Kirjapainon tuho

Höpölöpsis

Tapani, jätit vastaamatta, että minkä valheiden takia kirjapaino tuhottiin.

52

297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Selkeyttä

      Kirjassa "Kirkon historia aikojen täyttyessä" sivulla 275 mainitaan:
      "Heidän (vastustajien) Nauvoo Exposition -nimisen lehtensä ainoa numero ilmestyi 7. kesäkuuta 1844. Lehden koko sisältö koostui siitä, että he syyttivät Joseph Smithiä paheellisen elämän opettamisesta, haureuden harjoittamisesta, niin sanottujen hengellisten vaimojen pitämisestä, poliittisen vallan kahmimisesta, opetuksista, monijumaluuden opettamisesta, jumalanpilkasta ja inkvisition harjoittamisesta."

      Vaikuttaa että täällä muutamat kirjoittajat ovat saaneet vaikutteita tuosta kirjoituksesta. Kaipa ne on otettu todesta, kun asiaa tuntemattomat ovat keränneet tietoja kirkosta.

      Saattoi olla, että loukattiin omistusoikeutta, kun määrättiin kirjapaino hävitettäväksi. Pelkkä painoksen hävittäminen oli ollut parempi vaihtoehto, mutta tuskin seuraukset olisivat olleet vähäisemmät. Mielipiteet olivat hyvin kiihtyneitä Jopa sisällissodan vaara oli olemassa. Tilannetta rauhoittaakseen Joseph Smith tovereineen meni vapaaehtoisesti vankilaan, jossa hänet ja hänen veljensä Hyrym surmattiin.

      • mku23

        Viranomaiset tuhosivat ainoastaan painokoneen. Kirkon viholliset sytyttivät itse rakennuksen tuleen ja syytivät siitä mormoneja. (vrt. Mainilan laukaukset.)


      • Kysyn_vain
        mku23 kirjoitti:

        Viranomaiset tuhosivat ainoastaan painokoneen. Kirkon viholliset sytyttivät itse rakennuksen tuleen ja syytivät siitä mormoneja. (vrt. Mainilan laukaukset.)

        Huono vertaus. Mitä suomalaiset ensin tekivät Mainilassa?


    • Höpölöpsis

      Et siis pysty osoittamaan yhtäkään valhetta eli valehtelet!

      Smith valehteli loppuun asti, että hänen kirkossaan ei harjoiteta moniavioisuutta.

      • Selkeyttä

        Missä hän valehteli? Mormonin kirjassa on luku 132, joka käsittelee moniavioisuutta. Se alkaa näin:
        1 TOTISESTI näin sanoo Herra sinulle, palvelijani Joseph, että koska sinä olet pyytänyt minun kädestäni tietoa ja ymmärrystä siitä, miten minä, Herra, julistin syyttömiksi palvelijani Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin samoin kuin palvelijani Mooseksen, Daavidin ja Salomon, mitä tulee siihen periaatteeseen ja oppiin, jonka mukaan heillä oli monta vaimoa ja sivuvaimoa;

        2 katso ja näe, minä olen Herra, sinun Jumalasi, ja vastaan sinulle tähän asiaan.

        3 Valmista sen tähden sydämesi vastaanottamaan ja noudattamaan ohjeita, jotka minä aion sinulle antaa, sillä kaikkien, joille tämä laki ilmoitetaan, on oltava sille kuuliaisia.

        4 Sillä katso, minä ilmoitan sinulle uuden ja ikuisen liiton, ja ellette te pysy siinä liitossa, te olette tuomittuja, sillä kukaan ei voi tämän liiton hylättyään päästä minun kirkkauteeni.
        ---
        Miten voit väittää, että Joseph Smith valehteli, koska tuo luku on Oppi ja liitot kirjassa?

        Moniavioisuus on raamatullinen periaate ja looginen välttämättömyys, kun uskotaan avioliiton jatkuvan taivaassa. Se ei ollut Herran käskyn perusteella voimassa Uuden testamentin aikana, mutta sitä esiintyi.


      • Höpölöpsis
        Selkeyttä kirjoitti:

        Missä hän valehteli? Mormonin kirjassa on luku 132, joka käsittelee moniavioisuutta. Se alkaa näin:
        1 TOTISESTI näin sanoo Herra sinulle, palvelijani Joseph, että koska sinä olet pyytänyt minun kädestäni tietoa ja ymmärrystä siitä, miten minä, Herra, julistin syyttömiksi palvelijani Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin samoin kuin palvelijani Mooseksen, Daavidin ja Salomon, mitä tulee siihen periaatteeseen ja oppiin, jonka mukaan heillä oli monta vaimoa ja sivuvaimoa;

        2 katso ja näe, minä olen Herra, sinun Jumalasi, ja vastaan sinulle tähän asiaan.

        3 Valmista sen tähden sydämesi vastaanottamaan ja noudattamaan ohjeita, jotka minä aion sinulle antaa, sillä kaikkien, joille tämä laki ilmoitetaan, on oltava sille kuuliaisia.

        4 Sillä katso, minä ilmoitan sinulle uuden ja ikuisen liiton, ja ellette te pysy siinä liitossa, te olette tuomittuja, sillä kukaan ei voi tämän liiton hylättyään päästä minun kirkkauteeni.
        ---
        Miten voit väittää, että Joseph Smith valehteli, koska tuo luku on Oppi ja liitot kirjassa?

        Moniavioisuus on raamatullinen periaate ja looginen välttämättömyys, kun uskotaan avioliiton jatkuvan taivaassa. Se ei ollut Herran käskyn perusteella voimassa Uuden testamentin aikana, mutta sitä esiintyi.

        Todistelet nyt itseäsi vastaan. Smithin kirkossa siis HARJOITETTIIN moniavioisuutta, vieläpä muka Jumalan käskynä. Lehti ei siis valehdellut vaan sinä!

        Smith valehteli kirkkonsa ulkopuolisille loppuun asti, että hänen kirkossaan ei harjoitettu moniavioisuutta.


      • Selkeyttä
        Höpölöpsis kirjoitti:

        Todistelet nyt itseäsi vastaan. Smithin kirkossa siis HARJOITETTIIN moniavioisuutta, vieläpä muka Jumalan käskynä. Lehti ei siis valehdellut vaan sinä!

        Smith valehteli kirkkonsa ulkopuolisille loppuun asti, että hänen kirkossaan ei harjoitettu moniavioisuutta.

        Mistä tämä käsityksesi on peräisin: "Smith valehteli kirkkonsa ulkopuolisille loppuun asti, että hänen kirkossaan ei harjoitettu moniavioisuutta." Miten luku 132 voi olla Oppi ja liitot -kirjassa, jos Smith valehteli?


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Mistä tämä käsityksesi on peräisin: "Smith valehteli kirkkonsa ulkopuolisille loppuun asti, että hänen kirkossaan ei harjoitettu moniavioisuutta." Miten luku 132 voi olla Oppi ja liitot -kirjassa, jos Smith valehteli?

        Luku 132 lisättiin OL-kirjaan vasta vuonna 1876.


      • Höpölöpsis

        Ja aiemmin OL:ssa ollut avioliittoa koskeva laki sisäälsi mm. kohdan:

        "Jokaista laillista avioliittoa, johon henkilö on vihitty ennen kuin hänet on kastettu tähän kirkkoon on pidettävä pyhänä ja toteutuneena. Koska tätä Kristuksen kirkkoa on moitittu haureuden rikoksesta ja moniavioisuudesta, me julistamme, että me uskomme, että yhdellä miehellä on oltava yksi vaimo ja yhdellä naisella yksi aviomies, paitsi kuolemantapauksessa, jolloin kumpikin on vapaa uudelleen naimaan."

        Ja näin valehdeltiin edelleen:

        Uskovatko mormonit siihen, että pitäisi olla useampia kuin yksi vaimo? Eivät, ei yhdellä kertaa. Mutta he uskovat, että jos heidän puolisonsa kuolee, heillä on oikeus mennä uudelleen naimisiin.
        Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 118, MAP-kirkko, 1985.

        Olemme lainanneet ylläolevaa avioliittosääntöä ainoana tässä kirkossa harjoitettavana näyttääksemme, että tri. J.C. Bennettin "salainen vaimo-järjestelmä" on hänen omaa keksintöään; ja lisäksi vapauttaaksemme julkisen yleisön harhaluulosta osoittamalla, että sanottu Bennett ja hänen misantrooppinen ystävänsä Origen Bachelor parjaavat väärällä ja häpeällisellä tavalla viatonta kansaa, ja heidät tarvitsee vain tuntea, niin heitä vihaa ja halveksii. Tämän vahvistukseksi esitämme seuraavat todistukset:

        Me allekirjoittaneet Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkon jäsenet ja Nauvoon kaupungin asukkaat, perheellliset henkilöt, todistamme ja julistamme, ettemme tiedä muista avioliittojärjestelmistä kuin siitä, joka on julkaistu Opin ja liittojen kirjassa, ja annamme tämän todistuksen näytöksi siitä, että tri. J.C. Bennettin "salainen vaimo-järjestelmä" on hänen oma luomuksensa, sillä me emme tiedä mistään sellaisesta yhteistöstä tällä paikkakunnalla emmekä ole koskaan kuulleetkaan sellaisesta.

        S. Bennett,
        N[ewel] K. Whitney, [oli pari kuukautta aiemmin todistamassa tyttärensä ja Smithin "vihkimistä" ja itsekin vihitty useampiin naisiin]
        George Miller,
        Albert Pettey,
        Alpheus Cutler,
        Elias Higbee,
        Reynolds Cahoon,
        John Taylor, [hankkinut jo useampia vaimoja]
        Wilson Law,
        E. Robinson,
        W[ilford] Woodruff, [tiesi moniavioisuuden "periaatteesta"]
        Aaron Johnson

        Me allekirjoittaneet naisten Apuyhdistyksen jäsenet ja naineet naiset todistamme ja julistamme, ettemme tiedä Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkossa harjoitettavan mitään muuta avioliittojärjestelmää kuin sitä, joka on julkaistu Opin ja liittojen kirjassa, ja annamme tämän todistuksen julkisuuteen näytöksi siitä, että J.C. Bennettin "salainen vaimo-järjestelmä" on hänen omatekoinen paljastuksensa.

        Emma Smith, johtaja,
        Elizabeth Ann Whitney, neuvonantaja, [oli ollut todistamassa moniavioisia seremonioita, mm. oman tyttärensä vihkimistä Smithiin]
        Sarah M. Cleveland, neuvonantaja, [vih. Smithiin varhain v. 1842]
        Eliza R. Snow, sihteeri, [vih. Smithiin 29.6.1842]
        Leonora Taylor, [tiesi miehensä Johnin hankkineen useampia vaimoja]
        Jane Law, [ym. yhteensä 19 naista]

        Times and Seasons, Vol.3, No.23 Nauvoo, Illinois, 1.10.1842, s.939-.940

        Ja vielä:

        1.8.1842 julkaisi apostoli Parley P. Pratt seuraavaa:

        Mutta tiedoksi niille, joita nuo typerät kertomukset kahdesta vaimosta saattavat ahdistaa, haluamme sanoa, että sellaista periaatetta ei koskaan ole ollut olemassa myöhempien aikojen pyhien keskuudessa eikä tule olemaankaan.


        Ei siis vain Joseph Smith, vaan myös monet muut valehtelivat avoimesti aina Smithin kuoleman asti.

        Tapani, minä en ole vlehtelija vaan sinä!


      • Höpölöpsis
        samarin kirjoitti:

        Luku 132 lisättiin OL-kirjaan vasta vuonna 1876.

        Ja vielä vuonna 1905 Joseph Fielding Smith väitti Smithin kirjoittaneen päiväkirjaansa:

        "... ja olen alinomaa sanonut, ettei yhdelläkään miehellä pidä olla enempää kuin yksi vaimo, ellei Herra toisin määrää."

        Kuitenkin Joseph Smithin käsinkirjoitettu päiväkirja päättyy v. 1843 lokakuun viidennen päivän kohdalla sanoihin:

        "Yhdelläkään miehellä ei pidä olla enempää kuin yksi vaimo."

        Siis valheita kyseisestä aiheesta vielä viime vuosisadalla. No, Tapani jatkaa vielä tällä vuosisadalla...


      • Selkeyttä
        Höpölöpsis kirjoitti:

        Ja vielä vuonna 1905 Joseph Fielding Smith väitti Smithin kirjoittaneen päiväkirjaansa:

        "... ja olen alinomaa sanonut, ettei yhdelläkään miehellä pidä olla enempää kuin yksi vaimo, ellei Herra toisin määrää."

        Kuitenkin Joseph Smithin käsinkirjoitettu päiväkirja päättyy v. 1843 lokakuun viidennen päivän kohdalla sanoihin:

        "Yhdelläkään miehellä ei pidä olla enempää kuin yksi vaimo."

        Siis valheita kyseisestä aiheesta vielä viime vuosisadalla. No, Tapani jatkaa vielä tällä vuosisadalla...

        Näin on: "... ja olen alinomaa sanonut, ettei yhdelläkään miehellä pidä olla enempää kuin yksi vaimo, ellei Herra toisin määrää." Moniavioisuus on suuri synti ellei se perustu Jumalan käskyyn.


      • Selkeyttä
        Höpölöpsis kirjoitti:

        Ja aiemmin OL:ssa ollut avioliittoa koskeva laki sisäälsi mm. kohdan:

        "Jokaista laillista avioliittoa, johon henkilö on vihitty ennen kuin hänet on kastettu tähän kirkkoon on pidettävä pyhänä ja toteutuneena. Koska tätä Kristuksen kirkkoa on moitittu haureuden rikoksesta ja moniavioisuudesta, me julistamme, että me uskomme, että yhdellä miehellä on oltava yksi vaimo ja yhdellä naisella yksi aviomies, paitsi kuolemantapauksessa, jolloin kumpikin on vapaa uudelleen naimaan."

        Ja näin valehdeltiin edelleen:

        Uskovatko mormonit siihen, että pitäisi olla useampia kuin yksi vaimo? Eivät, ei yhdellä kertaa. Mutta he uskovat, että jos heidän puolisonsa kuolee, heillä on oikeus mennä uudelleen naimisiin.
        Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 118, MAP-kirkko, 1985.

        Olemme lainanneet ylläolevaa avioliittosääntöä ainoana tässä kirkossa harjoitettavana näyttääksemme, että tri. J.C. Bennettin "salainen vaimo-järjestelmä" on hänen omaa keksintöään; ja lisäksi vapauttaaksemme julkisen yleisön harhaluulosta osoittamalla, että sanottu Bennett ja hänen misantrooppinen ystävänsä Origen Bachelor parjaavat väärällä ja häpeällisellä tavalla viatonta kansaa, ja heidät tarvitsee vain tuntea, niin heitä vihaa ja halveksii. Tämän vahvistukseksi esitämme seuraavat todistukset:

        Me allekirjoittaneet Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkon jäsenet ja Nauvoon kaupungin asukkaat, perheellliset henkilöt, todistamme ja julistamme, ettemme tiedä muista avioliittojärjestelmistä kuin siitä, joka on julkaistu Opin ja liittojen kirjassa, ja annamme tämän todistuksen näytöksi siitä, että tri. J.C. Bennettin "salainen vaimo-järjestelmä" on hänen oma luomuksensa, sillä me emme tiedä mistään sellaisesta yhteistöstä tällä paikkakunnalla emmekä ole koskaan kuulleetkaan sellaisesta.

        S. Bennett,
        N[ewel] K. Whitney, [oli pari kuukautta aiemmin todistamassa tyttärensä ja Smithin "vihkimistä" ja itsekin vihitty useampiin naisiin]
        George Miller,
        Albert Pettey,
        Alpheus Cutler,
        Elias Higbee,
        Reynolds Cahoon,
        John Taylor, [hankkinut jo useampia vaimoja]
        Wilson Law,
        E. Robinson,
        W[ilford] Woodruff, [tiesi moniavioisuuden "periaatteesta"]
        Aaron Johnson

        Me allekirjoittaneet naisten Apuyhdistyksen jäsenet ja naineet naiset todistamme ja julistamme, ettemme tiedä Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkossa harjoitettavan mitään muuta avioliittojärjestelmää kuin sitä, joka on julkaistu Opin ja liittojen kirjassa, ja annamme tämän todistuksen julkisuuteen näytöksi siitä, että J.C. Bennettin "salainen vaimo-järjestelmä" on hänen omatekoinen paljastuksensa.

        Emma Smith, johtaja,
        Elizabeth Ann Whitney, neuvonantaja, [oli ollut todistamassa moniavioisia seremonioita, mm. oman tyttärensä vihkimistä Smithiin]
        Sarah M. Cleveland, neuvonantaja, [vih. Smithiin varhain v. 1842]
        Eliza R. Snow, sihteeri, [vih. Smithiin 29.6.1842]
        Leonora Taylor, [tiesi miehensä Johnin hankkineen useampia vaimoja]
        Jane Law, [ym. yhteensä 19 naista]

        Times and Seasons, Vol.3, No.23 Nauvoo, Illinois, 1.10.1842, s.939-.940

        Ja vielä:

        1.8.1842 julkaisi apostoli Parley P. Pratt seuraavaa:

        Mutta tiedoksi niille, joita nuo typerät kertomukset kahdesta vaimosta saattavat ahdistaa, haluamme sanoa, että sellaista periaatetta ei koskaan ole ollut olemassa myöhempien aikojen pyhien keskuudessa eikä tule olemaankaan.


        Ei siis vain Joseph Smith, vaan myös monet muut valehtelivat avoimesti aina Smithin kuoleman asti.

        Tapani, minä en ole vlehtelija vaan sinä!

        Näin on. ""... ja olen alinomaa sanonut, ettei yhdelläkään miehellä pidä olla enempää kuin yksi vaimo, ellei Herra toisin määrää." Huomaa: ellei Herra toisin määrää. Kaikki muu moniavioisuus on suuri synti. Sitä teki tuo Bennet omin luvin.


      • Selkeyttä

        Tässä niitä valheita on:
        " Lehden koko sisältö koostui siitä, että he syyttivät Joseph Smithiä paheellisen elämän opettamisesta, haureuden harjoittamisesta, niin sanottujen hengellisten vaimojen pitämisestä, poliittisen vallan kahmimisesta, opetuksista, monijumaluuden opettamisesta, jumalanpilkasta ja inkvisition harjoittamisesta."

        Moniavioisuus ei ollut synti, koska se perustui ilmoitukseen. Liioin Vanhan testamentin patriarkat eivät tehneet syntiä samasta syystä.


      • missänevalheet
        Selkeyttä kirjoitti:

        Tässä niitä valheita on:
        " Lehden koko sisältö koostui siitä, että he syyttivät Joseph Smithiä paheellisen elämän opettamisesta, haureuden harjoittamisesta, niin sanottujen hengellisten vaimojen pitämisestä, poliittisen vallan kahmimisesta, opetuksista, monijumaluuden opettamisesta, jumalanpilkasta ja inkvisition harjoittamisesta."

        Moniavioisuus ei ollut synti, koska se perustui ilmoitukseen. Liioin Vanhan testamentin patriarkat eivät tehneet syntiä samasta syystä.

        Eihän nuo valheita olleet, nehän olivat faktoja. Joseph Smith opetti muita kirkon johtajia moniavioisuuteen eli paheelllisuuteen ja haureuteen. Moniavioisuus oli laissa kielletty. Poliittista valtaa Joseph kahmi itselleen ja mm. nimitytti itsensä Nauvoon pormestariksi ja perustamansa yksityisarmeijan kenraaliksi. Polyteismiäkin Joseph opetti ja sitä MAP-kirkko opettaa edelleen, mikä on varmasti monoteistien mielestä jumalanpilkkaa. Inkvisition harjoittaminen taas oli Joseph Smithille ihan arkipäivää kun hän lähetti miehiä "lähetystyöhön" voidakseen naida heidän vaimonsa ja tyttärensä. Naapuriosavaltion kuvernöörin henkeäkin hän uhkaili ja profetoi tälle kuolemaa.

        Kaikki väittämäsi "valheet" olivat siis faktoja eli syyllistyt valheeseen väittäessäsi faktoja valheiksi.


      • Höpölöpsis
        Selkeyttä kirjoitti:

        Tässä niitä valheita on:
        " Lehden koko sisältö koostui siitä, että he syyttivät Joseph Smithiä paheellisen elämän opettamisesta, haureuden harjoittamisesta, niin sanottujen hengellisten vaimojen pitämisestä, poliittisen vallan kahmimisesta, opetuksista, monijumaluuden opettamisesta, jumalanpilkasta ja inkvisition harjoittamisesta."

        Moniavioisuus ei ollut synti, koska se perustui ilmoitukseen. Liioin Vanhan testamentin patriarkat eivät tehneet syntiä samasta syystä.

        Haureudenharjoittajan ITSENSÄ mielestä perustui ilmoituksiin. Kyseessä ei siis ollut valhe.

        Sorruit siis Tapani valehteuun, kuten monet mormonit aikoinaan, itse Smithistä lähtien.


      • Höpölöpsis
        Selkeyttä kirjoitti:

        Näin on. ""... ja olen alinomaa sanonut, ettei yhdelläkään miehellä pidä olla enempää kuin yksi vaimo, ellei Herra toisin määrää." Huomaa: ellei Herra toisin määrää. Kaikki muu moniavioisuus on suuri synti. Sitä teki tuo Bennet omin luvin.

        Valehtelet jälleen Tapani, tuo "ellei Herra toisin määrää" EI SISÄLLY alkuperäiseen Opin ja liittojen kirjaan.


      • Selkeyttä

        Tuomitsetteko Vanan testamentin patriarkat? Oli täysi aiheellista kysyä Herralta siten kuin Joseph Smith kysyi:
        Ol 132 alkaa näin:
        1 TOTISESTI näin sanoo Herra sinulle, palvelijani Joseph, että koska sinä olet pyytänyt minun kädestäni tietoa ja ymmärrystä siitä, miten minä, Herra, julistin syyttömiksi palvelijani Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin samoin kuin palvelijani Mooseksen, Daavidin ja Salomon, mitä tulee siihen periaatteeseen ja oppiin, jonka mukaan heillä oli monta vaimoa ja sivuvaimoa;
        2 katso ja näe, minä olen Herra, sinun Jumalasi, ja vastaan sinulle tähän asiaan.

        3 Valmista sen tähden sydämesi vastaanottamaan ja noudattamaan ohjeita, jotka minä aion sinulle antaa, sillä kaikkien, joille tämä laki ilmoitetaan, on oltava sille kuuliaisia.

        4 Sillä katso, minä ilmoitan sinulle uuden ja ikuisen liiton, ja ellette te pysy siinä liitossa, te olette tuomittuja, sillä kukaan ei voi tämän liiton hylättyään päästä minun kirkkauteeni.

        5 Sillä kaikki, jotka haluavat saada siunauksen minun käsistäni, pysykööt laissa, joka on määrätty sen siunauksen saamiseksi, ja sen ehdoissa, niin kuin on säädetty ennen maailman perustamista.

        6 Ja mitä tulee uuteen ja ikuiseen liittoon, se säädettiin minun kirkkauteni täyteyttä varten, ja sen, joka saa sen täyteyden, täytyy ja tulee pysyä laissa, tai hänet tuomitaan, sanoo Herra Jumala.
        ---
        Luuletteko että Jumala on kuollut eikä enää voi ilmoittaa mitään?!


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Tuomitsetteko Vanan testamentin patriarkat? Oli täysi aiheellista kysyä Herralta siten kuin Joseph Smith kysyi:
        Ol 132 alkaa näin:
        1 TOTISESTI näin sanoo Herra sinulle, palvelijani Joseph, että koska sinä olet pyytänyt minun kädestäni tietoa ja ymmärrystä siitä, miten minä, Herra, julistin syyttömiksi palvelijani Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin samoin kuin palvelijani Mooseksen, Daavidin ja Salomon, mitä tulee siihen periaatteeseen ja oppiin, jonka mukaan heillä oli monta vaimoa ja sivuvaimoa;
        2 katso ja näe, minä olen Herra, sinun Jumalasi, ja vastaan sinulle tähän asiaan.

        3 Valmista sen tähden sydämesi vastaanottamaan ja noudattamaan ohjeita, jotka minä aion sinulle antaa, sillä kaikkien, joille tämä laki ilmoitetaan, on oltava sille kuuliaisia.

        4 Sillä katso, minä ilmoitan sinulle uuden ja ikuisen liiton, ja ellette te pysy siinä liitossa, te olette tuomittuja, sillä kukaan ei voi tämän liiton hylättyään päästä minun kirkkauteeni.

        5 Sillä kaikki, jotka haluavat saada siunauksen minun käsistäni, pysykööt laissa, joka on määrätty sen siunauksen saamiseksi, ja sen ehdoissa, niin kuin on säädetty ennen maailman perustamista.

        6 Ja mitä tulee uuteen ja ikuiseen liittoon, se säädettiin minun kirkkauteni täyteyttä varten, ja sen, joka saa sen täyteyden, täytyy ja tulee pysyä laissa, tai hänet tuomitaan, sanoo Herra Jumala.
        ---
        Luuletteko että Jumala on kuollut eikä enää voi ilmoittaa mitään?!

        Oli outoa että Smith kyseli Daavidista ja Salomosta, vaikka tiesi jo Mormonin kirjan perusteella että heidän monivaimoisuutensa oli Herralle iljetys.


      • Höpölöpsis
        Selkeyttä kirjoitti:

        Tuomitsetteko Vanan testamentin patriarkat? Oli täysi aiheellista kysyä Herralta siten kuin Joseph Smith kysyi:
        Ol 132 alkaa näin:
        1 TOTISESTI näin sanoo Herra sinulle, palvelijani Joseph, että koska sinä olet pyytänyt minun kädestäni tietoa ja ymmärrystä siitä, miten minä, Herra, julistin syyttömiksi palvelijani Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin samoin kuin palvelijani Mooseksen, Daavidin ja Salomon, mitä tulee siihen periaatteeseen ja oppiin, jonka mukaan heillä oli monta vaimoa ja sivuvaimoa;
        2 katso ja näe, minä olen Herra, sinun Jumalasi, ja vastaan sinulle tähän asiaan.

        3 Valmista sen tähden sydämesi vastaanottamaan ja noudattamaan ohjeita, jotka minä aion sinulle antaa, sillä kaikkien, joille tämä laki ilmoitetaan, on oltava sille kuuliaisia.

        4 Sillä katso, minä ilmoitan sinulle uuden ja ikuisen liiton, ja ellette te pysy siinä liitossa, te olette tuomittuja, sillä kukaan ei voi tämän liiton hylättyään päästä minun kirkkauteeni.

        5 Sillä kaikki, jotka haluavat saada siunauksen minun käsistäni, pysykööt laissa, joka on määrätty sen siunauksen saamiseksi, ja sen ehdoissa, niin kuin on säädetty ennen maailman perustamista.

        6 Ja mitä tulee uuteen ja ikuiseen liittoon, se säädettiin minun kirkkauteni täyteyttä varten, ja sen, joka saa sen täyteyden, täytyy ja tulee pysyä laissa, tai hänet tuomitaan, sanoo Herra Jumala.
        ---
        Luuletteko että Jumala on kuollut eikä enää voi ilmoittaa mitään?!

        Tuohon aikaan moniavioisuus oli alueen tapa ja onhan se sitä osin edelleenkin muslimimaissa. Siinä mielessä kyllä tuomitsen VT:n patriarkat, että he käyttivät naisia omaisuutena. Niinhän orjiakin käytettiin tuohon aikaan eikä VT tuomitse sitäkään. Ihmiskunta on sivistynyt noista ajoista ja yksilöt ovat saaneet oikeuksia.

        Ja mitä tulee Opin ja liittojen kirjan 132 lukuun, se on mormonien itsensä keksimä ja lisätty OL:aan vasta vuonna 1876, joten valehtelit Smithin tunnustaneen moniavioisuuden harjoittamisen elinikanaan.


    • Vastauksiakaipaa

      Löytyykö sitä vastausta avauksessa esitettyyn kysymykseen mikä oli se valhe jonka takia Josehp Smith määräsi painon tuhottavaksi?

    • Höpölöpsis

      Lisätään nyt yhteenvedoksi ja selvennykseksi,että Tapani siis valehteli, että kirjapainon polttokäsky olisi johtunut siitä, että se julkaisi valheita sisältävän lehden. Kuitenkin kaikki lehdessä kerrottu oli totta.

      Sen lisäksi Tpani valehteli, että Smith ei salannut moniavioisuutta, vaan olisi julkissut sitä koskevat asiat jo Opin ja liittojen kirjassa. Kuitenkin Smithin aikaan OL:ssa oli avioliittoa koskeva luku 101, jossa moniavioisuuden hrjoittaminen selvästi kiellettiin ilman mitään ehtoja. Sittemmin kyseinen luku poistettiin kirjasta ja korvattiin luvulla 132, jossa moniavioisuutta käsiteltiin. Tämä tapahtui vasta 1876 eli vuosikymmeniä Smithin kuoleman jälkeen!

      Mihin Tapani pyrit valehteluillasi?

      • Selkeyttä

        On SUURI ero sillä, perustuuko moniavioisuus käskyyn vai ihmisen mielihaluihin. Jo Mormonin kirjassa tähän viitataan.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        On SUURI ero sillä, perustuuko moniavioisuus käskyyn vai ihmisen mielihaluihin. Jo Mormonin kirjassa tähän viitataan.

        Moniavioisuus on moniavioisuuta eikä tietääkseni ole yhtään uskontoa jossa siihen käsketään, mutta on uskontoja joissa se yritettiin käskyin kitkeä pois vaikka sen salliminen oli ollut yhteiskunnan normi ko uskonnon syntyessä (kristinusko). Toisen miehen vaimon sitominen itseen fyysisesti tai jonkun seremonian kautta on ehdottomasti kielletty mm Raamatussa.


      • Höpölöpsis
        Selkeyttä kirjoitti:

        On SUURI ero sillä, perustuuko moniavioisuus käskyyn vai ihmisen mielihaluihin. Jo Mormonin kirjassa tähän viitataan.

        Kysyin valehtelustasi. Siihen et vastannut lainkaan.
        Ja Smithin kohdllahan kysymys oli nimenomaan mielihaluista.


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Moniavioisuus on moniavioisuuta eikä tietääkseni ole yhtään uskontoa jossa siihen käsketään, mutta on uskontoja joissa se yritettiin käskyin kitkeä pois vaikka sen salliminen oli ollut yhteiskunnan normi ko uskonnon syntyessä (kristinusko). Toisen miehen vaimon sitominen itseen fyysisesti tai jonkun seremonian kautta on ehdottomasti kielletty mm Raamatussa.

        Vanhan testamentin patriarkat olivat moniavioisia. Tämä on fakta, jota ei voi kieltää. Kristinuskoksi sanottu on jatkoa tuolle. Kristus täytti lain, mutta ei kumonnut sitä. Moniavioisuus on ehdottomasti kielletty omin luvin, mutta kun siitä saadaan käsky, se on luvallista.


      • Selkeyttä
        Höpölöpsis kirjoitti:

        Kysyin valehtelustasi. Siihen et vastannut lainkaan.
        Ja Smithin kohdllahan kysymys oli nimenomaan mielihaluista.

        Koetat etsiä valetta sieltä, jossa sitä ei ole.


      • Höpölöpsis
        Selkeyttä kirjoitti:

        Koetat etsiä valetta sieltä, jossa sitä ei ole.

        Onhan se valhetta. Väitit, että painos, jonka vuoksi kirjapaino tuhottiin, sisälsi valheita. Se ei kuitenkaan sisältänyt niitä. Sinua pyydettiin osoittamaan valheet, mutta et pystynyt.

        Lisäksi valehtelit, että Smith olisi elinaikanaan OL:ssa kertonut moniavioisuudesta. Kuitenkaan hän ei kertonut, joten se oli TOINEN valheesi.


      • Selkeyttä
        Höpölöpsis kirjoitti:

        Onhan se valhetta. Väitit, että painos, jonka vuoksi kirjapaino tuhottiin, sisälsi valheita. Se ei kuitenkaan sisältänyt niitä. Sinua pyydettiin osoittamaan valheet, mutta et pystynyt.

        Lisäksi valehtelit, että Smith olisi elinaikanaan OL:ssa kertonut moniavioisuudesta. Kuitenkaan hän ei kertonut, joten se oli TOINEN valheesi.

        Miten todistat, että oli kysymys valheista?
        Mistä tiedät tai miten todistat, ettei Smith kertonut eläessään moniavioisuudesta?


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Miten todistat, että oli kysymys valheista?
        Mistä tiedät tai miten todistat, ettei Smith kertonut eläessään moniavioisuudesta?

        Helposti todistettu. Kirkon lehdissä ja muissa Smithin ajan julkaisuissa kiellettiin ja peräti tuomittiin moniavioisuus vaikka Smith samaan aikaan nai useita naisia, joitain heistä laillisten aviomiesten selän takana. Lisäksi Smith nai alaikäisiä tyttöjä. Valehtelija ja rikollinen.


      • Höpölöpsis
        Selkeyttä kirjoitti:

        Miten todistat, että oli kysymys valheista?
        Mistä tiedät tai miten todistat, ettei Smith kertonut eläessään moniavioisuudesta?

        Todistusvelvollisuus on nyt sinulla. Väitit että Smith kertoi moniavioisuudesta OL:ssa. Näin ei ollut. Siis valehtelit.
        Jos sinulla on esittää toinen foorumi, jossa Smith julkisesti kertoi moniavioisuudesta, kerroihmeessä!


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Vanhan testamentin patriarkat olivat moniavioisia. Tämä on fakta, jota ei voi kieltää. Kristinuskoksi sanottu on jatkoa tuolle. Kristus täytti lain, mutta ei kumonnut sitä. Moniavioisuus on ehdottomasti kielletty omin luvin, mutta kun siitä saadaan käsky, se on luvallista.

        VT:n patriarkat olivat moniavoisia ja niin olivat kaikki muutkin miehet joilla siihen oli halu ja taloudelliset mahdollisuudet ja näin oli jo ennen kuin Israelin kansa edes oli syntynyt. Lähi-itä oli patriarkaalinen ja siellä miesten polygamia oli normi, eli normaali perhemuoto. Se ei ollut osa uskonnon harjoitusta.

        Eihän muinaisen polygamian olemassoloa kukaan kiellä, mutta eihän kukaan kristitty 1800 jkr luvulla voi palata tapaan, joka siinä muodossa kuin Smith sitä harjoitti, solmi liittoja toisten miesten vaimojen kanssa, oli muinaisessa lähi-idässäkin kielletty. Kristittyjä olivat jo 1800 vuoden ajan sitoneet Jeesuksen siveysopetukset jotka eivät olleet jatkoa muinaisen lähi-idän tavoille, Smith rikkoi Jeesuksenkin opetukset ja sen jälkeen valheellisesti vetosi että VT ssä muka jokainen moninaiva ukko olisi saanut siihen jonkun profeetan luvan.
        Hyvin epärehellistä ja siveetöntä, sekä Smithin käytös, että yhä antamanne selitykset sille .


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        VT:n patriarkat olivat moniavoisia ja niin olivat kaikki muutkin miehet joilla siihen oli halu ja taloudelliset mahdollisuudet ja näin oli jo ennen kuin Israelin kansa edes oli syntynyt. Lähi-itä oli patriarkaalinen ja siellä miesten polygamia oli normi, eli normaali perhemuoto. Se ei ollut osa uskonnon harjoitusta.

        Eihän muinaisen polygamian olemassoloa kukaan kiellä, mutta eihän kukaan kristitty 1800 jkr luvulla voi palata tapaan, joka siinä muodossa kuin Smith sitä harjoitti, solmi liittoja toisten miesten vaimojen kanssa, oli muinaisessa lähi-idässäkin kielletty. Kristittyjä olivat jo 1800 vuoden ajan sitoneet Jeesuksen siveysopetukset jotka eivät olleet jatkoa muinaisen lähi-idän tavoille, Smith rikkoi Jeesuksenkin opetukset ja sen jälkeen valheellisesti vetosi että VT ssä muka jokainen moninaiva ukko olisi saanut siihen jonkun profeetan luvan.
        Hyvin epärehellistä ja siveetöntä, sekä Smithin käytös, että yhä antamanne selitykset sille .

        VT:n aikanakaan ei Herra hyväksynyt mitä tahansa moniavioisuutta. David ja Salomo toimivat omin päin. David Batseban suhteen ja Salomo varmaan useampienkin kohdalla.


      • Selkeyttä
        Höpölöpsis kirjoitti:

        Todistusvelvollisuus on nyt sinulla. Väitit että Smith kertoi moniavioisuudesta OL:ssa. Näin ei ollut. Siis valehtelit.
        Jos sinulla on esittää toinen foorumi, jossa Smith julkisesti kertoi moniavioisuudesta, kerroihmeessä!

        Lue Oppi ja liitot kirjasta luku 132! Se riittää.


      • Selkeyttä
        samarin kirjoitti:

        Helposti todistettu. Kirkon lehdissä ja muissa Smithin ajan julkaisuissa kiellettiin ja peräti tuomittiin moniavioisuus vaikka Smith samaan aikaan nai useita naisia, joitain heistä laillisten aviomiesten selän takana. Lisäksi Smith nai alaikäisiä tyttöjä. Valehtelija ja rikollinen.

        Tottahan toki kiellettiin omapäinen moniavioisuus!!


      • Höpölöpsis
        Selkeyttä kirjoitti:

        Lue Oppi ja liitot kirjasta luku 132! Se riittää.

        Luku 132 on lisätty OL:aan vasta 1876. Milloin sinun tietosi mukaan Joseph Smith kuoli?


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        VT:n aikanakaan ei Herra hyväksynyt mitä tahansa moniavioisuutta. David ja Salomo toimivat omin päin. David Batseban suhteen ja Salomo varmaan useampienkin kohdalla.

        Tarinassa David makasi toisen miehen vaimon ja Salomo keräili vieraista kansoista vaimoja jotka saivat hänet palvomaan näiden jumalia . Batsheva oli Urian vaimo jonka David makasi ja saattoi raskaaksi, sitten lähetti Urian kuolemaan.
        Eka kerta kun sinulle tämä kerrotaan???


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Tarinassa David makasi toisen miehen vaimon ja Salomo keräili vieraista kansoista vaimoja jotka saivat hänet palvomaan näiden jumalia . Batsheva oli Urian vaimo jonka David makasi ja saattoi raskaaksi, sitten lähetti Urian kuolemaan.
        Eka kerta kun sinulle tämä kerrotaan???

        Tuttua asiaa, mutta sitä en ole tiennyt, jos noin oli, että Batsheba oli raskaana Davidista ennen miehensä kuolemaa.


      • Selkeyttä
        Selkeyttä kirjoitti:

        Tuttua asiaa, mutta sitä en ole tiennyt, jos noin oli, että Batsheba oli raskaana Davidista ennen miehensä kuolemaa.

        Tarkistin ja todella oli niin, että Batseba tuli raskaaksi ennen kuin David lähetti Urian kuolemaan. Kaipa ajattelin Davidista myönteisemmin kuin oli aihetta, mutta olihan tarkoituksellinen vaaraan asettaminen jo muutenkin epäeettistä ja murhaan verrattavaa.


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Tarkistin ja todella oli niin, että Batseba tuli raskaaksi ennen kuin David lähetti Urian kuolemaan. Kaipa ajattelin Davidista myönteisemmin kuin oli aihetta, mutta olihan tarkoituksellinen vaaraan asettaminen jo muutenkin epäeettistä ja murhaan verrattavaa.

        Ottikohan Smith mallia Daavidista kun lähetti aviomiehen lähetystyöhön voidakseen sitten naida tämän vaimon? Onneksi ei ollut sotaa, muutoin kenraali Smith olisi kenties lähettänyt tuollaiset ukkomiehet rintamalle joiden vaimoihin oli iskenyt silmänsä.


    • Höpölöpsis

      Ei vaan KAIKKI moniavioisuus. Miksi jatkat valehtelua?

      • Selkeyttä

        Mistä niin päättelet?
        Mormonin kirjassa Jaakob 2 sanotaan:

        27 Sen vuoksi, veljeni, kuulkaa minua ja kuunnelkaa Herran sanaa: Sillä älköön teidän keskuudessanne kenelläkään miehellä olko kuin yksi vaimo; älköönkä hänellä olko yhtään sivuvaimoa;

        28 sillä minä, Herra Jumala, iloitsen naisten siveydestä. Ja haureus on iljetys minun edessäni; näin sanoo Herra Sebaot.

        29 Ja nyt, tämän kansan tulee pitää minun käskyni, sanoo Herra Sebaot, tai kirottu olkoon maa sen tähden.

        30 Sillä jos minä tahdon hankkia itselleni jälkeläisiä, sanoo Herra Sebaot, minä annan käskyn kansalleni; muuten kuulkoon se tätä.


      • Höpölöpsis
        Selkeyttä kirjoitti:

        Mistä niin päättelet?
        Mormonin kirjassa Jaakob 2 sanotaan:

        27 Sen vuoksi, veljeni, kuulkaa minua ja kuunnelkaa Herran sanaa: Sillä älköön teidän keskuudessanne kenelläkään miehellä olko kuin yksi vaimo; älköönkä hänellä olko yhtään sivuvaimoa;

        28 sillä minä, Herra Jumala, iloitsen naisten siveydestä. Ja haureus on iljetys minun edessäni; näin sanoo Herra Sebaot.

        29 Ja nyt, tämän kansan tulee pitää minun käskyni, sanoo Herra Sebaot, tai kirottu olkoon maa sen tähden.

        30 Sillä jos minä tahdon hankkia itselleni jälkeläisiä, sanoo Herra Sebaot, minä annan käskyn kansalleni; muuten kuulkoon se tätä.

        Haureudenharjoittajan omaa kirjoitusta. Tuossakaan kohdassa eikä sen ympärilläkään puhuta yhtään mitään moniavioisuudesta muutoin kuin epämääräisesti viitaten niin, että kukaan kirkon ulkopuolinen aikalainen ei voi tuon perusteella tietää, että kirkossa harjoitetaan moniavioisuutta. Eikä puhuta mitään siitä, että 1800-luvulla olisi saatu Jumalalta käsky moniavioisuuden harjoittamiseen. Ja Smithän tietoisesti valehteli, että moniavioisuutta ei harjoiteta.

        Ja nyt kyse olimyös siitä, että valehtelit Smithin aikana OL:ssa olleen moniavioisuudesta. Luku 132 lisättiin kuitenkin vasta vuonna 1876. Jätit vastaamatta, että milloin Smith sinun tietojesi mukaan kuoli.


      • Höpölöpsis
        Selkeyttä kirjoitti:

        Mistä niin päättelet?
        Mormonin kirjassa Jaakob 2 sanotaan:

        27 Sen vuoksi, veljeni, kuulkaa minua ja kuunnelkaa Herran sanaa: Sillä älköön teidän keskuudessanne kenelläkään miehellä olko kuin yksi vaimo; älköönkä hänellä olko yhtään sivuvaimoa;

        28 sillä minä, Herra Jumala, iloitsen naisten siveydestä. Ja haureus on iljetys minun edessäni; näin sanoo Herra Sebaot.

        29 Ja nyt, tämän kansan tulee pitää minun käskyni, sanoo Herra Sebaot, tai kirottu olkoon maa sen tähden.

        30 Sillä jos minä tahdon hankkia itselleni jälkeläisiä, sanoo Herra Sebaot, minä annan käskyn kansalleni; muuten kuulkoon se tätä.

        Ja Smithin aikaisessa OL:n luvussa 101 (joka sittemmin korvattiin luvulla 132) nimenomaan kiellettiin ja tuomittiin moniavioisuus.


      • Selkeyttä
        Höpölöpsis kirjoitti:

        Ja Smithin aikaisessa OL:n luvussa 101 (joka sittemmin korvattiin luvulla 132) nimenomaan kiellettiin ja tuomittiin moniavioisuus.

        Kiellettyä se olikin ja on ilman siitä annettua käskyä.


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Kiellettyä se olikin ja on ilman siitä annettua käskyä.

        Smith julkisesti puheessa ja kirjoituksessa (esim. kirkon omissa sanomalehdissä ) kielsi harjoittavansa moniavioisuutta vaikka nai sekä teinityttöjä, toisten miesten vaimoja ja vanhoja piikojakin. Smith pelkäsi jäävänsä kiinni valheistaan ja siksi määräsi nauvoolaisen sanomalehden tuhottavaksi.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Kiellettyä se olikin ja on ilman siitä annettua käskyä.

        Millainen jumala siis käskee naimaan toisten miesten vaimoja, Jeesus ei käske ja Jahvekin nimenomaan kieltää. Raamattu tekee myös selväksi että naiminen on maallinen asia .


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Mistä niin päättelet?
        Mormonin kirjassa Jaakob 2 sanotaan:

        27 Sen vuoksi, veljeni, kuulkaa minua ja kuunnelkaa Herran sanaa: Sillä älköön teidän keskuudessanne kenelläkään miehellä olko kuin yksi vaimo; älköönkä hänellä olko yhtään sivuvaimoa;

        28 sillä minä, Herra Jumala, iloitsen naisten siveydestä. Ja haureus on iljetys minun edessäni; näin sanoo Herra Sebaot.

        29 Ja nyt, tämän kansan tulee pitää minun käskyni, sanoo Herra Sebaot, tai kirottu olkoon maa sen tähden.

        30 Sillä jos minä tahdon hankkia itselleni jälkeläisiä, sanoo Herra Sebaot, minä annan käskyn kansalleni; muuten kuulkoon se tätä.

        Kuka teidän uskonnossanne on " Herra" ja miksi hän edes käskisi ihmisiä hankkimaan itselleen jälkeläisiä ?


      • Selkeyttä
        samarin kirjoitti:

        Smith julkisesti puheessa ja kirjoituksessa (esim. kirkon omissa sanomalehdissä ) kielsi harjoittavansa moniavioisuutta vaikka nai sekä teinityttöjä, toisten miesten vaimoja ja vanhoja piikojakin. Smith pelkäsi jäävänsä kiinni valheistaan ja siksi määräsi nauvoolaisen sanomalehden tuhottavaksi.

        Miten todistat, että Smith "... nai sekä teinityttöjä, toisten miesten vaimoja ja vanhoja piikojakin." Joseph Smithiin sinetöitiin vielä hänen kuolemansa jälkeen naisia.

        On eri asia sinetöityä iankaikkiseen avioliittoon, kuin olla sukupuoliyhteydessä. Monet halusivat tulla sinetöidyiksi Joseph Smithiin, koska heidän aviomiehensä ei ollut kelvollinen sinetöitäväksi. Joseph Smithillä ei ollut jälkeläisiä muiden kuin Emmansa kanssa. Mikään muista avioliitoista ei ollut fyysinen, sillä Emma ei antanut lupaa. Nykyisin avioliittoon sinetöinti vaatii lain mukaisen avioliiton, mutta tuhatvuotisen valtakunnan aikana kaikille suodaan mahdollisuus iankaikkiseen avioliittoon, vaikka olisi jo kuollut.


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Kuka teidän uskonnossanne on " Herra" ja miksi hän edes käskisi ihmisiä hankkimaan itselleen jälkeläisiä ?

        Vanhassa testamentissa Herra tarkoitti useimmiten Jeesusta Kristusta eli Jahvea. Herraksi sanotaan sekä Isää että Vapahtajaa Jeesusta Kristusta.


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Millainen jumala siis käskee naimaan toisten miesten vaimoja, Jeesus ei käske ja Jahvekin nimenomaan kieltää. Raamattu tekee myös selväksi että naiminen on maallinen asia .

        On sekä maallisia että iankaikkisia avioliittoja.


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Miten todistat, että Smith "... nai sekä teinityttöjä, toisten miesten vaimoja ja vanhoja piikojakin." Joseph Smithiin sinetöitiin vielä hänen kuolemansa jälkeen naisia.

        On eri asia sinetöityä iankaikkiseen avioliittoon, kuin olla sukupuoliyhteydessä. Monet halusivat tulla sinetöidyiksi Joseph Smithiin, koska heidän aviomiehensä ei ollut kelvollinen sinetöitäväksi. Joseph Smithillä ei ollut jälkeläisiä muiden kuin Emmansa kanssa. Mikään muista avioliitoista ei ollut fyysinen, sillä Emma ei antanut lupaa. Nykyisin avioliittoon sinetöinti vaatii lain mukaisen avioliiton, mutta tuhatvuotisen valtakunnan aikana kaikille suodaan mahdollisuus iankaikkiseen avioliittoon, vaikka olisi jo kuollut.

        Höpö höpö. Kirkkokin vihdoin myöntää Smithin monet vaimot hänen elämänsä aikana. Toki tämä myöntäminen on tapahtunut kirkon nettisivuilla yhdessä artikkelissa jota pitää etsiä. Ilmeisesti siitä ei olla seurakunnassasi keskusteltu kun olet noin tietämätön. Toisaalta kyllä asia on sinulle täällä kerrottu linkkien avulla. Joko sinä olet unohtanut asian tai tahallasi yrität kiistää Smithin eläessään harjoittaman moniavioisuuden.


      • Höpölöpsis
        Selkeyttä kirjoitti:

        Kiellettyä se olikin ja on ilman siitä annettua käskyä.

        OL siis valehteli, että moniavioisuus on aina kielletty. Ehtoa ei mainittu.

        Jätit vastaamatta edelleen, että milloin Smith kuoli. Oliko se vuoden 1876 jälkeen? Vasta silloinhan luku 132 liitettiin MK:aan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1662
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe