ifolorista

kysymys____

olen eka kertaa tilaamassa ifolorilta. saan jonkun 26 sivuisen A4 kirjan ilmaiseksi. (tuli lehtitilauksen yhteysessä). olen kikkaillut tuon ifolorin ohjelman kanssa ja se ei "sovita luvia raamin kokoon.
eli täytyykyö kuvia pienentää ohjelman avulla että mahtuisi koko kuva? asetuksista en löytänyt sellaista kohtaa.
vai onko siihen joku oikotie jota en ole huomannut?

tuleepa samalla testattua minkälaista jälkeä sieltä verstaalta tulee. jos jatkossa teettäisi lisää.

14

207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuuuukkeli

      Tarkoitat kai sitä, että jos kehys on erimuotoinen kuin kuva, niin osa kuvasta rajautuu pois. Kokeile hiiren oikea näppäin kuvan päällä ja valitse Muokkaa - Säädä koko.

    • kysymys_

      sitä tarkoitin, kokeilen.

    • kysymys_

      no helkatti se rajaa vain osan kuvaa näkyviin mitä tietty voi säätää. mutta pitäisi näkyä koko kuva. eli kokeilen pienennystä.

    • Kysymys_

      hidasjärkinen kun on voihan räkä. tietty säädä koko. ei vaan menny jakeluun heti.

      kiitti neuvosta :)

    • Olen tehnyt vuosien mittaan parisen kymmentä kuvakirjaa tuolla Ifolorin ohjelmalla. Viime vuosina olen aina tuhonnut ne oletuskehykset sivuilta ja venytellyt ja vanutellut kuvani mieleisikseni kokonsa puolesta. Kuvien erottelu nykykameroilla riittää mainiosti joskin lähettäminen kestää pidempään jos kuva tiedostot ovat valtaisia.

      Verrattuna "vanhoihin" albumeihin on tuollainen kuvakirja mukava koska siihen saa helposti tekstiä mukaan kertomaan tapahtumasta joka siinä on esillä. Sen muistaa jonkun aikaa mutta vaikka 30 vuoden kuluttua muisti on saattanut alkaa hiipumaan, teksti kuitenkin säilyy.

      • kysymys___

        joo näinpä. pääsin jyvälle jo tuosta hommasta.
        ja jos laatu on hyvä ifolorilla niin toteutan sen mitä ollaan vaimon kanssa puhuttu että kuvakirjoihin alkaa panostamaan että jää jotain jäljelle kun formaatit vanhenee sun muuta :)
        helpompaa kuin se ettää teettää kuvat ja alkaa lajitteleen vanhanliiton albumeihin :)


      • Kokeiltuani alkuun muutamaa kirjamallia olen päätynyt vaakaan kierreselkäiseen kirjaan jota olen sen jälkeen aina käyttänyt. Ifolorin laadussa en itse ole huomannut mitään ongelmaa, olen kuitenkin kuullut jonkun joskus valittavankin mutta hän taisi saada uuden jossa valituksen kohde oli korjattu.

        Näissä kirjoissa kuvat pysyvät kun taas edellisen sukupolven perintöalbumeista on osa hukkateillä.


      • kysymys_
        nikon_d90 kirjoitti:

        Kokeiltuani alkuun muutamaa kirjamallia olen päätynyt vaakaan kierreselkäiseen kirjaan jota olen sen jälkeen aina käyttänyt. Ifolorin laadussa en itse ole huomannut mitään ongelmaa, olen kuitenkin kuullut jonkun joskus valittavankin mutta hän taisi saada uuden jossa valituksen kohde oli korjattu.

        Näissä kirjoissa kuvat pysyvät kun taas edellisen sukupolven perintöalbumeista on osa hukkateillä.

        laitoin eilen illalla tilauksen ja tänään tuli sähköpostia ifolorilta että kirja on valmis ja postitettu.
        olipas nopeaa toimintaa :)
        postissa se tietty viipyy viikon kun postin nykymeininki on mitä on :)


      • kysymys_ kirjoitti:

        laitoin eilen illalla tilauksen ja tänään tuli sähköpostia ifolorilta että kirja on valmis ja postitettu.
        olipas nopeaa toimintaa :)
        postissa se tietty viipyy viikon kun postin nykymeininki on mitä on :)

        Ifolor on viime aikoina ollut tosiaan yllättävän nopea. Mistä se johtuu on vielä arvoitus, toivon ettei syynä ole töiden vähyys vaan nopeammat "vehkeet"!


    • pimiö_odottaa

      Kun oli puhetta, että kuvakirjaan saa kirjoittaa kuvatekstejä, niin osaakos Ifolorin softa lukea tekstin jpg-tiedoston metadatasta? Jos ei onnistu tai ei ole tietoa, niin tiedättekö muista kuvakirjapalveluista?

      Sillä kysyn, kun kuvani on ollu vaan tietokoneella ja nyt olisi suuri urakka kirjoittaa Lightroomissa kuviin tietoja. Kirjoitan tiedot pääosin hierarkkisina asiasanoina (keyword), mutta mietin, kuinkakohan vaikeaa olisi tekstin siirto kuvakirjoihin? Kuvatekstikenttää ei käsittääkseni kannata käyttää, ellei teksti ole juurikin sitä yksittäistä kuvaa kuvaileva.

      • Kun kirjoittelen siihen Ifolorin kirjan sivuille niin en minä siihen ainakaan exif tietoja kirjoita vaan jotain siitä tilanteesta kuten mitä näkyy, koska otettu, missä otettu, jne.

        Voihan siihen kirjoittaa vaikka runon pätkiä kuvien aiheista jos runosuoni sykkii. Minulla se sykkii varsin huonosti!


      • pimiö_odottaa
        nikon_d90 kirjoitti:

        Kun kirjoittelen siihen Ifolorin kirjan sivuille niin en minä siihen ainakaan exif tietoja kirjoita vaan jotain siitä tilanteesta kuten mitä näkyy, koska otettu, missä otettu, jne.

        Voihan siihen kirjoittaa vaikka runon pätkiä kuvien aiheista jos runosuoni sykkii. Minulla se sykkii varsin huonosti!

        No et tietenkään kirjoita exif-tietoja siinä vaiheessa, mutta olisi kiva tietää, saako ne tiedostoista näkyviin kätevästi. Juurikin nuo "koska otettu, missä otettu" pitäisi löytyä helposti valmiina, ettei tarvitse joka kuvaa turhaan erikseen muuta kautta selvitellä. Tuhansiin kuviin saa helposti ajan, paikan ja tapahtuman parilla klikkauksella, mutta kuvatekstiä varten pitäisi käydä läpi jokainen kuva erikseen. Ja siinä saisi tosiaan jotain "runoiluakin" olla...

        Voisin tietty itsekin selvittää asiaa Ifolorin sivuilta, muttei vielä niin paljoo kiinnosta...


      • no minä tuota ifoloria kyselin kysymys___ nikillä kun en viittiny rekkautua.
        ei siinä mielestäni näkynyt missään kohtaa exif tiedostoja.
        winukan omalla kuvienkatselulla näkyy kyllä koska otettu ja jos on hakusanoja niin nekin näkyy.
        mutta niinkuin sanoit siinä on lisää työtä :)


    • tänään hain postista sen ifolorin kirjan eikä ollut pettymys. hyvää laatua ja nopea toimitus.
      eli nyt tiedän mistä tilaan jatkossakin kun tulee ajankohtaiseksi.
      olin todella positiivisesti yllättynyt.

      ps. ja olin onnistutunut saamaan kuvatkin ihan linjaan :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2082
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe