Äidinkielen pisteiden heilahtelu (esseekoe)

someabi

Ei voi kuin ihmetellä, miten ne pisteet joillain voi muuttua niin paljoa. Itsellä pysyi nyt essee samana kuin alustavissa, mutta monella on joko noussu tai laskenu ja kaikilla ei ihan pikkuisen. Ymmärrän, että saattaa heilahtaa viitisen pistettä ylös tai alas ja joskus kymmenenkin, mutta olen kuullut tarinoita, että olisi muuttunut paljon enemmänkin jopa yli 20 pistettä joskus.
Eikö tuo tarkoita vain, että joko sensori tai opettaja ei osaa hommaansa tai sitten jompikumpi on arvostellu esseen vedoten liikaa omiin mielipiteisiin.

11

541

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuumotus_ohi

      Jos joku kirjoittaa oikein räväkän ja kärkevästi kantaaottavan teoksen niin joku tykkää ja toinen ei. Matikat ja sellaiset voi sentään arvioida suht objektiivisesti mutta esseessä on aina se inhimillinen tekijä mukana.

      Onneksi itsellä pysyi siinä 50 pisteessä niin sain ällän 2 pisteen marginaalilla.

    • dfsfdfdfd

      Tää on juuri se juttu, mikä minua äikässä - tai ennemminkin siinä, että se on kaikille pakollinen - ottaa päähän.

      Kun ei ole mitään oikeaa tai väärää vastausta, niin se johtaa väkisinkin siihen, että heittoja tapahtuu ja se on tuurista kiinni millainen sensori sulle sattuu ja täten millaiset arvosanat saat.

      En nyt todellakaan väitä, että äikkä on puhtaasti tuurikoe, ihan saletisti jokainen arvostelija erottaa 0 pisteen ja 60 pisteen esseet, mutta sitten kun on alustavasti 25p ja 30p esseet edessä, niin se on arvostelijan subjektiivinen näkemys kumpaa hän pitää parempana. Voi mennä ihan kummin päin tahansa, ja se kuitenkin vaikuttaa kyseisten esseiden kirjoittajien arvosanoihin ja mahdollisesti jatkokoulutuspaikkaan.

      Aina ihmetellyt, että tämmöinen koe on jokaiselle pakollinen. Niin ja itselläni nousi 5 pinnalla, mutta se 5 pinnaa oli ihan yhtä turhan kanssa mun tapauksessa.

    • välttämätön_paha

      Äidinkieli on tärkeä ja siksi pakollinen. Esimerkiksi ihan perus työhakemus näyttää paljon paremmalta kun se ei ole täynnä yhdys sanavirheitä. Kirjoitustaitoa tarvitsee varmaankin useimmissa korkeakouluopinnoissa.

      • sfsdfds

        Niin siis en minä itse aineen tärkeyttä kieltänytkään, vaan pelkästään kummastelin sitä, että se on pakko kirjoittaa. Ehdottomasti kurssit tulisi kuitenkin käydä läpi.

        Ja kyllä senkin tajuan, että jos ainetta ei ole pakko kirjoittaa, niin siihen ei välttämättä panosta niin paljoa, mutta luulisi ihmisten silti tajuavan aineen tärkeyden ja panostavan siihen jo pelkästään sen vuoksi.


    • Kia2

      Itsellä juuri laski 15 pisteellä, ällästä mentiin ämmään nii että heilahti. Ikinä en ole alle 45 pisteen esseetä kirjoittanut, nyt tosiaan 35 ytl:n pisteet.

    • stna2

      Kia2: JUST SAMAT.
      Kirjoitin lukiossa jatkuvasti ällän tasolla, nyt sitten tuli M. Ketuttaa niin s....
      Lähtöpisteet näyttivät vielä e:tä ja olin toiveikas ja nyt sitten pissi.

    • Kummastunut

      Itsellä laski L:stä 19p E:hen. Suurimmalla osalla tippu tuntemista 15-30p L:stä. Ja ennen ollut kyllä ihan oikea arvostelu meidän opella..... Mitä lie tapahtunut..

    • piipiipiip

      Sensorin arvio on selvästi objektiivisempi, tietenkin. Sensori on aina hyvin kokenut ja lukee suuren määrän esseitä. Sensoriin ei vaikuta pärstäkerroin hyvässä eikä pahassa.

      Jos sensorin arvio poikkeaa tuntuvasti opettajan arviosta, esseen lukee ja arvioi toinenkin sensori.

      Hyväksyttyä arvosanaa voi yrittää korottaa yhden kerran. Ilman aikarajaa.

    • Samulitt

      Itselläni nousi essee 50 pisteestä 60. Essee oli mielestäni yksi parhaista, jonka olen kirjoittanut. Tekstitaidon vastauksista tuli 4, 4 ja 5. Koululta ne lähtivät 3, 4 ja 5. Ope ei ole ikinä tykännyt aineistani, joten arvosteli varmaankin hieman alakanttiin.

    • Ärsytys

      Tosiaan mulla laski essee 10 pisteellä ja vahva M putos C... kahella kaverillani putos 15 pinnaa, toinen lähetti eilen jo tarkastuspyyntöä YTL:ään... mutta siis kyllä ärsyttää tommonen pisteiden heittely noin rajusti, en ees osaanut kuvitella että pisteet tippuis noin paljon....

      • noinkohan

        "toinen lähetti eilen jo tarkastuspyyntöä YTL:ään..."

        Tuskin lähetti. Tai jos lähetti, pyynnöllä ei ole tehoa. Tarkistuspyynnöt lähettää koulun rehtori.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      43
      2240
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1759
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      41
      1563
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      44
      1520
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1475
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1451
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    Aihe