Liikenteen itsemurhat!

liikenneturva

Pikkuhiljaa on alettu näistä tahallaan tehdyistä varsinkin rekkojen keulaan törmäilyistä niiden oikealla nimellä puhua!
Sama onko ne tehty selvänä tai humalassa, humalassa onnettomuuden kuin onnettomuuden aiheuttaminen on joka tapauksessa tahallinen teko!
Itsemurhia on vuosittain aikakin 20 kpl, nämä luonnevikaisten tms tekoset tulevat yhteiskunnalle kalliiksi!!
Tässä on ilmeisesti taas yksi varsin tyypilinen tapaus.
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/yksi-kuoli-henkiloauton-ja-rekan-kolarissa/5927704

26

1105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä_lähti
    • On_niitä_muitakin

      Pidetään nyt kuitenkin järki päässä näitä selittämättömien kolareiden syitä pohtiessa. Itsemurhia tehdään noinkin, mutta suurin osa törmäyksistä ei silti ole sellaisia.

      Tuolla tien päällä sattuu yllättävän usein, että kuljettaja menettää auton hallinnan ja sen jälkeen mennään minne sattuu. Useimmiten on hyvä onni, tyhjä tie tai paksut lumipenkat, eikä tuloksena ole edes sanomalehtiuutista. Lähitalosta haetaan traktori hinaamaan ja matka jatkuu kenties viisastuneena. Minäkin olen ollut tällaisissa tapauksissa pari kertaa mukana ja kerran kuskinakin.

      Joskus auto kuitenkin lähtee kohti vastaantulijaa, ja jos tämä sattuu olemaan iso, me muutkin pääsemme lukemaan vakavasta onnettomuudesta. Vähäisemmät tapaukset jäävät meiltä pimentoon. Tulee helposti sellainen käsitys, että useimmat onnettomuudet ovat juuri näitä "suoralla tiellä päin rekkaa" -tapauksia, joita on vaikea ymmärtää. Oikeasti ne ovat vain hyvin pieni osa laajemmasta ilmiöstä.

      Ihan matemaattisestikin voidaan selittää kohtaamisonnettomuuksien lisääntynyttä osuutta. Kun liikennemäärä kasvaa kaksinkertaiseksi, lisääntyvät hallinnanmenetykset samassa suhteessa. Vastaantulija myös sattuu silloin kohdalle kaksinkertaisella todennäköisyydellä. Siispä vakavat nokkakolarit 2 x 2- eli nelinkertaistuvat.

      • 4x2

        Tutkjalautakunnat joutuvat pohtimaan noita tapauksia vähän syvällisemmin kuin arvaamalla. Kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet tutkitaan eivätkä kyllä jää pimentoon. Taustalta löytyy usein tiedossa olleita mielenterveyden ongelma. Jos käyttää lähteenä tutkijalautakunnan raporttien tiivistelmiä, joita voi lukea mm. Autoliiton Moottori-lehdestä, huomaa nopeasti että suurimmassa osassa rekan ja henkilöauton nokkakolareissa saatu joko varmuus tai vahva syy olettaa, että henkilöauton kuljettaja ohjasi tahallaan rekan alle, yksin, pimeässä, ilman turvavyötä ja tukevasti lääkittynä.

        Siis suurimmassa osassa. Ei tarvitse edes tilastomatematiikkaa sen huomaamiseen.


      • s.e.r52
        4x2 kirjoitti:

        Tutkjalautakunnat joutuvat pohtimaan noita tapauksia vähän syvällisemmin kuin arvaamalla. Kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet tutkitaan eivätkä kyllä jää pimentoon. Taustalta löytyy usein tiedossa olleita mielenterveyden ongelma. Jos käyttää lähteenä tutkijalautakunnan raporttien tiivistelmiä, joita voi lukea mm. Autoliiton Moottori-lehdestä, huomaa nopeasti että suurimmassa osassa rekan ja henkilöauton nokkakolareissa saatu joko varmuus tai vahva syy olettaa, että henkilöauton kuljettaja ohjasi tahallaan rekan alle, yksin, pimeässä, ilman turvavyötä ja tukevasti lääkittynä.

        Siis suurimmassa osassa. Ei tarvitse edes tilastomatematiikkaa sen huomaamiseen.

        Juuri noin. Ei noita asioita nyt selvitellä jollakin 2 x 2 -periaatteella. Täytyy yrittää hahmottaa kokonaiskuva tapaukseen vaikuttaneiden tekijöiden perusteella.


      • ei_kestä_selvinpäin

        > Tuolla tien päällä sattuu yllättävän usein, että kuljettaja menettää auton hallinnan ja sen jälkeen mennään minne sattuu. Useimmiten on hyvä onni, tyhjä tie tai paksut lumipenkat, eikä tuloksena ole edes sanomalehtiuutista. Lähitalosta haetaan traktori hinaamaan ja matka jatkuu kenties viisastuneena. Minäkin olen ollut tällaisissa tapauksissa pari kertaa mukana ja kerran kuskinakin.

        Maaseudulla on tapana ajaa pienessä maistissa. Toki siellä mysä ajetaan usein tollolootilla. Molemmat johtavat siihen, että penkat kutsuu. Onneksi avuliaat aatut auttavat rattijuopon takaisin tielle.


    • ElämäRaiteillaan

      Aloittajan linkkaama kolari: "Pelastuslaitos sai hälytyksen turmasta puoli kahden aikaan lauantain vastaisena yönä."
      Ei tällaista pidä oikopäätä väittää itsemurhaksi. Luontevia muita selityksiä ovat sekä rattijuoppous että rattiin nukahtaminen. Sairauskohtaus on nuorella harvinainen, muttei mahdoton.

      Itsensä tappaminen liikenteessä kuorma-auton eteen ajamalla on kyllä huomattava merkittäväksi turvallisuusriskiksi. Tekijä ei ilmeisesti ajattele, että usein rekka suistuu tieltä, kun noin 1,5 tonnin painoinen henkilöauto jysähtää nokattomaan keulaan tuhoten etuakseliston ohjauskyvyn. Sitten mennään minne sattuu, ja ojassa usein kaadutaan.
      Rekan kuljettaja on vaarassa kuten myös mahdollinen matkustaja. Lastina voi olla mitä vain, eikä esimerkiksi moni ymmärräkään, että raakamaito on maahan kaatuneena ympäristöriski: "Raakamaito on luonnolle vaarallista. Noin 1000 litraa raakamaitoa vastaa 3000 litraa puhdistamatonta jätevettä" http://www.ksml.fi/kotimaa/Maitoauto-kaatui-ojaan-–-Ympäristölle-vakava-vaara/360337

      Masentuneille ihmisille pitää tiedottaa avun hakemisen tärkeydestä. Itsetuhoiset ajatukset ovat selvä merkki siitä, että terveysasemalle on syytä ottaa yhteyttä. Masentunut ei osaa ajatella järkevästi edes itsemurhaa ja mennä junaraiteelle seisomaan ilman autoa, mistä ei olisi suurta vahinkoa muille.

      • kamikaze-kuskit

        > Ei tällaista pidä oikopäätä väittää itsemurhaksi.

        Lue enemmän, luulet vähemmän. Tuulilasissa julkaistaan säännöllisesti onnettomuusraportteja on tahallisia törmäyksiä tai sellaiseksi epäiltyjä on paljon. Ei siinä paljoa valinnanvaraa ole, kun kuljettajilla on katsekontakti, kun hlöautoilija äkkiliikkeellä ojaa suoraan keulaan. Keskellä päivää & auringonpaisteessa.

        Nukahtajat ja sairauskohtauksen saaneet yleensä päätyvät metsään omineen. Talvikelillä lapasesta lähteneet autot taas tuppaavat heittelehtimään pariin kertaan tien laidasta laitaan. Ani harvoin vastaantulijaan törmätään suoraan - yleensä auto lähtee lapasesta, kun lipsahdetaan penkalle tai persus lähtee ohitustilanteessa, esim. omalle kaistalle palattaessa, omille teilleen kaistojen välissä olevan sohjovallin ansiosta. Tähän päälle vähän myöhästynyt ja liian raju vastaohjaus -> seuraavaksi vuorossa vieläkin rajumpi luisto päinvastaiseen suuntaan jne. Eli rekan alle mennään ns. kahva edellä on niitä heittelehtimisjälkiä penkat tännä.

        Nuorisolta, tietenkin, onnistuu ylinopeuden avulla samanlainen hallinnan menetys myös kesäkeleillä. Silmään on pistänyt, että erittäin usein näissä tieltäsuistumisissa kuoleekin matkustaja kuskin jäädessä henkiin. Taisi olla uusimmassa Tuulilasissakin 2 näitä... Eli lähes aina tieltä poistutaan oikea kylki edellä ja auto kietaistaan männyn ympärille?


      • KirjoitaAjattelunJälkeen
        kamikaze-kuskit kirjoitti:

        > Ei tällaista pidä oikopäätä väittää itsemurhaksi.

        Lue enemmän, luulet vähemmän. Tuulilasissa julkaistaan säännöllisesti onnettomuusraportteja on tahallisia törmäyksiä tai sellaiseksi epäiltyjä on paljon. Ei siinä paljoa valinnanvaraa ole, kun kuljettajilla on katsekontakti, kun hlöautoilija äkkiliikkeellä ojaa suoraan keulaan. Keskellä päivää & auringonpaisteessa.

        Nukahtajat ja sairauskohtauksen saaneet yleensä päätyvät metsään omineen. Talvikelillä lapasesta lähteneet autot taas tuppaavat heittelehtimään pariin kertaan tien laidasta laitaan. Ani harvoin vastaantulijaan törmätään suoraan - yleensä auto lähtee lapasesta, kun lipsahdetaan penkalle tai persus lähtee ohitustilanteessa, esim. omalle kaistalle palattaessa, omille teilleen kaistojen välissä olevan sohjovallin ansiosta. Tähän päälle vähän myöhästynyt ja liian raju vastaohjaus -> seuraavaksi vuorossa vieläkin rajumpi luisto päinvastaiseen suuntaan jne. Eli rekan alle mennään ns. kahva edellä on niitä heittelehtimisjälkiä penkat tännä.

        Nuorisolta, tietenkin, onnistuu ylinopeuden avulla samanlainen hallinnan menetys myös kesäkeleillä. Silmään on pistänyt, että erittäin usein näissä tieltäsuistumisissa kuoleekin matkustaja kuskin jäädessä henkiin. Taisi olla uusimmassa Tuulilasissakin 2 näitä... Eli lähes aina tieltä poistutaan oikea kylki edellä ja auto kietaistaan männyn ympärille?

        Jos lukisit toisen tekstin ennen kommentointia? Saahan sen tehdä toki uudestaankin.

        Teksti: "Pelastuslaitos sai hälytyksen turmasta puoli kahden aikaan lauantain vastaisena yönä."
        Kommentti: "Keskellä päivää & auringonpaisteessa."


      • yrittäisit_edes

        Jospa yrittäisit ottaa aivosi käyttöö, ihan ensimmäistä kertaa.

        Kommentoin yleisesti näitä itsemurhia... joita mm. Moottorilehdessä julkistetaan useita tapauksia joka numerossa (jep, lehti on tosiaan Moottorilehti eikä Tuulilasi). Selkeimmissä tapauksissa kolari tapahtuu kauniilla säällä ja keskellä päivää kuljettajilla on katsekontakti, joten ei ole kyse mistään rattiin nukahtamisesta tai jalkoväliin tippuneen tupakan kaivelusta tms.

        Vähän epäselvempiä on sitten huonommissa oloissa sattuneet kolarit, mutta näistäkin osa on itsemurhia. Jos kuski nukahtaa rattiin tai saa sairaskohtauksen, niin kyllä se kuitenkin melkoinen lottovoitto on, että just sillä hetkellä sattuu tulemaan rekka vastaan. Jokaista rekkakolaria kohti pitäisi olla satoja tieltäsuistumisia kymmeniä kolareita henkilöauton kanssa. Näin ei ole, vaan rekkakolarien osuus on suhteettoman iso = on päivänselvää, että useimmissa tapauksissa törmäys on ollut tahallinen.


      • KirjoitaAjattelunJälkeen
        yrittäisit_edes kirjoitti:

        Jospa yrittäisit ottaa aivosi käyttöö, ihan ensimmäistä kertaa.

        Kommentoin yleisesti näitä itsemurhia... joita mm. Moottorilehdessä julkistetaan useita tapauksia joka numerossa (jep, lehti on tosiaan Moottorilehti eikä Tuulilasi). Selkeimmissä tapauksissa kolari tapahtuu kauniilla säällä ja keskellä päivää kuljettajilla on katsekontakti, joten ei ole kyse mistään rattiin nukahtamisesta tai jalkoväliin tippuneen tupakan kaivelusta tms.

        Vähän epäselvempiä on sitten huonommissa oloissa sattuneet kolarit, mutta näistäkin osa on itsemurhia. Jos kuski nukahtaa rattiin tai saa sairaskohtauksen, niin kyllä se kuitenkin melkoinen lottovoitto on, että just sillä hetkellä sattuu tulemaan rekka vastaan. Jokaista rekkakolaria kohti pitäisi olla satoja tieltäsuistumisia kymmeniä kolareita henkilöauton kanssa. Näin ei ole, vaan rekkakolarien osuus on suhteettoman iso = on päivänselvää, että useimmissa tapauksissa törmäys on ollut tahallinen.

        "Kommentoin yleisesti näitä itsemurhia"

        Et muuten kommentoinut! Kommentoit nimimerkin 'ElämäRaiteillaan' tekstiä, jossa kommentoitiin aloittajan linkkaamaa kolaria. Aloit arvostelemaan kirjoittajaa "Lue enemmän, luulet vähemmän."
        Katso peiliin ja häpeä typeryyttäsi!


      • yrittäisit_edes

        Lainasin tekstiä ja kommentoin sitä, mutta se ei sinun mielestäsi ole kommentointia lainattuun tekstiin, vaan (itse kirjoittamaasi?) aloitukseen, jonka kanssa olet yllättäen samaa mieltä ja kaikki muut väärässä.

        Jatka vaan samaa rataa


    • liikenneturva

      Jos ajatellaan tähän vuodenaikaan tapahtuneita autojen ajautumisia rekkojen alle niin lähes 100 pros kyseessä on tahallinen teko. Kuten aiempinakin vuosina niin kevätkuukaudet eli huhti- touko ja kesäkuu on näille kamikatzeille otollisinta aikaa!

    • näitä_sattuu
      • Tahattomastikin_sattuu

        Jommassakummassa iltalehdessä oli kyseisen uutisen alla toinen, joka kertoi kuorma-auton törmänneen kehäkolmosella keskikaiteeseen. Jos ei ollut kaidetta, niin täällä varmaan puhuttaisiin itsemurhan yrityksestä. Eihän kukaan voi kesällä menettää auton hallintaa mistään muusta syystä. :)


    • kannattaakoehkäei

      Liikennekuolemissa pitäisi olla kaksi tilastoa.

      Typeryys ja itseaiheutetut ja sitten "oikeat" liikennekuolemat.

      Aiemmin tänä vuonna kaksi tyttöä jai junan alle itä-suomessa.
      Semmoinen kuolematapaus ei pitäisi vaikuttaa mihinkään radanvarsiaitojen tai muiden infrajuttujen lisävaatimuksiin.
      pitäisi vain todeta, että nollatoleranssiin ei päästä ja sillä hyvä.

      Sama on noissa keulaan törmäämisissä.
      Ei heti aleta laskemaan nopeusrajoituksia ja lisäämään ajokorttiin lisää vaatimuksia, vaan todetaan, että liikenteessä kuolee X-määrä ihmisiä ja olkoon se riittävä taso.

    • taaskin_sattui
      • ne.pois.liikenteestä

      • ElämäRaiteillaan
        ne.pois.liikenteestä kirjoitti:

        Tai tämä.

        http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001220369.html

        Tosin mahdollista että tuolla liikkuu paljon noita "ryssän" tappajarekkoja, niillähän ei ole mitään "vastuuta" liikennöinnistään.

        Tuossa Ilta-Sanomien jutussa Ruokolahdelta on sellainen outo juttu, että kolari olisi tapahtunut Saarilantien risteyksessä, kuten Tammelassa tapahtui (tuo mtv.fi-kolari). Ruokolahdelta ei kuitenkaan sen nimistä tietä löydy.

        Rekalla ei tosiaan ole mitään vastuuta liikennöinnistään :-)


    • dippadaadappadii

      VALT-vuosiraporteissa on välittömänä riskinä taulukoissa "ajoi tietoisesti tilanteeseen". Näitä on joka vuosi noin kaksikymmentä. Ei niistä pikkuhiljaa ole alettu puhua.

    • kyllä_rutisee
      • tättäräpippijuu

        Niinpä, muttei kuitenkaan paljon enemmän, koska esimerkiksi 2014 oli vain yksi kuolemaan johtanut, junan kanssa sattunut onnettomuus tai "onnettomuus".


    • ongelmaan.ratkaisu

      Tehdään riittävän pitkä kiihdytyssuora, joka päättyy kallioon. Siinä voisivat kaikki halukkaat tehdä sen itsemurhansa vetämättä syyttömiä mukaan

      • 70tonnia

        Eiköhän sellaiseenkin löytyisi mahdollisuudet mutta eihän sellainen mitenkään käy näille luonnevikaisiksi kasvatetuille / kasvaneille massatuhon enkeleille!


    • tuntematon_syykö
      • uusi_poloilija

        Eli onko tuo peräänajo lakaisinautoon mielestäsi itsemurha? Millä perusteella? Eikö läheinen moottoritie olisi ollut varmempi valinta?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      2
      1110
    Aihe