Jokaisessa päässä on joku vika

E_F_S_P

Minulla ei ole varsinaista tai todettua mielenterveys ongelmaa. Olen yrittänyt etsiä vastauksia tilanteeseeni. Olen aktiviinen työssä käyvä kolmenkympin ylittänyt mies.

Tilanne =

Kun nukun ns hyvin 7-9 tunntia, voin erittäin hyvin ja päätökseni ovat tasapainoisia ja läsnä olevia. Kun nukun huonosti 2-4 tuntia vuorokaudessa niin, jokin ihmeellinen olotila valtaa minut. Tunnen olevani paikalla, mutta en läsnä missään hetkessä tai asiassa mitä teen. Tämä tila ohjaa minut tekemään lähestulkoon aina ns huonoja päätöksiä tai tyhmiä tekoja, tekoja mitä en haluaisi oikeasti tehdä, mutta ne kuitenkin ruokkivat mieltäni kun olen ne tehnyt. "tätä ei esiinny laisinkaan jos olen nukkunut hyvin" Tottakai tämä on väsymystäkin ja sehän tunnetusti vaikuttaa päätöksentekokykyyn.

Mitä neuvoja teillä olisi tähän kuvaamaani heikkoon hetkeen/tilanteeseen ? Miksi tämä lähestulkoon pakonomainen toimintamalli toistuu ? Miten pysyä läsnä ? Yleisiä vinkkeja,neuvoja ja toimintaratkaisumalli ehdodotuksia ottaisin vastaan.

Kaikki ehdotukset ja ajatukset asiasta ovat tervetulleita ! " vedä käteen tyyliset ehdotukset voitte jättää pois, vaikka se jollekkin voi olla parastapa purkaa paineita "

p.s Hetken epätasapaino vainoo

7

101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aivottoimimaan

      Tuollaisista oireista kärsii kaikki, jos ei saa tarpeeksi unta. Sinulle ne tulevat heti ja toisille myöhemmin univelan lisäännyttyä. Paras keino on saada unen ja levon tarve tyydytettyä. Jos kärsit ajoittain unettomuudesta, niin päivärytmi kuntoon ja nukkumaan aina samaan aikaan. Päihteet eivät paranna ongelmaa.

    • turhautunut_valvoja

      Unettomuudesta nimenomaan tulee juurikin noita oireita ja tuntemuksia. Itselläni mennyt unirytmit niin pahaan jamaan, että tulee yleensä oltua hereillä n. 30h ja nukuttua sitten sen 12 tuntia. Ja ei, en vähättele, valehtelematta unirytmini on jatkunut tälläisenä nyt jo varmaan puolisen vuotta. Olen jo "tottunut" noihin oloihin ja luovuttanut, en tiedä saanko enää ikinä palautettua sitä ennalleen. Odotan vain milloin psyyke tai fyysinen kunto romahtaa.

      Mutta sulla on vielä kaikki hyvin ja ymmärsinkin, ettei uniongelmaa ole? Hyvä niin. Ja vielä kertaalleen, nuo ovat nimenomaan juurikin niitä oireita, joita unenpuute tekee.

      • Teen vuorotöitä niin, joka toinen viikko on vaihdettava unirytmiä. Aamuviikot ovat myrkkyä kun vajaat yö unet aiheuttavat epätasapainoisuutta väsymyksen johdosta. Toisin sanoen uniongelma on vain, joka toinen viikko.


    • tottele_itseäsi

      Pysy lujana. Päätä, että sinä päätät ja määräät. Sinä itse. Älä hötkyile. Älä kuuntele pääsi taustaääniä.
      Älä tee mitään, jos et ole itse varma, mitä olet tekemässä.

      • Kiitos tsempistä ! Tuolla kaavalla olen yrittänyt jo useasti, mutten ole onnistunut. Tuntuu siltä kuin joku toinen ohjaisi minua heikkoina hetkinä. Loppu tulosta mietin aina kun on jo liian myöhäistä.

        " mitä vittua mä tein taas " ei sitä peruttuakaan saa "


    • Tuo olikin jo päivän selvää, että huonosti nukkuneena ei jaksa. Siitä tietysti seuraa tietynlainen olotila, joka luonnollisesti vaikuttaa pääyöksen teko kykyyn.

      Ehkäpä tämä onkin jonkin tasoista heikkoutta kun minusta tuntuu, että minun pitää hyvittää olotilani aiheuttamaa väsymystä tekemällä jotain sellaista mikä ruokkii mielihalujani. Olen aina ollut ns kimmokeherkkä, helposti addiktoituva ja nopeasti innostuva. Päihteillä en lievitä olotilaani, mutta ne millä lievitän antavat minulle vahvan eufoorisen tunnetilan. Sitä vastaan yritän taistella.

      p.s pahin vastustajani olen minä itse

    • Tämä käytösmalli on se mikä minua vaivaa eniten, ei niinkään unettomuus.

      Jotenkin on vaan helpoin mennä sieltä, mistä mielen aita on matalin. Olen moneen otteeseen miettinytkin miksi en menisi sieltä ? Ei se kuitenkaan antaisi minulle samanlaista euforian tunnetta.

      p.s voi olla vaikeeta :D ....niin.....on monella muullakin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      42
      2197
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      51
      1728
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      37
      1548
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      43
      1511
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1459
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1430
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1361
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1281
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1245
    Aihe