, että metelöijien pitää ottaa huomioon hiljaisuudesta nauttivat. On löydyttävä molemmista suunnista se kultainen keskitie ja molempien on tehtävä kompromisseja.

        "Nyt on kyllä aika erikoinen kommentti tuo."

        Sinulle sen ymmärtäminen varmasti onkin mahdottomuus, ethän sinä kykene edes ymmärtämään kokonaisia virkkeitä, vaan pätkit ne vastausviestiisikin oman mielesi mukaan. Tämän valossa ei yllätä sekään, ettet ymmärtänyt vastaukseni koskevan vain ja ainostaan normaaleja elämisestä aiheutuvia ääniä, niistähän tämä ketjun aloittajakin valitti. Noihin ääriesimerkkeihin on turha mennä, ymmärrän toki miksi sinä niitä keksit, itse en kommentoi niitä enempää.

        "Sinäpä sen sitä paitsi sanoit: "EI YMMÄRRETÄ KERROSTALOASUMISEN OLEVAN YHTEISÖASUMISTA". Se toimii myös niin päin, että metelöijien pitää ottaa huomioon hiljaisuudesta nauttivat. On löydyttävä molemmista suunnista se kultainen keskitie ja molempien on tehtävä kompromisseja."

        Sellainen vaatimus, että naapurissa voisi nauttia hiljaisuudesta, ei ole mikään kompromissi, vaan ihan puhdasta mielivaltaa. Se sinun peräänkuuluttamasi "kompromissi" tarkoittaisi tällöin sitä, ettei laadukkaammalla äänentostolla varustetuilla laitteilla voisi soittaa musiikkia lainkaan. Musiikki kuuluu joka talossa aivan varmasti naapuriin hiljaisellakin soitettuna, mikäli äänentoisto ulottuu matalimmille bassotaajuuksille. Musiikkia saa tästäkin huolimatta soittaa myös kovemmalla, eikä kukaan varmasti soita "täysillä" 24/7 kuten yrität väittää, johtaisihan se täydelliseen kuuroutumiseen. Muutenkin naurettavia nuo jatkuvat väitteet siitä, että joku soittaisi musiikkia täysillä. Itselläkin pääkaiuttimet tuottavat watin teholla yli 100 dB äänenpaineen ja vahvistin on teholtaan 7 * 200W. Naapurilta on kyllä tullut valituksia TÄYSILLÄ soitosta, vaikka äänenvoimakkuus on tällöin ollut noin TUHANNESOSA maksimista, eli reilusti alle watin tehosta on kyse.


      • antaa_olla

        Minä pätkin viestiäsi, koska oletin, ettei koko viestin lainaaminen ole tarpeen. Jos sanot, että vika löytyy aina valittajan pään sisästä, niin en minä voi tietää, että et tarkoitakaan "aina", vaan ainoastaan tiettyjä tilanteita.

        Ja oikeasti on tosi typerää tarttua tuohon "täysillä" soittamiseen. Se on aivan oikea suomen kielen ilmaisu, että puhutaan esimerkiksi musiikin soittamisesta täysillä - ilman, että tarkoitetaan käytettävän kaikkia tehoja mitä koneesta lähtee. Voidaanhan sitä sanoa, että "Pekka potkaisi pallon täysiä ovea päin", eikä siinäkään varmaan ole 100% varmuutta siitä, että kyseinen Pekka todella on käyttänyt potkuun kaikki voimansa. Minun "täysillä" tarkoitti edemmässä tekstissä sellaista kovuutta mitä käytetään esim. yökerhossa. Varmaan sielläkin laitteista lähtisi enemmän tehoja, mutta yökerhon "normaali" volyymi tekee jo puheen kuulemisesta hankalaa. Ihan isännöitsijäkin kävi tämän musiikin kovuuden toteamassa, mutta emme keskustelleet siitä, saisiko alakerran kaveri musiikin vielä kovemmalle.

        En tajua sinun kaltaisiasi ihmisiä. Täytyy väkisin suuttua ja vääntää riitaa, jopa netissä keskustelupalstalla. Tarkoitin kultaisella keskitiellä sitä, että jos yksi nauttii hiljaisuudesta ja toinen musiikinhuudattamisesta, niin yhtenä päivänä hiljaisuudesta nauttivan pitää kestää se musiikin huudatus ja toisena päivänä sen musiikin huudattajan pitää kuunnella levyjä hiljaisemmalla volyymillä. Minun seinänaapurillani esim. on sellaiset soittovehkeet, että olohuoneeni tärisee basson voimasta. Hän kuuntelee musiikkia kuitenkin noilla jytinäsysteemeillään niin harvoin, että ei se minua haittaa. Eri asia olisi jos hän joka päivä tuntikausia jytyyttäisi sitä musiikkiaan.

        Laitoin tänään parkkipaikkanaapureilleni laput (omalla nimelläni), joissa kerroin, että he usein ajavat autonsa niin lähekkäin, ettei minun autoni mahdu enää heidän väliinsä. Pyysin heitä katsomaan pihaan ajaessa, että keskellekin jäisi normaali parkkitila. Kiitin ja toivotin hyvää kesää. Sinun kirjoittamistyylisi saa uskomaan, että niistäkin lapuista varmaan suututaan.


      • TurhaaValitat
        antaa_olla kirjoitti:

        Minä pätkin viestiäsi, koska oletin, ettei koko viestin lainaaminen ole tarpeen. Jos sanot, että vika löytyy aina valittajan pään sisästä, niin en minä voi tietää, että et tarkoitakaan "aina", vaan ainoastaan tiettyjä tilanteita.

        Ja oikeasti on tosi typerää tarttua tuohon "täysillä" soittamiseen. Se on aivan oikea suomen kielen ilmaisu, että puhutaan esimerkiksi musiikin soittamisesta täysillä - ilman, että tarkoitetaan käytettävän kaikkia tehoja mitä koneesta lähtee. Voidaanhan sitä sanoa, että "Pekka potkaisi pallon täysiä ovea päin", eikä siinäkään varmaan ole 100% varmuutta siitä, että kyseinen Pekka todella on käyttänyt potkuun kaikki voimansa. Minun "täysillä" tarkoitti edemmässä tekstissä sellaista kovuutta mitä käytetään esim. yökerhossa. Varmaan sielläkin laitteista lähtisi enemmän tehoja, mutta yökerhon "normaali" volyymi tekee jo puheen kuulemisesta hankalaa. Ihan isännöitsijäkin kävi tämän musiikin kovuuden toteamassa, mutta emme keskustelleet siitä, saisiko alakerran kaveri musiikin vielä kovemmalle.

        En tajua sinun kaltaisiasi ihmisiä. Täytyy väkisin suuttua ja vääntää riitaa, jopa netissä keskustelupalstalla. Tarkoitin kultaisella keskitiellä sitä, että jos yksi nauttii hiljaisuudesta ja toinen musiikinhuudattamisesta, niin yhtenä päivänä hiljaisuudesta nauttivan pitää kestää se musiikin huudatus ja toisena päivänä sen musiikin huudattajan pitää kuunnella levyjä hiljaisemmalla volyymillä. Minun seinänaapurillani esim. on sellaiset soittovehkeet, että olohuoneeni tärisee basson voimasta. Hän kuuntelee musiikkia kuitenkin noilla jytinäsysteemeillään niin harvoin, että ei se minua haittaa. Eri asia olisi jos hän joka päivä tuntikausia jytyyttäisi sitä musiikkiaan.

        Laitoin tänään parkkipaikkanaapureilleni laput (omalla nimelläni), joissa kerroin, että he usein ajavat autonsa niin lähekkäin, ettei minun autoni mahdu enää heidän väliinsä. Pyysin heitä katsomaan pihaan ajaessa, että keskellekin jäisi normaali parkkitila. Kiitin ja toivotin hyvää kesää. Sinun kirjoittamistyylisi saa uskomaan, että niistäkin lapuista varmaan suututaan.

        "Minä pätkin viestiäsi, koska oletin, ettei koko viestin lainaaminen ole tarpeen. Jos sanot, että vika löytyy aina valittajan pään sisästä, niin en minä voi tietää, että et tarkoitakaan "aina", vaan ainoastaan tiettyjä tilanteita."

        Viestihän on kokonaisuus, ei ole järkevää kirjoittaa joka ainoaa lausetta ja virkettä niin, ettei niihin jäisi tulkinnan varaa. Viestin alkuosasta olisi pitänyt kyllä selvitä, mihin viittasin kyseisellä pätkimälläsi virkkeellä. Ja mikä ihmeen koko viestin lainaaminen, sinähän pätkit virkkeetkin.

        Naapuri "täysillä soittaminen" tarkoitti todelisuudessa sitä, että laitteet olivat lähes MINIMITEHOLLA. Mikäli ei saisi soittaa joka päivä kyseisellä alle watin tehollakaan, menisi täysin naurettavaksi kun esim. elokuvista ei saisi repliikeistä selvää noin pienellä äänenvoimakkuudella, basson jyrinä tosin kuuluu tällöinkin naapuriin, muttei sille mahda mitään. Poliisikin kävi joskus paikalla, mutta totesivat, "että noinko se on pienellä, ja silti kuuluu rappuun". Mainitsivat vielä lähtiessään, etteipä sitä voi tuon pienemmällä vaatia kuunneltavan.


      • zarzas

        "Naapuri "täysillä soittaminen" tarkoitti todelisuudessa sitä, että laitteet olivat lähes MINIMITEHOLLA. Mikäli ei saisi soittaa joka päivä kyseisellä alle watin tehollakaan, menisi täysin naurettavaksi kun esim. elokuvista ei saisi repliikeistä selvää noin pienellä äänenvoimakkuudella, basson jyrinä tosin kuuluu tällöinkin naapuriin, muttei sille mahda mitään."

        Totta!!!

        Nämä idiootit, kuten nimimerkeillä "adasdasda" ja "antaa_olla" riehuvat eivät tajua ettei musiikki ole välttämättä kuin taustamusiikki tasolla, vaikka se kuuluu myös heille asti. Kyllähän siinä voi yrittää kompromisseja hakea, mutta ainoa toimiva ratkaisu on jonkun muutto muualle, ihmiset kun ovat niin tyhmiä, etteivät tajua hommata korvatulppia.


      • sakkesetä

        Vittu mä tuun ja syön sun pillun


      • asdasdfasdas
        zarzas kirjoitti:

        "Naapuri "täysillä soittaminen" tarkoitti todelisuudessa sitä, että laitteet olivat lähes MINIMITEHOLLA. Mikäli ei saisi soittaa joka päivä kyseisellä alle watin tehollakaan, menisi täysin naurettavaksi kun esim. elokuvista ei saisi repliikeistä selvää noin pienellä äänenvoimakkuudella, basson jyrinä tosin kuuluu tällöinkin naapuriin, muttei sille mahda mitään."

        Totta!!!

        Nämä idiootit, kuten nimimerkeillä "adasdasda" ja "antaa_olla" riehuvat eivät tajua ettei musiikki ole välttämättä kuin taustamusiikki tasolla, vaikka se kuuluu myös heille asti. Kyllähän siinä voi yrittää kompromisseja hakea, mutta ainoa toimiva ratkaisu on jonkun muutto muualle, ihmiset kun ovat niin tyhmiä, etteivät tajua hommata korvatulppia.

        Kerrostalossa asuu useita ihmisiä. Kuuluu musiikki, telkkari, puhe jne. Miksi mahtaa olla niin, että esimerkiksi vain yhdestä asunnosta kuuluu musiikki kovalla muihin asuntoihin, rappukäytävään jne? Olisiko mahdollista, että tämä yksi ihminen oikeasti soittaisi musiikkia kovaa vai onko vain yhdessä kohtaa koko kerrostalossa huonot äänieristykset? Poliisi ja isännöitsijä kävivät esimerkiksi meillä useita kertoja alakerran asukkaalla toteamassa metelin ja rauhoittamassa tilannetta, mutta asukas ei lupauksista huolimatta muuttanut elämäntyyliään. Häätö tuli ja oli tosiaan hänen kolmantensa.

        Minun mielestäni se on ihan sama, että mitkä ovat ne "pienimmät tehot". Jos seinänaapurini soittimen pienimmät tehot ovat sellaiset, että koko olohuoneeni tärisee, ei se olisi mielestäni ookoo joka päivä tunteja kestävänä. Mutta kuten sanottu, välillä sellainen ei haittaa. Eivät ne tosin voi olla hänen laitteensa pienimmät tehot, koska yleensä häneltä kuuluu musiikki ja basso ihan normaalilla voimakkuudella.

        Sinua "TurhaaValitat" selkeästi ärsyttää, kun itselläsi on jonkilaiset bassovehkeet, ja niiden käytöstä on valitettu (poliisitkin ilmeisesti käyneet...?). "Zarzas" taas sanoo, ettei "musiikki ole välttämättä edes taustamusiikki tasolla, vaikka se kuuluu myös heille asti". En todellakaan ymmärrä mikä on teidän ongelmanne nyt, kun ette te voi tietää mitä tapahtuu meidän kerrostalossamme. Ette voi arvioida seinänaapurini latteiden tehoa, ettekä sitä kuinka "täysillä" joku täällä musiikkia soittaa. Meillä ei ainakaan poliisit ole kertaakaan käyneet toteamassa, että ei ollut syytä soittaa heitä paikalle, vaan vain todella kovasta metelistä on heitä jouduttu vaivaamaan. Ja mielestäni kenenkään ei edes kerrostalossa tarvitse pitää korvatulppia yöllä vain siksi, että joku kokee oikeudekseen soittaa musiikkia täysillä.

        Nyt "TurhaaValitat" voit vaikka taas tarttua tuohon täysillä-sanaan tai ihan mihin haluat. En tule enää lukemaan vastaustasi.


      • Joopajoo_

        Kerrostaloissa alkaa hiljaisuus klo 22 ja jatkuu useimmiten siihen klo 07 aamuun.

        Jotkut, useimmiten nuoret eivät tätä tajua tai sitten koskaan eivät ole edes vilkaisseet talon sääntöjä. Normaaliin kerrostaloasumiseen ei kuulu klo 22 jälk musan soittaminen täysillä eikä hirve kovaääninen älämöly.

        Ei myöskään ole normaalia jos lapsi huutaa kaiken aikaa ja puhuukin huutamalla.

        Jos talossa huonot äänieristykset niin pienempikin äänen korottaminen tai taustamusiikin soittaminen saati sitten musan soittaminen täysillä kuuluu kyllä.


    • yjhf

      Ole sitten varovainen, ettet ala aukoa päätäsi jostain lasten kasvattamisesta ja normaalista käyttäytymisestä, jos käy ilmi, että tyttö on ns. erityislapsi. Kaikki vammat eivät näy ulospäin.

    • gsbdgsb

      Tätä asiaa sivuten kysymys: Kuuluuko teillä muilla tosiaan alakerran äänet selvästi yläpuolelle?
      Minulla ( kerrostalossa siis ) ei kuulu alhaalta mitään, mutta yläpuolelta kuuluu hyvin alaspäin. Olen 20 v asunut tässä talossa ja alhaalta ei ole koskaan kuulunut mitään vaikka asukkaatkin ovat vaihtuneet.
      Alapuolen parvekkeesta huomaa, että siellä kyllä asutaan. 60-luvulla rakennettu "elementtitalo".

      • Jonskuna

        Kyllä vuokraasujien elämä kuuluu aina oli ne ala tai yläpuolella. Nyt asuu vuokralaisia alapuolellani edes puhe ei ole normaalitasoista milloinkaan.


      • asdasdaads

        Joka suunnasta kuuluu. Pikku hiljaa on tosin oppinut tunnistamaan eri äänien voimakkuuksista, että missä esim. soitetaan musiikkia. Alakerrasta kuuluu ihan kaikki vähän kovemmista kävelyaskelista lähtien (mikä on minusta vähän outoa, kun yleensä kävely kuuluu vain yläkerrasta). Roskakaappi täällä on oikea puskaradio :). Jos alakerrassa puhutaan keittiössä --> kuulen kaikki jutut. Jos yläkerrassa soitetaan musiikkia keittiössä --> se on kuin minulla olisi radio roskakaapissa. Olohuoneessa taas on yksi seinä minkä kautta kuuluu niin a- kuin b-rapun tekemiset.


    • esimerkinkautta

      mitäpä jos valittamisen sijaan ystävystyisit tämän ilmiselvästi uupuneen tai muuten toistaitoisen äidin ja hänen kiljuvien lastensa kanssa.

      Kutsuisit äidin vaikkapa kahville juttelemaan niitä näitä ja siitä sitten pikkuhiljaa nätisti leikin varjolla opastaen opettaisit lapset käyttäytymään paremmin?
      Kävisit lasten kanssa kävelyllä, puistossa tai taloyhtiönne pihalla missä saisivat purkaa energiaansa ja samalla äiti saisi hengähdystauon lapsistaan.

      Voisit saada hyvän ystävän ja hetken päästä kiltisti käyttytyvät naapurin lapset, joista kasvaa sinut ja muut huomioon ottavia nuoria ihmisiä. Valinta on sinun käsissäsi.

      Vai onko liian vaikeaa tai hankalaa tehdä asioita hyvän kautta?

      • TurhaaValitat

        Hyvä ohje, vaikkakaan ketään ei voi vaatia ystävästymään kenenkään kanssa.

        Tosin pelkkä tutustuminenkin naapuriin saattaisi ratkaista asian, olisi paljon vaikeampaa projisoida vihaansa tuntemaansa henkilöön. Tällöinhän ymmärtäisi äänet normaaleiksi elämisen ääniksi, eikä naapurin(=vihollisen) sodan julistukseksi.

        Neuvoasi hän tosin tuskin tulee noudattamaan, osa ihmisistähän on tällaisia, jotka haluavat vain haastaa riitaa. Tästä kertoo sekin, että myös täällä naapurit palstalla suurin osa aloituksista keskittyy naapurin parjaamiseen, se kun on niin "kivaa".

        Äänen eristyksen paraneminenkin on oikeastaan vain lisännyt ongelmia, aina vain pienemmistä äänistä valitetaan. Ennen, kun mitään vaatimuksia ääneneristykselle ei ollut, äänet hyväksyttiin paremmin, eikä lähdetty heti "sotaan".


      • vanha_elli
        TurhaaValitat kirjoitti:

        Hyvä ohje, vaikkakaan ketään ei voi vaatia ystävästymään kenenkään kanssa.

        Tosin pelkkä tutustuminenkin naapuriin saattaisi ratkaista asian, olisi paljon vaikeampaa projisoida vihaansa tuntemaansa henkilöön. Tällöinhän ymmärtäisi äänet normaaleiksi elämisen ääniksi, eikä naapurin(=vihollisen) sodan julistukseksi.

        Neuvoasi hän tosin tuskin tulee noudattamaan, osa ihmisistähän on tällaisia, jotka haluavat vain haastaa riitaa. Tästä kertoo sekin, että myös täällä naapurit palstalla suurin osa aloituksista keskittyy naapurin parjaamiseen, se kun on niin "kivaa".

        Äänen eristyksen paraneminenkin on oikeastaan vain lisännyt ongelmia, aina vain pienemmistä äänistä valitetaan. Ennen, kun mitään vaatimuksia ääneneristykselle ei ollut, äänet hyväksyttiin paremmin, eikä lähdetty heti "sotaan".

        näinhän se on että mieluummin vedetään kupla otsaan ja lähetytään ongelmaa negaation kautta vaikka positiivisella toiminnalla päästäisiin helpommalla ja parempaan lopputulokseen.

        Itse menisin moikkaamaan sitä toista kersaa silloin kun hän pompottelee palloaan, kehuisin kuinka taitava hän on ja sitten sanoisin, että istutaan alas ja mietitään missä hän voisi jatkossa leikkiä turvallisesti ja pompotella sitä palloaan rappukäytävän sijaan.

        Tietysti tämä vaatii oman ajan uhraamista, mutta se 10-20 minuuttia mitä siihen kuluu olisi lapsen tulevaisuuteen satsaamista. Kai nyt jokaiselta ihmiseltä sen verran aikaa riittää naapurin lapselle.


    • äläruoki

      Veikkaan trolliksi. Koska metelöijä on stereotypioissa aina yksinhuoltajan.
      He ovat niin suurennuslasin alla, että haluavat kasvattaa lapsensa ottamaan muut huomioon enemmän kuin muut.

      • huutoon_väsynyt

        Eipä tullut edes mieleen, että joku saattaisi luulla trolliksi vain yksinhuoltajuuden perusteella. En minä toisaalta sen paremmin hänen asioitaan tiedä - saattaa olla vaikka yhteishuoltajuuskin - mutta ei tuo tyttö ainakaan missään käy.


    • hirveetämenoa

      Katsos nykyajan vanhemmat ovat itse keskenkasvuisia idiootteja, ja he pitävät lapsiaan kavereina, eivät lapsinaan joten auktoriteettiasemaa ei ole. Kuri on tuntematon käsite, ja jos sitä on se on vain äkillinen karjuminen. Kakaraperhe suoraan seinän tai katon takana on ns helvetti. Onneksi nykyajan kakaroista suuri osa tuijottelee koko ajan älypuhelintaan tai pc.tä, mutta sitten se pienempi osa kakaroita jotka elää kerrostalon pihalla tai käytävässä -voi helvata. Meidän talon vieritalossa on 5 kpl villejä 5-7 v poikia jotka ovat levottomia adhd-tapauksia. Tulevat aina kerrostalomme pihaan mekastamaan ja sotkemaan paikkoja sekä kesällä säikyttävät pesivät pikkulinnut. Olen pari kertaa käskenyt poistumaan talomme pihasta vaan parin pvän päästä ovat jo takaisin. He eivät varmaan lue mitään, eivät surffaa netissä vaan ovat kuin villialkuasukkaat. Roskaavat ja huutavat. Kaupoissa kakaraperheet ovat painajainen: tukitaan käytävät, vanhemmat ja kakrut kiljuvat kilpaa keskenään ja karkit syödään jo kaupassa ennen maksamista. Ostokärryyn kavutaan paskaisissa kengissä ja kaikkia hyllytavaroita lääpitään räkäisin sormin. Näillä kakaraperheillä on yleensä vielä 2-3 levotonta koiraa tempoilemassa hihnoissa ja sellainen lihava plösö rumasti pukeutunut perheenäippä karjumassa ja pujopartasuu-tatuoitu-isipappa juomassa suoraan tölkistä kaljaa.

    • oqw

      Joo, muta kyllä elämä opettaa heidätkin.

    • Jake000

      Tosiasia on se, että kaikissa kerros/rivitaloasunnoissa on huono äänieristys. Moni luulee talon olevan hiljainen äänieristyksen takia kun ei ole vuosiin ollut häiriöitä. Sitten tulee uusi asukas tai ennen hiljaiset asukkaat alkavat mölyämään ja todellinen äänieristyksen kehnous paljastuu. Kerros-ja rivitalossa tilanne muuttuu pomminvarmasti huonoksi jossain vaiheessa. Kannattaa puhua naapurille jos on asiallinen. Päihteiden käyttäjiin ei kannata ottaa mitään kontaktia ,sellainen ihminen ei muutu koskaan, silloin kannattaa ottaa yhteyttä heti isännöitsijään jotta päihteiden käyttäjän saa pois talosta. Lapset eivät häiritse koko aikaa ja ne nukkuvat kyllä pääosin öisin, toisin kuin päihdeongelmaiset. Yritä saada muuta ajateltavaa, tilanne muuttuu kyllä paremmaksi, eivät lapset ihan koko aikaa häiritse ympäri vuorokauden, mene ulos kun koet tilanteen ärsyttäväksi.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1622
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe