Miksi ystävyys loppuu tietoon sairaudesta?

EräsPettynyt

Miksi ystävyys loppuu usein kun kerron sairaudestani joka on joskus myös johtanut tuökyvyttömyyteen pariksi vuodeksi? Olen kuintekin positiivinen, aktiivinen ja iloinen persoona. En sairasta kuitenkaan mitään tarttuvaa ja pääkin on terve.

19

507

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kohtalonkotoveri

      Eräs pettynyt täälläkin.
      Kai sitä vaan ihmisiä pelottaa, eivät tiedä miten suhtautua. Siksi jättävät mieluummin kaiken yhteydenpidon, eipähän tarvitse vaivata omaa mieltä kun ei ole sitä "sairasta" kuvioissa pyörimässä.
      Saako kysyä mikä sairaus sinulla on?

    • EräsPettynyt

      Minulla on Von Villebrantin tauti ja pari muuta.. Sitten on ruoka-aineallergoita.. Saa aina selitellä ruokavaliotaan miksi se on tärkeä...Mikä sulla on?

    • EräsPettynyt

      No mutta sairaus ei vaikuta päivittäiseen arkeeni olen saanut sen hyvin aisoissa pidettyä. Tietty ruoka- aineallergioidelle kuten esim. gluteeni en voi mitään. Tuntuu raukkamaisilta sellaset jotka pistää välit poikki tällaisesta.

    • hdhhdhjssksk

      Onko jokin sellainen sairaus, jonka vuoksi joudut turvautumaan ystävien apuun aiempaa enemmän esimerkiksi käytännön asioissa? Se voi käydä raskaaksi. Itsellä voimat loppui kaverin kanssa, kun hän alkoi tarvita apuani. Autoin aikani, mutta kun olin ainoa, joka auttoi häntä, uuvuin. Pakko oli pelastaa vain itsensä.

    • EräsPettynyt

      Ei ole sellainen sairaus että apua tarvii pyytää ja kenenhään heistä apuun en ole koskaan turvautunut, riittää vain että kerron heille siitä yhden kerran. Tämä ei edes tarttuvaa. Olen ihan työkykyinen aktiivinen ja iloinen ihminen. Kumma kuitenkin että tuollaisen keetominen saa ihan hyvin toimivat suhteet päättymään.

      • Tällailla

        Sairaus saa todellakin ihmiset ottamaan etäisyttä,kerrottuasi sairaudestasi.Sukulaisetkin saattavat jättää yhteydenpidon ,siinä pelossa,että joutuvat auttelemaan sairasta.Todella raukkamaista toimintaa.Omalle kohdalle kun osuu sairaus heillä,jotka ovat jättäneet omaisensa oman onnensa nojaan,niin luulisi tajuavan ainakin sitten ,miten julmalta tuntuu yksin jätetystä.
        Yritetään ajatella toisiamme inhimmillisesti ja ihmisläheisesti,huomioiden läheisiämme.


      • djjdjssisi

        Sairaankin pitää ymmärtää rajat, kuinka paljon voi toisia kuormittaa. Ei ole ap:lle, vaan edelliselle kommentoijalle tämä.


    • EräsPettynyt

      On se minustakin tosi raukkamaista. Olenkin oppinut, että en kerro mitään enään, jos ei ole pakko. Tietty jos kylään kutsutaan niin en voi mennä kerromatta ruoka-ainellergiosta.

      Nää kaikki joille olen sairaudestani kertonut on olleet pitkäaikaisia ystävyyssuhteita, ja sairaus ei ole vaikuttanut suhteiden hoitamiseen tai menemisiin mitenkään, mutta nyt jo kolmas jolle siitä kerron ei ole ottanut yhteyttä enään sen jälkeen kun olen kertonut ja yksi sanoi suoraan silloin kun olin joskus sairaampi, ettei halua sen takia enään jatkaa ystävyyttä. Olen kyllä onnellinen että pääsin hänestä eroon! Hänellä oli itsellään henkinen sairais ja hän sai raivareita ja oli äkkipikainen..

      Onko kohtalotovereita? Miten aikuiset ihmiset voi olla noin itsekkäitä ja ennakkoluuloisia? Tosiaan kuka tahansa voi sairastua joskus.

    • Vitut siitä. En sääli yhtään jos joku muija kertoo olevansa yksin jonkun "sairautensa" takia :D Se on naisen valinta jos on yksin, ihan sama vaikka olisi neliraajahalvaantunut paska. Vientiä on AINA.

      • EräsPettynyt

        No tää ole ongelma mun miehelle, mut naisystävät on paskoja!


    • kaikkeaon1

      Mulla sellainen kokemus, että en joskus jaksanut käydä sairaalassa katsomassa sairasta ystävääni, koska en vain jaksanut, kun olin itse niin väsynyt hoitamaan ihmisiä. Pidin kyllä muutamalla viestillä yhteyttä tähän ystävääni silloinkin, mutta hän loukkaantui, koska en soittanut tai käynyt. Vaikeahan tuollaista on mitenkään selittää jälkikäteen. En kuitenkaan ollut ajatellut hänelle mitään huonoa ja tiesin, että hänellä käy siellä sairaalassa paljon sukulaisia ja ystäviä. Tiesin facebookin kautta senkin, että hänellä on todella paljon ystäviä, jotka soittavat ja ovat yhteyksissä, joten ei hän ainakaan yksin ollut.

      Myöhemmin sitten taas tapasimme ja vietimme välillä aikaa yhdessä. Kerran myöhemmin kävin omasta halusta häntä osastolla katsomassa, kun hän oli uudestaan sairaalassa. Sovimme, että pidetään yhteyttä. Koitin sitten sopia tapaamisia, mutta aina hän ei jaksanut tai sitten oli jokin muu syy. Tapaamiset harvenivat. Ymmärsin kyllä, että sairaana ei aina jaksa tai pysty. Ymmärsin senkin, että hän halusi olla paljon sukulaisten kanssa. Tärkeintä oli, että hän voi mahdollisimman hyvin. Hän kuitenkin julkisesti syytti ystäviään ja tuttaviaan siitä, että eivät tarpeeksi käy luona. Vaatimus moiseen tuntui jotenkin väärältä ja hyvin ristiriitaiselta. Itse haluan pitää yhteyttä omasta halusta, en siksi, että toinen vaatisi. Eihän sellaisella vaatimuksella ole mitään arvoa myöskään sairastavan kannalta. Muiden loputon syyllistäminen ja vaatimusten esittäminen on melko raskasta vallan käyttöä ja todella inhottavaa toimintaa. En voi sietää moista edes sairaalta ihmiseltä, vaikka tietynlaiset vaikeat tilanteet ymmärränkin.

      Nykyään emme ole juurikaan yhteyksissä. Viimeksi, kun sovimme, että nähtäisi, hän teki oharit. Ymmärsin senkin, että hänellä ei ehkä ollut hyvä päivä silloin ja ajatukset olivat muualla. Ajattelin kuitenkin kaiken jälkeen toimia niin, että jos hän haluaa minua tavata, hän saa ottaa yhteyttä. Jos taas ei, hän ei ota yhteyttä. Jos ei jaksa tavata, niin on kohteliasta ilmoittaa tekevänsä nyt jotakin muuta. Tulin lopulta siihen lopputulokseen, ettei hän ehkä haluakaan minua juuri tavata, eli annan olla. Aina ei vain ole mahdollista olla auttamassa tai ystävänä sairaalle.

    • valotartartar

      Minulla on taas sellainen kokemus, että pitkäaikaista sairautta sairastavana on vaikeeta löytää parisuhdetta. Jos treffeillä uskaltautuu kertomaan sairaudesta, niin saa olla melkein varma, ettei treffikumppanista (joka on mies) kuulu tämän jälkeen. Miten sairaudesta (rajoittaa liikkumista) pitäisi treffeillä kertoa, ettei treffikumppani säikkyisi ja luikkisi tiehensä?

    • frendsforever

      Ap, sanot että jo 3 pitkäaikaista ystävyyssuhdetta on kariutunut sinun sairauteen. Tosi outoa, jos pitkäaikainen ystävä lopettaa yhteydenpidon ruoka-aineallergian takia.

      Itse luen ystävyyssuhteeksi sellaisen yhteydenpidon joka tapahtuu puolin ja toisin ja yhteydenpito on kestänyt vuosia ja ystävyyssuhde on tasapainoinen, kumpikaan ei ole toisensa hoitaja. Minulla on "vain" 4 ihmistä joita voin sanoa ystäviksi.
      Ystävieni kanssa ollaan joka kuukausi tekemisissä, soitellaan, tavataan ja aina ollaan sovussa, ystävien seura on miellyttävää ja mukavaa, viihdytään yhdessä.

      Loput ovat kavereita joita tulee ja menee. Hyvin harvasta kaverista on tullut/tulee hyvä ystävä. Hyvin moni kaverisuhde loppuu syystä tai toisesta, yleensä sen takia ettei yksinkertaisesti ole aikaa kummallakaan pitää yhteyksiä. Esim. sukulaisissa minulla on paljon tällaisia hyviä kavereita, nähdään sukujuhlissa silloin tällöin, jatketaan juttua siitä mihin vuosi kaksi sitten jäätiin, päivitetään kuulumiset ja se siitä. Seuraavan kerran nähdään jossain toisissa sukujuhlissa. Saatetaan kesällä piipahtaa puolin tai toisin kylässä jos lähellä ollaan, mutta muuten pidetään vain kevyttä yhteyttä.

      Sitten on nämä hyvän päivän tutut, morjestetaan, tapaillaan silloin tällöin. Kavereille ja hyvänpäivän tutuille en ole sairaudestani kertonut muutamaa harvaa lukuunottamatta.

      Itselläni on/oli vatsasyöpä ja sen myötä kävin läpi kovat leikkaukset, jälkihoidot ja nyt hyppään puolivuotistarkistuksissa vielä monta vuotta. Nämä neljä ystävääni tulivat yhdessä tai erikseen käymään pyytämättä ja kutsumatta. Itkettiin ja naurettiin yhdessä. Jos olin hyvin väsynyt, viipyivät vain 5-10 minuuttia, kun olin paremmassa kunnossa, olivat koko vierailuajan. Nämä ystävyyssuhteet ovat säilyneet lähes koko elämäni ajan eikä näitä ole horjuttanut minun eikä toisen ystävän vakava sairaus.

      Minä olin sairaalassa jopa viikon siten, ettei kukaan käynyt kun ystävilläni oli omia perhe/työjuttuja meneillään. En ole facessa enkä somessa, isä ja äiti ovat kuolleet, ei siskoja eikä veljiä. Kieltämättä tunsin välillä itseni hyvin yksinäiseksi, mutta onneksi äänikirjat on keksitty, niitä kuunnellessa meni kymmeniä ja kymmeniä tunteja. Olen ikuisesti kiitollinen ystävilleni jotka jaksoivat omista huolistaan huolimatta käydä luonani sitkeästi ilahduttamassa minua. Esim. leikkauksen jälkeen huoneeseen ei saanut tulla ketään, mutta ystäväni olivat lasin takana. Heillä oli jättikokoinen hymynaama ja keltainen tsemppipeukalo, se piristi todella. Tällaisia todelliset ystävät ovat ja oikea, huomioiva ystävä minäkin yritän olla heille.

      Kavereista ei käynyt sairaalassa kuin kaksi ja hekin enemmän velvollisuudesta tai ehkä enemmänkin uteliaisuudesta, oli järjestön muiden porukoiden suunnalta tullut painostusta saada tietää mikä minua oikein vaivaa. Nyt ne jotka tietävät, eivät osaa vieläkään suhtautua sairauteeni luonnollisesti. Toisaalta se on minusta hyvin ymmärrettävää enkä osaa siitä minkäänlaista pulttia enää ottaa enkä miettiä miksi joku ei pidä yhteyksiä enää. Jos jotain ei kiinnosta käydä luonani tai jutella kanssani sen takia, että minulla on vatsasyöpä ja sen myötä avanne loppuelämäni, niin ei sitten, oma on valintansa.

      Toisaalta en myöskään enää välitä jos joku loukkaantuu jos minä en ole viikottain ole yhteyttä pitämässä tai mukana järjestön joka palaverissa. Minulla on välillä kovia kipuja enkä jaksa enkä viitsi selitellä poissaolojeni syitä enkä terveydentilaani muille, koen että, se on enemmän minun henk.koht.asia.

      Töihin pääsen, ehkä, vuoden - kahden kuluttua, riippuu täysin siitä miten homma etenee, tuleeko lisää jälkiongelmia jne. Mutta olen nykyään sellaisella asenteella, että jokainen päivä minkä tässä kunnossa, tai paremmassa, voin elää, on plussaa.

      Näihin ruokavalioihin ja syömisiin. Jos minut kutsutaan jonnekin syömään tai juhliin, vastaan kutsujalle hyvin lyhyesti, että kiitos, minulla on vatsasyöpä ja sen myötä minulla on nyt hyvin rajoitettu ruokavalio, sopiiko että tuon omat eväät mukanani?
      Koskaan kukaan ei ole kieltänyt. Näin kenenkään ei tarvitse miettiä tarjoomuksiaan minun sairauteni kautta.

    • MonaMona

      Olipa tosi hyvä ja tervejärkinen kirjoitus! Tsemppiä ja hyvää vointia sulle.

    • kuka.auttaisi

      On osuvasti viestiketju aloitettu ;/ Minulle kävi samoin nyt syksyllä 2016 aikana. Ei sellaista kaveria ole enää , joka ymmärtäisi minun sairauteni. Ei semmoista tarjoilua ole etteikö puutu "Gluteenittomat tarjoilu tuotteet täysin.
      Talouteni kaatuu täysin kun joutuu näitä tuotteita ostamaan ja mistään en saa apua lainkaan.
      Menen näillä eväillä sinne saakka kun voimia ja terveyttä riittää .

      • kuka.auttaisi

        Niinpä näkyy välittävät ystävät katoavat täältäkin !!! ei ole mikään ihme.
        Hain täältä vain ystävyyttä ja ystäviä, mutta kun ei niin ei.


      • hokasinne

        Hei, oletko huomannut että Lidlissä on tosi edullisia gluteiinittomia jauhoseoksia mistä voi itse leipoa. Helppoja käyttää! Käys kattoon.


      • eienääkuralla

        Hei camoon, mikä pakko sun on syödä ollenkaan jyvä/jauhopohjaisia juttuja kavereilla jos ne kerran aiheuttaa sulle terveysongelmia?

        Mulla on keliakia sun muuta haittaa viljoista, mjos kahvipöydässä on ollu pelkästään perusjauhokamaa, mä kysyn kavereilta, että olisko sulla porkkanaa tai omppua, kurkkua tms naposteltavaa ja teetä kun mä en tota kahviakaan juo. Aina on löytyny jotain kavereiden kaapista tällä mentaliteetilla.


    • paskoojasyä

      Syä paskaa juntti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      42
      2197
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      51
      1728
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      37
      1548
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      43
      1511
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1459
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1430
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1361
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1281
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1245
    Aihe