Lindorff perintä ilman laskun-laskua!

Onko_pakko_maksaa

Lindorff on näköjään ottanut tavakseen ruveta harjoittamaan perintää ilman mitään ennakkoilmoitusta.
Minulle tätä menetelmää on näköjään ruvettu tekemään jo systemaattisesti ja toistuvasti.
Aina on kyseessä samat velkojat: Kymen Laakson Jäte & Lindorff
Laskuja on tullut säännöllisesti lukuisista muista paikoista ja aina on maksaminen toiminut moitteettomasti.
Nämä kaksi velkojaa ovat näköjään lyöttäytyneet yhteen ja laittavat perintäkirjeitä ilman, että ennakkoon tulee minkäänlaista
laskua /maksukehoitustakaan.
Onko tällaisessa tilanteessa asiakkaalla minkäänlaista oikeusturvaa olemassa?

23

828

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hilliu

      No jospa soittaisit sinne jätefirmaan, että laskut vissiin lähetetään roskapostiin, kun niitä ei toimiteta sinulle? Jätemaksu on sinänsä kaikille pakollinen lisävero, eli maksettava on, vaikket tuottaisi yhtään roskia.

      • Onko_pakko_maksaa

        Kyse on ihan tavallisista omakotitalon postilaatikkoon toimitettavista paperilaskuista /-maksukehoituksista.
        Olen muistaakseni tästä samaisesta asiasta huomauttanut heitä jo aikaisemminkin. Ei tuntunut silloinkaan olevan mitään vaikutusta esim. perintäpäätöksen perumiseen, taikka sen kummempaan kommentointiinkaan koko asiasta.
        Kysymys on ollut pienehköistä maksuista, mutta ikävältä tuntuu vain nämä suhteellisen isot perintäkulut.
        Nytkin ilmeisesti aivan aiheeton perintäkulu (eräpäivä 30.05.2016 37€) joistakin muka v2012-2016 tapahtuneista asioista.
        Olen pyrkinyt aina maksamaan kaikki maksut määräpäiviin mennessä, mitä he suinkin vain ovat postin kautta minulle lähettäneet.
        Vuosia sitten oli vain yksi sotku, joka johtui tästä E-lasku sovelluksesta.
        Lopetin silloin kokonaan tämän E-lasku vouhotuksen ja peruin kaikki E-lasku mahdollisuudet minulle sopimattomuuden johdosta.
        Sen sotkun olen kuitenkin jo silloin maksanut sentilleen kaikki eräpäiviin mennessä. Mitä vain silloin minulta vaativat. Tämän suhteen asian piti olla jo täysin selvitetty. Puhelinkeskusteluissa vielä varmistin, että en ole enää mistään mitään velkaa heille.
        Jätteenkuljetusmaksu ekomaksuineen on meillä
        tällä hetkellä 49,78 €/vuosi. (12-viikon tyhjennysväli myönnetty. Oman kompostorin omistajana.)


      • hilliuu

        Piti olla selvitetty, mutta ei ilmiselvästi ole. Veikkaan, että ovat edelleen lähettäneet sinulle jätefirmasta e-laskun. Pankkisi järjestelmä torjuu sen, et saa ikinä koko laskua etkä tietoa sen olemassaolosta ja sitten asia siirtyykin Lindorffille. Älä maksa Lindorffille penniäkään. Jos olet vaihtanut paperilaskuun, sinulle on tultava paperilasku. Vai onko käynyt niin, ettet ole sopinut nimenomaan jätefirman kanssa paperilaskusta, vaan blokannut vainsen e-laskutuksen pankista?


    • dgdgdfg

      Ilmoittamalla perintätoimistoon, että asia on riitainen, joutuu perintätoimisto lopettamaan perinnän heti lain mukaan. Avuksi voit kysellä lakimiestä tai paikallista oikeusaputoimistoa.

      • Onko_pakko_maksaa

        Soitin nyt taas Lindorffille ja sovittiin, että maksan tämän 37,3€:n laskun nyt. Sovittiin suullisesti, että sitten ollaan kaikista entisistä maksuista sujut.
        Tuli vaan mieleen, että jos ei saa kirjallista vahvistusta asialle, niin hehän voivat jatkaa tätä lypsämistä loputtomiin. Kuka niitä vuosien päästä enää selvittää vanhoja laskuja millään keinolla. Nytkin tätä edellisen laskuni heille olin maksanut jo vuonna 2014. Tämän jälkeen näytti kaikki olevan täysin kunnossa, eikä mitään huomautuksia tullut, kuin tämä nyt yht äkkiä ilmestynyt perintälasku ulosotto-uhkavaatimuksineen päivineen. Sanoivat vaan, että jotsin viivästymiskuluja olisi vielä jäänyt maksamatta.
        Todella outo kirjanpitosysteemi heillä kyllä on.
        Kannattaa pitää tarkka kirjanpito itselläänkin heidän laskujaan maksaessaan, ettei joudu kusetuksen uhriksi.
        Onneksi tuo summa ei ollut sentään tällä kertaa vielä päässyt kasvamaan tuon suuremmaksi.
        Voi vaan kuitenkin hyvin kuvitella, kuinka isosta bisneksestä heillä on kyse, kun velallisia onkin esim. kymmeniä tuhansia!!!


      • Touhu_on_rikollista

        Vähän vielä jatkaisin tästä samasta aiheesta.
        Olen saanut seuraavanlaisen käsityksen heidän rahanlypsyautomaatistaan.
        Tarkoitus on näköjään tehdä velkominen niin sekavaksi asiakkaille, etteivät he voi mitenkään tietää esimerkiksi velkansa todellista määrää / kulujenkaan määrää.
        Hämärretään todellinen tilanne niin sekaisin asikkaille, kuin vain suinkin on mahdollista.
        Tämän jälkeen ruvetaan lähettelemään vain holtittomasti useita päällekkäisiä perintävaatimuksia ja kokoajan uhkaillaan ulosottomittauksilla / luottokelpoisuustietojen menetyksillä.
        Voin hyvin kuvitella, että monikin asiakas tietämättömyyttään erehtyy silloin paniikissa maksamaan kaikki itselleen tulleet pällekkäiset perintävaatimukset.
        Kyllä tällaiseen asiakkaitten tilanteen sekoittamiseen täytyisi joku tolkku saada.
        Tämähän on aivan selvää petosta ja petoksen yrittämistä.
        Laikialoite olisi tehtävä tästä asiasta valtakunnan päättäjille kiireellisesti!!!


      • eitehoase_
        Touhu_on_rikollista kirjoitti:

        Vähän vielä jatkaisin tästä samasta aiheesta.
        Olen saanut seuraavanlaisen käsityksen heidän rahanlypsyautomaatistaan.
        Tarkoitus on näköjään tehdä velkominen niin sekavaksi asiakkaille, etteivät he voi mitenkään tietää esimerkiksi velkansa todellista määrää / kulujenkaan määrää.
        Hämärretään todellinen tilanne niin sekaisin asikkaille, kuin vain suinkin on mahdollista.
        Tämän jälkeen ruvetaan lähettelemään vain holtittomasti useita päällekkäisiä perintävaatimuksia ja kokoajan uhkaillaan ulosottomittauksilla / luottokelpoisuustietojen menetyksillä.
        Voin hyvin kuvitella, että monikin asiakas tietämättömyyttään erehtyy silloin paniikissa maksamaan kaikki itselleen tulleet pällekkäiset perintävaatimukset.
        Kyllä tällaiseen asiakkaitten tilanteen sekoittamiseen täytyisi joku tolkku saada.
        Tämähän on aivan selvää petosta ja petoksen yrittämistä.
        Laikialoite olisi tehtävä tästä asiasta valtakunnan päättäjille kiireellisesti!!!

        "Voin hyvin kuvitella, että monikin asiakas tietämättömyyttään erehtyy silloin paniikissa maksamaan kaikki itselleen tulleet pällekkäiset perintävaatimukset".

        Ensinnäkin ne ihmiset, joilla on perinnässä/ulosotossa laskuja niin ne laskut ovat siellä ihan syystä eli yksinkertaisesti ihmisellä ei ole rahaa maksaa niitä. Siksi ne ovat siellä. Tuskin kovinkaan moni ihan huvikseen ja vittumaisuuksissaan jättää laskut maksamatta ja antaisi laskut mennä perintään/ulosottoon, vaikka rahaa olisi tilillä.

        Eli ei ihmisillä ole rahaa maksaa niitä niin ei tuossa auta mikään tahallinen hämärtäminen, hämmentäminen, ,uhkailu ja painostaminen, kun rahaa ei ole, niin sitä ei ole. Se on ihan sama, vaikka kuinka hämmentäisi, olisi vittumainen ja uhkailisi ja painostaisi miten vaan, kun rahaa ei ole niin sitä ei ole! Luojan kiitos, suurimmalla osalla sentään sen verran järkeä päässä, että ei lähde tekemään mitään typeriä rikoksia, pankki/kioskiryöstöjä jne.

        Toisekseen, jos sitä rahaa olisi, niin harvalla sitä rahaa sillä tavoin on, että olisi yhtäkkiä varaa maksaa kaikki laskut kerralla pois. Tuo firma on siitä vittumainen, että ei anna tehdä maksusuunnitelmia eikä anna koota yhteen niitä laskuja ja anna tehdä niistä järkevää maksusuunnitelmaa. Toki, se on heidän bisnes, he saavat siitä voittoa.

        Kolmannekseen, kaikki joilla niitä laskuja on perinnässä/ulosotossa, eivät todellakaan ole alkkiksia tai narkkareita tai muuten elämänhallinnan menettäneitä. Jos jo joudut sossun asiakkaaksi niin sossu kehottaa laskuja jättämään maksamatta ja menemään ulosottoon jne. Jos rahaa on tilillä se 0 euroa, niin silloin siellä on se tasan 0 euroa. Kaikilla kun ei ole mukavia, rikkaita sukulaisia, jotka auttaisivat, rikasta, maksavaa kumppania tai hölläkätistä tuttavaa.


      • ohreallyyyyy

        Voi luoja. Onko käynyt mielessä, että voi olla hiukan mahdotonta yhdistää laskuja sähköyhtiöltä, osamaksu- ja kulutusluottopuljulta yhteen, kun kaikissa on eri firma takana, korot määräytyvät jokaisessa eri tavalla, toimeksiantajilla on omat sääntönsä, että millä pelivaralla annetaan maksuaikaa ja muutenkin esim. sähköfirman systeemeissä on omat koukeronsa? Että ihan ilkeyttään kieltäydytään tekemästä vain yhtä maksusuunnitelmaa? Pää pois sielä pyllystä nyt jo.


      • Usein perintätoimistot ovat ostaneet nämä saatavat velkojilta ja silloin pystyy niputtamaan yhteen useita saatavia.

        Minulle Intrum Justitia teki mukavan maksuohjelmatarjouksen tuolla tavalla niputetuista veloista.


      • hulluakka
        hullu_ukko kirjoitti:

        Usein perintätoimistot ovat ostaneet nämä saatavat velkojilta ja silloin pystyy niputtamaan yhteen useita saatavia.

        Minulle Intrum Justitia teki mukavan maksuohjelmatarjouksen tuolla tavalla niputetuista veloista.

        Varmaankin, mutta mistä sinä tai kukaan muukaan tiedätte, mitkä velat ovat ostettuja missä toimeksiantaja taustalla? On siis turha huudella vieraisiin pöytiin, että "ilkeyttään eivät niputa laskuja yhteen". Kai se nyt olisi perintäfirmallekin edullisempaa, että kaikkiin laskuihin kohdistuisi rahaa säännöllisesti eikä vain yhteen tai ei mihinkään.


      • hulluakka kirjoitti:

        Varmaankin, mutta mistä sinä tai kukaan muukaan tiedätte, mitkä velat ovat ostettuja missä toimeksiantaja taustalla? On siis turha huudella vieraisiin pöytiin, että "ilkeyttään eivät niputa laskuja yhteen". Kai se nyt olisi perintäfirmallekin edullisempaa, että kaikkiin laskuihin kohdistuisi rahaa säännöllisesti eikä vain yhteen tai ei mihinkään.

        Tottahan se on perintäfirmalle edullisempaa ja siksi ne usein ostavatkin saatavat itselleen.

        Mutta siitä huolimatta Lindorff vaikuttaa haluttomalta niputtamaan velkoja. He perivät minultakin aikanaan saatavia joita oli useampia erillisiä samlle toimeksiantajalle mutteivät niitä niputtaneet. Minun tapauksessa saatavia oli aika vähän mutta tulee mieleen, että voiko perintätoimisto tehdä voittoa sillä, että perii perintäkuluja useammasta pienestä saatavasta kuin yhdestä isosta.

        Lindorff vaikuttaa muutenkin filunkifirmalta esimerkiksi hiljattain kuolleelta isältäni perivät 7,23 euron lehtilaskusta yhteensä perintäkuluineen 83 euroa.

        Käsittääkseni näin suuret perintäkulut ovat laittomia, eihän esimerkiksi 60 euron saatavaankaan saa lisätä kuin 40 euroa perintäkuluja eli 60 euron saatava saa kasvaa korkeintaan 100 euron suuruiseksi. Tämän on olen nähnyt muistaakseni Finnlexin sivuilta esimerkkinä perintäkuluista.

        Meidän perikunta tulee kyllä vielä vääntämään Lindorffin kanssa noista perintäkuluista.


    • 9-6

      Onko aloittaja soittanut jäteyhtiöön? Sovitko erikseen jäteyhtiön kanssa paperilaskusta vai teitkö pelkästään niin että katkaisit e-laskun verkkopankissa? jälkimmäinen ei välttämättä näy laskun lähettäjälle, vaan lähettää e-laskuja jotka eivät tule perille. Tarkasta tilanne jäteyhtiöstä

      • Onko_pakko_maksaa

        Kyllä jäteyhtiön kanssa asiat ovat nyt kunnossa ja on sovittu useampaan kertaan laskun toimittamisesta paperilaskun muodossa. Nyt ei ole sieltä vain tullut laskua pitkään aikaan, kun maksoin yhden laskun vahingossa kahteen kertaan. Sovittiin, että hyvittävät seuraavissa laskuisssa tämän ylimääräisen maksun.
        Minulle kävisi ihan hyvin myöskin sähköisesti lähetettävät laskut. Ei kuitenkaan tämä E-laskutus sovellus. (liian monimutkainen ja helposti tulee sekaannuksia)
        Sähköisessä laskutuksessa on se hyvä puoli, että lähetetyt laskut ja maksetut laskut jäävät tehokkaasti tietokoneen muistiin. Sieltä on paljon selvempää kaivella kaikki maksuliikenne jälkeenkin päinkin, jos jotain epäselvyyksiä ilmenee.
        Voisi ihan hyvin laskuttaa esim. sähköpostilaskuna taikka Netpostin kautta.
        Näinhän minulle useimmat laskut muilta laskuttajilta tulevatkin. Se tapa toimii meikäleiselle aivan moitteettomasti ja jopa loistavastikin.
        Kaikille laskuttajille ei näköjään vain jostain syystä sovi kaikki laskutusmuodot. (harmi meikäläiselle)
        Tämä Lindorff-sotku alkoi vain siitä, että minulle ei tullut selvää karhuamiskirjettä ajoissa. Jäi siis tahattomasti maksut hiukan myhäisiksi.
        E-laskuasiat olisi itse pitänyt käydä jokakerta pankin sivuilta katselemassa.
        Automaattiseen laskutukseen, kun en ole koskaan luottanut. Rahaa kun ei ole ainakaan tuhlattavaksi asti. (Varmaan aika yleinen ilmiö monella muullakin?)
        Varsinkin kun olen vanhuuseläkkeellä.


    • 9-6

      Hieman ristiriitainen ketju, aloitusvististä saa käsityksen että olisi ollut useita laskutuksia joista ei alkuperäistä paperilaskua tullut koskaan, ainoastaan Lindorffin karhut. Eilisestä viestistä päätellen kyseessä oli yksi myöhässä maksettu lasku josta paperilasku oli tullut ajallaan.

      Aika moni yritys on ulkoistanut perinnän, riippuu sitten firmasta kuinka äkkiä laittaa asian perintätoimistolle. Mikään ei estä laittamasta vaikka heti eräpäivän jälkeen. Myöhästymismaksua voi periä vasta 14 vrk alkuperäisen laskun eräpäivän jälkeen.

      Hyvä perintätapa:

      http://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/aihekohtaiset/hyva-perintatapa-kuluttajaperinnassa/

      Nykyään on mahdollista ulkoistaa myös koko laskutus, osa perintätoimistoistakin tarjoaa sitä.

      • Laskutuspetos_yleistyy

        Nykyinen suuntaus näyttää olevan se, että haluttaisiin pakottaa ihmiset automaattiseen laskutukseen.
        Tällöinhän laskun perijä saisi valtuudet ottaa ihmisten tileiltä omija aikojaan ja melkeinpä vapaasti miten paljon vain päähänsä keksisivätkään. Perustelujahan kyllä sitten keksittäisiin loputtomiin.
        Mahdottoman työlästä-/mahdotontakin olisi jälkeen päin kerjätä rahojaan takaisin, jos ei olisikaan laskuttajan kassa laskun summasta samaa mieltä.
        Ei kuullosta muulta, kuin rikkaitten ihmisten keksinnöltä. (petos onnistuisi helposti)
        Onneksi on vielä ihmisiä, jotka eivät tähän suostu.
        Minullakin on vain 6 vakituisesti ja kuukausittain maksettavaa laskua.
        Alkavat kohta olla paperilaskuja kaikki. Aikaisemmin tuli laskuja enemmän sähköpostin kautta ja pdf-tiedostomuodossa. Sieltä olisi kaikista helpoin käydä aika-ajoin tarkastamassa kaikki itselleen tulleet laskut. Ei mitään hitaita erillisiä kirjautumisia mihinkään hanaklille ja petosherkille sivustoille.
        Saisi itse helposti päättää mitä maksaa, milloin maksaa ja miten paljon suostuu maksamaan. (rahan riittävyyskin sanelee paljon maksukyvyn määrää.)
        Nykysistä laskuttajista taitaa enää Elisalla olla tämä paras ja järkevin systeemi.
        E-lakusysteemi on nimenomaan luotu ihmisten pettäminen mielessä.


      • Onko_pakko_maksaa

        Lisää tästä aiheesta.
        Tämä Lindorff- sotkukin on siis luullakseni tahallaan tehty rahastusmenettely.
        Vuosina 2012-2016 on muutama karhuamiskirje siis tullut sieltä tämän E-lasku yllytyksen johdosta. Nämä karhuamiskirjeet koskivat siis vain ja ainoastaan tätä Kymenlaakson Jätteen Lindorff-laskutusta. Olen silloin aikanaan koettanut laskeskella sieltä tulleiden karhuamiskirjeiden perusteella suurinpiirtein sitä summaa, mitä olin heille velvollinen maksamaan. Kun niitä karhuamiskirjeitä kerkesi kuitenkin tulemaan aina vaan lisää, vaikka kuinka yritin maksella niitä parhaan mahdollisen laskutaitoni mukaan pois.
        Maksavalle asiakkaalle pitäisi siis tulla selkeä tiliote, mistä selviäisi kaikki aikaisemmat maksutapahtumat. Lähetetyt laskut ja maksusuoritukset päivämäärineen / rahamäärineen päivineen. Myöskin kertyneiden velkomiskulujen syyt- / rahasummat selkeästi näkyviin, niin että joku vielä saisi niistä jotakin selvääkin. Voinhan kyllä ruveta itsekkin näitä lskeskelemaan ja pohtimaan, kun onneksi se ei meikäläisellä jää ainakaan laskutaidosta kiinni. Ajan käyttö vain on siinä se asia joka rupeaa näissä asioissa tökkimään. Jos olisin tehnyt työkseni pelkästään jotakin kirjanpito-laskentatöitä, niin se kävisi tietenkin paljon nopeammin silloin. Nämä velkojat kun tietenkin tiedostavat tämänkin seikan, niin käyttävät tätä porsaanreikää hyväkseen. Olen kyllä huomannut joidenkin muittenkin velkojien yrittävän käyttää tätä samaa menetelmää hyväkseen. Ilmeisesti se onkin siinä määrin hyvä bisnes heille, että se houkuttelee tähän laittomuuteen. Varsinkin kun kyseessä ovat suuret laskutettavat asikasmäärät. Esim. juuri niin kuin tässä jätteenkuljetus yritystenkin tapauksessa on tilanne. Vaikka tekisi rahallisesti vain pienenkin vilpin yhtä asiakasta kohden, niin kun se kerrotaan riittävän suurella asiakasmäärällä niin puhutaankin silloin jo isoista rahamääristä. Ilmeisesti juuri nämä yli 70 vuotiaat ja vähän jo luonnollisesti dementoituneetkin asiakkaat ovat heille helpohko kohderyhmä pettämismielessä.


      • maksalaskusi

        Tällä ajalla, mitä olet kuluttanut kirjoitellessasi ja lukiessasi tätä palstaa, olisit kyllä ehtinyt parin vuoden / pari laskua ynnäämään hyvin yhteen.
        Kyse ei kuiteskaan taida olla pelkistä jätemaksuista, vaan yleinen tapasi on jättää laskut maksamatta jopa ensimmäisen ja toisen maksukehoituksen jälkeen


      • Varokaa_pankkejakin

        Laskuni olen maksanut sentilleen varsinkin tätänykyä aina.
        Näitä laskuilla keinottelijoita kun näyttää näinä aikoina riittävän pilvin pimein.
        Aikoinaan tämä veroparatiiseihinkin sotkeentunut Nordea pankki yritti tehdä minulle paskamoisen killerin.
        Rupesivat kinuamaan yhtä pikkuluottoansa maksuun aina vaan isommissa erissä, vaikka tiesivät kyllä saavansa omansa pois normaaleilla ennakkoon sovituilla maksuerillä. Laittoivat sitten kylmästi vain ulosmittaukseen koko luoton kertarysäyksellä. Onneksi nykyinen naiskuppanini pystyi silloin pelastamaan minut jatkuvalta ulosottokierteeltä. Nykyään on taas luottokelpoisuus kunnossa ja minua ei pysty enää helposti kampittamaan. En ota enää koskaan niin isoa luottoa, etten pystyisi tarpeen niin vaatiessa maksamaan koko luottoa kerralla pois.
        Silloin jo opin sen kantapään kautta, että varsinkaan kehenkään luotonantajaan ei ole minkäänlaista luottamista tänäpäivänä. Ennen vanhaan toimi pankitkin inhimillisesti. Jos oli jostain syystä tilapäisiä maksuongelmia, niin niistä pystyi sopimaan. Nykyään ei voi luottaa enää siihen.
        Onneksi nyt osaan jo varoa kusettajia.


      • Lindorffiin_kyrsiintynyt

        Aion kyllä tämänkin kusetusyrityksen tutkia aivan tarkasti ja pohjamutia myöten.
        Tarpeen niin vaatiessa voin käyttää lakitoimistojakin apuna.


    • ziiiisuuuus

      Edellä mainitun todistuksen jäljellä olevista veloista ja jo maksetuista summista olisit luultavasti saanut parin minuutin pituisella puhelulla Lindorffille.

      • Ketjun_aloittaja

        Kokemus on ikävä kyllä ollut juuri päinvastainen monissa muissa vastaavissa tapauksissa.


    • kokenut_kuluttaja
      • nevelvollisuudetkans

        Tuo FB-sivu on niin säälittävä :D Montako päivää sitä on täällä markkinoitu ja kolme tykkääjää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2022
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1557
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1458
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1437
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe