Luottotiedot takaisin...kestää ja kestää.

Yhteiskuntakelvoton

Viimeiset velat ulosottoon sain maksettua maaliskuussa 2014. Nyt ku tarkistin luottotiedot niin vielä löytyy 5 merkintää, joista vanhimmat vuodelta 2012 ( ne kaks merkintää poistuu tosin tässä kuuss). Viimeinen merkintä poistuu vasta maaliskuussa 2018 ja kestää ties kuinka kauan kun luottotiedot palautuu. Jostain luin/kuulin, että 2vuotta kun on ollu vouti tyhjä saa luottotiedot takas...se on paska puhetta se. Tuossa on yks kaveri kellä on vielä paljon maksamatta, mutta on velkasaneerauksessa. On kuulemma 2vuotta vielä maksettavaa ja sitten on velat maksettu ja luottotiedot heti takas. Me saadaan siis luottotiedot takas suunnilleen samaan aikaan vaikka mä oon ollu velaton kaks vuotta ja sillä on vielä velkaa kaks vuotta. Eikö noita merkintöjä saa poistettua nopeemmin.

68

14117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yhteiskuntakelvoton

      Mitään en kyllä ala velaks ostaan ku luottotiedot saan takas, mutta helpottas se muutamia asioita...esim. vakuutukset, puhelinliitymä yms. Ennen kaikkea ei tarvis aikuisen ukon maksella ostoksia electronilla.

      • jljklljllj

        Avaa tili S-pankkiin, sieltä saa luottotiedotonkin nettipankkitunnulset sekä Visa Debit online- kortin joka varmentaa aina. Mutta sitten ei tarvitse enää käyttää korttia jossa lukee electron.


      • tazia

        Niin Aktiakin antoi minulle Visa Debit online -kortin ja kappas vaan, kortissa lukee kuitenkin Visa Electron.


      • Hittomitäjuttua

        Mitä helvettiä??? Ei tarvis aikuisen ukon maksella electronilla? Aika moni maksaa, esim pihit ihmiset ja minäkin ihan siksi ettei tili voi ylittyä.
        Tiedät varsin hyvin että kaikki puhelinliittymät ja vakuutukset saat, ihan jokaisen, kunhan isket rahaa pöytään eli maksat etukäteen vakuusmaksun. Jollei sinulla ole siihen varaa, en suosittele visa electronin vaihtamista mihinkään.


    • lyön.veikkaa

      että 2030 sat luottosi takaisin ja ei ole luottoa kaikille luotonantajille.

    • Yhteiskuntakelvoton

      Kyllä ne 2018 tulee takas, mutta on siihen vielä aikaa. Eikös tuo debit oo ihan sama ku electron, mutta eri nimi.

      • lakiekonomi

        Luulen että ero debitin ja electronin välillä siinä, että electron tekee aina joka tapahtumassa livenä saldotarkistuksen, että tilillä on riittävästi rahaa maksuun ja debitistä tämä varmennus puuttuu, tai on vain isommissa summissa.

        Periaatteessa debitin voisi siis vetää miinuksille, kun taas electronia ei.


      • 56856234
        lakiekonomi kirjoitti:

        Luulen että ero debitin ja electronin välillä siinä, että electron tekee aina joka tapahtumassa livenä saldotarkistuksen, että tilillä on riittävästi rahaa maksuun ja debitistä tämä varmennus puuttuu, tai on vain isommissa summissa.

        Periaatteessa debitin voisi siis vetää miinuksille, kun taas electronia ei.

        En saanut nordealta debittiä koska maksuhäiriöitä, juuri eilen soitin sinne. Nordean Electronissa ei ole lähimaksuominaisuutta ja siksi halusin vaihtaa...no eipä onnistunut. Onneksi on s-pankin DEBIT kortti jossa on lähimaksu, pitänee sinne siirrellä sitten osa rahoista.


    • piohgdf

      Ei niitä saa poistettua, mutta niihin voi velkoja ilmoittaa merkinnän, että ne on maksettu ne velat. En sitten tiedä onko siitä mitään iloa mainitsemissasi asioissa (vakuutukset, puhelinliittymät ym.), kun ne merkinnät kumminkin siellä on sen tietyn ajan. Tietojen tarkastelija saa vain samalla infon, että velat on hoidettu pois, jos niissä se merkintä on.

      • Yhteiskuntakelvoton

        No herranjestas. Ne on siellä sen tietyn ajan jonka jälkeen ne POISTUU ja mun tapauksessa tän yhden merkinnän poistumiseen menee 4 vuotta. Tiedot on siis ihan luottotietorekisteristä. Sen jälkeen ei palveluntarjoja niitä aiellä enää nää...nimenomaan puhliittymät ym pikkujutut. En mitään talolainaa oo ottamassakaan ja pankeista en tiedä kauan tai miten ne nämä merkinnät näkee.


      • piohgdf

        Ne herttileeri anteeksi kun unohdin itsestäänselvyyden mainita, että eivät poistu YHTÄÄN AIKAISEMMIN, vaikka olisikin velkansa maksanut. Reffin voi ilmoittaa, mutta se vaan näkyy merkinnän vieressä, että velka on maksettua, ei poista sitä merkintää (yhtään aikaisemmin).


      • Yhteiskuntakelvoton

        Hei sori joo. Mun moka, samasta asiasta puhuttiin. Eli ei niitä merkintöjä aikasemmin pois saa, mutta poistuu sitten ku aika on. Luin liian nopeesti ja miettimättä sun tekstin.


    • hdfhdfhdh

      Joo noinhan se menee, sulla on varmaankin varattomuusmerkintä tullut juuri ennen viimeistä velkojen maksua, se meinaa sitä että merkintä on 4 vuotta (3 1)


      Ei siis asiassa mitään ihmeellistä vaan iah normi käytäntö

      • Yhteiskuntakelvoton

        Mut on todettu varattomaks kerran ja siitä on aikaa yli 15 vuotta. Toistakymmentävuotta oon ollu kokoajantöissä ja saanu nyt siis 2vuotta sitten velat kuitattua ja vielä joutu siis melkein saman verran odottaan että merkinnät poistuu


      • 63563463

        Olet saanut maksuhäiriömerkinnän ennen maksujen loppumista, ei tuossa muuta selitystä ole. Yleensä se tallennusaika on 3 vuotta

        "Maksuhäiriömerkinnän voimassaoloaikana tulee uusi maksuhäiriömerkintä -> Aikaisemmin tulleen maksuhäiriömerkinnän tallennusaika piteneen neljään vuoteen."


      • Luottotiedot

        oletko kokeillut sitä että joku tilaisi sinun luottotietosi . voi näyttää silloin puhtaalta !


    • hyvinmeneemutmenköön

      Mut on todettu varattomaksi 1970-luvulla ja olen sitä edelleen.

      • Anonyymi

        🤗🤣


    • Keijokorvesta
      • Luottotiedotu

        Allekirjoitettu, mutta yli 46 tuhatta allekirjoitusta vielä tarvitaan :/


      • fjkrkremrmöö

        Säälittävää, ei tule ikinä menemään läpi.


      • rahatpoissuomelta
        fjkrkremrmöö kirjoitti:

        Säälittävää, ei tule ikinä menemään läpi.

        Mun luottotiedot palutuu kun "potkasen tyhjää". Minulla ei ole ollut koskaan luottotietoja eikä tule.
        Sitä ennen en osta mitään luotolla tai velaksi. En siis ole hyödyttämässä tätä maata millään tavoin. Ja meitä on 400.000.


      • fjkrkremrmöö

        Periaatteessa saat ostettua käteisellä enemmän tavaraa kuin luotolla, koska et maksa korkokuluja ollenkaan.


      • Outsider5
        fjkrkremrmöö kirjoitti:

        Säälittävää, ei tule ikinä menemään läpi.

        Mikä on säälittävää siinä ettei ollut vanhempia nuorena opastamassa ja päädyin hyvään seuraan ja pikavipit tuhosivat kaiken? Mitä säälittävää siinä on että haluan perustaa nyt perheen ja ostaa asunnon mutten saa lainaa luottotietojen takia? Itse olet säälittävä kapeakatseinen otus.


      • Anonyymi
        Outsider5 kirjoitti:

        Mikä on säälittävää siinä ettei ollut vanhempia nuorena opastamassa ja päädyin hyvään seuraan ja pikavipit tuhosivat kaiken? Mitä säälittävää siinä on että haluan perustaa nyt perheen ja ostaa asunnon mutten saa lainaa luottotietojen takia? Itse olet säälittävä kapeakatseinen otus.

        Olisihan se mahdotonta kasvattaa lapsia vuokra-asunnossa.


    • velaton.mies

      En tunne asiaa sen kummemmin, mutta mulla oli ulosottoja n. 30 000€ kun möin omaisuuttani joka oli ulosottomiehen haltuunottamaa.

      Ennenkuin kauppa pystyttiin tekemään pankissa, niin ulosottomieheltä tarvittiin lupa kauppaan joka tuli kun olin siirtänyt rahat ulosottomiehelle ja lähettänyt kuitin varmistukseksi.

      Noin vuosi tuon jälkeen menin hakemaan luottorekisteritietojani Suomen asiakastieto oy:stä, ja ihmettelin kuinka raportissa näkyy lista perittävistä joiden piti olla maksettu. Virkailija sanoi että mikäli olet nuo maksanut, niin vika voi olla ulosotossa.

      Soitin ulosottoon, ja sieltä vahvistettiin että vika on heidän ja asiakastiedolla on vanhentunutta tietoa heidän ilmoittamanaan, eli sen listan mukaan yli 50 000€. Ulosotosta ilmoitettiin asiakastietoon saman tien ettei minulla ole mitään rästissä.

      Seuraavana päivänä luottotietorekisterini oli puhdas.

      • Outsider5

        Ei minulla vaan noin toiminut. Vuosi sitten kaikki maksettu ja rekisteriin ilmoitettu, näkyy vaan että maksettu, yritän perustaa elämääni nuoruuden mokailujen jälkeen ostamalla mieheni kanssa asunnon ja lainaa ei herunut kun luottotiedoissa merkintä näkyy. :/


      • enmaksaen
        Outsider5 kirjoitti:

        Ei minulla vaan noin toiminut. Vuosi sitten kaikki maksettu ja rekisteriin ilmoitettu, näkyy vaan että maksettu, yritän perustaa elämääni nuoruuden mokailujen jälkeen ostamalla mieheni kanssa asunnon ja lainaa ei herunut kun luottotiedoissa merkintä näkyy. :/

        Minä en ainakaan edes yritä saada luottotietojani puhtaaksi. Maksan perintätoimistoille laskuistani yhden sentin joka kuukausi. Saavat sitten tehdä sillä mitä haluavat.
        En maksa koskaan velkojani takaisin. Tykkäätte mitä haluatte. Enkä tee töitäkään. Elän sossun tuilla ja asumistuilla. Muuta mukavaa sitten keksin, milloin mitäkin.
        Ja meitä on 400.000.


      • askdfhobijlksdz
        Outsider5 kirjoitti:

        Ei minulla vaan noin toiminut. Vuosi sitten kaikki maksettu ja rekisteriin ilmoitettu, näkyy vaan että maksettu, yritän perustaa elämääni nuoruuden mokailujen jälkeen ostamalla mieheni kanssa asunnon ja lainaa ei herunut kun luottotiedoissa merkintä näkyy. :/

        UMV:t yms saattaa poistua. YVK ja SVK merkintöihin tulee vain se referenssimerkintä viereen, että on maksettu. Poistuvat kokonaan sitten ajallaan.


      • dgjhjdh
        askdfhobijlksdz kirjoitti:

        UMV:t yms saattaa poistua. YVK ja SVK merkintöihin tulee vain se referenssimerkintä viereen, että on maksettu. Poistuvat kokonaan sitten ajallaan.

        UMV ei todellakaan poistu ennen kuin aika tulee, se on vakavin merkintä.


      • digiibombaaaa
        dgjhjdh kirjoitti:

        UMV ei todellakaan poistu ennen kuin aika tulee, se on vakavin merkintä.

        No, sekin riippuu ulosotosta ja tilanteesta. Sen verran olen työssäni noita ihmisten luottotietoja ja tapauksia käsitellyt, että tiedän että ulosottomies niitäkin on poistattanut asiakastiedosta kun kaikki velat on maksettu esim. kerralla ja jäljelle on jääneet sitten pelkkä rivi YVK-merkintöjä reffeineen.


      • Väsynyt2017
        digiibombaaaa kirjoitti:

        No, sekin riippuu ulosotosta ja tilanteesta. Sen verran olen työssäni noita ihmisten luottotietoja ja tapauksia käsitellyt, että tiedän että ulosottomies niitäkin on poistattanut asiakastiedosta kun kaikki velat on maksettu esim. kerralla ja jäljelle on jääneet sitten pelkkä rivi YVK-merkintöjä reffeineen.

        Siis voiko tosiaan ulosotosta joku raportoida asiakastiedolle esim. aiheettomasta UMVstä? Onko aidosti kokemusta? Minulla nimittäin oma käsittelijäni UOssa ihmetteli että miksi edellinen käsittelijä oli edes laittanut UMVt.. kaikki tosiaan maksettu yhtä yvktä lukuunottamatta ja sekin hoituu tämän kuun lopussa. Voisitko kertoa hieman tarkemmin jotta voin taas välittää tiedon omalle käsittelijälleni.. Itselläni se tilanne että ns. tuorein velka josta on merkintä on vuodelta 2009 ne ovat vain pyörineet ja tullut uusia merkintöjä joista tuorein 2014 eli poistuu kyllä ensi kesänä.. Mutta hienoa olisi jos nämä voi tosiaan oikaista..


      • digiibombaaaaa
        Väsynyt2017 kirjoitti:

        Siis voiko tosiaan ulosotosta joku raportoida asiakastiedolle esim. aiheettomasta UMVstä? Onko aidosti kokemusta? Minulla nimittäin oma käsittelijäni UOssa ihmetteli että miksi edellinen käsittelijä oli edes laittanut UMVt.. kaikki tosiaan maksettu yhtä yvktä lukuunottamatta ja sekin hoituu tämän kuun lopussa. Voisitko kertoa hieman tarkemmin jotta voin taas välittää tiedon omalle käsittelijälleni.. Itselläni se tilanne että ns. tuorein velka josta on merkintä on vuodelta 2009 ne ovat vain pyörineet ja tullut uusia merkintöjä joista tuorein 2014 eli poistuu kyllä ensi kesänä.. Mutta hienoa olisi jos nämä voi tosiaan oikaista..

        En oikein ymmärtänyt mikä tilanteesi on. Jos merkinnät ovat tulleet varattomuusesteen myötä, niin ei niitä poisteta tai ilmoiteta reffiä ennen kuin ovat kokonaan maksetut. Silloinkin lienee ulosottomieskohtaista, että poistuuko UMV vai mitä sille tapahtuu. Merkintöjen aiheettomuuteen en taas voi ottaa mitään kantaa tuntematta tapausta sekä sinun että ulosoton näkökulmasta. Joskushan on niin, että vaikka makselee ulosottoon säännöllisesti, saattaa joku velka palautua velkojalle UMV-merkinnän saattelemana, jos sille ei ole kertynyt jako-osuutta. Näistä ulosoton kohdistamisjärjestyksistä kannattaa kuitenkin kysellä ihan suoraan sieltä omasta ulosotosta.


      • Väsynyt2017
        digiibombaaaaa kirjoitti:

        En oikein ymmärtänyt mikä tilanteesi on. Jos merkinnät ovat tulleet varattomuusesteen myötä, niin ei niitä poisteta tai ilmoiteta reffiä ennen kuin ovat kokonaan maksetut. Silloinkin lienee ulosottomieskohtaista, että poistuuko UMV vai mitä sille tapahtuu. Merkintöjen aiheettomuuteen en taas voi ottaa mitään kantaa tuntematta tapausta sekä sinun että ulosoton näkökulmasta. Joskushan on niin, että vaikka makselee ulosottoon säännöllisesti, saattaa joku velka palautua velkojalle UMV-merkinnän saattelemana, jos sille ei ole kertynyt jako-osuutta. Näistä ulosoton kohdistamisjärjestyksistä kannattaa kuitenkin kysellä ihan suoraan sieltä omasta ulosotosta.

        Siis minulla on tällä hetkellä yksi yvk merkintä, jossa ei ole ref merkintää, loput 10 merkintää ovat UMV merkintöjä joissa kuitenkin on se ref merkintä. :) Ja vuonna 2018 poistuu viimeinen UMV merkintä.

        Ulosottovirasto on ollut erittäin avulias ja auttanut. Oikeastaan ainut joka on kohdellut kuin ihmisenä tässä kaikessa. Suomen asiakastieto on taas sitten aivan eri tarina. En oikein saa mitään tolkkua.. Kun olen ollut siinä käsityksessä että jos esimerkiksi on UMV merkintöjä jotka maksetaan, niin eikö ne niiden rekisteröintiaika lyhene? Tai aina kun maksaa vanhimman niin tuoreimman pitoaika lyhenee. Mielestäni siis minulla olisi pitänyt poistua kaikki merkinnät nyt, lukuunottamatta siis tuota YVK;ta vielä.

        Saan sieltä vain tympeitä vastauksia ilman päätä ja häntää...


    • reffi

      Noista Ref-merkinnöistä on hyötyä siellä eli kannattaa kyllä merkkauttaa ne. Itse hain asuntolainaa 130 000 ja sain jopa kahdesta pankista tarjouksen mutta nuo pankit vaati että merkkautan reffit ennen kuin lainahakemusta voidaan käsitellä. Hain siis yksin. Muita lainoja en kyllä tule ottamaankaan

      • Kaipa12

        Terve , mistä pankista tarjoukset tuli


      • Ei Electron-kortit ole kaikille pakollisia. Yksi vissi etu siinä on aina se että jos on huono maksupää tai et viitsi pannsa luttokorttien ostoja ylös, niin tämähän auttaa ihmistä pysymässä budjetissa.
        Minulla on molemmat, sekä luotto,- että elektron.


    • perseily

      ei jumalauta kehtaa maksaa electronilla, ite ainakin kehtaan menin kauppaa jos ostin 700€ töllön kortilla niin kyllä siinä muutkin jos näkee niin ainakin tietää että ukolla on rahaa tilillä!se on ihan saatanan sama onko debit tai electron kortti

    • älkäätehkövelkaa

      No en ole kyllä moisia asioita miettinyt vaikka minulla on luottotiedot ,kortissa on debit ja sillä ei voi ylittää tiliä sekä sirukortilla ei voi maksaa,minusta on parempi näin varmuuden päälle.

      Älkää hyvät ihmiset tehkö vahingossa velkaa liikaa ainakaan.

    • Anonyymi

      Just sain maksetuksi kaikki pois uo:ta. Merkinnät näkyy vielä 6/2020 asti. Merkintöjen kestoaika lyheni vuodella, kun sain viimesen suorituksen tehtyä. Se on oikeestaan hyvä, että merkinnät säilyy hetken, niin saa rauhassa asiaa pureksia, eikä ole ottamassa samantien uuttaa velkaa.

      • Anonyymi

        Lähtikö kaikista merkinnöistä vuosi pois vai pelkästään siitä mikä on viimeisimpänä tullut?


    • Anonyymi

      Näin monen vuoden jälkeen, oletko saanut luottotiedot takaisin??

    • Anonyymi

      Kandee hommii sellaset tiedot ettei käy kellekkään.

    • Anonyymi

      Mistä tietää mitä merkintöjä on jossain? Ei ainakaan ulosoton sivuilla ole näitä kirjainlyhennyksiä.

      • Anonyymi

        Tilaa netistä luottotiedot, maksaa noin kympin. Siinä lueteltu mikä merkintä ja milloin poistuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tilaa netistä luottotiedot, maksaa noin kympin. Siinä lueteltu mikä merkintä ja milloin poistuu.

        Kerran vuodessa ne luottotiedot voi tilata itselleen maksutta:

        https://www.talouteni.fi/luottotiedot

        Eli ei kannata kymppiä maksaa niistä noille kusetusfirmoille


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerran vuodessa ne luottotiedot voi tilata itselleen maksutta:

        https://www.talouteni.fi/luottotiedot

        Eli ei kannata kymppiä maksaa niistä noille kusetusfirmoille

        Sivullasi oli siinä mielessä huono ohje, että tavallista sähköpostia ei ikinä pidä käyttää arkaluontoisen materiaalin lähettämiseen, vaan pitää käyttää Asiakastiedon omaa suojattua yhteyttä.

        Linkki suojattuun yhteyteen ja muut ohjeet löytyvät sivulta https://www.asiakastieto.fi/web/fi/kuluttajille/tietoa-luottotiedoista/omien-tietojen-tarkastuspyynto .


    • Anonyymi

      Tänään lähti viimeinen merkintä luottotiedoista! En ole enää rikollistakin huonompi ihminen.

      • Anonyymi

        Paitsi jos joku ottaa ulosottorekisteritiedot, olet edelleen "rikollinen", jopa 2-4 vuotta.

        (esim joku työpaikka ym -> perusmuotoinen turvallisuuselvitys), myös vuokranantaja tai joku vastaava voi ottaa susta kyseisen tulosteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi jos joku ottaa ulosottorekisteritiedot, olet edelleen "rikollinen", jopa 2-4 vuotta.

        (esim joku työpaikka ym -> perusmuotoinen turvallisuuselvitys), myös vuokranantaja tai joku vastaava voi ottaa susta kyseisen tulosteen.

        Siis itse asiassa kuka tahansa voi tilata kenestä tahansa ulosottotodistuksen viimeiseltä kahdelta vuodelta, esim. työnantajat voivat tilata sen neljältä vuodelta. Ei tarvitse olla mitään syytä, paitsi neljän vuoden todistukselle hakijan pitää osoittaa, että tieto on tarpeen hänen toimeentulonsa tai muutoin painavan yksityisen etunsa taikka tärkeän yleisen edun turvaamiseksi. Luulen että työnantajat saavat aina pyytäessään neljän vuoden todistuksen.


        Ulosottokaari luku 1 pykälä 31:

        ”Jokaisella on oikeus saada ulosottoviranomaiselta nimeämäänsä henkilöä ulosottoasian vastaajana koskeva todistus ulosottorekisteristä. Todistukseen merkitään pyynnön esittämispäivää edeltäneiden kahden vuoden aikana talletetut seuraavat tiedot: (19.6.2019/778)

        1) hakijan ja vastaajan nimi sekä vastaajan syntymäaika ja kotikunta;

        2) ulosottoasia, sen vireilläoloaika ja passiivisaatavaksi rekisteröinti;

        3) hakijan saatavan määrä ja hakijalle tilitetty määrä;

        4) estetodistuksen laatu ja päivämäärä.

        Todistus annetaan tulosteena ulosoton tietojärjestelmästä. Jollei 1 momentissa mainittuja rekisterimerkintöjä ole, myös siitä annetaan todistus.

        Todistus voidaan antaa pyyntöä edeltävien neljän vuoden ajalta, jos pyytäjä osoittaa, että tieto on tarpeen hänen toimeentulonsa tai muutoin painavan yksityisen etunsa taikka tärkeän yleisen edun turvaamiseksi.

        Ennen todistuksen antamista todistuksen pyytäjän nimi, asuin- tai kotipaikka sekä keskeinen 3 momentissa tarkoitettu perustelu tulee tallettaa ulosoton tietojärjestelmään. Rekisteröidyn pyynnöstä hänelle on annettava tieto siitä, kenelle on viimeisten kuuden kuukauden aikana annettu häntä koskeva todistus ulosottorekisteristä. (29.4.2016/323)

        Alaikäistä koskevista todistuksista säädetään 3 luvun 113 §:n 2 momentissa.”

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070705#L1P31


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis itse asiassa kuka tahansa voi tilata kenestä tahansa ulosottotodistuksen viimeiseltä kahdelta vuodelta, esim. työnantajat voivat tilata sen neljältä vuodelta. Ei tarvitse olla mitään syytä, paitsi neljän vuoden todistukselle hakijan pitää osoittaa, että tieto on tarpeen hänen toimeentulonsa tai muutoin painavan yksityisen etunsa taikka tärkeän yleisen edun turvaamiseksi. Luulen että työnantajat saavat aina pyytäessään neljän vuoden todistuksen.


        Ulosottokaari luku 1 pykälä 31:

        ”Jokaisella on oikeus saada ulosottoviranomaiselta nimeämäänsä henkilöä ulosottoasian vastaajana koskeva todistus ulosottorekisteristä. Todistukseen merkitään pyynnön esittämispäivää edeltäneiden kahden vuoden aikana talletetut seuraavat tiedot: (19.6.2019/778)

        1) hakijan ja vastaajan nimi sekä vastaajan syntymäaika ja kotikunta;

        2) ulosottoasia, sen vireilläoloaika ja passiivisaatavaksi rekisteröinti;

        3) hakijan saatavan määrä ja hakijalle tilitetty määrä;

        4) estetodistuksen laatu ja päivämäärä.

        Todistus annetaan tulosteena ulosoton tietojärjestelmästä. Jollei 1 momentissa mainittuja rekisterimerkintöjä ole, myös siitä annetaan todistus.

        Todistus voidaan antaa pyyntöä edeltävien neljän vuoden ajalta, jos pyytäjä osoittaa, että tieto on tarpeen hänen toimeentulonsa tai muutoin painavan yksityisen etunsa taikka tärkeän yleisen edun turvaamiseksi.

        Ennen todistuksen antamista todistuksen pyytäjän nimi, asuin- tai kotipaikka sekä keskeinen 3 momentissa tarkoitettu perustelu tulee tallettaa ulosoton tietojärjestelmään. Rekisteröidyn pyynnöstä hänelle on annettava tieto siitä, kenelle on viimeisten kuuden kuukauden aikana annettu häntä koskeva todistus ulosottorekisteristä. (29.4.2016/323)

        Alaikäistä koskevista todistuksista säädetään 3 luvun 113 §:n 2 momentissa.”

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070705#L1P31

        Juuri näin, ja yleensä uo-rekisteri tulee vastaan jos tehdään esim. tuo turvallisuusselvitys (hyvin yleinen esim. it-alalla), muuten yleensä tarkistellaan vain luottotietoja Suomen asiakastiedolta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin, ja yleensä uo-rekisteri tulee vastaan jos tehdään esim. tuo turvallisuusselvitys (hyvin yleinen esim. it-alalla), muuten yleensä tarkistellaan vain luottotietoja Suomen asiakastiedolta.

        Ulosottotodistuksen suosio saattaa nousta, kun luottohäiriömerkintälakia lievennetään. Jälkimmäisestä on tulossa lakiesitys ihan lähiviikkoina.


    • Anonyymi

      Muistakaa ihmiset selvittää onko teillä jälkiperinnässä maksuja eri velkojille. Ne voi yllättäen pullahtaa uo:ssa esille vaikka olisitte omasta mielestä maksaneet kaikki velkanne pois jo vuosia sitten. Luottotiedotkin voi puhdistua, mutta esim. pankki ei myönnä luottokorttia. Taustalla voi saatavat jossakin jälkiperinnässä, vaikka merkintää ei enää olisikaan varsinaisissa luottotiedoissa.

      • Anonyymi

        Mistä tuollaisen selvittää? Jos ei ulosoton sivuillakaan ole mainintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tuollaisen selvittää? Jos ei ulosoton sivuillakaan ole mainintaa.

        ööh..villi veikkaus..Velkojalta !!??!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tuollaisen selvittää? Jos ei ulosoton sivuillakaan ole mainintaa.

        Kotivakuutusta hakiessani tuli hylsy. Ei ollut mitään luottotiedoissa. Vakuutusmyyjä otti selvää ja sanoi, että minulla oli jälkiperinnässä 17 euroa. Maksoin pois ja vakuutus tuli. Etenkin perintätoimistot "jemmaavat" omia perintäkulujaan ihan tarkoituksella, joita voidaan sitten nostaa vuosien päästä pinnalle. Perintätoimistoilta kannattaa aina pyytää mustaa valkoiselle, ettei varmasti ole heille senttiäkään pystyssä, kun maksueränsä on suorittanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kotivakuutusta hakiessani tuli hylsy. Ei ollut mitään luottotiedoissa. Vakuutusmyyjä otti selvää ja sanoi, että minulla oli jälkiperinnässä 17 euroa. Maksoin pois ja vakuutus tuli. Etenkin perintätoimistot "jemmaavat" omia perintäkulujaan ihan tarkoituksella, joita voidaan sitten nostaa vuosien päästä pinnalle. Perintätoimistoilta kannattaa aina pyytää mustaa valkoiselle, ettei varmasti ole heille senttiäkään pystyssä, kun maksueränsä on suorittanut.

        Itseasiassa joo, kävin just tänään lowelin sivuilta kattoo omat jutut ja siellä 2 velkaa ulosotossa kuten pitääkin mutta kolme sellaista jotka oli tilassa "selvityksessä", noiden tiedoissa oli pääoma 0e mut perintäkulut 40-360e, tuosta isommasta laitoin erittelypyynnön.

        Eli noi on varmaan just tollasia jälkiperintäjuttuja ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kotivakuutusta hakiessani tuli hylsy. Ei ollut mitään luottotiedoissa. Vakuutusmyyjä otti selvää ja sanoi, että minulla oli jälkiperinnässä 17 euroa. Maksoin pois ja vakuutus tuli. Etenkin perintätoimistot "jemmaavat" omia perintäkulujaan ihan tarkoituksella, joita voidaan sitten nostaa vuosien päästä pinnalle. Perintätoimistoilta kannattaa aina pyytää mustaa valkoiselle, ettei varmasti ole heille senttiäkään pystyssä, kun maksueränsä on suorittanut.

        Eikö noista pidä juuri ilmoittaa 3-vuoden välein. Muutenhan velka vanhenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö noista pidä juuri ilmoittaa 3-vuoden välein. Muutenhan velka vanhenee.

        Sitä en ymmärrä, että miksi jotkut velkojat eivät suostu laittamaan velkaa ulosottoon. Lähettelevät vain maksumuistutuksia kerran vuodessa ilman asiallista perintää. Mikä siinä nyt on niin vaikeaa? Joutuuko velkoja maksamaan jotain käräjäoikeuden maksuja? Kun muut velat ovat menneet ihan normisti ensin perintäyhtiöle ja sieltä käräjille ja ulosottoon, velallinen tietää kokonaistilanteen. Nyt näissä pikkusummissa velkoja voi pitkittää asioita aivan järjettömästi. Kerran jos toisenkin olen itse pyytänyt ulosottoon, ei vaikutusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä en ymmärrä, että miksi jotkut velkojat eivät suostu laittamaan velkaa ulosottoon. Lähettelevät vain maksumuistutuksia kerran vuodessa ilman asiallista perintää. Mikä siinä nyt on niin vaikeaa? Joutuuko velkoja maksamaan jotain käräjäoikeuden maksuja? Kun muut velat ovat menneet ihan normisti ensin perintäyhtiöle ja sieltä käräjille ja ulosottoon, velallinen tietää kokonaistilanteen. Nyt näissä pikkusummissa velkoja voi pitkittää asioita aivan järjettömästi. Kerran jos toisenkin olen itse pyytänyt ulosottoon, ei vaikutusta.

        Jos velallinen ei ole työssä, turha velkaa on laittaa ulosottoonkaan, joka on maksullista lystiä. Tosin kaikki kuluttajavelat vanhenevat viimeistään 20 vuodessa, vaikkei niitä laittaisikaan ulosottoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä en ymmärrä, että miksi jotkut velkojat eivät suostu laittamaan velkaa ulosottoon. Lähettelevät vain maksumuistutuksia kerran vuodessa ilman asiallista perintää. Mikä siinä nyt on niin vaikeaa? Joutuuko velkoja maksamaan jotain käräjäoikeuden maksuja? Kun muut velat ovat menneet ihan normisti ensin perintäyhtiöle ja sieltä käräjille ja ulosottoon, velallinen tietää kokonaistilanteen. Nyt näissä pikkusummissa velkoja voi pitkittää asioita aivan järjettömästi. Kerran jos toisenkin olen itse pyytänyt ulosottoon, ei vaikutusta.

        No miksi et maksa sinne perintätoimistolle sitä velkaas, voit vielä itse valita summan mitä menee kerralla. Ulosotossa tuota et voi edes tehdä, viedään maksimit mitä laki sallii.

        Tokihan perintätoimistolle velasta korot kelpaa jos ei velallinen jaksa maksaa, mikäs kiire siinä on varsinkin jos pieni summa, se on velkojalle yksi ja sama maksaako velallinen vai ei...ja jos vie ulosotoon niin uo:han saattaa velan jopa saada perittyä ja korkosaatavat loppuu siihen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No miksi et maksa sinne perintätoimistolle sitä velkaas, voit vielä itse valita summan mitä menee kerralla. Ulosotossa tuota et voi edes tehdä, viedään maksimit mitä laki sallii.

        Tokihan perintätoimistolle velasta korot kelpaa jos ei velallinen jaksa maksaa, mikäs kiire siinä on varsinkin jos pieni summa, se on velkojalle yksi ja sama maksaako velallinen vai ei...ja jos vie ulosotoon niin uo:han saattaa velan jopa saada perittyä ja korkosaatavat loppuu siihen.

        Olen pienituloinen ja maksan eläkkeestä ulosottoon joka kuukausi. Yhtään enempään ei ole varaa, elämiseen jää vain suojaosuus. Siksi haluaisin kaikki velat samaa yhteissummaan, koska en pysty maksamaan mitään ylimääräistä enää koskaan perintäyhtiölle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen pienituloinen ja maksan eläkkeestä ulosottoon joka kuukausi. Yhtään enempään ei ole varaa, elämiseen jää vain suojaosuus. Siksi haluaisin kaikki velat samaa yhteissummaan, koska en pysty maksamaan mitään ylimääräistä enää koskaan perintäyhtiölle.

        Sitten et maksa perintätoimistoille, jos et kykene. Pyydä heiltä velkojen siirtämistä oikeudelliseen perintään, mikä estää jatkossa maksulliset perintäkirjeeet. Tosin silloinkaan heillä ei ole velvollisuutta laittaa velkaa ulosottoon.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990513#P4c

        ”Velallisen oikeus pyytää kuluttajasaatavan perinnän keskeyttämistä

        Kuluttajasaatavaa perittäessä velallisella on oikeus pyytää perinnän keskeyttämistä ja asian siirtämistä oikeudelliseen perintään. Jos perintä koskee useassa erässä erääntyvää saatavaa, keskeytyspyynnön voi kuitenkin tehdä vain, jos saatava on kokonaisuudessaan erääntynyt. Velallisen on tehtävä keskeytyspyyntö kirjallisesti tai muulla pysyvällä tavalla.

        Keskeytyspyynnön estämättä tämän lain mukaista perintää saa jatkaa, jos siitä aiheutuvista kuluista ei vaadita korvausta velalliselta. Jos perintää jatketaan, velalliselle on samalla ilmoitettava, että häneltä ei vaadita kuluja keskeytyspyynnön jälkeen suoritettavista perintätoimista.

        Keskeytyspyynnön estämättä velalliselle saa toimittaa sellaisia kehotuksia ja ilmoituksia, joita velkojalta lain mukaan edellytetään maksuhäiriötiedon ilmoittamiseksi, vanhentumisen katkaisemiseksi tai muuten velkojan oikeuksien säilyttämiseksi.”

        PS. Jos olet eläkkeellä, sinulle pitäisi aina jäädä enemmän rahaa kuin pelkkä suojaosuus on. Sinulta on ulosmitattu väärin tai et puhu totta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten et maksa perintätoimistoille, jos et kykene. Pyydä heiltä velkojen siirtämistä oikeudelliseen perintään, mikä estää jatkossa maksulliset perintäkirjeeet. Tosin silloinkaan heillä ei ole velvollisuutta laittaa velkaa ulosottoon.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990513#P4c

        ”Velallisen oikeus pyytää kuluttajasaatavan perinnän keskeyttämistä

        Kuluttajasaatavaa perittäessä velallisella on oikeus pyytää perinnän keskeyttämistä ja asian siirtämistä oikeudelliseen perintään. Jos perintä koskee useassa erässä erääntyvää saatavaa, keskeytyspyynnön voi kuitenkin tehdä vain, jos saatava on kokonaisuudessaan erääntynyt. Velallisen on tehtävä keskeytyspyyntö kirjallisesti tai muulla pysyvällä tavalla.

        Keskeytyspyynnön estämättä tämän lain mukaista perintää saa jatkaa, jos siitä aiheutuvista kuluista ei vaadita korvausta velalliselta. Jos perintää jatketaan, velalliselle on samalla ilmoitettava, että häneltä ei vaadita kuluja keskeytyspyynnön jälkeen suoritettavista perintätoimista.

        Keskeytyspyynnön estämättä velalliselle saa toimittaa sellaisia kehotuksia ja ilmoituksia, joita velkojalta lain mukaan edellytetään maksuhäiriötiedon ilmoittamiseksi, vanhentumisen katkaisemiseksi tai muuten velkojan oikeuksien säilyttämiseksi.”

        PS. Jos olet eläkkeellä, sinulle pitäisi aina jäädä enemmän rahaa kuin pelkkä suojaosuus on. Sinulta on ulosmitattu väärin tai et puhu totta.

        Eläkesumma lasketaan yhteen, eli Kelan vanhuuseläke plus pieni työeläke. Siksi maksan maksimin. Työeläkkeestä menee puolet suoraan ulosottoon ja jää vajaa 200 euroa. Kansaneläke on 510. Eikö tämä ole oikein laskettu siis? Jäännös uo:n jälkeen on 740 about.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eläkesumma lasketaan yhteen, eli Kelan vanhuuseläke plus pieni työeläke. Siksi maksan maksimin. Työeläkkeestä menee puolet suoraan ulosottoon ja jää vajaa 200 euroa. Kansaneläke on 510. Eikö tämä ole oikein laskettu siis? Jäännös uo:n jälkeen on 740 about.

        Edelliseen laskuvirhe. Siis hieman yli 200 piti kirjoittaa, eli vajaa 800 reippaasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eläkesumma lasketaan yhteen, eli Kelan vanhuuseläke plus pieni työeläke. Siksi maksan maksimin. Työeläkkeestä menee puolet suoraan ulosottoon ja jää vajaa 200 euroa. Kansaneläke on 510. Eikö tämä ole oikein laskettu siis? Jäännös uo:n jälkeen on 740 about.

        Meillä on ehkä vain erilainen sanasto. Kutsut suojaosuudeksi ulosoton jälkeen käteen jäävää summaa. Todellisuudessa suojaosuus on kaikilla yksinäisillä aina sama. Suojaosuuteen eivät vaikuta tulot, mutta sitä nostavat velallisen elatuksen varassa olevat lapset 244,50 euroa/kk per lapsi. Suojaosuuskäsitettä käytetään ulosoton määrän laskemisessa seuraavasti:
        – jos tulopohjan tulo on enintään suojaosuuden suuruinen, siitä ei ulosmitata ollenkaan
        – jos tulopohjan tulo on enintään kaksi kertaa suojaosuuden suuruinen, tulopohjan ja suojaosuuden erotuksesta ulosmitataan kaksi kolmasosaa. Tätä kutsutaan tulorajaulosmittaukseksi.
        – jos tulo on vähintään kaksi kertaa suojaosuuden suuruinen, koko tulopohjan tulosta ulosmitataan yksi kolmasosa.

        Eli käytännössä ihmisille jää käteen aina enemmän ulosoton jälkeen kuin pelkkä suojaosuus olisi.

        910 euron tulosta pitäisi laskurin mukaan ulosmitata niin, että käteen jää 757,53 euroa.

        Koko suojaosuus-sanasta pitäisi luopua, sillä se aktivoi turhaan viherempaattisten paapojaemopoliitikkojen aivosoluja. Ihminen joka vaatii suojaosuuden nostamista ei voi olla läpeensä paha. Ei vaikka hän ei ymmärtäisi mitä suojaosuus edes loppujen lopuksi tarkoittaa. Ehdotan uudeksi nimeksi ”ulosoton peruskerrointa”.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        "suu säkkiä myöten" - kuulummeko vähemmistöön?
        Onko sinulla kysymyksiä ja vastauksia Toivossa on hyvä elää, sanoi lapamato.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2122
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1674
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1501
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      32
      1486
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1425
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe