10-vuotias auto järkevin ikä ostaa

ghhwrwwh

Jos suurin piirtein tarkistellaan arvonalennusta, niin 30 tonnin autosta häviää arvoa ekan 5v aikana noin 12 000, toisen 5v jakson aikan noin 8000 ja kolmannen 5v jakson aikana noin 5000e. Eli 10 vuotiaan auton arvosta hävinnyt jo 2/3 ja tässä iässä saa sillä kymppitonnilla vielä hyväkuntoisia huollettuja autoja kohtuukilometreillä (150-200tkm).

Kolmannella 5v jaksolla arvo tippuu vain 5000e (10000->5000) joten ei puhuta enää hirvittävän suurista alennuksista arvossa. Lisäksi 10-15 vuotiaassa (150-250tkm) autossa ei vielä ole juurikaan vikoja (ei ainakaan omien kokemuksien perusteella koskaan ollut noin nuorissa ongelmia) joten korjauksiinkaan ei juuri mene rahaa. Kokemusta esim Toyota, Mazda ja Volvo.

Jos vertaa vielä neljänteen 5v jaksoon (15-20 vuotiaat) niin tuossa iässä riski alkaa kasvamaan että tulee enemmän korjattavaa. Lisäksi 20 vuotiaan auton myyminen alkaa jo olla vaikeaa joten sekin on negatiivinen asia. Vaikka arvonalennus on 15->20 vuotisjaksolla ehkä vain 2000-3000e 5 vuodessa, valitsen mielummin sen 10-15 vuotisjakson auton omistamiseen koska vikaantumisriski on vielä silloin erittäin pieni ja auton saa suht helposti myytyä.

Eli kaikinpuolin on taloudellisesti järkevintä ostaa noin 10 vuotias auto, saa kohtuukilometreillä hyväkuntoisen jossa olematon vikaantumisriski ja arvonalennus hyvin pientä verrattuna uudempiin. Lisäksi suht helppo vielä myydä.

28

5333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ostaapaskansitten

      Elämäkin kuluu ja arvo alenee. Ajan nyt uudella. Tulee stressi ainaisista korjauksista. Suomalainen toki haluaa (suurinosa) ajaa vanhaa autoa. Arvo tippuu, arvo tippuu...Aina näitä nuukien samaa toistoa. Siten kun, sitten kun sitten ostan kun
      saa halavalla. Niin. Voihan noita ämpäreitäkin jonottaa...Toki on myös järkevää säästää
      tuleviin lääkekuluihin ym. Terveyskeskus maksutkin saattaa nousta ja vedeneriste pettää...

    • romutPaaliin

      Aloittajahan on nero. Ei vaan ota huomioon, että moni 10 vuotias on kypsä paaliin ja ylläpito voi tulla huomattavan kalliiksi. Toisaalta ne maksaa tonnin molemmin puolin, eli ei korkealta putoa, mutta silti valitsen uuden.

      • werfvcwwwww

        Itseasiassa ei, toki huono tuuri voi tuoda sen että rahat ei riitä korjaamiseen.
        Mitä enemmän leikkikalun tai electroniikan ihmeen hankkii niin sitä suuremmat riskit.

        Mietippä millä budjetilla korjaat vanhempaa auto kuin mitä maksaa se uusi/melkein uuden veroinen auto kuukautta kohden. Ei vanhaan autoon ikinä mene huoltoon niin paljon rahaa kuin mitä maksaa 20-30te auto kuukautta kohden.

        Jossain vaiheessa tulee niitä ylläpito korjauksia, pitää uusia jarruja sun muuta, ne voi maksaa tonnin/kohde. Mutta jos maksaa osarilla autoa 300e/kk niin jo 3kk on mennyt rahaa siihen autoon 900 euroa :)

        Kyllä minäkin tiedän mitä autokuume on, se on sitten asia erikseen ja se että haluaako ajaa vanhemmalla autolla vai uudemmalla. Rahastahan tässä myös puhutaan, miksi me ei kaikki haluttaisi uutta autoa tai joku entisöity vanha auto missä olisi tyyliä.


      • oppirahat_maksettu

        Olen kerran ostanut 7-vuotiaan tojon. Nykyään ymmärrän, että 7 vuotta on itäauton suunniteltu elinikä. Seuraavien 7 vuoden aikana menee ostohintaa vastaava summa korjauksiin. Ja minä kun vielä maksoin ylihintaa "luottomerkistä".


    • bussikuskiksi

      Näinhän se on. Mitä vanhemmalla ja paskemmalla autolla ajaa niin sitä halvempaa on. Luonnon laki. Vielä halvemmalla pääsee fillarilla.

    • Mielenterveyspotilassss

      Ja vielä halvemmalla pääsee kun varastaa sen fillarin naapurin fillarikatoksesta. Elämä on valintoja.

    • autsikka

      Aloittaja on järkevä. 10 v vanha auto on ihan hyvä hankinta. Se riippuu niin paljon tarpeesta. Jos ajat jotain alle 15 000 vuodessa niin joku avensis 150 000 ajetulla ruuvaa vielä huolettomasti 100 000 km. Tärkeintä tietenkin on että hakee sen avensa maaseudulta eikä kaupunkiajolla loppuun revittyä miinaa.

      Nykyiset ylemmän keskiluokan autot kestävät helposti sen 300 000 km ilman suurempia remontteja. Tärkein ominaisuus on merkki ettei käy kuten Opel Compon ostanelle yrittäjälle jolle ei hiukkassuodatinta saada hommattua vaan auto seisoo korjaamon pihassa.

    • wedcdwwwwww

      Kyllä niissä on vikoja, niin tuurista kiinni loppupeleissäkin että mitä sait kun ostit.

      Jos ostaa auton missä on tehdastakuu, joutuu makselemaan esimerkiksi sellaista 300 euroa/kk monen vuoden ajan sitä autoa. Se on iso huoltoraha kuukautta kohden ja vuotta kohden mitä siitä kertyy.

      Kun jos ostaa auton minkä saa 100/kk tai jopa säästössä olevilla rahoilla.
      Vikoja ehkä tulee mutta maksaako ne enemmän kuin tuo ensimmäisen esimerkin auton 300e/kk ja 3600e/v, tuskin. Vanha vaan on vanha.

      Jos aattelee tyhmintä vaihtoehtoa riskien suhteen ja omaan talouteen nähden niin varmaan tyhmintä on ostaa auto jossa on hiljattain takuut menneet ja auto maksaa edelleen niin helvetisti vaikka ei enää mitään takuita auton kunnosta. Näitähän on myynnissä vaikka kuinka ja paljon, todennäköisesti ne kestää hyvin mutta korkeemman käsissä se on.

      • srsgsrhs

        Huonolla tuurilla uusikin auto on vikapesä (esim VW konserni). Peruslaadukas auto kestää helposti 20v/300tkm ilman suurempia vikoja. Esim 10 vuotiaan isommankin auton saa kymppitonnilla alle 150tkm ajettuna, helposti ajelee vielä toiset 10v/150tkm ilman vikoja.

        Uudesta makselet sen 3600e/v, sellaista käytettyä ei olekaan missä vikojen korjaus maksaisi noin paljon vuodessa eli käytetty vanhempi tulee aina halvemmaksi.

        Ja kuka ihmeessä ostaa auton lainalla?? Itsellä riittää ainaa rahaa ostaa käteisellä koska ostan juurikin yli 10 vuotiaita, ei mene rahat hukkaan auton arvonalennukseen.


    • 42366373

      Tuo 10-15v on tosiaan järkevin ikä autoa ostaessa. Esim meidän perheeseen ostettiin viime vuonna 2 autoa: Volvo v70 -02 240tkm 4500e ja ruostesuojattu mazda6 -02 170tkm 4000e. Kummassakaan ei vikoja ja toimivat kuin uudet (mazdakaan suojattuna ei ruostu) ja niissä on kaikki tärkeimmät nykyaikaiset varusteet, esim automaattinen ilmastointi, vakionopeudensäädin, luiston ja sutimisenesto jne. Mielestäni tosi paljon vastinetta rahoille hintaan nähden eikä oikeastaan uudempaa autoa edes kaipaa. Eli pari 13 vuotiasta kohtuukilometreillä täysin ehjiä ja kaikki nykyvarusteet. Molemmilla ajaa vähintään 100tkm vielä ennen kuin tarvii mistään vikaantumisista alkaa huolehtimaan.

    • kilometrinmatka

      Kaikki on loppupelissä kiinni tarpeista.

      • röllinen

        Jospa se pitää olla uudempi kuin naapurilla.Makso mitä makso.JA JOS SAA SITÄ HELPPOA RAHAA.


    • 3e3e3

      10 vuotta vanha on hyvä ja pitää sitä 5v ja vaihtaa pois. Toki vähän riippuu kilometeristä. Vähemmän ajettua pitää sen n.7v kin.

    • kolmivuotiaankannalla

      Kolmivuotias auto on viisain valinta, koska arvo on laskenut jo 50%..

    • ladamies_

      Kyllä ei alle 20 vuotta uudempaa kannata ostaa. yli 20 vuotiaisiin saa purkaamoilta minkä vaan osan pilkkahintaan. Esim. moottorin lauetessa uusi toimiva purkaamolta satasella. Kuinkas tämän vuosikymmenen autojen laita? Taitaa olla lähemmäs kymppitonnin vahinko. En ottaisi moista riskiä.

    • Selllllasta

      Joo kyllä jokainen voi valita jos haluaa vaan säästää häja ei nauti mistän niin siitä vaan ajamaan vanhoilla paskoilla. Hetki täällä eletään eikä mitään mukaan saa. Ajan uudella tai melkein uudella jos puhutaan jostain urheiluautosta niin sillon vähän vanhempikin voi kelvata kakkosautoksi. Mulla on nyt kaksi uutta yli 50 tonnin autoa pihassa. En oikeastaan tiedä miksi edes tarvitsen kaksi tommosta. Toinen on vähän semmonen lelu ja toisessa tilaa..muijja ajelee tolla maasturilla kun tykkää semmosista huojuvista autoista. Oon kyllä aatellu ostaa itelle kohta uuden mustangin tai jotain kun tykkään ajella huvikseen iltasin reenejen jälkeen. Ikää vasta 30v joten on aikaa ajella ehkä vielä pitkäänkin mutta en silti voi olla varma kauanko elän niin siks haluun ajella kunnon autoilla jo nyt.

      • 235623523

        Silloinhan nimenomaan pystyy nauttimaan asioista jos ostaa yli 10 vuotiaita autoja ja rahat ei häviä kuin tuhka tuuleen auton arvonalennuksessa. Niillä rahoilla voi ostaa hienon talon, veneen, mökin, matkustella, syödä hyvin jne.

        Enkä ymmärrä mitä lisänautintoa 2016 malli toisi 2003 autooni nähden, nytkin jo löytyy kaikki ilmastoinnit, vakionopeudensäätimet jne mukavuusvarusteet mitä normaalisti tarvii ja ajettavuus on kunnossa. Huollossa sain hiljattain 2016 mallin sijaisautoksi enkä koeajon perusteella ymmärrä oikein mitä lisänautintoa se toisi.


      • viisastako
        235623523 kirjoitti:

        Silloinhan nimenomaan pystyy nauttimaan asioista jos ostaa yli 10 vuotiaita autoja ja rahat ei häviä kuin tuhka tuuleen auton arvonalennuksessa. Niillä rahoilla voi ostaa hienon talon, veneen, mökin, matkustella, syödä hyvin jne.

        Enkä ymmärrä mitä lisänautintoa 2016 malli toisi 2003 autooni nähden, nytkin jo löytyy kaikki ilmastoinnit, vakionopeudensäätimet jne mukavuusvarusteet mitä normaalisti tarvii ja ajettavuus on kunnossa. Huollossa sain hiljattain 2016 mallin sijaisautoksi enkä koeajon perusteella ymmärrä oikein mitä lisänautintoa se toisi.

        Entäs jos talot, veneet ja mökit jo on...Tai ei niitä taho...


      • tulee.halvemmaksi
        235623523 kirjoitti:

        Silloinhan nimenomaan pystyy nauttimaan asioista jos ostaa yli 10 vuotiaita autoja ja rahat ei häviä kuin tuhka tuuleen auton arvonalennuksessa. Niillä rahoilla voi ostaa hienon talon, veneen, mökin, matkustella, syödä hyvin jne.

        Enkä ymmärrä mitä lisänautintoa 2016 malli toisi 2003 autooni nähden, nytkin jo löytyy kaikki ilmastoinnit, vakionopeudensäätimet jne mukavuusvarusteet mitä normaalisti tarvii ja ajettavuus on kunnossa. Huollossa sain hiljattain 2016 mallin sijaisautoksi enkä koeajon perusteella ymmärrä oikein mitä lisänautintoa se toisi.

        Otit sitten varmaan myös yli 50 vuotiaan muijan vaikka 30 vuotias olisi lähempänä omaa ikääsi.


    • Sukulaisetkinauraa

      Mitäs naapuri sanoo jos aina vaihdat vanhaan autoon? Meneekö huonosti??? Eikö työura kanna???

      • jälkimvikapesätsidsgvw

        Omakokemus on että vanhakin vw tuote on kallis pitää.
        Lienee japanilaiset tässä asiassa on ihan omaa luokkaa.
        Mitäs tuumaatte vaikkapa vw ohjausvaihteen viasta.3000e paukku!


    • Moi, varmaan 10 vuotta vanha on halvempi kuin esim. muutaman vuoden vanha, ja arvo tippuu useimmiten vähemmän.
      Mutta sellainen ongelma tulee vastaan että mistä saa hyväkuntoisen ja vähän ajetun auton halvalla?
      Jos 10 vuotta vanha auto on vähän ajettu se on yleensä vielä melko arvokas, ja kuitenkin jo tavallaan vanha.

      Sitten vielä yksi juttu mitä ei tässä viestiketjussa ole mainittu, eli paljon ajat vuoteen?
      Jos ajaa paljon, tilanne on ainakin minusta niin, että kunnolla tulee tappiota jokatapauksessa, kun tulee muutamaan vuoteen satoja tuhansia mittariin.
      Eli ei ihan yhtä vastausta tässäkään, moi.

      • sähkökeskusvwvikasskoda

        Juu 20km työmatkalle rittää 3000e kestävä tojo.ja lämmin talvella.

        Ei tarvi miettiä vw vikoja


      • Vanhavolvo

        Ostin kymmenen vuotta sitten 11-vuotiaan Volvon, jolla silloin oli ajettu 170000 km. Maksoi neljänneksen uuden hinnasta. Nyt on mittarissa 400000 ja auto sen kun kulkee. Eikä tämmöisellä ajaminenkaan ole ollut mitään kärsimystä.

        Yhtenäkään vuonna ei korjauskustannukset ole olleet tuhatta euroa, keskimäärin alle 500. Arvonalennus reilusti alle tonnin vuodessa, vaikken saisi myydessä euroakaan.

        Ensimmäinen omistaja sen sijaan ehti maksaa jokaisesta ajokilometristään markan verran jo pelkkää arvonalennusta. Mutta ehkäpä hänellä oli varaa sellaiseen. Nyt minullakin olisi, mutta saapa nähdä minkä ikäinen auto seuraavaksi tulee hankittavaksi. Ei ainakaan uutta.


    • katseenkääntäjä

      Mul on kans hyvä kakskymppine. mitä ny vähä kitisee.

    • maksaajamaistuu

      Eli uuden ostavalla arvonalenema on 5 vuodessa 7000 eur enemmän (12000 vs 5000). Tuo tekee vuotta kohden 1400 eur, eli reilu 100 eur/kk. Itse maksan tuon lisäkustannuksen mielihyvin, kun vastineeksi saa ajaa lähes uudella autolla koko ajan, saa valita mieluisen värin/varusteet, autossa on viimeisimmät turvallisuus/mukavuusvarusteet jne. jne.

      Vaikka laskisi pidemmälläkin ajanjaksolla, säästö vanhalla autolla ajamisesta esim. 30 vuoden ajalta tekisi 42000 eur (mahdollinen korkotuotto tietysti kasvattaa tätä summaa jonkin verran). Siltikin aika kaukana ollaan väitteistä että pienemmän arvonaleneman johdosta säästyneillä rahoilla voi ostaa hienon asunnon tai kesämökin... Mutta jokainen toki tekee niinkuin parhaakseen näkee.

    • valkoinenAfrikka

      Suomi on ainoa itäeuroopan maa, jossa ajetaan noin vanhoilla paskoilla ja kehutaan perään. Köyhälässä mennään aina.

    • elämäOnKituutustaVai

      Ja sitten kun vanhaan tulee se kallis vika, niin se on vietävä paaliin, korjaus ei ole järkevää jos auton arvo on mitätön ja elinkaari lopuillaan. Hyvää tuuria ei aina välttämättä ole ja kaikkia vikoja ei pysty arvaamaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe